Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2018.(I.26.) önkormányzati rendelete

a közterületek elnevezéséről, a házszámozás szabályairól, az emlékmű állítás rendjéről

Hatályos: 2018. 01. 27- 2022. 05. 27

Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2018.(I.26.) önkormányzati rendelete

a közterületek elnevezéséről, a házszámozás szabályairól, az emlékmű állítás rendjéről

2018.01.27.

Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotási hatáskörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet célja, hogy egységesen szabályozza Keszthely város közigazgatási területén közterületek elnevezését, továbbá a közterületnév- és házszámtábla elhelyezésének, illetve az emléktábla, emlékmű, szobor, kereszt, emlékjel, emlékfal (továbbiakban: emlékmű) állításának a rendjét.

(2) Keszthely város közigazgatási területén új közterületet elnevezni, új házszámot megállapítani, a korábban megállapított közterület nevét és házszámokat megváltoztatni csak e rendelet szabályai szerint lehet.

(3) A rendeletet az érintett ingatlan tulajdonosainak kérelme alapján e rendelet eltérő rendelkezése hiányában megfelelően alkalmazni kell a magánutak elnevezésére, magánutakhoz csatlakozó ingatlanok házszámának megállapítására.

(4) A képviselő-testület hatáskörébe tartozik

a) közterületek elnevezése, nevük megváltoztatása

b) személyről való elnevezés, illetve az ilyen utcanevek megváltoztatása

c) emlékmű elfogadásáról és állításáról való döntés.

(5) E rendelet alkalmazásában közterület a közhasználatra szolgáló minden olyan állami vagy önkormányzati tulajdonban álló földterület, amelyet a rendeltetésének megfelelően bárki használhat, és az ingatlan-nyilvántartás ekként tart nyilván. Egyéb ingatlanoknak a közhasználat céljára átadott területrészére - az erről szóló külön szerződésben foglaltak keretei között - a közterületre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. Közterület rendeltetése különösen: a közlekedés biztosítása (utak, terek), a pihenő és emlékhelyek kialakítása (parkok, köztéri szobrok stb.), a közművek elhelyezése.

II. Fejezet

A közterület elnevezésére vonatkozó szabályok

1. A közterület elnevezésének általános szabályai

2. § (1) Keszthely város közigazgatási területén minden közterületet el kell nevezni.

(2) A közterület elnevezésénél figyelemmel kell lenni Keszthely város történelmére, hagyományaira, földrajzi sajátosságaira. Az elnevezés lehetőleg utaljon a közterületnek a városon belüli elhelyezkedésére és helytörténeti vonatkozásaira.

(3) A város közigazgatási területén több azonos elnevezésű közterület nem lehet.

(4) Az új elnevezésnél betűk vagy számjegyek nem helyettesíthetik a közterületnevet.

(5) Meglévő közterület nevét az új elnevezéseknél nem szabad felhasználni kivéve, ha a közterület korábbi nevének visszaállítása történik, figyelemmel az (3) bekezdésre.

(6) Az elnevezett közterület természetes folytatásaként nyíló új útszakasz a képviselő-testület külön elnevezési eljárása nélkül a már elnevezett közterület nevét veszi fel (meghosszabbítás).

3. § (1) Személyről közterületet elnevezni halála után, legalább 25 év elmúltával lehet.

(2) Az (1) bekezdésben rögzített időbeli korlátozást nem kell alkalmazni Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete által rendeletében meghatározottak szerint díszpolgári cím kitüntetésben részesített személyekről történő közterület elnevezésnél azzal a korlátozással, hogy élő személyről közterületet elnevezni nem lehet.

(3) A közterületnév előtagjának meg kell egyeznie a személy által használt családi és utónévvel.

(4) Kizárólag a családi nevet alkalmazni csak akkor lehet, ha a névadó személyiség így is, vagy így ismert, illetőleg ha az elnevezés egy családról történik.

