Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2010. (XI.25.) önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület Szervezeti- és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 10. 31- 2020. 01. 31

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 1.§ (6) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. F e j e z e t


Általános rendelkezések


1.§ (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Balmazújváros Város Önkormányzata. Az önkormányzat székhelye: 4060 Balmazújváros, Kossuth tér 4-5. sz.

(2) Az önkormányzat jelképei a település címere, zászlója és pecsétje. Az önkormányzat a jelképeit és kitüntetéseit külön rendeletben határozza meg.

(3) A települési önkormányzat jogi személy. A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 12 fő.

(4) Helyi ünnepek: az augusztus 20-át megelőző héten tartott városi napok, és a Veres Péter születésének emlékünnepe minden év januárjában.


II. F e j e z e t


Az önkormányzat feladat- és hatásköre


2.§ (1)[1] A képviselő-testület kizárólagos hatásköre a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) foglaltakon kívül:

a) a települési önkormányzat helyi közügyeken, valamint helyben biztosítható közfeladatokon túli közfeladat önkéntes vállalása,

b) testvérvárosi kapcsolat kialakítása, megszüntetése,

c)[2] önkormányzati delegáció külföldi utazásáról való döntés, ezen belül az utazás céljának, a delegációban részt vevők számának és személyének,, valamint az utazás költségének és fedezetének meghatározása.

(2) A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre és állandó bizottságaira átruházhatja.

(3) Önkormányzati hatósági ügyben első fokon a képviselő-testület jár el. Ezt a hatáskörét rendeletben a polgármesterre és állandó bizottságaira átruházhatja.

(4) Az (2) és (3) bekezdésben említett átruházott hatásköröket a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(5)[3] Önként vállat feladatok:

a) járóbeteg szakellátás,

b) mezei őrszolgálat,

c) nem kötelező helyi szociális ellátások. 



III. F e j e z e t


A képviselő-testület szervezet és működése


3.§ (1) Az Önkormányzati egyéni választókerületek száma 8, a választókerületek sorszámát és területi beosztását a rendelet 6. melléklete, a helyi képviselők névjegyzékét a 3. melléklete tartalmazza.

(2) A képviselő-testület szükség szerint ülést tart, ha döntenie kell a hatáskörébe tartozó ügyben. A képviselő-testület évente legalább 9 alkalommal ülést tart, melyet a munkatervben kell ütemezni.

(3) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontját,

b) napirendjét,

c) napirendek előadóját,

d) szükség szerint a beszámolók, jelentések főbb követelményeit,

e) meghatározza azokat a napirendeket, amelyek előkészítésénél közmeghallgatást kell tartani, illetve amely napirendeket több fordulóban tárgyal,

f) meghatározza azokat a témákat, amelyeket valamely bizottság nyújt be, illetőleg amelyhez bizottsági állásfoglalást kell beterjeszteni,

g) a napirendek előkészítésében közreműködőket.

(4) A munkaterv tervezet összeállításához javaslatot kell kérni az önkormányzati bizottsági elnököktől, önkormányzati intézmények vezetőitől, a helyi társadalmi szervek, az önkormányzatban képviselővel nem rendelkező pártok vezetőitől, rendőrkapitányságtól, jelentősebb gazdasági szervek vezetőitől, országgyűlési képviselőktől, helyi cigány és német kisebbségi önkormányzattól.

(5)[4] A munkaterv tervezetét a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal állítja össze, a polgármester terjeszti jóváhagyás céljából a képviselő-testület elé. A munkaterv tervezetének benyújtásakor tájékoztatást kell adni a tervezetbe fel nem vett javaslatokról is.

(6) A képviselő-testület, ha a napirendek száma vagy jellege ezt indokolja, ülésszakot tarthat.


1. Az ülés összehívása


4.§ (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére a Képviselő-testület üléseit (munkaterv szerinti, illetőleg rendkívüli) az Ügyrendi és Jogi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(3)[5] A meghívó és az ülés tárgyalási anyagának összeállítása, kiküldése a jegyző feladata. A jegyző ezen költelezettségének munkaterv szerinti ülés esetén az ülés előtt 5 nappal, rendkívüli ülés esetén az ülés előtt 2 nappal köteles eleget tenni.

(4) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület telefonon vagy egyéb módon is összehívható, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell. [6]Az ülésen megtárgyalásra kerülő előterjesztést legkésőbb az ülés napján kell kiküldeni, vagy az ülés kezdetekor kell kiosztani.

(5) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és időpontját, a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztőik nevét, továbbá a határozati javaslat teljes szövegét és az írásbeli előterjesztéseket. A meghívót a polgármester írja alá.

(6)[7] A képviselő-testület ülés időpontjáról, helyéről és a napirendjéről a jegyző a munkaterv szerinti ülés időpontja előtt 5 nappal, rendkívüli ülés előtt 2 nappal korábban tájékoztatja a lakosságot a www.balmazujvaros.hu weboldalon keresztül, a testületi anyag megjelentetésével. Ezzel egyidejűleg gondoskodik arról, hogy a meghívó egy példánya a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztésre kerüljön.

(7)[8] A képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztéseket és határozati javaslatokat a zárt ülés anyagának kivételével meg kell küldeni a Városi Könyvtárhoz, ahol azokba az érdeklődő állampolgárok betekinthetnek.

(8) A zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást csak a polgármester adhat, a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályok betartásával.

(9) A képviselő-testület ülését határozatképtelenség esetén az ülés időpontjától számított 15 napon belül ismételten össze kell hívni.

(10)[9] Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – a Mötv.42.§-ban meghatározott ügyek kivételével -valamennyi ügyben döntést hoz.

(11)[10] A képviselő-testület nem határoz meg olyan ügyet, melyben a polgármester két ülés között döntést hoz.


2. Meghívandók köre


5.§[11] (1) A képviselő-testület munkaterv szerinti és rendkívüli ülésére meg kell hívni a helyi önkormányzati képviselőket, valamint tanácskozási joggal:

a) Balmazújváros Város Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,

b) Balmazújváros Város Német Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,

c) Hajdú-Bihar megye 6. számú egyéni választókerület országgyűlési képviselőjét.

(2) A munkaterv szerinti ülésekre – zárt ülés kivételével – tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a bizottságok nem képviselő tagjait,

b) a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal osztályvezetőit,

c) Balmazújváros Város Önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szervek vezetőit,

d) Balmazújváros Város Önkormányzat többségi tulajdonú gazdasági társaságainak vezetőit,

e) a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Balmazújvárosi Járási Hivatal vezetőjét,

f) az Önkormányzati Tűzoltóság Balmazújváros parancsnokát,

g) Balmazújváros Város közigazgatási területén működő nem önkormányzati fenntartású oktatási-nevelési intézmények vezetőit,

h) a napirendek tárgya szerint illetékes előadót,

i) azt a személyt, akinek a jelenléte a napirend alapos megtárgyalásához szükséges,

(3) Rendkívüli ülésre – zárt ülés kivételével – az (1) bekezdésben foglaltakon túl meg kell hívni azt a személyt, akinek a jelenléte a napirend alapos megtárgyalásához szükséges.

