Csanádpalota Város Önkormányzat Képviselőtestületének 14/2014 (X.22.) önkormányzati rendelete
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Hatályos: 2015. 08. 29- 2016. 02. 29Csanádpalota Város Önkormányzat Képviselőtestületének 14/2014 (X.22.) önkormányzati rendelete
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
2015-08-29-tól 2016-02-29-ig
CSANÁDPALOTA VÁROS
ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE
14/2014.(X.22.)
önkormányzati rendelete
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
(módosításokkal egységes szerkezetbe foglalva,
hatályos 2015. augusztus 29-től)
Záradék:
A rendelet megalkotásának napja: 2014. október 22.
A rendelet kihirdetésének napja: 2014. október 22.
A rendelet hatálybalépésének napja: 2014. október 22.
dr. Barna Angéla sk.
Jegyző
CSANÁDPALOTA VÁROS ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE 14/2014. (X. 22.) RENDELETE A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Csanádpalota Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott egyedi jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- Fejezet
Általános rendelkezések
- §
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Csanádpalota Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)
- Az Önkormányzat székhelye: 6913. Csanádpalota, Kelemen László tér 10.
- Az Önkormányzat illetékességi területe: Csanádpalota Város közigazgatási területe
- Közös Önkormányzati hivatal neve, székhelye: Csanádpalotai Közös Önkormányzati Hivatal 6913. Csanádpalota, Kelemen László tér 10.
- Az önkormányzat hivatalos kiadványa a PALOTAI KRÓNIKA.
- Az önkormányzat jelképei a városi címer és zászló, melyek leírását és használatának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
- A Képviselő-testület helyi kitüntetés alapítására, adományozására vonatkozó szabályokat külön rendeletben állapítja meg.
- Fejezet
Az önkormányzat feladat- és hatásköre
2. §
- Az önkormányzat kötelező és önként vállalható feladat- és hatásköreit a Magyarország helyi önkormányzatokról szóló törvény, más jogszabályok rögzítik. Ellátásukról a Szervezeti és Működési Szabályzat által meghatározott módon a Képviselő-testület saját, vagy átruházott hatáskörben gondoskodik.
- Az önkormányzat képviselő-testülete átruházott feladatait az 1. sz. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat kötelező- és önként vállalt feladatait a ciklus időtartamára szóló gazdasági programban határozza meg és az éves költségvetési rendeletiben foglaltak szerint látja el.
- Az önkormányzat önként vállalt feladatai:
- Átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény, Idősek Gondozóháza fenntartása,
- Bölcsőde fenntartása
- Háziorvosi szolgálathoz kapcsolódó kiegészítő alapellátási feladatok (fizikoterápia)
- Az önszerveződő közösségek támogatása. Ennek keretében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik e közösségekkel, részükre anyagi lehetősége függvényében a költségvetésében pénzügyi támogatást biztosít.
- A Képviselő-testület a nemzetiségek jogainak érvényesülése érdekében a településen működő roma és román nemzetiségi önkormányzat munkáját a Nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény rendelkezései szerint – az együttműködési megállapodásban részletezettek szerint - biztosítja. [1]Az önkormányzat és a Csanádpalotai Román Nemzetiségi Önkormányzattal, valamint a Csanádpalotai Roma Nemzetiségi Önkormányzattal lévő együttműködési megállapodásokat a 3-4. sz. függelékek tartalmazzák.
III. Fejezet
A Képviselő-testület működése
3. §
- A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő. A képviselők nevét az 1. sz. függelék tartalmazza.
- A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
- §
- A Képviselő-testület munkaterve szerint 11 ülést tart. Üléseit az elfogadott munkaterv szerint a hónap utolsó szerdai napján tartja. A Képviselő-testület július hónapban munkaterv szerint nem ülésezik.
- A Képviselő-testület ülésére szóló meghívót az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztésekkel együtt (továbbiakban: testületi anyag) olyan időpontban kell megküldeni, hogy a meghívottak azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.
- A testületi anyagok kézbesítési módja:
A képviselő és polgármester által megadott e-mail címre, és:
- a településen lakó képviselő, polgármester részére kézbesítő útján tértivevénnyel, vagy
- a képviselő, polgármester távollétében az általa írásban megadott címre postai úton tértivevénnyel, vagy
- nem a településen lakó képviselő részére az általa megadott címre postai úton, vagy helyi kézbesítő útján tértivevénnyel
- A Képviselő-testület rendkívüli ülést tarthat amennyiben a polgármester megítélése szerint olyan jellegű kérdésben kell állást foglalni, dönteni, amelyben a késlekedés az önkormányzatot hátrányos helyzetbe hozná. Rendkívüli ülés összehívása esetén – ha az írásban történik – a (2) bekezdésben megállapított határidőt nem kell betartani.
- Rendkívüli ülés írásbeli meghívó és írásos anyag nélkül is összehívható, az alábbi módon:
- telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,
- egyéb szóbeli meghívással.
- e-mail útján
- A Képviselő-testület üléseinek helye: Csanádpalota Városháza Polgármesteri Irodája.
- A Képviselő-testület esetenként a polgármester döntése alapján kihelyezett ülést is tarthat.
