Ludányhalászi Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2001 (VII.6.) önkormányzati rendelete
a helyi címer és zászló alapításáról és használatának rendjéről
Hatályos: 2001. 07. 06Ludányhalászi Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2001 (VII.6.) önkormányzati rendelete
a helyi címer és zászló alapításáról és használatának rendjéről
2001-07-06-tól
Ludányhalászi KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 10/2001. (07.06.) sz. RENDELETE a helyi címer és zászló alapításáról és használatának rendjéről
Ludányhalászi község önkormányzat képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 1. § (6) bekezdésének a) pontjában és 16. § (1) bekezdésében biztosított jogkörében az önkormányzat jelképeiről és azok használatának rendjéről az alábbi rendeletet alkotja.
Az önkormányzat jelképei
- §
Az önkormányzat jelképei, mint a település történelmi múltjára utaló díszítő szimbólumok: a címer és a zászló.
A címer leírása
- §
Pajzs alakú arany szegélyű, 2/3 része zöld, 1/3 része kék színű. Ezüst zöld mezőben egy szarvú ló (unikornis a Ludányhalásziban élő Rádayak címerében is megtalálható). A zöld és kék mezőt ezüst csík – Ipoly folyó – választja el. A kék mezőben egy ezüst színű hal található. A kék mező és a hal azt jelzi, hogy a település állóvizekben gazdag. A zöld mező a jó termőföldek és a település mezőgazdasági jellegét tükrözi, jelképezi.
A címer használatának köre és szabályai
- §
- Az önkormányzat címerét, mint díszítő és utaló jelképet használni lehet:
(a) az önkormányzat körpecsétjén.
(b) az önkormányzat zászlaján és annak változatain;
(c) az önkormányzat szerveinek, a polgármesternek, a jegyzőnek készített levélpapírok fejlécén,
illetve borítékján;
(d) az önkormányzat által kiadott díszokleveleken, emléklapokon, kitüntető vagy emlékérmeken;
(e) a községháza épületének bejáratánál, tanácskozótermében, és más protokolláris célt szolgáló helyiségeiben, a polgármester és jegyző irodáiban;
(f) az önkormányzat intézményei bejáratánál és vezetőinek irodáiban;
(g) az önkormányzat és szervei által megjelentetett, a település életével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon;
(h) a községbe vezető utak mellett levő táblán.
- Az önkormányzat címerével ellátott körpecsét az önkormányzat és más bel-, illetve külföldi önkormányzatok közötti kapcsolatokban protokolláris célból, illetőleg szerződések, megállapodások hitelesítésekor, valamint az önkormányzat belső működésével, és szervezeti felépítésével kapcsolatos rendelkezések, kitüntető oklevelek hitelesítésekor használható.
- Az önkormányzat címerével ellátott körpecsét hatósági eljárás során nem alkalmazható.
- §
- A 3. § (1) bekezdésének ) pontjában meghatározottakon kívül más jogi személy számára az általa készített kiadványokon vagy jellegzetes terméken az önkormányzat címerének használatát – kérelemre – a jegyző javaslata alapján a polgármester engedélyezheti az önkormányzati hatósági ügyekre vonatkozó szabályok szerint.
- Kereskedelmi vagy reklámcélú felhasználás esetében a címer használatáért gyártási és forgalmazási díjat kell fizetni. A díj mértékét a jegyző javaslata alapján a polgármester állapítja meg.
- A díj megállapítása történhet egy összegben, évi átalány formájában, vagy az elért árbevétel arányában.
- A (3) bekezdésben szereplő átalány összege gazdálkodó szervezeteknél 1000 Ft-tól 50 000 Ft-ig terjedhet. Az árbevétel után megállapítható díj mértéke az éves árbevétel 0,1 %-a, de legkevesebb 1000 Ft.
- §
- A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:
(a) a kérelmező megnevezését, címét,
(b) a címerhasználat célját,
(c) az előállítani kívánt menyiséget (darabszámot)
(d) a címer előállításának anyagát,
(e) terjesztés, illetve forgalomba hozatal esetén ennek módját,
(f) a használat időtartamát,
(g) a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát (rajzát, fényképmásolását stb.)
(h) a felhasználásért felelős személy megnevezését.
- A címer használatára vonatkozó engedélynek tartalmazni kell:
(a) az engedélyes megnevezését és címét,
(b) az előállítás anyagát,
(c) az engedélyezett felhasználás célját,
(d) az előállításra engedélyezett mennyiséget,
(e) a felhasználás idejét, illetőleg az engedély érvényességének időtartamát,
(f) a terjesztés, a forgalomba hozatal módjára vonatkozó esetleges kikötéseket,
(g) a címer felhasználásáért felelős személy megnevezését,
(h) amennyiben a címer használatáért díjat kell fizetni, a díj összegét.
- A kiadott engedélyekről a polgármesteri hivatal nyilvántartást vezet.
- Az engedély kiadását meg kell tagadni, ha a jelen rendelet 6. §-ában foglaltak betartása nem biztosított, vagy a címer tervezett használata a település hírnevét sértené.
- A kiadott engedélyt a polgármester visszavonhatja, ha a címer használata az engedélyben foglaltaktól eltérően, vagy a település hírnevét- illetőleg a címer szimbolikus jellegét sértő módon történik.
- §
- Az önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.
- Amennyiben nincs lehetőség az önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozható tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia, stb.) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.
A zászló leírása
- §
- A zászlólap – fekvő formátumú, 90 x 150 cm-es – zöld, fehér, kék zászlóselyem, körben aranyrojt díszítéssel. Az önkormányzat címere a zászlólap felső ˝ részének alján – színes megjelenítéssel, hímzéssel – foglal helyet, mely alatt a község neve arany szalagon ívelten jelenik meg.
- Az önkormányzat zászlaja a községháza tanácskozótermében kerül elhelyezésre.
A zászló használata
- §
- A zászló lobogó formájában is használható. A zászló, illetve lobogó, vagy annak méretarányos változatai használhatók:
(a) hivatalos állami ünnepek alkalmával, a Magyar Köztársaság zászlajával együtt,
(b) a község életében jelentős események, ünnepségek és rendezvények alkalmából, más hivatalos zászlókkal együtt,
(c) a képviselő-testület ülései alkalmával önállóan az ülés helyszínén,
(d) nemzeti, megyei, illetőleg helyi gyászesemények alkalmával a fekete zászlóval együtt, félárbócra eresztve,
(e) minden, a községgel összefüggő, vagy az önkormányzat részvételével rendezett eseményen.
- A zászló előállításának engedélyezésére a címerre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
Az önkormányzat jelképeinek jogosulatlan használata
- §[1]
- §
Ez a rendelet 2001. év 07. hó 06. napján lép hatályba.
11.§[2]
Jogharmonizációs záradék
Ez a rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló Európai és Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.
Szigeti László Kereszti Imréné
polgármester jegyző
Rendelet kihirdetve.
Ludányhalászi, 2001. 07. 06. Kereszti Imréné
jegyző