Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésének 5/2018. (II.8.) önkormányzati rendelete
a 2018. évi költségvetésről
Hatályos: 2019. 02. 10Zalaegerszeg Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2018. (II.8.) önkormányzati rendelete
a 2018. évi költségvetésről
Hatályos: 2019. 02. 10
Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésében és 34. § (1)-(4) bekezdésében, a Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény 59. § (6) bekezdésében és a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3) és (4) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény rendelkezései alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111.§-ában meghatározott feladatkörében eljárva Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata 2018. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:[1]
1. § A rendelet hatálya kiterjed Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlésére, annak bizottságaira, az önkormányzatra és az önkormányzat költségvetési szerveire.
2. § (1)[2] Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése a 2018. évi összes bevételének előirányzatát 51.027.807 E Ft-ban, ezen belül a költségvetési bevételek összegét 26.561.481 E Ft-ban hagyja jóvá, melynek jogcímei:
Költségvetési bevételek:
- működési célú támogatások államháztartáson belülről | 4.540.890 E Ft |
- felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről | 10.376.788 E Ft |
- közhatalmi bevételek | 5.200.000 E Ft |
- működési bevételek | 6.042.967 E Ft |
- felhalmozási bevételek | 218.887 E Ft |
- működési célú átvett pénzeszközök | 123.743 E Ft |
- felhalmozási célú átvett pénzeszközök | 58.206 E Ft |
A bevételek címenkénti, költségvetési szervek szerinti részletezését az 5., 5.a. és 7. mellékletek tartalmazzák.
(2)[3] A 2018. évi összes kiadásának előirányzatát 51.027.807 E Ft-ban, ezen belül a költségvetési kiadások összegét 41.806.826 E Ft-ban hagyja jóvá, melynek jogcímei:
Költségvetési kiadások:
- személyi juttatások | 4.212.316 E Ft |
- munkaadókat terhelő járulékok és szociális hj.-i adó | 933.240 E Ft |
- dologi kiadások | 7.733.577 E Ft |
- ellátottak pénzbeli juttatásai | 120.927 E Ft |
- egyéb működési célú kiadások | 2.039.331 E Ft |
ebből: működési célú tartalék | 225.493 E Ft |
- beruházási kiadások | 21.608.973 E Ft |
ebből: tartalék | 14.401 E Ft |
- felújítási kiadások | 4.909.607 E Ft |
ebből: tartalék | 2.185 E Ft |
- egyéb felhalmozási célú kiadások | 248.855 E Ft |
A kiadásokat címenként, feladatonkénti bontásban, költségvetési szervenként a 6., 6.a. és 8. mellékletekben foglaltak szerint hagyja jóvá.
(3)[4] A költségvetési hiány összegét 15.245.345 E Ft-ban, ebből a működési hiányt 1.739.326 E Ft-ban, a fejlesztési hiányt 13.506.019 E Ft-ban állapítja meg.
A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló finanszírozási bevételek:
| |||||
Finanszírozási kiadások (működési célra): 74.549 E Ft Finanszírozási kiadások (hiteltörlesztés és lízing kötelezettség fejlesztési célra): 44.526 E Ft Forgatási célú értékpapír vásárlás 9.100.000 E Ft Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 1.906 E Ft Finanszírozási kiadás összesen: 9.220.981 E Ft |
(4) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat, ezen belül a költségvetési és finanszírozási bevételi és kiadási előirányzatokat az 1. melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat jogcímenként a 6.a melléklet tartalmazza.
(6) Az önkormányzat bevételeit forrásonként a 2. melléklet, az állami hozzájárulások jogcímeit és összegeit a 3. melléklet, az önkormányzat kiadásait közgazdasági osztályozás alapján a 4. melléklet, a hitelállomány és az adósságszolgálat alakulását a 9. melléklet tartalmazza, valamint az Európai Uniós támogatással megvalósuló projekteket a 11. melléklet tartalmazza.
(7) A közvetett támogatásokat (kedvezményeket, mentességeket) tartalmazó kimutatást a 12. melléklet tartalmazza.
(8) A 2018. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét a 13.a és 13.b mellékletek tartalmazzák.
(9) A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban a 14. melléklet tartalmazza.
3. § (1) Az önkormányzat költségvetési gazdálkodásának biztonságáért a közgyűlés, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
(2) A bizottságok - a költségvetés végrehajtása során - Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendeletében (továbbiakban: SZMSZ) meghatározott átruházott hatáskörök szerint járhatnak el.
