Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2013.(III.1.) számú rendelete

az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről

Hatályos: 2013. 08. 09- 2014. 02. 17


Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testületének

 4/2013. (III.1.) számú önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről

a 13/2013.(VIII.9.) számú módosító rendelettel egységes szerkezetben



Alsóörs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete figyelemmel Magyarország Alaptörvénye 32. cikk alapján kapott felhatalmazásra, a 2011. évi CLXXXIX. törvény, Magyarország helyi önkormányzatairól 111. §.-ban, a 2011. évi CXCV. törvény az államháztartásról 23-24. §.-ban, a 368/2011. (XII. 31.) Korm. Rendelet az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról 24., 27., 28. §-ban, valamint a 2012. évi CCIV. törvény, Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről törvényben foglaltakra  Lovas Község Önkormányzatának véleménye kikérésével a következőket rendeli el.


Szerkesztés...

1. A rendelet hatálya


1. § A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére, Alsóörs Község Önkormányzatára, az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatalra, az Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezetre, a Napraforgó Óvoda Alsóörsre.


2. A rendelet tartalma


2. § (1) A 2011. évi CXCV. Törvény az államháztartásról (továbbiakban: Áht.) 23-24. §.-ban foglaltak alapján a Képviselő-testület a költségvetési rendelet tartalmát az alábbiak szerint állapítja meg:


(2) A helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza


a)  a helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban,

b)  a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban,

c)  a költségvetési egyenleg összegét működési és felhalmozási cél szerinti bontásban,

d)  a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évek költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételét, ideértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban,

e)  a d) ponton túli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási bevételeket és kiadásokat működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban,

f) a költségvetési év azon fejlesztési céljait, amelyek megvalósításához a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé, az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegével együtt,

g) a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig, és a Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit,

h)  a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatásköröket, így különösen a Mötv. 68. § (4) bekezdése szerinti értékhatárt, a finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket, valamint a 34. § (2) bekezdése szerinti esetleges felhatalmazást.

i) A költségvetési rendeletben elkülönítetten szerepel az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék.

j) a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban,

k) a helyi önkormányzat és a fenntartásában működő intézmények előirányzat felhasználási tervét,

l) a közvetett támogatásokat - így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket - tartalmazó kimutatást.

3. Általános rendelkezések


3. § (1) A rendelet meghatározza az Önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatok ellátásához szükséges rendes és rendkívüli bevételeket, kiadásokat, figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó, illetve önállóan működő költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára, továbbá a 2013. évi gazdálkodás főbb szabályait.


(2) Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete irányítása alá tartozó költségvetési szerveknek takarékos és hatékony gazdálkodást kell folytatniuk.


(3) A (2) bekezdésben foglaltak végrehajtását az önkormányzat Képviselő-testülete, polgármestere, jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint az önállóan működő intézmények vezetőinek általános és eseti jellegű beszámoltatása révén ellenőrzi.

4. A költségvetés bevételei és kiadásai [1]


4. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat, az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal és az intézmények együttes 2013. évi költségvetésének bevételi főösszegét 688.299 ezer forintban, kiadási főösszegét 688.299 ezer forintban állapítja meg. A költségvetési hiány összege 0 eFt.

(2) A főösszegen belül a költségvetési keretösszegek az alábbiak szerint alakulnak (1. számú melléklet)

adatok eFt-ban


A

B

C


Megnevezés

Bevétel

Kiadás

1

Önkormányzat

330398

382896

2

Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal

53828

54298

3

Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet

190875

190620

4

Napraforgó Óvoda Alsóörs

59962

60485

5

Összesen

635063

688299


Az intézmények tervezett kiadásaihoz a fedezetet – saját bevételeiken túl – az Önkormányzat biztosítja.




[1] Módosította a 13/2013.(VIII.09.)számú önk.rendelet 1.§,  hatályos 2013.08.09-től

Szerkesztés...



5. Finanszírozás[1]


5. § Az Önkormányzat a költségvetési hiányt nem tervez a 2013. évben. A pályázatból megvalósuló beruházások finanszírozására támogatást megelőző, rövid lejáratú fejlesztési hitelt vesz igénybe, melyet 2013. évben visszafizet. Összege 35.193 eFt.




[1]Módosította a 13/2013.(VIII.09.)számú önk.rendelet 2.§, hatályos 2013.08.09-től

Szerkesztés...

6. Helyi adó bevételek


6.§ Az Önkormányzat helyi adó bevételeit a 2. számú melléklet tartalmazza.


7. Támogatásértékű bevételek


7.§ Az Önkormányzat támogatásértékű bevételeinek részletezését a 3. számú melléklet tartalmazza.

8. Költségvetési támogatás


8. § Az Önkormányzat költségvetési támogatását a 4. számú melléklet tartalmazza

9. Európai Uniós projektek


9. § Az Önkormányzat EU-s projektjeit, azok jelenlegi állását az 5. számú melléklet tartalmazza

10. Beruházás/felújítási kiadások


10.§ A beruházásokat és felújításokat a 6. számú melléklet tartalmazza.