(5) A (3)–(4) bekezdésben foglaltaktól eltérni csak abban az esetben lehet, ha a személy nem az eredeti nevén vált ismertté.

(6) Ha a névadó személy foglalkozása, hivatása vagy egyéb ismertető jegye szorosan kapcsolódik a személynévhez, akkor ez a közterület elnevezésében is feltüntethető.

4. § (1) Emléket állítani olyan magyar személyiségnek lehet,

a) akinek tevékenysége a közjót, a nemzet szellemi, anyagi gyarapodását példaértékűen szolgálta, és személye közmegbecsülést szerzett,

b) aki a tudományok, a művészetek, a sport, a közélet valamely területén kimagaslóan jelentőset alkotott,

c) aki a város életében, történetében kiemelkedő szerepe folytán jelentősen hozzájárult Keszthely fejlődéséhez, hírnevének öregbítéséhez.

(2) Közterületet lehet elnevezni olyan külföldi személyiségről is, akinek életműve az emberiség egyetemes értékeit gyarapította és/vagy jelentős pozitív szerepet játszott hazánk, illetve Keszthely életében.

2. Közterület elnevezésének megváltoztatása

5. § A közterület elnevezésének megváltoztatására akkor kerülhet sor, ha

a) az azonos hangzású elnevezések zavart keltőek és a névazonosság másként nem kezelhető, vagy

b) a névhasználatban kimutatható változás következett be vagy

c) a névhasználat a közérdek szempontjából nem megfelelő.

3. A közterület elnevezésének eljárási szabályai

6. § (1) A közterületek elnevezését, meglévő közterület elnevezésének megváltoztatását kezdeményezheti:

a) polgármester,

b) a képviselő-testület bármely tagja,

c) a képviselő-testület bármely bizottsága,

d) az érintett közterülettel határos ingatlanokon lakó, valamint az ott ingatlannal rendelkező személyek több, mint a fele vagy

e) bármely, keszthelyi székhelyű társadalmi szervezet.

(2) A közterület elnevezésére, az elnevezés megváltoztatására irányuló kezdeményezést a Városstratégiai Bizottság megtárgyalja és javaslatot tesz a képviselő-testület felé.

(3) Az előterjesztés elkészítése előtt az elnevezésre vonatkozó javaslatot 15 napra a helyben szokásos módon közzé kell tenni. Az előterjesztést az elnevezéssel kapcsolatban benyújtott észrevételekkel együtt kell a Képviselő-testület elé terjeszteni. Az előterjesztéshez térképvázlatot kell csatolni, amely tartalmazza az elnevezni kívánt közterület határait és az érintett ingatlanok helyrajzi számait.

(4) A közterület elnevezésével kapcsolatos döntést a helyben szokásos módon közzé kell tenni, a döntésről értesíteni kell a járási hivatalt, helyi közüzemi szolgáltatókat, közszolgáltatókat, tűz- és rendvédelmi szerveket, egészségügyi és igazságszolgáltatási szerveket, a közútkezelő szervet, továbbá az egyetemes postai szolgáltató helyi szerveit.

7. § A kizárólag magánútról megközelíthető ingatlan esetében, a magánút elnevezésére tulajdonosa kérelmére, vagy a magánút elnevezésének kezdeményezéséhez történő hozzájárulása esetén a képviselő-testület jogosult, e rendelet 6. § (2)–(4) bekezdések figyelembevételével.

4. A közterület névtábláinak elhelyezésére vonatkozó szabályok

8. § (1) A közterület nevét jól látható módon, névtáblán kell feltüntetni.

(2) A névtáblát a közterület elején és végein és minden útkereszteződés minden oldalán ki kell helyezni. A névtáblának a közterület nevét és jellegét kell tartalmaznia.

(3) A közterület névtábláit a saroktelek kerítésén, ennek hiányában a saroképületen, vagy külön tartószerkezeten a településképi helyi rendelkezések figyelembevételével kell elhelyezni.

