Kisherend Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015. (II. 18.) önkormányzati rendelete

Kisherend Község Önkormányzatának 2015. évi költségvetéséről

Hatályos: 2015. 02. 19- 2015. 07. 14

Kisherend Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015. (II. 18.) önkormányzati rendelete

Kisherend Község Önkormányzatának 2015. évi költségvetéséről

2015.02.19.

Kisherend Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, és szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre.

(2) Az irányított költségvetési szervek közös megjelöléseként e rendelet az önkormányzati költségvetési szerv megnevezést használja.

(3) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.

II. Fejezet

KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI

Az önkormányzat és költségvetési szerveinek
2015. évi költségvetése

2. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2015.évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az alábbiak szerint állapítja meg:

adatok eFt-ban

a) önkormányzatok működési támogatásai – állami támogatás

12.505

b) működési és felhalmozási célú támogatásértékű bevétel amelyből

3.051

ba) elkülönített állami pénzalapból

0

bb) társadalombiztosítási pénzügyi alapjaiból

0

bc) helyi önkormányzattól

0

bd) nemzetiségi önkormányzattól

0

be) többcélú kistérségi társulástól

0

bf) jogi személyiségű társulástól

0

bg) térségi fejlesztési tanácstól az államháztartás központi alrendszerén belülről kapott Eu-s forrásból szárma pénzeszközből

0

bh) a fejezeti kezelésű előirányzat bevételeként elszámolható összegből

3.051

bi) központi költségvetés előirányzat módosítási kötelezettség nélkül túlteljesíthető előirányzatából származik

0

c) közhatalmi bevétel

1.050

d) intézményi működési bevétel

640

e) felhalmozási bevétel

0

f) működési és felhalmozási célú átvett pénzeszköz

0

g) előző évi működési és felhalmozási célú maradvány átvétel (amely nem az átvevő költségvetési maradványból származik)

0

h) kölcsön

0

i) előző évi pénzmaradvány

2.211

3. § Az önkormányzat összesített 2015. évi kiemelt kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak:

a) működési költségvetés

19.457

aa) személyi jellegű kiadások

6.012

ab) munkaadót terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

943

ac) dologi jellegű kiadások

7.606

ad) ellátottak pénzbeli juttatásai

2.000

ae) egyéb működési célú kiadások

743

af) irányítószervi támogatások

0

ag) általános tartalék

2.153

b) felhalmozási költségvetés

0

ba) intézményi beruházás

0

bb) felújítás

0

bc) kormányzati beruházások

0

bd) lakástámogatás

0

be) lakásépítés

0

bf) egyéb felhalmozási kiadások

0

c) kölcsön

0

4. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2015. évre összesített – közfoglalkoztatottak nélkül – létszám előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg.

a) átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám - 1,5 fő

b) az év utolsó napján foglalkoztatott záró létszám 2 fő

(2) A közfoglalkoztatottak éves létszám előirányzata 20 fő

5. § (1) Az önkormányzat 2015. évi költségvetésében az általános tartalék 2.153 eFt

(2) A Képviselő-testület a 2 millió Ft-ot meg nem haladó mértékű általános és céltartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.

A költségvetési többlet felhasználása, a költségvetési hiány finanszírozásának módja

6. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja a hitelfelvétel.

(2) A Képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése a likviditás biztosítása érdekében maximum évi 1,5 MFt forrás kiegészítő hitel felvételét hagyja jóvá. Ezen kívül legfeljebb 1 éves időtartamra felvehető éven belüli likvid hitel összegét 800 e Ft–ban határozza meg.

(3) A felhalmozási hiány miatt a benyújtott, de el nem bírált pályázatok projektjei külön Képviselő-testületi határozat alapján csak akkor indíthatók, ha a projektek a finanszírozásra biztosított, és a saját erő e költségvetésben nem tervezett bevételből rendelkezésre áll.

