Kelevíz Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2003.(IX.15.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátásokról

Hatályos: 2013. 09. 21- 2013. 09. 26


I. fejezet


Általános rendelkezések


A rendelet célja, alapelvei


1. §


(1) A rendelet célja, hogy a képviselő-testület eleget tegyen az Sztv. által előírt szabályozási kötelezettségének, és a szociális igazgatás és ellátás átfogó szabályozására tekintettel megállapítsa az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.


(2) Az önkormányzat által biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek.

Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek, amennyiben pedig a támogatásra szoruló élethelyzet nekik felróható okból következett be, életmódjuk, életvezetésük megváltoztatásával kötelesek elősegíteni helyzetük javítását.



A rendelet hatálya


2. §


E rendelet hatálya kiterjed a Kelevíz Község Önkormányzata illetékességi területén élő, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §- ában meghatározott személyekre, illetve az Szt-ben meghatározott ellátások közül a Kelevíz Község Önkormányzata által e rendelet szabályai szerint nyújtott ellátásokra.



Hatásköri és eljárási rendelkezések


3. §


Hatályon kívül helyezte a 2/2012.(II.14.) önkormányzati rendelet 16. § (2) bekezdése.

Hatálytalan 2012. február 14. 8,00 órától.


4. §


  1. E rendeletet az Sztv-vel és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) számú Korm. rendelettel továbbá az egyes pénzbeli szociális ellátások elszámolásának szabályairól szóló 62/2006.(III.27.) számú Korm. rendelettel és a személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díjairól szóló 29/1993.(II.17.) számú Korm. rendelettel együtt kell alkalmazni.


  1. (2)Hatályon kívül helyezte a 10/2013.(IX.20.) önkormányzati rendelet . § (2) bekezdése.Hatálytalan 2013. szeptember 21-től.

(3) Hatályon kívül helyezte a 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan: 2013. szeptember  21- től.


(4) A Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központ vezetője (a továbbiakban: intézményvezető) dönt az intézménybe történő felvételről, továbbá a Marcali Kistérségi Többcélú társulás által ellátott szociális szolgáltatások biztosításáról.



5. §


(1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a Marcali Közös Önkormányzati Hivatalban (a továbbiakban: Hivatal) vagy ügyfélfogadási napon annak Kelevízi Kirendeltségén lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni. Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása a Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központ (a továbbiakban: SZESZK) útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a SZESZK igazgatójához lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.


(2) A Hivatal szociális igazgatással foglalkozó köztisztviselője az eljárás során köteles a kérelmezők részére a szükséges tájékoztatást megadni, jogaikra és kötelezettségeikre a figyelmet felhívni, különös tekintettel az Sztv. 17.§.-ában foglaltakra.


(3) Hatályon kívül helyezte a 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan: 2013. szeptember  21- től.

(4) Hatályon kívül helyezte a 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan: 2013. szeptember  21- től.

(5) Hatályon kívül helyezte a 2/2012. (II.14.) önkormányzati rendelet 16. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan: 2012. február  14. 8,00 órától.


(6) A  12/A. § (2) bekezdés a) pontja esetén az állapot fennállásáról a tudomásszerzéstől a szülés időpontjáig legkésőbb minden hónap 5. napjáig a szülész- nőgyógyász szakorvos írásos igazolását, a 12/A. § (2) bekezdés b) pontja esetén az állapot fennállásáról a pszichiátriai vagy addiktológus szakorvos igazolását a gyógykezelésben való részvételről, illetve annak várható következő időpontjáról csatolni kell.


(7)Amennyiben a (6) bekezdésben meghatározott valamelyik feltétel az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítását követően következik be, a jogosult részére a rendszeres szociális segélyt a feltétel bekövetkezése igazolásának időpontját követő hónap első napjától kell megállapítani.


6. §


(1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia. A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a) az ellátást igénylő személynek az Sztv. 18. §-ának a) c) h) pontjában szereplő adatait,

b) az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.


A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.


