Gyúró Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021.(III.15.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 15- 2021. 09. 28

Gyúró Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2021.(III.15.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

Gyúró Község Önkormányzatának Képviselő-testülete hatáskörében eljáró Gyúró Község Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése értelmében, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya és címrendje

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre (intézményekre), támogatásban részesített magánszemélyekre.

(2) A költségvetési szervek a költségvetési rendeletben külön-külön alkotnak egy-egy címet az alábbiak szerint:

  • 1. Gyúrói Főzőkonyha Gyúró, Thököly út 25/A.
  • 2. Gyúrói Gézengúz Óvoda Gyúró, Thököly út 31.

2. A 2021. évi költségvetés bevételei, kiadásai és a költségvetés tartalék előirányzata

2. § (1) A Képviselő-testület Gyúró Község Önkormányzata 2021. évi költségvetése működési bevételét 114.548.745 Ft-ban, felhalmozási bevételét 0 Ft-ban, finanszírozási bevételét 0 Ft-ban, bevételi főösszegét 114.548.745 Ft-ban állapítja meg. A Képviselő-testület Gyúró Község Önkormányzata 2021. évi költségvetése működési kiadásait 110.822.912 Ft-ban, felhalmozási kiadásait 294.838 Ft-ban, finanszírozási kiadását 3.430.995 Ft-ban, kiadási főösszegét 114.548.745 Ft-ban állapítja meg. A tárgyévi működési bevételek és kiadások különbözeteként a működési többlet összege 3.725.833 Ft.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete az (1) bekezdésben megállapított működési többlet összegét az intézményfinanszírozásra biztosítja.

(3) Az (1) bekezdés szerinti bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti rovatokra tagolását az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek szerinti megbontásban az 1. melléklet szerint határozza meg. A kormányzati funkciók szerinti bevételeket a rendelet 2. melléklet tartalmazza.

(4) Az (1) bekezdés szerinti kiadási főösszeg kiemelt előirányzatonkénti rovatokra tagolását az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek szerinti megbontásban a 3. melléklet szerint határozza meg. A kormányzati funkciók szerinti kiadásokat e rendelet 4. melléklet mutatja be.

(5) Gyúró Község Önkormányzat 2021. évi költségvetési mérlegét a 5. melléklet részletezi.

(6) Gyúró Község Önkormányzat 2021. évi bevételeinek és kiadásainak feladattípusonkénti megoszlását a 6. melléklet tartalmazza.

(7) Gyúró Község Önkormányzata támogatásértékű kiadásai, pénzeszközátadásai részletezését a 7. melléklet mutatja be.

(8) Gyúró Község Önkormányzat felhalmozási kiadásait elkülönítetten részletesen a 8. melléklet tartalmazza.

(9) A 2021. évi tartalékok előirányzatait a 9. melléklet részletezi.

(10) Gyúró Község Képviselő-testülete az Önkormányzat és az intézmények létszámkereteit a 10. melléklet szerint határozza meg.

(11) Gyúró Község Önkormányzata többéves kihatással járó döntések kötelezettségeit a 11. melléklet tartalmazza.

(12) Gyúró Község Önkormányzat pályázatait, Európai Uniós támogatási programjait a 12. melléklet mutatja be.

(13) Gyúró Község Önkormányzat közvetett támogatásait a 13. melléklet részletezi.

(14) A 2021. évi előirányzat – felhasználási ütemtervet a 14., a likviditási tervet a 15. melléklet tartalmazza.

(15) A költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban a 16. melléklet mutatja be.

3. A költségvetés végrehajtásának általános szabályai

3. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A célfeladatokra tervezett előirányzatok felhasználásáról, valamint a helyi önszerveződő közösségek részére tervezett előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

(5) Az adókintlévőségek, bármilyen jellegű követelések csökkentése érdekében érvényesíteni kell a költséghatékony végrehajtási és ellenőrzési tevékenységet.

