Pári Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatás és szociális ellátás helyi feladatairól

Hatályos: 2019. 01. 01- 2021. 03. 24

Pári Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdése, 10. § (1) bekezdése, 25. § (3) bekezdés b) pontja, 26. §-a, 32. § (1) bekezdés b) pontja, 32. § (3) bekezdése, 45. § (1) bekezdése, 45. § (5) bekezdése, 92. § (1)-(2) bekezdése, valamint a 132. § (4) bekezdés a) és g) pontjaiban kapott felhatalmazása alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában biztosított feladatkörben eljárva a szociális ellátásokról és azok igénybevételéről az alábbi rendeletet alkotja:



I. Fejezet

A rendelet hatálya


  1. §


Ha jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik, a rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdése szerint Pári község közigazgatási területén lakcímmel rendelkezőkre.


II. Fejezet

Eljárási rendelkezések


  1. §


  1. A Rendeletben szabályozott, a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális ellátások megállapítása iránti kérelmeket a Regölyi Közös Önkormányzati Hivatal Pári Kirendeltségén (a továbbiakban: Hivatal) kell előterjeszteni.
  2. A kérelemről a beérkezését vagy a hivatalból indult eljárás megindítását követő 21 napon belül kell dönteni.


  1. §


  1. A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy családban illetve egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól, továbbá a jogosultsági feltételekre vonatkozó adatokról köteles nyilatkozni. Ezzel egyidejűleg a jövedelmi adatokra vonatkozó igazolásokat köteles becsatolni.
  2. A havi átlagos nettó jövedelméről tett jövedelemnyilatkozathoz csatolni kell:
  1. havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző egy hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást;
  2. munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátást igazoló szelvényét, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiadott igazolást;
  3. a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla-kivonatot;
  4. vállalkozó esetében az illetékes adóhatóság igazolását a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról;
  1. egyéb jövedelmek esetében (pl. ösztöndíj, szakképzéssel összefüggő pénzbeli juttatások, nevelőszülői díj, szociális gondozói díj, végkielégítés és állampapírból származó jövedelem, ingatlan és ingó tárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem) a jövedelem típusának megfelelő iratot vagy annak másolatát.
  2. nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek.
  1. A havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét, a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni, azzal, hogy a számításnál azon hónapoknál, amelyek adóbevallással már lezárt időszakra esnek, a jövedelmet a bevallott éves jövedelemnek e hónapokkal arányos összegében kell beszámítani.
  2. Ha a vállalkozási tevékenység megkezdésétől eltelt időtartam nem éri el a 12 hónapot, akkor az egyhavi átlagos jövedelmet a vállalkozási tevékenység időtartama alapján kell kiszámítani.
  3. Amennyiben a kérelmező a jövedelmi- és vagyoni helyzetére vonatkozó igazolási, nyilatkozattételi kötelezettségének nem tesz eleget, szociális ellátásban nem részesíthető.
  4. A kérelmező köteles adatainak és jövedelmi-vagyoni helyzetének megváltozását a Hivatalnál 15 napon belül bejelenteni; a jogosultság fennállásának felülvizsgálatát elősegíteni.


  1. §


  1. Ha az Önkormányzat hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a kérelmező jövedelemnyilatkozatában foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatában szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.
  2. Amennyiben a döntéshozó úgy ítéli meg, hogy a kérelemben szereplő információk mellett környezettanulmányból nyerhető megállapítások is szükségesek a döntéshozatalhoz, környezettanulmány készítését kérheti a Hivatal ügyintézőjétől.
  3. A szociális igazgatási eljárás, költség- és illetékmentes.
  4. E rendelet eltérő rendelkezései hiányában a vonatkozó jogszabályok rendelkezései az irányadóak.
  5. A jogosulatlanul, illetve a rosszhiszeműen igénybe vett ellátások megtérítésének elrendelése esetén polgármester az Szt. 17. § (5) bekezdése szerint jár el.


III. fejezet

Ellátási formák

  1. §


  1. [1]A polgármester a jogosultsási feltételek fennállása esetén

a) rendkívüli települési támogatást,

b) köztemetést,

c) rendszeres települési támogatást

állapít meg az Szt. 45. §-ában és 48. §-ában foglaltak figyelembe vételével, valamint e rendeletben meghatározott feltételek szerint.



