Alsóörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2020. (XII. 16.) önkormányzati rendelete

Alsóörs Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2020. 12. 16- 2021. 12. 01

Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testületének

2020.12.16.

Alsóörs Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Alsóörs Község Önkormányzat Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerinti hatáskörében a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI.03.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott, eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye:

1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Alsóörs Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye: 8226 Alsóörs, Endrődi Sándor u.49.

(3) Az önkormányzat levelezési címe: 8226 Alsóörs, Endrődi Sándor u.49.

(4) Az önkormányzat adószáma: 15734013-2-19

(5) Az önkormányzat tevékenysége: 8411 általános közigazgatás

(6) Az önkormányzat PIR száma: 734015

(7) Az önkormányzat honlapja: www.alsoors.hu

(8) Az önkormányzat illetékességi területe: Alsóörs község közigazgatási területe

(9) Alapítás időpontja: 1990.09.30.

(10) Telephelyei:

a) Eötvös Károly Művelődési Ház, 8226 Alsóörs, Endrődi Sándor utca 49.

b) Törökház, 8226 Alsóörs, Petőfi köz 2.

c) Varázserdő 0112 hrsz

2. Az önkormányzat fenntartásában működő intézmények:

2. § (1) Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal

a) Az önkormányzat székhelye: 8226 Alsóörs, Endrődi Sándor utca 49.

b) Az önkormányzat levelezési címe: 8226 Alsóörs, Endrődi Sándor utca 49.

c) adószáma: 15803500-1-19

d) tevékenysége: 8411 általános közigazgatás

e) PIR száma: 803504

f) honlapja: www.alsoors.hu

g illetékességi területe: Alsóörs, ill. Lovas község közigazgatási területe
h) Alapítás időpontja: 2013.01.01.
i) Alapítói jog gyakorlója: Alsóörs Község Önkormányzata
Lovas Község Önkormányzata
j) gazdálkodási besorolása: önállóan működő és gazdálkodó
(2) Napraforgó Óvoda és Bölcsőde
a) székhelye: 8226 Alsóörs, Óvoda utca 2.
b) levelezési címe: 8226 Alsóörs, Óvoda utca 2.
c) adószáma: 15799067-2-19
d) tevékenysége: 8510 iskolai előkészítő oktatás
e) PIR száma: 799063
f) OM azonosítója: 201811
g) honlapja: www.alsoorsovi.hu
h) illetékességi területe: Alsóörs, ill. Lovas község közigazgatási területe
i) Alapítás időpontja: 2012.08.16.
j) Alapítói jog gyakorlója: Alsóörs Község Önkormányzata
k) gazdálkodási besorolása: önállóan működő és gazdálkodó
(3) Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet
a) székhelye: 8226 Alsóörs, Endrődi Sándor utca 49.
b) levelezési címe: 8226 Alsóörs, Endrődi Sándor utca 49.
c) adószáma: 16883550-2-19
d) tevékenysége: 8411 általános közigazgatás
e) PIR száma: 665230
f) honlapja: www.alsoors.hu
g) illetékességi területe: Alsóörs község közigazgatási területe
h) Alapítás időpontja: 2003.09.11.
i) Alapítói jog gyakorlója: Alsóörs Község Önkormányzata
j) Telephelyei:
ja) Sportcsarnok, 8226 Alsóörs, Endrődi Sándor utca 24.
jb) Sportpálya, 8226 Alsóörs, Vízöntő utca 5.
jc) Riviéra Kemping, 8226 Alsóörs, Strand sétány 22.,
jd) Strand, 8226 Alsóörs, Strand sétány 1.
jd) Raktár, műhely, 8226 Alsóörs, Szabadság tér 26.
k) gazdálkodási besorolása: önállóan működő és gazdálkodó

3. § Alsóörs Község Önkormányzatának jelképeit és azok használatának rendjét az Alsóörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi címer és zászló alapításáról és használatuk rendjéről szóló 7/1997.(VII.25.) önkormányzati rendelet szabályozza.

4. § Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítását és adományozását az Alsóörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének az „Alsóörsért” kitüntetés alapításáról és adományozásának rendjéről szóló 6/1999. (VII. 30.) önkormányzati rendelet szabályozza.

5. § Alsóörs község testvértelepülései: Kalász (Szlovákia) és Málnás (Románia)

6. § Az önkormányzat kötelező feladatait az ágazati jogszabályok tartalmazzák.

7. § Az önkormányzat önként vállalt feladatai:

1. médiával kapcsolatos feladatok
2. helyi lapkiadás
3. intézményi főzőkonyhán étkezés biztosítása a lakosság, illetve vendég étkezők számára
4. civil szervezetek (alapítványok, egyesületek, helyi önszerveződő közösségek) támogatása, pénzeszköz átadások
5. önkormányzati saját hatáskörben nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások
6. kulturális műsorok, rendezvények, kiállítások szervezése, nemzeti ünnepek programjai, kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
7. egyéb, oktatást kiegészítő tevékenység
8. településen működő, de nem önkormányzati fenntartású oktatási intézmény működésének, programjainak támogatása
9. az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásával, hasznosításával kapcsolatos feladatok
10. családsegítés és
11. szociális étkeztetés.
12. Fentieken túl a Képviselő-testület további önként vállalt feladatokról is dönthet.
Az önként vállalt (többlet-) feladatok megvalósíthatóságáról a képviselő-testület az éves költségvetési rendeletben biztosított forrás megjelölésével dönt.

8. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő, a választható alpolgármesterek száma 1 fő.

(2) A Képviselők névsorát jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza.

9. § A képviselő jogait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 32. §-a tartalmazza. Az e törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő képviselőt első esetben bármelyik képviselő-testületi tag előterjesztésére a képviselő-testület döntése alapján a polgármester írásban figyelmezteti, ismételt kötelezettségszegés esetén a képviselő tiszteletdíját legfeljebb 12 havi időtartamra csökkentheti vagy megvonhatja.

3. A képviselő-testület működése

10. § (1) A Képviselő-testület az általa elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint tartja rendes üléseit, általában havonta.

(2) A képviselő-testület összehívására az Mötv. rendelkezései az irányadóak. Ha a képviselő-testület a települési képviselők ¼-ének, vagy a képviselő-testület bizottságának indítványára kell összehívni, az ülés összehívására a rendkívüli ülés összehívásának szabályait kell alkalmazni.

(3) A képviselő-testület az ülését az önkormányzat tanácstermében tartja. A képviselő-testület ettől eltérhet.

(4) A képviselő-testület ülése nyilvános.

(5) A képviselő-testület a Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben zárt ülést tart illetve tarthat.

4. A képviselő-testületi ülés összehívása

11. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester, távollétében az alpolgármester írásbeli meghívóval hívja össze.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, vagy akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat a korelnök látja el.

(3) A képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett napirend tárgyának megjelölését.

(4) A polgármester a képviselő-testület munkaterv szerinti ülésének helyéről, időpontjáról és a napirendi pontokról az ülést megelőzően legalább 5 nappal tájékoztatót jelentet meg, amit közzétesz. Ettől eltérni rendkívüli ülés összehívása esetén lehet.

5. A képviselő-testületi ülésre meghívottak köre

12. § (1) A képviselő-testület ülésére az alábbi személyeket, szervezeteket kell meghívni:

a) a képviselőket

b) a tisztségviselőket (polgármester, alpolgármester)

c) a napirendben érintett intézményvezetőket

d) a napirendben érintett egyéb személyeket és

e) a jegyzőt, aljegyzőt.