(2)  A jogosultság megállapításakor

  1.        a) a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
  2.        b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának
  3.            hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.

  

   Jövedelem igazolható:

  1.         c) havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről    
  2.             szóló munkáltatói igazolást,
  3.         d) munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek
  4.             hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,
  5.         e) a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett
  6.            ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,
  7.         f) vállalkozó esetében a Nemzeti Adó-és Vámhivatal illetékes adóigazgatósága igazolását, a kérelem benyújtását
  8.            megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról,
  9.        g) egyéb jövedelmek esetén a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozatát a havi átlagos nettó
  10.            jövedelméről.


(3) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni

  1.      a) a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,
  2.      b) a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.
  3.      c) a közfoglalkoztatásból származó havi jövedelemnek az öregségi nyugdíj legkisebb összegét meghaladó részét.


(4) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.


(5) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.


(6) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)-(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.


(7) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet által említett ellátások tekintetében a kérelemhez az ott felsorolt dokumentumokat kell csatolni.  Az egyéb ellátások - a személyes gondoskodást nyújtó ellátások kivételével - tekintetében az e rendelet 2. mellékletében szereplő jövedelem – nyilatkozatot és 3. mellékletében szereplő vagyonnyilatkozatot kell csatolni.


(8) Az e rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére az Szt. 4. §.-ában foglaltakat kell alkalmazni.


(9) A jövedelem igazolásához, illetve a jövedelemre és vagyonra vonatkozó nyilatkozathoz, a rendszeres szociális segély, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság és a személyes gondoskodást nyújtó ellátások kivételével e rendelet 2. és 3. számú melléklete szerinti nyomtatványt kell felhasználni. Az igazolást és nyilatkozatot a kérelem benyújtásakor kell a döntést előkészítő szervhez benyújtani.


7. §


  1. (1) A Hivatalhoz beérkező kérelmeket a körülmények alapos vizsgálata után a Hivatal döntésre előkészíti, a támogatásra való jogosultságot folyamatosan figyelemmel kíséri és szükség esetén az ellátás módosítására, megszüntetésére javaslatot tesz. A kérelem elbírálásáról a Hivatalnál előterjesztett kérelmek esetén határozattal, a személyes gondoskodást nyújtó ellátások esetén – a családsegítést kivéve – értesítéssel és megállapodással kell rendelkezni.


  1. (2) A határozatlan időre megállapított ellátások esetén a jogosultság fennállását – ha a jogszabály másként nem rendelkezik – az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell, ennek tényét – azaz a továbbfolyósíthatóságot – az ügyiratban rögzíteni kell.


  1. (3) Ha az önkormányzatnak hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján az e rendelet 6. § (7) bekezdése szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok bemutatására. Abban az esetben ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembe vételével vélelmezhető.


(4) Hatályon kívül helyezte a 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan: 2013. szeptember 21-től.


(5) Hatályon kívül helyezte a 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan: 2013. szeptember  21- től.


7/A. §


(1) A szociális alap- és szakellátások biztosítása- a családsegítést kivéve- megállapodás alapján történik. Az intézményi elhelyezésről kötött megállapodás tartalmazza az Szt. 94/C. § (3) bekezdésében meghatározottakat.


(2) Az intézményvezető a megállapodás egy példányát 15 napon belül írásban megküldi a polgármesternek.


(3) Az intézményvezető intézkedése ellen a kérelmező az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a Községi Önkormányzat Képviselő-testületéhez fordulhat. Az intézményvezető az ügy iratait írásos véleményével együtt 8 napon belül megküldi a Jegyzőnek, aki a kérelmet megvizsgálja, és döntésre előkészíti. Az intézményvezető intézkedése elleni kérelemről a képviselő-testület határozattal dönt.


(4) Ha az intézmény vezetője kapacitás, illetve férőhely hiányában az ellátásra vonatkozó igényt nem teljesíti, úgy a kérelmet, beutaló határozatot a kézhezvétel napján az Sztv. előírásainak megfelelően nyilvántartásba veszi.


