Pusztamonostor Község Képviselő-testületének 9/2014 (VIII.29..) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 09. 01- 2015. 02. 27

Pusztamonostor Község Önkormányzata Képviselő-testületének

9/2014. (VIII.29.) számú önkormányzati rendelete


a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról



Pusztamonostor Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott származtatott jogalkotói hatáskörében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, és 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) bekezdés b.) pontjában, 26. §-ban, 33. § (7) bekezdésében, 37/A. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében és 50. § (3) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.



  1. Fejezet


Általános rendelkezések


A rendelet célja


1. §


E rendelet célja, hogy Pusztamonostor Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény  (a továbbiakban: Sztv.) és a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) rendelkezéseinek megfelelően megállapítsa az Önkormányzat által szociális rászorultságtól függő, pénzbeli valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.


A rendelet hatálya


2. §


  1. A rendelet hatálya kiterjed a Magyarországon élő
  1. magyar állampolgárokra,
  2. bevándoroltakra és letelepedettekre,
  3. hontalanokra,
  4. a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.


(2) A rendelet hatálya az Sztv. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.


(3) A rendelet hatálya kiterjed

  1. a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban: Szmtv) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyarország területén gyakorolja és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint lakóhellyel rendelkezik. 


A szociális ellátások rendszere


3. §


(1) Az Önkormányzat saját költségvetése terhére az alábbi szociális ellátásokat biztosítja:

  1. Sztv. 45. §- ában foglalt önkormányzati segélyt,
  2. Az Sztv. 50. § (3) bekezdésben foglalt méltányossági közgyógyellátást,
  3. Az Sztv. 26. § alapján megállapított hulladékkezelési közszolgáltatási díj átvállalását, tankönyvvásárlási támogatást.


Az ellátások pénzügyi feltétele, pénzügyi források felhasználásának rendje


4. §


(1) A 3. §-ban meghatározott ellátások pénzügyi fedezetét és a felhasználható pénzügyi keretet az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendeletben kell meghatározni.


(2) Az önkormányzat által nem kötelezően biztosított pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására csak abban az évben és időtartamban van lehetőség, melyben az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelet alapján az ellátások megállapításához szükséges források rendelkezésre állnak.


Hatásköri rendelkezések


5. §


(1) Az Önkormányzat az e rendeletben szabályozott önkormányzati segély, méltányossági közgyógyellátás, hulladékkezelési közszolgáltatási díj átvállalása, tankönyvvásárlási támogatás ellátások megállapítására, felülvizsgálatára, megszüntetésére valamint jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétel esetén a megtérítés kötelezésére vonatkozó hatáskörét a polgármesterre ruházza át.


(2) Az e rendeletben meghatározott ellátásokra irányuló kérelmeket írásban és az e célra rendszeresített nyomtatványok felhasználásával a Jászfényszarui Közös Önkormányzati Hivatal Pusztamonostori Kirendeltsége (a továbbiakban: Kirendeltség) szociális ügyintézőjéhez kell benyújtani.


(3) Ha e rendelet másként nem rendelkezik, a megállapított pénzbeli ellátások kifizetése és folyósítása a Kirendeltség pénzügyi ügyintézőjén keresztül, a jogosultság megállapítását követő hónap ötödik napjáig, a kérelmező nyilatkozata alapján átutalással, vagy készpénzben történik.




II. fejezet


Pénzbeli ellátások


Rendszeres szociális segély


6. §


(1) E rendelet a rendszeres szociális segélyre jogosult személyek vonatkozásában – az egészségkárosodott személyek kivételével – az együttműködésre kijelölt szervként a Pusztamonostor Község Önkormányzata családsegítő szolgáltatás családgondozóját (a továbbiakban: családgondozó) nevezi meg.     


(2) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni a családgondozóval.


(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködés keretében

  1. a családgondozónál az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül nyilvántartásba veteti magát,
  2. 60 napon belül írásban megállapodik a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedést segítő programról,
  3. teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat, köteles a családgondozóval kapcsolatot tartani, az általa előírt időpontban megjelenni,
  4. továbbá eleget tesz az Sztv-ben előírt kötelezettségeinek.