Rendkívüli települési támogatások


  1. §


  1. A polgármester a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt

a) temetési támogatást,

b) eseti támogatás formájában.

  1. §


  1. Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított temetési támogatás annak a személynek folyósítható, aki
  1. Pári állandó lakos hozzátartozójának eltemettetéséről gondoskodott,
  2. Pári állandó lakos személy eltemettetéséről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles,
  1. Temetési támogatás annak az (1) bekezdés szerinti személynek állapítható meg, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének négyszeresét.
  2. A temetési költségek finanszírozása érdekében temetési támogatás nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesül.
  3. A temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
  1. a temetés költségeiről a kérelmező, vagy vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított számla eredeti példányát,
  2. a halotti anyakönyvi kivonat másolatát,
  3. a kérelmező és családja jövedelemigazolását.
  1. A kérelmet a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított hatvan napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
  2. Elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított temetési támogatás összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-ánál, de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmező vagy családja létfenntartását veszélyezteti. A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége Pári községben 200.000.-Ft.


Eseti támogatás

  1. §


  1. Eseti támogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a Pári lakcímmel rendelkező személynek, akinek az alábbi feltételek legalább egyike fennáll.
  1. válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülése érdekében,
  2. Pári község közigazgatási területén lévő, életvitelszerűen lakott ingatlant ért elemi kár esetén,
  3. önhibáján kívül átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából.
  1. Az eseti támogatás iránti kérelem benyújtásakor csatolni kell a támogatás alapját képező létfenntartást veszélyeztető vagy rendkívüli élethelyzet igazolására szolgáló dokumentumot, valamint a 3. § szerinti jövedelem nyilatkozatot.
  2. Az eseti támogatás egyszeri minimális összege egy háztartásra vonatkozóan ezer forint, az évente, egy háztartásnak adható maximális összege összesen húszezer forint.
  3. Az eseti támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.
  4. Ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítségnyújtást indokolják, az eseti támogatás bizonyítási eljárás lefolytatása nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján is folyósítható.
  5. A Képviselő-testület rendkívüli méltánylást érdemlő esetben eseti támogatást állapíthat meg a (3) bekezdésben meghatározott értékhatár túllépésével.


Köztemetés

  1. §


  1. Kérelemre a polgármester a Szt. 48. §-a alapján gondoskodik Pári község közigazgatási területén elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről a halálesetről való tudomásszerzést követő 21 napon belül, ha
  1. nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy
  2. az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.
  1. A polgármester az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben különös méltánylást éremlő körülmények fennállása esetén mentesítheti.
  2. Különös méltánylást érdemlő körülmények akkor állnak fenn, ha az eltemettetésre köteles személy megfelelően igazolja, hogy a családban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetén 250 %-át nem haladja meg.
  3. A család, a közeli hozzátartozó és az egyedül élő fogalmára az Szt. 4. § (1) c)-e) pontjai irányadóak.


[2]Rendszeres települési támogatás

9./A §


  1. A polgármester Pári községben bejelentett lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő személyeknek az általuk lakott lakás fenntartásához támogatást nyújt a kérelem beadás hónapjának első napjától az adott év december 31. napjáig.
  2. Rendszeres települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 200 %-át. Egy háztartásnak kell tekinteni a lakásban együtt lakó, oda bejelentett, az Szt. 4. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott személyeket.
  3. Rendszeres települési támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
  4. Rendszeres települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:
  1. a támogatással érintett lakásba bejelentett személyek jövedelemigazolását,
  2. a kérelmező személyi igazolvány és lakcímkártya másolatát.
  3. a kérelmező áramszolgáltatói partnerazonosítóját.
  1. Rendszeres települési támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kerül megállapításra és annak mértéke havi 5.000 Ft.
  2. A rendszeres települési támogatás kizárólag a támogatásra jogosult által lakott lakásban történő áramfogyasztás fedezetére fordítható. A folyósítás az áramszolgáltatóval kötött megállapodás alapján, az áramszolgáltató számlájára utalással, havonta a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig történik. A támogatási kérelem benyújtására az áramszolgáltatóval szerződésben levő személy jogosult.
  3. Rendszeres települési támogatás megszűnik:

a) a támogatásra jogosult kérelmére,

b) ha a kérelmező a lakást részben, vagy egészben nem lakás céljára használja, vagy a lakás használatát másnak, átengedi, vagy a lakásban nem él életvitelszerűen,

c) amennyiben a támogatásra jogosult személy a jogosultsági feltételeiben bekövetkezett változást a bekövetkezés napjától számított 15 napon belül nem jelenti be a Hivatalnak. Ebben az esetben a jogosulatlanul felvett támogatást köteles visszafizetni.

