Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2017. (II.15.) önkormányzati rendelete

A települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól

Hatályos: 2018. 03. 01- 2020. 04. 16

Balmazújváros Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 1. § (2) bekezdésében, 2. §-ában, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdésében és 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, 29. § (2) bekezdésében és 131. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2010. (XI.25.) önkormányzati rendelete 21. § (1) bekezdés a) és d) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Balmazújváros Város Önkormányzat Intézményfelügyeleti, Szociális és Közbiztonsági Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

A rendelet célja

1. §


E rendelet célja, hogy a Balmazújváros Város Önkormányzat közigazgatási területén élő egyének és családok szociális biztonságának megőrzése, elősegítése érdekében megállapítsa a települési támogatás keretében nyújtott támogatások formáit, az azokra való jogosultság feltételeit, kifizetésének, folyósításának és ellenőrzésének szabályait.

A rendelet hatálya

2. §


E rendelet hatálya kiterjed Balmazújváros Város Önkormányzata közigazgatási területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, az Szt. 3. § (1)-(2) bekezdésében, 3. § (3) bekezdésének a) pontjában, a Gyvt. 4. § (1)-(4) bekezdéseiben meghatározott természetes személyekre.

A rendeletben szabályozott ellátási formák

3. §


(1) Az önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek, családok részére települési támogatást biztosít az e rendeletben meghatározottak szerint.

(2) Települési támogatás keretében igényelhető ellátások:

  1. lakhatási támogatás,
  2. gyógyszertámogatás,
  3. rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,
  4. speciális nevelési, oktatási intézményben tanulók utazási támogatása,
  5. helyben tanulók utazási támogatása,
  6. temetési támogatás,
  7. első lakáshoz jutók támogatása,
  8. gyógyfürdő támogatás,
  9. időskorúak támogatása,
  10. rendkívüli települési támogatás.

(3) A gyógyszertámogatás kizárólag természetbeni formában, míg a többi ellátás természetbeni vagy pénzbeli formában is nyújtható.

(4) A rendszeres ellátások havi együttes összege személyenként nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét (a továbbiakban: nyugdíjminimum).

(5) Az e rendeletben meghatározott szociális ellátásokkal kapcsolatos hatásköreinek gyakorlását a Képviselő-testület Balmazújváros Város Polgármesterére átruházza.

(6) [1]Balmazújváros Város Polgármestere hatáskörébe utalt, jelen rendeletben szabályozott ellátásokkal kapcsolatos ügyekben Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testülete jár el fellebbezés elbírálására jogosult hatóságként.

Általános eljárási rendelkezések

4. §


(1) Az e rendeletben szabályozott ellátások megállapítása – a (6) bekezdésben meghatározott kivétellel – kérelemre történik, melyet az e célra rendszeresített, az egyes ellátásoknál külön megjelölt, e rendelet mellékletét képező formanyomtatványon kell előterjeszteni. A kérelemhez csatolni kell a formanyomtatványban felsorolt – az egyes ellátásokra való jogosultság megállapításához szükséges – mellékleteket.

(2) Nem jogosult lakhatási támogatásra és gyógyszertámogatásra, aki, illetve akinek a családjában vagy háztartásában élő személy az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti vagyonnal rendelkezik.

(3) [2]A kérelmet - ha e rendelet másként nem rendelkezik - postai úton a Balmazújvárosi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Önkormányzati Hivatal) postacímére címezve, személyesen a Közös Önkormányzati Hivatalban vagy az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben meghatározott elektronikus úton lehet benyújtani.

(4) Az (1) bekezdés szerinti formanyomtatványok beszerezhetők a Közös Önkormányzati Hivatalban, valamint letölthetőek az önkormányzat honlapjáról (www.balmazujvaros.hu).

(5) A kérelem benyújtására az ellátás igénylője, annak törvényes képviselője vagy meghatalmazottja jogosult.