(4) A névtábla kihelyezésével érintett ingatlan tulajdonosa vagy használója a névtábla kihelyezését tűrni köteles.

(5) A közterületi névtáblák kihelyezéséről, karbantartásáról, szükség szerinti cseréjéről a polgármester gondoskodik.

(6) A közterület elnevezésének megváltozása esetén a régi elnevezést feltüntető névtáblákat a változásról szóló döntést követő egy évig piros átlós vonallal áthúzva az eredeti helyén kell hagyni. Az új elnevezést feltüntető névtáblákat közvetlenül a régi fölött vagy alatt kell elhelyezni.

III. Fejezet

A házszámok megállapítására, megváltoztatására vonatkozó szabályok

5. A házszámok megállapításának, megváltoztatásának általános szabályai

9. § (1) A közterület házszámozását úgy kell elvégezni, hogy a számok emelkedő sorrendjében a város központjától kifelé haladva a közterület bal oldalán a páros, a jobb oldalán páratlan számozást kap, páros oldalon 2-től, páratlan oldalon 1-től kezdődően. A város központjának a Fő teret kell tekinteni.

(2) Az (1) bekezdés alól kivételt képezhetnek:

a) az általánostól eltérő beépítésű területek

b) azok a területek, ahol a számozás az (1) bekezdésben rögzített szabálytól eltérően, de áttekinthető, követhető rend szerint alakult ki, és az újraszámozás kedvezőtlenebb helyzetet teremtene.

(3) A kialakult házszámozás után megosztott ingatlanok eredeti sorszáma megszűnik, s az újonnan kialakított ingatlanok számának megfelelően, a számsor növekedési irányában – az ABC ékezet nélküli nagybetűinek alkalmazásával - alátörést kap.

(4) A kialakult házszámozást követően ingatlanegyesítés esetén az eredeti házszámok szélső értékeinek kötőjellel történő jelölésével összevont házszámot kell megállapítani.

(5) A terek és egyéb nem kétoldalas közterület épületeinek, telkeinek számozása 1-től kezdődően folyamatosan emelkedő sorrendben, az óramutató járásával megegyező irányú.

(6) Saroktelek esetén a házszámozást arra az elnevezett közterületre kell vonatkoztatni, amelyre a gyalogos közlekedésre alkalmas kapubejárat található. Ha mindkét közterületről van gyalogos kapubejáró, akkor az épület azt a házszámot kapja, amelyik közterületre a hosszabbik homlokvonala esik.

6. A házszámok megállapításának eljárási szabályai

10. § (1) A házszám megállapítására irányuló eljárás hivatalból vagy annak a kérelmére történik, akinek a házszám megállapításához jogos érdeke fűződik. Jelen rendelet 1. számú melléklete szerinti kérelemben meg kell jelölni az ingatlan fekvését, helyrajzi számát, tulajdonosát, használóját, továbbá a házszámozás okát.

(2) A házszám megállapítására irányuló eljárásban a jegyző határozattal dönt. Az eljárás során, amennyiben a tényállás tisztázása szükséges, helyszíni szemlét kell tartani.

(3) A házszám megállapításáról hozott döntést közölni kell a 6. § (4) bekezdésben megjelölt szervekkel.

7. A házszámok megváltoztatásának szabályai kérelemre induló eljárás keretében

11. § (1) Az ingatlanok házszámozásának megváltoztatására csak indokolt esetben kerülhet sor.

(2) A házszám megváltoztatása különösen akkor indokolt, ha

a) több ingatlan azonos közterületnévvel és azonos házszámmal szerepel a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban, az ingatlan-nyilvántartásban, továbbá a központi címregiszterben,

b) az ingatlan valóságban használt címe és a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban, az ingatlan-nyilvántartásban, továbbá a központi címregiszterben feltüntetett címe nem egyezik,

c) az ingatlan egyedi számszerű megjelölése nem a kialakult növekvő számsorban található.

