Somogyszentpál Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2019 (II.15.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
Hatályos: 2019. 02. 16Somogyszentpál Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2019 (II.15.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
Hatályos: 2019. 02. 16
Somogyszentpál Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdésében és a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvényben kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak szerveire, a Polgármesteri Hivatalra (a továbbiakban: Hivatal), az Önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.
2. §
(1) A Képviselő-testület a címrendet a (2)-(3) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) A költségvetési szervek külön-külön alkotnak egy-egy címet. Ennek felsorolását e rendelet 14. melléklete tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi kiadások külön címet alkotnak.
1. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak
fő összege, a többlet mértéke
3. §
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetési szerve együttes 2019. évi költségvetését az 1. és 2. melléklet alapján
97.070 ezer Ft tárgyévi bevétellel,
177.999 ezer Ft tárgyévi kiadással,
80.929 ezer Ft pénzmaradvánnyal,
0 ezer Ft áthúzódó kötelezettséggel,
0 ezer Ft finanszírozási célú pénzügyi bevétellel,
0 ezer Ft finanszírozási célú pénzügyi kiadással,
állapítja meg.
Ezen belül:
- a működési célú bevételt 97.070 ezer Ft-ban
- a működési pénzmaradványt 75.214 ezer Ft-ban
- a működési célú kiadásokat 172.284 ezer Ft-ban
ebből:
- 1.a személyi juttatások kiadásait 77.619ezer Ft-ban
- 2. a munkaadókat terhelő járulékokat 11.734 ezer Ft-ban
- 3.a dologi kiadásokat 61.856 ezer Ft-ban
- 4.a speciális célú támogatásokat 18.269 ezer Ft-ban
- 5.a pénzforgalom nélküli kiadásokat 2306 ezer Ft-ban
- 6.önkormányzati működési áthúzódó kiadásokat 0 ezer Ft-ban
- 7.a működési célú céltartalékot 500 ezer Ft-ban
- 2. a munkaadókat terhelő járulékokat 11.734 ezer Ft-ban
- a felhalmozási célú bevételt 0 ezer Ft-ban
- a felhalmozási pénzmaradványt 5.715 ezer Ft-ban
- a felhalmozási célú kiadást 0 ezer Ft-ban
ebből:
- 1.a beruházások összegét 3.175 ezer Ft-ban
- 2..a felújítások összegét 2.540 ezer Ft-ban
- 3..a költségvetési szervek felhalmozási kiadás
összegét 0 ezer Ft-ban
- 4.a speciális célú támogatásokat 0 ezer Ft-ban
- 5.a felhalmozási célú céltartalékot 0 ezer Ft-ban
- 6.költségvetési szervek felhalmozási célú
áthúzódó kiadásait 0 ezer Ft-ban
- 7. önkormányzati felhalmozási célú áthúzódó
kiadásokat 0 ezer Ft-ban
állapítja meg.
(2) az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1., 2. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6 mellékletek szerint állapítja meg.
(4) a működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 4. melléklet részletezi.
(5) A működési és felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el a 4/1. melléklet alapján.
(6) A Képviselő-testület a (5) bekezdésen kívüli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló, finanszírozási célú pénzügyi műveletek bevételeit és kiadásait működési, illetve felhalmozási cél szerinti tagolásban a 4/2. melléklet alapján hagyja jóvá.
(7) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeit és kiadásait kötelező és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 1. melléklet valamint a 9.1. melléklet szerint hagyja jóvá.
(8) A képviselő-testület a Somogyszentpáli Tündérrózsa Óvoda és a Községi Könyvtár önállóan működő költségvetési szerv bevételeit és kiadásait kötelező, önként vállalt és állami feladat szerinti bontásban e rendelet 1. melléklete valamint a 9.2. és 9.3 melléklete szerint hagyja jóvá.
(9) A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek engedélyezett létszámát e rendelet 9.1. , 9.2. melléklete, 9.3 melléklete szerint állapítja meg.
(10) A képviselő-testület a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 9.1. melléklet szerint hagyja jóvá.
(11) Azokat a fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése szükséges, valamint az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegét e rendelet 14. melléklete tartalmazza. ( eredetiben nem tartalmaz adatot )
(12) Az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól a 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározott saját bevételek és a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségek arányát e rendelet 5.1. melléklete tartalmazza.
2. A bevételi többlet kezelése
4. §
(1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület , illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 500.000 Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
3. Általános és céltartalék
5. §
(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat céltartalékát
0 ezer Ft összegben
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát
500 e Ft összegben állapítja meg.
(3) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
6. §
Az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek, programok bevételi és kiadási előirányzatait e rendelet 8. melléklete tartalmazza.
- Előirányzat-felhasználási ütemterv
7. §
A 2019. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 10. melléklet tartalmazza.
- Közvetetett támogatások
8. §
Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 11. melléklete tartalmazza.
6. Többéves kihatással járó feladatok
9. §
A Képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 13. melléklete szerint fogadja el .
7. A 2019. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
10. §
- Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, erről a Polgármester legalább
- a féléves, valamint a háromnegyed éves gazdálkodásról szóló beszámolóval egyidejűleg, illetve
- az éves beszámolót tárgyaló Közgyűlést megelőzően a tárgyévet követő év február 28-ig
a Képviselő-testület tájékoztatja.