(6) [3]A rendkívüli gyermekvédelmi és a rendkívüli települési támogatás hivatalból is megállapítható, különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény és természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére.

(7) Az időskorúak részére karácsony ünnepe alkalmából nyújtott természetbeni támogatás megállapítása hivatalból történik.

(8) A kérelemben foglaltak ellenőrzése céljából az eljáró hatóság ügyintézője környezettanulmányt végezhet, valamint a gyermeket nevelő családoknál e célra a család- és gyermekjóléti szolgálat, a védőnő és a gyermek- és családvédelemmel foglalkozó szervek javaslata, környezettanulmánya is felhasználható.

(9) A rendszeres támogatások (lakhatási-, gyógyszer-, speciális nevelési, oktatási intézményben tanulók utazási támogatása) a kérelem benyújtása hónapjának első napjától illeti meg a jogosultat.

(10) Az önkormányzati szociális hatóság – a hatáskörébe tartozó ellátás felhasználásának ellenőrzése céljából – a felhasználást igazoló dokumentumok bemutatására kötelezheti a jogosultat.

(11) A rendszeres ellátásokat (a gyógyszertámogatás és a tüzelőutalvány formájában nyújtott lakhatási támogatás kivételével) utólag, minden hónap 5-ig, az eseti ellátásokat a megállapítást követő 15 napon belül kell folyósítani.

(12) A gyógyszertámogatás gyógyszerutalvány formájában a határozatban felsorolt időpontokban és részletekben vehető fel.

(13) A tüzelőutalvány formájában nyújtott települési lakhatási támogatás a határozatban felsorolt időpontokban és részletekben vehető fel.

(14)[4] A pénzbeli eseti ellátások kifizetésére a házipénztárban kerül sor. A (6) bekezdés szerinti esetben, a polgármester döntése alapján a támogatást a kezdeményező szerv képviselője is átveheti, aki az ellátásra jogosult részére történő átadást vagy a jogosult érdekében történt felhasználást 30 napon belül átvételi elismervénnyel vagy számlával köteles igazolni.

(15) A rendszeres ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha:

  1. a jogosultság feltételei már nem állnak fenn vagy jogosultságot kizáró körülmény következett be,
  2. a jogosult azt kéri,
  3. a jogosult meghalt,
  4. az e rendeletben meghatározott egyéb okból.

(16) A (15) bekezdés szerinti megszüntetés időpontja a megszüntetésre okot adó körülmény bekövetkezése hónapjának utolsó napja.

(17) A jogosult által lakott lakáshoz kapcsolódó rendszeres ellátásra való jogosultságot – a (15) bekezdés szerinti eseteken kívül – meg kell szüntetni abban az esetben is, ha a jogosult a támogatással érintett lakásból elköltözött.

(18) Az Szt-ben, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Korm. rendeletben és az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában, vagy e jogszabályok megsértésével nyújtott ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul vagy jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell

  1. a pénzbeli ellátás visszafizetésére,
  2. természetben nyújtott ellátás esetén a pénzegyenérték megfizetésére.

(19) Ha az önkormányzati szociális hatóság a hatáskörébe tartozó ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét vagy pénzegyenértékét és a kamat összegét – amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné – a polgármester méltányosságból

  1. elengedheti,
  2. csökkentheti, vagy
  3. részletfizetést engedélyezhet.

(20) Ahol e rendelet jövedelmet, rendszeres pénzellátást, vagyont, családot vagy háztartást említ, az Szt. 4. §-ában meghatározott fogalmakat kell használni.

(21) Az e rendeletben nem szabályozott fogalmak, kérdések vonatkozásában a magasabb rendű szociális, a gyermekre tekintettel megállapított ellátás vonatkozásában pedig a magasabb rendű szociális és gyermekvédelmi tárgyú jogszabályok rendelkezései az irányadók.

Lakhatási támogatás

5. §


(1) A polgármester lakhatási támogatásra való jogosultságot állapít meg a szociálisan rászoruló személyek részére a háztartásuk tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez.