(4) A Képviselő-testületi ülés anyagát a meghívottak előzetes egyeztetést követően e-mailen kapják.

(5) Balmazújváros Város Önkormányzatának munkaterv szerinti képviselő-testületi ülésére tanácskozási jog nélkül meg kell hívni e rendelet 7. mellékletében felsorolt önszerveződő közösségek és intézmények képviselőit.

(6) A képviselő-testület zárt ülésére az Mötv.-ben foglaltakon túl az előterjesztésben érintett személy meghívása minden esetben kötelező. Az érintett távolléte az előterjesztés megtárgyalását és az abban való döntést nem befolyásolja.


3. Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárási szabályok


6.§ (1) A képviselő-testület a vagyonnyilatkozat és összeférhetetlenségi nyilatkozat átvételét, nyilvántartását, vizsgálatát és ellenőrzését az Pénzügyi és Jogi Bizottság feladatkörébe utalja.

(2) A Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke köteles gondoskodni a vagyonnyilatkozat-tételhez szükséges nyomtatványoknak a polgármester, a képviselők, valamint a hozzátartozók részére a leadási határidőt megelőző 15 napon belül történő átadásáról, az érintettek írásban igazolják a nyomtatványok átvételét.

(3) A nyomtatványoknak a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek részére való átadásával egyidejűleg a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke közli a nyomtatványok leadásának határidejét.

(4)[12] A vagyonnyilatkozatok átvételére a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke - akadályoztatása esetén az őt korban követő bizottsági tag - jogosult, aki köteles gondoskodni a vagyonnyilatkozatoknak a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal hivatalos helyiségében lévő lemezszekrényben való elhelyezéséről a helyi adatvédelmi szabályzat rendelkezéseinek megfelelően. A vagyonnyilatkozatok tárolására szolgáló lemezszekrényben más irat nem helyezhető el.

(5) A nyilvános vagyonnyilatkozatokba való betekintést bárki kezdeményezheti írásban a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnökénél.

(6)[13] A betekintési jog a bizottság elnökének jelenlétében gyakorolható.

(7) A hozzátartozói vagyonnyilatkozatok nem nyilvánosak, így azokba csak a Pénzügyi és Jogi Bizottság tekinthet be ellenőrzés céljából.

(8) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatását a név,- lakcím és a vagyonnyilatkozat kifogásolt tartalmának megjelölésével lehet kérni a Pénzügyi és Jogi Bizottságtól.

(9) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos bejelentést a (8) bekezdésben foglalt feltételek hiányában a Pénzügyi és Jogi Bizottság érdemi vizsgálat nélkül terjeszti a képviselő-testület elé.

(10) A bizottság valamennyi vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás iránti kezdeményezést nyilvántartásba vesz, melyet iktatószámmal kell ellátni. A nyilvántartást lemezszekrényben kell elhelyezni.

(11) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megindítására irányuló kérelmet a bizottság elnöke haladéktalanul - 3 napon belül - a bizottság elé terjeszti, s a bizottság dönt arról, hogy a kezdeményezést érdemben vizsgálja- e figyelemmel a (9) bekezdésben foglaltakra.

(12) Az eljárást a bizottság zárt ülés keretében folytatja le, amelyről külön jegyzőkönyvet kell készítenie.

(13) Az eljárás során a nyilatkozattételre kötelezett a bizottság felhívására a saját illetve hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat a felhívástól számított 3 napon belül köteles írásban benyújtani.

(14) A (13) bekezdésben megjelölt azonosító adatok csak a bizottság tagjai számára hozzáférhetőek, az eljárás befejezését követő 8 napon belül ezen adatokat meg kell semmisítenie a bizottságnak.

(15) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megindítására irányuló kérelmet a Pénzügyi és Jogi Bizottság a benyújtástól számított 20 napon belül kivizsgálja.

(16) A képviselő-testület a soron következő ülésén, de legkésőbb a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül dönt a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatban a Pénzügyi és Jogi Bizottságnak a vizsgálat eredményét és a döntési javaslatát tartalmazó tájékoztatója alapján.

(17) A döntés-előkészítését végző Pénzügyi és Jogi Bizottság határozati javaslatának meghozatala után az eljárás során keletkezett iratokba a képviselő-testület tagjai, a képviselő-testületi döntést megelőzően betekinthetnek figyelemmel a (7) és (14) bekezdésben foglaltakra.

(18) A képviselő-testületi tagok részére az iratokba való betekintési lehetőséget a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke köteles biztosítani.


4. Az összeférhetetlenséggel kapcsolatos eljárási szabályok


7.§ (1) Összeférhetetlenségi bejelentést a név, lakcím és az ok megjelölésével a polgármesterhez kell írásban benyújtani, aki a beadványt az iktatást követően haladéktalanul - 3 napon belül - átadja kivizsgálásra a Pénzügyi és Jogi Bizottságnak.

(2) Az összeférhetetlenségi beadványt a Pénzügyi és Jogi Bizottság a benyújtástól számított 20 napon belül kivizsgálja.

(3) A képviselő-testület a soron következő ülésén, de legkésőbb az összeférhetetlenséggel kapcsolatos kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül dönt a Pénzügyi és Jogi Bizottságnak a vizsgálat eredményét és a döntési javaslatát tartalmazó előterjesztése alapján.

(4) A döntés-előkészítését végző Pénzügyi és Jogi Bizottság határozati javaslatának meghozatala után az eljárás során keletkezett iratokba a képviselő-testület tagjai a képviselő-testületi döntést megelőzően betekinthetnek.

(5) A képviselő-testületi tagok részére az iratokba való betekintési lehetőséget a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke biztosítja.


6. Előterjesztések


8.§ (1) A képviselő-testület elé előterjesztést nyújthat be:

a) polgármester,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a képviselő-testület bizottságának elnöke,

d) települési képviselő,

e) jegyző,

f) a testület munkatervében meghatározott előadó.

(2) A Képviselő-testület ülésére előterjesztés csak írásban nyújtható be, mely két részből áll. Az első részben ismertetni kell:

a) a testület korábbi döntéseit, állásfoglalásait,

b) a korábbi intézkedések végrehajtásának eredményeit,

c) fel kell tüntetni mindazokat a körülményeket és összefüggéseket, amelyek indokolják a meghozandó döntést,

d) az előterjesztéseknek a határozati javaslatban foglaltakat tartalmaznia kell.

(3) Az előterjesztés második része a határozati javaslat, melynek követelményei a következők:

a) a határozati javaslat csak egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből állhat, indokolást nem tartalmazhat,

b) a határozati javaslat ne ismételje meg a szervek jogszabályban előírt feladatait,

c) az eltérő tartalmú alternatív határozati javaslatokat külön-külön kell megfogalmazni,

d) a határozati javaslatnak tartalmazni kell a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését és a végrehajtás határidejét,

e) a végrehajtás határidejére tett javaslat "azonnal, folyamatos" vagy naptár szerinti megjelölést használhat, folyamatos határidő esetében meg kell jelölni az időközönkénti beszámolás időpontját is,

f) ha a határozati javaslat nem, vagy nem csak az előterjesztés készítőjét jelöli meg felelősként, vagy más szervre is megállapít kötelezettséget, csak úgy terjeszthető a képviselő-testület elé, ha az érintett szerv vagy személy véleményét kikérték és ez az előterjesztés első részéből kitűnik.

