Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlésének 7/2021. (II.15.) önkormányzati rendelete
a 2021. évi költségvetés végrehajtásáról
Hatályos: 2021. 02. 16- 2022. 02. 14Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlésének 7/2021. (II.15.) önkormányzati rendelete
a 2021. évi költségvetés végrehajtásáról
Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlése a helyi költségvetési rendelet végrehajtására az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011 (XII.31.) Korm. rendelet, Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV törvény, valamint a Nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI törvény rendelkezéseinek figyelembevételével a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzatára és költségvetési szerveire, Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlésére és szerveire, Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalára, Hódmezővásárhely-Szikáncs Településrész Önkormányzatára, a Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulásra és költségvetési szerveire, a Hódmezővásárhely-Mártély-Székkutas Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulásra, a nemzetiségi önkormányzatokra valamint költségvetési szerveire (együttesen a továbbiakban: költségvetési szervek), továbbá a támogatásban részesített természetes személyekre, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki.
Az önkormányzat és a költségvetési szervek gazdálkodása
2. § (1) Az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal gazdálkodása elkülönül a pénzforgalmat is ideértve, továbbá elkülönült önálló költségvetéssel rendelkeznek a helyi nemzetiségi önkormányzatok, a Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ, a Németh László Városi Könyvtár és Pósa Lajos Gyermekkönyvtár, a Hódmezővásárhelyi Egyesített Óvoda, Hódmezővásárhelyi Közétkeztetési Intézmény továbbá a Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulás, a Hódmezővásárhely-Mártély-Székkutas Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás.
(2) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(3) A bevételek beérkezésének és a kiadások teljesítésének ütemezéséről a költségvetési szervek az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény (továbbiakban: Áht.) 78. § (2)-(3) bekezdésében, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011 (XII.31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) 122. § (2) foglaltakra tekintettel likviditási tervet készítenek, amely havi ütemezéssel tartalmazza a teljesíthető kiadásokat.
(4) A Közgyűlés felhatalmazza a költségvetési szerveit a költségvetési rendeletben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(5) A Közgyűlés felhatalmazza a polgármestert, a jegyzőt valamint az egyes költségvetési szervek képviseletére jogosult személyeket, hogy a (3) bekezdésben foglaltak végrehajtása érdekében szerződéseket kössön és módosítson - ideértve a vagyonhasznosításhoz kötődőeket is - valamint intézkedjen a jóváhagyott kiadási előirányzat célirányos felhasználásáról.
(6) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők.
(7) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek a tárgyévet megelőző év december 31. napján fennálló, 100.000,- Ft-ot meg nem haladó követeléseiket az önkéntes teljesítésre történő felhívástól számított 1 év elteltével saját hatáskörben törölhetik, ha a behajtásuk eleve eredménytelennek látszik és a végrehajtási eljárás indokolatlan többletköltséget jelentene, egyebekben behajtásra előírni nem kell őket.
(8) Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlése felhatalmazza, és egyben felkéri a polgármestert, hogy az Önkormányzat tulajdonát képező, a Közgyűlés által értékesítésre és megterhelésre kijelölt, forgalomképes lakások és nem lakáscélú helyiségek értékesítése érdekében a szükséges intézkedéseket tegye meg, az ingatlanok forgalmi értékének megállapítása érdekében az értékbecslések megrendeléséről, majd ezt követően azok meghirdetéséről gondoskodjon és az így lefolytatott pályázati eljárás eredményét jóváhagyásra terjessze a Közgyűlés elé.
3. § (1) A költségvetési szervek a jóváhagyott előirányzatokon belül kötelesek gazdálkodni.
(2) Az intézmények saját bevételeiből képződő nettó összeget az önkormányzat elvonhatja.
4. § (1) Az Önkormányzat a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV törvény (továbbiakban: Stabilitási törvény) 10. § (2) bekezdésében meghatározott kivételektől eltekintve adósságot keletkeztető ügyletet érvényesen kizárólag a Kormány előzetes engedélyével köthet, ugyanakkor az intézmények adósságot keletkeztető ügyletet nem köthetnek.
(2) Az Önkormányzat a működésének finanszírozására kizárólag likvidhitelt, azaz éven belül visszafizetendő, akár a pénzforgalmi számlához is kapcsolódóan nyújtott hitelt vehet fel. Az adósságot keletkeztető ügylet csak annyiban köthető, amennyiben ezen ügyletből származó tárgyévi összes fizetési kötelezettség az ügylet futamidejének végéig egyik évben sem haladja meg az Önkormányzat Stabilitási törvényben meghatározottak szerinti, adott évi saját bevételeinek 50 %-át.
5. § (1) A jelen rendelet 2. § (1) bekezdése alapján az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, valamint az önkormányzat irányítása alá tartozó további költségvetési szervek, társulások illetve a helyi nemzetiségi önkormányzatok kötelesek önálló fizetési számlát nyitni és önálló adószámot igényelni.
