Taktaszada község képviselő testületének 7 /2019 .( IX.3.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 09. 04- 2019. 11. 06

Taktaszada község képviselő testületének 7 /2019 .( IX.3.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Taktaszada Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított jogalkotói jogkörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET Általános rendelkezések

Az önkormányzat és jelképei

1. § (1) Taktaszada Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) és szervei számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) más jogszabályban meghatározott feladat és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatban (továbbiakban: SZMSZ) foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.

(2) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

Taktaszada Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat).

(3) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése:

Taktaszada Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület).

(4) Az önkormányzat székhelye:

3921 Taktaszada Kossuth utca 74.

(5) Az Önkormányzat hivatalának hivatalos elnevezése: Taktaszadai Polgármesteri Hivatal (3921 Taktaszada Kossuth utca 74.).

2. § Az önkormányzat címerének és zászlajának használati rendjét Taktaszada község Önkormányzatának a helyi címer és zászló alapításáról és használatának rendjéről szóló 6/1993. (III. 12.) önkormányzati rendelete állapítja meg.

II. FEJEZET Az Önkormányzat feladata, hatásköre, szervei

3. § (1) Az Önkormányzat köteles gondoskodni a Mötv. 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátásáról.

(2) Önkormányzati feladatokat lát el a Képviselő-testület és szervei:

a.) a polgármester,

b.) a testület bizottságai,

c.) a jegyző,

d.) a társulások.

III. FEJEZET A Képviselő-testület működése

1. A Képviselő-testület összehívása

4. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő. Tagjainak névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(3) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.

(4) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, tanácskozási joggal meghívottaknak és részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 4 nappal megkapják.

A rendes és a rendkívüli ülés meghívóját – a nyilvánosság biztosítása érdekében – a helyben szokásos módon kell közzétenni a képviselő-testületi ülést megelőzően a Taktaszada Község Önkormányzata épületében (3921 Taktaszada Kossuth u. 74.) lévő hirdetőtáblán.

(5) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a Képviselő-testület rendkívüli ülése írásbeli meghívó nélkül, rövid úton (pl. telefonon) 4 napon belüli időpontra, akár az összehívás napjára is összehívható a napirend megjelölésével. Ilyen esetben a sürgősség okát közölni kell.

(6) A Képviselő-testület üléseire a települési képviselőkön kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:

a.) a jegyzőt,

b.) a napirendi pontok előadóit,

c.) a Taktaszada Község Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,

d.) a településen jelenlévő önszerveződő közösségek képviselőit, amennyiben érintettek a napirendi pontok esetében

e.) akiket a polgármester és a Képviselő-testület indokoltnak tart.

2. Munkaterv

5. § (1) A Képviselő-testület működésének alapja a munkaterv.

(2) A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé. A munkaterv jóváhagyásáról a Képviselő-testület minden év utolsó ülésén egyszerű szótöbbséggel határoz.

(3) Munkatervnek tartalmaznia kell:

a.) az ülések várható időpontját,

b.) napirendek címét, előadóját,

c.) közmeghallgatás időpontját.

3. A Képviselő-testület ülése, az ülésvezetés szabályai

6. § (1) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a.) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,

b.) megállapítja az ülés határozatképességét,

c.) előterjeszti az ülés napirendjét,

d.) tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásának állásáról,

e.) tájékoztatást ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.

(2) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

4. Az előterjesztés

7. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a Képviselő-testület vagy a Képviselő- testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra.

(3) Az előterjesztés főbb elemei:

a.) Első rész: tartalmazza az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket, a tárgykört rendező jogszabályokat, véleményeket, s mindazon körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják.

b.) Második rész tartalmazza a határozati javaslatokat, a végrehajtásért felelősök megnevezését és a határidők megjelölését.

(4) A települési képviselő a rendes ülés előtt 2 nappal írásbeli előterjesztést tehet, melyet az ülésen napirendi pontként tárgyalni kell.

5. A tanácskozás rendje, szavazás

8. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

a.) Az előadó a napirendhez a tanácskozás előtt szóban kiegészítést tehet.

b.) Az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal részvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.

