Mikepércs község képviselő testületének 22/2016 (XI.30..) önkormányzati rendelete
Mikepércs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 22/2016. (XI. 30.) számú KT rendelete a szociális tűzifa természetbeni támogatás szabályairól
Hatályos: 2016. 12. 01- 2017. 11. 30Mikepércs község képviselő testületének 22/2016 (XI.30..) önkormányzati rendelete
Mikepércs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 22/2016. (XI. 30.) számú KT rendelete a szociális tűzifa természetbeni támogatás szabályairól
2016-12-01-tól 2017-12-01-ig
Mikepércs Községi Önkormányzat
Képviselő-testületének
22/2016. (XI. 30.) számú KT rendelete
a szociális tűzifa természetbeni támogatás szabályairól
Mikepércs Önkormányzat képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) a) pontjában kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet célja
- §
- Az Országgyűlés döntése alapján a Belügyminiszter a BMÖGF/69-50/2016. számú támogatói okiratban 259 erdei m3 keménylombos szociális tűzifa vásárláshoz támogatást állapított meg Mikepércs önkormányzat részére, a téli időszakban fűtési gondokkal küzdő, szociálisan rászorult családok, személyek támogatására.
- A rendelet célja, olyan szabályok kialakítása, amelyek révén azon családok, személyek kapnak tűzifa támogatást a rendelet hatálya alatti fűtési időszakban, akik szociálisan rászorultak és épület ingatlanjaikban műszakilag lehetséges a fatüzeléssel történő fűtés.
A rendelet hatálya
2. §
- A rendeletet alkalmazni kell Mikepércs közigazgatási területén lévő
- lakóházak esetében, ahol lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel bejelentkezett személy, személyek élnek,
- olyan üdülők esetében, ahol lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel bejelentkezett személy, személyek élnek,
- olyan egyéb rendeltetésű épületek esetében, ahol lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel bejelentkezett személy, személyek élnek,
függetlenül a használat jogcímétől, feltéve azonban, hogy műszakilag lehetséges a fatüzeléssel történő fűtése az épületnek.
- A tűzifa támogatásra jelen rendelet hatályba lépésétől 2016. február 15-ig van lehetőség. Ezen időpont után benyújtott támogatási kérelmet érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani.
Az eljárás megindítása, a kérelem, az elbírálás rendje
3. §
- Az eljárás kérelemre indul. A kérelem jelen rendelet 1. számú mellékletét képezi. A kérelmező kérelméhez köteles csatolni mindazon dokumentumokat, igazolásokat, amelyeket jelen rendelet előír.
- Egy kérelmező ugyanazon ingatlanfűtésére, a rendelet hatálya alatt, kérelmet többször is benyújthat, ha a megítélt tűzifa támogatás nem volt elegendő mennyiségű és azt a kérelmező igazoltan rendeltetésszerűen felhasználta, feltéve, hogy az önkormányzat rendelkezik még szociális tűzifával. Az igények kielégítése - figyelemmel az 5. § (3) bekezdésre - érkezési sorrendben történik a rendelkezésre álló tűzifa mennyiségéig.
- A kérelmező a kérelemben köteles arról nyilatkozni, hogy a 2. § (1) bekezdés szerinti épület ingatlanban rendelkezésre áll olyan műszaki megoldás, amely alkalmas fatüzelésre, akár úgy, hogy a fatüzelést a gázfűtés kiegészítésére alkalmazzák. A kérelmező kérelmében meg kell, hogy határozza, milyen technikai, műszaki megoldással biztosított a fatüzelés.
- A kérelemhez csatolni kell:
- az igénylő és a 2. § (1) bekezdés szerinti épület ingatlanban vele egy háztartásban élő valamennyi személynek a kérelem benyújtását megelőző havi jövedelméről szóló igazolást.
(Jelen rendelet alkalmazásában a háztartás: az egy ingatlanban együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek közössége.)
- Az 5. § (1) bekezdés e) pontja szerinti esetben a kérelemhez csatolni kell a fentieken túl:
- a tárgyévi fa vagy szén vásárlását igazoló számlát, ennek hiányában a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatát a tárgyévben vásárolt fa vagy szén mennyiségéről és áráról, melynek egy hatod része vehető figyelembe az 5. § (1) bekezdése e) pontjában bevételt csökkentő igazolt költségként
- a kérelem benyújtását megelőző havi, alábbi kiadásokat igazoló befizetéseket:
- víz és csatornadíj számla,
- villanyszámla,
- gázszámla,
- lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részlete,
- szemétszállítási díj,
- albérleti díj.