A családgondozóval történő együttműködés eljárási szabályai


7. §

(1) A családgondozó kötelezettségei:

  1. figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt - a jogerős határozat alapján – első megjelenését követően nyilvántartásba veszi,
  2. tájékoztatja a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,
  3. a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,
  4. folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,
  5. legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról, és amennyiben szükséges – a rendszeres szociális segélyre jogosult bevonásával- módosítja a programot, illetve az éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,
  6. jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,
  7. a kapcsolattartásról a családsegítésre meghatározott esetnaplót vezet.
  1. A jegyző:
    1. a rendszeres szociális segélyre jogosult személy esetében (kivéve az egészségkárosodott személyeket) az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító jogerős határozatot megküldi a családgondozónak,
    2. tájékoztatja a családgondozót

ba.) az aktív korúak ellátására való jogosultság megszüntetéséről,

bb.) a rendszeres szociális segélyre jogosult személy, ha a települési önkormányzattal kötött megállapodásban vállalja az álláskeresőként történő nyilvántartásban vételét és az álláskeresési megállapodás megkötését a Munkaügyi Központtal, az önkormányzattal kötött megállapodásról.


(3) A beilleszkedést segítő program az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjed

  1. a családgondozóval való kapcsolattartásra,
  2. az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre, ilyen jellegű programokra történő közvetítés lehetőségére,
  3. a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére.


(4) A beilleszkedést segítő program tartalmi elemei:

a.)   foglalkoztathatóság javítása, álláskeresésre felkészítés érdekében: motiváció és készség fejlesztés, pszicho-szociális megerősítés, egyéni tanácsadás- esetkezelésen belül személyes megerősítés, álláskeresési készségek erősítése, pályakorrekciós tanácsadás, képzésbe eljuttatás, kommunikációs és konfliktuskezelési készségek fejlesztése, mentálhigiénés tanácsadás, szociális, életvezetési problémák kezelése,

b.)   szinten tartás és társadalmi integráció erősítése: ezen belül reszocializációt, egészségügyi- szociális- mentális állapot javítását elősegítő egyéni esetkezelés, tanácsadás, szocializációs, kommunikációs, kapcsolatépítő tréningekre, pszichológiai tanácsadásra közvetítés, intézményi kapcsolódás megőrzése,

c.)   pénzbeli és egyéb ellátások igénylésének elősegítése: nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj, társadalombiztosítási tanácsadás, ügyintézés segítése, információnyújtás az ellátásokról és munkaerő-piaci kapcsolódásokról,

d.)   az 55. életévét betöltöttek esetén az egészséges és kiegyensúlyozott időskorra, a produktív életvezetésre való felkészítés.


(5) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy neki felróható okból:

  1. az aktív korúak ellátására, ezen belül szociális segélyre való jogosultságot megállapító határozatban meghatározott határidőn belül nem jelenik meg a családgondozónál, és távolmaradását 8 napon belül nem igazolja,
  2. a családgondozó által előírt időpontban nem jelenik meg, a megállapodásban meghatározott időpontokban nem tart kapcsolatot,
  3. a számára előírt foglalkozáson, tanácsadáson nem vesz részt,
  4. a beilleszkedést segítő programban meghatározottakat nem hajtja végre,
  5. a rendszeres szociális segély folyósításához szükséges nyilatkozatban valótlan adatokat közöl.

(6) Amennyiben két éven belül - a szociális segélyre jogosult személynek felróható okból- együttműködési kötelezettség ismételt megszegésére kerül sor, a családgondozó ezt 8 napon belül írásban jelzi a Kirendeltség szociális ügyintézőjének. Ebben az esetben a jegyző az aktív korúak ellátására való jogosultságot megszünteti.


A rendszeres szociális segélyre való jogosultság egyéb feltételei


8. §


(1) Az Önkormányzat az Sztv. 37. § (1) bekezdés d) pontja alapján az aktív korúak ellátására jogosult személyek családi körülményeire, egészségi vagy mentális állapotára tekintettel rendszeres szociális segélyt állapít meg annak a személynek, aki:

  1. várandós nő, vagy
  2. NRSZH által nem vizsgált pszichés beteg, amennyiben állapota a munkaképességet akadályozza, vagy
  3. szenvedélybetegsége olyan mértékű, amely a munkaképességét nagy mértékben akadályozza, vagy
  4. az üzemorvosi vizsgálta során két egymást követő alkalommal is „egészségügyileg alkalmatlan” minősítést kap

és a jogosultság megállapítása iránt kérelmet nyújt be, vagy a megállapításra került ellátás felülvizsgálata során átminősítése válik szükségessé, vagy a jogosultsága megállapítása iránt hivatalból eljárást indítottak.


(2) A hivatalból történő jogosultsági eljárás megindítását kezdeményezheti

  1. közfoglalkoztatásban részt vevő esetén a jegyző,
  2. a Jász- Nagykun- Szolnok Megyei Kormányhivatal Jászberényi Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltsége,
  3. a családsegítő családgondozója,
  4. a Kirendeltség szociális ügyintézője.