(2) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek, társulások illetve a helyi nemzetiségi önkormányzatok esetében az (1) bekezdésben meghatározott számlákat a Polgármesteri Hivatal kezeli azzal, hogy az irányítása alá tartozó intézmények számláikat az alábbi pénzintézeteknél vezetik:
6. § Az intézmények
a) kizárólag a Közgyűlés előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázott feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel,
b) a Közgyűlés előzetes jóváhagyása nélkül csak abban az esetben nyújthatnak be szakmai programokra pályázatot, ha a pályázott feladat ellátása miatt az intézmény többlettámogatási igénnyel nem jelentkezik a fenntartó önkormányzatnál. Ez esetben is szükséges azonban a pályázatról a Polgármesteri Hivatal egyidejű tájékoztatása.
7. § Az önkormányzat, továbbá a Polgármesteri Hivatal a vagyontárgyaira teljes körű biztosításokat, illetve egyes tevékenységeikre felelősségbiztosításokat kötnek. Az intézmények ezen felül csak a fenntartó engedélyével köthetnek biztosítási szerződést.
8. § Az önkormányzati intézmények költségvetése elkészítéséhez szükséges elemi adatok biztosítása érdekében az intézmények az információszolgáltatás rendjére vonatkozó szabályok szerint kötelesek adatot szolgáltatni.
9. § (1) A Közgyűlés költségvetésének megfelelően biztosítja a gazdálkodás feltételeit, a pénzügyi lehetőségek figyelembevételével.
(2) A Közgyűlés az intézmények kötelező feladatellátását finanszírozza, a vállalkozási jellegű feladatokat az intézmények saját bevételeikből kötelesek ellátni. Nem tekinthető saját bevételnek a működésre biztosított költségvetési támogatás.
(3) Az intézményeknél a tárgyévi költségvetésben jóváhagyott keretszámokat szigorúan be kell tartani. Sem a meghatározott létszám, sem a létszám alapján megállapított költségkeret törvény vagy Kormány rendelet eltérő rendelkezése nélkül nem léphető át.
(4) A Közgyűlés a költségvetésnek megfelelően a pénzellátás függvényében folyamatosan megteremti a gazdálkodás feltételeit.
(5) A Közgyűlés felhatalmazza a polgármestert, hogy az általános és céltartalékra elkülönített kiadási előirányzatok felett rendelkezzen. A céltartalékon lévő kiadási előirányzatra kötelezettséget vállalni kizárólag a kiadási előirányzatnak megfelelő mértékű - az éves költségvetésben eredetileg nem tervezett - bevétel teljesülése esetén lehetséges.
(6) A költségvetésben új kiadási előirányzat megnevezésére, valamint az eredeti költségvetésben jóváhagyott előirányzatok megemelésére csak az ezt fedező források egyidejű megjelölésével, illetve megemelésével van mód.
(7) A város költségvetési egyensúlyának megteremtése érdekében a kötelező feladatok ellátásának finanszírozása prioritást élvez, ennek keretében a Közgyűlés felhatalmazza a polgármestert a kifizetések e célból történő rangsorolására.
(8) Az önkormányzat tulajdonában álló, valamint ezt követően tulajdonába kerülő portfoliók értékesíthetők, lehetőleg névértéken. Az értékpapír portfoliók értékesítéséből származó bevétel a működés biztonságosabbá tétele, illetve a felhalmozási célú bevételek növelése érdekében használható fel.
Előirányzat módosítás az intézményeknél
10. § (1) A helyi feladatok ellátása érdekében és a fizetőképesség megtartása céljából a Közgyűlés felhatalmazza a polgármestert, hogy a portfoliók, illetve az ingatlanok értékesítését az Nvtv. rendelkezéseinek figyelembevételével továbbra is folytassa, az ebből befolyt bevételek felhasználásával a város zökkenőmentes működését segítse elő, illetve a felhalmozási célú bevételeket növelje, továbbá felhatalmazza ennek érdekében, hogy 100 millió forint összeghatárig szükség esetén előirányzat-módosítást, illetve átcsoportosítást hajtson végre. A 100 millió Ft-os összegre vonatkozó felhatalmazás az adott költségvetési éven belül, az előirányzat-módosításnak a költségvetési rendeleten történő átvezetését követően, a felhatalmazás szerinti teljes összegre ismét nyitva áll.
(2) Az intézmények saját hatáskörben kezdeményezhetik jóváhagyott bevételi és kiadási előirányzataik módosítását:
Pénzellátás, pénzkezelés
11. § (1) Az intézmények pénzellátása a központi pénzkezelés keretein belül történik.
Önkormányzati biztos kirendelése
12. § (1) A Közgyűlés amennyiben a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény 4. §-a szerinti adósságrendezési eljárást az önkormányzat vagy hitelezői nem kezdeményezték, önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak elismert tartozásállománya a (2) bekezdésben meghatározott időt és mértéket eléri.
