Döbrököz Község Önkormányzat Képviselőtestületének 2/2020. (III.1.)

a szociális gondoskodás helyi szabályairól

Hatályos: 2020. 10. 01- 2021. 08. 31

Döbrököz Község Önkormányzat Képviselőtestületének 2/2020. (III.1.)

a szociális gondoskodás helyi szabályairól[1]

Döbrököz Község Önkormányzat Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8.a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. §. (2) bekezdésében, 10. §. (1) bekezdésében, 25. §. (3) bekezdés b) pontjában, 26. §‑ában, 32. §. (3) bekezdésében, 45. §‑ában, 48. §. (4) bekezdésében, 92. §-ában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el:

I. FEJEZET Általános rendelkezések

A rendelet célja, alapelvei

1. § (1) A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezik a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról és térítési díjairól.

(2) Döbrököz Község Önkormányzat Képviselőtestülete ( továbbiakban : Képviselőtestület ) az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.

(3) A rendelet a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben ( a továbbiakban : Szt.) és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben ( a továbbiakban : Gyvt.) foglalt rendeletalkotási kötelezettségnek megfelelően megállapítja a szociális gondoskodás körébe tartozó ellátásokra való jogosultságok formáját, azok feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.

A rendelet hatálya

2. § (1) A rendelet hatálya a Döbrököz Község Önkormányzat közigazgatási területén életvitelszerűen élő, az Szt. 3. §-ban meghatározott személyekre terjed ki.

(2) A rendelet hatálya az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Szt. 7. §-ának (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira.

(3) Az élelmezési nyersanyagnorma tekintetében a rendelet személyi hatálya kiterjed az Dombóvári Belvárosi Általános és Alapfokú Művészeti Iskola Döbröközi Általános Iskolája és a Döbröközi Mesevilág Óvodában nevelt és tanuló gyermekekre, valamint az intézményekben munkavégzésre irányuló jogviszonyokban álló alkalmazottakra, valamint a szociális étkeztetésben résztvevőkre.

(4) A személyes gondoskodás tekintetében a rendelet tárgyi hatálya azokra az önkormányzat által nyújtott szociális szolgáltatásokra is kiterjed, melyeket az önkormányzat szolgáltatási szerződés alapján biztosít.

Hatásköri szabály

3. § A rendeletben meghatározott hatáskörök gyakorlására – a jelen rendeletben meghatározott kivételekkel – a Képviselőtestület jogosult.

II. FEJEZET Eljárási rendelkezések

Kérelem és döntés-előkészítés

4. § (1) A rendeletben meghatározott szociális és gyermekjóléti ellátások és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a Döbröközi Közös Önkormányzati Hivatalnál ( 7228 Döbrököz, Páhy u. 45., a továbbiakban : Hivatal ) lehet – e rendelet eltérő rendelkezéseinek kivételével – évközben, folyamatosan előterjeszteni.

(2) A kérelmet az e célra rendszeresített formanyomtatvány ( 1. melléklet ) kitöltésével, írásban a Hivatal szociális ügyintézőjéhez kell benyújtani, a szükséges mellékletek csatolásával.

(3) A szociális ellátás megállapítása hivatalból is kezdeményezhető. Az eljárás megindítására javaslatot tehetnek: a képviselők, a polgármester, a bizottság, a jegyző, valamint a szociális ellátó hálózat és jelzőrendszer tagjai.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét a hatályos jogszabályi előírások szerinti formanyomtatványon nyújthatja be.

(5) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei valamint – ha az döntésre előkészítő eljárásban közreműködő szükségesnek tartja – környezettanulmány alapján köteles meghozni. Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző három hónapon belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.

(6) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása Kapos-menti Terület- és Vidékfejlesztési Társulás keretében fenntartott intézmény útján történik, az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a Kapos-menti „Segítő Kéz” Alapszolgáltató Intézmény (a továbbiakban: Intézmény ) intézményvezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(7) A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit – az Szt-ben meghatározott eltérésekkel – kell alkalmazni.

Jövedelem és vagyonnyilatkozat

5. § (1) A kérelemhez elő kell adni mindazokat a tényeket és körülményeket, amelyek a szociális ellátásra jogosultság alapjául, indokként szolgálnak.

