Ősagárd Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015.(II.12.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 09. 03

Ősagárd Község Önkormányzata Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 1. § (2) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. § (4) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 29. § (2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: KET.) 74. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:



I. fejezet

Általános rendelkezések



A rendelet célja


1. § (1) E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezzék a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról és térítési díjairól.


(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is  tegyenek meg minden tőlük  elvárhatót  annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.


(3) E rendelet a Szt-ben és Gyvt-ben foglalt rendeletalkotási kötelezettségnek megfelelően a Szt. 1. § (2) bekezdés felhatalmazása alapján rendelkezik az Önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról.


A rendelet hatálya


2. § (1) E rendeletet kell alkalmazni az Ősagárd Község Önkormányzata közigazgatási területén életvitelszerűen élő

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra,

d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.

2) E rendelet hatálya a Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az a)-d) pontban foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.


(3) E rendelet hatálya kiterjed a Szt. 3. § (3) bekezdésében, a Gyvt. 4. § (1)  bekezdés b) pontjában meghatározottakra.


(4) E rendelet szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül, az Ősagárd Község Önkormányzata területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.


(5) E rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat együttműködési megállapodás keretében más önkormányzattal, illetve civil, társadalmi szervezetekkel kötött ellátási szerződése alapján a személyes gondoskodást nyújtó ellátások esetében az ellátásban részesülő személyekre.


                                           Hatásköri szabályok


3. § (1) Az Szt.-ben, valamint a rendeletben meghatározott feltételek szerint a Ősagárd Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet (továbbiakban: SZMSZ) alapján átruházott hatáskörében a polgármester dönt:

a) települési támogatás megállapításáról ;

 b) köztemetés költségének megtérítése alóli mentesítésről.



Eljárási rendelkezések


4. § (1) A szociális, gyermekjóléti ellátások iránti kérelmet - az igénylésre rendszeresített nyomtatványon - egész évben folyamatosan lehet benyújtani.

5.  §  A  benyújtott  igazolások,  nyilatkozatok  tartalmát  a  Közös Önkormányzati Hivatal ellenőrizheti az alábbiak szerint:

a) megkeresheti az illetékességgel rendelkező adóhatóságot,

b) megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,

c) megkeresheti a közlekedési igazgatási hatóságot,

d) elrendelheti környezettanulmány készítését,

e) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót.



A települési támogatás


6. § A települési támogatást a családi segélyezés elvének érvényesítésével kell biztosítani. A családban életvitelszerűen együtt élő személyek életmódját, szociális helyzetét, a rászorultságot egységben kell vizsgálni. A nyújtandó támogatást úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a család létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.


7. § (1)  A kérelmezőnek a kérelem benyújtásával egyidejűleg az alábbi igazolásokat illetve nyilatkozatot kell csatolnia:

a) a tárgyévi nyugdíjáról szóló igazolást,

b) a társadalombiztosítási ellátás esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátást igazoló szelvényt, vagy társadalombiztosítási szerv igazolását,

c) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,

d)  a  tartósan  beteg,  illetőleg  fogyatékos  gyermek  egészségi  állapotára  vonatkozó igazolást,

e) a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolását a tanulói vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,

f) álláskereső esetén az együttműködésről, az álláskereső ellátásról, vagy a regisztrálásról a munkaügyi központ illetékes kirendeltsége  által kiadott előző havi  igazolást, határozatot, vagy az aktív korú ellátásra való jogosultságot megállapító határozatot,

g) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot.


(2) Annak igazolására, hogy a szülő gyermekét egyedül neveli, illetve gyermektartásdíjban részesül,  bontóperi  vagy  gyermekelhelyezésről  szóló   ítélet,   képzelt   apát   megállapító határozat, gyermektartásdíjat megállapító bírói ítélet vagy ez irányú bírósági eljárás megindításáról szóló okirat szolgálhat.


8.  §  (1)  A települési támogatás egészben vagy részben természetbeni  szociális ellátás formájában is nyújtható. A természetbeni szociális ellátás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.


(2) A természetbeni szociális ellátás formái: étkezés, a gyermek tanulmányaival és a lakhatással összefüggő kiadások támogatása.


(3) A települési támogatás folyósítása készpénzben, gyógyszer-, vásárlási utalvány formájában vagy a jogosult közvetlen költségeinek átvállalásával történhet.


(4) A készpénzben megállapított települési támogatás felhasználásáról a jogosult az összeg felvételétől számított 30 napon belül elszámoltatható.