(2) Tanácskozási joga van

a) jegyzőnek, az aljegyzőnek,

b) a hivatal szakembereinek, a szakterületüket érintő napirendi pontoknál,

c) adott napirendi pontnál a napirend előadójának, az ahhoz meghívott személynek,

d) annak, akinek a testület egyszerű többséggel tanácskozási jogot adott, valamint

e) Képviselő-testület által meghatározott önszerveződő közösségek képviselőinek tevékenységi körükben, a képviselő-testület, valamint a bizottsági üléseken.

6. Rendkívüli testületi ülés

13. § (1) Rendkívüli ülés: a képviselő-testület éves munkatervében nem meghatározott testületi ülés.

(2) A polgármesternek össze kell hívnia a képviselő-testület ülését:

a) a települési képviselők legalább egynegyedének írásbeli indítványára, annak átvételétől számított 15 napon belüli időpontra;

b) a képviselő-testület bizottságának határozatba foglalt indítványra, az indítvány átvételétől számított 15 napon belüli időpontra, valamint

c) a Veszprém Megyei Kormányhivatal vezetőjének indítványára, annak beérkezésétől számított 15 napon belüli időpontra.

(3) Rendkívüli ülést a polgármester saját döntése szerint is összehívhat.

(4) A rendkívüli ülés összehívására és levezetésére az e rendeletben foglalt eltérésekkel a rendes ülés szabályait kell alkalmazni.

(5) A rendkívüli ülés napját és az ülés kezdetének időpontját a polgármester határozza meg.

(6) A rendkívüli képviselő-testületi ülésen csak a meghívóban szereplő napirendek tárgyalhatók.

(7) A rendkívüli ülésre szóló meghívásról legalább 24 órával az ülés előtt értesíteni kell a képviselőket.

7. Az ülés vezetése

14. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester (levezető elnök) vezeti, távollétében a helyettesítés rendje szerint az alpolgármester, az alpolgármester akadályoztatása esetén a korelnök vezeti.

(2) Az ülés megnyitásakor a levezető elnök megállapítja a megjelentek számát, az ülés határozatképességét, majd javaslatot tesz a napirendi pontokra, azok sorrendjére,és

napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát, és
napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, berekeszti az ülést.
(3) A levezető elnök a javasolt napirend ismertetésével nyitja meg a tanácskozást. A napirendekről a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.
(4) Egyszerű többséggel vehető napirendre a meghívóban nem szereplő előterjesztés.
(5) A képviselő-testület a napirendek sorrendjének meghatározásáról történt döntést követően azon egyszerű többséggel változtathat.
(6) A szavazás során a napirendről levett előterjesztéseket a képviselő-testület egyszerű többséggel hozott döntése alapján meghatározott időpontban tartandó ülés elé kell terjeszteni. Ha időpontról a képviselő-testület külön nem döntött, azt a polgármester határozza meg.
(7) Azon napirendi pont javaslatokat, melyeket legalább a képviselők egynegyede aláírásával támogat, az általuk meghatározott ülésre be kell terjeszteni.
(8) A polgármester az ülés vezetése során a következő intézkedések megtételére jogosult:
a) a szó megadása, megtagadása,
b) tárgyra térésre felszólítás,
c) a szó megvonása,
d) a vitában a hozzászólások időtartamának korlátozása,
e) figyelmezteti a hozzászólót az üléshez nem illő, másokat sértő kijelentésektől való tartózkodásra,
f) rendre utasíthatja, vagy a hallgatóság soraiból kiutasíthatja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
g) az ülés félbeszakítása,
h) tárgyalási szünet elrendelése,
i) javaslattétel napirendi pontok összevont tárgyalására,
j) kezdeményezheti a vita lezárását, valamint
k) napirendi pontok felcserélése.
(9) Napirend előtti felszólalásra, napirenden nem szereplő települési jelentőségű, halaszthatatlan és rendkívüli ügyben a napirendi pontok tárgyalása előtt – a felszólalás tárgyát és okát megjelölve – bármely képviselő kérhet engedélyt a polgármestertől.
(10) Ha az elnök a napirend előtti felszólalás elmondására az engedélyt nem adja meg, a képviselő kérésére a napirend előtti felszólalás engedélyezéséről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(11) A tárgyalt napirendet érintően kérdésben bármelyik képviselő szót kérhet és javaslatot tehet. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, azonnal dönt.
(12) A napirendi pont vitája során a képviselő általában egy alkalommal kap szót.
(13) Ismételt hozzászólásra, az ülés elnöke adhat engedélyt. Ha az elnök az engedélyt megtagadja, a képviselő a Képviselő-testülettől kérheti a hozzászólás engedélyezését. A Képviselő-testület e tárgyban vita nélkül határoz.

8. Az előterjesztés

15. § (1) Az előterjesztés lehet: javaslat (rendelet-tervezet, vagy határozati javaslat), beszámoló, jogszabályban kötelezően meghatározott formátumú dokumentum tájékoztató és interpelláció.

(2) Az előterjesztéseket elsősorban írásban kell előterjeszteni. Szóbeli előterjesztés csak indokolt esetben, előre nem látható okból kifolyólag lehetséges.

(3) Az előterjesztést – papíralapú és elektronikus formában – az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal részére kell leadni a képviselő-testületi ülést megelőző hét csütörtökig.

(4) Az előterjesztéseket a polgármester által meghatározott személyek és érintett intézmények részére kell megküldeni. Az írásbeli előterjesztéseket az önkormányzat hivatalos Honlapjára is fel kell tölteni.

9. A döntés meghozatala

16. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) A szavazatok megszámlálásáról a jegyző gondoskodik.

(3) A szavazatok összeszámlálása után a levezető elnök megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.

(4) Bármely képviselő javasolhat névszerinti szavazást, erről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel dönt. Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet névszerinti szavazást elrendelni.

(5) A képviselők javaslatára, a kiemelten fontos napirendek esetén, valamint ha jogszabály előírja, név szerinti szavazást kell elrendelni.

(6) Név szerinti szavazásnál a jegyző felolvassa a képviselők névsorát, a képviselők, „igen"-nel, vagy „nem"-mel vagy „tartózkodom”-mal szavazhatnak.

(7) A jegyző a szavazatokat összesíti, összeszámolja az eredményt, és azt átadja a levezető elnöknek, aki kihirdeti az eredményt.

(8) A névszerinti szavazáshoz igénybevett névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

10. Titkos szavazás

17. § (1) A Képviselő-testület jogszabályban kötelezően előírt esetben titkos szavazást tart.

(2) Bármely képviselő javaslatára minősített szótöbbséggel hozott határozata szerint a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat az Mötv. 46 § (2) bekezdésében foglalt ügyekben.

(3) A titkos szavazás szavazólapon történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.

(4) A jegyző a szavazásról jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyvet a jegyző írja alá.

(5) A szavazás eredményéről a jegyző beszámol a Képviselő-testületnek.

(6) A titkos szavazással hozott határozatot már a nyilvános ülésen kell ismertetni.

11. Határozathozatal, rendeletalkotás

18. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása, a zárszó után szavaz a határozati javaslatról.

(2) A határozatképtelen testületi ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.

(4) Képviselő-testület a határozatait általában egyszerű szótöbbséggel (a jelenlévő települési képviselők több mint felének "igen" szavazata) hozza.

(6) A levezető elnök az előterjesztésben szereplő és a módosító indítványokat - amennyiben legalább egy példányban, írásban rendelkezésre áll, továbbá ha a jegyző nem tett törvényességi észrevételt, - egyenként bocsátja szavazásra.

(7) A levezető elnök elsőként a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokat, végül a módosításokkal teljes határozati javaslatot teszi fel szavazásra.

(8) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a levezető elnök kihirdeti a döntést.

(9) A döntést követően ugyanabban a kérdésben bármely képviselő új szavazást kezdeményezhet. Erről a képviselő-testület minősített többséggel dönt. A szavazás egy alkalommal ismételhető meg.

