Enying Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2016. (III.1.) önkormányzati rendelete

a közterületek tisztán tartásának részletes szabályairól

Hatályos: 2020. 11. 01

Enying Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2016. (III.1.) önkormányzati rendelete

a közterületek tisztán tartásának részletes szabályairól

Enying Város Önkormányzat Képviselő-testülete a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. Törvény 10. § (2) bekezdésében, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (4) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § (1) E rendelet szabályozza a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 10. §-ából együttműködési kötelezettségből eredő jogokat és kötelezettségeket, melyek az önkormányzatot, a természetes személyeket és szervezeteiket, a gazdálkodást végző szervezeteket és mindezek érdekvédelmi szervezeteit, valamint más intézményeket megilletnek és terhelnek.

(2) A települési környezet tisztaságának biztosítása érdekében Enying Város Önkormányzatára (a továbbiakban: Önkormányzat) háruló köztisztasági feladatok ellátásához – az e rendeletben foglaltak szerint – az (1) bekezdésben nevesítettek kötelesek hozzájárulni.

(3)[1] E rendelet alkalmazásában:

  • 1. ingatlantulajdonos: az érintett ingatlan ingatlan-nyilvántartás szerinti tulajdonosa, illetve az érintett ingatlant bármilyen jogcímen használó személy vagy szervezet,
  • 2. közterület: az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 2. § 13. pontja, az országos és hely közutak kivételével,
  • 3. közterület rendeltetése: az Étv. 54.§ (4) bekezdésében foglaltak,
  • 4. azonnali hibaelhárítás: e rendelet értelmében a gépjármű közterületen történő javítása végett 72 óránál hosszabb időtartamra nem tárolható,
  • 5. gépjármű: a közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 1. számú függelékének II/b. pontja szerinti járművek.

2. § (1) Az Önkormányzat, a kezelésesben lévő park, tér és más közterület rendezettségéről, tisztántartásáról és szükség szerinti síkosság-mentesítéséről – a (2) – (7) bekezdéseiben meghatározottak kivételével – a polgármester felügyeletével, Enying Város Önkormányzatának Városgondnoksága (a továbbiakban: Városgondnokság) gondoskodik.

(2) Az ingatlantulajdonos köteles gondoskodni

  • a) az ingatlan tisztántartásáról és gyommentesítéséről,
  • b) az ingatlanján a betegségeket terjesztő vagy egészségügyi szempontból káros rovarok és rágcsálók irtásáról a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998.(VI. 3.) NM rendelet 36.§-a szerint,
  • c) az ingatlan előtti járdaszakasz (járda hiányában egy méter széles területsáv, vagy ha a járda mellett zöldsáv is van, az úttestig terjedő teljes terület) tisztán tartásáról, a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok és más hulladékok eltávolításáról, valamint a szükség szerinti síkosság-mentesítésről;
  • d) a járdaszakasz melletti nyílt árok és ennek műtárgyai tisztán tartásáról, a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok és más hulladékok eltávolításáról, valamint a szükség szerinti síkosság-mentesítésről, továbbá
  • e) tömbtelken a külön tulajdonban álló egyes épületek gyalogos megközelítésére és körüljárására szolgáló terület tisztán tartásáról, a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok és más hulladékok eltávolításáról, valamint a szükség szerinti síkosság-mentesítésről.

(3) két szomszédos ingatlan közötti közforgalmú területsáv vagy átjáró esetében a tisztán tartási kötelezettség az ingatlantulajdonosokat egyetemlegesen terheli,

(4) Közös tulajdonban álló – ideértve a társasházi lakásokat is – épületek esetében a (2) bekezdésben írt tisztántartás a tulajdonostársak egyetemleges kötelezettsége.

(5) Belterületi közterületen - a közúti forgalom számára igénybe vett terület kivételével - a síkosság-mentesítésre csak a fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 5. §-ában foglaltak szerinti anyag használható.

(6) A szórakozó-, vendéglátó- és árusító helyek, üzletek előtti járdaszakaszt a nyitvatartás ideje alatt az ingatlantulajdonos köteles tisztán tartani, a hulladékot eltávolítani és a szükség szerint a síkosság-mentesítést elvégezni.

(7) A közterület rendeltetésétől eltérő célra (árusítás, építési-szerelési munka stb. céljára) történő használata esetén a használattal érintett terület közvetlen környezetét a használó köteles tisztán tartani.

8)[2] A (2) bekezdés c) és d) pontjában meghatározott kötelezettség – ide nem értve a járdaszakasz tisztán tartását és a szükség szerinti síkosság-mentesítést – nem terjed ki a 64-es főút keleti oldalán, a Templom utca és a Budai Nagy Antal utca által határolt területen található ingatlanokra, valamint a 64-es főút nyugati oldalán a Bástya utca és a Bocsor István utca által határolt területen elhelyezkedő ingatlanokra.