(2) Lakhatási támogatás havi rendszerességgel a villanyáram-, a gázfogyasztás és a tüzelőanyag költségeihez, valamint közös költséghez nyújtható.

(3) A lakhatási támogatást a lakásfenntartási kiadással érintett szolgáltató részére és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amely megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(4) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy,

  1. aki a kérelemben megjelölt lakásban bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik, és abban életvitelszerűen lakik, és
  2. [5]akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjmimimum összegének 250 %-át, egyedül élő esetén 300 %-át és
  3. akinek, valamint a vele közös háztartásban élő személynek, személyeknek nincs vagyona.

(5) Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységének hányadosával.

(6) Fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

  1. a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
  2. a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
  3. a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
  4. a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
  5. a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

(7) Ha a háztartásban

  1. a (6) bekezdés a)-c) pontja szerinti személy magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül,
  2. a (6) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti személyre tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,
  3. gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él,

a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

(8) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség 450,- Ft.

(9) Az elismert lakásnagyság

  1. ha a háztartásban egy személy lakik, 35 m2,
  2. ha a háztartásban két személy lakik, 45 m2,
  3. ha a háztartásban három személy lakik, 55 m2,
  4. ha a háztartásban négy személy lakik, 65 m2,
  5. ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további megjelölt személy után 5-5 m2,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

(10) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

  1. a lakásfenntartás elismert havi költségének 30 %-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum összegének 50 %-át,
  2. a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,

de nem lehet kevesebb, mint 2.500,- Ft és nem lehet több mint 6.000,- Ft azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(11) A (10) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:


TM =

0,3 -

J - 0,5 NYM

X 0,15

NYM


ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig a nyugdíjminimum összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

(12) A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani.

(13) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(14) Egyidejűleg ugyanazon a lakcímen lakó több jogosult család esetében lakhatási támogatás elsődlegesen az ingatlan tulajdonosának állapítható meg.

(15) A (13) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a lakásbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakásrészeit.

(16) A lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelmet az 1. számú melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

Gyógyszertámogatás

6. §


(1) A polgármester gyógyszertámogatásra való jogosultságot állapít meg annak a személynek

  1. akinek az egy főre számított havi családi jövedelme a nyugdíjminimum 250 %-át nem haladja meg és a havi rendszeres gyógyszerköltsége a nyugdíjminimum 20 %-át eléri vagy meghaladja,
  2. aki egyedül élő és havi jövedelme a nyugdíjminimum 300 %-át nem haladja meg és a havi rendszeres gyógyszerköltsége a nyugdíjminimum 20 %-át eléri vagy meghaladja,
  3. aki a háziorvos igazolása alapján súlyos, állandó kezelést igénylő daganatos betegségben szenved, vagy fekvő beteg és pelenka használata szükséges, és az egy főre számított havi családi jövedelme a nyugdíjminimum 300 %-át nem haladja meg, valamint a havi rendszeres gyógyszerköltsége a nyugdíjminimum 15 %-át eléri vagy meghaladja,
  4. aki egyedül élő, a háziorvos igazolása alapján súlyos, állandó kezelést igénylő daganatos betegségben szenved, vagy fekvő beteg és pelenka használata szükséges és jövedelme a nyugdíjminimum 350 %-át nem haladja meg, valamint a havi rendszeres gyógyszerköltsége a nyugdíjminimum 15 %-át eléri vagy meghaladja.

(2) Nem jogosult gyógyszertámogatásra, aki közgyógyellátásra jogosult.

(3) A gyógyszertámogatásra való jogosultság a kérelem benyújtása hónapjának első napjától egy év időtartamra kerül megállapításra.

(4) A támogatás mértéke havonta az (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti esetben 5.000,- Ft, míg az (1) bekezdés c) és d) pontja szerinti esetben a támogatás mértéke az igazolt gyógyszerköltség összege, de legfeljebb havonta 6.000,- Ft.