(3) A közgyűlés bizottságainak átruházott hatáskörébe utalt előirányzatok a 6.a. mellékletében foglaltak szerint az alábbiak:
Műszaki Bizottság:
- lakossági és civil kezdeményezések támogatása
Oktatási, Kulturális, Ifjúsági és Sport Bizottság:
- művészeti ösztöndíj
- önálló kulturális egyesületek, együttesek
- peremkerületek támogatása
- felsőoktatási ösztöndíj
- intézmények és civil szervezetek támogatása, rendezvényeik finanszírozása
- ifjúsági rendezvények
- rendezvény támogatása
- szabadidősport klubok támogatása
Gazdasági Bizottság:
- egyéb szervezetek támogatása
Szociális, Lakás és Egészségügyi Bizottság:
- egészségügyi és szociális ágazat pályázati kerete
Ügyrendi, Jogi és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság
- közbiztonsági feladatok
(4) Céltartalékok között elkülönített előirányzatok igénybevételére
- a bizottsági hatáskörbe utalt tételek esetében az (5) bekezdésben foglaltakra figyelemmel a bizottsági döntéseket követően kerülhet sor,
- a költségvetési szervek felújítási (Vis maior) keretének életveszély, balesetveszély és rendkívüli kárelhárítás érdekében történő felhasználásáról az illetékes szakosztályok bevonásával a polgármester döntését követően kerülhet sor,
- az önkormányzat stratégiai és egyéb feladataira, valamint a projektekhez, pályázatokhoz szükséges saját erő biztosításához rendelkezésre álló céltartalék felhasználásáról a polgármester döntését követően kerülhet sor,
- egyéb esetekben a közgyűlés döntését követően kerülhet sor.
Az átruházott hatáskörben hozott döntések alapján a céltartalékból történő átvezetést a költségvetési rendelet soron következő módosításában kell megtenni.
(5) Az alapítványi forrás átvételének, átadásának engedélyezése a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik.
Egyéb államháztartáson kívüli forrás átvételére a polgármester jogosult, melyről a közgyűlést a költségvetési rendelet módosításai keretében utólagosan tájékoztatja.
Egyéb államháztartáson kívüli forrás átadására a forrást biztosító előirányzat feletti rendelkezési joggal bíró polgármester, a közgyűlés bizottságai, valamint a településrészi önkormányzatok jogosultak kérelem benyújtása után, a tárgy szerinti önkormányzati rendeletek szabályai alapján.
(6) Az önkormányzati forrásból történő pénzeszköz átadások felhasználásáról az átvevő szervezet köteles elszámolni a támogató felé az önkormányzat által nyújtott támogatások és az államháztartáson kívüli forrás átvételének szabályairól szóló önkormányzati rendeletben foglaltaknak megfelelően.
(7) Azok a szervezetek, amelyeknek lejárt határidejű tartozása van az önkormányzat, az önkormányzat költségvetési szervei, valamint gazdasági társaságai felé, addig költségvetési forrásból támogatást nem kaphatnak, amíg tartozásukat nem rendezték. Nem kaphat támogatást az a szervezet, amely a korábbi támogatásából adódó lejárt elszámolási kötelezettségét nem teljesítette.
4. § (1) Kifizetéseket teljesíteni csak a jóváhagyott előirányzat mértékéig a költségvetési célokra és feladatokra lehet. Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester az alábbiak szerint jogosult:
a) működési kiadásokra vonatkozóan a feladatok között a jóváhagyott előirányzatokon belül engedélyezhet átcsoportosítást,
b) új feladatokra csak a források egyidejű megjelölésével, illetve az általános tartalék 50 %-os felhasználásáig,
c) felhalmozási (beruházási és felújítási) célú előirányzatok esetében a közgyűlés által már jóváhagyott fejlesztési feladatok és felújítási célok előirányzatai között átcsoportosításokat engedélyezhet, esetenként 10 millió forintos összeghatárig,
d) a költségvetési cél megvalósítása érdekében indokolt esetben jogosult a működési kiadási és felhalmozási (beruházási és felújítási) célú kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítások engedélyezésére.
(2) A költségvetésben jóváhagyott feladatokat a végrehajtás során rangsorolni kell, elsőbbséget kell biztosítani az intézményfinanszírozásnak, az önkormányzat működésével összefüggő kiadásoknak, az adósságszolgálat teljesítésének. A helyi közösségi közlekedés veszteségének finanszírozásánál elsőbbséget kell biztosítani a tárgyévet megelőző évek veszteségének rendezésére. A működési kiadásokat időarányosan, beruházási és felújítási kiadásokat teljesítményarányosan lehet kiutalni. Ettől eltérő finanszírozás csak a közgyűlés jóváhagyása szerint történhet.