(6) Az önkormányzati feladatellátás minden területén érvényesíteni kell a szigorú, takarékos gazdálkodás követelményét. A költségvetési szervek vezetői kötelesek a takarékos, ésszerű gazdálkodás követelményeinek megfelelni és javaslataikkal, döntéseikkel segíteni a kiadások csökkentését.

(7) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy - pályázat benyújtásáról, és saját forrás biztosításáról szóló külön testületi döntés hiányában - az Önkormányzat által benyújtani kívánt támogatási igény (pályázat) esetében az Önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy soron következő testületi ülésen tájékoztatja a testületet.

(8) Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el. Újabb kötelezettségek vállalása előtt figyelembe kell venni a meglévő, többéves kihatással járó kötelezettségeket, továbbá a fedezetül szolgáló bevételek realizálását. Kötelezettséget vállalni „az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról” szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Ávr.) foglalt kivételekkel csak pénzügyi ellenjegyzés után, a pénzügyi teljesítés esedékességét megelőzően, írásban lehet.

4. Az Önkormányzat gazdálkodására vonatkozó általános előírások

4. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 20.000.000 Ft összeghatárig - mely esetenként az 5.000.000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.

(3) Az (1) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2021. december 31-ig gyakorolható.

(4) Az Önkormányzat gazdálkodásával összefüggő feladatokat a Váli Közös Önkormányzati Hivatal Gyúrói Kirendeltsége látja el.

5. § (1) A Képviselő-testület a 2021. évi jóváhagyott költségvetési előirányzatok, kiemelt előirányzatok év közbeni megváltoztatására magának tartja fenn az alábbi feladatok tekintetében:

  • a) az előző évi maradvány - ezen belül az áthúzódó, kötelezettségvállalással terhelt kifizetések jóváhagyására,
  • b) a jóváhagyott intézményi költségvetési támogatás „ágazati szintű” előirányzatának betartásával átcsoportosításra a költségvetési szervek között, ha annak feladataiban jelentős változás következik be,
  • c) az előző évi maradvány áthúzódó, kötelezettségvállalással terhelt és kötelezettségvállalással nem terhelt, szabad részének felosztására, azok előirányzatának módosítására.

(2) Év közben új kötelezettségvállalás csak a tényleges pénzügyi, likviditási helyzet függvényében lehetséges.

(3) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a Polgármester a Képviselő-testületet a munkaterv szerinti, soron következő ülésen tájékoztatja.

(4) A Polgármester pótköltségvetési rendelet-tervezetet csak akkor köteles a Képviselő-testület elé terjeszteni, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek az önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

(5) Az év közben realizálódó – nem céljellegű – önkormányzati többletbevételt általános tartalékba kell helyezni, ennek felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

(6) A Képviselő – testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy 1.000.000 Ft-ig a forrásfelhasználásról döntsön. A Polgármester a soron következő Képviselő – testületi ülésen köteles beszámolni a 500.000 Ft-ot meghaladó döntéseiről.

5. A költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó általános előírások

6. § (1) A költségvetési szerveknek költségvetési alapokmányaikat a rendelet mellékleteiben meghatározott összegekkel kell összeállítaniuk.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza az önkormányzati költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(3) A költségvetési szerveknél a tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett saját bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők.

(4) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési intézmény köteles betartani.

(5) Az intézmények az éves gazdálkodásukról készített beszámolóban a költségvetési maradvány elszámolása során - az általános szabályokon túl - kötelesek a felújítási, az étkeztetési-, az energia és közüzemi díjak-, a nyugdíjazás és létszámcsökkentési döntések, jubileumi jutalmak fedezetére biztosított előirányzatokról, a kötött felhasználású támogatásokról, a gazdasági szakemberek továbbképzésére biztosított előirányzatokról, a bejáró dolgozók útiköltség térítésére adott előirányzatokról, a rehabilitációs hozzájárulásra biztosított előirányzatról valamint az évközben céljelleggel biztosított előirányzatokról elszámolni. A pénzmaradványt az /Önkormányzati Hivatal vizsgálja felül.

