Pári Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi feladatairól
Hatályos: 2019. 01. 01- 2021. 03. 24Pári Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015 (II.27.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi feladatairól
2019-01-01-tól 2021-03-24-ig
Pári Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdése, 10. § (1) bekezdése, 25. § (3) bekezdés b) pontja, 26. §-a, 32. § (1) bekezdés b) pontja, 32. § (3) bekezdése, 45. § (1) bekezdése, 45. § (5) bekezdése, 92. § (1)-(2) bekezdése, valamint a 132. § (4) bekezdés a) és g) pontjaiban kapott felhatalmazása alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában biztosított feladatkörben eljárva a szociális ellátásokról és azok igénybevételéről az alábbi rendeletet alkotja:
I. Fejezet
A rendelet hatálya
- §
Ha jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik, a rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdése szerint Pári község közigazgatási területén lakcímmel rendelkezőkre.
II. Fejezet
Eljárási rendelkezések
- §
- A Rendeletben szabályozott, a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális ellátások megállapítása iránti kérelmeket a Regölyi Közös Önkormányzati Hivatal Pári Kirendeltségén (a továbbiakban: Hivatal) kell előterjeszteni.
- A kérelemről a beérkezését vagy a hivatalból indult eljárás megindítását követő 21 napon belül kell dönteni.
- §
- A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy családban illetve egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól, továbbá a jogosultsági feltételekre vonatkozó adatokról köteles nyilatkozni. Ezzel egyidejűleg a jövedelmi adatokra vonatkozó igazolásokat köteles becsatolni.
- A havi átlagos nettó jövedelméről tett jövedelemnyilatkozathoz csatolni kell:
- havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző egy hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást;
- munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátást igazoló szelvényét, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiadott igazolást;
- a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla-kivonatot;
- vállalkozó esetében az illetékes adóhatóság igazolását a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról;
- egyéb jövedelmek esetében (pl. ösztöndíj, szakképzéssel összefüggő pénzbeli juttatások, nevelőszülői díj, szociális gondozói díj, végkielégítés és állampapírból származó jövedelem, ingatlan és ingó tárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem) a jövedelem típusának megfelelő iratot vagy annak másolatát.
- nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek.
- A havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét, a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni, azzal, hogy a számításnál azon hónapoknál, amelyek adóbevallással már lezárt időszakra esnek, a jövedelmet a bevallott éves jövedelemnek e hónapokkal arányos összegében kell beszámítani.
- Ha a vállalkozási tevékenység megkezdésétől eltelt időtartam nem éri el a 12 hónapot, akkor az egyhavi átlagos jövedelmet a vállalkozási tevékenység időtartama alapján kell kiszámítani.
- Amennyiben a kérelmező a jövedelmi- és vagyoni helyzetére vonatkozó igazolási, nyilatkozattételi kötelezettségének nem tesz eleget, szociális ellátásban nem részesíthető.
- A kérelmező köteles adatainak és jövedelmi-vagyoni helyzetének megváltozását a Hivatalnál 15 napon belül bejelenteni; a jogosultság fennállásának felülvizsgálatát elősegíteni.
- §
- Ha az Önkormányzat hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a kérelmező jövedelemnyilatkozatában foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatában szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.
- Amennyiben a döntéshozó úgy ítéli meg, hogy a kérelemben szereplő információk mellett környezettanulmányból nyerhető megállapítások is szükségesek a döntéshozatalhoz, környezettanulmány készítését kérheti a Hivatal ügyintézőjétől.
- A szociális igazgatási eljárás, költség- és illetékmentes.
- E rendelet eltérő rendelkezései hiányában a vonatkozó jogszabályok rendelkezései az irányadóak.
- A jogosulatlanul, illetve a rosszhiszeműen igénybe vett ellátások megtérítésének elrendelése esetén polgármester az Szt. 17. § (5) bekezdése szerint jár el.
III. fejezet
Ellátási formák
- §
- [1]A polgármester a jogosultsási feltételek fennállása esetén
a) rendkívüli települési támogatást,
b) köztemetést,
c) rendszeres települési támogatást
állapít meg az Szt. 45. §-ában és 48. §-ában foglaltak figyelembe vételével, valamint e rendeletben meghatározott feltételek szerint.
