Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2016 (V.21.) önkormányzati rendelete

Önkormányzat 2015. évi Zárszámadásáról

Hatályos: 2016. 05. 22- 2022. 05. 30 20:00

Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2016 (V.21.) önkormányzati rendelete

Önkormányzat 2015. évi Zárszámadásáról

2016.05.22.

Alsóörs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Lovas Község Önkormányzatának véleménye kikérésével a következőket rendeli el.

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére, annak bizottságaira, Alsóörs Község Önkormányzatára, az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatalra, az Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezetre, valamint a Napraforgó Óvodára

2. A rendelet tartalma

2. § A rendelet tartalmára az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Törvény (a továbbiakban: Áht.) 91. §. (1), (2) bekezdéseit kell alkalmazni.

3. Általános rendelkezések

3. § (1) A rendelet meghatározza az Önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatok ellátásához szükséges rendes és rendkívüli bevételeket, kiadásokat, figyelemmel a költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára, meghatározza továbbá a 2015. évi gazdálkodás főbb szabályait.

(2) Alsóörs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete irányítása alá tartozó költségvetési szerveknek takarékos és hatékony gazdálkodást kell folytatniuk.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak végrehajtását az önkormányzat Képviselő-testülete, polgármestere, jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint az intézmények vezetőinek általános és eseti jellegű beszámoltatása révén ellenőrzi.

(4) Az Önkormányzat 2015. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzi ki:

a) Az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetése, működési feltételeinek biztosítása, figyelemmel a takarékos gazdálkodás követelményeire, a feladatellátás színvonalának pályázatok adta lehetőségekkel történő emelésére.

b) Felújításoknál, beruházásoknál a fontossági sorrendet figyelembe kell venni, a már megkötött szerződések vonatkozásában a kötelezettségeket teljesíteni kell.

4. A költségvetés bevételei és kiadásai

4. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat, az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal és az intézmények együttes 2015. évi költségvetésének bevételi főösszegét 946.740 ezer forintban, kiadási főösszegét 946.740 ezer forintban állapítja meg. A költségvetési hiány összege 0 eFt.

(2) A főösszegen belül a költségvetési keretösszegek az alábbiak szerint alakulnak (1. melléklet)

eFt-ban

A

B

C

D

E

F

G

Megnevezés

Bevétel eredeti ei.

Bevétel mód. ei.

Tény

Kiadás eredeti ei.

Kiadás mód. ei.

Tény

1

Önkormányzat

596621

635967

628652

596621

635967

565334

2

Közös Hivatal

58583

63844

63786

58583

63844

60502

3

TEMÜSZ

179397

174484

174469

179397

174484

170783

4

Napraforgó Óvoda

68702

72445

71878

68702

72445

68808

5

Összesen

903303

946740

938785

903303

946740

864089

Az intézmények tervezett kiadásaihoz a fedezetet – saját bevételeiken túl – az Önkormányzat biztosítja.

5. Finanszírozás

5. § (1) Alsóörs Község Önkormányzatának és intézményeinek 2015.12.31-én nincs hitelállománya.

6. Helyi adó bevételek

6. § Az Önkormányzat helyi adó bevételeit a 2. melléklet tartalmazza.

7. Támogatásértékű bevételek és kiadások

7. § Az Önkormányzat támogatásértékű bevételeit és kiadásait a 3. melléklet tartalmazza. Alsóörs Község Önkormányzata ez évben is támogatta a Bursa Hungarica ösztöndíjban részesülőket, hozzá járult a Balatonalmádi Szociális Alapszolgáltatási Központ által ellátott feladatokhoz, továbbá az Önkormányzati Társulás által ellátott feladatokhoz. Támogatásértékű működési bevételeink között szerepel az IFA kiegészítő támogatás, IKSZT támogatás, OEP finanszírozás, Munkaügyi Központ támogatás, Lovas Község Önkormányzatának hozzájárulása az óvodai illetve védőnői feladatokhoz.

8. Költségvetési támogatás

8. § Az Önkormányzat költségvetési támogatását, valamint a központi költségvetésből kapott egyéb támogatásokat a 4. melléklet tartalmazza

9. Európai Uniós projektek

9. § Az Önkormányzat EU-s projektjeit, azok jelenlegi állását az 5. melléklet tartalmazza.

10 . Beruházás/felújítási kiadások

10. § A beruházásokat és felújításokat az 6. melléklet tartalmazza.

11. Átadott/Átvett pénzeszközök

11. § Az Önkormányzat civil szervezeteknek, alapítványoknak, egyesületeknek, egyéb szervezeteknek, vállalkozásoknak nyújtott pénzeszköz átadásait, illetve az átvett pénzeszközöket a 7. melléklet tartalmazza. A pénzeszköz átadás biztosítja a helyi szervezetek településen végzett hathatós munkájának és segítségének támogatását.