A pénzbeli ellátások folyósításának, ellenőrzésének rendje, jogosulatlanul igénybevett ellátás visszatérítése


8. §


  1. (1) A rendszeres pénzbeli juttatásokat havonta legkésőbb minden hónap 5-ig minden érdekelttel előre közölt időpontban a Hivatal házipénztárában kell kifizetni, vagy kérelemre bankszámlára kell utalni.
  2. (2) A nem rendszeres pénzbeli juttatások pénztáron vagy bankszámlán keresztül kerülnek kifizetésre a jogosultnak, a támogatást megállapító határozatban foglaltak szerint.
  3. (3) Az Sztv. 17.§.-ában foglaltak szerint jogosulatlanul igénybevett ellátás és annak kamatai megtérítésének elrendelése esetén a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését veszélyeztetné vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna.
  4. (4) Kérelemre a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.


8/A. §


A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni. A képviselő-testület a szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetőségét kizárja.




9. §


Jogorvoslat


  1. (1) A polgármester által önkormányzati hatósági ügyben – a képviselő-testület által átruházott hatáskörben – hozott határozat ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a képviselő-testülethez címzett, de a Hivatalhoz benyújtott illetékmentes fellebbezéssel lehet élni.
  2. (2) A képviselő-testület önkormányzati hatósági ügyben hozott határozata ellen fellebbezésnek helye nincs. A határozat felülvizsgálatát jogszabálysértésre való hivatkozással a Somogy Megyei Bíróságtól lehet kérni a határozat közlésétől számított 30 napon belül.
  3. (3) A szociális hatáskört gyakorló szerv vezetője az eljárási határidőt – indokolt esetben – egy alkalommal, legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatja.



II. fejezet


A szociális gondoskodás rendszere


10. §


  1. (1) Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését
  1.      a) pénzbeli- és természetbeni ellátások nyújtásával,
  2.      b) személyes gondoskodást biztosító ellátások megszervezésével, továbbá
  3.      c) egyes szakosított ellátási formák biztosításával valósítja meg.


Pénzbeli ellátások


Időskorúak járadéka


11. §

Hatályon kívül helyezte a 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2013. szeptember

 21-től.

12. §


Aktív korúak ellátása


(1) Aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítására az Szt. 33-34.§-aiban foglaltakat kell alkalmazni.


(2) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személy a Somogy Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Marcali Kirendeltségénél (a továbbiakban: Munkaügyi Központ) kéri az álláskeresőként történő nyilvántartásba vételét, valamint köteles a Munkaügyi Központtal együttműködni.


(3)  A Munkaügyi Központ a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személy számára a Szociális és Egészségügyi Központtal (a továbbiakban: SZESZK) történő együttműködést előírhatja.


(4) A foglalkoztatást helyettesítő támogatás további feltétele, hogy a kérelmező, illetve az ellátásra jogosult személy köteles a lakókörnyezete rendezettségét biztosítani az Szt. 33. § (7) bekezdésében foglaltak szerint.


12/A. §


(1) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyek körének meghatározására, megszüntetésére, összegére, felülvizsgálatára és a hajléktalan személyek részére történő rendszeres szociális segély megállapítására az Szt. 37-37/C. §-ban foglaltak irányadók.


(2) Rendszeres szociális segélyre jogosult továbbá az Szt. 37. §-ban felsorolt személyeken túl:

  1.      a) a várandós anya, illetve
  2.      b) aki pszichiátriai vagy szenvedélybetegsége miatt átmenetileg vagy véglegesen munkavégzésre alkalmatlan és emiatt rendszeres gyógykezelésben részesül, terápián vagy rehabilitációban vesz részt.


(3) A (2) bekezdésben, és az Sztv. 37 (1) bekezdése b)-c) pontja szerinti esetekben a rendszeres szociális segély akkor állapítható meg és folyósítható, ha az aktív korúak ellátására jogosult személy nyilatkozatában együttműködési kötelezettséget vállal az Önkormányzattal és az Önkormányzat által kijelölt szervvel – a Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központtal (a továbbiakban: SZESZK).


