Győrasszonyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról és gyermekvédelmi támogatásokról

Hatályos: 2014. 01. 01

Győrasszonyfa község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. Cikk (2) bekezdése alapján, a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 32. § (3) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

I. fejezet
Általános rendelkezések


1.§ (1) A rendelet hatálya kiterjed Győrasszonyfa község közigazgatási területén lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésében, valamint a 6. §-ában meghatározott személyekre.
(2) Az e rendeletben szabályozott támogatások csak akkor biztosíthatók, ha az egyének önmagukért és családjukért kellő felelősséget vállalnak és elvárható módon közreműködnek anyagi és szociális helyzetük jobbításáért. A szociális ellátásokat, a családi segélyezés elvének érvényesítésével kell biztosítani.


Ellátások formái


2.§ (1) Szociális rászorultságtól függő ellátások:
a) az Szt. 43/B. § szerinti ápolási díj,
b) önkormányzati segély,
c) köztemetés költségének elengedése, csökkentése, részletekben történő megfizetése,
d) méltányossági közgyógyellátásra való jogosultság,
e.) születési támogatás
(2) A képviselőtestület feladat- és hatásköréből a Polgármesterre ruházza át az (1) bekezdés ellátásainak odaítélésével kapcsolatos valamennyi hatásköreinek gyakorlását, valamint a Szt. 37.§ (1) bekezdés d.) pontja alapján a képviselő-testület által rendszeres szociális segélyre való jogosultság megállapítását.
(3) Ahol a polgármester gyakorolja átruházott hatáskörben az elsőfokú hatáskört, határozata (végzése) ellen a döntés közlésétől számított 15 napon belül Győrasszonyfa község Önkormányzatának Képviselő-testületéhez címzett, de a Tápszentmiklósi Közös Önkormányzati Hivatalához benyújtott illetékmentes fellebbezésnek van helye.
(4) Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
a) Gyermekjóléti szolgáltatás
b) Gyermekek napközbeni ellátása
(5) Ahol a jegyző gyakorolja az elsőfokú hatáskört, határozata (végzése) ellen a döntés közlésétől számított 15 napon belül a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatalához címzett, de a Tápszentmiklósi Közös Önkormányzati Hivatalhoz benyújtott illetékmentes fellebbezésnek van helye.


Az eljárás megindítása


3.§ (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott ellátásra való jogosultság, valamint a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására irányuló eljárás során, ha a tv. eltérően nem rendelkezik, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) Az ellátásra való jogosultság megállapítására irányuló eljárás kérelemre indul. A kérelmet a Tápszentmiklósi Közös Önkormányzati Hivatal győrasszonyfai irodájának (9093 Győrasszonyfa, Hunyadi tér. 18.) címére postai úton, illetve személyesen lehet benyújtani.
(3) A kérelemhez mellékelni kell a kérelemben közölt adatok alátámasztásaként:
a) igazolást az együtt élő személyeknek a jövedelemszámításra irányadó időszakra eső jövedelméről (a továbbiakban: családi jövedelem),
b) 30 napnál nem régebbi igazolást a 18. életévét betöltött, önálló jövedelemmel nem rendelkező, a nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató fiatal felnőtt tanulói, illetve hallgatói jogviszonyáról,
c) a tv. által szabályozott ellátások esetében a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben meghatározott egyéb igazolásokat,
d) a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.10.) Korm. rendeletben meghatározott igazolásokat
(4) Ha jövedelmi viszonyai más szerv által történő igazolására nincs mód, vagy jövedelme nem mérhető, akkor erre vonatkozóan köteles büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni.
(5) A támogatások megállapítása előtt a családnál a kérelemben, valamint a jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok valódisága környezettanulmány készítésével vizsgálható, ellenőrizhető.

II. fejezet
Támogatási formák


Aktív korúak ellátása (Rendszeres szociális segély)