(2) A képviselő a vita megkezdése előtt köteles bejelenteni a személyes érintettségét. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt. A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálását – annak ismertté válását követően azonnal – a Képviselő-testület határozhatja el. A vizsgálat lefolytatására a Képviselő-testület ideiglenes bizottságot hoz létre.

(3) A felszólításokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartam az 5 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.

(4) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

(5) Az előterjesztő javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a tanácskozás bezárásig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(6) A tanácskozás lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A tanácskozás lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.

(7) A tanácskozás lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatokat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(8) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a tanácskozásban elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd a javaslatokkal és módosításokkal kiegészített eredeti javaslatról.

9. § A testület – a szavazati arányok rögzítésével – alakszerű határozat nélkül dönt:

a.) feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,

b.) információs jelentés tudomásul vételéről,

10. § A szavazás – titkos szavazás kivételével – nyíltan, kézfelemeléssel történik.

11. § A személyesen érintett képviselő-testületi tag érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban tartózkodik.

12. § (1) A Képviselő-testület – a törvény által lehetővé tett körben – indítvány alapján esetenként dönt a titkos szavazásról.

(2) A titkos szavazást 3 fős szavazatszámláló bizottság bonyolítja le, tagjait és elnökét a Képviselő-testület esetenként választja meg.

(3) A titkos szavazás eljárása: borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségek urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

a.) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,

b.) a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

c.) a szavazás során felmerült körülményeket,

d.) a szavazás eredményét.

13. § (1) Név szerinti szavazásnál a jegyző felolvassa a tagok nevét, és a jelenlévő tagok a nevük felolvasásakor „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

(2) Névszerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyhez hitelesített névsort kell csatolni.

14. § A szavaztok összeszámlálásról a levezető elnök gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik települési képviselő kéri, az elnök a szavazást köteles megismételtetni.

6. Felvilágosítás kérés

15. § (1) A képviselők kérdéseiket szóban vagy írásban a napirendek megtárgyalását követően tehetik meg.

(2) A kérdés csak a testületi ülésen ismertethető.

(3) A Képviselő-testület hozzájárulhat ahhoz, hogy a kérdésre 15 napon belül írásban adjanak választ. A válasz másolatát egyidejűleg minden képviselőnek meg kell küldeni.

7. A tanácskozás rendjének fenntartása

16. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

a.) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonja tőle a szót.

b.) Rendre utasítja azt a személyt, aki a Képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezi.

(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

8. A jegyzőkönyv

17. § (1) A jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv.-ben meghatározottakon túl:

a.) a távolmaradt képviselők nevét,

b.) az ülés megnyitásának időpontját,

c.) a képviselőtestület határozatképességének megállapítását,

d.) a határozathozatal módját,

e.) a polgármester esetleges intézkedéseit,

f.) az ülés bezárásának időpontját.

9. Közmeghallgatás

18. § (1) A Képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart, mely falugyűléssel

együtt is meghirdethető, fontosabb szabályai:

a.) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot a községháza hirdetőtábláján tájékoztatni kell a rendezvény előtt legalább 6 nappal.

b.) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

c.) Lakossági fórumon, közmeghallgatáson a polgármester figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonja tőle a szót, és súlyos rendzavarás esetén a tanácskozást berekeszti.

d.) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok közérdekű ügyben a Képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatot tehetnek.

e.) Az ülésen elhangzott közérdekű kérdéseket és javaslatokat a képviselő-testület megtárgyalja és értékeli. Amennyiben az azonnali válaszadásra, intézkedésre nincs lehetőség, kijelöli azt a szervezetet, vagy személyt, amely (aki) az elhangzott felszólalás tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket megteszi.

f.) A felszólaló részére a vizsgálat eredményéről és a tett intézkedésekről 15 napon belül, írásban a polgármester, az alpolgármester, vagy a jegyző ad választ.

g.) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a Képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.

10. Az önkormányzati rendeletalkotás

19. § (1) A rendeletalkotást kezdeményezhetik:

a.) települési képviselők,

b.) önkormányzati bizottságok,

c.) a polgármester, alpolgármester, jegyző,

d.) a települési társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői,

e.) nemzetiségi önkormányzat testülete.

(2) Az önkormányzat rendeletét az Önkormányzat épületében a hirdetőtáblán ki kell függeszteni, ez a rendelet kihirdetésének módja.