(4) Az együttműködés keretében a rendszeres szociális segélyre jogosult köteles

  1.      a) a SZESZK-nél nyilvántartásba vetetni magát a jogosultságát megállapító határozat jogerőre emelkedésétől
  2.          számított 15 napon belül,
  3.     b) a SZESZK-nél a beilleszkedését segítő program elkészítésében együttműködni,
  4.     c) a beilleszkedését segítő programról írásban megállapodni a nyilvántartásba vételétől számított 60 napon belül
  5.         a SZESZK-kel,
  6.     d) teljesíteni a beilleszkedését segítő programban foglaltakat.


(5) A beilleszkedést segítő program a következőkre terjed ki:

            a) a SZESZK-kel való kapcsolattartásra,

b) az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkoztatáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészítést segítő programban való részvételre, amelynek keretében feltárják a munkavállalást nehezítő vagy akadályozó családi, szociális, képzettségi, kommunikációs és egyéb tényezőket, és segítik ezek leküzdését, fejlesztik a munkavégzéshez szükséges és munkahelyi beilleszkedéshez szükséges készségeket, erősítik a munkavállalásra való motivációt és segítséget nyújtanak a megfelelő munkahely megtalálásában és megtartásában,

c) a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben való részvételre különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképzés megszerzésére.


(6) A SZESZK a (3) bekezdésben meghatározott együttműködés keretében:

a) figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozatban megállapított határidő betartását és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján- a szervnél történő megjelenésekor nyilvántartásba veszi,

b) tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,

c) a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt;

d) folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását;

e) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges- - a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával- módosítja a programot,

f) a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel történő kapcsolattartásról  a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működési feltételeikről szóló 1/2000. (I.7.) ISzCsM rendeletben a családsegítésre meghatározott esetnaplót vezet,

g) jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget, valamint,

h) éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,

i) vizsgálja, hogy a rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személy az előírt képzésen, programban való részvételi kötelezettségének eleget tesz-e,

j) az előírt határidők be nem tartása, megjelenés mulasztása esetén írásban felszólítja a rendszeres szociális segélyben részesülő személyt a mulasztás okának igazolására, a benyújtott igazolási kérelmet elbírálja, és az igazolási kérelem elutasításáról haladéktalanul, de legfeljebb három napon belül értesíti a jegyzőt.


(7)A jegyző tájékoztatja a SZESZK-et

a) az aktív korúak ellátására való jogosultság megszüntetéséről,

b) a rendszeres szociális segély jogosultsági feltételeinek megszűnéséről.


(8) A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korúak ellátására jogosult személyt a jogosultságát megállapító határozatban tájékoztatni kell az együttműködési kötelezettségről és a kötelezettség megszegésének következményeiről.




13. §


Az együttműködés eljárási szabályai


Hatályon kívül helyezte a 2/2011.(II.15.) önkormányzati rendelet  10. § (2) bekezdése.

Hatálytalan 2011. február 15-től.




  1. 14. §


Az együttműködési kötelezettség megszegése és következményei


(1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy az e rendelet 12/A. § (2) és (3) bekezdésében foglalt kötelezettségeit megszegi, valamint a SZESZK-kel a 12/A. § (5) bekezdésében foglalt feladatai ellátásában nem működik együtt.


(2) A 12/A. § (5) bekezdés j) pontja esetében, a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a mulasztott határnaptól számított 8 napon belül igazolási kérelemmel élhet, amelyben:

  1.     a) távolmaradását a személyes találkozóról kellő indokkal kimentheti,
  2.     b) a jogszabályban előírt egyéb együttműködési kötelezettsége elmulasztásának okát hitelt érdemlően igazolhatja.