12. Ellátottak pénzbeli juttatásai

12. § Az Önkormányzat szociális jellegű kiadásait a 8. melléklet tartalmazza, ezen kiadások tartalmazzák a törvény által szabályozott, illetve önkormányzati rendelet által meghatározott szociális kiadásokat.

13. Létszám-előirányzatok

13. § (1) Az Önkormányzat és intézményei várható 2015. évi létszámszükségletét a 9. melléklet tartalmazza. Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat és az intézmények korrigált költségvetési létszámkeretét 57 főben állapítja meg, melyből 54 fő az állandó, valamint az idénymunka (strand, kemping) létszámigénye, 3 fő a tervezett közfoglalkoztatott.

(2) A Képviselőtestület az Önkormányzat és az intézmények létszámkeretét az alábbiak szerint határozza meg:

a) Önkormányzat: 12 fő (ebből 3 közfoglalkoztatott)

b) Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal: 13 fő

c) Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet: 21 fő

d) Napraforgó Óvoda Alsóörs: 11 fő

14. Közvetett támogatások

14. § Az Önkormányzat közvetett támogatásait a 10. melléklet tartalmazza.

15. Költségvetési mérleg

15. § Az Önkormányzat és intézmények mérlegét közgazdasági tagolásban a 11. melléklet tartalmazza.

16. Előirányzat-felhasználási terv

16. § Az Önkormányzat és intézményei előirányzat-felhasználási tervét a 12. melléklet tartalmazza.

17. Általános- és céltartalék

17. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete az általános működési tartalék összegét 67.267 eFt-ban határozza meg. A tartalék felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. A tartalék terhére hozott döntések alapján a Képviselő-testület negyedévenként, az utolsó negyedévben legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, 2015. december 31-i hatállyal dönt a költségvetés rendeletének módosításáról.

18. Adósságot keletkeztető ügyletek

18. § Az Önkormányzatnak és Intézményeinek 2015 évben és az azt követő három évben a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény szerinti adósságot keletkeztető ügylete nem volt.

19. Többéves kihatással járó kötelezettségek

19. § Az Önkormányzatnak és intézményeinek többéves kihatással járó kötelezettsége nincs.

20. Pénzmaradvány kimutatás

20. § Az Önkormányzat és intézmények pénzmaradvány kimutatását a 13. melléklet tartalmazza.

21. Eredménykimutatás

21. § Az Önkormányzat és intézmények eredménykimutatását a 14. melléklet tartalmazza.

22. Vagyonmérleg

22. § Az Önkormányzat és intézmények vagyonmérlegét a 15. melléklet tartalmazza.

23. A költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámai

23. § Az Önkormányzat és intézmények a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámai a 16. melléklet tartalmazza.

24. Vagyonkimutatás

24. § Az Önkormányzat és intézmények vagyonkimutatását a 17. melléklet tartalmazza.

25. Költségvetési mérleg közgazdasági tagolásban

25. § Az Önkormányzat és intézmények költségvetési mérleg közgazdasági tagolásban a 18. melléklet tartalmazza.

26. Béren kívüli, és béren kívüli juttatásnak nem minősülő juttatások

26. § . (1) Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat, az Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet, valamint a Napraforgó Óvoda Alsóörs dolgozóinak – kivételt képeznek a közfoglalkoztatás keretében dolgozók – részére biztosított juttatás mértékét – az Szja tv. szerinti egyes meghatározott juttatás (utalvány) formájában – nettó 11.000 Ft/fő/hóban állapítja meg, melyre a forrást a Képviselő-testület a költségvetésben jóváhagyja. A juttatás a részmunkaidőben foglalkoztatott dolgozót részmunkaidejének arányában illeti meg.

(2) Az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal közszolgálati dolgozói részére az éves cafetéria keretet – figyelemmel a 2015. évre vonatkozó központi költségvetési törvény előírásaira - bruttó 200.000,- Ft/fő/évben határozza meg, melyre a forrást a Képviselő-testület a költségvetésben jóváhagyja. A választható juttatásokat a közszolgálati szabályzat tartalmazza.

(3) 2015. évre a Polgármester részére adható cafetéria keretet bruttó 200.000,- Ft/évben állapítja meg, melyre a forrást a Képviselő-testület a költségvetésben jóváhagyja

27. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

27. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(2) A költségvetési szerv költségvetésének végrehajtásáért az irányító szerv közjogi felelősséggel tartozik.

(3) Az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetésének végrehajtásáért a jegyző a felelős. Felelőssége nem érinti a költségvetési szervek vezetőinek felelősségét. A költségvetési szervek (Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet, Napraforgó Óvoda Alsóörs) költségvetésének végrehajtásáért az intézményvezetők felelősek.

(4) Az önkormányzat és szervei gazdálkodásának szabályosságát a jegyző éves költségvetési ellenőrzési terv alapján - belső ellenőr útján - ellenőrzi.

28. § (1) A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig támogatja a társadalmi szervezeteket, helyi civil önszerveződő közösségeket, egyházakat. Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.

(2) Alapítvány céljára akkor is nyújtható pénzbeli támogatás, ha a székhelye nem Alsóörs községben van, de a község lakosságának, illetve az önkormányzat érdekeit is szolgálja.

(3) A tárgyévre vonatkozó támogatás legkésőbb tárgyév január 31-ig igényelhető a helyi civil szervezetek pénzügyi támogatásának rendjéről szóló 13/2015. (V.7.) önkormányzati rendelet rendelkezései alapján. a polgármesterhez eljuttatott kérelem formájában. A kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező adatait (név, székhely, képviseletre jogosult személy, adószám, bankszámlaszám, elérhetőség), a támogatás felhasználásának célját.

(4) 100.000,- forint alatti támogatás egy összegben, 100.000,- forint feletti támogatás két egyenlő részletben, 500.000,- Ft feletti támogatás egyeztetés alapján kerül kiutalásra.

(5) A támogatásban részesülő önszerveződő közösségek, egyesületek, alapítványok, vállalkozások, a kapott pénzeszközről tárgyévet követő év január 31-ig kötelesek elszámolni.

(6) Támogatás azon szervezetnek nyújtható, amely az előző évben kapott támogatással elszámolt.

(7) Az elszámolás a támogatott saját nevére szóló, hitelesített számlamásolattal történik. A számlamásolaton szerepelni kell az „Alsóörs Község Önkormányzata … évi támogatásából finanszírozva” megjegyzésnek. Az elszámolás további részleteit a támogatottal kötött megállapodás tartalmazza.

(8) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltakon túlmenően társadalmi szervezetek, alapítványok, helyi civil önszerveződő közösségek, egyházak, vállalkozások támogatásáról a Képviselő-testület az általános tartalék, valamint a többletbevételek terhére hozhat döntést.

29. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az intézmények vezetőit a költségvetésben előírt bevételek beszedésére, és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(2) Az intézményeknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatások növekedését.

(3) Az intézmények vezetői az e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatok felett előirányzat felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(4) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében az Alapító Okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el. Olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv Alapító Okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be. A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv Alapító Okirata szerinti tevékenység ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.

(5) A (4) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden olyan esetben a fenntartó előzetes hozzájárulása szükséges, ahol a pályázatnak feltétele a saját erő, kivéve, ha az intézményvezető a költségvetéséből ki tudja gazdálkodni. A közvetlen pénzbeli támogatás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről az intézmény vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert.

(6) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.

30. § (1) A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok és költségvetési létszámkeretek között átcsoportosítást - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a Képviselő-testület engedélyezhet.

(2) A Képviselő-testület a költségvetési szerv a bevételi előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát, kiadási előirányzatai közötti átcsoportosítási jogát a kiemelt előirányzatokon belül – személyi juttatások, munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó, dologi kiadások, ellátottak pénzbeli juttatásai, és egyéb működési célú kiadások, a felhalmozási költségvetés beruházások, felújítások, és egyéb felhalmozási kiadások – Önkormányzat esetében a polgármesterre, a közös hivatal esetében a jegyzőre, az intézmények esetében az intézményvezetőkre ruházza át. Az átcsoportosítás nem terjedhet ki kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításra. Az átruházott hatáskörben hozott döntés a későbbi évekre vonatkozóan többletkiadással nem járhat.

31. § Az év közben keletkező központi és egyéb pótelőirányzatok felosztásáról, bevételi-kiadási előirányzatok módosításáról, a polgármester előterjesztése alapján a Képviselő-testület dönt, a költségvetési rendelet módosításával. A Képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb 2016. február 15-ig, 2015. december 31-i hatállyal dönt a költségvetés rendeletének módosításáról.

32. § Az önkormányzati költségvetési szervek 2014. évi pénzmaradványának elszámolása során a kötelezettséggel nem terhelt szabad pénzmaradvány felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

33. § Az önkormányzat szabad pénzeszközeit a polgármester jogosult a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében, melyről a képviselőtestületet tájékoztatja.

34. § (1) Felújítás, beruházás csak akkor indítható, ha a szükséges fedezet rendelkezésre áll.

(2) Az önkormányzati költségvetési szervek közbeszerzési értékhatárt elérő beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény megfelelő rendelkezéseit kell alkalmazni. A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2.000 eFt-ot meghaladó beszerzések, beruházások illetve felújítások esetén a Beszerzési Szabályzatban foglaltak szerint kell eljárni..

35. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok közötti átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

36. § (1) A Képviselő-testület önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak elismert tartozás állománya a (2) bekezdésben meghatározott időt és mértéket eléri.

(2) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötvenmillió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki

(3) Az önkormányzati biztost a Képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg.

28. Záró rendelkezések

37. § A költségvetési rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

Hebling Zsolt Báró Béla
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésének napja: 2016. május 21.
Mellékletek