(3) A (2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket a normatív határozat közzétételére is alkalmazni kell.

IV. FEJEZET A települési képviselő

20. § A képviselő főbb kötelezettségei:

a.) köteles tevékenyen részt venni a Képviselő-testület munkájában,

b.) köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

c.) köteles felkérés alapján részt venni a települési ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,

d.) köteles bejelenteni a személyes érintettséget a döntéshozatalnál,

e.) köteles bejelenteni, ha akadályoztatva van a képviselő-testületi ülésen való részvételben.

f.) köteles vagyonnyilatkozatot tenni

g.) amennyiben a települési képviselő és a bizottság nem képviselő tagja a d) pontban foglalt bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt a képviselő és a bizottság nem képviselő tagja egy havi tiszteletdíjának 10 %-os csökkentéséről. Ha a polgármester és az alpolgármester a bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a képviselő-testület a polgármestert és az alpolgármestert a képviselői tiszteletdíj 10 %-ával azonos összegű rendbírsággal sújtja.

V. FEJEZET A képviselő testület bizottságai

21. § (1) A Képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.

(2) Képviselő-testület a következő bizottságokat hozza létre:

Pénzügyi Bizottság, tagjainak száma 3. fő. (három képviselő)

Jogi-, Ügyrendi és Szociális Bizottság tagjainak száma 3. fő. (két képviselő és egy nem képviselő)

(3) Nem a Képviselő-testület tagjai közül választott bizottsági tag köteles vagyonnyilatkozatot tenni, a képviselőkre vonatkozó szabályok szerint, köteles bejelenteni a személyes érintettséget a döntéshozatalnál.

(4) A bizottsági tagok névsorát e rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.

(5) A bizottságok feladat és hatásköreit az 1. számú melléklet tartalmazza.

(6) A képviselő-testület által a bizottságokra, a polgármesterre, valamint a jegyzőre átruházott hatáskörök felsorolását e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(7) A Képviselő-testület az általa szükségesnek tartott esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hoz létre. Az ideiglenes bizottság megbízása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(8) A bizottság a tevékenységéről évente beszámol a Képviselő-testületnek.

VI. FEJEZET A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a képviselő-testület hivatala

22. § (1) A polgármester megbízását főállásban látja el.

(2) A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el a feladatait.

(3) Az alpolgármester konkrét feladatát a polgármester esetenként határozza meg.

(4) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselőtestület ülését a Jogi, Ügyrendi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(5) A polgármester – pályázat alapján, a jogszabályban meghatározott képesítési követelményeknek megfelelően határozatlan időre jegyzőt nevez ki.

(6) A jegyző ellátja a Mötv. 81. § (3) bekezdésépben foglalt feladatokat, egyéb főbb feladatai:

a.) ellátja az államigazgatási tevekénység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat,

b.) véleményt nyilvánít (állást foglal) a polgármester, alpolgármester és bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben,

c.) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,

d.) gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek és függelékeinek naprakész állapotában tartásáról.

(7) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatok ellátásával – legfeljebb hat havi időtartamra –a közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény 247. §-ában meghatározott képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő, a Taktaszadai Polgármesteri Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselő látja el.

VII. FEJEZET Társulások

23. § (1) A Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulásra átruházott hatáskörök:

a.) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

b.) házi segítségnyújtás

(2) A Taktaparti Önkormányzatok Központi Orvosi Ügyeleti Társulásra átruházott hatáskör:

(a) orvosi ügyeleti feladatellátásának megszervezése és működtetése

(3) Prügy Környéki Szociális Alapellátó és Gyermekjóléti Társulásra átruházott hatáskör:

(a) szociális ás gyermekjóléti feladatok

(b) családsegítés

(4) Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:

a.) az Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pontja alapján meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok ellátása.

VIII. FEJEZET Az önkormányzat gazdasági alapjai

24. § (1) Az Önkormányzat saját tulajdonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik.

(2) Az önkormányzat vagyonát elsődlegesen a kötelező közszolgáltatások biztosítása érdekében kell hasznosítani. Az önként vállalt feladatok céljára vagyonfelhasználásra akkor kerülhet sor, ha az önkormányzat a vagyonával a törvényen alapuló közszolgáltatásokat teljesítette.

(3) A gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat a költségvetésről szóló rendelet állapítja meg.

(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat adott évi költségvetési rendeletben meghatározottak szerint a költségvetés végrehajtásáról saját hatáskörben döntsön.

(5) Az önkormányzat törzsvagyonának forgalomképtelen, illetőleg korlátozottan forgalomképes körét, valamint a vagyontárgyakról való rendelkezés feltételeit a képviselő-testület az Önkormányzat nemzeti vagyonáról szóló 9/2012.(IX.07.) rendeletben állapítja meg.

(6) A kormányzati funkciókat a 3. számú függelék tartalmazza.

IX. FEJEZET Nemzetiségi önkormányzat

25. § (1) Az Önkormányzat a Taktaszada Község Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez biztosítja a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben meghatározott személyi és tárgyi feltételeket a roma nemzetiségi önkormányzattal kötött együttműködési megállapodásban szabályozott módon.

(2) A Képviselő-testület a rendelkezésre álló anyagi eszközök arányában biztosítja – az Önkormányzat költségvetési rendeletének keretein belül – a Taktaszada Község Roma Nemzetiségi Önkormányzat (továbbiakban: RNÖ) részére a működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételeket, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a következők szerint.

(3) Helyiséghasználat biztosítása:

a.) A Képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzat részére a (Polgármesteri Hivatal) Taktaszada, Kossuth u. 74.szám alatti, az Önkormányzat tulajdonát képező ingatlanban biztosít a helyi nemzetiségi önkormányzat részére, az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiség ingyenes használatát.

b.) Az Önkormányzat az a.) pontban meghatározott helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségeket és fenntartási költségeket viseli.

c.) Az Önkormányzat az RNÖ külön kérelmére – előzetes egyeztetést követően – az RNÖ működésével kapcsolatos, eseti jellegű események, rendezvények (így különösen közmeghallgatás, fórum, kötelező önkormányzati feladatok ellátását szolgáló rendezvények) lebonyolítására az RNÖ kérelmében meghatározott időtartamra az Önkormányzat egyéb helyiségeit is ingyenesen biztosítja.

(4) Az RNÖ önkormányzati működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételek biztosítása:

a.) Az RNÖ önkormányzati működéséhez szükséges adminisztratív feladatokat a Taktaszadai Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: Hivatal) jegyzője, igazgatási ügyintézője, az RNÖ gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási feladatokat a pénzügyi ügyintézők látják el.

(5) Az önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ügyekben a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke a nemzetiségi közügyek intézése érdekében a polgármesternél kezdeményezheti a képviselő-testület eljárását, ilyen ügyekről tájékoztatást kérhet, továbbá a képviselő-testület részére javaslatot tehet.

(6) A polgármester az Njtv.-ben előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve a tájékoztatás megadása iránt intézkedni.

(7) Azon előterjesztések esetében, amelyek vonatkozásában az Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzatot egyetértési, véleményezési jog illeti meg, annak beszerzéséről a polgármester gondoskodik.

(8) A (7) bekezdés szerinti véleményezési, egyetértési jog gyakorlására a véleményezési, egyetértési jog jogosultjának az erre irányuló kezdeményezés kézhezvételét követő 30 napos határidő áll rendelkezésre. A határidő jogvesztő, kivéve az Njtv.-ben meghatározott tárgykörökre vonatkozó határidőt.

(9) A települési nemzetiségi önkormányzatnak az Njtv.-ben rögzített egyetértési és véleménynyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntését, a kialakított és írásba foglalt véleményét a nemzetiségi önkormányzat elnöke a polgármesternek küldi meg. A véleményezésre, egyetértésre jogosultak nyilatkozatának tartalmáról, a nyilatkozattétel elmaradásáról a képviselő-testületet az előterjesztő tájékoztatja.

(5) Jegyző vagy az általa megbízott személy:

a.) részt vesz az RNÖ képviselő-testületi üléseinek előkészítésében, gondoskodik az RNÖ üléseire szóló meghívók szabályszerű kifüggesztéséről.

b.) a testületi ülésekről jegyzőkönyvet készít, és gondoskodik a Nemzeti jogszabálytár honlapján való közzétételéről,

c.) jelzi az RNÖ felé, amennyiben törvénysértést észlel,

d.) ellátja az RNÖ működésével kapcsolatos közérdekű adatok, valamint közérdekből nyilvános adatok megismerhetővé tételéről.