(3) Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan a SZESZK-nél két éven belül ismételten megszegi, akkor az aktív korúak ellátására való jogosultságát meg kell szüntetni.


14/A. §


Hatályon kívül helyezte a 6/2006.(III. 31.) számú rendelet 15. § (3) bekezdése. Hatálytalan: 2006. április 1-től.


  1. 15. §

  2. Hatályon kívül helyezte: 6/2006.(III. 31.) számú rendelet 15. § (3) bekezdése. Hatálytalan: 2006. április 1-től.


  1. 16. §

  2. Hatályon kívül helyezte: 6/2006.(III. 31.) számú rendelet 15. § (3) bekezdése. Hatálytalan: 2006. április 1-től.


  1. 17. §


Hatályon kívül helyezte: 6/2006.(III. 31.) számú rendelet 15. § (3) bekezdése. Hatálytalan: 2006. április 1-től.




Lakásfenntartási támogatás


17/A. §


 Hatályon kívül helyezte: 2/2012.(II. 14.) önkormányzati rendelet 16. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2012. február 14. 8:00 órától.


Ápolási díj


18. §


 Hatályon kívül helyezte: 2/2012.(II. 14.) önkormányzati rendelet 16. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2012. február 14. 8:00 órától.


19. §


 Hatályon kívül helyezte: 2/2012.(II. 14.) önkormányzati rendelet 16. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2012. február 14. 8:00 órától.


19/A. §


(1) Az önkormányzat képviselő-testülete ápolási díjat állapít meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre számított havi családi jövedelem az öregségi nyugdíj minimum legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150%-át nem haladja meg.


(2)  Hatályon kívül helyezte: 2/2012.(II. 14.) önkormányzati rendelet 16. § (2) bekezdése.

      Hatálytalan: 2012. február 14. 8:00 órától.


(3) Az ápolási díj megállapítása során az Szt. 41-43. §-ában foglaltakat megfelelően alkalmazni kell.


(4) Az ápolási díj havi összege az éves központi költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg 80 %-a.


20. §


(1) A 19/A. §-ban foglaltak szerint megállapított ápolási díjra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti. A kötelezettség nem teljesítésének minősül, ha az ápolást végző személy az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.


(2) A SZESZK az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését félévente legalább egyszer ellenőrzi.



Átmeneti segély


21. §


  1. (1) A képviselő-testület által átruházott hatáskörben a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére a polgármester átmeneti segélyt nyújt, az Sztv. 45.§.-ban foglaltak szerint.

  2. (2) Amennyiben a kérelmező vagyoni, jövedelmi és egyéb körülményeinek ismeretében vélelmezhető, hogy problémáját
  3.      más módon nem tudja megoldani, egyszeri vagy meghatározott időtartamra átmeneti segély állapítható meg annak a
  1.      a) személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
  2.          összegével azonos, továbbá
  3.      b) annak az egyedülálló, vagy gyermekét egyedül nevelő személynek, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj
  4.           mindenkori legkisebb összegének legfeljebb 150%-a.
  1. (3) Átmeneti segély adható:

     a) alkalmanként / évente legfeljebb 4 alkalommal /

     b) havi rendszerességgel /maximum 6 hónapig/

  •      c) pénzintézeti tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában.

  1. (4) Az átmeneti segély egyszeri összege legalább 5.000,- Forint, de legfeljebb 50.000,- Forint lehet.

  2. (5) Átmeneti segély természetbeni és pénzbeni ellátásként egyaránt nyújtható.
  3.     Természetbeni ellátást kell megállapítani akkor, ha
  4.     a) a kérelem erre irányul vagy

    b) az ellátásban részesülő életvitele alapján feltételezhető, hogy a segély felhasználása nem rendeltetésének

        megfelelően történik.


