Tiszaigar Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2017. (XII.22.) önkormányzati rendelete
Tiszaigar község településképének védelméről
Hatályos: 2017. 12. 23Tiszaigar Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2017. (XII.22.) önkormányzati rendelete
Tiszaigar község településképének védelméről
2017-12-23-tól
Tiszaigar Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva,
a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal,
a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság,
a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró kulturális örökség védelméért felelős miniszter és
a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság
véleményének kikérésével
a következőket rendeli el:
I. Fejezet
Helyi védelem
1. Védett értékek
1. § Tiszaigar község (a továbbiakban: Település) építészeti és táji örökségének helyi védelemben részesített
a) építészeti értékeit (a továbbiakban: védett építészeti érték) az 1. melléklet,
b) táji értékeit (a továbbiakban: védett táji érték) a 2. melléklet
nevesíti (a továbbiakban együtt:védett érték).
2. § (1) A Település Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a Település védett értékeit
a) „TISZAIGAR KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK VÉDETT ÉRTÉKE” felirattal és
b) az Önkormányzat címerével
ellátott helyi védelmi tábla alkalmazásával jelöli meg.
(2) A védett érték
a) legfontosabb adatait és
b) rövid ismertetőjét
feltüntető információs tábla elhelyezését a tulajdonos, illetve a szerződés alapján, vagy jogszabály erejénél fogva rendelkezni jogosult (a továbbiakban együtt: rendelkezni jogosult) tűrni köteles.
3. § (1) A védett értékek nyilvántartása
a) építészeti és
b) táji
értékleltárból épül fel.
(2) Az építészeti értékleltár a védett építészeti érték
a) helyszínrajzát,
b) felmérési tervét,
c) értékvizsgálatát,
d) bemutatását és
e) fotódokumentációját, továbbá az
f) állapotát befolyásoló
fa) átalakítási,
fb) bővítési,
fc) felújítási,
fd) helyreállítási,
fe) korszerűsítési,
ff) karbantartási,
fg) javítási, illetve
fh) bontási
munkálatok kronológiai rendjét és összegző leírását tartalmazza a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló kormányrendelet (a továbbiakban:Tr.) minimális kellékein felül.
(3) A táji értékleltár a védett táji érték
a) helyszínrajzát,
b) bemutatását és
c) fotódokumentációját, továbbá az
d) állapotát befolyásoló
da) természeti események, illetve
db) környezetalakítási munkálatok
kronológiai rendjét és összegző leírását
rögzíti a Tr. minimális kellékein felül.
4. § Az Önkormányzat polgármestere (a továbbiakban: polgármester) a védett értékek
a) megjelölésére és
b) nyilvántartására
irányuló önkormányzati kötelezettségek teljesítéséről saját hatáskörben gondoskodik.
2. Védetté nyilvánítás
5. § (1) A Település építészeti és táji örökségének hagyományőrző arculatformáló eleme – építészeti, vagy táji értéke (a továbbiakban együtt: örökségi érték) – az Önkormányzat közigazgatási területén
a) bejelentett lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező természetes személy,
b) ingatlantulajdonnal rendelkező természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet,
c) szék- vagy telephellyel rendelkező jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet, valamint az
d) elismerten működő egyház, vallásfelekezet vagy vallási közösség
(a továbbiakban együtt: Kezdeményező) javaslata nyomán helyi védelemben részesíthető.
(2) A védetté nyilvánításra irányuló javaslat (a továbbiakban: helyi védelmi javaslat)
a) az előterjesztő természetes személy
aa) nevét,
ab) születési helyét, idejét,
ac) anyja nevét,
ad) lakcímét,
ae) személyiigazolvány-számát és
af) elérhetőségi adatait vagy
b) az előterjesztő jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet
ba) nevét,
bb) székhelyét,
bc) cégjegyzék- vagy egyéb nyilvántartási számát, a
bd) képviseletében eljáró személy nevét és
be) elérhetőségi adatait, vagy
c) az előterjesztő elismerten működő egyház, vallásfelekezet vagy vallási közösség
ca) nevét,
cb) székhelyét,
cc) nyilvántartási számát, a
cd) képviseletében eljáró személy nevét és
ce) elérhetőségi adatait, továbbá
d) az érintett – az örökségi érték fekvése, illetve elhelyezkedése szerinti – ingatlan
da) címét és
db) helyrajzi számát, valamint
e) az előterjesztő részletes indoklását
tartalmazza.
(3) A helyi védelmi javaslat
a) személyesen,
aa) szóban vagy
ab) írásban
a Tiszaigari Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban:Hivatal) székhelyén, vagy
b) levélben, a Hivatal
ba) postai vagy
bb) elektronikus
levelezési címén
terjeszthető elő.