(10) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a) Képviselő-testület tagjai,

b) a Képviselő-testület bizottságai, a tanácsnok,

c) a jegyző, aljegyző,

d) intézményvezetők,

f) Kúria, valamint

g) főépítész

(11) A rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani.

(12) A rendeleteket a jegyző készíti el.

(13) A rendelet-tervezet indokolást, valamint hatástanulmányt tartalmaz.

(14) A rendeletet az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján kell kihirdetni.

(15) A rendeletet az önkormányzat honlapján is közzé kell tenni.

(16) Az elfogadott önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(17) A rendeleteket külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

19. § (1) A Képviselő-testület valamennyi személyi kérdés esetében (választás, kinevezés, vezetői megbízás) minősített többséggel dönt.

(2) Több jelölt esetén – ha közülük többen is megkapták a minősített többséget – a legtöbb szavazattal támogatott jelölt személyét fogadja el.

20. § Minősített többség szükséges a Mötv. 50. §-ában kötelezően előírtakon kívül:

1. azon ügyekben való döntéshez, amit törvény a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal;

2. az éves költségvetés 5%-át meghaladó hitelfelvételhez;

3. véleménynyilvánításhoz olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő;

4. nettó 2 MFt forgalmi érték feletti tulajdon elidegenítéséhez vagy beruházásához;

5. tisztségviselő fegyelmi és anyagi felelősségének megállapításához;

6. sürgősségi indítvány elfogadásához;

7. az előterjesztés visszavonása után, annak napirenden tartásához; valamint

8. az Önkormányzati vagyon tulajdonjogának, használati jogának ingyenes vagy kedvezményes átengedéséhez, illetve vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséhez, vagyontárgy felajánlásának elfogadásához.

21. § A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit az Mötv. 42. §-a tartalmazza.

12. A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök

22. § A polgármester:

1. engedélyezi a település címerének és zászlójának felhasználását, alkalmazását, vagy forgalomba hozatal céljából történő előállítását,

2. ünnepi esemény vagy gyász alkalmával elrendelheti a fellobogózást és a feldíszítést,

3. elbírálja az Önkormányzat pénzbeli és természetben nyújtott szociális és gyermekvédelmi ellátásokról szóló rendeletében szabályozott, hatáskörébe utalt ellátás iránti kérelmeket,

4. elbírálja az e rendeletben nem szabályozott, a Szoctv. alapján a képviselő-testület hatáskörébe tartozó pénzbeli és természetbeni ellátásokat,

5. jóváhagyja az egyes intézmények házirendjét,

6. a hirdetőtáblákon a plakátok elhelyezését a polgármester engedélyezi,

7. megköti e rendelet és a pályázati felhívásban szereplő feltételek figyelembevételével a kötelező feladatok ellátását biztosító szolgáltatóval a közszolgáltatás ellátására vonatkozó szerződést,

8. eljár az Önkormányzat képviseletében,

9. jogosult az Önkormányzatot megillető elővásárlási jog gyakorlására,

10. dönt nettó 2 MFt forgalmi érték alatti tulajdon elidegenítéséről, megszerzéséről, megterheléséről, használatba vagy bérbe adásáról, illetve más módon történő hasznosításáról,

11. dönt a nettó 2 MFt forgalmi érték alatti beruházásokról, amennyiben az nem közbeszerzés köteles,

12. feladatkörébe tartozik a középületek tulajdonjogot nem érintő hasznosítása,

13. gyakorolja az önkormányzati ingatlan és ingó vagyon tekintetében a tulajdonosi jogokat,

14. értékesítés esetén gyakorolja a tulajdonosi jogokat,

15. dönt 10 MFt értékhatárig a forgalomképes önkormányzati vagyon részét képező vagyontárgy megterheléséről – a zálogjoggal való megterhelést kivéve,

16. dönt a társaság legfőbb szervének (taggyűlés, közgyűlés) hatáskörébe tartozó kérdésekben, ha a gazdasági társaságban, közhasznú társaságban az önkormányzati tulajdonrész 25%, vagy az alatti,

17. gyakorolja társaság legfőbb szervének ülésén a tagsági (részvényesi) jogokat,

18. dönt a szolgalmi jogot vagy használati jogot alapító visszterhes szerződések megkötéséről, ha a szerződés nem közterületet érint,

19. dönt az önkormányzati tulajdonú ingatlanra vonatkozó fellebbezési jogról való lemondásról,

20. dönt az önkormányzati tulajdonú ingatlanon történő építéshez tulajdonosi hozzájárulás megadásáról,

21. dönt az Önkormányzatot illető jelzálogjog, illetve elidegenítési és terhelési tilalom feloldásáról,

22. engedélyezi az önkormányzati képviselő képviselői tevékenységével összefüggő, az általa előlegezett saját nevére kiállított, számlával igazolt, szükséges költségei kifizetését,

23. dönt a jegyző- és aljegyző Mötv.-ben, illetve Kttv.-ben meghatározottaktól eltérő illetményéről,

24. kiadja a hozzájárulást a helyi közút tulajdonosa és kezelője nevében,

25. megadja a közterületi hirdető-berendezések és reklámhordozók létesítéséhez előírt tulajdonosi hozzájárulást az önkormányzat nevében,

26. kiadja a közterületen a hirdető-berendezések és reklámhordozók elhelyezésére vonatkozó közterület-használati engedélyt,

27. ellátja a közterület-használattal kapcsolatos önkormányzati hatósági feladatokat,

28. a képviselő-testület által jóváhagyott közbeszerzési terv alapján, a közbeszerzési eljárás megindítása előtt határozatban rendelkezik a bíráló bizottság tagjainak megválasztásáról,

29. közbeszerzési eljárás lefolytatása esetén jóváhagyja az ajánlattételi felhívást, és a dokumentációt,

30. Az általános tartalékalap terhére pályázatonként 5 MFt összeghatárig határozatban dönt a pályázatok önerejének biztosításáról. Ezen döntése az Önkormányzat és intézményei költségvetését nem veszélyeztetheti.

31. dönt a nettó 200 EFt alatti, a jogi képviselő által is behajthatatlannak minősített követelések elengedéséről,

32. Dönt az 500 EFt alatti vissza nem térítendő önkormányzati támogatások, pénzeszköz átadások odaítélésében az éves költségvetésben e célra fordítandó szabad előirányzat terhére.,

33. dönt bármely önkormányzati rendeletben hatáskörébe utalt feladatok tekintetében és

34. dönt a közterület foglalási kérelmek elbírálásáról.

13. Az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok, az ülés rendjének fenntartásáról és az annak érdekében hozható intézkedésekről

23. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester, illetve távollétében az ülést vezető feladata. Ennek érdekében amennyiben az önkormányzati képviselő a tanácskozás rendjét zavarja, illetve képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít 1.000 Ft-tól 10.000 Ft-ig terjedő bírsággal sújthatja.

(2) A nyilvános képviselő-testületi ülésen az érdemi munka folyamatosságának biztosítása érdekében a lakosság hozzászólását, a hozzászólások idejét esetileg szabályozhatja.

(3) Rendbontás esetén a terem elhagyására kötelezheti a nem testületi tag rendbontót.

(4) A képviselői személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a meghozott önkormányzati határozat végrehajtását fel kell függeszteni, és az ügyet az érintettség ismeretében újra kell tárgyalni oly módon, hogy a mulasztó képviselő az ügyben szükségessé vált új döntéshozatalban nem vehet részt.