Rendkívüli települési támogatások
- §
- A polgármester a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt
a) temetési támogatást,
b) eseti támogatás formájában.
- §
- Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított temetési támogatás annak a személynek folyósítható, aki
- Pári állandó lakos hozzátartozójának eltemettetéséről gondoskodott,
- Pári állandó lakos személy eltemettetéséről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles,
- Temetési támogatás annak az (1) bekezdés szerinti személynek állapítható meg, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének négyszeresét.
- A temetési költségek finanszírozása érdekében temetési támogatás nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.
- A temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a temetés költségeiről a kérelmező, vagy vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított számla eredeti példányát,
- a halotti anyakönyvi kivonat másolatát,
- a kérelmező és családja jövedelemigazolását.
- A kérelmet a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított hatvan napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
- Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított temetési támogatás összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-ánál, de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmező vagy családja létfenntartását veszélyezteti. A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége Pári községben 200.000.-Ft.
Eseti támogatás
- §
- Eseti támogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a Pári lakcímmel rendelkező személynek, akinek az alábbi feltételek legalább egyike fennáll.
- válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülése érdekében,
- Pári község közigazgatási területén lévő, életvitelszerűen lakott ingatlant ért elemi kár esetén,
- önhibáján kívül átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából.
- Az eseti támogatás iránti kérelem benyújtásakor csatolni kell a támogatás alapját képező létfenntartást veszélyeztető vagy rendkívüli élethelyzet igazolására szolgáló dokumentumot, valamint a 3. § szerinti jövedelem nyilatkozatot.
- Az eseti támogatás egyszeri minimális összege egy háztartásra vonatkozóan ezer forint, az évente, egy háztartásnak adható maximális összege összesen húszezer forint.
- Az eseti támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.
- Ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítségnyújtást indokolják, az eseti támogatás bizonyítási eljárás lefolytatása nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján is folyósítható.
- A Képviselő-testület rendkívüli méltánylást érdemlő esetben eseti támogatást állapíthat meg a (3) bekezdésben meghatározott értékhatár túllépésével.
Köztemetés
- §
- Kérelemre a polgármester a Szt. 48. §-a alapján gondoskodik Pári község közigazgatási területén elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről a halálesetről való tudomásszerzést követő 21 napon belül, ha
- nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
- az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
- A polgármester az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben különös méltánylást éremlő körülmények fennállása esetén mentesítheti.
- Különös méltánylást érdemlő körülmények akkor állnak fenn, ha az eltemettetésre köteles személy megfelelően igazolja, hogy a családban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén 250 %-át nem haladja meg.
- A család, a közeli hozzátartozó és az egyedül élő fogalmára az Szt. 4. § (1) c)-e) pontjai irányadóak.
[2]Rendszeres települési támogatás
9./A §
- A polgármester Pári községben bejelentett lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő személyeknek az általuk lakott lakás fenntartásához támogatást nyújt a kérelem beadás hónapjának első napjától az adott év december 31. napjáig.
- Rendszeres települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 200 %-át. Egy háztartásnak kell tekinteni a lakásban együtt lakó, oda bejelentett, az Szt. 4. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott személyeket.
- Rendszeres települési támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
- Rendszeres települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:
- a támogatással érintett lakásba bejelentett személyek jövedelemigazolását,
- a kérelmező személyi igazolvány és lakcímkártya másolatát.
- a kérelmező áramszolgáltatói partnerazonosítóját.
- Rendszeres települési támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kerül megállapításra és annak mértéke havi 5.000 Ft.
- A rendszeres települési támogatás kizárólag a támogatásra jogosult által lakott lakásban történő áramfogyasztás fedezetére fordítható. A folyósítás az áramszolgáltatóval kötött megállapodás alapján, az áramszolgáltató számlájára utalással, havonta a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig történik. A támogatási kérelem benyújtására az áramszolgáltatóval szerződésben levő személy jogosult.
