Mány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2016 (XI.24.) önkormányzati rendelete

a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról

Hatályos: 2016. 12. 01

Mány Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92. § (1) bekezdés a) pontjában és (2) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 29. § (1)-(2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Általános rendelkezések

  1. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások


1. § Mány Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)

                  a) családsegítés,

                  b) házi segítségnyújtás,

                  c) szociális étkeztetés

személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat biztosít.


  1. Értelmező rendelkezések


2. § E rendelet alkalmazásában:

a) a jövedelem,

b) a család,

c) a közeli hozzátartozó:

        fogalma a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.  

       törvény (továbbiakban: Szoc. tv.) 4. § (1) bekezdésének a) c) d) pontjai szerint

       kerül alkalmazásra.

           d) intézményvezető: az önkormányzat által, az §-ban meghatározott ellátásra

               kötött szerződésben szereplő szervezet vezetője.


II. Az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevétele és megszűnése

  1. az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módja


3. § Az ellátás igénybevételére irányuló kérelmet az intézményvezetőhöz az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője szóban vagy írásban nyújthatja be.


4. § (1) Az intézményvezető köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani, ha a kérelmező élete, vagy testi épsége veszélybe kerül.


(2) Több soron kívüli kérelem esetén, az igény kielégítésének sorrendjéről az intézményvezető dönt.


(3) Az (1) bekezdésben meghatározott eseteken kívüli esetben az intézményvezető nem nyújthat külön eljárás nélkül ellátást.


5. § Az intézményvezető által kötelezően, külön eljárás lefolytatása nélkül nyújtott ellátás során az intézményi szolgáltatásra vonatkozókról az intézmény nyilvántartást vezet, és erről levélben értesíti a kérelmezőt. A kérelmek beérkezésének sorrendjében gondoskodik az ellátást igénylők részére a szolgáltatás biztosításáról.


4. Az ellátás megszüntetésének esetei és módjai


6. § Az ellátás megszűnik:

a) az intézmény jogutód nélküli megszűnésével,

b) az ellátásra jogosult halálával.


7. (1) § Az intézményvezető az intézményi szolgáltatási jogviszonyt megszünteti, ha a jogosult

a) másik intézmény általi ellátása indokolt,

b) az intézményi szolgáltatás nem indokolt,

c) az ellátott vagy törvényes képviselője az intézményi szolgáltatási jogviszony megszüntetését kezdeményezi az intézményvezetőnél.

           

(2) Mind a jogosult, mind az intézményvezető rendes felmondása esetén a felmondási idő 90 nap.


8. § Az intézményi szolgáltatási jogviszony megszűnésekor az intézményén és az igénybe vevő egymással elszámolnak térítési díjjal.


III. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevételének feltételei

5. Családsegítés


9. § (l) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítséget igénylő személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.


(2) A családsegítés keretében biztosítani kell

a) a szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást,

b) az anyagi nehézséggel küzdők számára a pénzbeli természetbeni ellátásokhoz, továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás megszervezését,

c) a családgondozást, így a családban jelentkező működési zavarok, illetve konfliktusok megoldásának elősegítését,

d) közösség fejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervezését,

e) a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósság terhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékossággal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a

f) pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadás nyújtását,

g) a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő meditációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat.


10. § A családsegítés keretében végzett tevékenységnek - a szolgáltatást igénybe vevő érdekében, mások személyiségi jogainak sérelme nélkül - a szükséges mértékig ki kell terjednie az igénybe vevő környezetére, különösen 'családjának tagjaira. Kiskorú személyre a családsegítés akkor terjedhet ki, ha

a) a kiskorú családtagjának ellátása a családsegítés keretében indult, és

b) a kiskorú érdekei - a gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele nélkül - e szolgáltatás keretében is megfelelően biztosíthatók.


6. Házi segítségnyújtás


11. § Az önkormányzat házi segítségnyújtást biztosíthat

a) azoknak az időskorú személyeknek, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek, és róluk nem gondoskodnak,

b) azoknak a pszichiátriai betegeknek, fogyatékos személyeknek, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,

c) azoknak az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak,

d) azoknak a személyeknek, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.


12. § A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.



7. Étkeztetés


13. §  Étkeztetés biztosítható, annak a szociálisan rászoruló személynek, aki

a) öregségi nyugdíjban,

b) rokkantsági nyugdíjban,

c) nyugdíjszerű szociális ellátásban,

d) fogyatékossági támogatásban,

e) időskorúak járadékában,

f) rendszeres szeres szociális segélyben részesül,

g) hajléktalan,

h) fogyatékos

i) pszichiátriai beteg

j) szenvedélybeteg

k) aki a 65. életévét betöltötte és

            ka) átmeneti egészségkárosodása,

      kb) tartós betegsége miatt önmaga, illetve eltartottjai számára étkezésről

      más módon nem képesek gondoskodni.