(4) Az előterjesztésben javaslatot kell tenni, hogy a képviselő-testület határozata végrehajtásának ellenőrzésével mely bizottságát bízza meg, átfogó határozata végrehajtásának helyzetét, időközönként mikor tűzze ülésének napirendjére.

(5) Az előterjesztések előkészítői érdemben terjesszék a testület elé az előkészítés alkalmával felmerült nézeteket, a mellettük és ellenük szóló érvekkel együtt, hogy a testület ezek ismeretében a legalkalmasabb változatot választhassa ki.

(6) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület munkaterv szerinti ülésére az ülést megelőző 15. napig, a soron kívüli ülésre az ülést megelőző 3. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki vizsgálja a döntéstervezetek jogszerűségét és gondoskodik valamennyi testületi anyag postázásáról.

(7)[14] A Képviselő-testület soron kívüli üléseinek anyagát a képviselők részére az ülést megelőző 2 nappal kell kézbesíteni.

(8) Sürgősségi előterjesztést terjeszthet elő:

a) a polgármester,

b) a bizottság,

c) a bizottsági elnök,

d) a települési képviselők egynegyede.

(9)[15]

(10) A jegyző, jegyzői rendelkezésben szabályozza a hivatali dolgozók által készítendő előterjesztések előkészítésének rendjét, a vonatkozó felelősségi szabályokkal együtt.


7. A tanácskozás


9. § (1) A polgármester megállapítja a testületi ülés határozatképességét.

(2) A polgármester előterjeszti az ülés napirendi tervezetét, a napirendről a testület - vita nélkül - határoz.

(3) A munkaterv szerinti üléseken a polgármester írásbeli jelentést ad a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról, az előző ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről, a két testületi ülés között történt fontosabb eseményekről.

(4) A polgármester javasolhatja egyes napirendek összevont tárgyalását is.

(5) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.

(6) A jegyző az előterjesztéssel kapcsolatos törvényességi észrevételeiről a napirend tárgyalásának megkezdésekor tájékoztatja a képviselő-testületet.

(7) A napirendi pontok tárgyalását maximum egyszeri 3-3 perces szóbeli kiegészítés előzheti meg, ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.

(8) Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell választ adni.

(9) A vita során a polgármester bejelenti a számítógépes kijelzés alapján a hozzászólások sorrendjét, melynek időtartama egy napirendi pont keretében 5 perc. Az idő túllépése miatt a polgármester a felszólalótól a szót megvonja.

(10) Ugyanazon napirend keretében az ismételt hozzászólásra egyszer van lehetőség, melynek időtartama a 2 percet nem haladhatja meg.

(11) A vita lezárására, a képviselő-testület bármely tagja indítványt tehet, az indítványról a testület vita nélkül dönt. A vita lezárása után a napirend előadója összefoglalhatja az indítványokat és észrevételeket.

(12) Ügyrendi javaslat esetén a (9) - (11) bekezdés korlátozó rendelkezései nem érvényesülnek.

(13) A települési képviselő az önkormányzat ülését ügyrendi észrevétel címén a tanácskozás rendjére, a szavazás módjára, a határozati javaslat pontatlanságára, hiányosságára jogosult felhívni a testület figyelmét. Amennyiben a hozzászólás nem ügyrendi, a polgármester a szót azonnal köteles megvonni.

(14) A tanácskozási joggal meghívottak a vita során legfeljebb napirendenként egy alkalommal két perces időtartammal szólalhatnak fel.

(15) A vita lezárását követően - a szavazás megkezdése előtt - az ülést vezető a vita lényegét tömören összegzi, érdemben kitér az előterjesztéstől eltérő véleményekre.

(16) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról döntsön a testület.

(17) Határozathozatal után ügyrendi kérdésként csak a szavazás módjára vonatkozóan kerülhet sor ismételt szavazásra.

(18) Bármely előterjesztés elnapolásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(19)[16] Ha a képviselő a szavazás előtt elmulasztja a személyes érintettségét bejelenteni, a polgármester első alkalommal figyelmezteti a jogszabályi kötelezettsége megtartására, második és minden további alkalommal történő mulasztás esetén a tiszteletdíját kötelezettség szegésenként 10-10%-kal csökkenteni kell.


8. Az ülés rendje


10.§ (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.

a) A polgármester figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától.

b) Megvonja a szót a polgármester azon hozzászólótól, aki a figyelmeztetés ellenére is eltér a tárgytól.

c) Rendre utasítja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.

d) A polgármester köteles attól a felszólalótól azonnal megvonni a szót, aki a jelenlévő vagy távollévő személyt sértegeti, rá vonatkozóan sértő kifejezést, megengedhetetlen hangnemet használ.

e) A mobiltelefon használata tilos.

(2) Személyes megjegyzést tehet a képviselő-testület ülésén az, akit a vita során név szerint megszólítottak, aki az Őt méltatlanul ért támadást kívánja visszautasítani, illetve aki az álláspontjával összefüggésben keletkezett félreértéseket szeretné eloszlatni. Személyes megjegyzést 1 perc időtartamban a vita során bármikor lehet tenni.

(3) A képviselő-testület a vita lezárása és a polgármesteri összefoglaló után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(4) Amennyiben a Képviselő-testület ülésén a polgármestert az alpolgármestereket együttesen érintő ügyet tárgyal és az érintettek azon nem kívánnak részt venni, akkor az ülésvezetői teendőket a Pénzügyi és Jogi Bizottság elnöke látja el.

(5)[17][18][19]A képviselő-testület munkaterv szerinti ülése 10.00 órakor kezdődik. Ettől az időponttól csak kivételesen indokolt esetben lehet eltérni, de a polgármesternek az ülés kezdő időpontjának meghatározásakor ebben az esetben is figyelembe kell vennie a napirendre tűzött előterjesztések számát, terjedelmét. A soron kívüli ülések kezdő időpontjának meghatározása – a napirend terjedelmének függvényében – a polgármester mérlegelési jogkörébe tartozik.

(6)Az ülés vezetője a tanácskozás megkezdésétől számított másfél óránként 10 perc szünetet rendel el.

(7) Tanácskozás közben a képviselő a távozását és visszatérését a képviselői szavazópulton köteles jelezni. A tanácskozás során az ülésen részt vevő hozzászólása esetén köteles a mikrofont használni.


9. Határozathozatal


11.§ (1)[20] A képviselő-testület a határozatait a Mötv. és jelen rendeletben meghatározott kivételektől eltekintve egyszerű szótöbbséggel hozza, összevont napirendek tárgyalása esetén a határozathozatal külön-külön történik.

(2)[21] Minősített többséggel dönt a Mötv. meghatározottakon túl:

a) képviselő-testület hatáskörének átruházásáról,

b) sürgősségi indítvány elfogadásáról,

c) díszpolgári cím és kitüntető díjak adományozásáról,

d) hitelfelvétel, közfeladat önkéntes felvállalása, erről történő lemondás.

(3) A képviselő-testület határozatait külön-külön naptári év elejétől kezdődően folyamatos, arab sorszámmal és évszámmal kell ellátni. A meghozott határozat teljes jelölése: Balmazújváros Város Önkormányzat ….(arab sorszám)/....(év, hó,nap) határozata a ….....-ról, -ről; rövid megjelölése: …...(arab sorszám)/......(év,hó,nap) sz. határozat.

(4) A testületi határozatokról a polgármesteri hivatal határidős nyilvántartást vezet.

(5) A határozatokat a testületi ülést követően legkésőbb 20 napon belül kell megküldeni a végrehajtásért felelős személyeknek, illetve szerveknek. Sürgős, indokolt esetben a jegyző a jegyzőkönyv elkészültét megelőzően a határozat kiadását engedélyezheti. E határozatot a jegyző és a polgármester írja alá.


10. Önkormányzati rendeletalkotás


12.§ (1) A kötelező önkormányzati rendeletalkotáson kívüli szabályozás szükségességéről a Pénzügyi és Jogi Bizottság, valamint a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság javaslata alapján dönt a képviselő-testület.

(2) A rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a települési képviselő,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) polgármester,

d) jegyző.

(3) A kezdeményezést a polgármesternél nyújthatják be. A polgármester a kezdeményezést a képviselő-testület elé terjeszti.

(4)[22] A rendelet tervezet szakmai előkészítését a jegyző irányítása mellett a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal látja el, de a testület az előkészítéssel megbízhatja valamely bizottságát, vagy az előkészítésre külön bizottságot hozhat létre. A tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület szükség esetén más szakértőt is felkérhet.

(5)[23] A helyi rendeleteket társadalmi vitára kell bocsátani, a testület erre irányuló külön döntése alapján, ezen esetekben gondoskodni kell a kétlépcsős megvitatásról. Testületi döntés alapján a társadalmi vitát a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője szervezi meg a testület által meghatározottak szerint. A szervezés során arra kell törekedni, hogy a viták résztvevői a lakosságnak abból a rétegéből kerüljenek ki, amelyet a tervezett szabályozás a leginkább érint.

A vita során elhangzott javaslatokról, észrevételekről a helyi képviselő-testület tájékoztatása szükséges, a tájékoztatás a polgármester feladata. A társadalmi vitára bocsátott rendeletek tervezetét legalább 30 napra nyilvánosságra kell hozni (pld. hirdető táblán, szórólapokon, helyi sajtóban). Ezt követően lehet a tervezetet a képviselő-testület elé terjeszteni. A rendeletalkotást megelőző közmeghallgatásról a képviselő-testület esetenként dönt.

(6) A rendelet tervezetet és annak indoklását, a polgármester vagy a jegyző, vagy pedig az előkészítésével közvetlenül megbízott személy terjeszti elő. A képviselő-testületet tájékoztatni kell az előkészítésnél felvett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is.

(7)[24] Az önkormányzati rendeletekről a jegyző irányítása mellett nyilvántartást kell vezetni, amely tartalmazza a rendelet számát arab számozással, tárgyát, megalkotásának, valamint hatálybelépésének időpontját, és a megjegyzés rovatban a módosító vagy hatályon kívül helyező rendelet számát arab számmal, időpontját.

(8)[25] Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik. A jegyző a kihirdetést követő 30 napon belül gondoskodik arról, hogy az önkormányzat rendeleteiről a lakosság tudomást szerezzen. A közzététel módjai:

a) kifüggesztés a hivatal hirdetőtábláján,

b) a helyi képviselők által való ismertetése,

c) helyi sajtóban,

d) Balmazújváros Város Önkormányzat honlapján.

(9) Az önkormányzati rendeletet a kihirdetést követő 15 napon belül meg kell küldeni a városi könyvtárnak.


11. Az önkormányzat rendelkezéseinek végrehajtása és a végrehajtás ellenőrzése


13.§ (1) A polgármester és a jegyző akár a határozatban megjelölt felelősként, akár közvetetten, felelősek a feladatkörüket érintő határozatok eredményes végrehajtásáért.

(2) A határozatok végrehajtása során a polgármester gondoskodik az összetett vagy több szerv közreműködését igénylő határozatok végrehajtásának tervszerű ütemezéséről, megszervezi a bizottságok közreműködését a végrehajtás ellenőrzésében.

(3) Azokban az esetekben, amikor a képviselő-testület határozatát a végrehajtásért felelős személy vagy szerv mulasztása miatt nem hajtották végre, az erről szóló beszámoló keretében a képviselő-testületet a mulasztást elkövetők felelősségre vonásáról is tájékoztatni kell, illetőleg ha a felelősség megállapítása a képviselő-testület hatáskörébe tartozik, erre nézve javaslatot kell a testület elé terjeszteni.

(4) Ha a képviselő-testület határozatának végrehajtásáért felelős személy a végrehajtást akadályozó körülményt észlel, annak elhárítását a polgármestertől köteles kérni. A polgármesternek a határozatok végrehajtását akadályozó körülmények elhárítására intézkedni kell.


12. Hallgatóság


14.§ (1) A hallgatóság nem rendelkezik tanácskozási és szavazati joggal, az ülés idején tartózkodni köteles bármilyen megnyilvánulástól.

(2) A testületi munka hatékonysága érdekében a képviselő-testület kivételesen, egyedileg, egyszerű szótöbbséggel - vita nélkül - dönt a hozzászólási lehetőség megadásáról a hallgatóság részére. A hozzászólás időtartama maximum 2 perc.


13. A szavazás módja


15.§ (1)[26] A képviselők igenlő vagy ellenszavazatokkal, illetve tartózkodás útján vesznek részt a szavazásban. A nyílt szavazás szavazatszámláló gép alkalmazásával, ennek hiányában kézfelemeléssel történik.

(2)[27] Név szerinti szavazással dönt a képviselő-testület az 5 millió Ft összeg feletti hitel felvételéről, továbbá az 5 millió Ft feletti értékű önkormányzati ingatlanról való rendelkezésnél (eladás, eladásra kijelölés, megterhelés, biztosítékul adás, üzemeltetésbe, bérbe, haszonbérbe adás).

(3) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző egyenként olvassa a települési képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor "igen"-nel vagy "nem"-mel szavaznak, illetve tartózkodnak.

(4) A szavazás módjának megváltoztatását az adott napirend tárgyalása során a polgármester és bármelyik képviselő javasolhatja, kivéve a (2) bekezdésben, valamint a helyi önkormányzatokról szóló törvényben foglaltakat. A Képviselő-testület a javaslatról vita nélkül határoz.

(5)[28] A titkos szavazás a szavazatszámláló géppel történik, oly módon, hogy a gép a képviselők nevének feltüntetése nélkül a szavazatok számát összesíti. Amennyiben a szavazatszámláló géppel való szavazás feltételei nem adottak, akkor a titkos szavazást a Pénzügyi és Jogi Bizottság bonyolítja le.

(6)[29] A titkos szavazás során a képviselők a szavazatukat tartalmazó borítékokat egy lezárt urnába helyezik. A szavazást követően a Pénzügyi és Jogi Bizottság megállapítja a szavazás eredményét, és a bizottság elnöke tájékoztatja a képviselő-testületet.


14. Interpelláció, felvilágosításkérés, bejelentés, felvetés a munkaterv szerinti üléseken


16.§ (1) A képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó témában interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában, vagy intézkedés elmulasztása kapcsán lehet előterjeszteni.

(2) Az interpellációt írásban, lehetőleg az ülést megelőzően legalább 3 nappal, vagy az ülésen az interpellációk napirend tárgyalásakor szóban kell benyújtani, előterjeszteni.

(3) Amennyiben az interpellációt a testületi ülést megelőző 3 napon belül nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben 15 napon belül írásban kell választ adni és ennek tartalmáról a soron következő ülésen tájékoztatást adni.

(4) A testületi ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik, majd a testület vita nélkül dönt. Ha a testület a választ elutasítja, és elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, interpelláló képviselő e vizsgálatban részt vehet. Ha a választ az interpelláló és a testület nem fogadta el, akkor az interpelláció tárgyalását az arra illetékes bizottság elé kell utalni, és a bizottság ülésére az interpelláló képviselőt meg kell hívni. A bizottság által megtárgyalt interpellációt a következő testületi ülés elé kell terjeszteni.

(5) Felvilágosítás kérés minden olyan - önkormányzati hatáskörbe tartozó intézményi szervezetre, működésre vonatkozó - tudakozódás, amely tartalma szerint nem sorolható az interpelláció fogalomkörébe, és nem kapcsolódik valamely napirendi pont témájához.

(6) A felvilágosítás kérésre adott válasz elfogadásáról a felvilágosítást kérő nyilatkozik, ha elfogadta a testület nem hoz határozatot. A felvilágosítás kérés, és az arra adott válasz időtartama maximum 3-3 perc.

(7) A bejelentés valamely tény, körülmény megismertetése a testülettel, amely intézkedést nem igényel.

(8) A felvetések olyan közérdekű témák jelzése, amelyekben a testület állást foglalhat, illetve az intézkedési jogosulthoz továbbíthat.

(9) Interpelláció, felvilágosítás kérés, bejelentés napirend tárgyalásakor szavazás csak az elhangzottak elfogadására, elutasítására irányulhat. A Képviselő-testület szavazással dönt arról, hogy a felvetett témával kapcsolatban a testület által meghatározott ülésére előterjesztést kér.


15. Jegyzőkönyv


17.§ (1) Az ülésről a szavazatszámláló és mikrovoks rendszer hangfelvétele alapján összefoglaló jegyzőkönyv (továbbiakban jegyzőkönyv) készül. A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a meghívót, az írásos előterjesztéseket, az elfogadott rendeletet, a jelenléti ívet.

(2) A képviselő-testület üléséről a hangfelvétel alapján készült jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és a jegyzőkönyvvezető írja alá.

(3)[30] A jegyzőkönyv eredeti példányát - mellékleteivel együtt - a polgármesteri hivatal kezeli. A jegyzőkönyvet a Mötv. foglaltakon túl a zárt ülések jegyzőkönyvének kivételével a városi könyvtárnak is meg kell küldeni.

(4) A jegyzőkönyvet évenként be kell köttetni és irattárba kell helyezni.

(5)[31] A Képviselő-testület üléséről kép- és hangfelvételt kell készíteni. A képviselő-testület nyilvános üléseiről a helyi televízió által történő közvetítés útján a lakosságot tájékoztatni kell. Az ülésekről készült kép- és hangfelvételt a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatalban kell tárolni. A felvételek tárolásának és őrzésének rendjét a jegyző szabályozza. A Képviselő-testület üléseiről készült hang- és képanyag nem selejtezhető, azt a szerkesztett jegyzőkönyv elkészülte után a keletkezést követő év március 31-ig a levéltárba le kell adni.

(6) A testület rendeleteinek, határozatainak nyilvántartásáért a jegyző felelős.


IV. F e j e z e t


Közmeghallgatás


18.§ (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer a munkatervében meghatározottak szerint közmeghallgatást tart. Közmeghallgatási napirendet kell tartani akkor is:

a) ha a testület korábbi ülésén úgy döntött,

b) ha a képviselők fele indítványozta.

(2) A közmeghallgatási napirendet a helyben szokásos módon kell közzétenni. A közmeghallgatás helyéről és idejéről a lakosságot a tervezett testületi ülésekhez hasonló módon és időben úgy kell értesíteni, hogy lehetősége nyíljon a kérdések, javaslatok megtételére.


V. F e j e z e t


A települési képviselő


19.§ (1) A települési képviselő önkormányzati képviselői munkája végzése során - előzetes bejelentés alapján - jogosult a városháza egyes helyiségeinek igénybevételére. Erre irányuló igényét, valamint a munkája egyéb feltételeit a jegyző a hivatal útján biztosítja.

(2)[32] A települési képviselő az önkormányzati képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést igényelhet a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivataltól. A hivatal a szükséges tájékoztatást – amennyiben az nem a következő testületi üléshez szükséges információt igényli – köteles 15 napon belül megadni.

(3) [33]A települési képviselői tevékenységéért külön önkormányzati rendeletben szabályozott tiszteletdíj illeti meg.

(4) A képviselő köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységére, választók bizalmára.

(5) Felkérés alapján részt vesz a testületi ülés előkészítésében, az előkészítés során tervezett vizsgálatokban.


19/A.§[34] (1) A képviselőt megválasztása időpontjától megbízatása megszűnéséig - e minőségben végzett munkájáért -  tiszteletdíj illeti meg.

(2)[35] A képviselői tiszteletdíj mértéke 60.000 Ft/hó (továbbiakban: alapdíj).

(3) Ha a képviselő bizottságnak tagja - megválasztásától kezdődően - tiszteletdíja az alapdíjon felül:

a) állandó bizottsági tagság - több bizottsági tagság esetén is -  az alapdíj 45 %-a,

b) állandó bizottság elnöke esetén az alapdíj 90 %-a, függetlenül a betöltött megbízatások számától.

(4) A bizottság nem képviselő tagjának havi tiszteletdíja az alapdíj 45%-a.


19/B. §[36] (1) Ha a képviselő a tárgyhavi munkaterv szerinti képviselő-testületi ülés szavazásai több mint felén nem vesz részt, a 19/A. § (2) bekezdésében megállapított tárgyhavi alapdíja 25%-kal csökken, kivéve, ha hivatalos ügyben van távol és azt a polgármester igazolja, vagy ha a képviselő orvosi igazolást csatol be hiányzásának okáról.