(6) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.

6. Költségvetési előirányzatok megváltoztatása a költségvetési szerveknél

7. § (1) Az Önkormányzat intézménye bevételi és kiadási előirányzatait az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 34. § (3) bekezdésben foglaltak szerint saját hatáskörben módosíthatja, a kiadási előirányzatait egymás között átcsoportosíthatja.

(2) A költségvetési szervek pótelőirányzati igényt csak akkor nyújthatnak be, ha a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítással sem teljesíthető az intézményi feladatellátás.

(3) Az (1) bekezdés szerinti átcsoportosítások tényéről a költségvetési szerv vezetője a Polgármestert a tárgyhót követő hónap 10. napjáig tájékoztatja.

8. § Amennyiben új szakmai program indítását a költségvetési szerv önkormányzati költségvetési támogatási igény nélkül vállalja fel, az indítást követő öt éven belül pót-előirányzati igénnyel a fenntartó felé nem élhet.

7. A költségvetési szerv többletbevételének felhasználása

9. § (1) Az Önkormányzat intézménye a jóváhagyott költségvetésében megtervezett, az eredeti előirányzatot meghaladó és a térítési díjon felüli, esetenkénti saját többletbevételét a bevétel megszerzése érdekében felmerült költségek levonása után felhasználhatja, ha a kiadási előirányzatokon egyidejűleg túllépés nem mutatkozik, és többletbevétel nem haladja meg az 1.000.000Ft-ot. Az 1.000.000Ft-ot meghaladó többletbevétel csak a Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzat-módosítás után használható fel.

(2) Az (1) bekezdés alapján végrehajtott előirányzat módosítással éven túli, tartós kötelezettségvállalás költségvetési fedezete nem biztosítható.

(3) A költségvetési előirányzatok tervezett összegét meghaladó, pénzügyileg teljesített bevételként 2021. évben a 2021. december 31-ig befolyt bevétel vehető figyelembe.

(4) A költségvetési szervek évközben a tervezett, illetve a módosított előirányzatot meghaladó többletbevételükből – e paragrafusban foglaltak figyelembevételével – az éves személyi juttatások és az azzal összefüggő munkaadókat terhelő járulékok előirányzatát legfeljebb: a többletbevétellel összefüggő feladat elvégzéséhez szükséges, nem a személyi juttatások körébe tartozó közvetlen kiadásoknak az adott bevételből történő teljesítése után fennmaradó összeg erejéig, szerződés esetén az abban meghatározott összeggel emelhetik.

(5) Nem emelhető a személyi juttatások előirányzata az intézményi ellátási díjak, az alkalmazottak térítése, az alkalmazott, hallgató, tanuló stb. kártérítése és egyéb térítése, a felhalmozási és tőke jellegű bevételek, továbbá az átvett pénzeszközök előirányzatot meghaladó többletéből, kivéve, ha a bevétel a személyi juttatásból teljesítendő kiadást szolgál, vagy a megkötött szerződés, megállapodás költségterve személyi célú kifizetéseket tartalmaz.

8. Személyi juttatásokkal való gazdálkodás

10. § (1) Az önkormányzati költségvetési szerv a részére jóváhagyott, illetve módosított személyi juttatások, és a költségvetési létszám-előirányzatával a jogszabályi előírások figyelembevételével önállóan gazdálkodik.

(2) A Váli Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapjának összege a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 58. § (1) bekezdésben megállapított összegtől 20%-kal magasabb, azaz 46.380 Ft.

(3) A Váli Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 151. § (1) bekezdése alapján bruttó 231.900 Ft cafetéria juttatásban részesülnek.

(4) Az Önkormányzatnál, illetve annak intézményeinél dolgozó Polgármester, Alpolgármester számára bruttó 200.000 Ft, a közalkalmazottak számára személyenként bruttó 142.992 Ft cafetéria keretet határoz meg a Képviselő-testület.