(5) Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester (az ülés elnöke) az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

(6) A polgármester (az ülés elnöke), vagy bármelyik képviselő javasolhatja a Képviselő-testület döntése előtt a napirendi pont újratárgyalását, elnapolását. Erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz és megállapítja a napirendi pont tárgyalásának időpontját.

(7) A vita bezárását bármely képviselő javasolhatja. Annak bezárásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a vita lezárására vonatkozó javaslatot elfogadja a Képviselő-testület, mindazokat, akik ezt megelőzően jelezték hozzászólási szándékukat, 2 perces időkeretben megilleti a hozzászólás joga.

24. § (1) A képviselő-testület ülései – a zárt ülés kivételével – nyilvánosak.

(2) A választópolgárok a nyilvános képviselő-testületi ülések előterjesztéseit és az ülések jegyzőkönyveit hivatali munkaidőben, valamint az önkormányzat honlapján tekinthetik meg.

(3) A képviselő-testület zárt ülései jegyzőkönyvében szereplő, külön törvény szerinti közérdekű adatokat és közérdekből nyilvános adatokat az azok megismerésének rendjére kiadott belső szabályzat szerint lehet megtekinteni azzal, hogy kiadmányozó alatt a polgármestert kell érteni.

(4) A képviselő-testület rendeletét a jegyző az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján – 15 napra történő kifüggesztéssel – hirdeti ki. A rendelet kihirdetésének kezdőnapját a rendeletre záradékként át kell vezetni.

14. A jegyzőkönyv

25. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek tartalmaznia kell az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározottakat. Erről a jegyző gondoskodik.

(2) A Képviselő-testület nyilvános üléseiről készült jegyzőkönyvekbe a választópolgárok a nyilvánosság szabályai szerint betekinthetnek.

(3) A jegyzőkönyv eredeti példányát a Hivatal az előterjesztésekkel, a közokiratokra vonatkozó szabályok betartásával lefűzi.

(4) A Képviselő-testület nyilvános üléseiről és zárt üléséről hangfelvételt készít a Hivatal.

(5) A Hivatal a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészülte után az ülésről készült hanganyagot összegyűjti, és digitális formában megőrzi.

(6) A Képviselő-testület tagjának írásbeli kérésére, a hangfelvétel alapján szó szerinti jegyzőkönyvet, jegyzőkönyvrészletet kell készíteni.

(7) A jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv-ben meghatározottakon kívül:

a) a képviselő-testületi ülés jellegét, kezdetét és végét,

b) a távolmaradt képviselők névsorát, ezen belül az előre bejelentett távolmaradók nevét, határozatképesség megállapítását,

c) képviselői kérelem esetén külön rögzítve név szerint a kisebbségi szavazatokat, külön az ülésen elhangzott javaslatokra és külön az írásban előterjesztett javaslatokra adott szavazatokat

d) az elhangzott kérdéseket, valamint interpellációkat, az azokra adott válaszokat és

e) az ülés ideje alatt érkező képviselő nevét, érkezésének idejét

(8) A jegyzőkönyv 2 papír alapú, 1 digitális példányban készül.

(9) A jegyzőkönyv első példányához mellékelni kell

a) a Képviselő-testületi meghívót, jelenléti ívet,

b) a tárgyalt napirendi pontok írásos anyagát, ideértve az írásban összefoglalt szóbeli előterjesztéseket is,

c) a megalkotott rendeletek és elfogadott határozatok mellékleteit,

d) a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó választások eredményéről szóló jegyzőkönyvet,

e) az írásban benyújtott kérdések, interpellációk szövegét,

f) a sürgősségi indítványok szövegét és indoklását, és

g) a népszavazást kezdeményező dokumentumokat.

(10) A Képviselő-testület által hozott, és jegyzőkönyvben rögzített határozatot kivonatban meg kell küldeni a határozatban érintetteknek.

(11) A képviselő-testület által hozott határozatok kivonatait évente le kell fűzni, valamint elektronikusan nyilvántartani.

15. Közmeghallgatás

26. § (1) A Képviselő-testület évente egy közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről legalább 10 nappal korábban, tájékoztatót kell megjelentetni.

(3) Egy személy egy témában maximálisan 3 perc időtartamban szólhat hozzá.

(4) A kérdező által feltett kérdésre a választ a polgármester, az érintett képviselő vagy a polgármester által kijelölt személy helyben, vagy ha arra nincs lehetőség, 15 napon belül írásban adja meg.

(5) A közmeghallgatásról 15 napon belül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza a hozzászólásokat, feltett kérdéseket, valamint az azokra adott válaszok lényegét. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(6) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására egyebekben a Képviselő-testületi ülésekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

16. A képviselő-testület bizottságai

27. § (1) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:

a) Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság (3 fő) és

b) Szavazat Számláló Bizottság (3 fő).

A bizottságok tagjainak névsorát a 2. melléklet tartalmazza.

(2) A vagyonnyilatkozatok nyilvántartását és ellenőrzését, valamint a képviselők köztartozás mentes adatbázisba történő felvételének nyilvántartását a Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság látja el.

(3) A Képviselő-testület a bizottsági elnökének helyettesítésére és munkájának segítésére a képviselő bizottsági tagok közül alelnököt választhat.

(4) A bizottság feladatkörében:

a) a Képviselő-testület döntéseit előkészíti,

b) a döntések végrehajtását szervezi és ellenőrzi,

c) munkakapcsolatot tart fenn a Hivatal szervezeti egységeivel,

d) feladatkörével összefüggésben folyamatosan figyelemmel kíséri a Hivatal szervezeti egységeinek tevékenységét, a bizottsági ülésen a jegyzőtől, a Hivatal köztisztviselőjétől -a bizottság feladatkörébe tartozó ügyekben- felvilágosítást kérhet, amelyre a bizottsági ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni,

e) előkészíti vagy véleményezi a szakterületükhöz tartozó önkormányzati rendelet tervezeteket és

f.) feladatkörében szükség szerint egyeztet az illetékes szervekkel, szakhatóságokkal.

(5) A bizottság tagjai:

a) szavazati joggal részt vesznek a bizottság ülésein, részt vesznek a bizottság döntéseinek előkészítésében,

b) javasolhatják a bizottság feladatkörébe tartozó témakör napirendre tűzését, mely napirend tárgyalására a bizottság legközelebbi ülésén kerül sor,

c) a bizottság feladatkörébe tartozó ügyekben felvilágosítást kérhetnek a jegyzőtől, a hivatal szervezeti egységeitől. Amennyiben a felvilágosítás érdemben, nyomban nem adható meg, azt legkésőbb 15 napon belül írásban kell megadni a bizottság tagjának és

d) elnöki megbízás alapján képviselik a bizottságot, nevében nyilatkozatot tehetnek.

(6) A bizottság nem képviselő tagjait a bizottság munkája során a képviselőkkel azonos jogok illetik meg.

(7) A bizottság elnöke:

a) összehívja és vezeti a bizottság üléseit,

b) kiadmányozza a bizottság döntéseit,

c) figyelemmel kíséri a bizottság határozatainak végrehajtását,

d) képviseli a bizottságot és

e) jogosult külső szakértő meghívására.

(8) A bizottság üléseit az elnök az ülést megelőzően legalább három munkanappal előbb hívja össze. A bizottság meghatározza azokat a napokat, amikor rendes üléseit tartja.

(9) Az elnök szükség esetén rendkívüli ülést hívhat össze. A bizottság tagjai számára a meghívót az előterjesztésekkel együtt - kivéve a rendkívüli ülést - meg kell küldeni.

(10) A Bizottságot a Bizottság elnöke köteles összehívni, ha a polgármester, az alpolgármester, illetve a bizottság tagjainak 1/3-a a napirend megjelölésével a bizottság ülésének összehívását kezdeményezi. Ez esetben az elnök a bizottság ülését a kezdeményezés benyújtásától számított 5 napon belül köteles összehívni.