(4)Az alaki, tartalmi kellékek mellőzésével előterjesztett helyi védelmi javaslat Kezdeményezőjét a polgármester – nyolcnapos határidő tűzésével – a hiányosságok pótlására hívja fel.
(5) A hiánypótlásra nyitva álló határidő eredménytelen eltelte esetén a helyi védelmi javaslat– a Kezdeményező egyidejű, írásbeli, indoklással egybekötött, tértivevénnyel igazolt értesítése mellett, polgármesteri döntés alapján – érdemi vizsgálat nélkül elutasítandó.
6. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az örökségi értékvédelem alá helyezésének indokoltságát a helyi védelmi javaslat beérkezését követő három hónapon belül megvizsgálja.
(2) Az örökségi értékvédelem alá helyezésének mérlegelésére –védetté nyilvánítására vagy annak mellőzésére – irányuló javaslatot a polgármester a védelembe vonás szükségességének megalapozottságát feltáró
a) állapotrögzítő felmérési anyag, valamint
b) települési főépítészi szakmai állásfoglalás
kíséretében terjeszti a Képviselő-testület elé.
(3) Az állapotrögzítő felmérés
a) a 3. § (2) bekezdés a)-e) pontjában vagy
b) a 3. § (3) bekezdés a)-c) pontjában
megjelölt és a helyi védelmi javaslat mellékletét képező dokumentumokra terjed ki.
7. § (1) A Képviselő-testület által érdemben elbírált helyi védelmi javaslattal azonos tárgyú helyi védelmi javaslat az elutasító határozat közzétételét követő hat hónapon belül ismételten nem terjeszthető elő.
(2) Az elutasító határozat közzétételét követő hat hónapon belül ismételten előterjesztett helyi védelmi javaslatérdemi vizsgálat nélkül elutasítandó.
3. Védettség megszüntetése
8. § A védett örökségi érték védettségének megszüntetésére irányuló eljárásra – a Kezdeményező személyére, a javaslat alaki és tartalmi kellékeire, benyújtására, hiánypótlására, a testületi előterjesztésre, valamint az ismételt javaslattétel korlátaira –a védetté nyilvánítás folyamatának rendelkezései irányadóak, azzal, hogy az állapotrögzítő felmérés a 3. § (2) bekezdés a)-e) pontjában vagy a3. § (3) bekezdés a)-c) pontjában nevesített dokumentumokon túl a megszüntetési javaslat mellékleteire terjed ki.
4. Védett értékek fenntartása
9. § (1) A védett érték fenntartása – eredeti állapotának megőrzése –az örökségi értékkel rendelkezni jogosultak egyetemleges kötelezettsége.
(2) A védelem alá helyezett örökségi érték állapotát befolyásoló,
a) a 3. § (2) bekezdés f) pontjában, továbbá
b) a 3. § (3) bekezdés d) pont db) alpontjában
megjelölt beavatkozások e rendelet vonatkozó előírásainak normatív keretei között eszközölhetőek.
10. § (1) A védett érték használata, hasznosítása során az örökségi értékkel rendelkezni jogosultak
a) az építészeti érték eredeti rendeltetéséhez, illetve
b) a táji érték
ba) természeti adottságaihoz és
bb) biológiai meghatározottságához
igazodni kötelesek.
(2) A védett érték tulajdonosa a védelembe vont örökségi érték
a) állapotában,
b) rendeltetésében,
c) tulajdoni viszonyaiban vagy
d) rendelkezni jogosultja személyében
bekövetkezett változásokat köteles az Önkormányzatnak haladéktalanul – írásban – bejelenteni.
II. Fejezet
Településkép
5. Településképi szempontból meghatározó területek
11. § A Település településképi szempontból meghatározó területeit a 3. melléklet határolja le.
6. Településképi követelmények
12. § (1) A védett építészeti érték hagyományos arculatát meghatározó homlokzat-, héjazat –és szerkezetképzési technológiák anyaghasználati, tömegformálási, illetve homlokzatkialakítási jellegzetességeitől eltérő megoldások alkalmazása az építmény
a) átalakítása,
b) bővítése,
c) felújítása,
d) helyreállítása,
e) korszerűsítése,
f) karbantartása vagy
g) javítása
során – az eredeti állapot megőrzése érdekében – nem megengedett.
(2) A védelemben részesített épített érték arculatának meghatározó – az (1) bekezdés szerint őrzendő – elemeit az építészeti értékleltár rögzíti.
13. § A Település közigazgatási területének egészét kiszolgáló –felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési – sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére elsősorban alkalmas területeket a 4. melléklet jelöli ki.
