Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2016 (I.28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
Hatályos: 2016. 01. 28- 2016. 12. 30Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2016 (I.28.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
2016-01-28-tól 2016-12-31-ig
a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya kiterjed Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Képviselő-testületére, bizottságaira, polgármesterére, valamint a képviselő-testület felügyelete alá tartozó, önállóan, illetve részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervek /továbbiakban intézmények, beleértve a polgármesteri hivatal/ költségvetésére, költségvetésének végrehajtására, valamint a nem önkormányzati szervek közösségi szolgáltatásokra átadott-átvett pénzeszközeire, a támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.
II. FEJEZET
A költségvetés főbb adatai, a hiány finanszírozása
2. §
/1/ A képviselő-testület a 2016. évi költségvetés főösszegét 5.353.004 E Ft-ban, az alábbiak szerint:
4.048.386 E Ft működési célú bevétellel,
3.759.482 E Ft működési célú kiadással,
288.904 E Ft működési egyenleggel és
354.618 E Ft felhalmozási célú bevétellel,
527.260 E Ft felhalmozási célú kiadással,
- 172.642 E Ft felhalmozási egyenleggel
fogadja el.
/2/ Az eredmény 116.262 E Ft, mely 950.000 E Ft 2015. évi pénzmaradvánnyal együtt fedezetet nyújt 460.830 E Ft előző évről áthúzódó kötelezettségvállalásra, valamint, 145.533 E Ft külön keret kiadásaira és 459.899 E Ft általános tartalék és pályázati céltartalékra.
/3/ A működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások részletezését az 1. sz. melléklet állapítja meg.
/4/ Az önkormányzat által irányított intézmények bevételeit előirányzat-csoportok kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1/a. sz. melléklet tartalmazza.
/5/ Az önkormányzat saját bevételeinek, valamint az állami támogatások részletezését a 2-7. sz. mellékletek tartalmazzák.
/6/ Az önkormányzat által irányított intézmények kiadásait előirányzat-csoportok kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 8/a. sz. melléklet tartalmazza.
/7/ A Polgármesteri Hivatal feladatonkénti kiadásait a 8/c. sz. melléklet, az önkormányzat feladatonkénti kiadásait a 8/b. sz. illetve 9. sz. mellékletek tartalmazzák külön önként vállalt és államigazgatási feladatok bontásban.
/8/ A szociálpolitikai kiadásokat a 10. sz. melléklet részletezi.
/9/ Az egyéb kiadásokat (működésre és felhalmozásra átadott pénzeszközöket) a 11. sz. melléklet tartalmazza.
/10/ A külön kereteket (céltartalékokat) a 12. sz. melléklet, az általános tartalékot és pályázati céltartalékot az 1. sz. melléklet mutatja.
/11/ A beruházási és felújítási kiadásokat célonként és feladatonként a 13. és a 14. sz. mellékletek tartalmazzák.
/12/ Az önkormányzat összes létszámkeretét 669 főben állapítja meg a 15. sz. mellékletben felsorolt költségvetési intézmények szerinti részletezésben. Ebből 200 fő a közfoglalkoztatotti átlaglétszám.
/13/ A többéves kihatással járó kötelezettségek kimutatását a 16. sz. melléklet tartalmazza.
/14/ A 2016. évi előirányzat felhasználási tervet a 17. sz. melléklet tartalmazza.
/15/ Az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek bevételeit, kiadásait a 18. sz. melléklet tartalmazza.
/16/ Az önkormányzat 2016. évben közvetett támogatások nyújtását nem tervezi.
3. §
/1/ Amennyiben év közben költségvetési hiány keletkezik, megszüntetéséhez szükséges pénzügyi fedezetet hitel felvételével kell biztosítani.
/2/ Hitel csak felhalmozási célra vehető fel.
/3/ A beruházási hitel felvételével kapcsolatos intézkedések előkészítésével és a hitelszerződés aláírásával a képviselő-testület a polgármestert bízza meg.
/4/ A hitel visszafizetési időtartama alatt a törlesztő részleteket és annak járulékait a többi kiadást megelőzően kell figyelembe venni és jóváhagyni.
/5/ A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a hitel visszafizetés időtartama alatt a hitelt és járulékait - a fejlesztési kiadásokat megelőzően - a költségvetés összeállításakor betervezi és jóváhagyja.