14. § A 13 §. h)-k) pontjában meghatározott feltételeket a kezelőorvos szakvéleményével kell igazolni.


8. Az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő között kötendő megállapodással összefüggő kérdések


15. § Az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő között, írásban kötött szerződés, személyes adatokon kívüli, kötelező tartalmi elemei:

a) az ellátás kezdetének időpontja,

b) az intézményi ellátás időtartama,

c) az ellátás biztosításának indoka,

d) az igénybevevő számára nyújtott szolgáltatások tartama,

e) a személyi térítési díj megállapítására, megfizetésére vonatkozó szabályok,

f) az ellátás megszüntetésének módja,

g) az intézmény azon nyilatkozata, hogy az intézmény előre nem látható    rendkívüli helyzetekben is minden elvárhatót megtesz a szerződésből következő kötelezettségei lehető legjobb teljesítése érdekében.


IV. a személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak

9. a személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértéke


16. § (1) A szociális étkezés személyi térítési díja:       560,- Ft/fő/nap


(2) A házi segítségnyújtás személyi térítési díja:            180,- Ft/fő/nap.


17. § A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat igénybevétele térítésmentes.


18. § A 16. § (1)-(2) bekezdése szerint megállapított személyi térítési díjat minden tárgyév március 31-ig felül kell vizsgálni.


10. A fizetésre kötelezettek köre, a személyi térítési díj csökkentésének, illetve elengedésének esetei és módjai


19. § (1) A személyi térítési díjat az intézményvezető állapítja meg, erről az ellátást igénylőt, az ellátás igénybevételét megelőzően, írásban tájékoztatja.


(2) A személyi térítési díjfizetésre kötelezettek köre:

a) az ellátást igénybe vevő,

b) a személyi térítési díj megfizetésére szerződött személy,

c) a tartásra köteles személy,

d) az ellátott pénzének kezelésére bíróság által elrendelt gondnok.


20. § Ha az ellátott, törvényes képviselője, vagy a személyi térítési díjat megfizető személy a személyi térítési díj összegét vitatja, az intézmény vezetője értesítésének kézhezvételétől számított 8 napon belül az intézményvezetőhöz fellebbezést nyújthat be.


21. § A személyi térítési díjat a tárgyhó utolsó munkanapjáig kell megfizetni. Amennyiben az ellátott, törvényes képviselője, vagy a térítési díjat megfizető személy kérelme alapján a fenntartó a személyi térítési díjat felülvizsgálja, az új személyi térítési díjat az erről szóló döntés jogerőre emelkedését követő naptól kell megfizetni.


22. § Aszemélyi térítési díj csökkenthető, ha a fizetésre kötelezett jövedelme olyan mértékben csökken, hogy a személyi térítési díjfizetési kötelezettségének nem tud eleget tenni. Ekkor az ellátást igénylő írásbeli kérelmére az intézményvezető ismételt jövedelemvizsgálat lefolytatása után állapítja meg az új személyi térítési díjat.


V. Záró rendelkezések


23. § Ez a rendelet 2016. december 1. napján lép hatályba.


24. § Hatályát veszti Mány Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociálisan rászorultak étkezési térítési díjáról szóló 6/2012. (III.1.) önkormányzati rendelete.


                Szabó Zoltán                                                      dr. Majoros Ildikó

    polgármester                                                                  jegyző





INDOKOLÁS


A személyes gondoskodást nyújtó egyes szociális ellátások rendeleti szabályozása a feladat ellátási megállapodások alapján önkormányzat általi szabályozandó feladat. A rendelet megalkotásával az érintettek egységes szabályozás mellett vehetik igénybe a családsegítés, gyermekjóléti alapellátás, házi segítségnyújtás és szociális étkeztetés szolgáltatásokat.

A rendelet megalkotására azért került sor, mert 2016. december 1-től  a korábban társulásban ellátott feladatokat az önkormányzatnak kell ellátnia. Korábban a társulás gesztorának kellett témában rendeltet alkotnia, amely valamennyi, a társuláshoz tartozó településre irányadó volt.

Mivel a társulás 2016. december 1. napjával megszűnik, a rendeltet önkormányzatunknak kell megalkotnia.

A rendeletben kell rögzíteni a szociális alapellátások intézményi térítési díj megállapításának és felülvizsgálatának menetét, továbbá az ellátások igénybevételének szabályait, valamint az intézményi térítési díj összegét