7. Településkép-érvényesítési eszközök
14. § Az Önkormányzat a településképi követelmények előírásainak érvényesüléséről
a) a településkép-védelmi
aa) tájékoztatás és
ab) konzultáció
(a továbbiakban együtt: településképi szakmai konzultáció),
b) a településképi bejelentési eljárás,
c) a településképi kötelezés, valamint
d) a településképi bírság
eszközrendszerével gondoskodik.
15. § (1) A településkép védelméről szóló törvény (a továbbiakban: Tktv.) szerint biztosítani rendelt településképi szakmai konzultációt az Önkormányzat a Tr. vonatkozó előírásainak keretei között
a) előzetes,
b) tervezési és
c) kivitelezési
egyeztetés (a továbbiakban együtt: egyeztetési szakasz) formájában teszi elérhetővé.
(2) A településképi szakmai konzultáció
aa) szóban vagy
ab) írásban
a Hivatal székhelyén, vagy
b) levélben, a Hivatal
ba) postai vagy
bb) elektronikus
levelezési címén
előterjesztett kérelemmel (a továbbiakban: településképi konzultációs kérelem) kezdeményezhető.
(3) A településképi konzultációs kérelem a településképi szakmai konzultáció egyeztetési szakaszának, valamint az építészeti-műszaki elképzelés és kivitelezés egyedi jellegzetességeinek függvényében
a) az előterjesztő természetes személy
aa) nevét,
ab) születési helyét, idejét,
ac) anyja nevét,
ad) lakcímét,
ae) személyiigazolvány-számát és
af) elérhetőségi adatait, avagy
b) az előterjesztő jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet
ba) nevét,
bb) székhelyét,
bc) cégjegyzék- vagy egyéb nyilvántartási számát, a
bd) képviseletében eljáró személy nevét és
be) elérhetőségi adatait, továbbá
c) az egyeztetés
ca) szakaszának és
cb) tematikájának
megjelölését,
d) az építészeti-műszaki
da) tervek és
db) elképzelések
összegzését,
e) a kivitelezési
ea) helyszín és
eb) folyamat
bemutatását, valamint
f) mellékletként
fa) az építészeti-műszaki és
fb) a kivitelezési
dokumentációt
tartalmazza.
(4) A településképi konzultációs kérelem
a) módosítására,
b) kiegészítésére,
c) hiánypótlására vagy
d) visszavonására
a településképi szakmai konzultáció zárásáig kerülhet sor.
(5) A településképi szakmai konzultáció tematikája
a) a településképi követelményrendszer
aa) építési elképzeléssel (előzetes szakasz),
ab) építészeti-műszaki tervezéssel (tervezési szakasz) vagy
ac) építési tevékenységgel (kivitelezési szakasz)
érintett elemeire,
b) az építészeti-műszaki elképzelés
ba) kötetlen (előzetes szakasz),
bb) részben kötött (tervezési szakasz) vagy
bc) kötött (kivitelezési szakasz)
elemeinek összességére és
c) a kivitelezés
ca) építési elképzeléssel (előzetes szakasz),
cb) építészeti-műszaki tervezéssel (tervezési szakasz) vagy
cc) építési tevékenységgel (kivitelezési szakasz)
érintett helyszínére
terjedhet ki.
(6) A településképi szakmai konzultáció
a) egyeztetési mechanizmusa
aa) a személyes részvétel,
ab) a közvetlenség, valamint
ac) az együttműködés
elvi alapjain nyugszik,
b) egyeztetési folyamatának
ba) megállapításait,
bb) javaslatait, illetve
bc) nyilatkozatait
szakmai állásfoglalás összegzi,
c) egyeztetési szakasza
ca) a Hivatalban rögzített,
cb) szakmai állásfoglalást tartalmazó,
cc) jegyzőkönyvbe foglalt és
cd) a kérelmezőnek haladéktalanul átadott
emlékeztető felvételével zárul.
(7) A településképi szakma állásfoglalás alapját a településképi szakmai konzultáció zárásakor rendelkezésre álló adatok képezik, azok teljességére tekintet nélkül.
(8) Az Önkormányzat településképi szakmai konzultáció biztosítására irányuló kötelezettségeinek teljesítéséről a polgármester saját hatáskörben gondoskodik.
16. § (1) A Tktv. szerint a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében lefolytatni rendelt településképi bejelentési eljárás
a) személyesen,
aa) szóban vagy
ab) írásban
a Hivatal székhelyén, vagy
b) levélben, a Hivatal
ba) postai vagy
bb) elektronikus
levelezési címén
előterjesztett bejelentéssel (a továbbiakban: településképi bejelentés) kezdeményezhető.