(3) Az éves gazdálkodás során az előirányzatok felhasználásának ütemezését a szakosztályok és a költségvetési szervek által szolgáltatott adatok alapján, havi likviditási tervekben, ezen belül heti, szervezetenkénti és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban kell elkészíteni.
(4) Az éves gazdálkodás során keletkező pénzügyi többleteket, illetve egyszeri bevételeket lehetőség szerint tartalékba kell helyezni a jövőbeni kötelezettségek teljesítése érdekében.
(5) Az önkormányzat esetében a polgármester, a költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendeletben meghatározott behajthatatlan követelések törlését saját hatáskörben engedélyezheti. Minden más egyedi esetben követelés csak a közgyűlés hozzájárulásával törölhető.
(6) Az önkormányzat költségvetési szervei, a 100 %-os önkormányzati tulajdonban lévő és az önkormányzat többségi befolyásával rendelkező gazdasági társaságok kivételével az önkormányzat egyéb szervezetek, társaságok, egyesületek részére - az Európai Uniós és hazai forrásból nyújtott támogatásból utófinanszírozással megvalósuló városérdekeket képviselő pályázatok eseteit kivéve, amennyiben az önkormányzattal a pályázat benyújtását megelőzően egyeztetés történik – kölcsönt és kamatmentes visszafizetendő támogatást nem nyújt, garanciát és kezességet nem vállal, jelzálogjogot nem biztosít. A 100 %-os, vagy többségi önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok esetében - az önkormányzati közfeladat ellátására tekintettel - az önkormányzat garanciavállalási vagy kezességvállalási díjat nem köt ki.
(7) A városi kincstár 2018. évben folytatja működését.
Az önkormányzat fenntartási körébe tartozó költségvetési szervek pénzellátása a számlavezető hitelintézet útján történik, akinek lehetősége van a saját bevételein felül jelentkező kifizetéseknek megfelelő összeget lehívni az önkormányzat számlájáról.
Az önkormányzat pénzellátási kötelezettséget a közgyűlés által elfogadott intézményfinanszírozási összeg erejéig vállal.
(8) A gazdálkodás során keletkezett, valamint a központi költségvetésből fejlesztési, beruházási céllal nyújtott támogatásokból származó átmenetileg szabad pénzeszközök állampapír vásárlással történő hasznosításáról, valamint az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek nem állampapírban történő lekötéséről a Tulajdonosi Tanácsadó Testület tagjai véleményének kikérése után a polgármester dönt. Kiemelt szempont a biztonság és az elérhető hozam nagysága.
(9) A településrészi önkormányzatok a rendelkezésükre bocsátott keretösszeg tervezett felhasználásáról határozatban döntenek, melyről az önkormányzatot értesítik. A felhasználásra a 3. § (5) bekezdésében foglaltakra figyelemmel kerülhet sor.
(10) Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata részére a 2018. évi költségvetési rendelet 5.a melléklete szerint 2018. évre vonatkozóan a ZALA-MÜLLEX Kft. az önkormányzat tulajdonában lévő eszközök használatáért bruttó 101,6 millió Ft használati díjat számla alapján, a felek között létrejött megállapodás szerint köteles teljesíteni.
(11) A bevételek beszedésekor és a kiadások teljesítésekor készpénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére az alábbi esetekben kerülhet sor, figyelemmel a Polgármesteri Hivatal pénzkezelési szabályzatában meghatározott összeghatárra és a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményére:
- készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzése
- kiküldetés, munkába járási utazási költségtérítés
- reprezentációs kiadások
- kisösszegű szolgáltatási kiadások
- elszámolásra felvett előlegek
- társadalom- és szociálpolitikai juttatások, ellátottak pénzbeli juttatásai
- közfoglalkoztatottak juttatásai
- pályázatok végrehajtása során felmerülő (banki átutalással nem teljesíthető) kiadások
- munkavállalók személyi juttatásai rendkívül indokolt esetben
- külső személyi juttatások
- fizetési előleg és elszámolásra felvett előleg
- egyéb esetekben jogcímtől függetlenül 100.000,- Ft összeget meg nem haladó kifizetés.
5.§ (1)[5] A közgyűlés a költségvetési szervek létszámát 1.106,5 főben, a 10. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.
(2) A közgyűlés az önkormányzat létszámát 5 főben, a 10. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.
(3) Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az illetményalap 2018. évre megállapított összege 46.700,- Ft.