(3) Az ingatlanok házszámának megváltoztatására irányuló kérelmet az 1. melléklet alapján kell benyújtani.

(4) Az eljárás során, amennyiben a tényállás tisztázása szükséges, helyszíni szemlét kell tartani.

(5) A házszám megváltoztatásáról a 6. § (4) bekezdésben megjelölt szerveket értesíteni kell.

8. A házszámok megváltoztatásának szabályai hivatalbóli eljárás keretében

12. § (1) Ha a kialakult házszámozást követően újra házszámozás vagy valamelyik címadat pontosítása szükséges, abban az esetben az eljárás hivatalból indul.

(2) A hivatalbóli eljárást meg kell indítani

a) a 11. § (1) bekezdés a)-c) pontokban meghatározott esetekben,

b) ha az ingatlan megosztására vagy

c) ha az ingatlanok egyesítésére kerül sor.

(3) Az eljárás során, amennyiben a tényállás tisztázása szükséges, helyszíni szemlét kell tartani.

(4) Hivatalból a változásokat a központi címregiszterben át kell vezetni és a házszámváltozással érintett ingatlanok tulajdonosait, bérlőit, használóit és a 6. § (4) megkezdésben megjelölt szerveket értesíteni kell.

9. A házszámtáblák elhelyezésére vonatkozó szabályok

13. § (1) Az ingatlan tulajdonosa köteles a házszámtáblát a közterületről jól látható módon kihelyezni.

(2) A házszámtáblát az ingatlan főépülete vagy egyéb épülete homlokzatán vagy az ingatlan bejárati ajtaján, kapuján, kerítésén, beépítetlen ingatlan esetén a kerítésen vagy az ingatlan más műszaki objektumán a településképi helyi rendelkezések figyelembevételével kell elhelyezni.

(3) A házszámbálák kihelyezéséről, beleértve a házszámváltozás miatt szükségessé váló cseréről is, továbbá a megrongálódott, olvashatatlanná vált házszámtáblák kicseréléséről a házszám megállapításától, megváltoztatásától számított 30 napon belül a tulajdonos köteles gondoskodni, melynek költségei is őt terhelik.

IV. Fejezet

Emlékmű állítás rendjére vonatkozó szabályok

14. § (1) A város közterületein emlékmű – a (2) bekezdés kivételével – csak a képviselő-testület hozzájárulásával a településképi helyi rendelkezések figyelembevételével helyezhető el.

(2) Korábban már a hatályos jogszabályi előírások szerint kihelyezett emlékmű ideiglenes – a tábla vagy az épület felújításával kapcsolatos – eltávolításához, visszahelyezéséhez írásbeli kérelem alapján a polgármester előzetes hozzájárulásával kerülhet sor.

15. § (1) Nem adható hozzájárulás olyan emlékmű állításához, amely

a) megjelenésében város- illetve utcaképet vagy műemlékvédelmi előírást sért,

b) személynek emléket állító emlékmű esetén – ha nem felel meg a 4. §-ban foglaltaknak.

(2) A Képviselő-testület határozhat emlékmű eltávolításáról, ha az emlékmű állítás (1) bekezdés szerinti feltételei már nem állnak fenn.

16. § A műemlék, műemlék-jellegű és a helyi védettségű épületeken emlékmű elhelyezéséhez az illetékes műemlékvédelmi hatóság előzetes hozzájárulása is szükséges.

17. § A képviselő-testületi hozzájárulás nélkül vagy a hozzájárulásról szóló határozatban foglaltaknak nem megfelelően elhelyezett emlékművet a jegyző az emlékmű tulajdonosának költségére leszerelteti és elszállíttatja.

