Terpes Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2021. (III.12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2021.évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 13- 2022. 05. 30 20:00

Terpes Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2021. (III.12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2021.évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 13- 2022. 05. 30 20:00

Terpes Községi Önkormányzat Polgármestere az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó SARS-CoV-2 koronavírus világjárvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében a 27/2021. (I.29.) Korm. rendeletben elrendelt veszélyhelyzetre tekintettel,a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott jogkörében eljárva, az Alaptörvény 32.cikk. (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk.(1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében a Képviselő-testület hatáskörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya Terpes Községi Önkormányzat Képviselő-testületére, bizottságára, a Siroki Közös Önkormányzati Hivatalra terjed ki. A közvetett és közvetlen támogatások tekintetében a rendelet hatálya kiterjed minden támogatásban részesülőre.

II. Fejezet

A költségvetésre vonatkozó rendelkezések

1. Az önkormányzat költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület Terpes Községi Önkormányzat 2021. évi összevont költségvetését

a) 33 868 114 Forint bevétellel

b) 33 868 114 Forint kiadással

fogadja el.

(2) Az önkormányzat bevételi előirányzatát az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Államháztartási törvény) 6. § (3)-(4) bekezdésében meghatározott bontásban a rendelet 1. melléklete tartalmazza. Az önkormányzat működési bevételeit az 1/a. melléklet mutatja be.

(3) Az önkormányzat önként vállalt és kötelező feladatainak kiadási előirányzatát az Államháztartási törvény 6. § (5)-(6) bekezdésében meghatározott bontásban a rendelet 2. melléklete tartalmazza. Az önkormányzat összevont pénzforgalmi mérlegét a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.

3. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2021.évi költségvetés működési egyenlegét

1 169 171 Forint működési célú többlettel, költségvetési felhalmozási egyenlegét

3 203 487 Forint felhalmozási célú hiánnyal állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a felhalmozási célú hiányt belső finanszírozással, az előző évi maradvány igénybevételével és a működési kiadások többletéből rendezi.

4. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetési bevételeit előirányzat csoportonként, költségvetési kiadásait előirányzat csoportonként és kiemelt előirányzatonként, közgazdasági jelleg szerint az alábbiak szerint fogadja el:

a) Költségvetési működési bevételek 31 460 083 Forint

b) Költségvetési működési kiadások 30 290 912 Forint

ba) Személyi juttatások 13 280 980 Forint

bb) Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hj-i adó 1 650 034 Forint

bc) Dologi kiadások 12 159 717 Forint

bd) Ellátottak pénzbeli juttatásai 720 000 Forint

be) Egyéb működési célú kiadások 1 291 585 Forint

bf) Tartalék 1 188 596 Forint

c) Költségvetési működési bevételek és kiadások egyenlege + 1 169 171 Forint

(2) A Képviselő-testület a költségvetési felhalmozási bevételeket és a költségvetési felhalmozási kiadásokat az alábbi részletezés szerint fogadja el:

a) Költségvetési felhalmozási bevételek 0 Forint

b) Költségvetési felhalmozási kiadások 3 203 487 Forint

c) Költségvetési felhalm. bevételek és kiadások egyenlege mínusz 3 203 487 Forint

(3) A Képviselő-testület a költségvetési finanszírozási bevételeket és a költségvetési finanszírozási kiadásokat az alábbi részletezés szerint fogadja el:

a) Finanszírozási bevétel 2 408 031 Forint

aa) Maradvány igénybevétele 2 408 031 Forint

ab) Betét megszüntetése 0 Forint

b) Finanszírozási kiadás 373 715 Forint

ba) Áht-n belüli megelőlegezés 373 715 Forint

c) Finanszírozás egyenlege +2 034 316 Forint.

5. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat alaptevékenységének költségvetési bevételi és költségvetési kiadási előirányzatát 33 868 114 Forintban határozza meg.

(2) Az önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem végez.

(3) Az önkormányzati kötelező feladatokra tervezett eredeti előirányzata 23 864 044 Forint, az önként vállalt feladatokra tervezett eredeti előirányzat 10 004 070 Forint. Államigazgatási feladatra nem volt tervezhető előirányzat.

6. § Az önkormányzat költségvetése az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programokat nem tartalmaz.

2. Az önkormányzat engedélyezett létszáma

7. § Engedélyezett létszámok:

a) Képviselő-testület 5 fő,

b) Nem intézményi létszám 2 fő,

ba) város és községgazdálkodás 0,5 fő,

bb) könyvtár 0,25 fő,

bc) művelődési ház 0,12 fő,

bd) szociális étkeztetés 0,13 fő.

c) Időszaki főfoglalkozásúak 3 fő

ca) Közfoglalkoztatás hosszabb távú 2 fő

cb) Közfoglalkoztatási mintaprogram 1 fő

cc) falugondnoki szolgálat 1 fő

3. Tartalékok

8. § A képviselő-testület az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevétele pótlására szolgáló általános tartalék összegét 1 188 596 Forintban határozza meg.

4. Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteivel kapcsolatos kötelezettségek

9. § (1) A képviselő-testület megállapítja, hogy a Stabilitási törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből 2021. évre és az ezt követő három évre fizetési kötelezettsége nem áll fenn. A költségvetésében nem határoz meg olyan fejlesztési célokat, amelyre a Stabilitási törvény 3. § (1) bekezdése szerint adósságot keletkeztető ügylet megkötése válhat szükségessé.

(2) A Stabilitási törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezességérvényesíthetőségéig, és a Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit a 4. melléklet szerint fogadja el.

III. Fejezet

A költségvetés végrehajtásának szabályai

5. Gazdálkodási szabályok

10. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) A költségvetés végrehajtása során a végrehajtásért felelős személyek a kiadási előirányzatok felhasználását a bevételi előirányzatok teljesítésének megfelelő ütemben, ahhoz igazodóan kötelesek biztosítani.

(3) A képviselő-testület a Siroki Közös Önkormányzati Hivatal, Pétervásárai Járás Többcélú Társulása költségvetési támogatását havonta az éves költségvetésben elfogadott összegnek megfelelően, meghatározott rend szerint utalja a költségvetési szervek számlájára.

(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetésükben előírt bevételek beszedésére, kiadások teljesítésére.

11. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a költségvetés végrehajtása során évközben az önkormányzat szabad pénzeszközei betétként történő lekötéséről, valamint annak visszavonásáról döntsön.

(2) Nem a számlavezető pénzintézetnél történő betét elhelyezésről képviselő-testület jogosult döntést hozni.

12. § (1) A képviselő-testület a jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a tervezett előirányzaton belül 200.000,- Forint összeghatárig az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatait módosítsa, a kiadások kiemelt előirányzatai között átcsoportosítást hajtson végre, forrást felhasználásáról döntést hozzon. Ezen döntésekről a következő képviselőtestületi ülésen a polgármester köteles beszámolni.

(3) A képviselő-testület a tartalék terhére történő átcsoportosítás jogát éves szinten 300.000 Ft összeghatárig a polgármesterre ruházza át.

(4) Kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötöttséggel.

(5) A központi költségvetésből meghatározott célra juttatott, érdemi döntést nem igénylő támogatások összegét, és a polgármester saját hatáskörben elvégzett átcsoportosításait a soron következő rendelet módosításba be kell építeni.

13. § (1) Az önkormányzatnak a költségvetési rendelettel engedélyezett létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre.

(2) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

(3) A testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat a polgármester és a költségvetési szerv vezetője köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy

a) az önerő nélküli pályázati támogatásokkal megvalósuló beruházások finanszírozása érdekében a támogatási szerződéseket, a közbeszerzési és beszerzési szabályzat szerint lefolytatott közbeszerzési és beszerzési eljárás alapján a vállalkozói és megbízási szerződéseket megkösse,

b) a benyújtandó pályázatokhoz a pályázati kiírásban előírt nyilatkozatokat megtegye és aláírja,

c) a pályázatokhoz kapcsolódó, nemzeti értékhatárt el nem érő beszerzésekhez legalább három általa kiválasztott cégtől ajánlatot kérjen be.

(5) A pályázati cél megvalósítása érdekében pályázat benyújtásáról a Képviselő-testület hoz döntést. A pályázatokhoz kapcsolódó önerő biztosítása a Képviselő-testület át nem ruházható határköre.

14. § (1) Az önkormányzat építési beruházásaira, felújításaira, árubeszerzéseire, és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) becsült érték alapján a közbeszerzésekről szóló törvény, a Közbeszerzési Szabályzat és a Beszerzési Szabályzat rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) A beszerzésekre vonatkozó szerződéseket, megrendeléseket az önkormányzat esetében a polgármester írja alá az arra jogosult személy pénzügyi ellenjegyzésével, költségvetési szerv esetén a költségvetési szerve vezetője a közös hivatal köztisztviselőjének pénzügyi ellenjegyzésével.

(3) Ha a közbeszerzési eljárás, pályázat eredménytelen lett, a fizetési kötelezettséget keletkeztető nyilatkozat nem történt meg, a korábban lekötött előirányzat lekötését a kötelezettségvállalások meghiúsulásának szabályai szerint fel kell oldani.