3. § (1) Építés, bontás vagy felújítás alatt álló ingatlan tisztántartásáról az építtető köteles gondoskodni, kivéve, ha az építtető és az ingatlantulajdonos személye eltér és másként állapodnak meg.

(2) Építési, bontási, felújítási munkáknál, valamint az úttest, járdaszakasz felbontásánál keletkezett por- és más szennyeződés elterjedését meg kell akadályozni. A munkálatok során, illetve a közterület rendeltetéstől eltérő használata esetén a növényzetet, létesítményeket védőburkolattal vagy más alkalmas eszközzel a szennyeződéstől, rongálódástól meg kell védeni.

(3) Az építési vagy bontási anyagot úgy kell elhelyezni, hogy az ne szennyezze a közterületet.

(4) Az építési területekről a közterületre történő sárfelhordás, illetve egyéb szennyeződés letakarításáról, a szükséges jelzések kihelyezéséről a kivitelezőnek kell gondoskodnia.

(5) Amennyiben a munkálatok elvégzése során építési törmelék vagy más hulladék keletkezik, azt a közterületről folyamatosan, legkésőbb a munka befejezésétől számított 48 órán belül el kell szállítani, a közterületet eredeti állapotának megfelelően meg kell tisztítani.

4. § (1) Mindennemű anyag szállítását úgy kell végezni, hogy a közterület ne szennyeződjön, és a szállítási útvonalon a szállítmányból semmi ne hulljon ki. Könnyen kihulló anyag csak olyan járművön szállítható, amelynél a lehullás megakadályozása biztosított.

(2) Ha bármely szállítmány fel vagy lerakásánál, közútra történő felhajtás, szállítás során a közterület beszennyeződik, annak feltakarításáról a szennyeződés előidézője, a jármű üzemben tartója, üzemeltetője, vagy a gépkocsi vezetője köteles haladéktalanul gondoskodni.

(3)[3] Közterületen bútort elhelyezni, gépjárművet mosni, bontani, valamint az azonnali hibaelhárítás esetét kivéve azokat javítani, továbbá háztartási gépet elhelyezni, bontani, javítani tilos.

5. § (1) Amennyiben az ingatlan tulajdonosa e rendelet 2. § (2) bekezdésében foglalt közterület tisztántartási kötelezettségének idős kora, egészségi állapota vagy huzamos ideig más településen történő tartózkodása miatt nem tud eleget tenni, akkor kérheti, hogy a kötelezettséget helyette a Városgondnokság végezze el. A Városgondnokság a kérelmet nem tagadhatja meg.

(2) A kérelem benyújtását követően a Városgondnokság 15 napon belül szerződést köt az érintettel.

(3) A szerződésben meg kell határozni – az általános szerződési kellékek mellett – az átvállalt feladat tartalmát, a feladatellátás díját, a díjfizetés feltételeit, a feladatellátás kezdő és végső időpontját, a vállalt kötelezettségek be nem tartásának jogkövetkezményeit, valamint a kapcsolattartás módját.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott szerződés időtartama alatt az ingatlan tulajdonosa a közterület tisztántartási feladatait az önkormányzattal láttatja el.

(5) Az (1) – (4) bekezdésben meghatározott szerződés esetén az önkormányzat az átvállalt tisztántartási feladatokat az alábbi díjfizetés ellenében biztosítja:

  • a)[4] kaszálásért, fűnyírásért, hulladék eltávolításért fizetendő összeg: 28 Ft/m2+ÁFA
  • b)[5] hó eltakarításáért, síkosság-mentesítésért fizetendő összeg: 27 Ft/m2 + ÁFA.”

5/A. § [6] (1) A képviselő-testület e rendeletben foglalt kötelezettségek ellenőrzését és az ellenőrzés során feltárt jogsértésekkel összefüggő eljárás lefolytatásával kapcsolatos hatáskörét a Jegyzőre ruházza át.

(2) Az e rendeletben foglaltak betartásának ellenőrzését és a jogsértésekkel kapcsolatos eljárást a közterület-felügyelő is lefolytathatja.

6. § Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

Viplak Tibor

Dr. Kóródi-Juhász Zsolt

polgármester

jegyző

Kihirdetve: 2016. március 1.

Dr. Kóródi-Juhász Zsolt

jegyző


[3] módosította: 23/2020. (X.30.) Ör.; hatályos: 2020.11.01-től
[4] módosította: 23/2020. (X.30.) Ör.; hatályos: 2020.11.01-től
[5] módosította: 23/2020. (X.30.) Ör.; hatályos: 2020.11.01-től