Tápiószőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2017. (VIII.10..) önkormányzati rendelete

a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés létesítése engedélyezésének szabályairól és díjairól

Hatályos: 2017. 09. 01- 2018. 11. 30

Tápiószőlős Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2017. (VIII.10..) önkormányzati rendelete

a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés létesítése engedélyezésének szabályairól és díjairól

2017.09.01.

Tápiószőlős Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § E rendelet hatálya Tápiószőlős Község Önkormányzatának közigazgatási területén történő házasságkötésekre terjed ki.

2. § E rendelet alkalmazásában:

1. Hivatali helyiség: Tápiószőlős Község Önkormányzata Polgármesteri Hivatalának tanácsterme (2769 Tápiószőlős, Kossuth L. út 65.)

2. Hivatali munkaidő: Tápiószőlős Község Polgármesteri Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarend.

2. Az engedélyezés szabályai

4. § (1) A hivatali helyiségen kívül, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés létesítése iránt az anyakönyvvezetőnél kérelmet kell benyújtani, mely illetékmentes. A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötést a jegyző engedélyezi.

(2) A kérelmet írásban, a házasságkötés bejelentésével egyidejűleg kell benyújtani az anyakönyvvezető útján az önkormányzat jegyzőjéhez. Amennyiben az esemény házasságkötő termen kívül és munkaidőn kívül történik, erre elég egy kérelmet beadni.

(3) A kérelem elbírálását megelőzően az anyakönyvvezető köteles a választott helyszínen szemlét tartani, meggyőződni annak az esemény lebonyolítására való alkalmasságáról.

(4) A hivatali helyiségen kívül (külső helyszínen) történő házasságkötés engedélyezésére irányuló kérelem ügyében a jegyző az anyakönyvvezetővel történt egyeztetést követően dönt.

(5) A hivatali helyiségen kívül történő házasságkötés engedélyezése során figyelembe kell venni a hivatali helyiségben előjegyzett és felvett házasságkötéseket, azok lebonyolítását a hivatali helyiségen kívüli házasságkötés nem veszélyeztetheti.

(6) Hivatali helyiségen kívüli házasságkötést hivatali munkaidőben csak ügyfélfogadási időn kívül lehet lebonyolítani.

(7) Hivatali helyiségen kívüli házasságkötés akkor engedélyezhető, ha az anyakönyvi esemény méltósága, tekintélye nem csorbul, továbbá a személyes adatok és az anyakönyvi alapiratok megfelelő védelme a házasságkötés ideje alatt biztosított.

(8) Nem engedélyezhető hivatali helyiségen kívül történő házasságkötés lebonyolítása különleges körülmények között, különösen föld alatt, víz alatt, levegőben, mozgó járműben, a résztvevők testi épségét veszélyeztető egyéb körülmények között, továbbá vallás gyakorlására szolgáló épületben.

(9) A hivatali helyiségen kívüli szertartás megszervezése és lebonyolítása, valamint az anyakönyvi alapiratok és az anyakönyvvezető helyszínre történő biztonságos oda- és visszaszállítása kérelmezők feladata.

(10) Kérelmezőknek a helyszínen az anyakönyvi alapiratok biztonságáról gondoskodniuk kell, a házasságkötés ideje alatt az alapiratok csak fedett helyen lehetnek.

3. Szolgáltatási díjak

5. § (1) A hivatali munkaidőn belül a hivatali helyiségben történő házasságkötés lebonyolítása térítésmentes, Tápiószőlős Község Önkormányzata biztosítja a tárgyi és személyi feltételeket.

(2) A hivatali helyiségen kívüli helyszínen és/vagy hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés esetén a kérelmezőnek a többletszolgáltatás ellentételezéseként e rendelet 6. § (1) – (3) bekezdésében meghatározott szolgáltatási díjat kell fizetnie. A díjfizetési kötelezettség a Polgármesteri Hivatal házipénztárába készpénz befizetésével vagy a Polgármesteri Hivatal költségvetési elszámolási számlájára történő banki átutalással teljesíthető.

(3) A szolgáltatási díj befizetését az erről szóló bizonylat másolati példányával kell az eljáró anyakönyvvezető felé igazolni, aki azt az anyakönyvi alapirathoz csatolja. A szolgáltatási díjat legkésőbb a házasságkötés létesítését megelőzően legalább egy héttel kell teljesíteni.

(4) A házasulók valamelyikének közeli halállal fenyegető egészségi állapota esetében az egészségügyi és szociális intézményben vagy az érintettek valamelyikének lakásán hivatali munkaidőn belül lebonyolított házasságkötés térítésmentes.

(5) A szolgáltatás igénybevevői a befizetett díj 50 %-ának visszatérítésére jogosultak, amennyiben a házasságkötési szándékra vonatkozó bejelentésüket a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn túl történő házasságkötés tervezett időpontját megelőzően legalább 10 munkanappal korábban, írásban visszavonják.

(6) Amennyiben a szolgáltatás igénybevevői a házasságkötési szándékra vonatkozó bejelentésüket az (5) bekezdésben meghatározott időpontot követően, vagy egyáltalán nem vonják vissza és a házasságkötésre nem kerül sor, a szolgáltatás igénybevevői a szolgáltatási díj visszatérítésére nem jogosultak.

6. § (1) A hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi eseményekért eseményenként bruttó 6.000.-Ft szolgáltatási díjat kell fizetni, mely tartalmazza a tárgyi (terembérleti díj, zeneszolgáltatás, esküvői emléklap) és személyi feltételek (anyakönyvvezető és kisegítő személyzet) biztosítását.

(2) A hivatali helyiségen kívüli (külső helyszínen történő) anyakönyvi eseményekért magánháznál 18.00 óráig tartandó eseménynél bruttó 16.000.- Ft, 18.00 órát követően tartandó eseménynél bruttó 20.000.- Ft, rendezvényházban 18.00 óráig tartandó eseménynél bruttó 40.000.- Ft, 18.00 órát követően tartandó eseménynél bruttó 50.000.- Ft szolgáltatási díjat kell fizetni, mely tartalmazza a személyi feltételek (anyakönyvvezető) biztosítását.

(3) A hivatali munkaidőn kívüli hivatali helyiségen kívül tartott anyakönyvi esemény díja megegyezik a (2) bekezdésben foglalt díjjal.

4. Az anyakönyvvezető díjazása

7. § (1) Az anyakönyvvezetőt hivatali munkaidőn kívül 18.00 óráig tartandó házasságkötésnél történő közreműködéséért bruttó 16.000.- Ft, 18.00 órát követően tartandó házasságkötésnél történő közreműködéséért bruttó 23.000.- Ft összegű díjazás illeti meg, mind a hivatali helyiségben, mind a külső helyszínen történő házasságkötés esetén.

(2) Amennyiben az anyakönyvvezető külső helyszínen hivatali munkaidőben közre-

működik házasságkötésnél, bruttó 10.000- Ft díjazás illeti meg.

5. Záró rendelkezések

8. § (1) Ez a rendelet 2017. szeptember 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentett házassági szándék

alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.
(3) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a hivatali helyiségen,
valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének
szabályairól és az azokért fizetendő díjak mértékéről szóló többször módosított