Budapest Főváros VI. Kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2020. (II. 27.) önkormányzati rendelete
a Terézvárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről
Hatályos: 2021. 08. 01- 2022. 05. 31Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2020. (II.27.) önkormányzati rendelete
a Terézvárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről
Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében valamint a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 37. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya Budapest Főváros VI. kerület Terézváros közigazgatási területén a Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata (a továbbiakban: Terézvárosi Önkormányzat) tulajdonában álló közterületekre terjed ki.
(2) E rendelet alkalmazása szempontjából közterület a Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata tulajdonában álló, az ingatlan-nyilvántartásban közterületként nyilvántartott földrészlet.
2. A közterületek besorolása
2. § A rendelet hatálya alá tartozó közterületeket I. (kiemelt) és II. (normál) közterületi övezeti kategóriákba kell sorolni. Az I. (kiemelt) és a II. (normál) besorolás alá tartozó közterületeket az 1. számú melléklet tartalmazza.
3. A közterület használata és a közterület-használati hozzájárulás
3. § (1) A közterületet rendeltetésének megfelelő célra – a jogszabályok keretei között – bárki szabadon használhatja.
(2) A közterület rendeltetésszerű használata mások, hasonló célú jogait nem csorbíthatja.
(3) Rendeltetésétől eltérő célú a közterület használata, ha a használat a közterület (vagy annak meghatározott része) mások általi rendeltetésszerű igénybevételét az e rendeletben megfogalmazott módon akadályozza.
4. § (1) A közterület rendeltetéstől eltérő használata kérdésében a Terézvárosi Önkormányzat önkormányzati hatósági hatáskörben hoz döntést. A közterület rendeltetésétől eltérő használatához (továbbiakban: közterület-használat) a tulajdonos hozzájárulása és a tulajdonosi hozzájárulást is tartalmazó alakszerű határozat meghozatala (továbbiakban együtt: közterület-használati hozzájárulás) szükséges.
(2) Közterület-használati hozzájárulást kell beszerezni, különösen:
- a) árusító és árusítással kapcsolatos pavilon, mobil építmény létesítéséhez, fennmaradásához, árubemutató kihelyezéséhez, fennmaradásához;
- b) kivetítő- és videófal-berendezés elhelyezéséhez, fennmaradásához;
- c) építési munkával kapcsolatos létesítmények (pl.: építési állványzat, munkaterület körülhatárolása, irodakonténer, konténer és tartozékai stb.), valamint építmények és törmelékek elhelyezéséhez, fennmaradásához, tárolásához;
- d) film-, fénykép-, televízió-, videó- és hangfelvétel készítéséhez akkor, ha az a közterület rendeltetésszerű használatát 30 percnél hosszabb ideig akadályozza, kivéve a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény szerinti közterületi filmforgatást;
- e) sport-, kulturális és családi eseményekkel kapcsolatos rendezvények, kiállítások, vásárok, piacok (a továbbiakban együtt: rendezvények) megtartásához szükséges közterületi helyszín használatához, mutatványos tevékenység folytatásához;
- f) a közterület egyéb turisztikai, kereskedelmi, vendéglátó-ipari hasznosításához (pl.: turisztikai információs pult, vendéglátó-ipari terasz, előkert);
- g) étlaptartó önálló elhelyezéséhez
- h) az alkalmankénti rakodáshoz, költözéshez szükséges közterületi helyszín kizárólagos használatához;
- i) civil és egyéb szervezetek érdekében végzett adománygyűjtéshez szükséges építmények, berendezések elhelyezéséhez, fennmaradásához;
- j) ételosztáshoz szükséges építmények, berendezések elhelyezéséhez, fennmaradásához;
- k) a vállalkozási célú kereskedelmi tevékenység során bérbe adott eszközök tárolási, kölcsönzési pontjainak használatához.
(3) Nem kell a közterület-használati hozzájárulás:
- a) a közút, a járda és a zöldterület építésével, javításával és fenntartásával kapcsolatos munkák elvégzéséhez;
- b) az úttartozékok és a közúti közlekedés szervezésének és irányításának céljait szolgáló berendezések elhelyezéséhez;
- c) elektronikus hírközlési építmények, valamint közműves berendezések, illetve létesítmények hibaelhárításához szükséges munkák elvégzéséhez;
- d) a kizárólag kézi hordozású eszközökkel végzett, illetve a 30 percet meg nem haladó időtartamú film-, fénykép-, televízió-, videó- és hangfelvételek készítéséhez;
- e) az élet- és balesetveszély elhárításához szükséges időtartamot, maximum 72 órát, meg nem haladó munkálatok elvégzéséhez;
- f) futóversenyek útvonalának kijelöléséhez és biztosításához;
- g) taxi állomások létesítéséhez és fennmaradásához;
- h) kerékpártárolók, kerékpártámaszok létesítéséhez és fennmaradásához,
- i) kézben tartott hangszerrel végzett utcazenéléshez;
- j) üzlet portálja előtt legfeljebb két darab, összesen legfeljebb 0,5 m2 alapterületű hamutartó elhelyezéséhez;
- k) üzlet portálja előtt legfeljebb két darab, összesen legfeljebb 0,5 m2 alapterületű virágtartó edény elhelyezéséhez.