  1. Rendszeres települési támogatás kifizetését fel kell függeszteni, abban az esetben, ha a támogatottnak az önkormányzattal szemben köztartozása áll fenn. A megítélt támogatás összegét külön megállapodás alapján a köztartozás kiegyenlítésére kell fordítani.
  2.  A (7) bekezdés c) pontja alapján előírt visszafizetési kötelezettség esetén a polgármester, amennyiben az egyösszegű visszafizetés a kérelmező megélhetését veszélyezteti, részletfizetési kedvezményt engedélyezhet.

10. Amennyiben a rendszeres települési támogatás folyósítása a (7) bekezdés c) pontjában foglaltak alapján kerül megszűntetésre, úgy a támogatás ugyanarra a lakásra a megszűntetést követő 6 hónapon belül ismételten nem állapítható meg.


IV. fejezet

Szociális szolgáltatások


  1. §


  1. Az Szt. értelmében az alábbi szociális alapszolgáltatásokat a DÁM Önkormányzati Társulással (7090 Tamási, Nyírfa sor 15.) kötött megállapodás alapján a Tamási és a Városkörnyéki Önkormányzatok Szociális Integrációs Központja (7090 Tamási, Rákóczi u. 1.) útján biztosítja illetékességi területén az arra rászoruló személyek számára:
  1. [3]
  2. [4]
  3. szociális étkeztetés
  4. nappali ellátást nyújtó intézmény (Idősek Klubja)
  5. [5]családsegítés,
  6. [6]gyermekjóléti szolgálat,
  7. [7]házi segítségnyújtás.
  1. [8]Az Szt. értelmében az alábbi szociális alapszolgáltatást a Magyarországi Evangélikus Egyházzal (1085 Budapest, Üllői út 24.), mint fenntartóval kötött megállapodás alapján, a Hegyhát Evangélikus Szeretetszolgálat (7064 Gyönk, Táncsics u. 472.) Intézmény útján biztosítja illetékességi területén az arra rászoruló személyek számára:
  1. jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
  2. [9][10]
  1. [11]A szociális szolgáltatások igénybevételének szabályait, valamint a hozzájárulás mértékét a Dám Önkormányzati Társulás Társulási Megállapodásában rendeletalkotásra kötelezett Tamási Város Önkormányzat rendelete tartalmazza.



V. fejezet


Hatályba lépés

Záró rendelkezések


  1. §


  1. Ezen rendelet a 2015. március 1 napon lép hatályba.


  1. A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Pári Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 4/2014. (II. 6.) önkormányzati rendelete.






                Farkas Jánosné                                                                                       Kis-Fehér Katalin

                  polgármester                                                                                                  jegyző






Kihirdetési záradék:

A rendelet kihirdetésének napja: 2015. február 27.





                                                                                                                    Kis-Fehér Katalin

                                                                                                                             jegyző



[1]

Módosította a 2/2016. (II.22.) önkormányzati rendelet 1. §-a.

[2]

Beiktatta: 2/2016. (II.22.) számú önkormányzati rendelet 2.§-a.

[3]

Hatályon kívül helyezte: 2/2016. (II.22.) számú önkormányzati rendelet 3.§ (1) bekezdése.

[4]

Hatályon kívül helyezte: 2/2016. (II.22.) számú önkormányzati rendelet 3.§ (1) bekezdése.

[5]

Beiktatta: 9/2018. (XII.19.) Ör 1 §-a.

[6]

Beiktatta: 9/2018. (XII.19.) Ör 1 §-a.

[7]

Beiktatta: 9/2018. (XII.19.) Ör 1 §-a.

[8]

Módosította: 9/2018. (XII.19.) Ör 2 §-a.

[9]

Beiktatta: 2/2016. (II.12.) számú önkormányzati rendelet 3.§ (2) bekezdése.

[10]

Hatályon kívül helyezte: 9/2018. (XII.19.) Ör 3 § (1) bekezdése.

[11]

Módosította: 9/2018. (XII.19.) Ör 3 § (2) bekezdése.