Szociális szolgáltatások


9. § (1) Az ellátás igénylésénél csatolni kell a nyugdíjszerű ellátásban részesülők esetén a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság igazolását  a  nyugdíjszerű ellátás  összegéről, egyéb esetben előző havi jövedelemigazolást.


 (2) A személyi térítési díjak  mérséklése iránti kérelemhez   csatolni   kell   az   igénybevevő   és   családtagjai nyugdíjszerű ellátásáról szóló igazolást a nyugdíjszerű ellátás összegéről, előző havi jövedelemigazolását, továbbá nyilatkozatát, hogy nincs tartásra kötelezett és képes hozzátartozója, valamint az egészségi állapotról szóló háziorvosi szakvéleményt.


(3) A személyi térítési díjak megállapításához szükséges jövedelemszámításnál a kérelem benyújtását megelőző havi rendszeres jövedelem vehető figyelembe.



Az ellátások folyósítása


10.  §  (1)  A megállapított támogatás  folyósítása  elsősorban  az  ügyfél  folyószámlájára átutalással történik, illetve az Önkormányzat házipénztárából kerül kifizetésre.


(2) A természetbeni ellátásként megállapított lakhatási támogatást havonta kell folyósítani.

II. fejezet


A települési támogatás formái


11. § Települési támogatás

a) a létfenntartási gondok enyhítése;

b) a lakhatás támogatása;

c) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás;

d) a gyermekek családban történő gondozásának költségeihez való hozzájárulás

céljából nyújtható.



12. § (1) Rendkívüli Települési támogatás állapítható meg annak a létfenntartási gondokkal küzdő  személynek, akinek  családjában  az  egy főre jutó  jövedelem  nem  haladja  meg  az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át és önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud, mert

a) tartós betegség vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesése következett be vagy

b) elemi kár, vagy sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett vagy

c) nyugdíj vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények  módosításáról  szóló  2011.  évi  CXCI.  törvény  3.  §  (1)  bekezdése  szerint folyósított ellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik vagy

d) önhibáján kívül legfeljebb 2 havi közüzemi díjhátraléka, lakbérhátraléka halmozódott fel, melyet önerőből nem tud kiegyenlíteni vagy

e) nagyobb összegű, váratlan vagy előre látott kiadásai vannak, amelyeket önerőből nem tud kiegyenlíteni vagy

f) gyermek nevelésével, gondozásával, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz,  a  gyermek családba  történő  visszakerülésének  elősegítéséhez kapcsolódó kiadásai keletkeztek.


(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben a települési támogatás az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladhatja meg.



13. § Nem állapítható meg települési támogatás annak az aktív korú személynek, aki álláskeresőként, illetve  akinek a  családjában élő személy munkanélküliként a munkahely keresés  céljából  nem  működik  együtt   a Nógrád megyei Kormányhivatal Rétsági Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltségével.


14. § (1) A lakhatás elősegítése érdekében települési támogatásként

a)  fűtési  támogatás  október  15  -  április  15.  napjáig  terjedő  időtartamban,   a  fűtési időszakra;

 b) közüzemi díj támogatás

   állapítható meg.


(2) Fűtési támogatás állapítható meg annak a kérelmezőnek aki

a) nyugdíjas, vagy a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte

b) saját háztartásában   kiskorú vagy nappali tagozaton tanulmányokat folytató és önálló jövedelemmel nem rendelkező nagykorú gyermeket tart el;

feltéve, hogy a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át.


(3) Közüzemi díj támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át.


15.  §  (1)  A  14.§  (1)  bekezdés  a)  pontjában  megállapított  támogatás  összege,  fűtési időszakra, havonta 3.000 Ft ( a fűtési időszakra a családnak 18.000,- Ft) .


 (2) A 14.§ (1) bekezdés b) pontja szerinti közüzemi díj támogatás összege 2.500 Ft, de nem haladhatja meg a havi számla összegét.


(3)  A  14.§  (1)  bekezdésben  meghatározott  támogatások  háztartásonként  egy  személy részére állapíthatók meg.


(4) Nem jogosult lakhatást elősegítő települési támogatásra

  a) aki albérlőt tart, vagy más módon hasznosítja a lakását;

b) olyan jogcímnélküli lakáshasználó, aki elhelyezésre nem jogosult;

c) akinek a lakásbérleti, vagy tulajdonjogára vonatkozóan tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződése áll fenn;



(5) A lakhatást elősegítő települési támogatás a fűtési támogatás kivételével a kérelem benyújtása hónapjának első napjától a 12. hónap végéig kerül megállapításra, de legfeljebb a lakáshoz kapcsolódó jogviszony időtartamára.