(4) Nem adható közterület-használati hozzájárulás:
- a) olyan járdaszakaszra, ahol a tervezett létesítmény a gyalogos közlekedést, vagy az úttestre lépő gyalogos észlelését akadályozná;
- b) zöldterületekre, ha a tervezett használat az ott levő növényállományt maradandóan károsítja és a helyreállítása nem lehetséges, kivéve a területükön húzódó közművek javításához, létesítéséhez, fenntartásához nélkülözhetetlen munkálatokat;
- c) közutak területén gazdasági reklámtevékenységhez;
- d) a közút és a járda felületének reklám – ideértve a politikai reklámot is – céljára történő használatához;
- e) reklám, reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés elhelyezéséhez;
- f) közterületen nem árusítható termékek forgalmazásához;
- g) olyan tevékenység gyakorlásához, amely a környezetre káros hatással lenne, a közbiztonságot vagy az egészséget veszélyeztetné;
- h) olyan létesítmények és berendezések létesítéséhez, amelyek működtetéséhez a szükséges energia- és vízellátás, csatorna vagy a szabványoknak megfelelő zárt rendszerű szennyvízelvezetés és hulladéktárolás nem biztosítható, vagy a felhasználás mértéke nem állapítható meg;
- i) jármű iparszerű javítására;
- j) üzemképtelen jármű tárolásához;
- k) azoknak a személyeknek, szervezeteknek, akiknek, amelyeknek a Terézvárosi Önkormányzattal szemben bármilyen jogcímből kifolyólag tartozása áll fenn, kivéve az önkormányzat által lejárt tartozásra engedélyezett és határidőben teljesített részletfizetést;
- l) reklámhordozó céllal elhelyezett közlekedési eszköz tárolásához;
- m) az elutasítás kézhezvételétől számított három hónapon belül ugyanannak a kérelmezőnek ugyanazon közterület használatára és ugyanazon tevékenységre vonatkozóan, ha a közterület-használati hozzájárulás iránti kérelmet a Polgármester, Bizottság vagy a Képviselő-testület elutasította;
- n) közösségi szempontok, önkormányzati érdek ezt indokolja,
- o) ha a kérelem benyújtására 15 naptári napnál rövidebb határidőben kerül sor, kivéve építési konténerrel kapcsolatos kérelmek benyújtása.
(5) A rendelet hatálya alá tartozó közterületeken állatforgalmazási tevékenység nem végezhető.
(6)[1] Nem adható közterület-használati hozzájárulás – újság, könyv, virág, fenyőfa, és karitatív cél kivételével – árusítás céljára. A karitatív célú árusítás a polgármester egyéni elbírálása alapján engedélyezhető.
(7) Megtagadható a közterület-használati hozzájárulás, ha az a már korábban ugyanarra a területre és időpontra kiadott hozzájárulásokat is figyelembe véve a közterület eredeti célja szerinti használatát aránytalanul nagymértékben akadályozza vagy ellehetetleníti.
5. Vendéglátó üzletek kitelepüléseivel kapcsolatos egyéb szabályok
5. § (1) Vendéglátó terasz kizárólag fogyasztótér céljára szolgálhat.
(2) Vendéglátó terasz elhelyezésekor a közterület visszamaradó, akadálytalan gyalogosfelület legkisebb szélessége
- a) a közterület teljes szélességében kialakított gyalogosfelület esetén 4,0 méter, melyet az utcatengelyhez igazítva, a közterület közepén kell biztosítani,
- b) a vegyes forgalmú közterület eltérő burkolattal jelölt kizárólagos gyalogosfelületének sávjában legalább 2,0 méter,
- c) a Liszt Ferenc téren a külön-külön gyalogosirány esetében 2,5 méter, melyet egy – egy tengely mentén kell kialakítani az Andrássy út és a Király utca között,
- d) egyéb közterületen 1,5 méter.
A visszamaradó akadálytalan gyalogosfelület előírt szélességét a kétoldalt elhelyezett, egymással szemközti teraszok kialakításánál, vagy egy teraszegység kétoldali kialakítása esetében is biztosítani kell.
(3) A vendéglátó terasz homlokzattal párhuzamos hosszmérete nem haladhatja meg az épület homlokzati szélességének mértékét, a kapubejárat és az egyéb rendeltetési egységek kirakatportáljainak és bejáratainak akadálytalan megközelítése figyelembevételével. Szomszédos, vagy más épület elé csak kivételesen, és csak akkor telepíthető:
- a) ha a szomszédos épület földszinti rendeltetési egységeinek akadálytalan megközelítése biztosított, és
- b) a szomszédos ingatlan tulajdonosa vagy tulajdonközössége ehhez tulajdonosi hozzájárulását adta, és
- c) az érintett ingatlan rendeltetésszerű használatát nem zavarja.
(4) Vendéglátó terasz magasföldszinti, közvetlenül érintett lakás elé csak akkor telepíthető, ha annak tulajdonosa ahhoz hozzájárulását adta.
(5) Vendéglátó terasz kialakítása:
- a) üvegezett, zárt módon nem létesíthető, kizárólag üveg szélvédő elemekkel védhetők, és az épület színezésével összhangban lévő vászonárnyékolókkal, mobil ernyőkkel fedhető le;
- b) a vendéglátó terasz árnyékoló berendezése(i) legyen(ek) összhangban az épület homlokzati kialakításával és színvilágával, valamint az épített környezettel;
- c) a vendéglátó teraszon asztal, szék, napernyő, világító- vagy fűtőberendezés, fogas, 1 m2 alapterületnél nem nagyobb tálalópult, álló hamutartó, megállítótábla és virágtartó helyezhető el, bármely más berendezési tárgy teraszon való elhelyezése csak a közterület tulajdonosának külön hozzájárulása alapján lehetséges;
- d) évente és egyhuzamban, legfeljebb október 1. és március 31. közötti időszakban, ideiglenes jelleggel a vendéglátó terasz téliesítése megengedett, ha:
- da) a téliesítés önálló építményszerkezettel, az épülettől független, ahhoz nem rögzített módon történik;
- db) a da) pont szerinti építmény megfelelőségi tanúsítvánnyal, illetve jóváhagyott műszaki specifikációval rendelkező építményszerkezettel bír,
- dc) ha minden függőleges határoló felületének legalább 75%-a üvegezett, vagy átlátható módon kerül kialakításra,
- dd) ha a térhatároló eleme(i) az utcakép szempontjából meghatározó épületszobrászati elemet nem takar el,
- de) az építmény kizárólag a közvetlen vendég-kiszolgálást szolgálja, és
- df) konyhaüzemet, pultot, bármilyen tárolási célt a fogyasztótéren túl nem foglal magába.
- e) a vendéglátó teraszon 10 m2 után 1 m2 zöldterületet, az ezt meghaladó minden 5 m2 után 0,5 m2 zöldfelületet kell kialakítani;
- f) a vendéglátó terasz területén nem helyezhető el fagylaltos pult, ital automata, hűtőszekrény.
(6) A településképi szempontok érvényesítése érdekében, indokolt esetben a vendéglátó terasz kialakításával kapcsolatban kérhető a kerületi főépítész állásfoglalása.