11. Átadott pénzeszközök


11.§ Az Önkormányzat civil szervezeteknek, alapítványoknak, egyesületeknek, egyéb szervezeteknek, vállalkozásoknak nyújtott pénzeszköz átadásait a 7. számú melléklet tartalmazza. A pénzeszköz átadás keretösszege az előző évekhez hasonló nagyságrendű, így biztosítva a helyi szervezetek településen végzett hathatós munkájának és segítségének támogatását.

12. Szociális jellegű kiadások


12.§ Az Önkormányzat szociális jellegű kiadásait a 8. számú melléklet tartalmazza. Ezen kiadások tartalmazzák a törvény által szabályozott, illetve önkormányzati rendelet által meghatározott szociális kiadásokat. A törvény által szabályozott kiadások tekintetében a költségvetés az önrészt tartalmazza. A teljes kiadási összeg a támogatások visszaigénylését követően, előirányzat módosítás keretében kerül a költségvetésbe.

13. Létszám-előirányzatok [1]


13. § (1) Az Önkormányzat és intézményei várható 2013. évi létszámszükségletét a 9. számú melléklet tartalmazza. Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat és az intézmények korrigált költségvetési létszámkeretét 51,98 főben állapítja meg, melyből 51,34 fő az állandó, valamint az idénymunka (strand, kemping) létszámigénye, 0,64 fő a tervezett köz foglalkoztatott.


(2)A Képviselő-testület az Önkormányzat és az intézmények létszámkeretét az alábbiak szerint határozza meg:

a) Önkormányzat:   8,5 fő (ebből 0,33 köz foglalkoztatott)

b) Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal: 12,44 fő

c) Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet: 21,46 fő (ebből 0,31 köz foglalkoztatott)

d) Napraforgó Óvoda Alsóörs: 10,25 fő




[1] Módosította a 13/2013.(VIII.09.)számú önk.rendelet, 3.§, hatályos 2013.08.09-től

Szerkesztés...

14. Közvetett támogatások


14. § Az Önkormányzat közvetett támogatásait a 10. számú melléklet tartalmazza.

15. Költségvetési mérleg


15. § Az Önkormányzat és intézményei összesített költségvetési mérlegét a 11. számú melléklet tartalmazza.

16. Előirányzat-felhasználási terv


16. § Az Önkormányzat és intézményei előirányzat-felhasználási tervét a 12. számú melléklet tartalmazza.


17. Általános- és céltartalék [1]


17. § Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete az általános működési tartalék összegét 41.914 ezer forintban, céltartalékát 800 ezer forintban határozza meg. A céltartalék közművelődési érdekeltségnövelő támogatás önrészét képezi.  A tartalék felhasználásáról a Képviselő-testület dönt. A tartalék terhére hozott döntések alapján a Képviselő-testület negyedévenként, az utolsó negyedévben legkésőbb 2014. február 15-ig, 2013. december 31-i hatállyal dönt a költségvetés rendeletének módosításáról.




[1] Módosította a 13/2013.(VIII.09.)számú önk.rendelet 4.§, hatályos 2013.08.09-től


Szerkesztés...

18. Adósságot keletkeztető ügyletek


18. § Az Önkormányzat 2013.-ban és az azt követő három évben a Stabilitás törvény szerinti adósságot keletkeztető ügyletet nem tervez.

19. Többéves kihatással járó kötelezettségek


19. § Az Önkormányzatnak többéves kihatással járó kötelezettsége nincs.

20. Béren kívüli, és béren kívüli juttatásnak nem minősülő juttatások


20. §. (1) Alsóörs Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat, az Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet, valamint a Napraforgó Óvoda Alsóörs dolgozóinak – kivételt képeznek a közfoglalkoztatás keretében dolgozók – részére biztosított juttatás mértékét – az Szja tv. szerinti egyes meghatározott juttatás (utalvány) formájában – nettó 11.000 Ft/fő/hóban állapítja meg, melyre a forrást a Képviselő-testület a költségvetésben jóváhagyja. A juttatás a részmunkaidőben foglalkoztatott dolgozót részmunkaidejének arányában illeti meg.


(2) Az Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal közszolgálati dolgozói részére az éves  cafetéria keretet – figyelemmel a 2013. évre vonatkozó központi költségvetési törvény előírásaira - bruttó 200.000,- Ft/fő/évben határozza meg, melyre a forrást a Képviselő-testület a költségvetésben jóváhagyja. A választható juttatásokat a közszolgálati szabályzat tartalmazza.



(3) 2013. évre a Polgármester részére adható cafetéria keretet bruttó 200.000,- Ft/évben állapítja meg, melyre a forrást a Képviselő-testület a költségvetésben jóváhagyja.

21. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok


21. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.


(2) A költségvetési szerv költségvetésének végrehajtásáért az irányító szerv közjogi felelősséggel tartozik.