16. §   (1) Települési támogatásként elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás nyújtható annak a személynek, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott, és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át.

(2) A kérelem kötelező melléklete a kérelmező nevére kiállított a temetési költségekről szóló számla. A temetési segély összege egységesen 25.000.-Ft.



17. § (1)Települési támogatás nyújtható annak a személynek, aki a köznevelési intézménybe járó gyermekre való tekintettel rendszeres gyermekvédelmi támogatásra nem jogosult, és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, a gyermek(ek) családban történő gondozásának költségeihez való hozzájárulásként

a) a tanköteles gyermekek tanszer, tankönyv ellátásának támogatására;

b) a gyermek étkezési támogatására;

c) a gyermek köznevelési intézmény, sportegyesület javaslatára a táborozási-nyaralási költségére.


18. § (1) A 17. § (1) bekezdés a) pontjában szabályozott települési támogatás iránti kérelem a  tárgy év  július  és  augusztus  hónapban  nyújtható be.  Kötelező  melléklete  a  tanköteles gyermek tanulói jogviszonyának fennállására vonatkozó igazolás;

(2)   A   támogatás   természetben  is nyújtható,   utalvány   formájában,   az   utalványt   az Önkormányzat által megjelölt üzletekben lehet beváltani;

   (3)   A 17. § (1) bekezdés a) pontjában szabályozott   települési támogatás összege gyermekenként 6.000 Ft.

(4) A 17. § (1) bekezdés b) pontjában szabályozott települési támogatás

a) iránti kérelem kötelező melléklete a köznevelési intézmény által igazolt tanévre szóló étkezési költség;

b) összege gyermekenként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-a.

(5) A 17. § (1) bekezdés c) pontjában szabályozott települési támogatás összege legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 30%-a lehet, de nem lehet több a tényleges bekerülési költségnél.


Köztemetés


   19. § Az eltemettetésre köteles személy a térítési kötelezettség alól

a) egészben mentesül, ha családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-át,

b) 50 %-ban mentesül, ha családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át,

feltéve, hogy annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné.

Szociális földprogram


20. § Az önkormányzat természetbeni szociális ellátásként szociális földprogramot működtet.

A programban való részvétel feltételeit, az együttműködési megállapodás és a szociális földprogram helyi végrehajtására vonatkozó szervezeti és működési szabályzat állapítja meg.


Szociális célú tüzifa

21. § Természetbeni ellátásként  juttatott szociális célú tűzifára jogosult azon személy illetve család aki a tűzifa vásárlásáról anyagi okok miatt önmaga nem tud gondoskodni és a tűzifa hiánya veszélyeztetné a téli otthoni melegedés lehetőségét, és lakásában  tűzifával történő fűtés van.

/2/ Előnyben kell részesíteni azon rászorulókat akik aktív korúak ellátásában,   részesül, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, és egyedülálló nyúgdíjas..

/3/ Háztartásonként legfeljebb 3 köbméter tűzifa biztosítására kerülhet sor.



III. Fejezet



Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások



A szociális szolgáltatások formái


22. § (1) Az Önkormányzat által biztosított szociális alapszolgáltatások formái:

a) étkeztetés;

b) házi segítségnyújtás;

c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás;

d) családsegítés;

e) gyermekjóléti szolgáltatás;

f) falugondnoki szolgálat


Ellátások biztosítása


23. § (1) Az önkormányzat külön eljárás nélkül biztosíthatja az ellátást, ha

a) a kérelmező önmaga ellátásáról részben vagy teljesen nem tud gondoskodni, és nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna;

b) szociális helyzetében, egészségi állapotában olyan igazolt kedvezőtlen változás következett be, amely az azonnali ellátást igényli;

c) a kérelmező kapcsolata a vele együtt élő hozzátartozójával, eltartójával helyrehozhatatlanul megromlott, és az igénylő életet vagy testi épséget veszélyeztető helyzetbe kerül  ha a gyermek elhelyezését azonnali végrehajtást elrendelő határozat alapozza meg.

(2) A szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatás igénybevételének időpontjában az önkormányzat- családsegítés kivételével - és az ellátást igénybevevő, illetve törvényes képviselője megállapodást köt, figyelemmel a Szt-ben és a szakmai jogszabályokban foglaltakra.