(4) Jogi személlyel, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel kötött visszterhes szerződés esetén az okiratnak tartalmaznia kell a szervezet képviselőjének nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy átlátható szervezetnek minősül. A valótlan tartalmú nyilatkozat alapján kötött visszterhes szerződést a kötelezettségvállaló felmondja vagy - ha a szerződés teljesítésére még nem került sor - a szerződéstől eláll.

15. § (1) Az élet és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás és következményei elhárítása érdekében a polgármester e rendelettől eltérő, átmeneti intézkedést tehet, amelyről a Képviselő-testület következő ülésén be kell számolnia. Ezen jogkörében a polgármester egyes előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, kiadások teljesítését felfüggesztheti, költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat teljesíthet.

(2) Pénzügyi fedezet, előirányzat hiányában az önkormányzatot pénzügyileg érintő kötelezettség nem vállalható, a feladat végrehajtása nem kezdhető el.

(3) A Képviselő-testület év közbeni döntésével elrendelt előirányzat módosítást a költségvetési rendeleten a félévi vagy év végi esedékes költségvetés módosításakor kell átvezetni, de a határozat alapján a jóváhagyott előirányzat terhére kötelezettség vállalható és az végrehajtható.

(4) A többletbevétel a tartalék előirányzatot növeli, kivéve, ha a Képviselő-testület másként rendelkezik. A célhoz kötött többletbevételt a meghatározott célhoz kötött előirányzat növelésére használható fel.

(5) Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú takarékos, hatékony és eredményes gazdálkodás követelményét. A polgármester, a jegyző és az intézmények vezetői, a gazdálkodási előadók kötelesek javaslataikkal, döntéseikkel az ésszerű és takarékos gazdálkodást elősegíteni, a kiadásokat csökkenteni.

(6) Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben kedvezőtlen változások következnek, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a Polgármester – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - jogosult önkormányzati szinten kötelezettségvállalási, pénzfelhasználási jogköröket korlátozni, felfüggeszteni, intézkedéseket tenni az önkormányzat likviditásának megőrzése, a gazdálkodás stabilizálása érdekében.

16. § (1) Az önkormányzat köteles ellenőrizni az önkormányzat által támogatott szervezetek, magánszemélyek részére juttatott összeg felhasználását és számadását. Amennyiben a számadást elmulasztja a támogatott vagy nem az adott célra használja fel a támogatást köteles a Képviselő-testület felfüggeszteni.

(2) Az önkormányzati támogatások megállapítása során a döntéshozók kötelesek betartani a vonatkozó jogszabályokban előírt eljárási szabályokat, különösen a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CXXXI törvény, valamint az Áht. 34. §-át.

17. § Az önkormányzat kezességet a Képviselő-testület egyedi felhatalmazása alapján vállalhat.

6. Kiadások készpénzben történő teljesítésének szabályairól

18. § (1) Kiadások teljesítésekor előnyben kell részesíteni az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény 85. §-ára tekintettel az átutalással történő fizetési módot.

(2) Az alábbi estekben igényelhető készpénz felvétele és készpénzes kifizetés:

a) bérjellegű kifizetések,

b) készpénzelőleg,

c) belföldi, külföldi kiküldetés, útiköltség kifizetés,

d) saját gépkocsi hivatali célú használatának költségtérítése,

e) üzemanyag vásárlás,

f) karbantartással, készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások,

g) reprezentációs kiadások,

h) szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátások,

i) önkormányzati rendezvények kiadásai,

j) egyéb, nem rendszeres kisösszegű kifizetések

k) jogcímtől függetlenül az 200.000 F-ot meg nem haladó egyéb kifizetések.

(3) A (2) bekezdésben felsoroltakon kívül készpénzes kifizetést csak a jegyző külön írásbeli engedélye alapján lehet teljesíteni.

7. Az önkormányzati költségvetési szervek gazdálkodása

19. § (1) A költségvetési szervnél a kiadási előirányzatok - amennyiben a tervezett bevételek nem folytak be - nem teljesíthetők.

(2) Kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötöttséggel.

(3) Pénzügyi fedezet, előirányzat hiányában a költségvetési szervet pénzügyileg érintő kötelezettség nem vállalható, a feladat végrehajtása nem kezdhető el.

(4) Az önkormányzati költségvetési szerveknek a költségvetési alapokmányaikat e rendelet mellékletében elfogadott összegekkel kell elkészíteni.

20. § (1) A helyi önkormányzat ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatás, felhasználási kötöttséggel járó egyes állami támogatások és átvett pénzeszközök 2020. évi elszámolásához kapcsolódó befizetési kötelezettség teljesítése érdekében az önkormányzat költségvetési maradványt terhelő befizetési kötelezettség írható elő.