(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak maximum 800 eFt összegű- a bankszámla-szerződésben rögzített 2014. évi kondíciókkal történő - aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér és más rövid lejáratú éven belüli hitel felvételére.

(5) A (3) bekezdésben foglaltakon túli hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.

7. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a Képviselő-testület államilag garantált értékpapír vásárlással, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1 MFt-ig a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.

(4) A költségvetési szerv bevételei körében a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételét - a Képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű egyidejű előirányzat-módosítás után - működési és felhalmozási feladatai ellátására használhatja fel.

(5) A költségvetési szerv a személyi juttatások előirányzatából származó megtakarítást év közben, továbbá a pénzmaradvány, illetve előirányzat-maradvány jóváhagyását követően felhasználhatja azzal, hogy a személyi juttatások eredeti előirányzatának megállapításakor számításba vett létszám-előirányzat vagy a munkaidő alap év közbeni csökkentéséből származó tartós megtakarítás jóváhagyás nélkül illetményemelésre is felhasználható.

III. Fejezet

A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI

Általános végrehajtási szabályok

8. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő körjegyzőség.

(2) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.

Előirányzatok megváltoztatása

9. § (1) A helyi önkormányzat, a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt –, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.

(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.

10. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szerve bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.

(2) A Képviselő-testület a működési/fejlesztési előirányzat-csoport előirányzatai között 1 MFt-ot meg nem haladó mértékű előirányzat átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza, aki az előirányzat átcsoportosításról a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.

(3) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti – Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

11. § (1) A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

(2) A helyi önkormányzati költségvetés teljesítése jelentős veszélyeztetésének minősül különösen, ha az önkormányzat 30 napon túli lejárt tartozásállománya meghaladja a 1,5 Mft-ot.

(3) A helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja. A Képviselő-testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési szerv számára az éves beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja ennek megfelelően a költségvetési rendeletét.

Költségvetési szervek pénzmaradványa

12. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.

(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.

A támogatások odaítélésének, folyósításának és
elszámolásának rendje

13. § (1) A Képviselő-testület dönt a támogatások elbírálásával kapcsolatban.

(2) A támogatási kérelem, pályázat (a továbbiakban együtt: támogatási igény) minden évente két alkalommal április 15. és szeptember 30. napjáig nyújtható be.

(3) Képviselő-testület a támogatási igény benyújtási határidejét követő első Képviselő-testületi ülésén, de legkésőbb 60 napon belül dönt. A döntést 22 munkanapon belül a támogatást igénylőt értesíti határozatáról.

(4) A támogatást igénylő és a támogatást nyújtó támogatási szerződést köt. A támogatási szerződésben rögzíteni kell legalább az Áht.vhr. 66. § (2) bekezdésében foglalt feltételeket.

(5) A támogatás folyósítására a támogatási szerződés aláírását követő 5 munkanapon belül kerül sor.

(6) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a támogatást odaítélő Képviselő-testület felé.

14. § (1) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év február 10. napjáig köteles eleget tenni.

(2) A Képviselő-testület évente a november 15-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.

(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 5 évig nem ítélhető meg.

(4) Amennyiben az önkormányzati támogatás csoportmentességi rendelet, illetve a csekély összegű támogatásokra vonatkozó bizottsági rendelet hatálya alá tartozik, a támogatás folyósítását megelőzően a támogatási szerződést az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011.(III.22.) Korm. rendelet alapján előzetesen be kell jelenteni a miniszternek.

IV. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

15. § .

(1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2015. január 01. napjától kell alkalmazni.

(2) A rendelet kihirdetéséről a helyben szokásos módon a körjegyző gondoskodik.

1. melléklet

Bevételek

adatok ezer forintban

Éves tervezett

Megállapított éves tám.

I.1.b) Település üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása összesen:

2 261

I.1.ba) zöldterület gazdálkodással kapcs feladatok.

757

I.1. bb) Közvilágítás fenntartásának támogatása

768

I.1. bc) Köztemető fenntartás tám.