(5) A gyógyszertámogatás utalvány formájában kerül kiadásra és Balmazújváros közigazgatási területén üzemelő gyógyszertárakban használható fel.

(6) A gyógyszertámogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelmet a 2. számú melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

(7) A gyógyszerköltséget a 3. számú melléklet szerinti formanyomtatványon a háziorvos igazolja, kizárólag a kérelmező személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyszerköltség figyelembevételével.

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

7. §


(1) A polgármester rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultságot állapít meg annak a kiskorú vagy nagykorúvá vált gyermeket nevelő személynek, akinek a családja időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül.

(2) Elsősorban azokat a családokat kell rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíteni, akiknek az ellátásáról, illetve az alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen betegség, gyermek étkeztetése, iskoláztatása és gyógyszemüveggel való ellátása – miatt anyagi segítségre szorulnak.

(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság további feltétele, hogy a család egy főre jutó havi jövedelmének összege nem haladja meg

  1. a nyugdíjminimum 150 %-át,
  2. gyermeket egyedül nevelő szülő esetében a nyugdíjminimum 200 %-át.

(4) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás eseti jelleggel, gyermekenként havonta legfeljebb egy, egy naptári évben legfeljebb négy alkalommal állapítható meg. Az alkalmanként gyermekenként adható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összegét, valamint az annak alapjául szolgáló jövedelemsávokat a 4. számú melléklet tartalmazza.

(5) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás az alábbi esetekben:

  1. a gyermekintézmények étkezési térítési díját a szülő nem fizette meg, vagy
  2. tanévkezdéskor a szülő a tankönyv árát nem egyenlítette ki, vagy
  3. a gyermek részére felírt gyógyszereket a szülő nem tudja kiváltani, vagy
  4. a családnak közüzemi díjhátraléka keletkezett, vagy
  5. a család tüzelőbeszerzésről nem tud gondoskodni

elsősorban természetben nyújtandó.

(6) A természetben nyújtott rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

  1. az (5) bekezdés a) pontja esetében az étkezési térítési díj hátralékos számlára történő utalással,
  2. az (5) bekezdés b) pontja esetében a tankönyv árának kifizetésével,
  3. az (5) bekezdés c) pontja esetében a településen működő gyógyszertárakban beváltható gyógyszerutalvány juttatásával,
  4. az (5) bekezdés d) pontja esetében a közüzemi díj szolgáltatóhoz történő utalásával,
  5. az (5) bekezdés e) pontja esetében tüzelőutalvánnyal

nyújtandó.

(7) Az egyéb jogosultsági feltételek fennállása esetén a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás a gyermek nagykorúvá válása után is megállapítható a családnak, ha a gyermek

  1. 23 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezik és a nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytat, vagy
  2. 25 évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkezik és felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytat.

(8) A (7) bekezdésben meghatározott nagykorúvá vált gyermek vonatkozásában a szülő is benyújthatja a kérelmet, a nagykorúvá vált gyermek írásbeli hozzájárulásával.

(9) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránti kérelmet az 5. számú melléklet szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani.

Speciális nevelési, oktatási intézményben tanulók utazási támogatása

8. §


(1) Ha a gyermek egészségi állapotának megfelelő napközbeni ellátása speciális nevelési intézményben, vagy speciális oktatási intézményben a lakóhelyen nem biztosított, akkor a lakóhely és a nevelési/oktatási intézmény között napi rendszerességgel történő utazás költségeinek viseléséhez havi rendszerességgel támogatás nyújtható.

(2) A támogatás havi mértékének összege

  1. személygépkocsival történő utazás esetén a nyugdíjminimum 35 %-a,
  2. tömegközlekedési eszköz igénybevételekor a nyugdíjminimum 10 %-a,
  3. támogató szolgálattal történő szállítás esetén a nyugdíjminimum 15 %-a.