/6/ A képviselő-testület a hitel és járulékai visszafizetési kötelezettségeinek biztosítékaként a pénzintézet javára engedményezi az időarányosan képződő helyi adó bevételeit, a hitel és járulékai erejéig.
/7/ A költségvetés évközi folyamatos végrehajtása biztosításának érdekében vagy az átmenetileg jelentkező likviditási gondok kezelésére, illetve a pénzügyi egyensúly fenntartásához folyószámlahitel felvételéről 100.000 E Ft értékhatárig a polgármester dönt. Erről a Gazdasági Bizottságot és a képviselő-testületet a következő ülésén tájékoztatni kell. Ennél magasabb összegről a Gazdasági Bizottság javaslata alapján a képviselő-testület dönt. A folyószámlahitel felvételére az előirányzat felhasználási és likviditási ütemtervvel összhangban kerülhet sor.
A hitel időtartama egy évre szólhat. A likviditási hitel átlagos nagyságrendje a költségvetés bevételi részét képező önkormányzati sajátos bevételek 10 %-át nem haladhatja meg, de maximum 100.000 E Ft lehet.
A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a hitelszerződés aláírására.
A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a hitel visszafizetés időtartama alatt a hitelt és járulékait - a fejlesztési kiadásokat megelőzően - a költségvetés összeállításakor betervezi és jóváhagyja.
A képviselő-testület a hitel és járulékai visszafizetési kötelezettségeinek biztosítékaként a pénzintézet javára engedményezi az időarányosan képződő helyi adó bevételeit a hitel és járulékai erejéig.
III. FEJEZET
Általános rendelkezések
4. §
/1/ Az éves költségvetést
- költségvetési alapokmányokban, valamint a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,
- a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
- a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kell végrehajtani.
/2/ Az éves költségvetés tervezése, végrehajtása, valamint a végrehajtásról szóló beszámolás(ok) során azokban a kérdésekben, melyekre vonatkozóan e rendelet külön nem intézkedik különösen
- Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény,
- az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény,
- a számvitelről szóló többször módosított 2000. évi C. törvény,
- a beszerzések, beruházások, felújítások végzése során a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény,
- az államháztartás működési rendjéről szóló többször módosított 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet,
- az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Kormányrendelet,
- Hajdúszoboszló Város nemzeti vagyonáról szóló 10/2013. (IV.18.) önkormányzati rendelet
rendelkezései szerint kell eljárni.
/3/ Az éves költségvetés végrehajtása során e rendelet hatálya alá tartozó szervek az árubeszerzéseik, építési beruházásaik és a szolgáltatások megrendelése során kötelesek a közbeszerzésekről szóló törvény, valamint érvényes szabályzataik előírásait alkalmazni.
/4/ A költségvetési szervek minden pénzmozgásról kötelesek elszámolni. A költségvetési szervek minden költségvetési bevétele és költségvetési kiadása költségvetésük részét képezi.
/5/ A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.
/6/ A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig – a saját bevételek teljesülési ütemére figyelemmel – vállalható és kifizetések is ezen összeghatáráig rendelhetők el, kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős határozaton alapuló kötelezettségeket és járandóságokat.
/7/ Tárgyéven túli fizetési kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható, kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve államigazgatási jogerős döntésen alapuló kötelezettségeket.
/8/ A költségvetési intézményeknél a saját bevételek tervezésénél a képviselő-testület 148/2015. (IX.10.) számú határozatát is alkalmazni kell, elmaradása nem vonja maga után a költségvetési támogatás növekedését.
/9/ Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerv
- hitelt nem vehet fel,
- kezességet nem vállalhat,
- értékpapírt nem vásárolhat,
- váltót nem bocsáthat ki és nem fogadhat el,
- kötvényt nem bocsáthat ki.
/10/ A költségvetési szerv vezetője felelős a feladatai ellátásához a költségvetési szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért, annak káresemény bekövetkezést követő biztosítási alkusz felé történő azonnali bejelentésért, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés megszervezéséért és hatékony működéséért. A belső ellenőrzés feladatait külső ellenőrzési szervezet végzi.
/11/ Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért. A jelen rendelet mellékleteiben foglalt kiemelt kiadási előirányzatok túllépése, illetve jelen rendelet szabályainak be nem tartása munkáltatói fegyelmi intézkedést vonhat maga után.