  1. (6) Átmeneti segély állapítható meg az alábbi célokra:
    a) élelmiszer, ruha, gyógyszervásárlásra,
    b) jövedelem-kiegészítésként – ellátatlan munkanélküliek esetében,
    c) alkalmanként jelentkező többletkiadások – betegség, elemi kár – esetén,
    d) krízishelyzetben.
  2. (7) A természetben nyújtott átmeneti segély formája élelmiszercsomag, élelmiszervásárlási utalvány, tüzelővásárlási utalvány, tüzelőanyag vagy a segély meghatározott célra történő átutalása – ide értve a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díját is – lehet.


22.§


  1. (1) Átmeneti segély adható e rendelet 21.§. (6) bekezdés c) pontja alapján: alkalmanként jelentkező többletkiadás esetén, rendkívüli élethelyzetbe került személyek részére a létfenntartást veszélyeztető élethelyzet – betegség, elemi kár, más előre nem látható ok megszüntetéséhez kamatmentes kölcsön, vagy vissza nem térítendő támogatás formájában.


  1. (2) Az (1) bekezdés szerinti kamatmentes kölcsön összege legfeljebb 50.000,- Forint lehet. A kölcsön időtartama legfeljebb 20 hónap.


  1. (3) A kamatmentes kölcsön igénybevételének visszafizetési feltételeiről megállapodást kell kötni. Ebben a megállapodásban a kérelmező, és az együtt élő családtagokat egyetemleges adóstársként kell feltüntetni, a kérelmezővel kezességi szerződést kell kötni.


  1. (4) A megállapodásban biztosítékot kell kikötni, valamint azt, hogy amennyiben az adós, vagy egyetemleges adóstársa bármely havi törlesztő-részlet befizetését elmulasztja, vagy azzal késedelembe esik, a hátralévő teljes kölcsön összeg egy összegben a Ptk. 232. §. (26) bekezdésében meghatározott kamattal együtt esedékessé és behajtóvá válik.


  1. (5) Ha a kölcsön összegét a kérelmező bizonyíthatóan nem a kérelemben feltüntetett célra használta fel, úgy az ellátást jogtalanul igénybevettnek kell tekinteni és egy összegben 30 napon belül vissza kell fizetni.

  2. (6) A megállapított kölcsön visszafizetési kötelezettsége a folyósítást követő 3. hónap első napjától esedékes.

  3. (7) A kölcsönt a megállapított időtartamot figyelembe véve havi egyenlő részletekben kell visszafizetni. A részletfizetési kötelezettségnek minden hónap 15. napjáig kell eleget tenni.

  4. (8) Kivételesen indokolt esetben a képviselő-testület a kölcsön visszafizetésének kötelezettsége alól részben vagy teljesen felmentést adhat, ha a jogosult neki fel nem róható okból nem képes annak visszafizetésére.

23.§


Átmeneti segély adható a 21.§. (6) bekezdés d) pontja alapján különös méltánylást érdemlő esetben, krízis helyzet esetén az átmeneti segély összege elérheti az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét.


Temetési segély


24.§

(1) A képviselő-testület által átruházott hatáskörében a polgármester temetési segélyt állapít meg annak, aki az Szt. 46. § (1)-(2) bekezdéseiben foglaltaknak megfelel.


(2) A jogosultság megállapítása szempontjából figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege, egyedül élő esetén annak 150 %-a.


(3) A temetési segély összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos, legolcsóbb temetési költség 10%-ánál*, de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti.


(4) A temetési segély iránti kérelemhez mellékelni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, és a temetés költségeit igazoló számla fénymásolatát.



III. fejezet


Természetben nyújtott ellátások


Köztemetés


25.§


Hatályon kívül helyezte a 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

Hatálytalan: 2013. szeptember 21- től.



Közgyógyellátás


26.§


(1) A közgyógyellátás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás.

(2) Az önkormányzat annak is megállapíthatja a közgyógyellátásra való jogosultságát, aki szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni és közgyógyellátásra más jogcímen nem jogosult.