(2) Ha az állandó bizottságban résztvevő képviselő, illetve nem képviselő tagja a tárgyhavi munkaterv szerinti bizottsági ülések szavazásai több mint felén nem vesz részt, a bizottsági tagságért járó 19/A. § (3) bekezdésében meghatározott tárgyhavi tiszteletdíja 25%-kal csökken, kivéve, ha hivatalos ügyben van távol, melyet az adott bizottság elnöke igazol, vagy ha a bizottsági tag orvosi igazolást csatol be hiányzásának okáról.

(3) Ha a képviselő vagy bizottság tag az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeinek határidőben nem tesz eleget, úgy a képviselő-testület -  a polgármester írásbeli előterjesztése alapján - határozattal rendelkezik a képviselő vagy bizottsági tag tiszteletdíjának megvonásáról. A tiszteletdíj megvonás időtartama a  képviselő vagy bizottsági tag kötelezettségének teljesítéséig, de legfeljebb 12 hónapig terjedhet.


19/C. §[37] (1) Ha a képviselő a mandátumáról hóközben lemond, számára a megállapított tiszteletdíj időarányos része jár.

(2) Ha a bizottsági tag  hóközben mond le tagságáról, számára a megállapított tiszteletdíj időarányos része jár.

(3) A képviselők tiszteletdíjának számfejtése és kifizetése a tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig történik. A tiszteletdíj kifizetése az ülések jegyzőkönyvének mellékletét képező jelenléti ív alapján történik.


19/D.§[38] A polgármester előre meghirdetett helyen és időben a lakosság részére évente legalább egyszer lakossági fórumot tart. A fórum időpontjáról a www.balmazujvaros.hu weboldalon, hirdetőtáblán, valamint más – a polgármester által meghatározott módon - keresztül kerül tájékoztatásra  a lakosság.



VI. F e j e z e t


Az önkormányzat bizottságai


20.§ (1) A képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, szervező és ellenőrzési feladatokat ellátó, a képviselő-testület által döntési jogkörrel felruházható egymással mellérendeltségi viszonyban álló önkormányzati szervek.

(2)[39] Az önkormányzat képviselő-testülete feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi bizottságokat hozza létre, és létszámukat a következők szerint állapítja meg:

a) Pénzügyi és Jogi Bizottság 5 fő

b) Gazdasági, Településfejlesztési és Településüzemeltetési Bizottság 5 fő

c) Egészségügyi, Szociális, Kulturális, Oktatási, Sport és Környezetvédelmi Bizottság 5 fő

d) [40]

(3) A bizottságok feladatkörüknek megfelelően fejtik ki tevékenységüket. A bizottságok tagjait a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(4) A bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni.

(5) [41]Bizottságoknak az önálló döntési jogkör megadása esetén a képviselő-testülettel való kapcsolatuk az alábbi:

a) Amennyiben az adott, konkrét ügynek az egész településre kiható jelentősége van, úgy a bizottság az ügyet tagjai egynegyedének indítványára - a helyi képviselő-testület elé terjeszti. Ebben az esetben a képviselő-testület foglal állást abban, hogy maga kíván-e dönteni az ügyben.

b) A képviselő-testület illetékessége áll fenn abban az esetben, ha kétségessé válik, hogy az adott ügy tárgyalása a helyi önkormányzati testülethez vagy valamely bizottsághoz tartozik-e.

c) Két bizottság közötti hatásköri vagy illetékességi összeütközés esetén a helyi képviselő-testület foglal állást.

d) A bizottságok kötelesek meghívni az előterjesztés tárgyalásához a tárgy szerinti illetékest, valamint a polgármestert és a jegyzőt.

e) [42]

(6) A bizottságok évenként legalább egy alkalommal tevékenységükről beszámolnak a képviselő-testületnek.

(7) Az önkormányzat feladatainak eredményesebb ellátása érdekében szükség szerint ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság feladatkörét létrehozásakor a képviselő-testület határozza meg. Az ideiglenes bizottság megszűnik a képviselő-testület által meghatározott feladat teljesítésével.

(8) A bizottságok szükség szerint, de évente legalább hat ülést tartanak. A bizottság elnöke akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő bizottsági tag hívja össze és vezeti a bizottsági ülést. A bizottság elnöke, illetve akadályoztatása estén a legidősebb képviselő bizottsági tag köteles összehívni a bizottságot:

a) a bizottság létrehozását követő 30 napon belül,

b) a képviselő-testület határozatára,

c) a bizottsági tagok több mint felének indítványára,

d) a polgármester indítványára, a jegyző indítványára.

(9) A bizottság döntéseinek ismertetésére az elnök akadályoztatása esetén a bizottság által meghatalmazott bizottsági tag jogosult.

(10) A bizottság éves munkatervet köteles készíteni tárgyév január 31. napjáig, melynek előkészítéséért a bizottság elnöke a felelős. A bizottságok a tevékenységi körükbe tartozó rendeletek hatályosulását folyamatosan ellenőrzik.

(11) A bizottság feladatkörében, hatáskörében tartozó kérdésekben a képviselő-testület határozathozatalára vonatkozó szabályok szerint jár el, ennek érdekében a képviselő-testület feladat és hatáskörébe tartozó téma előkészítésekor állásfoglalást alakít ki, vagy a bizottságra átruházott hatáskör gyakorlásánál döntést hoz. A bizottságok döntéseinek jelölése megegyezik a Képviselő-testületi határozatok jelölésével annyi különbséggel, hogy a sorszámozás és keltezés után a bizottság rövidített nevét kell feltüntetni.

(12)[43] A bizottságok ügyviteli feladatait a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(13) Bizottsági elnök feladata, hatásköre:

a) bizottság üléseit szükség szerint összehívni,

b) a bizottság éves munkatervére javaslatot tenni,

c) az elfogadott munkaterv szerint a bizottságot összehívni,

d) a bizottság üléseit levezetni,

e) a helyi önkormányzatokról szóló törvény nyilvánosságra vonatkozó rendelkezéseinek biztosítása,

f) kapcsolat tartása és koordináció a bizottsági ülések szervezésében, szükség esetén az együttes ülések tartása,

g) kapcsolattartás a város polgármesterével és jegyzőjével.


16. A bizottságok feladatai


21.§ (1) Valamennyi bizottság előzetesen állást foglal és véleményt nyilvánít:

a) a feladatkörét érintő előterjesztésekről,

b) a költségvetésről és a zárszámadásról szóló rendelet-tervezetről,

c) az önkormányzat gazdasági programjáról,

d) a bizottság feladatkörét érintő önkormányzati rendelet-tervezetről.

(2)[44] Az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni a rendkívüli ülésen, valamint a 4. § (4) bekezdés alapján összehívott ülésen megtárgyalásra kerülő előterjesztések, valamint önkormányzati rendelet-tervezetek esetében.

(3) A bizottságok döntenek a képviselő-testület által átruházott jogkörökben.

(4) A bizottság ellenőrzi határozatainak és a feladatkörét érintő képviselő-testületi határozatoknak a végrehajtását, a felelős személyek beszámoltatása útján.

(5) A bizottságok részletes feladat- és hatáskörét a rendelet 1. melléklete tartalmazza.