18. § (1) Az emlékmű elhelyezésére irányuló kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) az emlékmű megjelenését ábrázoló tervet (vagy fényképet), a részleteket is (szöveg, ábra, betűforma, színek megjelölése, méret, anyag) egyértelműen ábrázoló méretarányban,

b) a kihelyezés helyének, módjának pontos megjelölését,

c) az ingatlan tulajdonosának írásbeli hozzájárulását,

d) a kérelmező és a kivitelezésért felelős személy nevét, címét,

e) nyilatkozatot a szükség szerinti karbantartás, javítás, helyreállítás vállalásáról,

f) a 16. § hatálya alá tartozó esetekben az illetékes műemlékvédelmi hatóság hozzájárulását

g) településképi véleményt vagy tudomásul vételt.

(2) Emlékmű eltávolítását a városban székhellyel rendelkező szervezet kezdeményezheti.

(3) Emlékmű – önkormányzat részére történő - ajándékozása esetén az (1) bekezdés e) pontban meghatározott nyilatkozatot a képviselő-testület határozata pótolhatja.

(4) A közterületen emlékmű elhelyezésének engedélyezéséről, valamint az eltávolítás kezdeményezéséről a képviselő-testület a Városstratégiai Bizottság és az Emberi Erőforrások Bizottsága véleményének figyelembevételével dönt.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

19. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Azon a közterületen, ahol e rendelet hatálybalépését megelőzően e rendeletben szabályozott rendtől eltérő számozás alakult ki és ez e rendelet hatálybalépésének időpontjában jogos érdeket nem sért, a fennálló házszámozást változatlanul kell hagyni.

(3) Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete a közösségi együttélés alapvető szabályairól szóló 21/2013. (V.31.) önkormányzati rendelete az alábbi 15/A. § -sal egészül ki.

„15/A. § Emlékmű elhelyezésével kapcsolatos szabályok

(1) Keszthely város közigazgatási területén tilos képviselő-testületi hozzájárulás nélkül vagy a hozzájárulásról szóló határozatban foglaltaktól eltérően emlékművet elhelyezni.”

(4) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a közterületek elnevezéséről, a házszámozás szabályairól, az emléktábla állítás rendjéről szóló 40/2007. (XI.30.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet

Kérelem címrendezéshez, címmegállapításhoz
I. A kérelemmel érintett ingatlan helyrajzi száma: …………………………..
II. A Kérelmező adatai:
Neve: …………………………………………………………………….
Születési neve: ……………………………………………………………………..
Születési helye, ideje: …………………………………………………………………….
Kérelmező minősége: tulajdonos/haszonélvező/egyéb: ……………………………..
Értesítési cím: …………………………………………………………………….
Telefonszám: …………………………………………………………………….
III. Házszám megállapítására irányuló kérelem
1. A házszám ellentmondásos

cím az ingatlan-nyilvántartásban

cím a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban

tulajdonos által megjelölt cím

2. Az ingatlan természetbeni címe nem szerepel az ingatlan-nyilvántartásban:
A tulajdoni lapon a) a címsor teljesen üres
b) csak utcanév szerepel, nincsen házszám
c) egyéb: …………………………………….
3. Egyéb eset leírása …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
IV. Cím pontosítására irányuló kérelem
Hiányzó címelem megjelölése: épület, lépcsőház, emelet, ajtó

cím az ingatlan-nyilvántartásban

cím a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban

tulajdonos által megjelölt cím

V. A kérelmet alátámasztó iratok:
- társasházi alapító okirat alapján (társasház esetén)
- használati megállapodás alapján (osztatlan közös tulajdonban lévő ingatlan esetén)
VI. Csatolt mellékletek
- tulajdoni lap másolat
- térképmásolat
- alapító okirat
- használatbavételi engedély
- bérleti szerződés
- egyéb: ………………………………………………………………..
Megjegyzés: ………………………………………………………………………………………………………………………………
Tudomásul veszem, hogy az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény értelmében e nyilatkozat hozzájárulásnak minősül ahhoz, hogy a kérelmet elbíráló hatóság adataimat kezelje, továbbítsa.
Keszthely, …………………………………
…………………………………………
Kérelmező aláírása