(3) A szociális alapszolgáltatásokat - a családsegítés és a falugondnoki szolgálat kivételével – írásban kell kérelmezni. 


24. § (1) A szociális étkeztetés biztosítása az önkormányzat által üzemeltetett  Ősagárdi óvodán keresztül történik.

/2 /Az önkormányzat által szervezett étkeztetésre jogosult, aki:

- nyugdíjban, nyugdíjszerű ellátásban, rendszeres szociális segélyben részesül, vagy nyugdíjkoron túli és családjában az egy főre eső jövedelem nyugdíjminimum minden év március 1-jén érvényes legkisebb összegének másfélszeresét, egyedülálló esetében nyugdíjminimum kétszeresét nem haladja meg:

-egészségügyi állapota miatt átmenetileg maga és családja rászorul és egy főre eső jövedelme nem haladja meg nyugdíjminimum háromszorosát, feltéve hogy a napi egyszeri meleg étel részére más módon nem biztosítható. 

/3/ A /2/ bekezdésben feltüntetett jövedelemhatároktól a kérelem elbírálója kivételesen  indokolt esetben a nyugdíjminimum 20 %-ával eltérhet.

/4/ Az étkezésért fizetendő személyi térítési díj havonta a kérelmező jövedelmének 15 %-a, naponta az előbbiek szerint meghatározottak 1/20-ad része.

/5/ A személyi térítési díj megállapítása és beszedése az óvoda vezetőjének hatásköre.

/6/ Az  ellátás személyi térítési díjának kiszámításánál ügyelni kell arra, hogy az ne haladja meg az ellátást igénybe vevő jövedelmének az Sztv. 116. §-ban meghatározott százalékát.



25. § /1/ Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni az Sztv. 63.§-ában meghatározottak szerint azokról a személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek,és róluk nem gondoskodnak.

/2/.Az önkormányzat a házi segítségnyújtási feladatot a Nagyoroszi székhelyű társulás által biztosított intézményi háttérrel biztosítja.


26. § /1/Az önkormányzat a  családsegítő és a gyermekjóléti szolgáltatás feladatainak ellátását -a társult önkormányzatok által létrehozott – Nagyoroszi székhelyű Nyugat Nógrád Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat keretében látja el, mely szolgálat a települési szintű feladatok ellátására az Együtt a gyermekekért gyermekjóléti és családsegítő szolgálatot bízta meg.

/2/A családsegítő szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat végez.


27. §/1/ Az Sztv-ből eredő egyes szociális feladatok ellátását falugondnok közreműködésével biztosítja.

/2/ A falugondnok a község lakossága érdekében az SZMSZ-ban foglaltak alapján térítésmentesen biztosítja:

- gyógyszerek beszerzése,

- háziorvosi rendelésre és a sürgős esetben szakorvosi rendelésre a betegek szállítása,

- óvodáskorúak szállítása az óvoda által szervezett programokra.


Térítési díjak



Az intézményi és személyi térítési díjak általános szabályai


28.§ (1) A Képviselő-testület rendeletében évenként megállapított intézményi térítési díjak összegéről a rendeletalkotást követő 30 napon belül  a helyben szokásos módon tájékoztatja a lakosságot.


(2) A Képviselő-testület a térítési díjat elengedheti, ha az igénybevevő egyedül élő és nincs tartásra képes vagy köteles hozzátartozója, vagy egészségi állapota  indokolja,  vagy  önmaga  ellátására  képtelen,  vagy  családjában  egy  főre  jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át és vagyona nincs.

(3) A szociális szolgáltatások személyi térítési díját - havonta - utólag kell megfizetni.


IV. fejezet

Vegyes és záró rendelkezések


29. § A települési támogatások megállapítása során a kérelmező részére egy naptári éven belül - az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-ánál magasabb összeg nem állapítható meg.


Korlátozó rendelkezések


30. § E rendeletben szabályozott ellátások közül egy család ugyanazon évben legfeljebb három, az Önkormányzat Képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ellátási formában részesülhet.



Záró és hatályba léptető rendelkezések


31. § Ez a rendelet a 2015. március 1. napján lép hatályba


32. § E rendelet hatályba lépésekor a Ősagárd község Önkormányzatának 13/2013. (XII. 19.) a pénzben és természetben nyújtott szociális és gyermekvédelmi ellátások biztosításának rendjéről szóló  rendelet hatályát veszti



33. § A rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően benyújtott kérelmek esetén kell alkalmazni.