(2) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

(3) Jövedelem igazolható

  • a) - havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolással,
  • b) munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolással,
  • c) a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvénnyel, bankszámla kivonatottal, vagy a Magyar Államkincstár által kiadott határozattal, igazolással,
  • c) vállalkozó esetében az illetékes Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiadott igazolással, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról,
  • d) nyugdíj és nyugdíjszerű ellátás esetén a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságának tárgyévre szóló, az ellátás összegéről szóló igazolásával

(4) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni

  • a) - a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,
  • b) a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.
  • c) a közmunkából, közhasznú munkából vagy közcélú munkából (a továbbiakban együtt: közfoglalkoztatás) származó havi jövedelemnek az öregségi nyugdíj legkisebb összegét meghaladó részét.

(5) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül meghatározásra.

(6) Személyes gondoskodás esetén a szolgáltatást igénybe vevő jövedelméről kell nyilatkozni, illetve azokat igazolni.

(7) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek a Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetőek.

(8) Amennyiben a kérelmező

  • a) a szükséges iratokat nem csatolja, vagy a kért adatokat nem közli, az Ákr. 44. §-ában meghatározott eljárásnak ( hiánypótlás ) van helye.
  • b) a kérelmében valótlan adatokat közöl, a kérelem elutasításra kerül.

(9) Ha a döntéshozó az (2) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja az Szt. 10. § (6) bekezdés szerinti eljárásnak van helye.

Az ellátások kifizetésének rendje

6. § (1) A rendszeres pénzbeli ellátások kifizetése utólag, minden hónap 5. napjáig, a nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik.

(2) Az igénylő létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetére tekintettel a polgármester engedélyezheti az ellátás azonnali készpénzben való kifizetését. Erről a Képviselőtestületet – soron következő ülésén - tájékoztatni kell.

(3) A természetben nyújtott ellátások számláinak kiegyenlítéséről a Hivatal gondoskodik.

A jogosulatlanul igénybevett ellátás visszatérítése

7. § (1) A jogosulatlanul igénybevett ellátásra vonatkozó szabályokat az Sztv. 17. §-a tartalmazza.

(2) Kérelemre a visszafizetésre részletfizetés is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.

Adatvédelem

8. § A jegyző a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából a Hivatal GDPR szabályzata előírásai betartása mellett – a WINSzoc, a KENYSZI és PTR programok alkalmazásával - nyilvántartást vezet az Szt. 18 – 24. §-ában előírtak szerint.

Együttműködési kötelezettség

9. § (1) A rendeletben szereplő szociális ellátások igénybevételének feltétele, hogy a kérelmező minden tőle elvárhatót megtegyen annak érdekében, hogy szociális problémái részben vagy egészben megoldódjanak.

(2) Nem nyújtható a szociális ellátás - az Sztv-ben meghatározott eseteket kivéve - annak a személynek, aki olyan ingó, vagy ingatlan vagyonnal rendelkezik, melynek hasznosításából, vagy értékesítéséből szociális gondjait maga is képes lenne megoldani.

(3) A rendelet alapján támogatásban részesülők a szociális helyzetükben, lakcímükben bekövetkezett változást 15 napon belül kötelesek bejelenteni az ellátást megállapító szervnek. Az ellátást megállapító határozatban erre fel kell hívni a szociális ellátásban részesülő figyelmét.

III. FEJEZET Szociális ellátások

10. § A rendeletben szabályozott ellátási formák:

  • a) - lakhatás költségeihez kapcsolódóan nyújtott települési támogatás
  • b) temetési költségek viseléséhez nyújtott települési támogatás
  • c) rendkívüli élethelyzethez nyújtott átmeneti települési támogatás
  • d) rendkívüli települési támogatás
  • e) újszülöttek települési támogatása
  • e) iskolakezdési települési támogatás
  • f) karácsonyi települési támogatás
  • f) köztemetés
  • g) természetben nyújtott tűzifa támogatás
  • h) „Döbröközért” ösztöndíj támogatás
  • i) Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj támogatása.

Lakhatás költségeihez kapcsolódóan nyújtott települési támogatás

11. § (1) Az önkormányzat a lakhatás költségeihez kapcsolódóan – elsősorban természetbeni ellátásként – települési támogatást nyújt (továbbiakban: Ltt.) a szociálisan rászorult személynek, családnak az általuk lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez, az e rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén.