/12/ A normatív állami hozzájárulás 2015. évi elszámolásához kapcsolódó befizetési kötelezettség teljesítése érdekében az érintett intézmények részére befizetési kötelezettség írható elő, melyről a képviselő-testület a 2015. évi zárszámadás elfogadásakor dönt.
/13/ Intézményi körben – az eredeti, illetve a módosított személyi juttatás előirányzat terhére – jutalom kifizetésére csak abban az esetben kerülhet sor, ha annak fedezetét az intézmény önkormányzati támogatási többletigény nélkül biztosítani tudja, továbbá, ha biztosított az intézményben a foglalkoztatással összefüggő valamennyi jogszabályi kötelezettség kifizetésének fedezete.
/14/ Az intézményeknél túlóra, készenléti, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézmény vezetőjének a tételes túlóra, készenléti-, helyettesítési díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kell kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
/15/ A tartósan távol lévő dolgozó helyettesítésére olyan dolgozó vehető fel, akinek bérét az intézmény saját költségvetése terhére biztosítja. Megbízási díj saját dolgozó részére csak ténylegesen igazolható, a munkakörébe nem tartozó többletfeladatok elvégzéséért fizethető.
/16/ A személyi juttatások előirányzatának évközi maradványa (átmeneti bérmegtakarítás) a költségvetési szerv hatáskörében felhasználható többletmunka, célfeladat díjazására, kiemelkedő teljesítmény jutalmazására.
/17/ Amennyiben a /16/ bekezdésben megjelölt maradvány felhasználása oly módon történik, hogy az arra jutó járulék-maradvány nem kerül felhasználásra, úgy az a képviselő-testület döntését követően az intézmény dologi kiadásai között felhasználható. A felhasználást oly módon kell végrehajtani, hogy azok a kiadások kerüljenek megemelésre, melyek teljesítése meghaladná a tervezett előirányzatot. Az intézmény által benyújtandó pótigényeknél ezt a járulék-maradványt be kell számítani.
/18/ Szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére külső személlyel, szervezettel szerződés az illetékes szakbizottság(ok) engedélyével köthető.
/19/ A költségvetési szerv a részére jelen rendelet 8/a. sz. mellékletében jóváhagyott kiemelt előirányzatokat nem lépheti túl.
/20/ Az átszervezés alatt álló intézmények a kiemelt előirányzataikat az átszervezés időpontjáig csak időarányosan használhatják fel.
/21/ Az átszervezés alatt álló intézmények vezetői humánpolitikai intézkedést csak a fenntartó engedélyével tehetnek.
5. §
/1/ Ha évközben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, erről a polgármesternek
a.) szeptember 30-ig,
b.) november 30-áig, illetve
c.) az éves beszámolóval egyidejűleg,
utólag kell a képviselő-testületet tájékoztatnia.
/2/ Ha évközben az Országgyűlés előirányzatot zárol az önkormányzat költségvetéséből, annak kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
/3/ Pénzügyi tartalmú, vagy a költségvetés évében, illetve az azt követő években pénzügyi kihatással járó előterjesztések, csak a Gazdasági Bizottság véleményével terjeszthetők a képviselő-testület elé.
/4/ Az átmenetileg szabad pénzeszközök (az „a” pont esetében kizárólag az átvett pénzeszközök) pénzintézetnél betétként történő elhelyezéséről:
- intézmény esetében a számlavezető pénzintézetnél – a gazdasági vezető javaslata alapján – az intézmény vezetője,
- az önkormányzat vonatkozásában - a gazdasági szervezet vezetőjének javaslata alapján - a polgármester
dönt.
/5/ Átmenetileg szabad önkormányzati pénzeszközök terhére a polgármester döntése alapján vásárolható és forgatható – elsődleges forgalomban lévő, egy évnél rövidebb /éven belüli/ lejáratú, államilag garantált – értékpapír.
/6/ A képviselő-testület a költségvetési szervek átszervezésével kapcsolatos előirányzatok átcsoportosítási jogát magának tartja fenn.
/7/ Indokolt esetben feladatok közötti előirányzat átcsoportosításra - a feladatelmaradást kivéve – jogosultak még jelen rendelet alapján:
- Önkormányzat feladatai között (8/b. sz. melléklet) a Gazdasági Bizottság.