(11) A képviselők tanácskozási joggal részt vehetnek bármely bizottság ülésén.

(12) Az ülések meghívóit az ülés előtt három nappal a Hivatal hirdető táblájára ki kell függeszteni.

(13) A bizottság üléseiről a napirendi pontok megjelölésével értesíteni kell polgármestert, az alpolgármestert, képviselőket, a jegyzőt, valamint azon önkormányzati állandó, vagy ideiglenes bizottság elnökét, akinek az adott napirend feladatkörét érinti.

14) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületnél leírtak az irányadóak.
(15) A bizottság üléseiről a tanácskozás lényegét és számozott döntéseit tartalmazó jegyzőkönyvet kell készíteni.
(16) A Képviselő-testület esetenkénti feladatokra, meghatározott kérdés megvizsgálására, javaslatának kidolgozására ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(17) Az ideiglenes bizottság feladatát és megbízatásának terjedelmét a Képviselő-testület esetenként határozza meg.
(18) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.

28. § (1) A polgármester ellátja a Képviselő-testület, a Bizottságok, valamint a Hivatal működésével kapcsolatos feladatait.

(2) Együttműködik a különböző társadalmi és civil szervezetekkel, egyházakkal, a lakosság önszerveződő közösségeivel, vállalkozásokkal, intézményekkel. Ezek vezetőitől jogszabályban előírt körben tájékoztatást kérhet, illetve tájékoztatja őket az önkormányzat fejlesztésének jelentősebb kérdéseiről, velük együttműködési megállapodásokat kezdeményezhet.

(3) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható ügyeket kivéve – a két ülés közötti időszakban felmerülő, az alábbi halaszthatatlan, képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben dönthet:

a) életveszély, súlyos balesetveszély elhárítása – esetenként 1MFt összeghatár erejéig –,

b) a tárgyévi költségvetési rendeletben nevesített céltartalék felhasználása,

c) fellebbezés benyújtása,

d) pályázat benyújtása, önrész biztosítása, valamint

e) közbeszerzés kiírása.

29. § A polgármester a tisztségéről a képviselő-testülethez intézett írásbeli nyilatkozatával mondhat le, amelyet az alpolgármesternek, ennek hiányában a korelnöknek adja át.

30. § (1) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, illetve munkájának segítésére, a polgármester javaslatára a képviselő-testület tagjai közül egy alpolgármestert választ.

(2) A megválasztott alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát.

(3) A polgármester határozza meg az alpolgármester feladatait, kijelöli az őt helyettesítő személyt. Ezekről a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(4) Az alpolgármester, mint a polgármestert helyettesítő személy, a polgármester távolléte esetén, (szabadság, keresőképtelenség, 1 napot meghaladó kiküldetés), a jegyző egyetértésével az Önkormányzat nevében kötelezettséget vállalhat, teljesítést igazolhat. (szerződést köthet, a kötelezettségvállaláshoz kapcsolódó pénzügyi bizonylatokat aláírhatja, az önkormányzat számlavezető bankjánál, az ott bejelentett módon – ketten együtt – pénzügyi műveletekkel kapcsolatos dokumentumokat aláírhatja).

31. § (1) A jegyző ellátja a Képviselő-testület, a bizottságok, valamint a Hivatal működésével kapcsolatos feladatait.

(2) Amennyiben a jegyző észleli, hogy a képviselő-testület jogszabálysértő határozatot vagy rendeletet fogadott el, jelzi a képviselő-testületnek, ismerteti a jogszabálysértő döntés következményeit.

(3) A jegyző felügyel a Hivatal tevékenységének törvényességére, ennek körében ellenőrzi a Közös Hivatal hatósági tevékenységét, szükség esetén funkcionális, eseti és célvizsgálatot rendel el. Felelős a belső ellenőrzés megszervezéséért és működéséért.

(4) Gondoskodik az SZMSZ függelékeinek folyamatos naprakész vezetéséről.

(5) Felügyeli a Hivatal iratkezelését.

(6) A jegyzőt akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti. Az aljegyző vezeti a Közös Önkormányzati Hivatal Lovasi Kirendeltségét. A jegyző és az aljegyző együttes távolléte esetén a pénzügyi csoportvezető látja el a jegyzői feladatokat.

32. § A tisztségviselők fogadóórájának helyéről és időpontjáról, valamint a bejelentkezés módjáról a jegyző tájékoztatót bocsát ki, amit a rendelet 3 melléklete tartalmaz.

17. Kapcsolattartás, a lakosság tájékoztatása

33. § (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:

a) helyi népszavazás,

b) közmeghallgatás,

c) képviselő-testületi ülés,

d) képviselői fogadóóra és

e) teadélután.

(2) A képviselő-testület a lakossággal való kapcsolattartás és a helyi közélet nyilvánosságának biztosítása érdekében segíti a folyamatosan működő közszolgálati tájékoztatási eszközök tevékenységét, havonta megjelenő (Halászbokor című) újságot ad ki.

(3) Alsóörs Község Önkormányzat gazdasági programját a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

34. § E rendelet 2020. december 21-én lép hatályba és egyidejűleg hatályát veszti Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2015.(II.01.) önkormányzati rendelete. a

Hebling Zsolt Báró Béla

polgármester jegyző

A rendelet kihirdetésének napja: 2020. december 16.

Báró Béla

jegyző

Mellékletek

A képviselő-testület tagjainak névsora
Hebling Zsolt Alsóörs, Iskola köz 1.
dr. Bardóczi Miklós Felsőörs, Malomvölgy u. 2.
dr. Bókáné Katona Tímea Alsóörs, Március 15. u. 1.
Tóth Zoltán Alsóörs, Fő u. 37.
Ferenczy Gábor Alsóörs, Csokonai u. 15.
Gaál Dezső Alsóörs, Bihari János u. 9/B.
Szalai Emese Alsóörs, Jókai u. 4.”
Bizottsági tagok és tanácsnokok névjegyzéke
Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottság
Elnök: dr. Bókáné Katona Tímea
Tag: Gaál Dezső
Szalai Emese
Szavazat számláló Bizottság
Elnök: dr. Bardóczi Miklós
Tag: Gaál Dezső
Szalai Emese
A polgármester, alpolgármester és a jegyző ügyfélfogadási rendje
1.) A polgármester bejelentkezés alapján előzetesen egyeztetett időpontban tart ügyfélfogadást.
2.) Az alpolgármester bejelentkezés alapján előzetesen egyeztetett időpontban tart ügyfélfogadást.
3.) A jegyző minden szerdán 8.30 – 14.00 óráig tart ügyfélfogadást
Alsóörs Község Önkormányzatának gazdasági programja 2019-2024

ALSÓÖRS KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK

GAZDASÁGI PROGRAMJA CIKLUSPROGRAM

2019-2024.

BEVEZETŐ

Az elmúlt évek településfejlesztésében elkezdődött folyamatok és munkálatok figyelembe véve készült e program. Érvényesíti azt a szándékot, hogy céltudatos, a település adottságaira és lehetőségeire épülő, versenyképes és a fejlődést biztosító önkormányzati munka valósuljon meg.
A gazdasági program a választási ciklusra szól, de a magvalósítás egy része, illetve a folyamatok csak hosszabb távon fejeződnek be.
A megfogalmazott célok tervszerű megvalósítása a pénzügyi források, a gazdasági lehetőségek függvényében történik.