(3) A speciális nevelési, oktatási intézményben tanulók utazási támogatása iránti kérelemhez csatolni kell az intézmény igazolását a nevelési vagy tanulói jogviszony fennállásáról és a napi bejárás tényéről.

(4) A támogatás a kérelem benyújtása hónapjától óvodai nevelési év/tanév végéig állapítható meg és azt a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig folyósítani kell.

(5) Az utazási támogatás megállapítására irányuló kérelmet a 6. számú melléklet szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani.

Helyben tanulók utazási támogatása

9. §


(1) Az önkormányzat a balmazújvárosi állandó bejelentett lakcímmel és diákigazolvánnyal rendelkező tanulók részére, a megvásárolt – helyi autóbuszjáratra érvényes – tanulóbérlet után a bérlet árának erejéig utazási támogatást nyújt, amennyiben ezt a jogosult vagy törvényes képviselője írásban kérelmezi.

(2) Az (1) bekezdés szerinti tanulók részére a támogatás abban az esetben nyújtható, ha a családban az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum háromszoros összegét, melyről az igénylést megelőző 1 hónap jövedelmét tekintve a törvényes képviselő az igényléssel egyidejűleg nyilatkozik.

(3) Jövedelemnyilatkozat nélkül jogosult támogatásra az a tanuló, aki rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül, vagy valamely szülője aktív korúak ellátásában részesül.

(4) A helyben tanulók utazási támogatása iránti kérelmet a 7. számú melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

Temetési támogatás

10. §


(1) A polgármester eseti jelleggel temetési támogatásra való jogosultságot állapít meg azon kérelmező részére, aki az elhunyt személy temetéséről gondoskodott, de arra nem volt köteles, illetve tartásra köteles hozzátartozó (Ptk. szerint) esetén akkor, ha a temetési költségek viselése a saját, illetőleg családja létfenntartását veszélyezteti és

  1. akinek családjában az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum ötszörös összegét, vagy
  2. jövedelemtől függetlenül jogosult az a személy, aki az elhunyt személy eltemetéséről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles és tartásra köteles hozzátartozó nem volt fellelhető.

(2) A temetési költségekhez való hozzájárulásként nyújtott temetési támogatás összege a közköltséges földbetemetés, illetve hamvasztásos temetés esetén alkalmazandó díj 35 %-a.

A közköltséges temetés költsége a mindenkori helyi éves költségvetési rendeletben kerül meghatározásra a Hajdú-Bihar Megyei Temetkezési Vállalat közlése alapján.

(3) Rendkívüli élethelyzet (különösen a hirtelen vagy tragikus körülmények közötti haláleset) és rendkívüli szociális körülmény (különösen a nyugdíjminimum alatti, illetve egyedül élő személy esetében a nyugdíjminimum 200 %-a alatti egy főre jutó jövedelem) esetén a polgármester engedélyezheti a temetési költségekhez való hozzájárulásként nyújtott temetési támogatás kifizetését a számlák utólagos becsatolása mellett is.

(4) A (3) bekezdés szerinti esetben a temetési támogatás összege kivételes méltányosságból a közköltséges földbetemetés, illetve hamvasztásos temetés esetén alkalmazandó díj 100 %-áig terjedhet.

(5) Temetési támogatás megállapítása iránti kérelmet – temetési számlával együtt – a halálesetet követő 60 napon belül lehet benyújtani. A kérelemben nyilatkozni kell arról, hogy egy vagy több személy részére lett-e temetési számla kiállítva. Amennyiben egy azon temetés vonatkozásában több személy részére megosztva lett a temetési számla kiállítva, úgy a számlák jogosultjainak egyöntetű írásos nyilatkozata szükséges arról, ki a temetési segély kérelmezője. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(6) A temetési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét a határozat számával együtt a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a határozattal együtt meg kell küldeni kérelmező részére.