- Rendszeres települési támogatás megszűnik:
a) a támogatásra jogosult kérelmére,
b) ha a kérelmező a lakást részben, vagy egészben nem lakás céljára használja, vagy a lakás használatát másnak, átengedi, vagy a lakásban nem él életvitelszerűen,
c) amennyiben a támogatásra jogosult személy a jogosultsági feltételeiben bekövetkezett változást a bekövetkezés napjától számított 15 napon belül nem jelenti be a Hivatalnak. Ebben az esetben a jogosulatlanul felvett támogatást köteles visszafizetni.
- Rendszeres települési támogatás kifizetését fel kell függeszteni, abban az esetben, ha a támogatottnak az önkormányzattal szemben köztartozása áll fenn. A megítélt támogatás összegét külön megállapodás alapján a köztartozás kiegyenlítésére kell fordítani.
- A (7) bekezdés c) pontja alapján előírt visszafizetési kötelezettség esetén a polgármester, amennyiben az egyösszegű visszafizetés a kérelmező megélhetését veszélyezteti, részletfizetési kedvezményt engedélyezhet.
10. Amennyiben a rendszeres települési támogatás folyósítása a (7) bekezdés c) pontjában foglaltak alapján kerül megszűntetésre, úgy a támogatás ugyanarra a lakásra a megszűntetést követő 6 hónapon belül ismételten nem állapítható meg.
IV. fejezet
Szociális szolgáltatások
- §
- Az Szt. értelmében az alábbi szociális alapszolgáltatásokat a DÁM Önkormányzati Társulással (7090 Tamási, Nyírfa sor 15.) kötött megállapodás alapján a Tamási és a Városkörnyéki Önkormányzatok Szociális Integrációs Központja (7090 Tamási, Rákóczi u. 1.) útján biztosítja illetékességi területén az arra rászoruló személyek számára:
- [3]
- [4]
- szociális étkeztetés
- nappali ellátást nyújtó intézmény (Idősek Klubja)
- [5]családsegítés,
- [6]gyermekjóléti szolgálat,
- [7]házi segítségnyújtás.
- [8]Az Szt. értelmében az alábbi szociális alapszolgáltatást a Magyarországi Evangélikus Egyházzal (1085 Budapest, Üllői út 24.), mint fenntartóval kötött megállapodás alapján, a Hegyhát Evangélikus Szeretetszolgálat (7064 Gyönk, Táncsics u. 472.) Intézmény útján biztosítja illetékességi területén az arra rászoruló személyek számára:
- [11]A szociális szolgáltatások igénybevételének szabályait, valamint a hozzájárulás mértékét a Dám Önkormányzati Társulás Társulási Megállapodásában rendeletalkotásra kötelezett Tamási Város Önkormányzat rendelete tartalmazza.
Hatályba lépés
Záró rendelkezések
- §
- Ezen rendelet a 2015. március 1 napon lép hatályba.
- A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Pári Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 4/2014. (II. 6.) önkormányzati rendelete.
Farkas Jánosné Kis-Fehér Katalin
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet kihirdetésének napja: 2015. február 27.
Kis-Fehér Katalin
jegyző
Módosította a 2/2016. (II.22.) önkormányzati rendelet 1. §-a.
Beiktatta: 2/2016. (II.22.) számú önkormányzati rendelet 2.§-a.
Hatályon kívül helyezte: 2/2016. (II.22.) számú önkormányzati rendelet 3.§ (1) bekezdése.
Hatályon kívül helyezte: 2/2016. (II.22.) számú önkormányzati rendelet 3.§ (1) bekezdése.
Beiktatta: 9/2018. (XII.19.) Ör 1 §-a.
Beiktatta: 9/2018. (XII.19.) Ör 1 §-a.
Beiktatta: 9/2018. (XII.19.) Ör 1 §-a.
Módosította: 9/2018. (XII.19.) Ör 2 §-a.
Beiktatta: 2/2016. (II.12.) számú önkormányzati rendelet 3.§ (2) bekezdése.
Hatályon kívül helyezte: 9/2018. (XII.19.) Ör 3 § (1) bekezdése.
Módosította: 9/2018. (XII.19.) Ör 3 § (2) bekezdése.