(7) Vendéglátó teraszok nyitva tartása naponta legfeljebb 22.00 óráig, eltérő nyitvatartási engedéllyel rendelkező üzletek esetében legfeljebb 24.00 óráig engedélyezhető.
(8) Vendéglátó teraszon zene szolgáltatása, valamint – a (9) bekezdésben foglaltak kivételével – TV, projektor kihelyezése tilos.
(9) A nemzetközi sportesemények (például VB, EB, Olimpia, Bajnokok Ligája, Európa Liga) idején a vendéglátó üzletek tulajdonosai projektort, illetve TV-t kihelyezhetnek legfeljebb az esemény időtartamára.
(10) Az év folyamán októbertől márciusig terjedő időszakban a vendéglátó terasz területén dobogó fennmaradása engedélyezhető a vendéglátó terasz használati díja 50 %-ának megfizetése mellett. A dobogó engedélyezésének további feltétele, hogy a területen vendéglátó tevékenység nem folytatható, valamint a zöldfelület kialakítása az (5) bekezdés e) pontja szerint megtörténik.
6. A közterület-használat időtartama és a közterület-használati hozzájárulás kérelmezése
6. § (1) Közterület-használati hozzájárulás csak ideiglenes jelleggel – meghatározott időtartamra vagy meghatározott feltétel bekövetkeztéig – adható.
(2) Az építési munka végzésével kapcsolatos tevékenységre – különösen állvány, építőanyag, törmelék elhelyezésére – közterület-használati hozzájárulás csak az építési munka végzésének tartamára adható.
(3) A közterület-használati hozzájárulás nem pótolja a jogszabályokban előírt egyéb (pl. építésügyi, egészségügyi, rendészeti stb.) hatósági, szakhatósági engedélyek, hozzájárulások, vélemények, nyilatkozatok beszerzését.
(4) A közterület-használati hozzájárulást annak kell kérnie, aki a közterületet használni kívánja. Építési engedélyhez kötött építmény esetében és az építési munkálatokkal összefüggő közterület-használat esetében az építtetőnek vagy az általa meghatalmazott személynek kell a közterület-használati hozzájárulást beszereznie.
(5) A közterület-használati hozzájárulás iránti kérelemnek tartalmaznia kell különösen:
- a) a természetes személy kérelmező neve, állandó lakcíme, értesítési címe, a nem természetes személy székhelye és/vagy telephelye, levelezési címe, elektronikus levelezési címe;
- b) a közterület-használat célját és időtartamát;
- c) a közterület-használat helyét, pontos területnagysággal és a használat módjával történő meghatározását, rendezvények esetén a programleírást, továbbá a tervezett résztvevői létszámot és a tervezett illemhelyek – külön megjelölve az akadálymentesítettek – helyét és darabszámát;
- d) a közterületen folytatni kívánt tevékenységre jogosító okirat egyszerű másolatát;
- e) építési engedélyhez kötött építmény esetében vagy építési munkálatokkal összefüggő közterület-használat esetében az építtetőtől kapott meghatalmazást.
(6) A kérelmet a terület használatának tervezett kezdő időpontja előtt legalább 15 naptári nappal kell benyújtani. Ettől eltérni csak különösen indokolt esetben, az eset összes körülményeit figyelembe véve lehet. Kivételt képez az építési konténerrel kapcsolatos kérelmek beadása, mely esetekben a használat napján, amennyiben az nem munkanapra esik a használatot megelőző munkanapon is be lehet nyújtani a kérelmeket.
7. § (1) A közterület-használati hozzájárulás iránti kérelmet a 3. számú melléklet szerinti nyomtatványon vagy azzal megegyező tartalommal benyújtott dokumentummal, – kivéve a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény hatálya alá tartozó filmalkotások forgatása céljából történő igénybevételt – a rendeletben és a kérelem nyomtatványon felsorolt mellékletek csatolásával együtt kell benyújtani.
(2) Ha a kérelmező (ügyfél) nem személyesen jár el, úgy a meghatalmazást teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba kell foglalni és azt a kérelemhez csatolni kell.
(3) A közterület-használati kérelem benyújtható papír alapon vagy elektronikus úton. Papír alapon a kérelmet postai úton keresztül vagy a polgármesteri hivatal ügyfélszolgálatán kell benyújtani. Elektronikus úton a kérelem benyújtható e-papír szolgáltatás használatával vagy a www.terezvaros.hu weboldalon található e-ügyintézés felületen.
(4) A 4. § (3) e) pontja alapján szabályozott élet- és balesetveszély elhárítását a munkálatok megkezdése előtt két munkanappal a társasház közös képviselője vagy az épület üzemeltetője, tulajdonosa köteles bejelenteni állapot-felvételi fotókkal alátámasztva. A bejelentést a 4. számú melléklet szerinti nyomtatványon vagy azzal megegyező tartalmú dokumentummal kell bejelenteni.
7. A közterület-használati hozzájárulás megadása
8. § (1) A közterület-használati hozzájárulási kérelem elbírálása során elsőbbséget kell biztosítani az építmények építésével, javításával és karbantartásával kapcsolatos közterület-használatnak.
(2) Virágárusítás céljára közterület-használati hozzájárulás csak húsvétot, nőnapot és anyák napját megelőző 10 napra és az adott ünnep napjára, cserepes és vágott virágra adható ki.
9. § (1) A közterület egy évet meg nem haladó idejű hasznosításáról a Terézvárosi Önkormányzatot megillető éves nettó bevétel összegét figyelembe véve:
- a) huszonöt millió forint összegű értékhatárig a Polgármester,
- b) huszonötmillió forint összegű értékhatártól a Tulajdonosi Bizottság dönt.
(2) A közterület egy évet meghaladó idejű hasznosításáról, valamint a 18. § (3) bekezdésében foglaltakról értékhatárra tekintet nélkül a Tulajdonosi Bizottság dönt.
(3) A Képviselő-testület a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény IV. fejezetében foglalt hatásköreit – a rendeletalkotás kivételével – a polgármesterre ruházza át.
10. § A közterület-használati hozzájárulásnak tartalmaznia kell különösen:
- a) a jogosult nevét, lakóhelyének vagy székhelyének és telephelyének címét, valamint amennyiben a jogosult cég a cég adószámát;
- b) a közterület-használat célját és időtartamát, vagy azt a feltételt, amelynek bekövetkeztéig a hozzájárulás érvényes;
- c) a közterület-használat helyének, módjának, mértékének és egyéb feltételeinek pontos meghatározását;
- d) utalást arra, hogy a hozzájárulás csak a közreműködő szakhatóságok hozzájárulásában foglalt előírások megvalósítása esetén érvényes;
- e) a hozzájárulás megszűnése esetére az eredeti állapot kártalanítási igény nélküli helyreállításának kötelezettségét;
- f) közterület-használati díj fizetési kötelezettség esetén a díj mértékét és megfizetésének módját, egyéb esetben a díjmentesség tényét;
- g) a közterület-használat jellegétől függően egyéb hatósági, szakhatósági előírásokról és kikötésekről szóló tájékoztatást, a városképi követelményeket, a környezetvédelmi, valamint a munka- és balesetvédelmi előírásokra történő utalást;
- h) a közterület-használat időtartama alatt a szükséges állagmegóvási, karbantartási és tisztán tartási kötelezettség előírását;
- i) a közterület-használati hozzájárulás átengedésének tilalmát annak rögzítésével, hogy a közterület-használati hozzájárulás kizárólag a jogosult részére szól, azonban lehetősége van a közterület-használathoz közreműködőket igénybe venni, de a közterület-használat joga tovább nem ruházható.
11. § (1) A közterület-használati hozzájárulás eredeti példányát vagy annak hiteles másolatát a tevékenységet folytató személy köteles a helyszínen magánál tartani és az ellenőrzésre jogosult személyek felhívására felmutatni.
(2) A közterület-használati hozzájárulás alapján a közterületet kizárólag a jogosult használhatja. A közterület-használati hozzájárulás harmadik személy részére át nem engedhető, az kizárólag a jogosult részére szól, azonban ez nem korlátozza a jogosult azon jogát, hogy a közterület-használathoz közreműködőket vegyen igénybe.
12. § (1) A közterület-használati hozzájárulás tárgyában hozott döntést meg kell küldeni:
- a) a kérelmezőnek
- b) a rendészeti osztálynak
- c) közterület-használati díjfizetés kötelezettsége esetén a költségvetési és intézménygazdálkodási főosztálynak
(2) A közterület-használati engedély megtagadását közölni kell:
- a) a kérelmezővel
- b) a rendészeti osztállyal.
8. A közterület-használati hozzájárulás megszűnése és szünetelése
13. § (1) A közterület-használati hozzájárulás megszűnik:
- a) a hozzájárulásban meghatározott idő elteltével;
- b) a hozzájárulásban meghatározott feltétel bekövetkeztével;
- c) ha a területre üzemzavar-elhárítás miatt, vagy egyéb fontos közérdekből szükség van;
- d) a használatba adott közterület tulajdonosának, vagy a közterületi ingatlan művelési ágának megváltozását eredményező ingatlan-nyilvántartási bejegyzéssel;
- e) a közterületen folytatott tevékenységre jogosító okirat érvénye megszűnik, vagy a jogosult a tevékenység folytatására való jogosultságát egyébként elveszti;
- f) a jogosult halálával vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező társaság esetén annak jogutód nélküli megszűnésével;
- g) a jogosult írásban bejelenti a Terézvárosi Önkormányzatnak, hogy a közterület használatával felhagy.
(2) A közterület-használati hozzájárulás megszűnése esetén külön döntés nélkül a jogosult által már befizetett használati díj időarányos részét – a közterület-használati hozzájárulásban foglaltak szerint – vissza kell fizetni a jogosult részére.
14. § A közterület-használati hozzájárulás visszavonható, ha a közterület-használat jogosultja:
- a) a közterület-használati hozzájárulásban foglaltaknak nem tesz eleget, illetve a használattal kapcsolatos tevékenységre vonatkozó jogszabályokat megsérti, vagy
- b) a közterület-használati hozzájárulásban meghatározott fizetési kötelezettségének az abban meghatározott határidőre nem tesz eleget, vagy
- c) a Terézvárosi Önkormányzat a közterület más célú hasznosításáról dönt.
15. § (1) A Terézvárosi Önkormányzat fontos közérdekből a közterület használatának szünetelését vagy megszűnését rendelheti el.
(2) A közterület-használat szünetelésének ideje nem számít bele a közterület-használat időtartamába és nem lehet hosszabb, mint a hozzájárulás lejártáig még hátralévő idő.
(3) A közterület-használat szünetelésének vagy megszűnésének idejére a már befizetett közterület-használati díj időarányos részét külön döntés nélkül vissza kell fizetni – a közterület-használati hozzájárulásban foglaltak szerint – a jogosult részére.
16. § (1) Ha a közterület-használati hozzájárulás megszűnik vagy szünetel, a jogosult kártalanítási igény nélkül köteles a közterület eredeti állapotát – különösen annak tisztaságát – haladéktalanul helyreállítani.
(2) A közterület-használattal járó kötelezettségek – így különösen a közterület-használati díj megfizetése – szempontjából azt az időt is be kell számítani a közterület-használatba, ameddig a jogosult az eredeti állapotot hiánytalanul helyre nem állította.
9. A közterület-használati díj
17. § (1) A közterület használatáért közterület-használati díjat(a továbbiakban: díj) kell fizetni. A díjat a közterület-használati hozzájárulásban rögzített időtartamra és módon a jogosult a közterület tényleges használatára, vagy a közterületen elhelyezett létesítmény tényleges üzemeltetésére tekintet nélkül köteles megfizetni. Az egy hónapot meg nem haladó időtartamra szóló közterület használat esetén egy összegben előre, az egy hónapot meghaladó használat esetén havonta előre kell megfizetni a díjat.
(2) A közterület-használati díjakat e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza. A mellékletben szereplő díjak általános forgalmi adó nélkül értendők.
18. § (1) A létesítménnyel elfoglalt közterület nagyságának megállapításánál a létesítmény négyzetméterekben számított területét kell figyelembe venni.
(2) Kivetítő- és videó fal berendezés esetén a képernyő felületét kell számításba venni.