(2) Ltt-re jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(3) Az Ltt. megállapításánál figyelembe vett költségek a következők: villany, gáz, víz, szemétszállítási költség, tüzelőanyag vásárlás, albérleti díj, lakáscélú kölcsön havi törlesztő összege. A kérelemhez csatolandók a kérelmező nevére szóló, utolsó havi közüzemi számlák, a lakásbérleti vagy a hitelszerződés másolatait.

(4) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata, ahol

  • a) Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 500.- Ft.
  • b) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás esetében elismert lakásnagyság
    • ba) - ha a háztartásban egy-két személy lakik 40 m2,
    • bb) - ha a háztartásban három személy lakik 50 m2,
    • bc) - ha a háztartásban négy személy lakik 60 m2,
    • bd) - ha négy személynél több lakik a háztartásban, a lakásnagyság minden további személy után 5-5 m2, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(5) Az Ltt. egy hónapra jutó összege

  • a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 20%-a, ha a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át,
  • b) a lakásfenntartás elismert havi költségének 15%-a, ha a jogosult háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, de legfeljebb a lakhatási költségek (3) bekezdésben meghatározott összege.

(6) Az Ltt. ellátást 100 Ft-ra kerekítve, egy naptári évre kell megállapítani.

(7) Az Ltt. ugyanazon lakásra, csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. E rendelkezés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

(8) Az Ltt. folyósítása elsősorban a – kérelmező által kiválasztott – közszolgáltatónál, a kérelmező alszámlájára történő utalással fizetendő.

(9) Az Ltt. és annak folyósítását meg kell szüntetni

  • a) ha a jogosult lakcíme a támogatás folyósítása alatt megváltozik, vagy
  • b) ha a jogosult elhalálozott, vagy
  • c) ha a jogosult, valamint a háztartásában élő személyek jövedelmi vagy vagyoni viszonyaiban a lakásfenntartási támogatásra irányadó, jövedelemhatárt érintő változás következik be, a változás hónapját követő hónaptól.

(10) Az Ltt. iránti kérelem elbírálása a Szociális, Kulturális és Oktatási Bizottság hatáskörébe tartozik.

Temetési költségek viseléséhez nyújtott települési támogatás

12. § (1) Családon belüli haláleset bekövetkezésekor temetési költségek viseléséhez nyújtott települési támogatás ( továbbiakban : Ttt. ) állapítható meg annak, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik, feltéve, hogy

  • a) nem részesül a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban,
  • b) az elhunyttal nem kötött még annak életében eltartási, vagy öröklési szerződést, továbbá
  • c) nem igényelt köztemetést.

(2) A Ttt. megállapítására jogosult, azon kérelmező, akinek családjában az 1 főre eső jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 400 %-át.

(3) A Ttt. megállapítása iránti kérelem a haláleset bekövetkezését követő 30 napon belül nyújtható be.

(4) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező nevére kiállított temetési számlákat és az elhalt halotti anyakönyvi kivonatának másolatát.

(5) A helyben szokásos általános temetési költség mértékét 200.000.- Ft-ban elfogadva, a Ttt. mértéke, ennek 10%-a, azaz 20.000.- Ft.

(6) A Ttt. iránti kérelem elbírálása a Szociális, Kulturális és Oktatási Bizottság hatáskörébe tartozik.

Rendkívüli élethelyzethez nyújtott átmeneti települési támogatás (kölcsön)

13. § (1) Rendkívüli élethelyzethez nyújtott átmeneti települési támogatás ( továbbiakban : Átt. ) nyújtható, annak a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személynek, akinek családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, és a kérelmező megélhetésének veszélyeztetése nélkül képtelen rendkívüli költségeinek fedezésére.

(2) A kölcsön pénzintézeti tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott, legfeljebb 100.000.- Ft összegű, melynek futamideje legfeljebb 6 hónap, amely időtartam alatt havi egyenlő részletekben kell visszafizetni.

(3) Rendkívüli élethelyzetnek tekintendő az ellátás szempontjából :

  • a) 60 napot meghaladó betegség, baleset, kórházi kezelés
  • b) közeli hozzátartozó, élettárs halála
  • c) elemi kár bekövetkezése
  • d) keresettel, jövedelemmel nem rendelkező időszak.

