Zabar Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete
A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások rendjéről
Hatályos: 2015. 02. 27- 2015. 09. 27Zabar Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete
A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások rendjéről
2015-02-27-tól 2015-09-27-ig
Zabar Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdése és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:
I. fejezet
Általános rendelkezések
A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Zabar közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen itt élő, az Szt. 3. § (1) bekezdésében meghatározott személyekre.
(2) A rendelet hatálya az (1) bekezdésen túl kiterjed a Szt. 3. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott személyi körre.
Hatásköri szabályok
2. § Az e rendeletben meghatározott települési támogatás elbírálásáról a jegyző dönt, kivéve a rendkívüli települési támogatást, arról a polgármester dönt.
Eljárási rendelkezések
3. § A települési támogatás iránti kérelmet - az igénylésre rendszeresített nyomtatványon - a Somoskőújfalui Közös Önkormányzati Hivatal Ceredi Kirendeltségén (Cered, Jókai út 3.), vagy a Zabari Ügyfélszolgálatán (Zabar, Petőfi út 26.) kell benyújtani.
4. § (1) A települési támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmezőnek nyilatkoznia kell a saját és családja - a lakhatási támogatás esetén a háztartás - vagyoni, jövedelmi viszonyairól. A jövedelemről tett nyilatkozathoz másolatban mellékelni kell a jövedelem típusának megfelelő igazolást. Nem kell nyilatkozni a vagyoni viszonyokról abban az esetben, ha a támogatás megállapításának az nem feltétele.
(2) Az aktív korú, rendszeres jövedelemmel nem rendelkező személyekre vonatkozóan a kérelemhez az illetékes munkaügyi hatóság igazolását csatolni kell.
5. § (1) A települési támogatást az ügyfél kérelmére az általa meghatározott időpontban, ennek hiányában a határozat meghozatala hónapjának utolsó napjával kell megszűntetni.
(2) Az ügyfél halála esetén az támogatást a határozat meghozatala hónapjának utolsó napjával kell megszűntetni.
Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése
6. § (1) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában, vagy e rendelet megsértésével nyújtott települési támogatás megtérítésére vonatkozóan az Szt. 17. § (5) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.
(2) A települési támogatás megtérítése során a megtérítés összege, vagy pénzegyenértéke, a kamat összege méltányossági jogkörben részletekben történő megfizetésének akkor van helye, ha annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné, feltéve, hogy a visszafizetésre kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át.
II. fejezet
Települési támogatás
7. § (1) A települési támogatás pénzbeli vagy természetbeni ellátásként nyújtható. A természetbeni települési támogatás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.
(2) Pénzben nyújtott települési támogatás:
- gyógyszertámogatás,
- temetési költségekhez nyújtott támogatás,
- rendkívüli települési támogatás.
(3) Természetben nyújtott települési támogatás:
- lakhatási támogatás;
- gyermekétkeztetési támogatás.
Az ellátások folyósítása
8. § (1) A megállapított pénzbeli támogatás folyósítása elsősorban az ügyfél folyószámlájára történő átutalással történik.
(2) A természetbeni ellátásként megállapított lakhatási támogatást havonta, a közüzemi szolgáltató részére kell folyósítani.
Pénzbeli települési támogatás
Gyógyszertámogatás
9. § (1) Az egészségi állapot megőrzését, fenntartását, javítását jelentő gyógyszerek költségeihez való teljes vagy részbeni hozzájárulás állapítható meg annak a személynek, aki közgyógyellátási igazolványra nem jogosult és igazoltan a rendszeresen szedett gyógyszer kiadása meghaladja az öregségi nyugdíjminimum 20%-át, és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át.
(2) A gyógyszertámogatás a kérelem benyújtásától egy éves időtartamra állapítható meg, összege az igazolt gyógyszerköltség, de nem haladhatja meg a havi 3.000 Ft-ot.
(3) A gyógyszertámogatást 100 Ft-ra kerekítve kell megállapítani.