(5) A (4) bekezdés a) pontjában meghatározott jövedelmek igazolásának módja:
- aki munkaviszonyban áll: a kérelem benyújtását megelőző havi jövedelméről kiállított munkáltatói igazolással,
- aki a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságtól kap ellátást: az éves összesítővel és nyugdíjszelvénnyel, vagy bankszámlakivonattal a kérelem benyújtását megelőző havi ellátásról,
- a gyermekekre járó ellátást (családi pótlékot, árvaellátást, gyermektartásdíjat) a kérelem benyújtását megelőző havi bankszámlakivonattal, postai utalvánnyal,
- aki a Munkaügyi Központtól kap ellátást: az ellátást megállapító határozattal és a kérelem benyújtását megelőző havi postai szelvénnyel, vagy bankszámlakivonattal,
- a járási kormányhivatal által megállapított ellátásokat a megállapító, vagy felülvizsgálati határozattal és a folyósítást igazoló postai utalvánnyal vagy bankszámlakivonattal,
- aki nem kap ellátást a Munkaügyi Központtól, de álláskeresőként nyilvántartják, a jelentkezési kiskönyvvel,
- aki nem működik együtt a Munkaügyi Központtal, és rendszeres pénzellátásban sem részesül, és keresőtevékenységet sem végez, az erre vonatkozó büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozata.
(6) Egy 2. § (1) bekezdés szerinti épület ingatlanra csak egy támogatási igény nyújtható be. Csak azon ingatlanok tulajdonosai, bérlői vehetik igénybe a tűzifa támogatást, akik részben vagy egészben fával fűtenek. Kizárólag gázfűtés esetén a támogatás nem igényelhető. A támogatásként kapott tűzifát másnak átadni vagy értékesíteni tilos.
(7) A tűzifát a támogatott rászoruló térítésmentesen kapja. A házhozszállításról az önkormányzat térítésmentesen gondoskodik, de a támogatott saját maga is megoldhatja a hazaszállítást.
4. §
- Figyelemmel a jelen támogatás rendeltetésére és céljára, a kérelmek elbírálása és a döntések meghozatala soron kívül történik, a rendeletben meghatározott ügyintézési határidő szerint. A beérkezett kérelmeket a Polgármesteri Hivatal (tovább: hivatal) készíti elő és terjeszti döntéshozatal céljából. Az elsőfokú hatáskört a jegyző, míg a másodfokú hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.
- A hivatal jogosult és köteles a kérelmező más szociális támogatás célú igénylése tárgyában benyújtott kérelmeit és az ezekkel összefüggésben keletkezett iratokat felhasználni, melyek vonatkozásában, ha megtalálható azokban a jelen eljárásban szükséges irat, nem lehet hiánypótlást kérni, hanem ezen iratanyagból kell átvenni azokat.
- A beérkezett kérelmeket a hivatal legkésőbb a beérkezést követő munkanapon megvizsgálja. Amennyiben nem teljes a kérelem, a hivatal azonnal felveszi a kapcsolatot a kérelmezővel, a szükséges hiánypótlások teljesítése érdekében, vagy a fennálló ellentmondások tisztázása céljából, feltéve, hogy azok máshogyan nem szerezhetőek be. A kérelmezőtől lehetőség szerint telefonos elérhetőséget kell kérni a gyors ügyintézés céljából. A szóbeli hiánypótlási felhívás esetén is végzés formájában kell dönteni, amely végzést legkésőbb a hiánypótlás teljesítésekor kell átadni az ügyfélnek.
- A hivatal a teljes kérelmet a beérkezéstől, vagy a hiánypótlás befejezésétől számított 2 munkanapon belül elbírálja, és terjeszti elő érdemi döntéshozatal céljából. A döntést határozattal kell meghozni.
- A jegyző döntése ellen a képviselő-testülethez lehet fellebbezni. A képviselő-testület ülését a fellebbezés beérkezését követő napon megtartja és döntését meghozza. A képviselő-testület döntése ellen további rendes jogorvoslatnak nincs helye.