(4) A kamatmentes kölcsön folyósításának részletszabályait külön megállapodás tartalmazza.

(5) A kölcsön visszafizetésétől méltányosságból el lehet tekinteni.

(6) A kérelem elbírálása és a megállapodás aláírása a polgármester hatáskörébe tartozik.

Rendkívüli települési támogatás

14. § (1) Rendkívüli települési támogatásban (továbbiakban: Rtt.) részesíthetők kérelemre vagy hivatalból azok, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadásuk miatt anyagi segítségre szorulnak és családjukban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetén annak 300% -át.

(2) Az Rtt. alkalmanként kerül megállapításra, 3.000 és 50.000.- Ft összeg között.

(3) Egy kérelmező részére, egy naptári éven belül legfeljebb két alkalommal nyújtható Rtt.

(4) Az Rtt. jellemzően pénzbeli támogatás, ám ha a döntéshozó a körülményekre tekintettel célravezetőnek látja, természetben is nyújtható. A természetbeni támogatás formája lehet : élelmiszer, tüzelő, gyógyszer, valamint tanszer vásárlás.

(5) A létfenntartást veszélyeztető körülménynek minősülnek különösen:

  • a) a 30 napot meghaladó betegség miatti keresőképtelenség, vagy 14 napot meghaladó kórházi fekvőbeteg ellátás
  • b) nyugdíj megállapítási eljárás miatti átmeneti jövedelem és ellátás nélküliség
  • c) bűncselekményi áldozattá válás következtében jelentkező, a létfenntartáshoz szükséges tárgyakban vagyoni kár bekövetkezése
  • d) elemi kár bekövetkezése (különösen a jégeső, az árvíz, a belvíz, a fagy, a hó-, a jég- és a széltörés, a vihar, a földrengés, valamint a természeti vagy a biológiai eredetű tűz miatti ingatlankárosodás)

(6) Előre nem tervezhető váratlan nagyobb összegű kiadásnak minősül különösen:

  • a) akut betegség miatti alkalmi gyógyszerköltség,
  • b) gyermek iskoláztatásához kapcsolódó alkalmi költség,
  • c) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához kapcsolódó költség,
  • d) gyermek fogadásának előkészítéséhez szükséges költség,
  • e) nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz szükséges költség,
  • f) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó költség.

(7) Különös méltánylást érdemlő sürgős esetben, ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják, a polgármester, az igénylő részére, jövedelmi viszonyokra való tekintet nélkül, azonnali Rtt-t állapíthat meg, melynek összege maximum 20.000.- Ft lehet. Az így hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen tájékoztatja a testületet.

(8) Az Rtt. iránti kérelmet részletesen indokolni kell és hozzá mellékelni a kérelemben hivatkozott tények igazolására alkalmas dokumentumokat, melyek különösen:

  • a) a. az igénylő és családja jövedelmeiről szóló igazolásokat, jövedelem nyilatkozato(ka)t,
  • b) betegség, kórházi ellátás miatti kérelem esetén az orvos (kórház) igazolását a keresőképtelenség idejének igazolására,
  • c) nyugdíj megállapítása iránt eljáró hatóság végzését az eljárás megindulásáról,
  • d) bűncselekmény áldozatává válás esetén a rendőrség által kiállított közokiratot,
  • e) elemi kár esetén a biztosítói szakértői véleményt arról, hogy károsult rendelkezett-e biztosítással és milyen összeg került kifizetésre, továbbá a kárbecslés és javítás költségeinek előzetes kalkulációját,
  • f) többletkiadás esetén azok felmerülését igazoló számlák, egyéb iratok.

(9) Az Rtt. iránti kérelem elbírálása – a (7) bekezdés kivételével - a Szociális, Kulturális és Oktatási Bizottság hatáskörébe tartozik.

Újszülöttek települési támogatása

15. § (1) Újszülöttek települési támogatására (a továbbiakban: Útt.) jogosult – Döbrököz község családtámogatási rendszerének keretében, tekintettel az újszülött érkezésével kapcsolatban felmerülő jelentős, a családokat megterhelő költségeire – a település közigazgatási területén életvitelszerűen élő család, újszülött gyermeke születését követő 60 napon belül.