(5) A költségvetési szervek költségvetésében jutalom címén teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés céljából megtervezett előirányzat az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatára vetítve nem haladhatja meg a 10 %-os mértéket.

9. A finanszírozási célú műveletekkel kapcsolatos szabályok

11. § (1) Az Önkormányzat 2021. évben folyószámla-hitelkeretre szóló szerződéskötést nem tervez.

(2) Az Önkormányzat fizetési számláján átmenetileg szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről, államilag garantált (rövid lejáratú) értékpapír vásárlásáról a Polgármester rendelkezik.

10. Maradványra vonatkozó rendelkezések

12. § Az önkormányzati költségvetési szervek maradványát a Képviselő-testület hagyja jóvá és dönt az önkormányzati szabad maradvány felosztásáról.

11. Egyéb rendelkezések

13. § (1) Az önkormányzati és intézményi beruházásokra, felújításokra, árubeszerzésekre, szolgáltatások megrendelésére a közbeszerzésekről szóló jogszabályi előírásokat kell alkalmazni.

(2) A költségvetés évközi módosításait követően a közbeszerzést érintő előirányzat változásokat az éves közbeszerzési tervben haladéktalanul át kell vezetni, és a Képviselő-testület soron következő ülésére jóváhagyásra be kell terjeszteni.

(3) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(4) A költségvetési szervek a Polgármesterrel történő egyeztetést követően, a folyamatos igényeiknek megfelelően kapják pénzellátásukat.

(5) Az Áht. 85. §-a azt rögzíti, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor.

(6) Az önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

14. § (1) Az önkormányzati költségvetési szerv saját feladatkörében és nevében csak a Polgármester jóváhagyása alapján nyújthat be pályázatot, abban az esetben is, ha a pályázat 100%-ban támogatással finanszírozott.

(2) Az önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek által benyújtott pályázatokra vonatkozó Képviselő-testületi előterjesztésekben be kell mutatni a pályázati önrészek, valamint a támogatások előfinanszírozásának pénzügyi feltételeit.

15. § A költségvetési szervek a költségvetési előirányzatok ütemezett felhasználásának nyomon követése érdekében a dologi kiadások jóváhagyott költségvetési előirányzatának felhasználása esetén a kötelezettségvállalás előtt az erre vonatkozó kötelezettségvállalási dokumentum tervezetét (szerződéstervezet, megrendelő) a Polgármesterhez benyújtani kötelesek, az 500.000 Ft alatti kifizetések, valamint a közszolgáltatókkal létrejött szerződések alapján a közüzemi díjak kifizetései kivételével.

16. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek társadalmi szervezetet, alapítványt nem támogathatnak.

(2) Az önkormányzat által támogatott szervezetek és magánszemélyek tartalmi és pénzügyi elszámolási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű összeg rendeltetésszerű használatára vonatkozóan az Ávr.-ben foglaltak szerint.

17. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek pénzkölcsönt (hitelt) nem vehetnek fel, kezességet nem vállalhatnak, értékpapírt nem vásárolhatnak, váltót nem bocsáthatnak ki, és nem fogadhatnak el.

(2) A Polgármester a Képviselő-testülettől átruházott hatáskörben jogosult az átmenetileg szabad pénzeszközök tőkegarantált befektetésére pénzintézeti betét vagy befektetési alap formájában, továbbá diszkont kincstárjegy, államkötvény vásárlásra és értékesítésre.

18. § A költségvetés végrehajtásáról szóló rendeletet az elfogadott költségvetéssel összehasonlítható módon, e rendelet táblázatai szerinti szerkezetnek megfelelően kell elkészíteni.

12. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

19. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

13. Záró rendelkezések

20. § A rendelet 2021. március 15-én 12 órakor lép hatályba, rendelkezéseit a 2021. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni.