Kállósemjén Nagyközség Önkormányzata 13/2012 (XI.29.)
ingatlanok helyi jelentőségű védett természeti területté nyilvánításáról
Hatályos: 2012. 12. 01Kállósemjén Nagyközség Önkormányzata 13/2012 (XI.29.)
ingatlanok helyi jelentőségű védett természeti területté nyilvánításáról
2012-12-01-tól
Kállósemjén Nagyközség Önkormányzat
Képviselő-testületének
13/2012. (XI.29.) rendelete
ingatlanok helyi jelentőségű védett természeti területté nyilvánításáról
Kállósemjén Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 24. § (1) bekezdés b) pontjában, 24. § (3) bekezdésében, 36. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1.§ Kállósemjén Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete helyi jelentőségű természetvédelmi területté nyilvánítja a 2. §-ban megjelölt területeket.
2. § A területek jellege és kiterjedése:
a.) „ Kállay Kastélypark”
- megnevezésű, kállósemjéni 1374/2. hrszámú, 5 ha 3882 m2 nagyságú terület
b.) „Gyulaházy Kastélypark”
- kállósemjéni 402/1. hrszámú, 3 ha 5977 m2 nagyságú terület
c.) „ Honcsokos”
- kállósemjéni 018/1. hrszámú, kivett közút megjelölésű 9699 m2 nagyságú terület
- kállósemjéni 020/1. hrszámú, kivett közút megjelölésű, 254 m2 nagyságú terület
- kállósemjéni 020/4. hrszámú erdő megjelölésű, 5 ha 2371 m2 nagyságú terület
d,) „Füveskert”
- kállósemjéni 736. hrszámú, mocsár megjelölésű, 2 ha 8813 m2 nagyságú terület
e.) „Kereszttó”
- kállósemjéni 505. hrszámú, beépítetlen terület megjelölésű, 5753 m2 nagyságú terület
- kállósemjéni 506. hrszámú, mocsár megjelölésű, 1 ha 3969 m2 nagyságú terület
- kállósemjéni 507. hrszámú, beépítetlen terület megjelölésű, 2010 m2 nagyságú terület
- kállósemjéni 508. hrszámú, beépítetlen terület megjelölésű, 6759 m2 nagyságú terület
f.) „Tölgyfa a Polgármesteri Hivatal előtt”
3.§ A védetté nyilvánítás indoka és természetvédelmi célja:
a.) „Kállay Kastélypark”: az országos műemléki védelem alatt álló Kállay Kúria parkja. A védetté nyilvánítás célja a Kállay Kúria történeti kertrészei természetvédelmi, örökségvédelmi, kultúrtörténeti, esztétikai jelentőségű területének megtartása, az értékes növényzet megőrzése.
b) „Gyulaházy Kastélypark”: a volt Gyulaházi Kastély parkja. A védetté nyilvánítás célja a Gyulaházi Kastély természetvédelmi, örökségvédelmi, kultúrtörténeti, esztétikai jelentőségű területének megtartása, az értékes növényzet megőrzése.
c) .) „ Honcsokos”:
- kállósemjéni 018/1. hrszám: a helyrajzi szám beékelődik két ex lege láp hrsz közé, ezért védettségének célja a kontinuitás fenntartása biztosítása,
- kállósemjéni 020/1. hrszám: a helyrajzi szám beékelődik két ex lege láp hrsz közé, ezért védettségének célja a kontinuitás fenntartása biztosítása,
- kállósemjéni 020/4. hrszám: nemes nyár ültetvény, azonban védősávként funkcionál, ezért védettségének célja természeti és esztétikai jelentőségű értékének megőrzése,
d) „Füveskert”: a terület É-i része többségében mély fekvésű, nádas terület rekettyefüzesekkel és fehér füzekkel. A terület D-i része kaszált és legeltetett terület, a szikesek jellemző növényfajaival és néhol kopáros felszínekkel is. Kiemelkedő az adventív növényfajok kis száma is. Védettségének célja a természeti és táji értékek és védett növény együttesének fenntartása.
e.) „Kereszttó”(505., 506., 507., 508 hrsz): az érintett helyrajzi számok mély fekvésű, nehezen megközelíthető vizes élőhelyet takarnak, mely idős füzesekből, rekettyefüzesekből ás üde rétekből áll. Védettségének célja a természeti és táji értékének fenntartása.
f.) „Tölgyfa a Polgármesteri Hivatal előtt”: A Kossuth u. 112. előtt álló tölgyfa mellmagasságban mért törzsmérete minimum 1 méter, lombkoronája terebélyes. Csúcsszáradás nem tapasztalható, a fa dendrológiai értéke nagy. Védettségének célja a természeti és táji értékének fenntartása.
4.§ A védett területek természetvédelmi kezelési tervét az 1 melléklet tartalmazza, a területekről készült térképet a 2 melléklet tartalmazza..
5. § (1) Ez a rendelet a 2012. december 01.napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a helyi jelentőségű védett természeti területek védetté nyilvánításáról szóló 10/2011.(VII.22.) önkormányzati rendelet.
Belicza László Pisákné Páll Ilona
polgármester címzetes Főjegyző
1. melléklet a 13/2012. (XI.29.) önkormányzati rendelethez
Természetvédelmi kezelési terv
1. Természetvédelmi célkitűzések:
A helyi védettségű természeti védelem alatt álló területeken a természeti, esztétikai és táji értékek megőrzése, a kastélyparkokban a kívánatos történeti kertszerkezeteknek megfelelő tisztás és a ligetes állomány arányainak visszaállítása, majd a helyreállított állapot fenntartása.