(7) A temetési támogatás megállapítására irányuló kérelmet a 8. számú melléklet szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani

Első lakáshoz jutók támogatás

11. §


(1) Építési és vásárlási támogatásban részesülhetnek:

  1. a fiatal házaspárok,
  2. az élettársi kapcsolatban élő fiatalok, amennyiben háztartásukban legalább egy kiskorú gyermeket nevelnek,
  3. kiskorú gyermekét egyedül nevelő, a támogatásra való jogosultság megállapítására irányuló kérelem benyújtásának időpontjában 35. életévét be nem töltött szülő,
  4. életkortól és családi állapottól függetlenül azok az igénylők, akiknek az ingatlan tulajdona elemi kár (tűz, vihar, belvíz, földrengés) miatt teljes egészében megsemmisült és az első lakáshoz jutók támogatásában vagy a helyi támogatás bármelyik formájában még soha nem részesültek, feltéve, ha a megsemmisült ingatlantulajdonon kívül más ingatlantulajdonnal vagy résztulajdonnal nem rendelkeznek a támogatásra való jogosultság megállapítására irányuló kérelem benyújtásának időpontjában.

(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontjaiban meghatározottak akkor részesülhetnek támogatásban, ha külön-külön vagy együttesen lakáshasználati joguk, illetve lakástulajdonuk – függetlenül az ingatlan értékétől, állagától, nagyságától – soha nem volt.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározottaktól eltérően az első lakáshoz jutók egyszeri, vissza nem térítendő támogatása megállapítható, ha az igénylők

  1. külön-külön legfeljebb 1/2-ed tulajdoni hányadban örökölt, haszonélvezeti joggal terhelt lakóház,
  2. beépítetlen építési telek tulajdonosai, valamint ha
  3. az igénylő legfeljebb 1/2-ed haszonélvezeti joggal terhelt vagy nem terhelt örökölt ingatlantulajdonnal rendelkezik, és a lakóházat közeli hozzátartozótól vásárolja.

(4) Az (1)-(2) bekezdésben fennálló feltételek mellett akkor nyújtható támogatás, ha:

  1. az igénylők által vásárolt vagy épített 1/1 tulajdonú ingatlant egymás között egyenlő arányban, de legalább 3/4-ed – 1/4-ed arányban szerzik meg,
  2. örökölt tulajdoni hányad mellett történő vásárlás esetében az a) pontban meghatározott arány megmarad a résztulajdon szerzését követően is,
  3. az együttköltöző családtagok létszámát figyelembe véve a vásárolni kívánt lakás nagysága vagy az építendő új lakóház nagysága a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I.31.) Korm. rendelet 3. §-ában meghatározott jogos lakásigény mindenkori felső határától egy szobával kevesebb.

A még gyermektelen, valamint az egy kiskorú gyermeket nevelő fiatalok esetében a 4 főre elfogadott lakásigény felső határa a meghatározó.

(5) A támogatás igénybevételére azon kérelmezők jogosultak, akiknek családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem a nyugdíjminimum ötszörösét nem haladja meg.


(6) Az igényjogosultság a Balmazújváros közigazgatási területén belül megvalósuló

  1. lakásvásárlók esetében az adásvételi szerződés keltétől számított 6 hónapig áll fenn,
  2. az értékesítés céljára újonnan felépített lakóházat vásárlók esetében a felépítendő lakás használatbavételi engedélyének kiadásától számított 6 hónapig áll fenn.
  3. építkezők esetében a lakóépület építésének egyszerű bejelentéséről szóló 155/2016. (VI.13.) számú Korm. rendeletben meghatározott, az elektronikus építési napló készenlétbe helyezéséről szóló bejelentés dátumától számított 6 hónapig áll fenn.

(7) A lakásvásárláshoz és új lakóház építéséhez nyújtott támogatás mértéke 300.000,- Ft. A támogatás egyszeri és a (10) bekezdésben foglaltakon kívül vissza nem térítendő.