(3) A számítás szempontjából minden töredék négyzetméter, folyóméter egész négyzetméternek, folyóméternek számít.
(4) A közterület-használati díjak havi vagy napi díjak.
10. Mentesség a közterület-használati díj fizetése alól
19. § (1) Nem kell közterület-használati díjat fizetni:
- a) a Terézvárosi Önkormányzat saját vagy szervezeti (intézményei) által szervezett rendezvények és egyéb, feladatkörükben ellátott tevékenységük esetében,
- b) azokért a létesítmények, berendezések elhelyezéséért, amelyek a közvetlen élet- és balesetveszély elhárítását szolgálják.
(2) A 9. § (1) bekezdésében foglalt hatáskör gyakorlója a közterület- használati díj mértékét korlátlanul csökkentheti:
- a) humanitárius és karitatív célok érdekében végzett tevékenység, valamint
- b) a Terézvárosi Önkormányzat saját vagy szervezeti (intézményei) érdekében végzett építési, felújítási munkálatok esetében továbbá
- c) Terézváros közigazgatási határán belül közérdekű tevékenységet folytató civil szervezetek számára, kivéve a kereskedelmi célú használatot,
- d) különös méltánylást érdemlő esetben egyedi elbírálás alapján.
(3) A közterület-használati díj mértéke legfeljebb 90 %-kal mérsékelhető amennyiben a Magyar Állam, valamint a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló ingatlanon a köztestület vagy az intézményi feladatokat ellátó szerv felújítási, karbantartási, építési, vagy átalakítási munkálatokat hajt végre. A közterület-használati díj mérséklésének feltétele, hogy a közterület-használat a 3 hónapot valamint az igényelt terület nagysága a 300 m2-t meghaladja, azzal, hogy a mérséklés csak a 300 m2-t meghaladó területre adható. A mérséklés akkor alkalmazható amennyiben a kérelmező nyilatkozik arról, hogy az általa elfogadott kivitelezői árajánlat nem tartalmazta a közterület-használat költségét (díját).
(4) Társasházak homlokzatának felújítása esetén a társasház, vagy a megbízásából kivitelezési munkálatokat végző cég az érintett ingatlan előtti közterületet folyamatos, megszakítás nélküli munkavégzés esetén 60 napig díjmentesen használhatja, melynek feltétele:
- a) a kérelem benyújtását megelőző két éven belül az ingatlanra vonatkozóan tetőtér beépítésével, kialakításával, átépítésével kapcsolatban nem volt engedély iránti kérelem,
- b) a kérelem benyújtása idején nincs az ingatlanra vonatkozó folyamatban lévő építési engedélyezési ügy tetőtér beépítésével, kialakításával, átépítésével kapcsolatban,
- c) a homlokzat felújítására vonatkozó építési engedély érvényességi ideje alatt egy alkalommal vehető igénybe.
Amennyiben a közterület használata során a fenti feltételeknek való megfelelés megváltozik, vagy megszűnik, a társasház vagy a megbízásából kivitelezési munkálatokat végző cég a közterület használatáért visszamenőleg a 2. számú melléklet szerinti díjfizetésre köteles.
19./A §[2] (1) 2021. január 1. és 2021. február 28. közötti időszakra vonatkozóan a vendéglátó üzletek terasza és a vendéglátáshoz kapcsolódó egyéb eszközök után a vendéglátó terasz üzemeltetőjének nem kell megfizetnie a közterület-használati díj 10 %-át meghaladó összeget.
(2) 2021. március 1. és 2021. augusztus 31. közötti időszakra vonatkozóan a vendéglátó üzletek terasza és a vendéglátáshoz kapcsolódó egyéb eszközök után a vendéglátó terasz üzemeltetőjének nem kell megfizetnie a közterület-használati díjat.
(3) 2021. szeptember 1. és 2021. december 31. közötti időszakra vonatkozóan a vendéglátó üzletek terasza és vendéglátáshoz kapcsolódó egyéb eszközök után a vendéglátó terasz üzemeltetőjének nem kell megfizetnie a közterület-használati díj 50%-át meghaladó összeget.
11. A jogellenes közterület-használat következményei
20. § (1) Aki közterületet hozzájárulás nélkül, vagy a hozzájárulástól eltérő módon, különösen a hozzájárulásban rögzített céltól, vagy tevékenységtől eltérő más tevékenység kifejtésére, vagy a hozzájárulásban meghatározott mértéket meghaladó alapterületben használ, köteles a Terézvárosi Önkormányzat, vagy megbízottja felhívására a jogellenes közterület-használatot haladéktalanul megszüntetni, továbbá kártalanítás nélkül köteles a közterület eredeti állapotának helyreállítására. E kötelezettség elmulasztása esetén a Terézvárosi Önkormányzat az eredeti állapot helyreállítását a kötelezettséget elmulasztó költségére elvégeztetheti, amennyiben a helyreállításra vonatkozó felhívásnak az érintett 8 napon belül nem tesz eleget.
(2) A Terézvárosi Önkormányzat az eredeti állapotot az erre irányuló felhívás mellőzésével és az (1) bekezdésben megszabott határidő elteltére való tekintet nélkül azonnal helyreállíthatja, ha az élet- és balesetveszély vagy jelentős anyagi kár, a közrend, közbiztonság, a közterület rendje, rendeltetésszerű használata súlyos sérelmének elhárítása érdekében, vagy jelentős közérdekből egyébként indokolt. Az eredeti állapot helyreállításának költségeit ebben az esetben is a jogosulatlan közterület-használó köteles viselni.
(3) Aki közterületet hozzájárulás nélkül, vagy a hozzájárulásban foglaltaktól eltérően használ, azzal szemben – a ténylegesen használt időtartamra és területre – közigazgatási bírság szabható ki.
21. § A jelen rendeletben foglalt előírások megtartását a közterület-felügyelők, a jogszabályok szerint ellenőrzésre jogosult más szervek, továbbá a Terézvárosi Önkormányzat által megbízott egyéb személyek a helyszínen, vagy más alkalmas módon ellenőrizhetik.
12. Végrehajtási szabályok
22. § Végrehajtási ügyekben a 9. § (1) bekezdés szerinti döntésre jogosult dönt.
13. A mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény szerinti közterületi filmforgatások jóváhagyásának különös szabályai
23. § (1) A Terézvárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületeknek a mozgóképről szóló törvény szerinti filmalkotás forgatása céljából történő igénybevétele (a továbbiakban: filmforgatási célú közterület-használat) vonatkozásában a rendelet szabályait az e szakaszban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) Filmforgatási célú közterület-használatra vonatkozó hatósági szerződés jóváhagyásáról vagy a jóváhagyás megtagadásáról, a jóváhagyás egyedi feltételeinek (ideértve a közterület-használati díjnak) meghatározásáról, a kérelmezővel tartott egyeztetés eredményének jóváhagyásáról, valamint a jogellenes közterület-használat következményeiről – jelen rendeletben foglalt szempontoknak és szabályoknak megfelelően – a Terézvárosi Önkormányzat Képviselő-testületétől átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
(3) A hatósági szerződés jóváhagyásának egyedi feltételeként kell meghatározni mindazon előírásokat, amelyeket a kérelmezett közterület-használattal kapcsolatban a Terézvárosi Önkormányzat külön feltételként, a forgalomtechnikai kezelő-üzemeltető az általa jóváhagyott forgalomtechnikai tervben, vagy bármely más, a kérelmezett közterület-használat folytán érintett szerv, szervezet nyilatkozatában meghatároz.
(4) A jóváhagyás (3) bekezdésen kívüli egyéb egyedi feltételeit az e rendelet szerint a közterület-használati hozzájárulásokban előírható feltételekkel megegyező módon kell meghatározni.
(5) Vasárnapra és ünnepnapra vonatkozó közterület-használat nem hagyható jóvá.
24. § (1) Amennyiben a közterületre vonatkozóan több közterület-használat iránti kérelmet nyújtottak be, a korábban benyújtott kérelem az elbírálás során elsőbbséget élvez.
(2) Meg kell tagadni a hatósági szerződés jóváhagyását annak a kérelmezőnek, aki a kérelem benyújtását megelőző egy évben a közterületet jogellenesen, a használati megállapodástól vagy a jóváhagyott hatósági szerződéstől eltérően használta, avagy a kérelem benyújtásakor az Önkormányzat felé díjtartozása van.
25. § (1) E rendelet alkalmazásában turisztikailag kiemelt területnek számít a kerület teljes közigazgatási területe.
(2) A közterület-használati díjat a mozgóképről szóló 2004. II. törvény 3. mellékletében foglalt legmagasabb díjtételek mindenkori mértéke alapján kell meghatározni.
13. Záró rendelkezések
26. § (1) Az e rendeletben nem szabályozott eljárási kérdésekben az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) E rendelet 2020. május 1. napján lép hatályba.
(3) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a Budapest Főváros Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének a Terézvárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatáról és rendjéről szóló 15/2013. (IV.25.) rendelete.
1. számú. melléklet 1. számú melléklet
Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzatának tulajdonában lévő közterületek övezeti besorolása
I. RÉSZ Kiemelt közterületek:
1. Anker köz
2. Bajcsy-Zsilinszky köz
3. Benczúr utca
4. Dalszínház utca
5. Dobó utca
6. Dohnányi E. utca
7. Hajós utca
8. Hegedű utca
9. Jókai utca
10. Jókai tér
11. Káldy Gyula utca
12. Király utca páros oldala
13. Lázár utca
14. Liszt Ferenc tér
15. Mozsár utca
16. Nagymező utca
17. Nyugati tér
18. Ó utca
19. Paulay Ede utca
20. Pethő Sándor utca
21. Podmaniczky utca – Bajcsy-Zsilinszky út és Teréz körút közötti szakasza
22. Révay köz
23. Révay utca
24. Székely Mihály utca
25. Vasvári Pál utca
II. RÉSZ Normál közterületek:
Mindazon közterület, amely nem része a kiemelt övezetnek.
2. számú. melléklet 2. számú melléklet
Közterület-használat célja, tevékenység | Mértékegység | Közterület-használat díj | ||
|---|---|---|---|---|
I. Kiemelt | II. Normál | |||
1. Kereskedelmi, szolgáltató és vállalkozási tevékenységek | ||||
1.1. Pavilon | ||||
6 m2-ig | Ft/m2/hó | 6.740 | 5.110 | |
6 m2-nél nagyobb alapterületű pavilonoknál a 6 m2 feletti további | Ft/m2 | 1.310 | 1.090 | |
1.2. Árusítás | ||||
újság, könyv | Ft/m2/hó | 10.000 | 9.000 | |
virág | Ft/m2/nap | 320 | 300 | |
fenyőfa | Ft/m2/nap | 1.040 | 870 | |
1.3. Vendéglátás és turisztikai célú közterület-használat | ||||
előkert, terasz | Ft/m2/hó | 6.640 | 5.540 | |
sörsátor 100 m2 alatt | Ft/m2/hó | 3.990 | 3.320 | |
1.4. | étlaptartó | Ft/db/nap | 10.000 | 9.000 |
1.5. | az Mktv. hatálya alá nem tartozó film- és televíziófelvétel, valamint videó- és hangfelvétel | Ft/m2/nap | 1.600 | 1.330 |
1.6. | turisztikai és egyéb információs pult | Ft/m2/nap | 5.000 | 4.000 |
1.7. | gépjármű várakozóhely használata funkcióváltással | Ft/m2/hó | 12.500 | 9.000 |
1.8. | árubemutató | Ft/m2/hó | 7.500 | 6.500 |
1.9. Reklámcélú vagy vállalkozási tevékenység | ||||
termékbemutató, kiállítás, egyéb elkerített terület | Ft/m2/nap | 2.170 | 1.850 | |
kapcsolódó vendéglátó, kereskedelmi, szórakoztató tevékenység | Ft/m2/nap | 3.040 | 2.500 | |
1.10. | köztéri pad kihelyezése | díjmentes | ||
1.11. | köztéri pad kihelyezése vendéglátáshoz kapcsolódóan | Ft/db/hó | 8.000 | 7.000 |
2. Építési-szerelési munkálatok | ||||