(2) A településképi bejelentés a Tr. minimális kellékein túl
a) az előterjesztő természetes személy
aa) születési helyét, idejét,
ab) anyja nevét,
ac) személyiigazolvány-számát és
ad) elérhetőségi adatait, avagy
b) az előterjesztő jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet
ba) cégjegyzék- vagy egyéb nyilvántartási számát, a
bb) képviseletében eljáró személy nevét és
bc) elérhetőségi adatait, továbbá
c) a reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés
ca) használatának jogcímét igazoló okiratot,
cb) elhelyezkedésének helyszínrajzát és
cc) műszaki leírását,
d) a reklámelhelyezés
da) helyszínének és
db) folyamatának
bemutatását, valamint
e) a reklám
ea) technológiai jellemzőinek összegzését,
eb) méreteinek meghatározását és
ec) grafikus látványtervét
tartalmazza.
17. § (1) A védett építészeti érték hagyományos arculatát meghatározó karakterelemeinek megőrzésére irányuló településképi követelmény érvényesítése érdekében a polgármester –az önkéntes jogkövetés elmaradása esetén – a védelemben részesített épített értékkel rendelkezni jogosultat az építmény
a) felújítására vagy
b) átalakítására
kötelezheti (a továbbiakban: településképi kötelezés).
(2) A településképi kötelezés
a) tartalmát,
b) terjedelmét és
c) határidejét
a polgármester települési főépítészi szakmai állásfoglalás alapján állapítja meg.
18. § (1) A védett építészeti érték hagyományos arculati karakter-elemeinek megóvása érdekében
a) a településképi követelmény megszegése
aa) természetes személy esetén 10 000 forinttól 100 000 forintig,
ab) jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén 20 000 forinttól 200 000 forintig,
b) a településképi kötelezés végrehajtásának elmulasztása
ba) természetes személy esetén 20 000 forinttól 200 000 forintig,
bb) jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén 40 000 forinttól 400 000 forintig
terjedő összegű közigazgatási bírsággal sújtható (a továbbiakban: településképi bírság).
(2) A településképi bírság összegét az arculati karakter-elemek megőrzését veszélyeztető
a) magatartás
aa) formájára,
ab) terjedelmére,
ac) gyakoriságára és
ad) időtartamára, valamint az
b) elkövető
ba) anyagi teljesítőképességére,
bb) településkép-védelmi terheire és
bc) együttműködési készségére, továbbá a
c) károkozás elháríthatóságára
tekintettel – települési főépítészi szakmai állásfoglalás alapján – a polgármester állapítja meg.
III. Fejezet
Záró rendelkezések
19. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
20. § (1) Hatályát veszti
1. a helyi jelentőségű védett természeti területek védettségének fenntartásáról szóló 18/2008. (I.7.) önkormányzati rendelet, valamint
2. a reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről,feltételeiről és tilalmáról és a településképi bejelentési eljárásról szóló 10/2017. (IX. 29.) önkormányzati rendelet.
(2) Hatályát veszti a Tiszaigar Község Helyi Építési Szabályzatról szóló 16/2004. (XI.9.) önkormányzati rendelet
1. 2.§ (7) bekezdése,
2. 5.§ (4) bekezdése,
3. 5.§ (11) bekezdése,
4. 5.§ (12) bekezdése,
5. 5.§ (17) bekezdése,
6. 6.§ (2) bekezdés h) pontja,
7. 6.§ (3) bekezdés h)pontja,
8. 6.§ (3) bekezdés i) pontja,
9. 6.§ (3) bekezdés j) pontja,
10. 6.§ (4) bekezdés h) pontja,
11. 6.§ (5) bekezdés h) pontja,
12. 7. § (2) bekezdés f) pontja,
13. 7. § (2) bekezdés j) pontja,
14. 7. § (3) bekezdés e) pontja,
15. 7.§ (3) bekezdés i) pontja,
16. 8.§ (3) bekezdés k) pontja,
17. 9.§ (3) bekezdés i) pontja,
18. 9.§ (5) bekezdés i) pontja,
19. 10.§ (13)bekezdése,
20. 10.§(14) bekezdése,
21. 13.§ (8) bekezdés h) pontja,
22. 13.§ (9) bekezdés h) pontja,
23. 13.§ (10) bekezdés f) pontja,
24. 13. § (12) bekezdés h) pontja,
25. 15.§-a,
26. 16.§-a,
27. 18.§ (1)bekezdése,
28. 18.§(2)bekezdése és
29. 18. § (4) bekezdése.
Tiszaigar, 2017. december 22.
Szilágyi László Füzesiné Nagy Zita
polgármester jegyző