5. §
- Az ülés nyilvánosságát a meghívónak az ülést megelőzően legalább 5 nappal az önkormányzat hivatalos honlapján, hirdetőtábláján történő közzétételével és a Délvilág című napilapban az ülés időpontjáról és a fontosabb napirendekről szóló rövid hír közlésével kell biztosítani.
Az ülések tervezése, előkészítése
6. §
- A képviselő-testület a gazdasági programmal összhangban éves munkatervet készít.
- A munkaterv tervezetét a tárgyévet megelőző év december havi testületi ülése elé a polgármester terjeszti be.
- A munkaterv tartalmazza:
- az ülés tervezett időpontját,
- a tervezett napirendi pontokat,
- a napirendi pontok előadójának nevét.
- Az elfogadott munkatervet a lakosság tájékoztatása érdekében az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni.
Az előterjesztések
7. §
- Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, továbbá az új, munkaterven felüli anyagok, a képviselő-testület, vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet és határozat-tervezet, beszámoló, amelyben a képviselő-testület döntése szükséges.
- Tájékoztatónak minősül minden olyan a képviselő-testület részére benyújtott írásos anyag, melyben nem szükséges képviselő-testületi döntés. A tájékoztató tudomásul vétele határozattal történik.
- A munkatervbe nem tervezett előterjesztés napirendre tűzésének kezdeményezésére
- polgármester, alpolgármester,
- témakör szerint illetékes bizottság,
- bármely képviselő,
- jegyző jogosult.
- A javasolt előterjesztés napirendre tűzéséről és tárgyalásának időpontjáról a képviselő-testület – vita nélkül – dönt.
- Az alakuló ülés kivételével csak írásban nyújtható be előterjesztés:
- önkormányzati rendelet-tervezet,
- intézmény alapítása, átszervezés, megszüntetés,
- helyi népszavazás kiírása,
- költségvetést érintő előterjesztés,
- munkaterv.
- Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
- a tárgyalandó témakör tárgyszerű bemutatását,
- határozati javaslatot,
- alternatív döntési lehetőség esetén az egyes változatok mellett és ellen felhozható érveket,
- pénzügyi kihatással járó döntés esetén a kiadások fedezetének meghatározását.
(7)Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a testületi ülést megelőző 12. munkanapon kell a jegyzőhöz eljuttatni.
Képviselő-testület összehívása, vezetése
8. §
(1)A polgármester és az alpolgármester egyidejű és tartós akadályoztatása esetén a testületi ülést a Gazdasági, Területfejlesztési Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke, annak is akadályoztatása esetén a Pénzügyi, Városüzemeltetési, Környezetvédelmi és Turisztikai Bizottság elnöke, annak is akadályoztatása esetén a Szociális, Egészségügyi, Kulturális és Sportbizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(2)Határozatképtelenség miatt elmaradt ülést az előzetesen kitűzött napirendekkel 8 napon belül meg kell tartani.
(1) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni
a) a képviselőket,
b) bizottságok nem képviselő tagjait,
c) a napirend előadóját,
d) jegyzőt, pénzügyi csoportvezetőt, [3]
e) a tárgy szerint érintett civil szervezetek képviselőit,
f) az önkormányzat könyvvizsgálóját a véleményezési körébe tartozó témák
tárgyalásakor,
g) román nemzetiségi önkormányzat elnökét,
h) roma nemzetiségi önkormányzat elnökét.
(2) Az ülés napirendi pontjaihoz kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg a meghívottak közül:
a) [4]a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőjét,
b) az önkormányzat tagintézményének vezetőjét,
c) az önkormányzat könyvvizsgálóját,
d) román nemzetiségi önkormányzat elnökét,
e) roma nemzetiségi önkormányzat elnökét,
[5]f) a tárgy szerint érintett civil szervezetek képviselőit.
(3) Az önkormányzati feladat- és hatáskörben a meghívottak részére, valamint a jelenlévő érdeklődő polgároknak – amennyiben a napirendhez kapcsolódóan hozzá kívánnak szólni - az ülés vezetője szót adhat. Erről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül dönt.
10. §
- Az előterjesztett napirendi javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
- Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő és bármely képviselő javaslatot tehet. Az elhalasztásra tett javaslatot meg kell indokolni. A javaslat és az indoklás elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
- A képviselő-testület az általa elfogadott napirendi pontokat az elfogadás sorrendje szerint tárgyalja meg.
- A polgármester minden ülésen első napirendként köteles a képviselő-testületet a két ülés közötti fontosabb eseményekről tájékoztatni, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról pedig beszámolni.
11. §
- Az ülést levezető jogosítványai:
a) megállapítja és figyelemmel kíséri a határozatképességet.
b) megnyitja és berekeszti az ülést.
c) előterjeszti a napirendi javaslatokat, tájékoztatást ad a sürgősségi
indítványokról.
d)napirendi pontonként megnyitja, vezeti, illetőleg lezárja a vitát, szavazásra
bocsátja a döntési javaslatokat.
e) indokolatlanul hosszúra nyúlt vita esetén indítványozza a hozzászólások
időtartamának korlátozását vagy a vita lezárást.
f) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a témától.
g) tárgyalási szünetet rendelhet el.
h) Bonyolultabb indítvány előterjesztéséről, valamint szóban tett javaslatról hozandó döntés szó szerinti megfogalmazásának idejére az ülést felfüggesztheti.
- Ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor szót kérhet. Az ügyrendi javaslatok felett a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
- Ügyrendi kérdésnek minősülnek a tanácskozás rendjére, az ülés vezetésére, a vita lezárására, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslatok.
- Az ülésvezető elsőbbséggel adja meg a szót az ügyrendi javaslat előterjesztőjének.
- Amennyiben az ülésvezető megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi kérdésben történik, a képviselőtől megvonja a szót. Ez esetben vitának helye nincs.
- A napirendi pont tárgyalását maximum 5 perces szóbeli ismertetés előzheti meg.
- A szóbeli ismertetést úgy kell összeállítani, hogy az megfelelő tájékoztatást adjon az érdeklődő választópolgároknak a tárgyalt napirendről.
- A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak előbb kérdést intézhetnek, majd a kérdések megválaszolása után következnek a hozzászólások.
- Ha az előterjesztő és az ülésvezető személye nem esik egybe, az előterjesztőnek reagálnia kell az elhangzott észrevételekre.
12. §
A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében az ülés vezetője:
a) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása,
b) rendreutasíthatja azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása.
c) amennyiben a fenti intézkedések nem elegendőek, az ülést felfüggesztheti, bezárhatja.
A döntéshozatali eljárás
13. §
- Az ülésvezető elsőként a módosító, kiegészítő, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.
- Amennyiben a javaslat nem kapja meg a döntéshozatalhoz szükséges többséget, a napirend tovább nem tárgyalható. A napirend a soron következő ülésen tárgyalható újra.
- A megválasztott képviselők több mint felének igenlő szavazata szükséges a helyi önkormányzatokról szóló törvényben előírtakon túlmenően:
- helyi közügy megoldásában való részvételhez, annak vállalásához, arról történő lemondáshoz,
- önkormányzat rendeletében meghatározott esetekben.
14. §
(1) A képviselők a szavazásban igen vagy nem szavazattal vesznek részt, illetőleg tartózkodhatnak a szavazástól. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik, a számszaki eredményt az ülés vezetője hangosan ismerteti.
(2)A képviselő-testület bármely képviselő indítványára név szerinti szavazást rendelhet el. A név szerinti szavazásról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt. A polgármester utoljára szavaz.
- A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ „igen, nem, tartózkodom” a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
- A titkos szavazás külön erre a célra készített szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról [6]egy példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet a testületi ülésről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
- A titkos szavazást a Gazdasági, Területfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság bonyolítja le és állapítja meg a titkos szavazás eredményét.
- Zárt ülés tartására az Mötv. szabályait kell alkalmazni.
15. §.
Amennyiben a képviselő személyes érintettségét nem jelenti be a képviselő-testület a mulasztás tudomására jutását követő első ülésén felülvizsgálja döntését, továbbá ezzel egyidejűleg –amennyiben kár keletkezett – az okozott kár megtérítése iránt igényt támaszthat.
Képviselő-testület döntései
16. §
(1)A képviselő-testület határozata tartalmazza
a) a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban,
b) a végrehajtás határidejét – szükség esetén,
c) a végrehajtásért felelős személy nevét,
d) a határozatról értesítendők körét.
(2) A képviselő-testület határozatait külön-külön ,- a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos arab sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:
…../20…(….hó …nap) képviselő-testületi határozat
(3)A határozatokat – kivonat formájában – meg kell küldeni a végrehajtásban érintett személyeknek és szerveknek.
(4)[7]Az önkormányzat normatív határozatainak kihirdetési módja az önkormányzat hivatalában – annak hirdetőtábláján – való közzététel.
A rendelet-alkotás
17. §
(1)A képviselő-testület által alkotott rendeleteket a naptári év elejétől kezdődően, emelkedő sorszámmal, arab évszámmal, valamint a kihirdetés hónapjának római számmal, napjának arab számmal történő feltüntetésével és megkülönböztető jelzéssel kell ellátni a következők szerint:
Csanádpalota Város Önkormányzat
Képviselő-testületének
……/….…. (…….hó….nap)
önkormányzati rendelete
18. §
(2) Rendelet alkotását a képviselő, a tárgy szerint illetékes bizottság és a jegyző írásban kezdeményezheti a polgármesternél.
(3) Amennyiben a rendelet tervezetet tárgyalásra alkalmas módon, - indokolással együtt – nyújtják be, azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.
(4)A képviselő-testület – amennyiben azt szükségesnek látja – elhatározhatja adott tárgyú rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását.
(5)A rendelet-tervezet tárgyalása során a képviselő-testület általános és részletes vitát is tarthat. Az erre vonatkozó polgármesteri vagy bizottsági indítványról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(6)Az önkormányzati rendelet kihirdetésének módja az önkormányzat hivatalában – annak hirdetőtábláján – való közzététel.