VII. F e j e z e t


Az önkormányzat és a nem önkormányzati szervek együttműködése


22.§ (1) Az önkormányzat és szervei feladataik ellátásában, a döntések előkészítésében, a hozott határozatok végrehajtásában és a végrehajtás ellenőrzésében együttműködnek a nem önkormányzati szervekkel.

(2) Az együttműködési megállapodásokat az Önkormányzat nevében, képviseletében a polgármester jogosult megkötni. Azok a megállapodások, amelyek az Önkormányzatra nézve a költségvetési vagy fejlesztési előirányzatot meghaladó, vagy a következő költségvetési évre vagy esetleg több évre szólóan tartalmaznak pénzügyi kötelezettséget csak az Önkormányzati képviselő-testület jóváhagyásával érvényesek. A társadalmi szervekkel kötött több évre szóló együttműködési megállapodásokat jóváhagyás végett a képviselő-testület elé kell terjeszteni. Az Önkormányzat és a nem Önkormányzati szervek közötti együttműködési megállapodások realizálását együttműködési szerződések szolgálják. Az együttműködési megállapodások vonatkozhatnak:

a) közös beruházás megvalósítására,

b) összesített célra, tehát közös beruházás, majd közös fenntartás, illetve működtetés biztosítására,

c) meglévő intézmény közös fenntartására.

(3) A polgármester az együttműködési megállapodásokról és azok megvalósulásáról a képviselő-testületet rendszeresen tájékoztatja, gondoskodik a jóváhagyást igénylő megállapodások előterjesztéséről.

(4) Az Önkormányzat felhatalmazza az önkormányzati intézmények vezetőit, hogy az intézmény működési körében - a polgármesterrel történő egyeztetést követően - együttműködési megállapodást kössenek a nem önkormányzati szervekkel. Az együttműködési megállapodásban pénzügyi kihatással járó kötelezettséget csak az intézmény költségvetési előirányzatát meg nem haladó mértékben vállalhatnak.

(5) A településfejlesztés, a lakosság szükségleteinek kielégítése, vagy más közérdekű cél megvalósítása érdekében a polgármester - szükség szerint, de legalább évi egy alkalommal az érdekképviseleti szervek és a nem önkormányzati szervek vezetői részére koordinációs értekezletet tart. A nem önkormányzati szerveknek az Önkormányzat és szervei tevékenységét vagy a lakosságot érintő javaslatait az Önkormányzati szervek kötelesek megvizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, és 30 napon belül érdemben választ adni. A polgármester minden jelentős javaslatról és az azokra tett intézkedésekről köteles a képviselő-testületet tájékoztatni.

(6) Az önkormányzat fontos feladatának tekinti a más Önkormányzatokkal való együttműködést, ezért a polgármester feladata a más Önkormányzatokkal való együttműködés lehetőségeinek folyamatos vizsgálata, különösen:

a) intézmény közös alapításának, működtetési lehetőségeinek feltárása,

b) tapasztalatok kölcsönös megismerése, főként az igazgatási munkakorszerűsítések, egyszerűsítések,

c) idegenforgalom, turizmus, fizetővendég-szolgálat területén.

(7)[45][46] Balmazújváros Város Önkormányzat együttműködik külön együttműködési megállapodások alapján a helyi roma és német nemzetiségi önkormányzattal a feladatai eredményesebb ellátása érdekében, így különösen gazdasági, kulturális téren. Balmazújváros Város Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok hatékony érdekérvényesítéséhez, külön törvényben meghatározott egyéni és közösségi jogainak gyakorláshoz biztosítja valamennyi nemzetiségi önkormányzat részére a működésükhöz szükséges alapvető feltételeket, így különösen az ingyenes helyiséghasználatot, valamint a testületi munkához kapcsolódó szakmai, adminisztrációs, technikai segítséget a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal útján.

(8)[47] A nemzetiségi önkormányzatokkal kötött együttműködési megállapodást a rendelet 9. és 10. melléklete tartalmazza.


VIII. F e j e z e t


Polgármester, alpolgármester, jegyző. aljegyző


17. A polgármester


23.§ (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.[48] A polgármester felelős az önkormányzat egészének működéséért. Főbb feladatai a helyi önkormányzati törvényben foglaltakon kívül:

a) gazdasági program beterjesztése,

b) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének az elősegítése,

c) nyilvánosság megteremtése, városi szintű fórum szervezése,

d) a lakosság önszerveződő közösségének támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása,

e) kapcsolattartás a pártok, a társadalmi és gazdasági szervezetek helyi vezetőivel,

f) az önkormányzati intézmények működésének segítése,

e) a képviselő-testület munkatervének előkészítése, beterjesztése a képviselő-testület elé.

(2) A polgármester köteles heti 4 órát ügyfélfogadásra fordítani.

(3)A polgármester rendszeresen tájékoztatja a képviselőket a város egész lakosságát, egy vagy több választókerület lakosságát érintő minden fontos eseményről, intézkedésről. A tájékoztatás történhet írásban, szóban, személyes felkeresés útján vagy az érintett képviselők megbeszélésre való összehívásával.

(4) Ha a megyei közgyűlés ülésén a várost érintő kérdések szerepelnek, a polgármester a helyi testület következő ülésén erről tájékoztatást ad.

(5)[49] [50]

(6) A polgármester részletes feladat- és hatáskörét a jogszabályok és a képviselő-testület döntései határozzák meg.


18. Az alpolgármester


24.§[51] A képviselő-testület saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. Az alpolgármester a polgármester általános helyettese, a polgármestert annak távollétében vagy akadályoztatása esetén - teljes jogkörrel, korlátozás nélkül - helyettesíti.


19. Jegyző


25. §[52] A jegyző a Mötv. foglaltakon túl:

a) tájékoztatást ad a képviselő-testületnek az önkormányzat hatáskörét érintő új jogszabályokról,

b)[53] tájékoztatja a képviselő-testületet a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal munkájáról és az ügyintézésről,

c) gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről,

d) gondoskodik az önkormányzati rendeletek állampolgárokkal való megismertetéséről,

e) évente beszámol az önkormányzati gazdálkodás belső ellenőrzésének eredményéről.




20. Az aljegyző


26.§ (1)[54] Az aljegyző a jegyző távollétében ellátja Mötv. meghatározott jegyzői feladatokat.

(2)[55] A jegyzői és aljegyzői munkakör egyidejű betöltetlensége, illetve a jegyző és az aljegyző egyidejű távolléte, illetve akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Titkársági Osztályának vezetője látja el.


IX. F e j e z e t


Az önkormányzat gazdasági alapja


27. § (1) Az önkormányzat a választás évét követő évben a választási ciklus időtartamára gazdasági programot készít. Az önkormányzat gazdasági alapja az éves költségvetés. A képviselő-testület éves költségvetését, annak évközi módosításait, valamint a költségvetési zárszámadást önkormányzati rendelettel állapítja meg, illetve hagyja jóvá.