(4) A gyógyszertámogatás iránti kérelem kötelező melléklete a háziorvos által felírt rendszeresen szedett gyógyszerekről szóló igazolás alapján a gyógyszertári igazolás.
(5) A (4) bekezdésben meghatározott igazolást a kérelem melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.
(6) Az (1) bekezdésben meghatározott gyógyszerköltség megállapításánál a háziorvos által rendelhető és a szakorvosi javaslatra rendelhető a társadalombiztosítási támogatásba befogadott gyógyszereket lehet figyelembe venni.
Temetési költségekhez nyújtott támogatás
10. § (1) Települési támogatásként elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás nyújtható annak a személynek, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott, és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetében a 300%-át.
(2) A támogatás összege 20.000 Ft.
Rendkívüli települési támogatás
11. § (1)[1] Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a létfenntartási gondokkal küzdő személynek, aki önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud, mert
- elemi kár miatt anyagi kára keletkezett, vagy
- baleset, betegség miatt a család jövedelmének 10 %-át meghaladó kiadása keletkezett, vagy
- nyugdíj vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 3.§ (1) bekezdése szerint folyósított ellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik, vagy
- gyermek nevelésével, gondozásával kapcsolatos többletkiadásai keletkeztek (iskolakezdés – kivéve a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő-, vagy a gyermek hátrányos helyzete).
(2) A támogatás eseti jelleggel adható, melynek legalacsonyabb összege családonként 3.000 Ft.
(3)[2]
Természetben nyújtott települési támogatás
Lakhatási támogatás
12. § (1) Lakhatási támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek
- a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át és
- a háztartás tagjainak vagyona nincs és
- az általa lakott ingatlan udvarának, kertjének, lakókörnyezetének rendbentartásáról gondoskodik.
(2) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás. A lakhatási támogatás a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához nyújtható.
(3) A lakhatási támogatás lakásfenntartási támogatásnak minősül.
(4) A lakhatás elősegítése érdekében települési támogatásként lakhatási támogatás a megjelölt közüzemi szolgáltatóhoz történő utalással állapítható meg.
(5) A lakhatási
(6) A kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben az a lakhatással összefüggő kiadás veszélyezteti a legnagyobb mértékben, amelyik szolgáltatónál a kérelmezőnek/háztartásnak közüzemi díjtartozása van. Ha a kérelmezőnek/háztartásnak közüzemi díjtartozása nincs, abban az esetben a legmagasabb összegű közüzemi díjhoz kell a támogatást nyújtani.
(7) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 12. § (1) bekezdésében meghatározott jövedelmet, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
13. § (1) A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
- a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
- a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
- a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
- a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
- a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
a) (7) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
b) (7) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,
a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
c) Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(2) A lakhatási támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összegét - az energiaárak várható alakulására figyelemmel - az önkormányzat e rendeletben állapítja meg.
(3) A lakhatási támogatás esetében elismert lakásnagyság
- ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,
- ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,
- ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,
- ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,
- ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,
de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.
(4) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege
- a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,
- a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,
de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.
(5) A (10) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:
J-0,5 NYM |
|
NYM |
ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.
14. § (1) A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani.
(3) A (2) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(4) A településen az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség 450 Ft.
(5) Nem jogosult lakhatási támogatásra, aki albérlőt tart, vagy más módon hasznosítja a lakását.
(6) A lakhatási támogatás iránti kérelemhez a lakás nagyságát hitelt érdemlő módon igazolni kell.
(7) Amennyiben a kérelmező a lakás nagyságára az (6) bekezdésben foglalt iratot/dokumentumot nem tud csatolni, úgy annak hiányában a lakás nagyságáról tett írásbeli nyilatkozata elfogadható.