A képviselő-testület dokumentumai
19. §
- A képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül, melyet öt évig az erre alkalmas technikai módon meg kell őrizni. [8]A hangfelvétel alapján jegyzőkönyv készül, mely az elhangzottak lényegét tartalmazza. Szó szerint kell rögzíteni annak és azt a hozzászólását, aki ezt az ülésen az adott hozzászólásánál kifejezetten kéri.
- A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
- Az önkormányzat rendeleteiről és a képviselő-testület határozatairól külön-külön nyilvántartást kell vezetni.
A képviselő jogállása, kérdezési jog és interpelláció
20. §
- A képviselő a testületi ülésen gyakorolhatja kérdezési és interpellációs jogát.
- Kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.
- Interpelláció: olyan felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe kell tartoznia.
- A kérdezés, illetve interpellációs jog a képviselőket csak képviselő-testületi üléseken, a napirend tárgyalása előtt szóban vagy írásban illeti meg.
- Amennyiben a települési képviselő akadályoztatása miatt nem tud részt venni a képviselő-testület ülésén azt köteles a testületi ülést megelőzően, legkésőbb az ülés megkezdéséig írásban vagy szóban (telefonon) jelezni.
- Amennyiben a képviselő távolmaradását az ülés megkezdésének időpontjáig nem jelenti be és hiányzásának nincs menthető indoka, úgy távolmaradását igazolatlannak kell tekinteni.
Képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok
21. §
A képviselő köteles:
- a tanácskozáshoz illő, másokat nem sértő módon megfogalmazni hozzászólásait
- tanácskozáshoz illő, másokat nem sértő magatartás tanúsítására
- a testületi ülés során felesleges hozzászólásokat mellőzni
- a testületi ülést követően a testületi döntést közvetíteni a lakosság felé
Bizottságok
22. §
- Az Önkormányzat által létrehozott bizottságok:
a)Gazdasági, Területfejlesztési, Jogi és Ügyrendi Bizottság 5 fő
b)Szociális, Egészségügyi, Kulturális és Sportbizottság 5 fő
c)Pénzügyi, Városüzemeltetési, Környezetvédelmi és Turisztikai Bizottság 5 fő
- [9]A bizottságok feladatait, hatáskörét, ülésezésének rendjét, az ülés dokumentumait, a bizottságok tagjainak nevét és lakcímét a 2. melléklet tartalmazza.
- A bizottságok elnökei megállapodhatnak egymással abban, hogy összefüggő témákat együttes ülésen tárgyalnak. A bizottság által tárgyalt témakörökben a képviselő-testület által hozott döntésekről a bizottságot a bizottság elnöke a következő bizottsági ülésen köteles tájékoztatni, illetőleg a vonatkozó testületi döntés megtekintésének lehetőségét a bizottsági tagok részére biztosítani kell.
(5) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság által esetenként megválasztott bizottsági tag írja alá.
23. §.
(1) A Képviselő-testület elé kizárólag a Pénzügyi, Városüzemeltetési, Környezetvédelmi és Turisztikai Bizottság állásfoglalásával nyújthatók be az alábbi előterjesztések:
a.) gazdasági program
b.) éves költségvetési rendelet és módosító rendeletei
c.) hitelfelvétel
d.) helyi adórendelet
(2) A Képviselő-testület elé kizárólag a Szociális, Egészségügyi, Kulturális és Sportbizottság állásfoglalásával nyújthatók be az alábbi előterjesztések
a.) Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíj pályázat elbírálása
b) szociális, gyermekvédelmi, egészségügyi, kulturális vagy sport tárgyú rendeletek
24. §
- A bizottság tagjai a bizottság ülésein kötelesek részt venni. Indokolt távollétüket a bizottság elnökének előzetesen jelezniük kell.
- A bizottsági ülésre a polgármestert, alpolgármestert, a jegyzőt és a [10]tanácsnokot meg kell hívni.
A polgármester
25. §
- A polgármester főállásban látja el tevékenységét.
- A polgármester illetményét a 2011. évi CLXXXIX. törvény állapítja meg.
(3) A polgármester fogadóórája:
Kedd 8 órától 12 óráig
Az alpolgármester
26. §
(1) A képviselő-testület tagjai közül társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
Tanácsnok
27. §
(1)A képviselő-testület a képviselők közül egy tanácsnokot választ.
(2)Feladatai:
a) a bizottsági üléseken való részvétel
b) felügyeli a képviselő-testület által meghatározott önkormányzati feladatkörök ellátását, [11]különösen:
- a Makói Ivóvízminőség Javító Projektben képviseli a polgármestert
- a Makó Víz Kft-nél képviseli a polgármestert
- az Integrált Területfejlesztési Programban a polgármester munkájának segítése.
28. §
A jegyző
(1) A jegyző a Csanádpalotai Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője, feladatait és hatáskörét Csanádpalota város és [12]Királyhegyes és Kövegy községek közigazgatási területére kiterjedő hatállyal látja el.
(2) A jegyző a Csanádpalotai Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén az alábbi időpontokban tart fogadóórát:
Hétfő 8.00 órától 12.00 óráig
Szerda 8.00 órától 12.00 óráig
(3) [13]A jegyzőt akadályoztatása, tartós távolléte, vagy a jegyzői tisztség betöltetlensége esetén teljes hatáskörrel a jogi és igazgatási munkakört betöltő, a képesítési feltételeknek megfelelő köztisztviselő helyettesíti.