4.§ (1) Az Szt. 37.§. (1) bekezdésében meghatározott feltételek szerint rendszeres szociális segélyben részesül az arra rászorult személy.
(2) A Szt. 37.§ (1) bekezdés d.) pontja alapján a képviselő-testület rendszeres szociális segélyre jogosultságot állapít meg várandós kismama, pszichiátriai kezelésben részesülő szenvedélybeteg és pszichiátriai beteg, valamint a legalább 30%-os mértékű egészségkárosodott személy részére is.
(3) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy kötelező együttműködésének feltételeit a „SEGÍTŐ KÉZ” Szociális és Gyermekjóléti Intézmény biztosítja.
(4) Az önkormányzat által szervezett foglalkoztatást az önkormányzat elsősorban a polgármester irányításával, közreműködésével végzi el.
(5) Az Önkormányzat által szervezett foglalkoztatási lehetőségek a következők:
a) személyi szolgáltatások,
b) környezet gondozása,
c) környezetvédelem.
(6) A foglalkoztató a munka teljesítéséről, a foglalkoztatás időtartamáról nyilvántartást vezet.
(7) Az aktív korú nem foglalkoztatott köteles együttműködni és kapcsolatot tartani az önkormányzattal és a számára felajánlott, jogszabály szerinti megfelelő munkát a felajánlást követő munkanapon köteles megkezdeni.
(8) Akadályoztatása esetén a nem neki felróható akadály igazolását írásban, az akadály elhárítását követően azonnal köteles foglalkoztatójának bemutatni.
(9) Az együttműködés megszegésének eseteinek minősül:
a) -nem tartja a kapcsolatot az önkormányzattal, a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központjával illetve „SEGÍTŐ KÉZ” Szociális és Gyermekjóléti Intézmény (9093 Győrasszonyfa, Hunyadi tér 18.)
b) az előírt időpontban nem jelenik meg, és távolmaradását nem igazolja.
c) nem vesz részt a számára előírt foglalkozáson, tanácsadáson
d) a beilleszkedési programban meghatározottakat nem hajtja végre.
(10) Az együttműködés megszegése esetén a Szt. 37/B. §. (2) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.


5.§ (1) A „SEGÍTŐ KÉZ” Szociális és Gyermekjóléti Intézmény Családgondozójának (továbbiakban: Családgondozó) feladata:
a) a rendszeres szociális segélyben részesülő személy nyilvántartásba vétele vagy a nyilvántartásba vételre történő megjelenési kötelezettség elmulasztásáról nyolc munkanapon belül értesíteni az önkormányzatot,
b) a rendszeres szociális segély megállapítását követően írásos megállapodást kötni a rendszeres szociális segélyben részesülő személlyel a beilleszkedését segítő program kereteiről, és erről tájékoztatást küldeni az önkormányzat részére,
c) figyelemmel kísérni a beilleszkedését segítő programban foglaltak teljesítését és annak megszegése esetén megvizsgálni a mulasztás okát. Amennyiben a mulasztás az ellátásban részesülő önhibájából történt, ezt nyolc munkanapon belül jelezni az önkormányzat felé,
d) a beilleszkedést segítő program elkészítését követő egy év elteltével írásban tájékoztatni a szociális központot a beilleszkedési programban foglaltak teljesítéséről.
(2) A beilleszkedést segítő program típusai:
a) egyéni tanácsadás,
b) csoportos tanácsadás.

Ápolási díj


6.§ (1) Az Szt. 43/B. § (1) bekezdése alapján ápolási díj állapítható meg annak a hozzátartozónak, aki a 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át, egyedülálló esetén a 150 %-át.
(2) Az állandó és tartós gondozás tényének vizsgálata céljából a támogatás megállapítását megelőzően és felülvizsgálata során környezet-tanulmány készíthető.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott ápolási díj havi összege az éves központi költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg 80%-a.


Önkormányzati segély


7.§ (1) Önkormányzati segélyben részesíthető:
a) az a személy vagy család, aki megélhetését időszakosan nem képes biztosítani, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen tartós betegség, elemi kár elhárítása, válsághelyzetben lévő várandósanya gyermekének megtartása – miatt anyagi segítségre szorul, vagy
b) az a gyermeket gondozó család, aki időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került – különösen iskoláztatás, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások, vagy a gyermek hátrányos helyzete és betegsége miatt – anyagi segítségre szorul,
c) az a személy, aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott és a temetési költségek viselése a saját, vagy családja létfenntartását veszélyezteti.

Önkormányzati segélyre való jogosultság megállapításának jövedelmi értékhatára


8.§ (1) Családban élő esetén, az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át,
(2) Egyedül élő vagy gyermekét egyedül nevelő szülő vagy gyám esetében az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.
(3) Önkormányzati segélyben ugyanazon személy egy naptári éven belül legfeljebb 2 alkalommal részesíthető.
(4) Az önkormányzati segély – a temetési költségekhez történő hozzájárulás kivételével – alkalmanként megállapítható összege rászorultságtól függően 1000,-Ft-től 50.000,-Ft-ig terjedhet.