2. Természetvédelmi stratégiák:
- A nádas, rekettyés területek, rétek, valamint a fás területek természeti adottságainak, értékes életközösségeinek megőrzése, állapotuk javítása, aktív természetvédelmi kezeléssel, a területre hagyományosan jellemző területhasználat visszaállításával.
- A védett, vagy lokálisan értékes növény állományainak fenntartása, különös tekintettel a kastélyparkok őshonos faállományaira, a mély fekvésű területek szikesekre jellemző növényfajaira.
- Természetvédelmi kezeléseket megalapozó és azokat továbbfejlesztő kutatások végzése.
3. Természetvédelmi kezelési módok, korlátozások:
a) A nádas, rekettyés állomány szegélyein az állomány belseje felé agresszíven terjedő növényeket és gyomokat évente egyszer, a nyár második felében kézi eszközökkel le kell vágni. A levágott növényi anyagot el kell távolítani a területről.
b) A mocsárréteken évente legalább egyszeri kaszálás (gépi vagy kézi) és a levágott növényi anyag eltávolítása szükséges. Adott éven belül az első kaszálásra június 15. utáni időpontban kerülhet sor.
c) A kastélykertekben az idős fák ápolása, törésveszélyes ágak eltávolítása, odvak kezelése évente, díszcserjék esetén 3-5 évenkénti ifjítás és ritkítás. Gyomtalanítás évente kétszer.
d.) A fajok védelme érdekében az élőhely kezelések tér- és időbeli rendjét a növény- és állatfajok ökológiai igényéhez kell igazítani. Természetkímélő kaszálási gyakorlatot kell folytatni, amelynek fontos eleme a nappal végzett kaszálás, lassú haladási sebesség, szársértő kasza használatának mellőzése.
e) A nád gazdasági célú kaszálása csak a nád visszaszorítása érdekében folytatható.
I N D O K O L Á S
Kállósemjén Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének
a helyi jelentőségű természetvédelmi területté nyilvánításról szóló
13/2012.(XI.29.) önkormányzati rendeletéhez
Az indokolás kapcsán annyit megjegyeznék, hogy a Jat. 18. § (1) szerint a jogszabály tervezetéhez a jogszabály előkészítője indokolást csatol, amelyben bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a jogi szabályozás várható hatásait.
Ha így marad, ahogy van abból sem lesz probléma, de nem kötelező részletesen megmagyarázni az egyes rendelkezéseket.
Kállósemjén Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a 35/1994. (IV.28.) számú határozatával az akkor hatályos jogszabályoknak megfelelve helyi jelentőségű természetvédelmi területté nyilvánította a „Kispoella” (a Péterhalomtól D-re, a nagyfeszültség környékén található), a „Honcsokos”, a „Füveskerti rét”, a „Kereszttó” területeket, valamint a Polgármesteri Hivatal előtt álló tölgyfát.
A Vidékfejlesztési Minisztérium 2011. szeptemberében tájékoztatta az Önkormányzatot, hogy a természetvédelemért felelős miniszter által vezetett országos hatósági nyilvántartás kapcsán zajlik a helyi védett természeti területek nyilvántartásának felülvizsgálata.
A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 24.§ (1) bekezdésének b) pontja értelmében természeti területet és más védelemre érdemes földterületet helyi jelentőségű terület esetén rendeletben a települési önkormányzat nyilvánít védetté.
Tekintettel arra, hogy a természet védelméről szóló törvény, a védetté nyilvánításhoz az önkormányzati rendeleti formát írja elő, valamint a jogbiztonság következményére is figyelemmel a megjelölt természetvédelmi területre vonatkozóan a jelenlegi önkormányzati határozat helyett a törvényi előírásoknak megfelelő, önálló védetté nyilvánító rendelet megalkotása szükséges.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 20. §-ában foglalt egyeztetési kötelezettség a rendelet tervezetével szemben nem áll fenn.
Kállósemjén, 2012. november hó
Pisákné Páll Ilona
Címzetes főjegyző
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
Kállósemjén Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének
a helyi jelentőségű természetvédelmi területté nyilvánításról szóló
13/2012.(XI.29.) önkormányzati rendeletéhez
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX törvény 17. §-a az alábbiak szerint rendelkezik:
17. § (1) A jogszabály előkészítője –a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű_ előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a Kormány által előterjesztendő törvényjavaslat, illetve kormányrendelet esetén a Kormányt, önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell. Miniszteri rendelet rendelkezhet úgy, hogy az általa meghatározott esetben a közjogi szervezetszabályozó eszköz előkészítője előzetes hatásvizsgálatot végez.
(2) A hatásvizsgálat során vizsgálni kell:
a( a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,
ab) környezeti és egészségi következményeit,
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint
b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogszabály elmaradásának várható következményeit, és
c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket.”
Fentiek alapján a hatásvizsgálat eredménye az alábbiakban foglalható össze:
I. Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásvizsgálat: Társadalmi minimális, gazdasági és költségvetési hatása nincs.
II. Adminisztratív terhek befolyásoló hatásainak vizsgálata: plusz adminisztratív terhet nem jelent a feladat. III.
III. Jogszabály megalkotásának szükségességének, a jogalkotás elmaradásának várható következményeinek vizsgálata: a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény szükségessé teszi ezen rendelet megalkotását, ezáltal fog megfelelni az új jogi környezetnek. Ha ez nem történik meg jogsértésből eredő eljárást eredményezhet.
IV. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltétel: a személyi, szervezeti, tárgyi pénzügyi feltételek adottak.
Kállósemjén, 2012. november hó