(2) A költségvetés tárgyalására kétfordulós tárgyalási módszerrel kerül sor. Az első tárgyaláson meg kell határozni a költségvetési irányelveket, elemezve a képviselő-testület kötelezően előírt és önként vállalt feladatait. Számításba kell venni a bevételi források bővítésének lehetőségét, meg kell határozni a kiadási szükségleteket, a gazdaságosság és célszerűség figyelembe vételével. A képviselő-testület az első tárgyaláson a költségvetés elkészítésére vonatkozó határozatot hoz, meghatározva a jogszabályi előírásokon túli részletezésekre vonatkozó igényeit.

A második tárgyaláson a Képviselő-testület a költségvetési és államháztartási törvényben előírtakon túlmenően – a bizottságok által előzetesen megvitatott és véleményezett – részletes, intézményenkénti rendelet-tervezetet tárgyalja meg.

(3) Az önkormányzat gazdálkodásában jelentkező évközi változások az éves költségvetés módosítását igényelhetik. A költségvetés módosítását tartalmazó rendelet-tervezetet egy fordulóban is megtárgyalhatja a képviselő-testület. Hasonló módon egy fordulóban kerülhet sor a költségvetési zárszámadás rendelet-tervezetének megtárgyalására is.

(4) Az önkormányzati gazdálkodás biztonságát szolgáló önkormányzati vagyonról és annak hasznosításáról szóló előírásokat külön rendelet tartalmazza.


X. Fejezet[56]


A közös önkormányzati hivatal


28.§ (1) A közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal

(2) A Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 4060 Balmazújváros, Kossuth tér 4-5.

(3) A Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal Balmazújváros Város Önkormányzata, Hortobágy Község Önkormányzata és Újszentmargita Község Önkormányzata közös hivatala.

(4) A hivatal belső tagozódását, munkarendjét a Balmazújváros, Hortobágy és Újszentmargita önkormányzatának képviselő-testületei külön határozatban állapítják meg.


XI. Fejezet


Záró rendelkezések



29. § (1) Jelen rendelet 2010. december 1. napján lép hatályba.

(2) Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti-és Működési Szabályzatáról szóló 4/2007. (III.21.) számú rendelete és módosításai hatályukat vesztik.

(3)[57] Jelen rendelet mellékletei:

1. sz. A bizottságok feladat- és hatásköre

2. sz. Képviselő-testület átruházott hatáskörei

3. sz. Az önkormányzat képviselő-testülete tagjainak névsora

4. sz. Önkormányzat bizottságai tagjainak névsora

5. sz. Az önkormányzat hatályos rendeleteinek jegyzéke

6. sz. Balmazújváros Város Önkormányzat választókerületi besorolása

7. sz. Képviselő-testületi ülésre állandó meghívottak jegyzéke

8. sz. melléklet Balmazújváros Város Önkormányzat szakfeladatrendje

9. sz. melléklet Együttműködési megállapodás (Balmazújvárosi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal)

10. sz. melléklet Együttműködési megállapodás (Balmazújvárosi Német Nemzetiségi Önkormányzattal)



Balmazújváros, 2010. november 25.




                                       Dr. Tiba István                                                          Dr. Veres Margit

                                         polgármester                                                                   jegyző



Záradék:


Kihirdetve: 2010. november 25. napján


Dr. Veres Margit

jegyző

[1]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[2]

Hatályon kívül helyezte Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2015. (III. 18.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdés a) pontja. Hatálytalan: 2015. március 19. napjától.

[3]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[4]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § b.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[5]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2015. (III. 18.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos: 2015. március 19. napjától.

[6]

Kiegészítette Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2016. (XI. 23.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2016. november 24. napjától.

[7]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2015. (III. 18.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos: 2015. március 19. napjától.

[8]

Hatályon kívül helyezte Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2015. (III. 18.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdés b) pontja. Hatálytalan: 2015. március 19. napjától.

[9]

Beiktatta a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2013. november 30-tól

[10]

Beiktatta a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2013. november 30-tól

[11]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2015. (III. 18.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2015. március 19. napjától.

[12]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § b.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[13]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2015. (III. 18.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos: 2015. március 19. napjától.

[14]

Hatályon kívül helyezte Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2015. (III. 18.) önkormányzati rendelet 7. § (2) bekezdés c) pontja. Hatálytalan: 2015. március 19. napjától.

[15]

Hatályon kívül helyezte Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet 6. §-a. Hatálytalan: 2019. október 30. napjától.

[16]

Beiktatta a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatályos: 2013. november 30-tól

[17]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2015. (III. 18.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatályos: 2015. március 19. napjától.

[18]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 20/2018. (IX.28.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2018. szeptember 29. napjától.

[19]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2019. október 30. napjától.

[20]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § a.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[21]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § a.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[22]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § b.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[23]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § b.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[24]

A rendelet 12. § (7) bekezdés második mondatát hatályon kívül helyezte a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 11. § (2) bekezdése.Hatálytalan: 2013. november 30-tól.

[25]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § b.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[26]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 5. § (1) bekezdése módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[27]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 5. § (2) bekezdése módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[28]

Beiktatta a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos: 2013. november 30-tól

[29]

Beiktatta a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos: 2013. november 30-tól

[30]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § a.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[31]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § b.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[32]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § b.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[33]

Hatályon kívül helyezte Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (I. 08.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatálytalan: 2015. január 9. napjától. Hatályát veszti Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi önkormányzati képviselők, a bizottság elnöke, tagja tiszteletdíjáról, költségtérítéséről szóló 13/2004. (IV. 28.) önkormányzati rendelete.

[34]

Beiktatta Balmazújváros Város Önkormányat Képviselő-testületének 15/2015. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos: 2015. június 25. napjától.

[35]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2017. (II. 15.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2017. február 15. napjától.

[36]

Beiktatta Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (I. 08.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos: 2015. január 9. napjától.

[37]

Beiktatta Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2015. (I. 08.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos: 2015. január 9. napjától.

[38]

Beiktatta Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2015. (VI. 24.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2015. június 25. napjától.

[39]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2018. (XII.13.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2018. december 14. napjától.

[40]

Hatályon kívül helyezte Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet 6. §-a. Hatálytalan: 2019. október 30. napjától.

[41]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 26/2018. (XII.13.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2018. december 14. napjától.

[42]

Hatályon kívül helyezte Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet 6. §-a. Hatálytalan: 2019. október 30. napjától.

[43]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § b.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[44]

Beiktatta Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2016. (XI. 23.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2016. november 24. napjától.

[45]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § b.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[46]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § c.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[47]

Beiktatta a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 6. § (1) bekezdése. Hatályos: 2013. november 30-tól

[48]

Beiktatta Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2014. (X. 21.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos: 2014. október 21. napjától.

[49]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § d.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[50]

Hatályon kívül helyezte Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet 6. §-a. Hatálytalan: 2019. október 30. napjától.

[51]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2014. (X. 21.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2014. október 21. napjától.

[52]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § a.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[53]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § b.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[54]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 10. § a.) pontja módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[55]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2016. (I. 14.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2016. január 15. napjától.

[56]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 8. §-a módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól

[57]

A rendelet szövegét a 26/2013 (XI. 29.) önkormányzati rendelet 9. §-a módosította. Hatályos: 2013. november 30-tól