(4) A köztisztviselőket megillető illetménykiegészítés 2018. évre megállapított mértéke
a) felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén az alapilletmény 40 %-a,
b) érettségi végzettségű köztisztviselő esetén az alapilletmény 20 %-a.
(5) Az önkormányzatnál és az általa irányított költségvetési szerveknél az engedélyezett létszámon felül közfoglalkoztatotti létszámot nem terveznek.
6. § A közgyűlés Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Önkormányzata 2018. évi költségvetésének címrendjét az 5., 6., 7. és 8. melléklet szerint jóváhagyja a hozzá tartozó bevételi és kiadási előirányzatokkal együtt. Az önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek címet, az egyes ágazati feladatok pedig alcímet képeznek.
7. § (1) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított intézményfinanszírozása és saját bevételei terhére köteles úgy megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodása, kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(2) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül a szerv vezetője a felelős.
(3) A költségvetési szervek az eredeti költségvetésben a működési hiány finanszírozásához bevonni tervezett maradvány összegén felüli szabad maradványra, annak jóváhagyásáig kötelezettséget nem vállalhatnak. Amennyiben a felülvizsgált és jóváhagyásra kerülő maradvány összege elmarad a tervezettől, az elmaradás összegét köteles a költségvetési szerv egyéb bevételével pótolni, vagy a kiadások csökkentésével kompenzálni.
(4) A költségvetési szerv kiadási és bevételi előirányzatait saját hatáskörben módosíthatja, előirányzatai között átcsoportosíthat az államháztartásról szóló törvényben és a törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerint. A módosítások költségvetési rendeleten történő átvezetésére a költségvetési szerv adatszolgáltatása alapján a 9.§ szerint kerül sor.
(5) A közgyűlés az önkormányzat költségvetési szervei részére az intézményfinanszírozás keretösszegén felül kiegészítő pénzforrás kiutalásáról - kivéve a központi előirányzatok leszervezését, törvények, rendeletek végrehajtását, központi költségvetésből kiutalt összegeket – legfeljebb a tárgyév október 15-ig benyújtott likviditási kérelem esetén, az azt követő felülvizsgálat eredményének függvényében dönt.
Abban az esetben, ha az intézmény olyan feladat ellátását vállalja fel, amit a fenntartó nem hagyott jóvá, akkor a finanszírozásához szükséges forrásokat saját többletbevételei terhére kell biztosítani.
(6) Az intézmények használatában lévő ingó- és ingatlan vagyon biztosításáról az önkormányzat gondoskodik a gépjárművek kivételével.
A költségvetési szerv a használatában lévő ingatlan vagyontárgyakban bekövetkező változásokról a negyedévet követő hó 5-ig írásban köteles értesíteni a fenntartót.
8. § A normatív állami hozzájárulás igényléséhez szolgáltatott adatok 3 %-os mértéknél nagyobb eltéréséért a költségvetési szerv vezetője a felelős, helytelen adatszolgáltatásból adódó különbözet és ahhoz kapcsolódó kamat fizetési kötelezettség összege az intézmény költségvetéséből elvonásra kerül.
9. § A 2018. évi költségvetés előirányzatainak módosítását – az első negyedév kivételével - negyedévenként kell a közgyűlés elé terjeszteni. Kiemelt fontosságú előirányzat módosításokat soron kívül a közgyűlés elé kell terjeszteni.
10.§ (1) Ez a rendelet 2018. február 9. napján lép hatályba, rendelkezéseit a 2018. költségvetési év során kell alkalmazni.
(2) A 11.§ a rendelet hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
(3) A 11/2018. (IV.13.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2018. április 14. napján lépnek hatályba.
(4) A 16/2018. (VI.15.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2018. június 16. napján lépnek hatályba.
(5) A 25/2018. (IX.14.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2018. szeptember 15. napján lépnek hatályba.
(6) A 41/2018. (XII.14.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2018. december 15. napján lépnek hatályba.
(7) Az 1/2019. (II.08.) önkormányzati rendelettel módosított rendelkezések 2019. február 9. napján lépnek hatályba. A rendelet rendelkezéseit a 2018. költségvetési év vonatkozásában kell alkalmazni.
Dr. Kovács Gábor sk. címzetes főjegyző | Balaicz Zoltán sk. polgármester |
Az 1/2019. (II.08.) önk. rend. mód.
Az 1/2019. (II.08.) önk. rend. 1. § mód.
Az 1/2019. (II.08.) önk. rend. 1. § mód.
Az 1/2019. (II.08.) önk. rend. 1. § mód.
A 25/2018. (IX.14.) önk. rend. 2. § mód.