(4) A jegyzőnek jelzési kötelezettsége van, ha a képviselő-testület működése vagy döntése jogszabálysértő. Ezen kötelezettségének teljesítése érdekében, - amennyiben bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni – a jegyzőnek a szavazás előtt szót kell adni.
Közös Önkormányzati Hivatal
29. §
A Csanádpalotai Közös Önkormányzati Hivatal egységes hivatal, a belső tagozódását és a működésének rendjére vonatkozó szabályokat a Csanádpalotai Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata rögzíti, melyet a Közös Hivatalt fenntartó polgármesterek a jegyzővel történt előzetes egyeztetését követően a képviselő testületek határozattal fogadnak el.
A lakossággal való kapcsolati formák, lakossági fórumok
30. §
- A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre.
- Fontosabb lakossági fórumok:
a) közmeghallgatás,
b) lakossági fórum.
(3)A képviselő-testület évente legalább 4 közmeghallgatást, egy alkalommal lakossági fórumot tart.
A közmeghallgatást, ennek időpontját legalább tíz nappal előbb, a helyben szokásos módon közzé kell tenni. A közmeghallgatás meghirdetéséről a polgármester gondoskodik. A közmeghallgatás időpontját az önkormányzat hivatalos hirdetőtábláján és honlapján közzé kell tenni.
- A lakosság tájékoztatása érdekében a képviselő-testület nyílt ülésének napirendjén szereplő előterjesztéseket a testületi ülést megelőzően legalább 5 nappal, nyílt ülések jegyzőkönyveit annak elkészültét követő 5 napon belül, az önkormányzati rendeleteket a kihirdetést követő 5 napon belül az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni.
Önkormányzati társulások
31. §
Az önkormányzati társulások megnevezését, jogállását, feladatköreit a 3. sz. melléklet tartalmazza.
[14]A képviselő-testület a jogszabály által előírt belső ellenőrzési feladataira vonatkozó kötelezettségének a Makói Többcélú Társulással kötött belső ellenőrzési megállapodás szerint tesz eleget.
32. §
Az együttes ülést a társulás székhely településének polgármestere vezeti.
Záró rendelkezés
33. §
- Ez a rendelet 2014. október 22-én 15 óra 20 perckor lép hatályba.
- Hatályát veszti Csanádpalota Város Önkormányzata Képviselő-testületének egységes szerkezetbe foglalt 8/2011. (IV. 14.), és valamennyi módosító rendelete.
Csanádpalota, 2014. október 22.
Kovács Sándor sk. dr. Barna Angéla sk.
polgármester jegyző
Kihirdetve:
Csanádpalota, 2014. október 22. 15 óra 20 perc.
dr. Barna Angéla sk.
jegyző
1. melléklet Csanádpalota Város Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2014. (X. 22.) önkormányzati rendeletéhez
A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
A polgármesterre átruházott hatáskörök:
1. Elsőfokú hatósági jogkört gyakorol
- a szociális törvényben és az önkormányzat pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendeletében foglaltak szerint az alábbi szociális ellátások tekintetében:
a) [15]kamatmentes kölcsön formájában nyújható települési támogatás és települési temetési segély
- a hatáskörébe tartozó szociális ellátások vonatkozásában a jogosulatlanul igénybe vett ellátásokkal kapcsolatosan
- a közterületek használatáról szóló önkormányzati rendeletben foglaltak alapján.
2. Az önkormányzat vagyonrendelete alapján dönt: a 200.000,- Ft értékhatárt el nem érő használat és hasznosítási jog átengedéséről, ha a használat az 1 évet nem haladja meg.
3. A vásár és piac rendjéről szóló önkormányzati rendelet alapján megköti az elárusító asztal bérbeadására vonatkozó megállapodást.
[16]A Szociális, Egészségügyi, Kulturális és Sportbizottságra átruházott hatáskörök:
1. Elsőfokú hatósági jogkört gyakorol a szociális törvényben és az önkormányzat által nyújtható települési támogatásokról szóló rendeletében foglaltak szerint az alábbi szociális ellátások tekintetében:
a) eseti települési támogatás,
b) rendkívüli települési támogatás,
c) rendszeres települési támogatás,
d) az önkormányzat által a helyi civil szervezetek számára elkülönített keret terhére benyújtott pályázatok elbírálása.
2. melléklet Csanádpalota Város Önkormányzat Képviselő-testületének a 14/2014. (X. 22.) önkormányzati rendeletéhez
A bizottságok feladata és hatásköre
I.
Általános feladat- és hatáskörök
A helyi önkormányzatokról szóló törvény és a képviselő-testület által meghatározott alábbi általános feladatokat és hatásköröket a képviselő-testület által megválasztott valamennyi bizottság egyformán látja el, illetve gyakorolja:
1. Feladatkörükben kezdeményezik, előkészítik a képviselő-testület döntéseit.
2. Döntenek a hatáskörükbe tartozó, illetve a képviselő-testület által átruházott hatáskörökben.
3. Indítványozhatják a képviselő-testület ülésének összehívását.
4. Javaslatot tehetnek a képviselő-testület ülésének napirendjére.
5. Előzetesen véleményezik a feladatkörükbe tartozó előterjesztéseket.
6. Közreműködnek a tevékenységi köréhez tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok tervezetének kidolgozásában.