(2) Ha év közben az Országgyűlés előirányzatot zárol az Önkormányzat költségvetéséből, annak kihirdetését követően haladéktalanul a Közgyűlés elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
11. §
(1) A Képviselő-testület a Polgármester Mötv. 68. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazása vonatkozásában az értékhatárt 2 millió Ft-ban állapítja meg.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a Képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek a negyedévet követő költségvetési rendelet módosítás keretében kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a Polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.
(4) A jóváhagyott költségvetésen, testületi vagy polgármesteri döntésen alapuló előirányzatokról, előirányzat módosításokról a költségvetési szervek kiadási és bevételi főcsoportokra szóló kiértesítését a Jegyző végzi.
12. §
- A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül az intézmény vezetője a felelős.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
13. §
(1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a Képviselő-testület dönt a Polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról, költségvetési szervek saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a Képviselő-testület a 13 §. (4) bekezdésben foglalt módon dönt.
8. A költségvetési szervek előirányzat módosításának szabályai
14.§
- A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv az adatszolgáltatásnak a gazdasági feladatokat ellátó költségvetési szerv közreműködésével tesz eleget.
(2) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.
(3) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi előirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) – (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.
(4) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. §. (2) bekezdésében foglalt eseteket.
(5) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 50/ e Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják.
(6) Az értékhatárt meghaladó többletbevételek felhasználásról - a költségvetési szervek vezetői által benyújtott kérelem alapján a képviselő-testület dönt.
(7) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történő előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.
(8) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.
9. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
15. §
- A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva az intézmény részére engedélyezett létszám (álláshely) keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
- Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzat nem léphető túl.
- A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
16. §
- A Képviselő-testület által jóváhagyott, illetve önkormányzati keretekből biztosított illetve az államháztartáson kívülről átvett támogatások átadása, továbbadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni elszámolási kötelezettség előírásával.
- Az önkormányzati támogatások felhasználását és a felhasználásról adott számadást ellenőrizni kell.
- Nem folyósítható támogatás azon szervezetek részére, melyeknek lejárt határidejű tartozása van az Önkormányzat felé, vagy a korábbi támogatásához kapcsolódó lejárt elszámolási kötelezettségét nem teljesítette, illetve az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. számú törvény 30.§ és 75.§-a alapján a beszámolójának letétbe helyezését nem teljesítette.
- A gazdasági és társadalmi szempontból kiemelt jelentőségű célokhoz és pályázatokhoz államháztartáson kívülről átvett támogatások befogadásáról és felhasználásáról minden esetben a Képviselő-testület dönt.
17. §
Az Önkormányzat költségvetési szervei éven túli kötelezettséget csak a Képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
18. §
Az állami támogatás igényléséhez szolgáltatott adatok 3 %-nál nagyobb mértékű eltéréséért a költségvetési szerv vezetője a felelős.
19. §
A Képviselő-testület a közalkalmazotti illetmények megállapításánál csak a törvény által kötelezően előírt, illetve a Közgyűlés által engedélyezett átsorolások, illetve kedvezmények többletköltségeire biztosít önkormányzati támogatást.
20. §
- Az Önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
- A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
- A szerződéskötés feltétele, hogy
a) a költségvetési szerv az adott feladatellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
- Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
- A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv Szervezeti és Működési Szabályzatban határozza meg.
- A szolgáltatási szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a) az ellátandó feladatot,
b) a díjazás mértékét,
c) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d) a szerződés időtartamát,
e) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint
f) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
10. Követelések
21. §
- A lejárt követelés, térítési díj hátralékok behajtásáról az Önkormányzat esetében a polgármester, a költségvetési szervek esetében az intézményvezető köteles intézkedni.
- Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Önkormányzat esetében a Polgármester, a költségvetési szervek esetében az intézményvezető az alábbi esetekben saját hatáskörben engedélyezheti a meg nem térült követelések törlését:
- a felszámolási eljárás alá vont szervezettel szemben fennálló meg nem térült követelés,
- egyéb, végrehajtás során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés,
- a kisösszegű lejárt követeléseik közül azon követeléseik esetében, melyeknek érvényesítésével kapcsolatos költségei igazoltan meghaladják a követelés összegeit, vagy a követelés összege nem éri el a 10.000 Ft-ot, amennyiben az önkéntes teljesítésre történő felszólítás eredménytelenül zárult.
- Követelés lemondásáról az (1) és a (2) bekezdésben foglaltak kivételével kizárólag a Közgyűlés dönthet.
11. Készpénzben történő kifizetések
22. §
(1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 85. §-ában kapott felhatalmazás alapján a Közgyűlés a Hivatalnál és a költségvetési szerveknél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:
- készpénzfizetési számlák,
- vásárlási előleg, ellátmány,
- munkavállalók illetmény előlege,
- munkavállalók utazási költségtérítése,
- munkavállalók belföldi kiküldetése,
- közcélú dolgozók munkabére,
- segélyek,
- lakáspályázati díj visszafizetése,
- térítési díjak visszafizetése.
12. Záró rendelkezés
23. §
(1) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbebeépítésre kerültek.
(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a költségvetési év egészére kell alkalmazni.
Somogyszentpál, 2019. február 9.
Dr. Berényi Sándor Dr. Halász Péter
- polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet 2019. február16-án kihirdetésre került
Dr. Halász Péter
- jegyző