(8) A megállapított támogatás a jogosultak által rendelkezésre bocsátott lakossági folyószámlára történő átutalás útján kerül teljesítésre.

(9) A támogatás a határozat kézhezvételét követő naptól számított 6 hónapon belül vehető igénybe. Amennyiben a jogosultak a lakásvásárláshoz pénzintézeti hitelt kívánnak felvenni és az igényelt kölcsön összege meghaladja a vételár 50 %-át, úgy a megállapított első lakáshoz jutók támogatásának kifizetésére a pénzintézettel kötött kölcsönszerződés Közös Önkormányzati Hivatalnál történő bemutatását követően kerülhet sor.

(10) A támogatásban részesített lakásvásárlók a kifizetett támogatást egy összegben, a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:47. §-ában meghatározott mértékű kamatokkal együtt kötelesek visszafizetni, amennyiben a tulajdonviszonyok tekintetében a támogatásra való jogosultságra jogosító adásvételi szerződés és a tulajdoni lap eltérő adatokat tartalmaz.

(11) Az első lakáshoz jutók támogatásáról a polgármester dönt.

(12) Az első lakáshoz jutók támogatásában részesítettekről a Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartást vezet.

(13) E rendelet szempontjából fiatalnak tekintendő az a személy, aki a támogatás megállapítására irányuló kérelme benyújtásának időpontjában nem töltötte be a 35. életévét.

(14) Eltartott, közös háztartásban élő kiskorú gyermeknek kell tekinteni a saját, az örökbefogadott és a bíróság által elhelyezett gyermeket (gyermekeket).

(15) A jogos lakásigény meghatározásakor a szobaszám számításának tekintetében a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I.31.) Korm. rendelet 3. § (3) bekezdésében meghatározottakat kell figyelembe venni.

(16) Az e rendeletben meg nem határozott fogalmakra vonatkozóan az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII.20.) Korm. rendeletben meghatározottakat kell figyelembe venni.

(17) Az első lakáshoz jutók támogatása az erre a célra rendszeresített 9. számú melléklet szerinti formanyomtatvány kitöltésével igényelhető a Közös Önkormányzati Hivatalban.

Gyógyfürdő támogatás

12. §


(1) Gyógyfürdő támogatásra jogosult az, aki szakorvosi beutalóval a balmazújvárosi Kamilla Gyógy-, Termál és Strandfürdőben biztosított, Balmazaqua Kft. (a továbbiakban: Szolgáltató) által nyújtott, társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyfürdőellátást vesz igénybe.

(2) A kezelésekért - az orvosi rehabilitáció céljából társadalombiztosítási támogatással igénybe vehető gyógyászati ellátásokról szóló 5/2004. (XI.19.) EüM rendeletben foglaltak szerinti – a társadalombiztosítási támogatáson felüli, igénybevevők által fizetendő térítési díj részletet a Balmazújváros Városkártyával rendelkezők esetében Balmazújváros Város Önkormányzata a 15 X 4 kúrát igénybevevők esetében 4.500,- Ft összegben, egyéb kezelés esetén 25 % mértékben megtéríti. Amennyiben a Balmazújváros Városkártyával rendelkező kérelmező öregségi nyugellátásban, valamint az egészségkárosodása alapján rokkantsági járadékban, rokkantsági ellátásban vagy rehabilitációs ellátásban részesül, úgy Balmazújváros Város Önkormányzata a társadalombiztosítási támogatáson felüli részlet 50 %-át vállalja át, illetve a 15 X 4 kúrát igénybevevőket 9.000,- Ft összegben támogatja.

(3) [6]A támogatást igénylő kérelmét a (6) bekezdésben meghatározott igazolással, valamint az egészségkárosodás alapján folyósított ellátást és az öregségi nyugellátást igazoló irattal együtt az igazolás kiadását követő 60 napon belül nyújtja be a Közös Önkormányzati Hivatal Titkársági Osztály Szociális Csoportjához. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(4) A támogatást a Közös Önkormányzati Hivatal Pénzügyi Osztály Költségvetési Csoportja a határozatban foglaltak szerint, a döntés jogerőre emelkedését követő 10 napon belül kifizeti a támogatott részére.