7. Évente beszámolnak a képviselő-testületnek az átruházott hatáskörben hozott határozataikról.
8. Megállapítják saját működési rendjüket.
II.
Gazdasági, Területfejlesztési Jogi és Ügyrendi Bizottság
1/ Véleményezi:
a) az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit, a gazdasági célú döntéseket, a pénzügyi tartalmú rendelet-tervezeteket,
c) a vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseken keresztül az önkormányzati intézmények alapítását, átszervezését és megszüntetését,
d) az általános rendezési tervet, és figyelemmel kíséri a megvalósítást,
e) véleményezi, illetve javaslatot dolgoz ki a volt zártkerti ingatlanok mezőgazdasági célú hasznosítására,
f) az önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.
Véleményt nyilvánít közműfejlesztési kérdésekben.
2. Közreműködik:
a) a vállalkozásbarát környezet kialakításában, javaslatot tesz az ezt elősegítő és szükséges intézkedések megtételére,
b) fejlesztési programok kidolgozásában és megvalósításában, ellenőrzi a fejlesztési tevékenységet,
c) a közterület fásításában.
3. Figyelemmel kíséri a vállalkozásokat, elősegíti működésüket,
4. Javaslatot tesz az önkormányzati tulajdonú földek hasznosítására.
5. Elősegíti és szervezi a képviselő-testület földművelésügyi, növényvédelmi, környezetvédelmi, ipari, kereskedelmi, idegenforgalmi, közlekedési, területfejlesztési és vízügyi feladatainak megoldását.
6. Tájékoztatók szervezésével segítséget nyújt a lakosságnak a mezőgazdasági termékek értékesítésében.
7. Az Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatában foglaltak alapján véleményezi a közbeszerzési törvény által előírt tájékoztatókat, éves összegzéseket, az önkormányzat által indított közbeszerzési eljárások ajánlattételi felhívását.
8. Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, valamint a képviselők vagyonnyilatkozatát.
9. Kivizsgálja és döntésre a Képviselő-testület elé terjeszti az összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeket.
10. Elvégzi mindazokat a feladatokat, amelyekkel a képviselő-testület esetenként megbízza.
[17]11. Lebonyolítja a titkos szavazásokat.
III.
Pénzügyi, Városüzemeltetési, Környezetvédelmi és Turisztikai Bizottság
1.Véleményezi:
a) a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,
b) az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit,
c) a gazdasági célú döntéseket, a pénzügyi tartalmú rendelet-tervezeteket,
2. Közreműködik az önkormányzati gazdálkodás tervezésében, és figyelemmel kíséri év közben a gazdálkodás menetét,
3. Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését.
4. Pénzügyi ellenőrzést végezhet az önkormányzat intézményeinél.
5. Figyelemmel kíséri a város lakosságának kommunális ellátási, szolgáltatási helyzetét, ellenőrzi az e körbe tartozó önkormányzati feladatok végrehajtását, a közterületek használatát, rendjét, tisztaságát.
6.Elősegíti és szervezi a képviselő-testület növényvédelmi, környezetvédelmi, idegenforgalmi
7.Figyelemmel kíséri a városüzemeltetéshez kapcsolódóan a városüzemeltetési szolgáltatások alakulását, szükség esetén intézkedési javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé.
8. Kiemelt figyelmet fordít a környezetvédelemre, szükség esetén intézkedési javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé.
9. Az önkormányzati tulajdonú lakások elidegenítésének szabályairól szóló önkormányzati rendelet alapján gondoskodik az elidegenítési eljárás lebonyolításáról.
10. A lakások bérletéről szóló önkormányzati rendelet alapján: gyakorolja a bérbeadói jogokat, teljesíti az ezzel kapcsolatos kötelezettségeket.
11. Elvégzi mindazokat a feladatokat, amelyekkel a képviselő-testület esetenként megbízza.
[18]IV.
Szociális, Egészségügyi, Kulturális és Sportbizottság
1.Figyelemmel kíséri a vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseken keresztül
a) a város egészségügyi ellátottságát, a gyógyító megelőző egészségügyi ellátást végző háziorvosi, fogorvosi szolgálat működését, a védőnői szolgálatot, a közegészségügy helyzetét,
b) a feladatkörébe tartozó – egészségügyi, szociális, oktatási és közművelődési - intézmények személyi és tárgyi feltételeinek alakulását, az intézmények működését és vizsgálja a tartalmi munka színvonalát.
2. Előzetesen véleményezi az egészségügyi, szociális és gyámügyi témakörrel kapcsolatos beszámolókat, előterjesztéseket.
3. Gyakorolja a képviselő-testület által átruházott hatásköröket.
4. Elősegíti az egészségügyi és szociális feladatokat ellátók munkáját.
5. Összehangolja a gyermek-és ifjúságvédelmi feladatokat.