1. Fejezet

ALAPCÉLOK

A 2019. október 13-án megválasztott képviselő-testület alapvető célja, hogy biztosítsa a település működőképességét, az önkormányzat kötelező és önként vállalt közfeladatainak ellátásához szükséges gazdasági alapokat megteremtse, a feladatokat önkormányzati fenntartású intézményrendszeren keresztül ellátassa a takarékosság, a gazdaságosság és hatékonyság elveinek figyelembe vételével.
A képviselő-testület célkitűzése, hogy a múlt értékeinek megőrzésével, a jelen lehetőségeinek kiaknázásával biztosítsa a község és polgárainak jövőjét, megfeleljen az Európai Unió tagságával járó követelményeknek, erősítse a település kistérségi szerepkörét

2. Fejezet

GAZDÁLKODÁS ÉS FEJLESZTÉS

1. Vagyonhasznosítás
A vagyonhasznosítás új értékek, fejlesztési célok megvalósítását kell, hogy jelentse. A vagyon értékesítéséből származó bevételeket is ebben a szellemben kell felhasználni. A vagyon gyarapítása fontos feladat, melyre törekedni kell.
2. Gazdaságélénkítés, munkahelyteremtés
A gazdasági élet fejlesztése, a munkahelyteremtés, a település eltartó-képességének erősítése stratégiai feladat. Megvalósítása összetett, több elemből álló munkát igényel. Ezek közül a legfontosabbak:
Ingatlanok hasznosítása
Infrastruktúra fejlesztése
Szem előtt kell tartani, hogy
a gazdaságban továbbra is dominál a szolgáltatási szektor, az idegenforgalomhoz és a közszférához kötődő munkahelyek.
a helyi gazdaságra jellemző az élénk vállalkozási aktivitás
Munkahelyteremtő fejlesztési célkitűzések:
- A befektetőkkel kötött település fejlesztési megállapodásban hangsúlyosan jelenjen meg a helyiek foglalkoztatása a beruházásban, a működtetésben.
- A legnagyobb munkáltató az önkormányzat lehetőség szerint törekedni kell, a helyi lakosok foglalkoztatására
- Az önkormányzati beruházásoknál lehetőleg a helyi kötődésű vállalkozók szerepvállalásának támogatása természetesen törvényes kereteken belül.
Fentiek figyelembevételével folyamatosan kapcsolatot kell tartani a gazdasági élet szereplőivel, bevonva őket a település fejlesztési irányainak kialakításába, a megvalósításba.
1. Adópolitika
A helyi adópolitikát a pénzügyi szükségletek, valamint a lakosság és a vállalkozók teherbíró képessége közötti optimális egyensúlyt megteremtve kell kialakítani.
Az Önkormányzat saját bevételei közül legnagyobb mértékű bevételi forrás a helyi adó bevétel.
Az önkormányzat gazdasági helyzetének javítása, a lakossági igények jobb kielégítése érdekében szükséges a helyi adók mértékének folyamatos évenkénti felülvizsgálata.
A következő négy évre vonatkozó adópolitika kialakítása érdekében tételesen felül kell vizsgálni adónemenként a lehetőségeket és a fennálló helyzetet.
Célkitűzések:
Ÿ Az adóalanyok teherviselő képességének figyelembevételével lehetőleg az adott évi inflációt nem meghaladó adómérték emelések.
Ÿ Az adóellenőrzések hatékonyságának növelése.
Ÿ Az igazságos teherviselés érdekében további adótárgyak feltárása, az adózás kiterjesztése.
Ÿ Az adóhátralékok csökkentése bírósági végrehajtók további folyamatos bevonásával, a határozott végrehajtási intézkedések foganatosításával az adómorál javítása.
Anyagilag is támogatni a vállalkozások fejlesztését a "Vállalkozás Fejlesztési Közalapítvány" működtetésével.
4. Beruházás, fejlesztés
A beruházási, fejlesztési célok meghatározásánál figyelemmel kell lenni a gazdaságélénkítés és munkahelyteremtésnél meghatározott elvekre is.
A beruházások, fejlesztések megvalósítása során mindenképpen azok támogathatók, ahol a pályázati források minél nagyobb százalékban fedezik a költségeket, s a beruházások önrésze megtérül. Hangsúlyosan jelenjen meg a befektetők bevonása a helyi fejlesztésekbe.