(3) Az eljárás megindítását a Kirendeltség szociális ügyintézőjénél írásban kell kezdeményezni.

(4) A kérelem benyújtásával, valamint a hivatalból történő eljárás megindításának kérésével egyidejűleg az e rendeletben meghatározott dokumentumokat csatolni kell.

(5) Az elbíráláshoz benyújtandó dokumentumok a vonatkozó kérelemnek megfelelően

  1. terhes-gondozási kiskönyv másolata,
  2. szakorvos, pszichiáter javaslata, igazolása a pszichés, ill. szenvedély betegségről,
  3. az üzemorvos igazolása az egészségügyi alkalmatlanságáról.


(6) Amennyiben az Sztv. 37. § (1) bekezdés d) pontja alapján megállapított rendszeres szociális segély jogosultsági feltétele megszűnik, úgy a feltétel megszűnését követő hónap első napjától az aktív korúak ellátására való jogosultságot kell megvizsgálni.







Aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételei


9. §


(1) Az aktív korúak ellátását kérelmező személy a Sztv. 33.§- ban foglaltakon felül, a 33. § (7) bekezdése alapján a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:

  1. a házához tartozó udvar, kert gyommentesítése, rendben tartása, különös tekintettel az esetleg ott található szemét és lom eltávolítására,
  2. az ingatlan előtti ároknak, járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése,
  3. a lakás rendeltetésszerű használata, a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása, továbbá a vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,
  4. az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése.


(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt feltételeket a jogosultság megállapítását követően is teljesíteni.

(3) Az Sztv. 36.§ (2) bekezdés d) pontja értelmében meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a támogatásra jogosult személynek, aki az (1) bekezdésben foglalt kötelezettségeit felszólítás ellenére sem teljesíti.

(4) A jogosultság feltételeként (1) bekezdésben foglalt kötelezettségek betartását folyamatosan, de évente legalább kettő alkalommal az Önkormányzat a Kirendeltség szociális ügyintézője útján ellenőrzi.


Lakásfenntartási támogatás


10. §


(1) A Sztv. 38. § (1) bekezdése értelmében a lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.


(2) A Sztv. 38. § (1a) bekezdése értelmében a lakásfenntartási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz – mint a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás és a szemétszállítás díjához, az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletéhez - kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.


(3) A normatív lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja az e rendelet 9. § (1) bekezdésében megállapított feltételeket teljesítse.


(4) Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a 9. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.


Önkormányzati segély


11. §


(1) A polgármester önkormányzati segélyben részesítheti azt a személyt, aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, illetve időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd.

(2) Önkormányzati segély különösen az alábbi indokokra való tekintettel állapítható meg:

  1. tartós (3 hónapot meghaladó), rendszeres orvosi ellenőrzést, kezelést igénylő betegség esetén,
  2. kiemelkedően magas költségű gyógyszer, vagy gyógyászati segédeszköz vásárlásának esetén,
  3. haláleset miatt,
  4. válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához,
  5. gyermek iskoláztatásához,
  6. nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz,
  7. gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz,
  8. gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szoruló esetén,
  9. egyéb létfenntartást veszélyeztető rendkívüli ok bekövetkezése esetén.


(3) Önkormányzati segély abban az esetben állapítható meg, ha

  1. a kérelmező családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegnek 130 %-át,
  2. gyermekeit egyedül nevelő szülő esetén 200 %-át,
  3. egyedül élő esetén 150 % -át.


(4) A (3) bekezdés b.) pontjában megfogalmazott jogosultsági feltételt a kérelem benyújtásakor hitelt érdemlő módon – gyámhivatal vagy bíróság által kibocsájtott dokumentummal – igazolni kell.


(5) Az önkormányzati segély összegét 2.000 - 10.000,- Ft között lehet megállapítani.


(6) A (2) bekezdés a.) és b.) pontjában foglalt esetekben az önkormányzati segély összege a (5) bekezdésben foglalt összeg felső határának legfeljebb 2-szerese lehet.


(7) Az önkormányzati segély nyújtható esetenként vagy meghatározott időszakra készpénzben vagy természetben, melynek természetbeni formája lehet

  1. élelmiszer-csomag,
  2. gyógyszertámogatás,
  3. közüzemi számla vagy egy részének kifizetése,
  4. intézményi térítési díj vagy egy részének kifizetése.


(8) A (2) bekezdés d.) – h.) pontjában foglalt esetekben a pénzben vagy természetben nyújtott önkormányzati segély összege alkalmanként és gyermekenként legalább 2.000 Ft, és legfeljebb 10.000 Ft. 