6. Folyamatosan elemzi az egészségügyi és szociális ellátás helyzetét, a felmerülő szükségletek kielégítésére feladattervet dolgoz ki.
7. Véleményezi
a) az oktatási és művelődésügyi intézmények létesítésére, megszüntetésére, bérbeadására vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseket.
b) a vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseken keresztül a nevelési-oktatási intézmény foglalkozási, illetve pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, munka eredményességét,
c)az oktatási, közművelődési, sport témakörű beszámolókat, tájékoztatókat.
d) a művelődési, oktatás-nevelési intézmények működési szabályzatát.
8. Javaslatot tesz
a) kulturális rendezvények megtartására, évfordulók megünneplésére és részt vesz azok megszervezésében,
b) a „Csanádpalotáért” kitüntető címben részesítendő személyekre,
9. Figyelemmel kíséri
a) a sportegyesület működését és az iskolai diáksportot.
b) az Önkormányzat rendelet-tervezeteinek előkészítését, vizsgálja azok hatályosulását.
10.Segíti a diáksport tevékenységét és a versenysport feladatait.
11.[19]
[20]V.
A bizottságok ülésezési rendje, dokumentumai
1. A bizottságok általában havonta egyszer, a soros testületi ülést megelőzően üléseznek.
2. A Szociális, Egészségügyi, Kulturális és Sportbizottság a települési támogatások elbírálása érdekében minden hónap minden második keddjén ül össze zárt ülés keretében.
3. A bizottsági ülésről hangfelvétel készül, amelyről a hozzászólások lényegét és a döntéseket tartalmazó jegyzőkönyv készül.
4. A bizottságok döntéseiket határozati formában hozzák, melyeket külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos arab sorszámmal és évszámmal kell ellátni az alábbiak szerint:
………/20….. (….. . ….. .) Szociális Biz. határozat
………/20….. (….. . ….. .) Ügyrendi Biz. határozat
………/20….. (….. . ….. .) Pénzügyi Biz. határozat
3. melléklet Csanádpalota Város Önkormányzat Képviselő-testületének a 16/2014. (X. 22.) önkormányzati rendeletéhez
I.
Csanádpalota Térségi Szociális és Gyermekjóléti Önkormányzati Társulás
6913. Csanádpalota, Kelemen László tér 10.
Jogállása: Jogi személyiséggel rendelkező társulás. Nem költségvetési szerv törzskönyvi jogi személy.
Feladat- és hatáskörök
- A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 62. §-ában meghatározott étkeztetés
- Szt. 63. §-ában meghatározott házi segítségnyújtás
- Szt. 64. §.ában meghatározott családsegítés
- Szt. 65/F §-ában meghatározott idősek nappali ellátása,
- gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXI. törvény 39. és 40 §-aiban meghatározott gyermekjóléti szolgáltatási feladatok,
- Szt. 80 §. (3) bekezdés a.) pontjában meghatározott időskorúak gondozóháza,
- fizikoterápia
- védőnői ellátás
II.
Csanádpalota-Kövegy Kerékpárút Építő Önkormányzati Társulás
6913. Csanádpalota, Kelemen László tér 10.
Jogállása: A Társulás önálló jogi személy. A Társulás nem költségvetési szerv törzskönyvi jogi személy.
Feladatai:
a.)Közreműködik a pályázati dokumentáció összeállításában,
b.)Közreműködik a projekt elszámolható költségeinek meghatározásában és a projekt költségvetés összeállításában,
c.) Dönt a kerékpárút megépítését célzó pályázat benyújtásáról,
d.) Lefolytatja a beruházás megvalósításához szükséges közbeszerzési eljárásokat,
e.) Megköti a beruházás lebonyolításához szükséges szerződéseket,
f.) Figyelemmel kíséri a beruházás menetét, teljesíti az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettségeket,
g.) Jóváhagyja és benyújtja a projekt zárásával kapcsolatos elszámolásokat.
III.
Csanádpalota Térségi Köznevelési Önkormányzati Társulás
6913 Csanádpalota, Kelemen László tér 10.
Jogállása: Jogi személyiséggel rendelkező társulás. Nem költségvetési szerv törzskönyvi jogi személy
Feladatai:
- A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 7. § (1) bekezdés a) pontja szerinti óvodai ellátás.
- A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 42. § szerinti bölcsődei ellátás.
IV.
Csanád Mikro-térségi Területfejlesztési Önkormányzati Társulás
6913. Csanádpalota, Kelemen L. tér 10.
Jogállása: önálló jogi személy. A Társulás nem költségvetési szerv törzskönyvi jogi személy.
Feladati:
- mikro-térségi önkormányzati gazdaságfejlesztési programot dolgoz ki,
- a társult önkormányzatok közös összefogással összehangoltan munkálkodnak a közös programok megvalósításában,
- a társulás elősegíti a települések érdekeinek összehangolását, az információ cseréjét és a szakmai tanácsadást,
- a társulás feltárja és kidolgozza a fejlesztési célok és programok finanszírozásának lehetőségeit, maximálisan kihasználva a pályázati lehetőségeket,
- a társulás feltárja a mikro-térségben lévő Nagylaki határátkelő nyújtotta lehetőségeket,
- a társulás a kapcsolat és partnerkeresés érdekében rendezvényeket szervez,
- a mikro-térségi társulás a közös feladatok megvalósítása érdekében együttműködik a Makó és Térsége Önkormányzati Területfejlesztési Társulással és elősegíti annak munkáját.