3. Fejezet

SZAKMAI CÉLPROGRAMOK

1. Oktatás, nevelés
Célkitűzésünk: a közoktatási szolgáltatásunk jó színvonalának megőrzése, ill. a színvonal lehetőség szerinti emelkedésének elősegítése. Ennek érdekében a Képviselő-testület:
- Végrehajtja és végrehajtatja a közoktatási törvény és végrehajtási rendeletei által meghatározott feladatokat.
- Biztosítja, hogy a közoktatási intézmények megfeleljenek a törvényesség, az eredményesség, hatékonyság követelményeinek.
- Támogatja az intézmények minőségelvű, partnerközpontú – a minőségirányítási, minőségfejlesztési rendszeren alapuló – működését.
- Biztosítja az intézmények eredményes működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket. A hatékonyabb és ésszerűbb működtetés megteremtéséért.
- A demográfiai változásokat figyelve, a törvényi előírások alapján évente meghatározza az intézmények hatékony működéséhez szükséges óvodai gyermek- és iskolai tanulócsoportokat, valamint az ehhez szükséges optimális munkaerőt.
- Figyelemmel kíséri az oktatásra vonatkozó „teljesítménymutatók” alakulását, központi beiratkozás megszervezésével biztosítja az előírt csoport létszámokat
- Kiemelt feladatként kezeli az alapkészségek – számolási, írási, szövegértési – készségek fejlesztését.
- Kiemelt figyelmet fordít a sportiskolai munka fejlesztésére, a sportkapcsolatok szélesítésére
- Elvárja a hatékony gyermek- és ifjúságvédelmi munkát. Minden rászoruló gyermeknek a mentális problémák kezeléséhez megfelelő segítségnyújtást biztosít.
- A felsőoktatásban tanuló hallgatóknak a „Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Szociális Ösztöndíj” formájában biztosít támogatást.
- A középiskolai és felsőfokú tanulmányokat folytató gyermekeknek - különösen azon tanulóknak akik általános iskolai tanulmányaikat Alsóörsön végezték - saját forrásból iskolakezdési támogatást nyújthat
- Ingyen tankönyvet biztosít minden általános iskolás tanulónak
Az önkormányzat a pedagógus napon köszönti a település pedagógusait, az oktatási-nevelési intézményekben dolgozókat.
1. Egészségügy
Alapcélkitűzés, hogy a település polgárai által igénybe vett egészségügyi szolgáltatások továbbra is biztosítottak legyenek, lehetőség szerint színvonaluk emelkedjen.
Ennek érdekében:
A település anyagi helyzetétől függően támogatja a házi orvos, fogászati szakrendelés működtetését.
Támogatni kell az egészségmegőrző és rekreációs szolgáltatások fejlesztésének intézményi hátterét, ezen intézmények
1. Kultúra
A település eddig elért kulturális eredményeit meg kell őrizni. E cél megvalósítása érdekében szükséges:
Infrastruktúra:
- Az intézmény további megújítására pályázati forrásokat kell keresni. / megújuló energia felhasználása a fűtésben, a világítás technika fejlesztése stb./
- 2021 első negyedévében elkészül a Varázserdő látogató központ
Rendezvények:
- Az évente elfogadott nagyrendezvény-tervbe csak a hagyománnyal bíró, szélesebb réteget érintő rendezvényeket lehet beépíteni és a költségvetésből finanszírozni.
- Tavaszi őszi nagyrendezvények létrejöttének elősegítése, támogatása
- A fiataloknak szóló programok szélesítése
Intézmények:
- Szükséges és támogatandó, hogy a településen működjenek
- települési énekkar
- néptánc csoport
- önszerveződő művészeti, művelődő csoportok,
- civil szervezetek, amelyek művelődésszervező tevékenységet is folytatnak
- Működésüket önkormányzati pályázatok kiírásával támogatjuk
- A könyvtár működésénél cél, hogy az intézménynek minél optimálisabb szakmai beszerzési lehetősége legyen a könyvállomány gyarapítására
Pályázatok:
- Az önkormányzat elvárja, hogy minél több forrásteremtő pályázatot nyújtson be az intézmény.
Az Önkormányzat Alsóörs Kultúrájáért kitüntető díjjal ismeri el a kultúra területén kimagasló teljesítményt nyújtót. A kitüntetés évente egy alkalommal, ünnepélyes keretek között kerül átadásra.
1. Sport
A település érdeke, hogy a meglévő sport szervezetek stabilizálódjanak, megalapozott, folyamatos szakmai munkát végezzenek, szolgálva a fiatalok, diákok nevelését, egészséges életvitelét. Ennek érdekében felülvizsgálja a település középtávú sportkoncepcióját.
- Továbbra is támogatjuk a tanórán kívüli diáksport tevékenységet, az úszásoktatást
- Célul tűzzük ki, Ösztönözzük a sportegyesületeket és az oktatási intézményeket a pályázati lehetőségek igénybe vételére
- Támogatjuk és felkutatjuk a szponzori lehetőségeket az utánpótlás nevelés folyamatosságához minden sportágban.
- Továbbra is támogatjuk a település számára legnagyobb hírnevet hozó sportágak nemzetközi eseményeinek lebonyolítását.
- Segítjük és ösztönözzük az egyéb sportágak országos bajnokságainak és nemzetközi versenyeinek, edzőtáborainak helyi megszervezését.
Anyagilag támogatjuk:
az oktatási intézmények tanórán kívüli diáksport tevékenységét
az ASE sportegyesület szakosztályainak korosztályos sportági foglalkoztatását
a szabadidős tömegsport-események öntevékeny alapokon történő szervezését
a település arculatának alakításában, hírnevének öregbítésében kiemelkedő jelentőséggel bíró országos és nemzetközi sportesemények megrendezését.
1. Turizmus, idegenforgalom
A település hosszú távú érdeke, hogy növelje a turizmus, az idegenforgalom szerepét a település gazdasági életében.
A legfontosabb cél a fenntartható fejlődés biztosítása, a helyi önkormányzat és a helyi vállalkozók támogatásával. Ennek egyik fontos eszköze a Turisztikai Egyesület (TDM. szervezet) erősítése, az egyre bővülő kompetenciák és feladatok átadása.
1. Aktív turizmus:
- Vitorlássport, szörf, jégvitorlázás, kajak, kenu, sup
- Kézilabda tornák szervezése
- Edzőtáborok
- Nemzeti és Nemzetközi bajnokságok
- Közös pályázatok
2. Kulturális turizmus:
- Nyárbúcsúztató vendégmarasztaló fesztivál rendezvényei
- Nyári programok
- Motoros találkozó
- A téli Balatonon programok szervezése
- Új hagyományteremtő programok
- Falunk Napja
3. Riviéra Turisztikai Egyesület
- A Tourinform Iroda fenntartása.
- TDM modell működtetése: a mikro-régió (kistérség) kínálatának összekapcsolása, komplex termékek létrehozása, ezáltal az idegenforgalom fellendítése, a látogatószám növelése, vevői elégedettség elérése, helyi turisztikai kínálatok kombinációja
4. Élni kell a Közép-dunántúli Régiónak a Turisztikai kínálat és fogadókészség minőségi fejlesztésére kiírt pályázati lehetőségeivel:
- Bekapcsolódás a Veszprém- Balaton 2023 programokba és pályázatba
- Kiemelt vonzerő,- termék- és infrastruktúra fejlesztések
- Integrált vonzerő-és termékfejlesztések
- Szálláshelyek és a turisztikai termékkínálat értékét növelő egyéb szolgáltatások infrastrukturális és minőségi fejlesztése
5. Az Önkormányzat hosszú távú érdeke, hogy továbbra is biztosítsa a nemzetközi kitekintést, a kapcsolatrendszerek kialakítását más kultúrákkal, gazdasági szereplőkkel.
Ennek érdekében:
- Tovább ápoljuk és elmélyítjük kapcsolatainkat Kalász (Szlovákia), Málnás (Románia) partner településekkel. Megvizsgáljuk a további kapcsolatépítés lehetőségét is.
A hivatalos kapcsolattartást erősíti a testvértelepülési egyesületek növekvő aktivitása, az évenkénti cserelátogatások.
- Törekvéseink között szerepel, hogy ezekből a kapcsolatokból településünk vállalkozásai, lakói, intézményei is előnyt élvezzenek gazdasági kapcsolataik kibővítése során.
- Támogatjuk a településünkön aktívan működő civil szervezetek nemzetközi kapcsolattartását, művészeti csoportok külföldi látogatását.
- Figyelemmel kísérjük pályázati lehetőségeket (Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.) a testvér-települési állampolgári találkozók támogatásához.
1. Környezetvédelem
Tekintettel arra, hogy a település meglévő természeti értékei felbecsülhetetlenek, annak megóvása kiemelt jelentőséggel bír.
Ennek biztosítására:
A természeti értékek megvédése érdekében felül kell vizsgálni a település környezetvédelmi programját.
Ennek figyelembe vételével felül kell vizsgálni a térség környezetállapot felmérését, és a környezetállapot javítására szolgáló feladat-tervét. Törekedni kell a szükséges fejlesztések, rekonstrukciók megvalósítására.
A kistérség környezetvédelmi összhangjának megteremtése érdekében együtt kell működni az érdekelt önkormányzatokkal.
Fel kell számolni (számoltatni) az illegális szemét-és törmelék lerakó helyeket.
El kell készíttetni a zöld területek rehabilitációjának a tervét. Az abban foglaltak végrehajtására forrást kell keresni.
Térfigyelő kamerák felszerelésével tetten kell érni az illegális szemetet elhelyezőket.
A település csak olyan ipari beruházást enged letelepedni, ami nem veszélyezteti a település lakóit, nem szennyezi a környezetet, nem gátja az idegenforgalom fejlődésének sem.
1. Településrendezés
Alsóörs település településfejlesztési stratégiáját felül kell vizsgálni. A megfogalmazott településrendezési elveknek azt a célt kell szolgálniuk, hogy az itt élő és idelátogató polgárok, az itt működő vállalkozások a falusi-kistelepülési építészeti környezet sajátosságait figyelembe véve valósíthassák meg fejlesztési elképzeléseiket.
Ennek kiemelkedő szabályozó eszköze a település településszerkezeti terve és szabályozási terve.
A terveknek folyamatosan figyelembe kell venni:
a településnek a régió idegenforgalmában kialakítható szerepének erősítését
a minőségi turizmus fejlesztésének eszközeit
a sportolási lehetőségek fejlesztését, a sportszervezetek stabilitásának igényét
a közlekedési infrastruktúrát
a közterületi rendezési beavatkozások minőségi környezetkialakítási céljait
a minőségi lakó-üdülőterületi jelleghez illeszthető, kis-és középvállalkozások megtelepedését lehetővé tevő területfejlesztést
a már elfogadott szabályozási terv programokat