(2) Önkormányzati biztos kinevezése kötelező, ha az egyes, önálló jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szervnél nyilvántartott 30 napon túli elismert tartozásállomány mértéke eléri a költségvetési szerv éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy százötven millió forintot és e tartozását nem képes 30 nap alatt sem 10% alá szorítani.
(3) Az önkormányzati biztos kirendelését a (2) bekezdésben foglalt elismert tartozásállomány elérése esetén a polgármester, amennyiben e kötelezettségének nem tesz eleget, abban az esetben:
a) a Közgyűlés pénzügyi, gazdasági bizottsága,
b) a helyi önkormányzat jegyzője,
c) a Közgyűlés által megbízott könyvvizsgáló,
d) a költségvetési szerv vezetője kezdeményezi.
(4) Az önkormányzati biztos lehet az Ávr. 116. § (2) kezdésében meghatározott magyar állampolgár vagy gazdasági társaság.
(5) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek közül a pénzügyi, gazdasági bizottság döntése alapján a polgármester bízza meg.
(6) Az önkormányzati biztos kirendelésével kapcsolatos költségek fedezetéről a polgármester előterjesztése alapján a Közgyűlés dönt.
13. § (1) Az önkormányzati biztos a megbízását követő 15 napon belül köteles tájékoztatást adni az adott költségvetési intézmény általános gazdasági helyzetéről, kiemelve a pénzügyi állapotot, a lejárt határidejű követelések pénzügyi rendezésének lehetőségét. A jelentést a polgármester és a pénzügyi, gazdasági bizottság részére kell benyújtani.
(2) Az önkormányzati biztos köteles a költségvetési szerv ellen kezdeményezett adósságrendezési eljárás megindításáról a polgármestert haladéktalanul értesíteni.
(3) Megszűnik az önkormányzati biztos megbízatása az adósságrendezési eljárás megindítása esetén a pénzügyi gondnok kinevezésének időpontjával egyidejűleg, amennyiben a jelen rendelet 12. § (2) bekezdésére figyelemmel a költségvetési szerv 30 napon túli tartozásai az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-a alá csökken.
Közbeszerzés
14. § (1) A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (továbbiakban: Kbt.) 15. § (2) bekezdése alapján az uniós értékhatárokat időszakonként az Európai Bizottság állapítja meg és teszi közzé az Európai Unió Hivatalos Lapjában. Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzatára, mint a Kbt. 5. § (1) c) pontja szerinti ajánlatkérőre vonatkozó közösségi értékhatárok az alábbiak szerint kerültek meghatározásra:
Vegyes és záró rendelkezések
15. § (1) A Polgármesteri Hivatalban és az Önkormányzathoz tartozó intézményekben, támogatásban részesülő gazdasági társaságokban a bérfizetés napja legkésőbb a tárgyhót követő hónap 5. napja. A bérek számlára utalása miatt a béreket olyan időpontban kell feladni, hogy a bérfizetés napján az a dolgozó számlájára megérkezzen.
(2) Az Önkormányzat által fizetendő segélyek kifizetését elsősorban az Önkormányzat számlavezető pénzintézeténél nyitott számlára utalással kell teljesíteni. A számlára utalás alól kivétel az azonnali kifizetést igénylő krízishelyzet kezelésére megállapított és 48 órán belül kifizetésre kerülő segély azzal, hogy annak kifizetésére az Önkormányzat pénztárában kerül sor.
(3) Az Önkormányzat Adóhatósága részére teljesítendő befizetések a belföldi befizetési számlával rendelkező és pénzforgalmi számlával rendelkező adózónak átutalással, az ezzel nem rendelkező adózónak a Polgármesteri Hivatal pénztárába történő készpénz befizetéssel is teljesíthető. A Polgármesteri Hivatal házi pénztárába történő adó befizetéseket a pénztáros köteles még ugyanazon a banki napon a megfelelő adószámlákra befizetni.
16. § (1) Az intézmények átszervezése és az ésszerűsítés megkövetelte esetleges létszámcsökkentés esetén a leépítés során kifizetendő végkielégítés, felmentés idejére járó illetmény összegét lehetőség szerint az állami költségvetésből vissza kell igényelni.
(2) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. §-a szerinti illetményalap 2021. évben 38 650 forint, a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 61. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Közgyűlés az illetményalapot az elmúlt évivel egyezően 49.000,-Ft-ban állapítja meg.
(3) A köztisztviselők cafetéria-juttatásának éves összegét a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 151. § (1) bekezdésében és a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 61. § (4) bekezdésében foglaltakra tekintettel 200.000,- Ft-ban állapítja meg a Közgyűlés, azzal, hogy a cafetéria-juttatás éves összege biztosít fedezetet az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek megfizetésére is.
17. § (1) Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2021. január 1. naptól kell alkalmazni.
(2) Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a 2020. évi költségvetés végrehajtásáról szóló 3/2020. (II.14.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.