(8) Az önkormányzat a (7) bekezdése szerinti nyilatkozatban foglaltakat helyszíni szemle megtartásával ellenőrizheti. Nem kell ismételt helyszíni szemlét tartani abban az esetben, ha a lakás nagyságára vonatkozóan a kérelem benyújtását megelőzően készült helyszíni szemle alapján azt a nyilvántartás már tartalmazza, kivéve, ha a kérelmező arról nyilatkozik, hogy a korábbi szemle óta változás történt.
15. § (1) A lakhatási támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik és annak összegét a támogatással érintett költség(ek) tekintetében a szolgáltató írja jóvá. A jogosultságot megállapító határozatban rendelkezni kell, hogy a támogatást mely lakhatási kiadás(ok)hoz nyújtják, továbbá fel kell tüntetni a támogatott szolgáltatást szolgáltatási vagy közüzemi szerződés alapján szerződőként igénybe vevő fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosításához szükséges adatokat.
(2) A jegyző a szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján, természetbeni ellátás formájában, havi rendszerességgel nyújtott lakhatási támogatásra való jogosultság megállapítása esetén a szolgáltató részére - a jogosultság megállapítását követő hónaptól kezdődően minden hónap 5. napjáig - elektronikus úton adatszolgáltatást teljesít az adatszolgáltatás hónapjában folyósításra került támogatásokról.
(3) A (2) bekezdés szerinti adatszolgáltatásnak tartalmaznia kell
- a határozatot hozó szerv megnevezését,
- a határozat számát,
- a támogatott szolgáltatást igénybe vevő személy nevét és születési idejét,
- a jogosult lakcímét az irányítószámnak, a helységnek, a közterület nevének és jellegének, a házszámnak, az épületnek, lépcsőháznak, emeletnek és ajtónak a megjelölésével,
- az 5. § (1) bekezdésében meghatározott azonosító adato(ka)t,
- a támogatásra való jogosultság kezdő és végső időpontját,
- a támogatás havi összegét,
- amennyiben az nem azonos a g) pont szerinti összeggel, akkor a támogatás folyósításra kerülő összegét, azon hónapok megjelölésével, amelyekre tekintettel a folyósításra sor kerül,
- a támogatás f) pontban jelölt időtartamon belüli megszüntetése esetén a jogosultság végső időpontját.
(4) A lakhatási támogatással támogatott szolgáltatást szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján nyújtó szolgáltató a támogatást az általa vagy megbízottja által kiállított számlában (részszámlában) havonta, illetve a számlakibocsátás gyakoriságához igazodóan, külön soron, a számla végösszegének a támogatással való csökkentése révén érvényesíti.
(5) A szolgáltató a támogatást első ízben a (2) bekezdés szerinti adatszolgáltatásnak a szolgáltatóhoz történő beérkezését és feldolgozását követő első számlában érvényesíti.
(6) Amennyiben a támogatás havi összege az adott havi számla végösszegét meghaladja, a jóváírást követően fennmaradó különbözeti összeg a következő számlában kerül érvényesítésre. Amennyiben a különbözeti összeg a következő számlában teljes mértékben nem jóváírható, azt a további számlá(k)ban a teljes jóváírásig érvényesíteni kell.
(7) A támogatás a támogatási időszakot megelőzően felhalmozott közüzemi díjhátralékra nem fordítható, a támogatási időszak eltelte után esetlegesen felhalmozott többlet támogatás a fogyasztó részére nem utalható ki, azt a (6) bekezdés szerint a teljes jóváírásig érvényesíteni kell.
(8) Azon személy részére, akinél előrefizetős készülék működik, a lakhatási támogatást részben vagy egészben a készülék működtetését lehetővé tevő eszköz (a továbbiakban: kódhordozó) formájában kell nyújtani, ideértve a készülék feltöltésének elektronikus úton, a fogyasztó javára történő teljesítését is.
(9) A 12. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott feltétel az ingatlanhoz tartozó udvar rendben tartására (szemét, gaz- és gyommentesítés, rendszeres fűnyírás), az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használatára, az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak) a gondozására, tisztántartására, szemét és gyommentesítésére, téli hó eltakarítására, síkosság-mentesítésére, és az ingatlan előtti árok folyamatos karbantartására terjed ki.