(2) Az önkormányzat és a falu gondnoki szolgálat feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

8. Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szerveknél szakmai alapfeladat keretében, szellemi tevékenység szolgáltatási tevékenységgel, számla ellenében történő igénybevétel szabályai

21. § (1) A közös önkormányzati hivatalnál szakmai alapfeladat keretében, szellemi tevékenység végzésére a dologi kiadások terhére szerződéssel – számla ellenében – külső személy vagy szervezet igénybe vehető.

(2) Nem köthető szerződés a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladatok ellátására.

(3) A szerződéskötés feltétele, hogy a költségvetési szerv

a) az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b) eseti vagy nem rendszeres jellegű feladat ellátás szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátáshoz megfelelő szakképzettségű személy átmenetileg nem áll rendelkezésre, vagy a költségvetési szerv alapfeladatait jelentősen meghaladó többletfeladatot kell átmenetileg ellátnia.

22. § (1) A Képviselő-testület a költségvetés előterjesztésekor részére tájékoztatásul benyújtott önkormányzat előirányzat felhasználási ütemtervét a 5. melléklet, a közvetett támogatásokat és annak indokolását a 6. melléklet, a többéves kihatással járó döntéseket a 7. melléklet, a beruházási és felújítási feladatokat a 8. melléklet szerinti tartalommal fogadja el. A bizottsági egyeztetés elmaradt a veszélyhelyzetben követendő eljárásrend miatt.

(2) A költségvetési rendelet a 2021. január 1-jétől a költségvetési rendelet elfogadásáig teljesített bevételeket és kiadásokat is tartalmazza.

9. Költségvetés végrehajtásának további feladatai

23. § (1) A költségvetési szerv vezetője köteles a Költségvetési törvény 2. mellékletében, illetve a kapcsolódó ágazati jogszabályokban rögzített alapdokumentumokat vezetni, melyből az állami támogatás igénylés és elszámolás során a mutatószámok egyértelműen megállapíthatók. A polgármester felelős a költségvetés tervezésekor megadott mutatószámokért és az állami, kötött célú támogatások szabályos felhasználásáért.

24. § (1) A köztisztviselői illetményalap 2021.január 1-jétől 46.380 Ft. A 2021.évi illetmény-emelések fedezetét a Siroki Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó társult önkormányzatok biztosítják saját költségvetésük terhére önkormányzati hozzájárulás jogcímen, a székhely település intézmény finanszírozás keretében.

(2) A Képviselő-testület a Siroki Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői számára a munkáltatói döntésen alapuló illetmény-kiegészítés, illetmény-eltérítés, személyi illetmény összegének fedezetét a közös hivatal elfogadott költségvetése szerint hagyja jóvá.

(3) A Képviselő-testület a köztisztviselők részére megállapított cafeteria juttatás közterhekkel növelt összegét évi 231 900 Ft/fő összegben hagyja jóvá.

25. § (1) Az önkormányzatnál közalkalmazottként foglalkoztatottak illetményét, pótlékát a közalkalmazotti illetménytábla alapján történő besorolással, tekintettel a garantált bérminimum és minimálbér összegére kell megállapítani. A Közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992.évi XXIII. törvény 69. §-ában foglalt illetménypótlék számításának alapja 2021.évben 20.000 forint.

(2) Az önkormányzati intézményeknél és az önkormányzatnál kormányzati funkción foglalkoztatott közalkalmazottak részére havi 8.000 Ft összegű cafeteria juttatást állapít meg.

(3) A közfoglalkoztatottakkal kapcsolatos támogatási igény benyújtását, a munkáltatói és egyéb munkáltató jogok gyakorlását, a közfoglalkoztatottakkal ellátandó feladatok meghatározását, a munkavállalók irányítását a Képviselő-testület teljes körben a polgármesterre engedményezi. A polgármester felelős a vállalt közfoglalkoztatási programok végrehajtásáért.

10. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

26. § (1) A Jegyző köteles gondoskodni a belső kontrollrendszer kialakításáról, hatékony működtetéséről és nyilatkozatban értékelni annak minőségét. A nyilatkozatot az éves költségvetési beszámolóval egyidejűleg meg kell küldeni a tagönkormányzatnak.

(2) Az irányító szerv belső ellenőrzés keretében ellenőrzés a gazdálkodást, működést. A Polgármester a tárgyévre szóló éves ellenőrzési jelentést a zárszámadási rendelet-tervezettel egyidejűleg a Képviselő-testület elé terjeszti jóváhagyásra.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

11. Hatályba léptető rendelkezések

27. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.