Mátraszőlős Község Önkormányzat Polgármesterének 13/2020 (XII.1.) önkormányzati rendelete

a hivatali helységen kívüli és a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályairól és díjairól

Hatályos: 2021. 01. 01- 2023. 06. 30

Mátraszőlős Község Önkormányzat Polgármesterének 13/2020 (XII.1.) önkormányzati rendelete

a hivatali helységen kívüli és a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályairól és díjairól

2021.01.01.

A Kormány veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 03.) Korm. rendeletének 1. §-ában meghatározott veszélyhelyzetre tekintettel, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, valamint az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. §-ában kapott felhatalmazás alapján – Mátraszőlős Község Önkormányzata Képviselő- testületének rendeletalkotási feladat- és hatáskörét gyakorolva a következőket rendelem el:

1. A rendelet hatálya

1. § E rendelet hatálya Mátraszőlős község közigazgatási területén belül a házasság megkötésével kapcsolatos anyakönyvvezetői közreműködést igénylő szolgáltatást igénybe vevőkre és ezen eljárásban közreműködő anyakönyvvezetőre terjed ki.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

a) anyakönyvi esemény: házasságkötés,

b) kérelmezők: a hivatali helyiségen-vagy hivatali munkaidőn kívül tartandó házasságkötést az anyakönyvi jogszabályok szerint bejelentő ügyfelek,

c) hivatali helyiség: Művelődési Ház, Tűzoltó utca 3., Mátraszőlős Község anyakönyvvezetői irodája

d) hivatali munkaidő: a Mátraszőlősi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkaidő,

e) hivatali helyiségen kívüli helyszín: a kijelölt hivatali helyiségeken kívül Mátraszőlős közigazgatási területén tartott anyakönyvi esemény helyszíne,

f) hivatali munkaidőn kívüli időpont: hétfőtől – péntekig 14.45– 19.00 óráig, szombati napokon 9.00 – 19.00 óráig terjedő időintervallum, ha a munkanap szombati napra esik 14.45 – 19.00 óráig terjedő időintervallum.

3. Hivatali helyiségen kívüli és hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés

3. § (1) A hivatali helyiségen kívül történő házasságkötés létesítésének engedélyezését az 1. és a 2. számú melléklet szerinti nyomtatványon kell kérni a bejelentési szándékkal egy időben, de legalább az anyakönyvi esemény tervezett időpontját megelőző 30. napig.

(2) A kérelemről a jegyző – az anyakönyvvezető javaslatának figyelembevételével – dönt.

(3) A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény esetén a kérelmezőknek kell gondoskodniuk a külső helyszínnek az anyakönyvi esemény megtartására alkalmas keretéről. A hivatali helyiségen kívüli helyszín akkor alkalmas az anyakönyvi esemény megtartására, ha az anyakönyvi iratok és kellékek sérülés és szennyeződésmentes elhelyezését biztosító asztal rendelkezésre áll.

(4) Az anyakönyvvezetőnek a külső helyszínre való utazásáról a kérelmezőknek kell gondoskodniuk.

4. § (1) A hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés létesítésének engedélyezését a 3. számú melléklet szerinti nyomtatványon kell kérni a bejelentési szándékkal egy időben, de legalább az anyakönyvi esemény tervezett időpontját megelőző 30. napig.

(2) A kérelemről a jegyző – az anyakönyvvezető javaslatának figyelembevételével – dönt.

5. § (1) A közeli halállal fenyegető állapot esetén a hivatali helyiségen kívül történő házasság megkötésére irányuló eljárás során a felek a 4. § (1) bekezdésben meghatározott eljárási határidő alól mentesülnek. Az anyakönyvi eseményre az At. 27. § (2) bekezdésében meghatározott napokon is lehetőség van.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén az eljáráshoz a felek által bemutatott igazolás szükséges.