(2) A támogatás mértéke : 50.000,- Ft/gyermek.

(3) A kérelemhez csatolni kell a születési anyakönyvi kivonat, valamint a szülők és a gyermek lakcímet igazoló hatósági igazolvány másolatát szülők.

(4) A támogatás megítélése a Szociális, Kulturális és Oktatási Bizottság hatáskörébe tartozik.

Iskolakezdési települési támogatás

16. § (1) Iskolakezdési települési támogatásban (továbbiakban Iktt.) részesíthetők – Döbrököz község családtámogatási rendszerének keretében, tekintettel a nevelési vagy oktatási év kezdetének jelentős, a családokat megterhelő költségeire – hivatalból, a településen állandó lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő, intézményi jogviszonyban álló gyermekek szülei.

(2) Az Iktt-re jogosult

  • a) a Döbröközi Mesevilág Óvodában jogviszonnyal rendelkező gyermekre tekintettel,
  • b) a Döbröközi Általános Iskolával, vagy speciális oktatási intézmény 1-8. osztályában oktatási intézményi jogviszonnyal rendelkező gyermekre tekintettel,
  • c) középfokú oktatási intézményben nappali rendszerű, első képzésben részt vevő gyermekre tekintettel
  • d) a vele közös háztartásban élő szülő, nevelőszülő, gyám.

(3) Az Iktt. összege 10.000.- Ft, melyet meghatározott ( augusztusi ) időpontban, a házipénztárból kell kifizetni.

(4) A települési támogatás lakcím szerinti eszmei időpontját a Szociális, Kulturális és Oktatási Bizottság tárgyévben, határozatban állapítja meg. A költségvetés aktuális állapota szerint a (3) bekezdésben meghatározott összegtől tárgyévben a Képviselőtestület eltérhet, azt differenciáltan is megállapíthatja.

(5) A támogatás kifizetésekor a (2) bekezdés c. pontja szerinti esetben csatolni kell az intézménnyel fennálló tanulói, hallgatói jogviszony igazolását.

Karácsonyi települési támogatás

17. § (1) Karácsonyi települési támogatásban (Továbbiakban: Ktt.) részesíthetők – Döbrököz község családtámogatási rendszerének keretében, tekintettel a karácsonyi ünnepekkel kapcsolatban felmerülő jelentős, a családokat megterhelő költségeire – hivatalból, a településen állandó lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a településen élő, 18 év alatti gyermekek szülei, illetve a 65. életévüket betöltött időskorúak.

(2) A Ktt. formája

  • a) a 18 év alatti gyermekekre tekintettel legfeljebb 10.000.- Ft készpénz, melyet meghatározott (decemberi) időpontban, a házipénztárból kell kifizetni.
  • b) a 65 év feletti időskorúak tekintetében természetbeni juttatásként, legfeljebb 6.000,- Ft értékű (közterheket tartalmazó) tartós élelmiszert tartalmazó csomag.

(3) A települési támogatás lakcím szerinti eszmei időpontját a Képviselőtestület tárgyévben, határozatban állapítja meg. A költségvetés aktuális lehetőségei szerint a (3) bekezdésben meghatározott összegtől tárgyévben a Képviselőtestület eltérhet, azt a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően is megállapíthatja.

(4) A támogatás kifizetése, illetve a csomagok jogosultakhoz történő eljuttatása a polgármester hatáskörébe tartozik.

Köztemetés

18. § (1) A köztemetés elrendeléséről a polgármester dönt az Sztv. 48. §-ában foglaltak figyelembevételével.

(2) Köztemetésként csak a helyben szokásos legalacsonyabb költségű temetés rendelhető el.

(3) A köztemetés költségét a Hivatal hagyatéki teherként köteles érvényesíteni.

(4) A köztemetéssel kapcsolatos eljárás lefolytatása a jegyző hatáskörébe tartozik.

Természetben nyújtott tűzifa támogatás

19. § (1) Természetben nyújtott tűzifa támogatásban részesíthető a szociálisan rászorult személy, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj 300 %-át. A támogatás ugyanazon lakásra, csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(2) A természetben nyújtott tűzifa támogatás során előnyt élvez,

  • a) a. aki az Szt. szerinti aktív korúak ellátására, időskorúak járadékára jogosult,
  • b) a halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő család,
  • c) az egyedülálló nyugdíjas.