A Képviselő-testület által a kormányzati funkciókon ellátott kötelező feladatok
Kormányzati funkciók | Kormányzati funkciók megnevezése |
096015 | Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
105010 | Munkanélküli aktív korúak ellátásai |
106020 | Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
107060 | Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások |
061020 | Lakóépület építése |
045120 | Út, autópálya építése |
045150 | Egyéb szárazföldi személyszállítás |
045160 | Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
047410 | Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
096010 | Óvodai intézményi étkeztetés |
096020 | Iskolai intézményi étkeztetés |
083030 | Egyéb kiadói tevékenység |
013330 | Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés |
013350 | Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
066010 | Zöldterület-kezelés |
011130 | Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
016010 | Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek |
016020 | Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek |
011320 | Nemzetközi szervezetekben való részvétel |
013320 | Köztemető-fenntartás és működtetés |
013360 | Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások |
016080 | Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
064010 | Közvilágítás |
063080 | Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése |
066020 | Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
086030 | Nemzetközi kulturális együttműködés |
091140 | Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai |
072111 | Háziorvosi alapellátás |
074031 | Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
074032 | Ifjúság-egészségügyi gondozás |
106020 | Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
109010 | Szociális szolgáltatások igazgatása |
104030 | Gyermekek napközbeni ellátása |
104042 | Gyermekjóléti szolgáltatások |
107051 | Szociális étkeztetés |
107052 | Házi segítségnyújtás |
107054 | Családsegítés |
041231 | Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
041232 | Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás |
041233 | Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
041237 | Közfoglalkoztatási mintaprogram |
051050 | Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása |
052080 | Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése |
082042 | Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása |
082043 | Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme |
082044 | Könyvtári szolgáltatások |
082063 | Múzeumi kiállítási tevékenység |
082091 | Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
081045 | Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása |
081030 | Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
013350 | Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
086020 | Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése |
042130 | Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások |
062020 | Településfejlesztési projektek és támogatások |
084010 | Társadalmi tevékenységekkel, esélyegyenlőséggel, érdekképviselettel, nemzetiségekkel, egyházakkal összefüggő feladatok |
106010 | Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése |
104060 | A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok |
042350 | Halászat igazgatása és támogatása |
047120 | Piac üzemeltetése |
081071 | Üdülői szálláshely-szolgáltatás étkeztetés |
Kiegészítette a 16/2014. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2014. november 28. napjától.
Hatályon kívül helyezte a 14/2015. (VIII. 28.) önkormányzati rendelet 1. (1) bekezdése. Hatálytalan 2015. augusztus 29. napjától.
Az „igazgatási csoportvezető” szövegrészt törölte a 6/2015. (III. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2015. március 27. napjától.
Módosította a 6/2015. (III. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2015. március 27. napjától.
Kiegészítette a 14/2015. (VIII. 28.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2015. augusztus 29. napjától.
A szövegrészt módosította a 16/2014. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2014. november 28. napjától.
Módosította a 14/2015. (VIII. 28.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése. Hatályos 2015. augusztus 29. napjától.
Kiegészítette a 6/2015. (III. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése. Hatályos 2015. március 27. napjától.
Módosította a 6/2015. (III. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (4) bekezdése. Hatályos 2015. március 27. napjától.
Kiegészítette a 16/2014. (XI. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdése. Hatályos 2014. november 28. napjától.
Kiegészítette a 20/2014. (XII. 23.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2014. december 23. napjától.
A „Nagylak község” szövegrészt törölte, a „Királyhegyes és Kövegy községek” szövegrészt beiktatta a 6/2015. (III. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (5) bekezdése. Hatályos 2015. március 27. napjától.
Módosította a 14/2015. (VIII. 28.) önkormányzati rendelet 1. § (4) bekezdése. Hatályos 2015. augusztus 29. napjától.
Kiegészítette a 16/2014 (XI. 28.) önkormányzati rendelet 1. § (6) bekezdése. Hatályos 2014. november 28. napjától.
Módosította a 6/2015. (III. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (6) bekezdése. Hatályos 2015. március 27. napjától
Kiegészítette a 6/2015. (III. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (6) bekezdése. Hatályos 2015. március 27. napjától.
Beiktatta a 16/2014. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 1. § (4) bekezdése. Hatályos 2014. november 28. napjától.
Módosította a 6/2015. (III. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (8) bekezdése. Hatályos 2015. március 27. napjától.
Törölte a 16/2014. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 1. § (4) bekezdése. Hatályos 2014. november 28. napjától.
Az V. pontot beiktatta a 6/2015. (III. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (9) bekezdése. Hatályos 2015. március 27. napjától.
Beiktatta a 16/2014. (XI. 28.) önkormányzati rendelet 1. § (5) bekezdése. Hatályos 2014. november 28. napjától.
A táblázatot módosította a 6/2015. (III. 26.) önkormányzati rendelet 1. § (10) bekezdése. Hatályos 2015. március 27. napjától.