(9) A (2) bekezdés c.) pontjában foglalt esetben a temetési költségek mérséklésére nyújtott támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10 %-a. A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 100.000 Ft.


(10) A (2) bekezdés c.) pontja esetén az önkormányzati segély iránti kérelemhez be kell mutatni a temetés költségeiről szóló, a segélyt kérő nevére kiállított számla eredeti példányát, az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, valamint a kérelmező és a vele közös háztartásban elő/k jövedelemigazolását. 


(11) Különös méltánylást igénylő rendkívüli élethelyzetek bekövetkezése esetén hivatalból vagy kérelemre évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható önkormányzati segély. Ebben az esetben az önkormányzati segély összege legfeljebb 50.000 Ft lehet.


(12) A (11) bekezdést természeti csapás, elemi kár bekövetkezése esetén, vagy létfenntartást veszélyeztető vagyon elleni bűncselekmény áldozatává válása esetén kell alkalmazni.


(13) Indokolt esetben a támogatást igénylő kötelezhető arra, hogy az önkormányzati segélyt a megállapító határozatban kijelölt családgondozó közreműködésével használja fel.


(14) Az önkormányzati segélyt megállapító határozatban a kérelmező a támogatás iránti kérelemben előadott indokoknak megfelelő felhasználását igazoló számla, vagy egyéb igazolás utólagos, kézpénzfelvételt követő 15 napon belül történő bemutatására is kötelezhető.


(15) Az önkormányzati segély elbírálási határideje 15 nap. A polgármester által hozott határozat ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a Képviselő- testülethez lehet fellebbezni.


Közgyógyellátás


12. §


(1) A közgyógyellátás a szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében biztosított hozzájárulás. Az Sztv. 50.§ (1) és (2) bekezdésében meghatározottakon túl – kérelemre – méltányossági közgyógyellátásra való jogosultság állapítható meg annak a szociálisan rászoruló személynek, akinek:

  1. a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében annak 200 %-át nem haladja meg és
  2. a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át eléri.


Hulladékkezelési közszolgáltatási díj átvállalása


13. §


(1) A lakossági háztartási hulladékkezelési közszolgáltatásért fizetendő begyűjtési és szállítási díjból az ingatlan használóját kérelem alapján díjkedvezmény illeti meg, ha a kérelmező 70. életévét betöltötte.


(2) A díjkedvezmény megállapításának feltételei és összege:

  1. ha az ingatlan használója 70 éven felüli, egyedül élő és a havi rendszeres jövedelme a nyugdíjminimum 200 %-át nem haladja meg, az éves díj 100 %-a,
  2. ha az ingatlan használója 70 éven felüli, nem egyedül élő, de a vele közös háztartásban élő személy is nyugdíjszerű ellátásban részesül, és az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át, a díjkedvezmény az éves díj 50 %-a.


(3) A kedvezmény megállapításának kezdő időpontja:

  1. ha a kérelmezőnek nincs hátraléka, az elbírálást követő következő negyedév első napja,
  2. ha a kérelmezőnek van hátraléka, a hátralék megfizetését követő negyedév első napja.


(4) A kérelem elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.


(5) A megítélt díjkedvezményt kétévente felül kell vizsgálni.


Tankönyvvásárlási támogatás


14. §


(1) A pusztamonostori állandó lakóhelyű, ingyenes tankönyvellátásban nem részesülő 18. év alatti tanulók részére tanévenként tankönyvvásárlási támogatás biztosítható, ha a tanuló családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.


(2) A tankönyvvásárlási támogatás összege a tankönyv költségek 50 %-a. A támogatás utólagos kifizetésű.


(3) A tankönyvvásárlási támogatás iránti kérelmet tankönyv számlák, illetve a postai befizetést igazoló szelvény becsatolásával együtt az adott tanév szeptember hónap harmincadik napjáig lehet benyújtani a Kirendeltség szociális ügyintézőjéhez.


(4) A középiskola nappali tagozatán tanulók tankönyvvásárlási támogatás iránti kérelme mellé csatolni kell az iskolalátogatási igazolást is.


Köztemetés költségei alóli mentesség


15. §


(1) A polgármester a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személyt különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén a megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben mentesítheti.


(2) Különös méltánylást érdemlő körülmények:

  1. a kérelmező családjában egy főre számított jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át nem haladja meg, és vagyonnal nem rendelkezik,
  2. kórházi ápolással járó tartós táppénzes állomány,
  3. természeti csapás, elemi kár.