100

I.1.bd) Közutak fenntartása

636

V. infó Beszámítás összege

1 566

I.1.c) Egyéb kötelező önk. Feladatok támogatása.

4 000

I.1.d.9) Lakott külterületi feladatok támogatása

3

Önkormányzatra jutó településüzemeltetési és egyéb kötelező feladatok támogatása összesen:

7 830

III.2 Települési Önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása

974

III.1 Egyes jövpótló támogatások kiegészítése

748

Rendszeres szoc segély (90%-a)

46

Lakásfenntartási támogatás (90%-a)

702

FHT (80 %-a)

-

Óvodáztatási támogatás (100%-a)

-

IV. Kulturális feladatok támogatása (1140.-Ft*fő)

-

Helyi adó bevételek

885

HIPA

745

kommunális adó

140

Gépjárműadó

165

Bérleti és lízingdíj bevételek

500

Működési célú átvett pü. /közfoglalkoztatás/

3504

-

Egyéb sajátos folyó bevételek

140

-

Falugondnoki Szolgálat

2 500

-

Pénzmaradvány előző évi

2211

19 457

2. melléklet

Kiadások

KIADÁSOK

Önkorm.

közvi-

Köztemető

zöldterület

Közutak

Műv.Ház

Város és

Közfoglal

Falugond.

Szociális

Átadott

Összesen:

jogalkotás

lágítás

fenntart

gazd.

fenntart.

község

koztatás

pénzeszk.

Megbízási díj

0

0

207

0

0

0

0

0

207

Tiszteletdíj

polg.mester

898

0

0

0

0

0

0

0

898

Tiszteletdíj

képviselők

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Alapilletmémy

0

0

0

0

3087

1685

0

0

4772

Cafetéria

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Közlekedési költségtér.

135

0

0

0

0

0

0

0

135

Szem.jut.összesen

1033

0

207

0

3087

1685

0

0

6012

Járulékok

242

0

56

0

417

227

0

0

943

Irodaszer

30

0

0

0

0

10

0

0

40

Üzemanyag

0

0

79

597

0

53

0

500

0

0

1229

Anyag, készlet vás.

35

0

160

170

0

50

0

0

415

Telefon

100

0

0

0

0

50

0

0

150

Internet

60

0

0

0

0

0

0

0

60

gázdíj

160

0

100

60

0

0

0

0

320

áramdíj

40

605

75

43

0

0

0

0

763

vízdíj

15

0

12

40

0

0

0

0

67

üzemeltetés

0

0

100

1826

0

0

0

0

1926

Szállítási kiadás

0

0

0

66

0

0

0

0

66

Karbantartás

10

0

501

0

0

0

100

0

0

611

Pénzügyi szolg./bank ktg

150

0

0

150

Áfa

110

163

21

160

135

120

595

0

0

0

0

1304

Egyéb kül.dologi

30

0

0

150

0

12

0

0

192

Munkáltatói SZJA

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Adók. Díjak

115

0

0

15

0

183

0

0

313

Dologi összesen:

855

768

100

757

636

567

3018

0

905

0

0

7606

Szoc.segély

0

0

0

0

0

0

51

0

51

Fogl. Hely. Tám.

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Lakásfenntart. Tám.

0

0

0

0

0

0

702

0

702

Közgyógyellátás

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Rendkívüli települési tám.

0

0

0

0

0

0

357

0

357

Temetési segély

0

0

0

0

80

0

80

Ellátottak pénzbeli jut.

0

0

0

0

0

0

420

0

420

rendkívüli Gyevet tám.

0

0

0

0

0

0

150

0

150

Köztemetés

0

0

0

0

0

0

240

0

240

Átadott pénzeszköz

0

0

0

0

0

0

0

743

743

Kiadások összesen:

2130

768

100

757

636

830

3018

3504

2817

2000

743

17304

Tartalék

2153

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2153

Kiadások mindösszesen:

4283

768

100

757

636

830

3018

3504

2817

2000

743

19457