(10) A (9) bekezdésben meghatározott feltételek teljesüléséről a kérelmezőnek a kérelem benyújtásakor nyilatkoznia kell, az ott felsorolt állapot fenntartásáról a lakhatási támogatás folyósításának időtartama alatt az ellátásban részesülőnek folyamatosan gondoskodnia kell.
(11) A (9) bekezdésben meghatározott feltételek teljesülését a jegyző hivatalból alkalomszerűen ellenőrizheti, bejelentésre ellenőrzi.
(12) Amennyiben az ellátásban részesülő a (9) bekezdésben foglaltakat nem teljesíti, úgy az ellátást az ellenőrzés hónapjának utolsó napjával meg kell szűntetni.
Gyermekétkeztetési támogatás
16. § (1) Gyermekétkeztetési támogatás nyújtható annak a személynek, aki a köznevelési intézménybe járó gyermekre való tekintettel rendszeres gyermekvédelmi támogatásra nem jogosult, és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, és vagyona nincs, a gyermek(ek) családban történő gondozásának költségeihez való
(2) A gyermekétkeztetési támogatás iránti kérelem kötelező melléklete a köznevelési intézmény igazolása a gyermek
(3) Az igazolást a kérelem melléklete szerinti igazoláson kell benyújtani.
(4) A gyermekétkeztetési támogatás összege a tanévre gyermekenként 20.000 Ft, de nem lehet több a tényleges költségnél.
(5) A gyermekétkeztetési támogatás a köznevelési intézmény számlájára kerül átutalásra.
(6) A kérelem szeptember 1. napjától május 31. napjáig nyújtható be.
III. fejezet
Köztemetés
17. § A polgármester az Szt. 48. § (1) bekezdésében meghatározott esetekben gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről.
18. § (1) Az eltemettetésre köteles személynek a térítési kötelezettség teljesítésére fizetési könnyítés (részletfizetés) adható, ha annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné.
(2) A megélhetést súlyosan veszélyezteti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét.
(3) A havi törlesztő részlet összegét úgy kell meghatározni, hogy az nem haladhatja meg a kötelezett személy családjának az egy főre jutó havi jövedelmének a 20%-át, de nem lehet kevesebb havi 5.000 Ft-nál.
(4) Amennyiben az eltemettetésre több köteles személy van, úgy a térítési kötelezettséget külön-külön egyenlő arányban kell előírni.
IV. fejezet
Korlátozó rendelkezések
19. § Az a személy, illetve háztartás, aki az Szt. 2015. február 28. napján hatályos rendelkezései szerint normatív lakásfenntartási támogatásban részesül, annak lejártáig lakhatáshoz nyújtott települési támogatásban nem részesülhet.
20. §[3]
V. fejezet
Záró és hatályba léptető rendelkezések
21. § (1) A rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti Zabar Község Önkormányzatának 7/2006. (IV. 19.) önkormányzati rendelete.
(2) A rendeletet a hatályba lépést követően benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni.
(3) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, és a végrehajtására alkotott felsőbb szintű hatályos jogszabályok, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
Zabar, 2015. február 23.
Nagy Tamás sk Szurok Sándorné sk.
polgármester címzetes főjegyző
A rendelet kihirdetve: 2015. február 27-én.
Szurok Sándorné sk.
címzetes főjegyző
A rendelet szövegét a 8/2015.(IX.27.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2015.09.28-tól
Hatályon kívül helyezte a 8/2015(IX.27.) önkormányzati rendelet 2.§ (2) bekezdés Hatálytalan: 2015.09.28-tól
Hatályon kívül helyezte a 8/2015.(IX.28.) önkormányzati rendelet 2.§ (2) bekezdése Hatálytalan: 2015.09.28-tól