(3) A közgyógyellátási igazolvány kiadása szempontjából szociálisan rászorultnak tekinti az önkormányzat

  1.      a) családban élő esetén azt, akinek az egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének
  2.         150%-ánál, egyedül élő esetén annak 250%-ánál nem magasabb,
  3.      b) aki nem rendelkezik hasznosítható vagyonnal
  4.      c) azt a kérelmezőt, akinél a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori
  5.          legkisebb összegének 15 %-át meghaladja.

 (4)  Hatályon kívül helyezte: 6/2013.(IV.18.) számú rendelet 1.§. Hatálytalan: 2013. április 18-tól

(5) A közgyógyellátási jogosultság a kiállítástól számított egy évre szól.



IV. fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


  1. 27. §


  1. (1) A személyes gondoskodás körében az önkormányzat a szociális alapszolgáltatások közül a falugondnoki szolgáltatást, a Marcali Kistérségi Többcélú Társulás által pedig az étkeztetést, a házi segítségnyújtást, a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást, a családsegítést, a közösségi alapellátást, a támogató szolgáltatást, a nappali ellátást biztosítja.


 (2) Az e rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások igénybevétele iránti kérelmet a SZESZK- hez kell benyújtani. A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások iránti kérelmekről átruházott hatáskörben a SZESZK intézményvezetője a kérelem benyújtását követő 30 napon belül dönt, és erről értesíti a kérelmezőt.


(3) Az (1) bekezdésben meghatározott, egyes szociális ellátásokért - ha jogszabály másként nem rendelkezik- térítési díjat kell fizetni. A fizetendő térítési díj összegére a Marcali Többcélú Kistérségi Társulási Megállapodásban foglaltak az irányadók.


(4) Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan 2013. szeptember 21-től.

(5) Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan 2013. szeptember 21-től.

(6) Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan 2013. szeptember 21-től.

(7) Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan 2013. szeptember 21-től.

(8) Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan 2013. szeptember 21-től.


Étkeztetés


  1. 28. §


(1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

  1. a) 62 évet/ a rá irányadó nyugdíjkorhatárt meghaladó koruk,
  2. b) egészségi állapotuk,
  3. c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
  4. d) szenvedélybetegségük, vagy
  5. e) hajléktalanságuk miatt.

(2) Hatályon kívül helyezte a 1/2008.(I. 24.) számú rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2008. január 24-től.

(3) Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan 2013. szeptember  21-től.


(4) Az étkeztetést az önkormányzat az általa fenntartott Falugondnoki Szolgálat útján, házhoz szállítással biztosítja.


(5) Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan 2013. szeptember 21-től.

(6) Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan 2013. szeptember 21-től.

(7) Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

     Hatálytalan 2013. szeptember 21-től.


29. §


A korábbi alcímmel együtt hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

Hatálytalan: 2013. szeptember 21-től.

                                       

29/A. §


 A megelőző alcímmel együtt hatályon kívül helyezte: 1/2008.(I. 24.) számú rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2008. január 24-től.


29/B. §


Hatályon kívül helyezte: 10/2013.(IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2013. szeptember

 21- ől.


30.§


 A korábbi alcímmel együtt hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése.

Hatálytalan: 2013. szeptember 21- től.


30/A. §


Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2013. szeptember

21- től.


30/B. §


Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2013. szeptember

21- től.


30/C. §


Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2013. szeptember

21- től.


30/D. §


Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2013. szeptember

21- től.


30/E. §


Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2013. szeptember

21- től.


30/F. §


Hatályon kívül helyezte: 10/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatálytalan: 2013. szeptember

21- től.


V. fejezet


Záró rendelkezések


31. §



  1. (1) A helyi rendeletben nem szabályozott kérdésekben a vonatkozó jogszabályok, elsősorban a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény rendelkezései az irányadók.
  2. (2) E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell, kivéve akkor, hogy ha az előző rendeletben foglaltak a kérelmezőre kedvezőbb szabályokat állapítanak meg.
  3. (3) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
  4. (4) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályairól szóló 6/1997.(IV.28.) sz. rendelet, valamint a módosítására kiadott 7/2000(VI.30.) sz. rendelet.