A támogatás feltételei és mértéke
5. §
- Támogatásra az a kérelmező jogosult, aki:
- aktív korúak ellátásában vagy
- időskorúak járadékában vagy
- tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatásban részesül, vagy
- halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel, vagy
- a támogatási kérelemben megjelölt ingatlanban életvitelszerűen együtt lakó és élő személyek egy főre jutó, igazolt költségekkel csökkentett jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 140%-át, egyedül élő estén 150 %-át, vagy
- a támogatási kérelemben megjelölt ingatlanban életvitelszerűen együtt lakó és élő személyek egy főre jutó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180 %-át, egyedül élő esetén 200%-át, vagy
- a támogatási kérelemben megjelölt ingatlanban életvitelszerűen együtt lakó és élő személyek mindegyike a tárgyévben betöltötte, vagy betölti a 75. életévét és egy főre jutó jövedelmük nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-át,
feltéve, hogy teljesítette jelen rendeletben előírt adatszolgáltatási kötelezettségét, és igazoltan, vagy bizonyítottan rendelkezik fa tüzelésére alkalmas fűtő berendezéssel abban az ingatlanban, amelyre nézve adatot szolgáltatott, és kérelmet terjesztett elő.
- E rendelet alkalmazásában a jövedelem számításánál a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvénynek a szabályait kell alkalmazni. E rendelet alkalmazásában aktív korúak ellátásában részesülőnek kell tekinteni azt a személyt is, akinek ezen ellátása közfoglalkoztatásban való részvétel miatt szünetel.
- A jelen rendelet szerinti tűzifa juttatás nyújtása során előnyt élvez a többi kérelmezővel szemben az, aki:
- aktív korúak ellátásában, vagy
- időskorúak járadékában, vagy
- a települési támogatásban, különösen a lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatásban részesül, vagy
- halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel.
- A támogatás mértékét meghatározza:
- a kérelemben meghatározott ingatlan nagysága,
- az ingatlanban élők száma, ha az ingatlanban elkülönült fafűtési rendszerek vannak,
- a kérelmező, illetve családja egy főre jutó havi jövedelme
- A támogatás mértéke egy ingatlan esetében el kell, hogy érje a 2 mázsát, de nem haladhatja meg az 5 m3-t.
6. §
A tűzifa átvételéről és a tűzifa nyilvántartásáról
- A támogatott rászoruló a tűzifa támogatás átvételének időpontjával kapcsolatosan köteles időpontot egyeztetni a hivatal illetékes ügyintézőjével.
- Az egyeztetett időpontban a támogatott rászoruló köteles a határozattal megjelenni az ügyintéző által meghatározott helyszínen és részt venni a tűzifa mennyiségének kimérésén. Köteles aláírni az átadási dokumentációkat, az átvételi elismervényt. A támogatott rászoruló írásban meghatalmazottat is megbízhat a tűzifa átvételével.
- A tűzifát átadó ügyintéző az átadásról köteles vezetni a hivatal által bevezetett nyilvántartást, amely tartalmazza:
- támogatott rászoruló nevét, lakcímét,
- a jogerős határozat számát,
- a kiadott fa mennyiségét,
- a tűzifa kiadás időpontját,
- az ügyintéző aláírását,
- a támogatott rászoruló (vagy meghatalmazottjának) aláírását.
7. §
Valótlan adatszolgáltatásról
- A jelen rendeletben meghatározottakkal kapcsolatos valótlan adatszolgáltatás, valós adatok elhallgatása, vagy az eljáró hivatal bármely módon történő félrevezetése (együtt: valótlan adatszolgáltatás) esetén, ha e valótlan adatszolgáltatás nélkül a kérelmező nem lett volna jogosult a támogatásra, a szociális tűzifa juttatást vagy annak értékét kamataival együtt 15 napon belül köteles visszaszolgáltatni.
- Az (1) bekezdésben meghatározott visszaszolgáltatási kötelezettség elmulasztása esetén igényét az önkormányzat bírósági úton érvényesíti.
8. §
Záró rendelkezések
A rendelet 2016. december 1-én lép hatályba. E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a 24/2015. (XI. 30.) számú KT rendelet.
Mikepércs, 2016. november 30.
Tímár Zoltán s.k. ph. dr. Vántus Tamás s.k.
polgármester jegyző