(3) Az Önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerve (Alsóörsi Közös Önkormányzati Hivatal) költségvetésének végrehajtásáért a jegyző a felelős. Felelőssége nem érinti az önállóan működő költségvetési szervek vezetőinek felelősségét. Az önállóan működő költségvetési szervek (Alsóörsi Településműködtetési és Községgazdálkodási Szervezet, Napraforgó Óvoda Alsóörs) költségvetésének végrehajtásáért az intézményvezetők felelősek.


(4) Az önkormányzat és szervei gazdálkodásának szabályosságát a jegyző éves költségvetési ellenőrzési terv alapján - belső ellenőr útján - ellenőrzi.


22. § (1) A Képviselő-testület az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig támogatja a társadalmi szervezeteket, helyi civil önszerveződő közösségeket, egyházakat. Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.


(2) Alapítvány céljára akkor is nyújtható pénzbeli támogatás, ha a székhelye nem Alsóörs községben van, de a község lakosságának, illetve az önkormányzat érdekeit is szolgálja.


(3) 100.000,- forint alatti támogatás egy összegben, 100.000,- forint feletti támogatást pedig félévente, egyenlő részletekben utalja az Önkormányzat.


(4) A támogatásban részesülő önszerveződő közösségek, egyesületek, alapítványok, vállalkozások, a kapott pénzeszközről tárgyévet követő év január 31-ig kötelesek elszámolni.


(5) Az (1)-(2) bekezdésben foglaltakon túlmenően társadalmi szervezetek, alapítványok, helyi civil önszerveződő közösségek, egyházak, vállalkozások támogatásáról a Képviselő-testület az általános tartalék, valamint a többletbevételek terhére hozhat döntést.

23. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az intézmények vezetőit a költségvetésben előírt bevételek beszedésére, és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.


(2) Az önállóan működő költségvetési intézményeknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatások növekedését.


(3) Az önállóan működő és gazdálkodó, illetve az önállóan működő költségvetési intézmények vezetői az e rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatok felett előirányzat felhasználási jogkörrel rendelkeznek.


(4) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében az Alapító Okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el. Olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv Alapító Okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be. A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv Alapító Okirata szerinti tevékenység ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.


(5) A (4) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden olyan esetben a fenntartó előzetes hozzájárulása szükséges, ahol a pályázatnak feltétele a saját erő, kivéve, ha az intézményvezető a költségvetéséből ki tudja gazdálkodni. A közvetlen pénzbeli támogatás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről az intézmény vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert.


(6) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.

24. § (1) A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok és költségvetési létszámkeretek között átcsoportosítást - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a Képviselő-testület engedélyezhet.


(2) A Képviselő-testület a költségvetési szerv a bevételi előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát, kiadási előirányzatai közötti átcsoportosítási jogát a kiemelt előirányzatokon belül – személyi kiadások, társadalombiztosítási járulékok és szociális hozzájárulási adó, dologi kiadások, átadott pénzeszközök, támogatások, felhalmozási kiadások – Önkormányzat esetében a polgármesterre, az önállóan működő és gazdálkodó szerv esetében a jegyzőre, az önállóan működő intézmények esetében az intézményvezetőkre ruházza át. Az átcsoportosítás nem terjedhet ki kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításra. Az átruházott hatáskörben hozott döntés a későbbi évekre vonatkozóan többletkiadással nem járhat.

25. § Az év közben keletkező központi és egyéb pótelőirányzatok felosztásáról a polgármester előterjesztése alapján a Képviselő-testület dönt, a költségvetési rendelet módosításával. A Képviselő-testület negyedévenként, de legkésőbb 2014. február 15-ig, 2013. december 31-i hatállyal dönt a költségvetés rendeletének módosításáról.

26. § Az önkormányzati költségvetési szervek 2012. évi pénzmaradványának elszámolása során a kötelezettséggel nem terhelt szabad pénzmaradvány felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

27. § Az önkormányzat szabad pénzeszközeit a polgármester jogosult a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében, melyről a képviselő-testületet tájékoztatja.

28. § (1) Felújítás, beruházás csak akkor indítható, ha a szükséges fedezet rendelkezésre áll.


(2) Az önkormányzati költségvetési szervek közbeszerzési értékhatárt elérő beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény megfelelő rendelkezéseit kell alkalmazni. A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2.000 eFt-ot meghaladó beszerzések, beruházások illetve felújítások esetén a Beszerzési Szabályzatban foglaltak szerint kell eljárni.

29. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedéseket hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.


(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok közötti átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

30. § (1) A Képviselő-testület önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak elismert tartozás állománya a (2) bekezdésben meghatározott időt és mértéket eléri.


 (2) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötvenmillió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki


(3) Az önkormányzati biztost a Képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg.

24. Záró rendelkezések


31. § A költségvetési rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.


   

                                         Hebling Zsolt                                   Báró Béla

                                         polgármester                                       jegyző



A rendelet kihirdetésének napja: 2013. március 1.