9.§ (1) A temetési költségekhez történő hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-a.
(2) A mindenkori helyben szokásos legolcsóbb temetés összege: 200 000 Ft

10. § (1) A 8.§. (1)-(4) bekezdésben meghatározott önkormányzati segélyre való jogosultság megállapításának szabálytól el lehet tekinteni kivételes, különös méltánylást érdemlő esetekben (pl. súlyos-, tartós-, vagy átmeneti egészségkárosodás, elemi kár, vagy azzal kapcsolatos indokolt és jelentős kiadások, költségek, felmerülésekor temetési költségekhez történő hozzájárulásra nem jogosult, azonban azok viselése miatt anyagi segítségre szorul).
(2) A képviselő-testület önkormányzati segélyt állapíthat meg az (1) bekezdésben szabályozott esetekre tekintettel olyan kérelmező (család) részére is,
- akiknek az egy főre jutó havi jövedelme meghaladja a 8.§. (1)-(2) bekezdésben szabályozott mértéket,
- az adott évben már kimerítette az 8.§. (3) bekezdésben meghatározott segélyezési esetek számát
(3) A képviselő-testület az (1) bekezdésben szabályozott esetek a 8.§. (4) bekezdésben meghatározott önkormányzati segély összegétől eltérhet.


11.§ A szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások természetbeni szociális ellátás formájában is megállapíthatóak.

Születési támogatás


12.§ (1) Győrasszonyfa község önkormányzat képviselő-testülete születési támogatást állapít meg a Győrasszonyfa községben lakóhellyel rendelkező gyermek születését követő 3 hónapon belül benyújtott kérelem alapján.
(2) A kérelmet a gyermek törvényes képviselője nyújthatja be a Tápszentmiklósi Közös Önkormányzati Hivatal Győrasszonyfai Hivatalában, melyhez csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatának, valamint a lakcímkártyájának másolatát.
(3) A születési támogatás összege 20.000.- Ft, amely a házipénztárból kerül kifizetésre.


Köztemetés


13.§ Ha az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladja meg, a köztemetés költsége méltányosságból elengedhető, csökkenthető, részletekben történő fizetés engedélyezhető.

Közgyógyellátás


14.§ (1) Szociálisan rászorultnak tekinti a képviselő-testület, és méltányosságból közgyógyellátásra jogosult az a személy, aki alanyi jogú, vagy normatív közgyógyellátásra nem jogosult, de
a) aki családban él és a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át és a havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15%-át.
b) egyedül élő esetében az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át és a havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15%-át.


III. fejezet
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


Étkeztetés


15. §. (1) A szociális étkeztetésre az Sztv. 62. §-át kell alkalmazni.
(2) A szociális rászorultság feltételeit a képviselő-testület az alábbiak szerint határozza meg:
 Aki önmaga, illetve eltartottja részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képes a napi egyszeri meleg étkezést, kora, egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége, vagy hajléktalansága miatt.
 Kérelemre az önkormányzat az ebédet kiszállítatja.
(3) Ellátásának módja: „SEGÍTŐ KÉZ” Szociális és Gyermekjóléti Intézményen (9093 Győrasszonyfa, Hunyadi tér 18.) keresztül.
(4) Kérelem benyújtásának módja, helye: Az ellátást kérvényezni a „SEGÍTŐ KÉZ” Szociális és Gyermekjóléti Intézmény (9093 Győrasszonyfa, Hunyadi tér 18.) az intézményvezetőhöz címezve.
(5) A szociális étkeztetés térítési díjait az önkormányzat külön rendeletben szabályozza.


Házi segítségnyújtás


16. §. (1) Ellátásának módja: A „SEGÍTŐ KÉZ” Szociális és Gyermekjóléti Intézmény (9093 Győrasszonyfa, Hunyadi tér 18.) társulás formájában.
(2) Kérelem benyújtásának módja, helye: Az ellátást kérvényezni a „SEGÍTŐ KÉZ” Szociális és Gyermekjóléti Intézmény (9093 Győrasszonyfa, Hunyadi tér 18.) az intézményvezetőhöz címezve.

Gyermekjóléti Szolgáltatás


17.§  (1) Győrasszonyfa község Önkormányzata a Gyvt. 39.§-ban meghatározott szolgáltatást, mint alapellátást „SEGÍTŐ KÉZ” Szociális és Gyermekjóléti Intézmény (9093 Győrasszonyfa, Hunyadi tér 18.)


Gyermekek napközbeni ellátása


18.§  A gyermekek napközbeni ellátásáról a Győrasszonyfa és Tarjánpuszta községek közös fenntartásában működő Napsugár Óvoda útján gondoskodik.


Térítési díj


19.§ A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. Az intézményi térítési díjak mértékét az önkormányzat külön rendeletben állapítja meg.


Záró rendelkezések


20. §. (1) Ez a rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.
(2) Ennek a rendeletnek a hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Győrasszonyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének A szociális és gyermekvédelmi ellátások helyi szabályozásáról szóló 4/2013 (III.14.) rendelete valamint az azt módosító 8/2013 (V.14.) és 12/2013 (VI.18.) rendeletek.