- Szociálpolitikai feladatok (10. sz. melléklet) körében – a nyári szociális gyermekétkeztetés kivételével - az Igazgatási, Egészségügyi, Szociális Bizottság.
- Városüzemeltetési feladatok (9. sz. melléklet) körében a Városfejlesztési, Mezőgazdasági Bizottság javaslatára a Gazdasági Bizottság.
/8/ A /7/ bekezdésben rögzített átcsoportosítások a feladatok ellátását nem veszélyeztethetik.
Ezen átcsoportosításokat a képviselő-testület ülésén írásban az 5. § /1/ bekezdés a.), b.), c.) pontja szerinti alkalmakkor be kell jelenteni.
Az önkormányzati költségvetési szervek gazdálkodására
vonatkozó szabályok
6. §
/1/ Az intézmény saját előirányzat-módosítási hatáskörében eljárva, bevételi és kiadási előirányzatának főösszegét, a kiemelt előirányzatokat és a megfelelő rész-előirányzatokat módosíthatja /felemelheti/:
- a tervezett összelőirányzatot meghaladó többletbevételből (melynek kiadási előirányzatokon történő felhasználása az intézmény belső szabályzatainak megfelelően történhet), kivéve a nyári üdültetésből származó többletbevétel, mely 20 %-a az önkormányzatot illeti meg,
- meghatározott feladatokra államháztartáson kívülről és belülről átvett pénzeszközökből,
- pénzmaradványából.
/2/ Az intézmény vezetője az /1/ bekezdés szerinti hatáskörében eljárva tartós, a költségvetési évet meghaladó időtartalmú kötelezettséget nem vállalhat.
/3/ Az intézmény vezetője saját hatáskörében eljárva az intézményi költségvetés kiadási /bevételi/ kiemelt előirányzatain belül az egyes részelőirányzatok között előirányzat változtatásokat hajthat végre, kivéve ezen paragrafus /6/ bekezdés előirányzatait, melyek más célra nem használhatóak fel, nem csoportosíthatóak át.
/4/ Az intézmény saját hatáskörében eljárva az intézményi költségvetésben jóváhagyott éves személyi juttatások és az azzal összefüggő szociális hozzájárulási adó előirányzatát a 4. § /2/ bekezdés e.) pontjában foglalt jogszabály 42. §-ban előírtak szerint módosíthatja.
/5/ a.) Az intézmény az előző /1-4/ bekezdés szerinti saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a jegyzőt tárgyév július 10-ig, október 10-ig, december 10-ig, illetve a következő év január 10-ig írásban tájékoztatja.
b.) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
c.) Az intézmény által az /1-4/ bekezdés szerint végrehajtott előirányzat módosításokról a jegyző előkészítésében - a polgármester előterjesztése alapján - a képviselő-testület június 30-ai, szeptember 30-ai, november 30-ai, valamint december 31-ei hatállyal módosítja az éves költségvetési rendeletét.
/6/ Az önállóan gazdálkodó intézmények pénzmaradványát a polgármesteri hivatal felülvizsgálja, melyet a képviselő-testület a zárszámadás keretében hagy jóvá.
A pénzmaradványból a költségvetési szervet nem illetik meg:
- végleges feladatelmaradás miatti összegek,
- meghatározott célokra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli – összegek,
- a munkaadókat terhelő járulékok előirányzat-támogatással fedezett, illetve arányos részének maradványából azon összeg, amely nem kapcsolódik a személyi juttatások előirányzatának járulékköteles maradványához,
- közüzemi díjak (víz, csatorna, villany, gáz, távhőszolgáltatás, kéményseprés, szemétszállítás, rovarirtás), telefon, internet maradványai,
- az étkeztetés és egyéb támogatás értékű bevétel többlete,
- nyersanyagnorma maradványának összege,
- állami adóhatósághoz történő befizetések (ÁFA, rehabilitációs hozzájárulás, kifizetői Szja) maradványa,
- ÁFA visszatérülés maradványa,
- az előző évi tény bevétel és a tárgy évi eredeti bevételi előirányzat és tényleges bevétel közti különbözet,
- a vásárolt közszolgáltatás maradványa,
- munkába járás maradványa,
- vásárolt szellemi tevékenység maradványa,
- előző évi zárszámadáshoz kapcsolódó normatív állami támogatás elszámolásakor keletkező, intézményt érintő különbözet 2% feletti része,
- cafetéria maradványa,
- továbbtanulás, tanfolyami díjak fel nem használt összege,
- a tervezett beruházási-fejlesztési és felújítási kiadások maradványa.
7. §
/1/ A költségvetési szerv éves költségvetését – a képviselő-testület által megállapított keretszámokon belül – úgy köteles összeállítani és végrehajtani, hogy az fedezze előre tervezhető működési kiadásait (bér- és dologi előirányzatok).
/2/ Előre nem tervezhető rendkívüli kiadás felmerülésekor elsősorban a következőket köteles megvizsgálni:
- a rendkívüli kiadás (tételenként) eléri-e az intézmény eredeti költségvetésében jóváhagyott kiemelt előirányzat 0,5 %-át. Ennél kisebb mértékű kiadás-növekedést az intézménynek saját hatáskörében kell kigazdálkodnia,
- a rendkívüli kiadás fedezhető-e a vagyonbiztosítás révén, avagy a számára biztosított karbantartási keretösszegből,
- amennyiben az a.) pont szerinti fedezetbiztosítás nem lehetséges, a forrás megteremthető-e saját bevételi többletének szabad felhasználású részéből,
- a rendkívüli kiadás fedezhető-e a 4. §. /17/ bekezdése szerinti járulék-maradvány összegéből.
/3/ A /2/ bekezdés szerinti fedezetbiztosítás lehetetlensége esetén az intézmény – ennek tényéről a szerv vezetője írásos nyilatkozatát megtéve – írásbeli pótelőirányzati kérelmet nyújthat be a polgármesteri hivatal illetékes irodájára.
/4/ A polgármesteri hivatal illetékes irodái:
- személyi juttatás előirányzati kérelem esetében a fenntartói felügyeletben közreműködő önkormányzati, illetve igazgatási iroda,
b.) dologi és felhalmozás jellegű előirányzattal kapcsolatos kérelemnél a gazdasági iroda.
Ezen irodák feladata a kérelem szakmai megalapozottságának felülvizsgálata és a gazdasági irodának történő átadása, írásos javaslattétellel, 15 napon belül. E határidőbe nem számít be az irodák által szükségesnek ítélt további információ kérelmezőtől történő beszerzésének dokumentált időtartama.
/5/ A Polgármesteri Hivatal Gazdasági Irodája az illetékes iroda által hozzá továbbított, szakmai javaslattal ellátott kérelmet legkésőbb november 30-ig megvizsgálja és véleményezi a következőkre vonatkozóan:
- a kérelem tárgya előre tervezhető volt-e a költségvetésben, vagy nem, tehát rendkívüli kiadásnak minősül-e,
- rendkívüli kiadásnak minősítés esetén fedezhető volt-e vagyonbiztosításból, vagy kérelmező költségvetési karbantartási keretéből, illetve megítélése szerint a forrás megteremthető volt-e az év folyamán a szerv bevételi többletéből.
/6/ A szakiroda a gazdasági iroda véleményével ellátott kérelmet a szerv fenntartói-tulajdonosi irányításában, felügyeletében közreműködő bizottság következő ülésén előterjeszti. Dologi, valamint a felhalmozási pótelőirányzat kérést a Városfejlesztési, Mezőgazdasági Bizottságnak is véleményeznie kell következő ülésén. A kérelem véleményezésében illetékes bizottság(ok) általi megtárgyalás után a Gazdasági Bizottság a szakbizottságok véleményének figyelembevételével a képviselő-testület elé terjeszti.
/7/ A polgármesteri hivatal pótelőirányzati kérelmét a jegyző – a gazdasági iroda /5/ bekezdés szerinti véleményezése után – közvetlenül a Gazdasági Bizottságnak nyújthatja be, aki jogosult dönteni.
8. §
Az intézményi kollektív szerződések (közalkalmazotti szabályzatok) anyagi többletteherrel járó megkötésére, módosítására csak a fenntartó ellenjegyzését követően kerülhet sor.
9. §
/1/ Az önálló létszám és bérgazdálkodási jogkörrel rendelkező intézmény vezetője - e jogkörében eljárva - a feladatváltozás miatt megüresedett álláshelyeket nem töltheti be, a kapcsolódóan jelentkező megtakarításokat nem használhatja fel.
/2/ Az intézmény minden negyedév végén a következő hó 10-ig tájékoztatni köteles a fenntartót:
- a negyedév utolsó napján fennálló, 15 napot meghaladó lejárt tartozásállományáról,
- személyi juttatás előirányzatának felhasználásáról.
/3/ Amennyiben az intézmény a /2/ bekezdés a.) pontja szerinti tartozásállománya meghaladja az intézmény éves eredeti költségvetési előirányzatának 10 %-át, a fenntartó az intézményhez önkormányzati biztost rendel ki.
Az önkormányzati biztos jelölésére, tevékenységére külön jogszabály előírásai irányadóak.
10. §
A célszerű és takarékos gazdálkodás érdekében az intézmények önkormányzati támogatásának rendelkezésre bocsátására a tényleges szükséglet alapján kerül sor.
Vegyes rendelkezések
11. §
/1/ A rendkívüli többletbevételt a tartalék növelésére kell fordítani.
/2/ Az év közben felszabaduló előirányzatok a tartalékot növelik.
/3/ A képviselő-testület - utólagos tájékoztatási kötelezettség mellett - engedélyezi, hogy a szociálpolitikai feladatellátáshoz kapcsolódó úgynevezett évközi állami visszatérítések összegei a szociálpolitikára tervezett előirányzatot automatikusan emeljék.
12. §
/1/ A képviselő-testület az alábbi költségvetési tételek vonatkozásában a felhasználás jogát átruházza:
- Igazgatási, Egészségügyi, Szociális Bizottságra - a 10. sz. melléklet 7/ÖK sorában szereplő rászoruló gyerekek szünidei étkeztetése kivételével - 76.500 E Ft-ot, valamint a 12. sz. melléklet szerint 1.250 E Ft-ot szociális és egészségügyi feladatok támogatására, 81.276 E Ft-ot Kistérségi Szociális Szolgáltató Központ, valamint 300 E Ft-ot pszichiátriai nappali ellátás támogatására (11. sz. melléklet).
- A 10. sz. melléklet 7/ÖK sorában szereplő rászoruló gyerekek szünidei étkeztetése feladatot az Igazgatási Iroda szakmai iránymutatásának alapján a Hajdúszoboszlói Intézményműködtető Központ látja el.
- Turisztikai Bizottságra 49.000 E Ft-ot a 12. sz. mellékletben meghatározott feladatokra.
- Kulturális, Sport, Nevelési Bizottságra 44.700 E Ft-ot a 12. sz. mellékletben meghatározott feladatokra, 2.500 E Ft-ot a Szabó László Művészeti Iskola támogatására (11. sz. melléklet).
- Polgármesterre 11.500 E Ft-ot a 12. sz. mellékletben meghatározott feladatokra.
- Gazdasági Bizottságra 15.500 E Ft a 12. sz. mellékletben meghatározott feladatokra, 2.000 E Ft a városi rendőrkapitányság, 500 E Ft a polgárőrség, 1.000 E Ft az egyházak támogatására (11. sz. melléklet).
- Gazdasági Bizottságra a Városfejlesztési, Mezőgazdasági Bizottság előzetes javaslata alapján 11. sz. mellékletben szereplő 2.000 E Ft-ot önerős közműépítésre, valamint a 14. sz. mellékletben 100.000 E Ft-ot intézmény-felújításokra.
13. §
/1/ Az alábbi bizottságok az e rendelet 12. §-ában szereplő, következő előirányzatokból államháztartáson kívülre kizárólag nyílt pályázati eljárással adhatnak támogatást a rendeletben meghatározott célokra:
- Kulturális, Sport, Nevelési Bizottság: „Városi Sport és Utánpótlás keret”, és "Kulturális és Közművelődés keret”,
- Gazdasági Bizottság: "Civil Szervezetek és Intézmények támogatása" és „Önálló Lakóingatlanok Energetikai Korszerűsítése”;
- Turisztikai Bizottság: "Turisztikai Célkeret" és „Városmarketing”.
/2/ A bizottságok a pályázati kiírás szövegét, az elbírálás szempontrendszerét e rendelkezések alapján határozzák meg, támogatást csak ezen feltételeknek megfelelő pályázatra nyújthatnak. A támogatást igénylők kötelesek a pályázatukhoz csatolni tevékenységük/működésük részletes bemutatását. A polgármesteri hivatal a döntés-előkészítés során az azonos tartalmú pályázatokról tájékoztatót készít az érintett bizottságok számára. A nyújtott támogatásra vonatkozóan támogatási szerződést kell kötni.
/3/ A bizottságok tartalékot képezhetnek az év hátralevő részére, de ez nem haladhatja meg a rendelkezésre álló összeg 20 %-át. A tartalékból csak olyan célra/feladatra adhatnak támogatást, amely igazolhatóan a nyílt pályázati eljárást követően keletkezett és megvalósítása ebben az évben indokolt.
/4/ A nyertes pályázók a nyújtott támogatás felhasználásáról legkésőbb a következő év február 15-ig kötelesek részletes szakmai (számlamagyarázó- és alátámasztó dokumentumok) és pénzügyi (számviteli megfelelőség- és a közvetlen döntéshozásban részt vevők tulajdonában lévő gazdasági társaság érdekeltségének vizsgálata) elszámolást benyújtani, amelyek elfogadásáról a Polgármesteri Hivatal Gazdasági Irodája 30 napon belül dönt. 250 E Ft felett elnyert támogatási összeg esetén a nyertes pályázó köteles elszámolásában bemutatni a támogatott cél/feladat teljes költségének fedezetét is, kétség esetén a bizottság a dokumentumokat a polgármesteri hivatal szakemberével ellenőriztetheti. Azt a támogatottat, amely az elszámolást határidőben nem nyújtja be, vagy benyújtott elszámolását a bizottság nem fogadja el, a képviselő-testület - a támogatás teljes-, vagy részösszegének visszakövetelésén túl - legfeljebb 3 évre kizárhatja az önkormányzati támogatásokra pályázók köréből.
/5/ A polgármester által a jelen rendelet 12. §-ában szereplő „külön kiadások” előirányzatból nyújtott támogatások esetén írásban kell benyújtani a kérelmet, melyről a polgármester dönt. A támogatások elszámolására vonatkozó szabályok ezen támogatási forma esetén is érvényesek, ahol a bizottság alatt a polgármestert kell érteni.
/6/ A támogatások nyilvános adatnak minősülnek, azokat az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni.
/7/ Amennyiben a fenti rendelkezések megsértésének gyanúja merül fel, a polgármester a Mötv. 61. § (2) bekezdése alapján felfüggesztheti a bizottságok döntésének végrehajtását.
/8/ A bizottságok támogatási eljárásukban figyelembe veszik és érvényesítik a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény rendelkezéseit is.
/9/ Államháztartáson kívüli forrás végleges átvételéről a polgármester dönt, melyről a költségvetési rendelet módosítása keretében utólagosan köteles tájékoztatni a képviselő-testületet.
14. §
A képviselő-testület hozzájárul, hogy az önkormányzatnál a polgármester utasítása szerint, a számviteli törvény alapján behajthatatlannak minősített követelések leírásra kerüljenek. A tárgyévet követően a zárszámadáskor a hivatal köteles számot adni az ilyen címen leírt összegekről.
15. §
A költségvetésben elfogadott kiadások a teljesített bevételek arányában fizethetők. Amennyiben a bevételi előírások teljesítésére nem látszik lehetőség, úgy a képviselő-testületet haladéktalanul tájékoztatni kell a szükséges intézkedések megtétele céljából.
16. §
A képviselő-testület a Közszolgálati tisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvényben kapott felhatalmazás alapján 10 %-os mértékű illetménykiegészítést állapít meg a polgármesteri hivatal köztisztviselői részére.
Záró rendelkezések
17. §
/1/ E rendelet kihirdetése napján lép hatályba, de rendelkezéseit 2016. január 01-től a 2016. évi költségvetés végrehajtásáig kell alkalmazni. A hatásvizsgálat eredményét a szöveges előterjesztés tartalmazza.
/2/ E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről szóló 31/2015. (XII.17.) önkormányzati rendelet.
/3/ A 2016. évi zárszámadás e rendelet mellékleteinek megfelelő formátumban készül a hatályos jogszabályok alapján.
Dr. Sóvágó László Dr. Vincze Ferenc
polgármester jegyző