(3) Jogosultanként legfeljebb 1 erdei m3 tűzifa juttatása állapítható meg.[1]

(4) A jogosult személy részére az önkormányzat gondoskodik a szociális célú tüzelőanyagnak a jogosult számára térítésmentes házhozszállításáról.

(5) A támogatás megítélése a Szociális, Kulturális és Oktatási Bizottság hatáskörébe tartozik.

„Döbröközért” ösztöndíj támogatás

20. § (1) A Képviselőtestület „Döbröközért” ösztöndíj keretében pénzbeli szociális támogatást alapít a település hírnevét öregbítő, kiemelkedő teljesítményt nyújtó általános iskolai tanulók számára.

(2) A támogatás mértéke 25.000.- Ft / tanuló.

(3) Az ösztöndíjat évente két személy részére, egy alkalommal, a Döbröközi Általános Iskola évzáróján, ünnepélyes körülmények között a polgármester adja át.

(4) A tárgyévi támogatottakra javaslatot a polgármester, a bizottsági elnök és az iskolaigazgató tehet, minden év május 15-ig.

(5) A támogatásra javasolható azon tanuló,

  • a) akinek családjában az egy főre jutó jövedelem összege a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 600 %-át nem haladja meg.
  • b) akinek tanulmányi eredményei kiválóak, szorgalma kiemelkedő, magatartásával társainak példát mutat,
  • c) aki a település rendezvényein folyamatosan és kiemelkedően részt vesz.

Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj támogatás

21. § Döbrököz Község Önkormányzata 58/2004. ( IX.08. ) számú határozatával csatlakozott a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj pályázati rendszerhez. Az évenkénti támogatási kérelmek elbírálásához szükséges keretösszeget és a pályázati feltételeket a Szociális, Kulturális és Oktatási Bizottság állapítja meg minden év szeptember 30-ig. [2]

IV. FEJEZET Szociális ellátások

22. § (1) A szociálisan rászorultak részére az önkormányzat a következő szociális alapellátásokat biztosítja:

  • a) a. étkeztetés
  • b) házi segítségnyújtás
  • c) családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás
  • d) szünidei gyermekétkeztetés

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a polgármesterhez kell benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell a 9/1999. (XI.24.) SzCsM rendelet 1. melléklete szerinti egészségi állapotra vonatkozó igazolást és jövedelemnyilatkozatot.

Étkeztetés

23. § (1) Az étkeztetés a 60 év feletti személyek keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen koruk, egészségi állapotuk, fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük vagy hajléktalanságuk miatt.

(2) Étkeztetési szolgáltatás igénylésére jogosult, ha

  • a) az igénylő a településen állandó lakóhellyel rendelkezik,
  • b) nyugdíj-, illetve nyugdíjszerű jövedelemmel rendelkezik vagy nem rendelkezik jövedelemmel,
  • c) az ellátás iránti kérelemhez a szükséges orvosi igazolást becsatolja,
  • d) az ellátás tervezett igénybevétele előtt legalább két munkanappal benyújtja kérelmét,
  • e) az ellátás igénybe vételéhez szükséges nyilatkozatokat megteszi, megállapodást megköti, 3 garnitúra éthordót rendelkezésre bocsát.

(3) Az étkeztetés szolgáltatási szerződés alapján a Burgendomb Kft. szervezésében valósul meg, a jogosult lakcímére történő házhozszállítással.

(4) Az ellátásért jelen melléklet személyi térítési díj fizetendő.

(5) Az ellátás iránti kérelemről átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

Házi segítségnyújtás

24. § (1) A házi segítségnyújtás célja, hogy az ellátást igénybevevő fizikai, mentális, szociális szükségleteinek kielégítése saját környezetében, életkorának, élethelyzetének és egészségi állapotának megfelelően, képességeinek fenntartásával, felhasználásával, fejlesztésével biztosított legyen.

(2) Házi segítségnyújtásban az Szt. 63. §-a szerint gondozásra szorulók részesíthetők.