2.1. | állvány, építőanyag, és törmelék tárolása, elkerített munkaterület | Ft/m2/nap | 284 | 212 |
2.2. | átjárókeretes állvány az állvány alatti gyalogosforgalom biztosítása mellett, | Ft/m2/nap | 30 | 20 |
2.3. | építési konténer elhelyezése | Ft/db/nap | 2.610 | 2.170 |
3. Kulturális és sportesemények | ||||
3.1. | ideiglenesen elhelyezett építmény, berendezés, egyéb elkerített terület | Ft/m2/nap | 110 | 100 |
3.2. | karitatív tevékenység vagy közérdekű díjmentes szolgáltatás | díjmentes | ||
3.3. | kapcsolódó vendéglátó tevékenység | Ft/m2/nap | 2.170 | 1.730 |
3.4. | kapcsolódó kereskedelmi tevékenység | Ft/m2/nap | 2.170 | 1.730 |
3.5. | kapcsolódó szórakoztató tevékenység | Ft/m2/nap | 850 | 700 |
| ||||
4.1. | személygépkocsi (maximum 9 állandó ülőhelyig), tehergépkocsi, autóbusz | Ft/gk/nap | mindenkori, adott övezetre érvényes parkolási díj 150%-a naptári naponkénti üzemidővel számolva | |
5. Egyéb | ||||
5.1. | Egyéb, jelen rendeletben nem szabályozott közterület-használat | Tulajdonosi Bizottság egyedi döntése alapján | ||
3. számú. melléklet 3. számú melléklet
KÉRELEM
a Terézvárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterület használatához
A kérelmező adatai: | |
|---|---|
Kérelmező neve: | |
Székhelye/telephelye (természetes személy esetén lakóhelye): | |
Telefonszáma: | |
E-mail címe: | |
Postai levelezési címe (amennyiben azt a hatályos cégkivonat tartalmazza): | |
Képviseletre jogosult neve, tisztsége: | |
Kapcsolattartó, meghatalmazott neve: | |
Kapcsolattartó, meghatalmazott telefonszáma: | |
Kapcsolattartó, meghatalmazott e-mail címe: | |
A közterület-használat adatai: | |
|---|---|
- A kérelmet a terület használatának tervezett kezdő napja előtt legalább 15 naptári nappal kell benyújtani, ezért kérjük, hogy a közterület használatának idejét ennek figyelembevételével szíveskedjen megjelölni. | |
A közterület-használat helye: | Budapest, VI. kerület |
A közterület-használat célja: | |
A közterület-használat nagysága: | …………………… m2 vagy …………………… db |
A közterület-használat ideje: | ………………… év …………………………… hó …………. naptól ………………… év …………………………… hó …………. napig |
Egyéb közlendő: (pl. közterület-használat részletezése, részletfizetési kérelem, annak okai, díjkedvezményre irányuló kérelem, annak okai) | |
Kérelemhez csatolt mellékletek felsorolása: | |
Kérelmező tudomásul veszi, hogy a kérelem benyújtása nem jogosítja a közterület használatára, az csak az önkormányzat hozzájárulását tartalmazó határozat birtokában kezdhető meg.
Dátum: …………………………………………………
Aláírás: …………………………………………………..
Csatolandó mellékletek:
1. Az igényelt területre vonatkozó helyszínt ábrázoló részletes rajzot, amelyen szerepelnie kell a környező utcáknak is. Ebbe be kell rajzolni az igényelt területet a szükséges méretekkel úgy, hogy annak nagysága, elhelyezkedése egyértelműen megállapítható legyen.
2. A közterületen folytatni kívánt tevékenység gyakorlására feljogosító okirat egyszerű másolatát (vállalkozói igazolvány/cégkivonat/nyilvántartásba vételt igazoló okirat). Természetes személy esetén okirat becsatolása nem szükséges.
3. Aláírási címpéldány.
4. Szükség esetén közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazás.
5. Az elhelyezni kívánt létesítmény, berendezés műszaki leírását és terveit.
6. Meglévő létesítményre vonatkozó közterület használati hozzájárulás meghosszabbítása esetén – városképvédelmi szempontok figyelembevétele miatt – fotót kell becsatolni.
7. Közút igénybevétele, vagy a fennálló forgalmi rend ideiglenes megváltoztatásának szükségessége esetén eredeti forgalomtechnikai tervet. A forgalomtechnikai érvényességéhez a mindenkori forgalomtechnikai kezelő jóváhagyása szükséges.
8. Hosszú távú, vagy a közterületre komoly terhelést jelentő használat esetén fényképfelvételekkel alátámasztott állapotfelvétel a közvetlen környezetről.
A kérelem benyújtható az alábbi módok valamelyikén:
Papír alapon:
- Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálatán (1067 Budapest, Eötvös utca 4.)
- Postai úton (1392 Budapest 62. Pf. 409)
Elektronikus úton:
- e-papír szolgáltatás használatával
- www.terezvaros.hu weboldal e-ügyintézés felületén keresztül
Kérelmet e-mailen nem áll módunkban elfogadni!
Adatvédelmi tájékoztató a közterület-használati engedély iránti kérelemhez:
Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének a Terézvárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló …/2020. (…...) önkormányzati rendelete(a továbbiakban: Rendelet)
4. § (1) bekezdése alapján a közterület rendeltetésétől eltérő használatához (továbbiakban: közterület-használat) a tulajdonos hozzájárulása és a tulajdonosi hozzájárulást is tartalmazó alakszerű határozat meghozatala (továbbiakban együtt: közterület-használati hozzájárulás) szükséges.
A közterület-használati hozzájárulást annak kell kérnie, aki a közterületet használni kívánja. Kérelmet nem csak jogi személyek, gazdasági társaságok nyújthatnak be, hanem természetes személyek, egyéni vállalkozók is, akiknek adatai személyes adatnak minősülnek.
Jelen adatkezelési tájékoztató a közterület használati engedélyezési eljárás adatkezelésre vonatkozó jellemzőket, így különösen az adatok gyűjtésének és felhasználásának jellemzőit mutatja be.