X. FEJEZET Záró rendelkezés

26. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Taktaszada Község Önkormányzat Képviselő-testületének az 4/2018. (V.14.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet

A bizottságok feladat és határkörei

Pénzügyi bizottság:

1. véleményezi a költségvetési javaslatot, a költségvetés végrehajtásáról szól beszámolót, zárszámadást

2. figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek és kiadások alakulását különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat

3. vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalások indokait és gazdasági megalapozottságát

4. véleményezi az önkormányzat kiemelt forrásigényű elképzeléseit

5. ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését

6. az önkormányzat bevételeinek emelésével kapcsolatban javaslatot tehet önkormányzati rendelet alkotására, a meglévők módosítására

7. valamennyi vagyonhasznosításra vonatkozó javaslatot véleményez a tulajdonosi döntést megelőzően.

8. a javaslatot tesz a polgármester jutalmazására.

Jogi- Ügyrendi- és Szociális bizottság:

1. A képviselőtestület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatása esetén a Bizottság elnöke hívja össze és vezeti

2. A képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendelettervezetet véleményezi és javaslatával látja el.

3. A polgármester foglalkoztatási jogviszonyával kapcsolatban:
fegyelmi eljárást kezdeményezhet vele szemben bármely képviselő és bizottság, - elrendeléséről a Bizottság véleményének kikérése után - a képviselőtestület minősített többséggel dönt.

4. A polgármester, a jogszabályban megjelölt összeférhetetlenségi okot öt napon belül jelzi a Bizottság elnökének. A polgármester a külön jogszabályban meghatározott közigazgatási tevékenységért a közszolgálati szabályok szerint felel.

5. A képviselőtestület felterjesztési jogkörének gyakorlásához bekéri az illetékes bizottság véleményét, állásfoglalását.

6. Ellátja az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének megállapításával kapcsolatos feladatok

7. Nyilvántartja és ellenőrzi, kezeli és őrzi a Képviselő-testület tagjai, a nem a Képviselő-testület tagjai közül választott bizottsági tagok, valamint a velük egy háztartásban élő közeli hozzátartozóik vagyonnyilatkozatait,

8. Titkos szavazások lebonyolítása

9. Elbírálja a szociális rászorultságtól függő pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe átutalt kérelmeket.

10. Elbírálja a gyermekvédelmi támogatásokról és a gyámügyi ellátásokról szóló önkormányzati rendeletben, hatáskörébe átutalt kérelmeket.

2. melléklet

a képviselő-testület által átruházott hatáskörökím

a képviselő-testület által átruházott hatáskörök

1. A szociális kérelmek esetében a képviselő-testület a polgármesterre illetve a Jogi, Ügyrendi és Szociális Bizottságra ruház át hatáskört, a pénzben és természetben nyújtható szociális ellátásokról szóló 3/2015.(III.06.) önkormányzati rendelet szerint.

2. A gyermekvédelmi támogatásokról és a gyámügyi ellátásokról szóló 9/1999.(IV.28.) önkormányzati rendeletben meghatározott kérelmek esetében a Képviselőtestület a polgármesterre és a Jogi, Ügyrendi és Szociális Bizottságra ruház át hatáskört.

3. Az önkormányzat költségvetésének elfogadását követően a polgármesterre ruházza át a költségvetési rendeletben meghatározott összegig az átcsoportosítás jogát.

4. A Közúti közlekedésről szóló 1988.évi I. törvény 46. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott önkormányzati közútkezelői hatáskörbe tartozó ügyeket a Képviselő-testület a jegyzőre ruházza át.

5. A közterületek használatáról szóló 8/2013. (IX.13.) önkormányzati rendeletben a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a filmforgatási célú közterület használattal összefüggő hatásköröket.

6. Az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletére vonatkozó szabályokról szóló 13/2003.(VIII.29.) önkormányzati rendeletben a Képviselő-testület a Polgármesterre ruházza át a bérlő személyének kiválasztása és a bérlet tárgyának meghatározását.