(3) A mentesség iránti kérelmet a Kirendeltség szociális ügyintézőjénél kell előterjeszteni, a fent felsorolt körülmények igazolásával, valamint az elhunyt halotti anyakönyvi kivonat másolatának becsatolásával. 


Eljárási rendelkezések


16. §


(1) Az e rendeletben foglalt ellátási formákra a kérelmet szóban vagy írásban – önkormányzati segély esetében az 1. melléklet szerinti formanyomtatvány kitöltésével - és a szükséges mellékletek becsatolásával a Kirendeltségénél lehet benyújtani.


(2) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező kötelezhető arra, hogy saját és családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozzék, illetve azokat igazolja a következők szerint:

  1. a háztartás tagjainak számáról, illetve a kérelmező háztartásban tartott, jövedelemmel nem rendelkező nagykorú gyermek/ek számáról,
  2. elvált/ külön élő szülők esetében a kérelmező háztartásában nevelt kiskorú gyermek elhelyezéséről,
  3. saját és a háztartás tagjainak jövedelem viszonyairól a Sztv 10. § (2) bekezdése szerinti igazolások benyújtásával,
  4. vagyoni helyzetéről a Rendelet l. melléklete szerint formában tett nyilatkozatával.


(3) Ha az Önkormányzat vagy a jegyző hivatalos tudomás vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az által lakott lakás, illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.


(4) A szociális ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet.


(5) A megállapított ellátások kifizetését és folyósítását a Kirendeltség pénzügyi ügyintézője bonyolítja e rendeletben meghatározottak alapján.

                                                         

(6) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5. napjáig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik. A létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében a kifizetés a döntést követően azonnal történhet a házipénztárból.


(7) Az önkormányzati segély egészben, vagy részben, természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A kifizetés módjáról, és formájáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.


(8) A Polgármester által hozott határozat ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül, a Képviselő- testületnél lehet fellebbezni.







Átmeneti és záró rendelkezések


17. §


(1) E rendelet 2014. szeptember 1. napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a 13/2013. (XII.18.) számú önkormányzati rendelet.


(2) Hatálybalépését követően rendelkezéseit - ha a jogszabály eltérően nem rendelkezik – a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.


(3) E rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében az Sztv. rendelkezéseit kell alkalmazni.



Kelt: Pusztamonostor Község Önkormányzata Képviselő-testületének

         2014. augusztus 28. napján tartott ülésén.





Sári Ferenc                                                    dr. Voller Erika

polgármester                                                             jegyző




Kihirdetési záradék: Kihirdetve Pusztamonostor, 2014. augusztus 29.



























  1. melléklet a .......... Önkormányzati rendelethez




KÉRELEM


önkormányzati segély megállapításához



Kérelmező neve: ..............................................................................................


Kérelmező születési neve: ................................................................................


Anyja neve: ......................................................................................................


Születési helye, ideje (év, hó, nap): ..................................................................


Lakóhely: .........................................................................................................


Tartózkodási hely: ............................................................................................


Társadalombiztosítási Azonosító Jele:................................................................



Kérelem indoka: ..............................................................................................

........................................................................................................................

........................................................................................................................

........................................................................................................................

........................................................................................................................

........................................................................................................................

........................................................................................................................

........................................................................................................................

........................................................................................................................




Amennyiben releváns:


Az eltemetett hozzátartozó neve: ......................................................................


Rokoni kapcsolat: .............................................................................................


A haláleset ideje...............................................................................................


A temetés költségei:.........................................................................................


A kérelmező jövedelme: ................................Ft/hó



A kérelmezővel egy háztartásban élők adatai:


Név

Szül. idő

Rokonai kapcsolat

Foglalkozás

Jövedelem






































Egyéb jövedelmek:.............................................................................................


Gyermektartásdíj: ………………………………...Ft


Családi pótlék: .............................................Ft


Önkormányzati egyéb rendszeres támogatást: .........................Ft


Együtt élők összes jövedelme: ...............................Ft (ügyintéző tölti ki)


Egy főre jutó jövedelem: ...................................Ft (ügyintéző tölti ki)


Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek és tudomásul veszem, hogy azok valódisága a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény alapján az NAV -nál ellenőrizhető.

Alulírott hozzájárulok, hogy személyi adataimat, illetve háztartásomban élők adatait a jogosultság megállapítása és teljesítése céljából felhasználják.


Pusztamonostor, 2014. ….............. hó …….. nap



                                                                      ………………………………

Kérelmező



A kérelemhez mellékelni kell a család jövedelmeiről szóló összes igazolást, valamint amennyiben releváns az eredet temetési számlát, kórházi kezelésről szóló igazolást, tartós táppénz esetén orvosi igazolást.