(3) A házi segítségnyújtást szolgáltatási szerződés alapján a Kapos-menti Terület- és Vidékfejlesztési Társulás által fenntartott „Segítő Kéz” Szociális Alapszolgáltató Intézmény szervezésében biztosítja.

(4) Az ellátás iránti írásbeli kérelmet az intézménynél lehet benyújtani. Az ellátás nyújtásáról az intézmény vezetője dönt.

Családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás

25. § (1) A családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás célja a település területén élő szociális és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítése a szociálismunka eszközeivel.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését.

(3) A családsegítést szolgáltatási szerződés alapján a Kapos-menti Terület- és Vidékfejlesztési Társulás által fenntartott „Segítő Kéz” Szociális Alapszolgáltató Intézmény szervezésében biztosítja.

(4) Az ellátás iránti írásbeli kérelmet az intézménynél lehet benyújtani. Az ellátás nyújtásáról az intézmény vezetője dönt.

(5) A családsegítő és a gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.

Gyermekétkeztetés

26. § (1) A Képviselőtestület természetbeni ellátásként térítésmentesen biztosítja az intézményi gyermekétkeztetést. Intézményi gyermekétkeztetésben részesül minden a Döbröközi Általános Iskolába, illetve a Döbröközi Mesevilág Óvodába járó gyermek.

(2) Ha az intézményi és szünidei gyermekétkeztetést betegség vagy más ok miatt a gyermek nem veszi igénybe, a szülő az intézmény vezetőjénél bejelenti a távolmaradást és annak várható időtartamát, valamint a távolmaradásra okot adó körülmény megszűnését, és azt, hogy a gyermek mikor veszi igénybe újból a gyermekétkeztetést.

(3) Az önkormányzat térítésmentesen a szünidei gyermekétkeztetés keretében a szülő, törvényes képviselő kérelmére a déli meleg főétkezést biztosítja azon rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, Döbrököz községben lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen ott élő gyermek részére.

(4) A gyermekétkeztetés szolgáltatási szerződés alapján a Burgendomb Kft. szervezésében valósul meg, a Döbrököz, Ifjúság u. 6. és Iskola u. 3. szám alatti étkezőkben történő kiszolgálással.

(5) Az ellátás megszűnik, ha annak megszüntetését a szülő kéri.

27. § A gyermekétkeztetés intézményi térítési díját jelen rendelet melléklete állapítja meg.

Az ellátások igénybevétele és díja

28. § (1) A szociális szolgáltatások igénybevétele önkéntes, az igénylő illetve törvényes képviselőjének kérelmére történik. A felvételi eljárást az Szt. és a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet előírásai szerint kell lefolytatni.

(2) Az ellátás iránti döntés a polgármester hatáskörébe tartozik, döntése ellen a képviselőtestülethez lehet jogorvoslati kérelmet benyújtani az Ákr. szabályai szerint, a döntés kézhezvételétől számított 15 napon belül.

Élelmezési nyersanyagnorma

29. § (1) A jelen rendeletben szabályozott egyes ellátásokért az Szt-ben és a 29/1993. (II. 17.) Kormányrendeletben meghatározottak szerint a rendelet 2. mellékletébe foglaltak szerinti térítési díjat kell fizetni.

(2) A térítési díj összegét a - szolgáltató javaslatára - Képviselőtestület állapítja meg. Az intézményi térítési díjat szolgáltatásonként kell meghatározni.

(3) A 2. mellékletben meghatározott térítési díjkat havonta, utólag kell a Döbrököz Község Önkormányzatának Étkezési Térítési Díj számlájára, a számla kiállítását követő 8 napon belül postai átutalási megbízáson befizetni.

V. FEJEZET Záró és hatályba léptető rendelkezések

30. § (1) E rendelet 2020. március 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépése után indult eljárásokban kell alkalmazni.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti

  • a) a szociális gondoskodás helyi szabályairól szóló 4 / 2015. ( II.17. ), valamint
  • b) a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményi térítési díjak és az élelmezési nyersanyag norma megállapításáról szóló, a 12/2013. (XII.10.) önkormányzati rendelet.

[1] Az önkormányzati rendeletet a Döbrököz Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2021. (VII. 20.) önkormányzati rendelete 33. §-a hatályon kívül helyezte 2021. szeptember 1. napjával.