(5) A támogatást e rendelet 10. számú melléklete szerinti formanyomtatványon lehet igényelni.

(6) A támogatás megállapításához a Szolgáltató igazolása is szükséges (11. számú melléklet szerinti formanyomtatvány), mely tartalmazza az igénybe vevő adatait és az igénybe vett fürdőgyógyászati ellátás mennyiségét.

Időskorúak támogatása

13. §


Az önkormányzat a településen bejelentett lakóhellyel rendelkező, a tárgyévben 65. életévét betöltött nyugdíjas korú lakosok részére évente egy alkalommal természetbeni támogatást nyújt karácsony ünnepe alkalmából. A támogatás mértékéről a képviselő-testület évente a költségvetési rendeletében dönt.

Rendkívüli települési támogatás

14. §


(1) A polgármester rendkívüli települési támogatásra való jogosultságot állapít meg annak a személynek,

  1. aki létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd és önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy
  2. alkalmanként jelentkező többletkiadások, így különösen betegséghez, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások miatt anyagi segítségre szorulnak.

(2) A rendkívüli települési támogatásra való jogosultság megállapításának további feltétele, hogy az egy főre számított havi családi jövedelem összege nem haladja meg

  1. egyedül élő esetén a nyugdíjminimum 250 %-át,
  2. nem egyedül élő esetén a nyugdíjminimum 200 %-át.

(3) A polgármester méltányosságból eltekinthet a (2) bekezdésben foglaltaktól és

  1. elemi kár (időjárással összefüggésbe hozható esemény, különösen árvíz, belvíz, szélvihar, felhőszakadás hatása), valamint tűzeset miatt bekövetkező kár esetén legfeljebb 200.000,- Ft,
  2. különös méltánylást érdemlő, halasztást nem tűrő élethelyzetben legfeljebb 300.000,- Ft

pénzbeli vagy természetbeni méltányos rendkívüli települési támogatást állapíthat meg.

(4) A (3) bekezdés szerinti ellátások naptári évenként egy alkalommal állapíthatóak meg családonként.

(5) A rendkívüli települési támogatásra való jogosultság megállapítása iránti kérelmet a 12. számú melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

Köztemetés

15. §


(1) A polgármester az Szt. 48. §-a alapján jogosult gondoskodni a Balmazújváros közigazgatási területén elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről.

(2) A polgármester a köztemetés költségének megtérítését 18 havi részletben engedélyezheti, valamint a megtérítési kötelezettsége alól, különös méltánylást érdemlő körülmények esetén részben vagy egészben mentesítheti kérelmezőt.

(3) Különös méltánylást érdemlő körülmények akkor állnak fenn, ha az eltemettetésre köteles személy megfelelően igazolja, hogy a családban az egy főre jutó havi jövedelem a nyugdíjminimum 200 %-át, illetve egyedül élő esetén 250 %-át nem haladja meg.

Záró rendelkezések

16. §


(1) Ez a rendelet 2017. március 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól szóló 6/2015. (II.18.) önkormányzati rendelete.


Balmazújváros, 2017. február 15.





dr. Veres Margit

polgármester


dr. Bencsik Judit

jegyző

[1]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018. (II.14.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2018. március 1. napjától.

[2]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018. (II.14.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2018. március 1. napjától. 

[3]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018. (II.14.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályos: 2018. március 1. napjától.

[4]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018. (II.14.) önkormányzati rendelet 4. §-a. Hatályos: 2018. március 1. napjától.

[5]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018. (II. 14.) önkormányzati rendelet 5. §-a. Hatályos: 2018. március 1. napjától. 

[6]

Módosította Balmazújváros Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018. (II.14.) önkormányzati rendelet 6. §-a. Hatályos: 2018. március 1. napjától.