4. A díjfizetés szabályai

6. § A hivatali helyiségen kívül történő, valamint a hivatali helyiségben munkaidőn túl tartandó anyakönyvi esemény lebonyolításáért az alábbi igazgatási szolgáltatási díjat (továbbiakban: díjat) kell fizetni:

a) A hivatali helyiségben hivatali munkaidőn kívül tartandó anyakönyvi eseményért bruttó 20.000,- Ft díjat kell fizetni az önkormányzat részére.-

b) A hivatali helyiségen kívül, hivatali munkaidőben tartandó anyakönyvi eseményért bruttó 20.000,- Ft díjat kell fizetni az önkormányzat részére

c) A hivatali helyiségen kívül és a hivatali munkaidőn kívüli időpontban tartandó anyakönyvi eseményért bruttó 20.000,- Ft díjat kell fizetni az önkormányzat részére.

7. § A szolgáltatás igénybe vevői a megállapított díj teljes összegének visszatérítésére jogosultak, amennyiben az anyakönyvi esemény megtartása iránti kérelmüket az esemény tervezett időpontját megelőzően legalább 10 munkanappal korábban írásban visszavonják.

8. § A szolgáltatás igénybe vevői a megállapított díj 50 %-ának visszatérítésére jogosultak, amennyiben az anyakönyvi esemény megtartása iránti kérelmüket az esemény tervezett időpontját megelőzően legalább 5 munkanappal korábban írásban visszavonják.

9. § Amennyiben a szolgáltatás igénybe vevői az anyakönyvi esemény megtartása iránti kérelmüket a 12. §-ban meghatározott időpontot követően, vagy egyáltalán nem vonják vissza és az esemény megtartására nem kerül sor, a szolgáltatás igénybe vevői a díjvisszatérítésére nem jogosultak.

10. § A szolgáltatási díjat a megkötött szolgáltatási megállapodás alapján a Mátraszőlősi Közös Önkormányzati Hivatalnál nyugta ellenében kell megfizetni – mely összeg befizetésre kerül a Mátraszőlősi Közös Önkormányzati Hivatal pénztárába – az anyakönyvi eseményt megelőzően, de legkésőbb az eseményt megelőző 10. napon.

11. § A 6. § szerinti díj megfizetése alól a Jegyző mentesítést ad, amennyiben a házasulók valamelyikének orvos által igazolt közeli hallállal fenyegető egészségi állapota vagy hivatalos okirattal igazolt, súlyosan mozgáskorlátozott vagy mozgásképtelen állapotot okozó betegsége miatt valamelyikük lakásán vagy gondozási helyén kérik az anyakönyvi esemény lebonyolítását.

5. Az anyakönyvvezető díjazása

12. § Az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértéke:

(1) A hivatali helyiségben, hivatali munkaidőn kívül közreműködő anyakönyvvezetőt választása szerint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő vagy 15.000.- Ft/alkalom díjazás illeti meg.

(2) A hivatali helységen kívüli, hivatali munkaidőben közreműködő anyakönyvvezetőt választása szerint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő vagy 10.000.- Ft/alkalom díjazás illeti meg.

(3) A hivatali helységen kívüli, hivatali munkaidőn kívül közreműködő anyakönyvvezetőt választása szerint a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő vagy 20.000.- Ft/alkalom díjazás illeti meg.

13. § (1) Az anyakönyvvezetők, az anyakönyvi eseményen történő ünnepélyes megjelenés biztosítása érdekében naptári évenként 30.000 Ft/fő ruházati költségtérítésre jogosult. A költségtérítés után járó adó és járulék megfizetéséről az önkormányzat gondoskodik.

(2) Az anyakönyvvezető köteles a ruházati költségtérítés összegével a Mátraszőlősi Közös Önkormányzati Hivatal nevére szóló, a számviteli szabályoknak megfelelő számlával, a pénz felvételt követő 30 napon belül elszámolni.

A számlákon megnevezhető:

(a) felsőruházati termék (szoknya, kosztüm, blézer, blúz, női nadrág, női ruha)

(b) lábbeli (cipő, szandál) és

(c) kiegészítők (sál, harisnya, bizsu ékszer)

6. Záró rendelkezések

14. § (1) Ez a rendelet a 2021. január 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével a hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívül kötendő házasság létesítése esetén fizetendő díjakról, valamint a házasságkötéseknél közreműködő anyakönyvvezetőt megillető díjakról szóló 5/2012. (V. 22.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.