Hajós Város Önkormányzata Képviselő - testületének 9/2013 (IX.16.) önkormányzati rendelete

a pénzben és természeten nyújtott szociális és gyermekvédelmi ellátásokról, valamint a szociális igazgatás helyi szabályozásáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 28

Az Alaptörvény 32.cikk 1) bekezdés a) pontjában, és a 33. cikkében  meghatározott feladatkörében eljárva  Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 13.§. (1) bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 17. § (5) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 35. § (2) bekezdésében, 37. § (1) bekezdés d) pontjában, 37/A. § (3) bekezdésében, 38. § (9) bekezdésében, 43/B. § (1) és (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 46. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, 55/C. § (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés a)-c) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (1) bekezdés b) pontjában, 29. § (1) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja, hatálya


1. § A rendelet célja, hogy a Hajós Város Önkormányzata /a továbbiakban: Önkormányzat/  által biztosított egyes szociális és gyermekvédelmi ellátások formáit, szervezetét, a jogosultság feltételeit, mértékét, valamint érvényesítésének garanciáit meghatározza

2. § (1) A rendelet hatálya – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdésében és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban Gyvt.) 4. §-ban meghatározott azon személyekre, akik az önkormányzat területén bejelentett lakóhellyel vagy bejelentett tartózkodási hellyel rendelkeznek.

(2) A Hajós Környéki Családsegítő és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Hajós Környéki Társult Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat által nyújtott ellátások (gyermekjóléti szolgáltatás, családsegítés) tekintetében a Társulási Megállapodás alapján a rendeltet alkalmazni kell a társult önkormányzatok közigazgatási területén is.

II. Fejezet

Eljárási Szabályok, a pénzbeli ellátások folyósítása


3. § (1) A a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások iránti kérelmet az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselője terjesztheti elő a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben foglalt formanyomtatványon az önkormányzat hivatalánál.

(2) A megállapított pénzbeli ellátások és támogatások folyósításáról a határozatban foglaltak szerinti időpontban, elsősorban az ügyfél folyószámlájára történő átutalással vagy a házipénztárból történő kifizetés útján  kell gondoskodni, az ügyfél kérelmének megfelelően.

(3) Kérésre, vagy a pénztári kifizetés eredménytelensége esetén a jogosult részére postán kell eljuttatni a támogatás összegét.

(4) Az ellátások megállapítása ügyében hozott döntés elleni fellebbezéseket az önkormányzat hivatalához kell írásban benyújtani, a jegyző gondoskodik arról, hogy a fellebbezés a szükséges iratokkal együtt a Képviselő-testület elé kerüljön.

(5) Az ellátás megállapításához szükséges környezettanulmányt az önkormányzat hivatalának szociális ügyintézője  készíti el.

(6) Egyebekben a pénzbeli szociális ellátások folyósítása a 63/2006. (III.27.)Korm rendelet előírásai szerint történik.


III. Fejezet

Pénzbeli Ellátások


4. § A Képviselő-testület a szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások közül e rendeletében az alábbiakat szabályozza:

(1.) aktív korúak ellátása (foglalkoztatást helyettesítő támogatás, rendszeres szociális segély)

(2.) lakásfenntartási támogatás

(3.) önkormányzati segély,

(4.)

(5)


1. Aktív korúak ellátása


5. § (1) A jegyző aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg az Szt. 33. § (1) bekezdésében meghatározott személyek számára.

(2) Az aktív korúak ellátásának két formája a foglalkoztatást helyettesítő támogatás és a rendszeres szociális segélyre való jogosultság megállapítása.

6. § (1)A foglalkoztatást helyettesítő támogatás jogosult személy köteles gondoskodni az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítésen kívül határos terület, árok, járda tisztántartásáról, síkosság mentesítéséről, gyommentesítéséről, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint annak higiénikus állapotának biztosításáról.

(2) A (1) bekezdésben felsorolt feltételeknek való megfelelést a jegyző vagy az általa megbízott ügyintéző folyamatosan ellenőrzi. Amennyiben a jogosult a feltételeknek nem felel meg, a jegyző írásban - legfeljebb 30 napos határidő kitűzésével - teljesítésre szólítja fel. A feltételek nem teljesítése esetén a 30 napos határidő leteltét követő naptól a foglalkoztatást helyettesítő támogatás megszüntetésre kerül.