4. Fejezet

SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS

1. Ifjúsággal való törődés
Alsóörs település népessége az időskorúak irányába növekszik. A velük való törődés mellett kiemelten fontos a jövő nemzedékével való foglalkozás.
Ennek érdekében szükséges:
- A gyermek és ifjúsági korosztályok aktív részvételének, szerepvállalásának biztosítása, a fiatalok bevonása a döntés előkészítéstől a végrehajtásig tartó folyamatba, véleményük megkérdezése az őket érintő témában, a döntések meghozatala előtt.
- A gyermek és ifjúsági korosztály szabadidő eltöltése helyszíneinek folyamatos fejlesztése, a szabadidős tevékenységekhez szükséges személyi és tárgyi feltételek megteremtésének támogatása.
- A település játszótereinek korszerűsítése, bővítése, újak létesítése.
- A gyermek és ifjúsági korosztályokkal foglalkozó intézményeken belül állandó ifjúsági színterek kialakítási feltételeinek elősegítése.
- A média megnyerése az egészséget támogató alternatívák terjesztésére a gyermek és ifjúság körében.
- Fiatalok munkanélküliségének visszaszorítása érdekében munkahelyteremtés segítése.
- A biztonságos közlekedésük elősegítésére (pályázatok) rendezvények megszervezését szorgalmazza az önkormányzat.
- Folyamatos ismeretterjesztő tevékenységgel meg kell előzni a fiatalok káros szenvedélyeinek kialakulását.
1. Időskorúakkal való törődés
A település időskorú lakosságának növekedése fokozottabb megbecsülést, gondoskodást igényel. Az önkormányzat szociális alapellátási feladatai a rászorulóknak
- étkeztetést
- házi segítségnyújtást
- családsegítést
Ki kell alakítani a szép korúak művelődési lehetőségeinek új formáit, színtereit. Meg kell teremteni számukra az informatikai kultúra megismerésének a feltételeit, formáit.

5. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT KAPCSOLATRENDSZERE

1. Lakossági kapcsolatok
Az Önkormányzat kiemelt feladatának tekinti a lakosság folyamatos tájékoztatását a közügyek alakulásáról.
Ennek intézményesített eszközeit a jövőben is fenntartjuk:
A Képviselő-testület évente közmeghallgatást tart. Itt a település polgárai tájékoztatást kapnak az elmúlt időszak gazdasági és településpolitikai témáiról, ugyanakkor kifejthetik véleményüket közérdekű kérdésekben.
A település valamennyi háztartásába ingyenesen eljuttatjuk az Önkormányzati kiadásban megjelenő Halászbokor című havi újságot. Ezen keresztül is tájékoztatjuk a lakosságot a közéletről, ugyanakkor teret biztosítunk a közvélemény megjelenítésének is.
Az Öböl Televízió anyagi támogatásával biztosítjuk, hogy a televízión keresztül gyorsan, minél szélesebb körben tájékozódhassanak a településen történt eseményekről, folyamatokról.
A Települési Honlap folyamatos fejlesztésévével közvetlenül is biztosítjuk az információáramlást.
Sms szolgáltatást révén javítjuk a lakosság tájékoztatását
Teadélutánokat szervezünk ahol a résztvevők kötetlen formában tehetik fel kérdéseiket
Facebook csoportot működtetünk -Alsóörsért közösen-.
1. Intézményesített kapcsolatok
Az Önkormányzat működési alapelve az együttműködés a térségben és a településen jelen lévő szervekkel, szervezetekkel, így:
A település kistérségi szerepkörének erősítése érdekében együtt működünk a térség önkormányzataival a hatósági ügyintézés érdekében. Együttműködésünk alapja, a kölcsönös előnyök figyelembe vételével, a konkrét feladatok megoldása.
A település közbiztonságának javítása érdekében támogatjuk mind az e célból alakult polgári kezdeményezéseket, mind a Balatonfüredi Rendőrkapitányság működési feltételei biztosítását. Támogatjuk a Polgárőr Egyesületet.
Fontosnak tartjuk, hogy az önkormányzati intézményekkel, azok dolgozóival céltudatos, érdemi együttműködésre és problémamegoldásra törekvő kapcsolatrendszer alakuljon ki.
Támaszkodunk a civil szervezetek véleményformáló és informáló szerepére. Rajtuk keresztül is közelebb kívánunk jutni a helyi társadalom valóságos igényeihez, véleményéhez, hogy együttműködésükkel is segítsük a polgári értékrend kialakítását, megszilárdulását.
Támogatjuk a történelmi egyházak tevékenységét. Velük érdemben együttműködünk, elismerve tevékenységük erkölcs és emberformáló szerepét, karitatív és közéleti szerepét.
1. Nemzetközi kapcsolatok
Az Önkormányzat hosszú távú érdeke, hogy biztosítsa a nemzetközi kitekintést, a kapcsolatrendszerek kialakítását más kultúrákkal, gazdasági szereplőkkel. Ennek érdekében:
Tovább ápoljuk kapcsolatunkat a már meglévő településekkel.
Törekszünk e nemzetközi idegenforgalmi kapcsolatokat gazdasági kapcsolatokká bővíteni.

6. Fejezet

A gazdasági program megvalósításának pénzügyi mérlege

A gazdasági program alapcéljai között határoztuk meg, hogy Képviselő-testület biztosítani kívánja a település működőképességét, az önkormányzat kötelező és önként vállalt közfeladatainak ellátásához szükséges gazdasági alapokat, a feladatok önkormányzati fenntartású intézményrendszeren keresztül ellátását a takarékosság, a gazdaságosság és hatékonyság elveinek figyelembe vételével.
A gazdaságélénkítést és munkahelyteremtést is szolgáló beruházási, fejlesztési célok meghatározásánál figyelemmel kellett lennünk az elérhető uniós forrásokra és a rendelkezésre álló saját erő mértékére.
A gazdasági program célkitűzéseit figyelembe véve el kell készíteni a ciklus pénzügyi mérlegét.
A 2019-2024 közötti időszakban is fő cél a költségvetési egyensúly megtartása, az önkormányzat likviditásának, vagyoni és pénzügyi helyzetének stabilitása.
A gazdasági programban meghatározott célok megvalósítása megköveteli a költségvetési fegyelem betartását, a szigorú takarékos gazdálkodást.

7. Fejezet

ÖSSZEGZÉS

A település működésének és fejlődésének stratégiai elemei a gazdasági élet erősítése, az oktatásban az eredményes, korszerű és hatékony tevékenység továbbfejlesztése, valamint a település lakosságának közéleti aktivitására, tenni akarására építő önkormányzati munka. Az a célunk, hogy Alsóörs biztos megélhetést, új lehetőségeket adjon lakóinak.

Alsóörs Község Önkormányzata

Képviselő-testület

Hebling Zsolt

polgármester

Az önkormányzat alaptevékenysége kormányzati funkciók szerinti bontásban

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011220

Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

013320

Köztemető-fenntartás és működtetés

013350

Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016010

Országgyűlési, Önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

016020

Országos és helyi népszavazáshoz kapcsolódó tevékenységek

016030

Állampolgársági ügyek

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

042180

Állat-egészségügy

045160

Közutak, hidak alagutak üzemeltetése, fenntartása

045170

Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

052080

Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

063020

Víztermelés, kezelés, ellátás

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072311

Fogorvosi alapellátás

074011

Foglalkozás-egészségügyi ellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081041

Versenysport és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

081043

Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport) tevékenység és támogatása

081061

Szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás

081071

Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

082044

Könyvtári szolgáltatások

082091

Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

084070

A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése

086090

Mindenféle egyéb szabadidős szolgáltatás

091110

Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelésiintézményben

102031

Idősek nappali ellátása

102032

Demens betegek nappali ellátása

104030

Gyermekek napközbeni ellátása

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051

Szociális étkeztetés

107052

Házi segítségnyújtás

1. számú függelék: az 14/2020. (XII.16.) önkormányzati rendelethez
Alsóörs Község Önkormányzat jelképe

2. számú függelék: az 14/2020. (XII.16.) önkormányzati rendelethez