7. § (1) Az aktív korúak ellátására jogosult személy az Szt. 37. § (1) bekezdés a)-c) pontjában meghatározott eseteken kívül kérelem alapján rendszeres szociális segélyre jogosult, ha az aktív korúak ellátására való jogosultság kezdő napján vagy a foglalkoztatást helyettesítő támogatás folyósításának időtartama alatt egészségkárosodásának mértéke legalább 40%-os.

(2) Az (1) bekezdés szerinti esetben az egészségkárosodás tényét a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal által kiállított szakvélemény vagy szakhatósági állásfoglalás becsatolásával kell igazolni.

(3) Rendszeres szociális segély az (1) bekezdésben meghatározott jogosultsági feltételt megalapozó szakvélemény érvényességi idejéig állapítható meg.

8. § (1) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy – kivéve, ha egészségkárosodott - a segély megállapításának, folyósításának feltételeként együttműködésre köteles a Hajós Környéki Társult Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal, mint az Önkormányzat által kijelölt szervvel (a továbbiakban: együttműködésre kijelölt szerv).

(2) A rendszeres szociális segélyben részesülő személyt együttműködési kötelessége keretében az alábbiak terhelik:

a.)        a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles felkeresni az együttműködésre kijelölt szervet nyilvántartásba vétele végett,

b.)       részt kell vennie a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedést segítő program kidolgozásában, és amennyiben szükséges annak módosításában,

c.)        megállapodást kell aláírnia a beilleszkedést segítő program megvalósítására, a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül,

d.)       eleget kell tennie a beilleszkedést segítő programra kötött együttműködési megállapodásban foglaltaknak,

e.)        meg kell jelennie havonta az együttműködésre kijelölt szervnél,

f.)        folyamatosan kapcsolatot kell tartania az együttműködésre kijelölt szervvel,

g.)       ha együttműködési kötelezettsége teljesítésében akadályozott, köteles a együttműködésre kijelölt szervet annak okáról haladéktalanul tájékoztatni, illetve az akadályoztatás okát 8 napon belül hitelt érdemlően (pl. orvosi igazolással) igazolni.

(3) Az önkormányzat hivatala és az együttműködésre kijelölt szerv kölcsönösen tájékoztatják egymást, különösen az alábbi területeken:

a.)        az önkormányzat hivatala a rendszeres szociális segélyt megállapító határozatot jogerőre emelkedését követően megküldi az együttműködésre kijelölt szerv részére,

b.)       az együttműködésre kijelölt szerv a beilleszkedési program elkészültéről tájékoztatja az önkormányzat hivatalát.

(4) A rendszeres tájékoztatási kötelezettség vonatkozik a beilleszkedési program végrehajtásában résztvevő, közreműködő más szervezetekre is.

(5) Az együttműködésre kijelölt szerv az Szt. 37/D. § szerinti együttműködés megvalósítása érdekében:

a.)        nyilvántartásba veszi a megjelent jogosult személyt,

b.)       figyelemmel kíséri a rendszeres szociális segélyről hozott határozatban foglalt határidő betartását, annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát,

c.)        tájékoztatja a jogosultat a beilleszkedési program típusairól, az elkészítésének menetéről, az együttműködés eljárási szabályairól,

d.)       a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a jogosult bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot, erről a jogosulttal írásban megállapodást köt,

e.)        folyamatosan kapcsolatot tart a jogosulttal és legalább háromhavonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,

f.)        legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról és amennyiben szükséges – a jogosult bevonásával – módosítja a programot,

g.)       jelzi a jegyzőnek, ha a jogosult együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,

h.)       az éves értékelés megküldésével tájékoztatja az önkormányzat hivatalát a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról,

i.)        a jogosult személlyel történő kapcsolattartásról a külön jogszabályokban meghatározattak szerint esetnaplót vezet.

(6) Az önkormányzat hivatala az együttműködésre kijelölt szervet tájékoztatja:

a.)        az aktív korúak ellátására való jogosultság megszüntetéséről,

b.)       a rendszeres szociális segély jogosultsági feltételeinek megszűnéséről,

c.)        az együttműködési kötelezettség előírásáról.

(7) A rendszeres szociális segélyre jogosult beilleszkedését segítő program az együttműködésre köteles személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva az alábbi területekre terjedhet ki:

a.)        az együttműködésre kijelölt szervvel való kapcsolattartásra,

b.)       az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő, vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre,

c.)        a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképzettség megszerzésére.

(8) A beilleszkedést segítő program tartalmi elemei:

a.)        foglalkoztathatóság javítása, álláskeresésre felkészítés érdekében: a motiváció és készség fejlesztés, képzettség erősítése, pszicho-szociális megerősítés, egyéni tanácsadás- esetkezelésen belül személyes megerősítés, álláskeresési készségek erősítése, pályakorrekciós tanácsadás, képzésbe eljuttatás, kommunikációs és konfliktuskezelési készségek fejlesztése, mentálhigiénés tanácsadás, szociális problémák kezelése/esetkezelés,

b.)       szinten-tartás – karbantartás – társadalmi integráció erősítése: egészségügyi – szociális – mentális állapotot javító, re szocializáció elősegítése, szociális esetkezelés, családgondozás, szocializációs, kapcsolatépítő csoportok, pszichológiai megerősítés/tanácsadás, kezelésbe juttatás, intézményi kapcsolódás megőrzése,

c.)        más ellátásba juttatás segítése: nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj, társadalombiztosítási tanácsadás, ügyintézés segítése, információnyújtás az ellátásokról és munkaerő-piaci kapcsolódásokról.

(9) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a jogosult:

a.)        a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem keresi fel az együttműködésre kijelölt szervet nyilvántartásba vétele végett, illetőleg akadályoztatása esetén akadályoztatásának okát 8 napon belül nem igazolja hitelt érdemlően,

b.)       nem vesz részt a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedést segítő program kidolgozásában,

c.)        nem írja alá a megállapodást a beilleszkedést segítő program megvalósítására, a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül,

d.)       személyében rejlő ok miatt, önhibájából nem tesz eleget a beilleszkedést segítő programra kötött együttműködési megállapodásban foglaltaknak,

e.)        nem jelenik meg legalább havonta az együttműködésre kijelölt szervnél,

f.)        az előre egyeztetett időpontban nem tartja a kapcsolatot az együttműködésre kijelölt szervvel.

(10) Az együttműködési kötelezettség megszegésének észlelése esetén az együttműködésre kijelölt szerv a jelzést 8 napon belül írásban teszi meg.

(11) Meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a személynek, aki a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködésre kijelölt szervvel fennálló együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan két éven belül ismételten megszegi.


2. Lakásfenntartási támogatás


9. § (1) A lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászorult személyeknek, családoknak az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

(2) Az Önkormányzat normatív lakásfenntartási támogatást nyújt természetben az Szt. 38. § (2)-(8) bekezdéseiben meghatározott feltételek szerint. A támogatást az ügyfél - kérelmének megfelelően- tűzifában kapja meg, vagy a ivóvíz-szolgáltató számlájára kerül átutalásra.

(3) A normatív lakásfenntartási támogatásra való jogosultság feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó, e rendeletben megállapított feltételeket teljesítse.

(4) A kérelmező köteles a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartására, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására.

(5) E rendeletben megállapított feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat ötnapos határidő tűzésével a jegyző - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - felszólítja. Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.


3.

Önkormányzati segély


  1. Önkormányzati segély adható annak a személynek, akinek családjában az egy főre számított havi jövedelem:
  1.  a az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át
  2. egyedül élő esetében 200 %-át

 nem haladja meg.

(2) Különös méltánylást érdemlő esetekben (pl. az elhunyt személy eltemettetésének magas költségei esetén) az (1) bekezdésben meghatározott jövedelemhatártól el lehet tekinteni.

(3) A havi rendszerességgel adott önkormányzati segély esetén a határozatban fel kell sorolni a fizetések időpontját és összegét is.


(4) Az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelemigazolását, illetve a havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező és pályakezdő személyek esetében az erre vonatkozó nyilatkozatot.


(5) a) Az önkormányzati segély összege esetenként 1.000,-Ft-nál kevesebb és 10.000,-Ft-nál több nem lehet.

      b) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás esetén az önkormányzati segély összege 12000,- Ft.


(6) Gyógyszertámogatás adható annak a kérelmezőnek, ahol a családban átmeneti megélhetési gondok jelentkeznek és havi gyógyszerfelhasználás igazolt költsége a család összjövedelmének 15 %-át meghaladja. A havi gyógyszerfogyasztás mennyiségét a háziorvos, annak igazolt költségét pedig a gyógyszertár előzetesen igazolja.


(7) Elemi kár bekövetkezése esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják – ,a segély bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a jegyző a határozathozatalt követő 15 napon belül helyszíni ellenőrzéssel győződik meg a nyilatkozatok valódiságáról és erről tájékoztatja a polgármestert.


(8) A megállapított segély folyósítása készpénzben, természetben, az igénylő egyéb költségeinek közvetlen átvállalásával történhet, különösen akkor, ha a kérelmező életmódja, életvitele arra enged következtetni - és a környezettanulmány, valamint a köztudomású tények alapján bizonyosságot nyer-, hogy a kérelmező a részére megállapított átmeneti segélyt nem a saját, vagy családja létfenntartásához nélkülözhetetlen árucikkekre fordítaná. Ez esetben a kérelmező köteles a Hivatal által kezdeményezett környezettanulmány végrehajtásában közreműködni. Ha a közreműködést megtagadja, kérelme elutasítható.


(9) A segély célzott felhasználásához a Hajós Környéki Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, valamint a törvényes képviselő segítsége igényelhető. Erről a megállapító határozatban külön kell rendelkezni.


(10) Önkormányzati segély címén vásárlási keretösszeg megállapítására is sor kerülhet, amelynek felhasználása csak az erre a célra kijelölt helyi élelmiszer, háztartási vagy vegyes üzletben történhet.  A vásárlási keret elsősorban élelmiszerre, tisztálkodási szerekre, ruhanemű, tüzelő vásárlására használható fel.  A vásárlási keret konkrét felhasználási lehetőségéről a határozatban rendelkezni kell. A vásárlási elszámolás a kereskedő és Hivatal közötti számlázással történik.


(11) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás iránti a kérelmet a halálesetet követő 30 napon belül lehet benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell a temetés költségeiről szóló - és a kérelmező vagy a vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított - számlák eredeti példányát is. A megállapított hozzájárulás összegét – vagy a kérelem elutasításának tényét -, valamint a határozat számát a szociális ügyintéző a számlákra rávezeti, ezt követően pedig a számlákat visszaadja a kérelmezőnek.

4. temetési segély


11. §

5. rendkívüli gyermekvédelmi támogatás


12. §


IV. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

 Méltányossági közgyógyellátás


13. § A képviselő-testület megállapíthatja a közgyógyellátásra való jogosultságát annak a kérelmezőnek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében 200 %-át, és a rendszeres gyógyító ellátás havi költsége a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 25%-át eléri.

V. Fejezet

Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások

14 § (1) Az Önkormányzat a Hajós Környéki Családsegítő és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Hajós Környéki Társult Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálaton keresztül a következő gyermekjóléti és szociális alapellátási formákat biztosítja:

- gyermekjóléti szolgáltatás

- családsegítés.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szolgáltatások térítésmentesen vehetők igénybe.

15. § Az Önkormányzat szociális tevékenység folytatására engedéllyel rendelkező külső jogi személlyel kötött megállapodás alapján az alábbi szociális ellátásokat biztosítja a rászoruló személyeknek:

- étkeztetés

- házi segítségnyújtás

16. § Az Önkormányzat az Szt. 58/B.§ (2) bekezdése szerinti helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, amely évente legalább egy alkalommal ülést tart. A kerekasztal tagja a jegyző, a Polgármesteri Hivatal szociális ügyintézője, valamint a Hajós Környéki Társult Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója.


VI. Fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések


17. § (1) Ez a rendelet 2013. november 01.-én lép hatályba, kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.

(2) Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a 6/2011 (IV.22) számú, valamint az ezt módosító 811/2011 (X.26.) számú rendelet.



/: Estók Mihályné Szalczer Erzsébet :/                              /: dr. Rittgasser Richárd :/

                  polgármester                                                                     jegyző