1.Adatkezelő adatai
Név: | Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata |
Székhely: | 1067 Budapest, Eötvös utca 3. |
Telefon: | 06-1/342-0905 |
E-mail: | onkormanyzat@terezvaros.hu, hivatal@terezvaros.hu |
Képviselő: | Soproni Tamás polgármester, dr. Mogyorósi Sándor jegyző |
2. Az adatkezelés célja, jogalapja
Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) az Önkormányzat közigazgatási területén lévő, tulajdonában álló közterületek rendeltetéstől eltérő használatához (a továbbiakban: közterület-használat) a kérelmező erre irányuló kérelme alapján közterület használati hozzájárulást ad ki. Az adatkezelés célja így a közterület használati engedély kiadása iránti eljárás lefolytatása.
A közterület-használati engedélyezési eljárásra az általános közigazgatási rendtartásról szóló
2016. évi CL. törvényt (a továbbiakban: Ákr.) kell alkalmazni. Az Önkormányzat a hozzájárulás iránti kérelmet így közigazgatási hatósági eljárásban bírálja el.
A fentiekre tekintettel az adatkezelés jogalapja a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 2016. április 27-i 2016/679/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: GDPR) 6. cikk (1) e) pontja szerinti a Hivatalra ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának keretében végzett feladat végrehajtása, valamint GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja szerinti jogi kötelezettség teljesítése.
Abból kifolyólag, hogy a személyes adatok kezelése jogi kötelezettség teljesítése, valamint közhatalmi jogosítvány gyakorlása érdekében történik így az érintett hozzájárulásának visszavonása nem értelmezhető az adatkezelés kapcsán.
3. Az érintettek köre, kezelt adatok köre
A Rendelet
7. § (1) bekezdése alapján a közterület-használati hozzájárulás iránti kérelmet a 3. számú melléklet szerinti nyomtatványon vagy azzal megegyező tartalommal kell benyújtani. Érintett az a természetes személy, aki a közterület használati engedélyt nyújtott be az Önkormányzathoz, függetlenül annak elbírálásától, eredményétől.
A Rendelet
6. § (5) bekezdése határozza meg a kérelem minimum (kötelező) tartami elemeit:
- a kérelmező neve és azonosító adatait (a természetes személy kérelmező neve, állandó lakcíme, értesítési címe, a nem természetes személy székhelye és/vagy telephelye, levelezési címe, elektronikus levelezési címe;);
- a közterület használat céljára és annak időtartamára vonatkozó adatok, a közterület használat helyének, módjának, mértékének és feltételeinek pontos meghatározása;
4. Az adatkezelés címzettjei, illetve az igénybe vett adatfeldolgozók megnevezése
Az Önkormányzat az érintettek adatait harmadik személyek számára nem továbbítja.
Az érintett adatai fő szabály szerint harmadik államba nem kerülnek továbbításra, azonban amennyiben az adatok harmadik országba, vagy nemzetközi szervezet részére történő továbbítására kerülne sor, akkor az adatok védelméről megfelelő garanciákat tartalmazó nemzetközi kötelezettségvállalások alapján a címzett állam, közhatalmi szerv, illetve nemzetközi szervezet gondoskodik.
5. Az adatkezelés időtartama
Tekintettel arra, hogy a közterület használati hozzájárulás kiadása iránti eljárás lefolytatása közigazgatási hatósági eljárás, így az érintett adatait a Hivatal Iratkezelési Szabályzatában foglaltak szerint, legfeljebb 5 évig őrzi meg.
6. Adatbiztonság
Az Adatkezelő megtesz minden olyan – a tudomány és technológia állására és a megvalósítás költségeire, továbbá az adatkezelés jellegére, hatókörére, körülményeire és céljaira, valamint a természetes személyek jogaira és szabadságaira vonatkozó kockázatra tekintettel megfelelő – biztonsági, technikai és szervezési intézkedést, amely az adatok biztonságát garantálja, gondoskodik azok megfelelő szintű védelméről, különösen a jogosulatlan hozzáférés, megváltoztatás, továbbítás, nyilvánosságra hozatal, törlés vagy megsemmisítés, valamint a véletlen megsemmisülés, sérülés, továbbá az esetleges hozzáférhetetlenné válás ellen.
7. Érintettet megillető jogok
Az érintett kérelmezheti a rá vonatkozó személyes adatokhoz való hozzáférést (az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás nyújtását), az Önkormányzat által kezelt adatok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat a személyes adatainak kezelése ellen. Tekintettel arra, hogy az adatkezelés jogalapja a jogi kötelezettség teljesítése, valamint közhatalom gyakorlása ezért az érintett az adathordozhatóság jogával nem élhet, mivel annak jogszabályban foglalt feltételei nem állnak fenn.
(Adathordozhatósághoz való jog: Az érintett jogosult arra, hogy a rá vonatkozó személyes adatokat tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban az Adatkezelőtől megkapja, illetve hogy ezeket az adatokat ő vagy – ha ez technikailag megvalósítható – az Adatkezelő egy másik adatkezelőnek továbbítsa.)
Amennyiben az érintett úgy ítéli meg, hogy az adatkezelés a GDPR vagy az Infotv. rendelkezéseibe ütközik, illetve sérelmesnek véli, ahogy az Önkormányzat személyes adatait kezeli, úgy panasszal fordulhat a Polgármesteri Hivatal Adatvédelmi tisztviselőjéhez, vagy a Hivatalhoz közvetlenül az
1. pontban megjelölt elérhetőségére küldött levélben..
Ha a panasza ellenére továbbra is sérelmezi azt, ahogy a Hivatal kezeli az adatait, vagy közvetlenül hatósághoz szeretne fordulni, akkor bejelentéssel élhet a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (cím: 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/c, postacím: 1530 Budapest, Pf.: 5. E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu, honlap: www.naih.hu).
Lehetősége van adatainak védelme érdekében bírósághoz fordulni, amely az ügyben soron kívül jár el. Ebben az esetben szabadon eldöntheti, hogy a lakóhelye (állandó lakcím) vagy a tartózkodási helye (ideiglenes lakcím) szerinti törvényszéknél (http://birosag.hu/torvenyszekek) nyújtja-e be keresetét. A lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti törvényszéket megkeresheti a http://birosag.hu/ugyfelkapcsolati-portal/birosag-kereso oldalon.
4. számú. melléklet 4. számú melléklet
BEJELENTÉS
a Terézvárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületen 72 órát nem meghaladó élet- és balesetveszély elhárításához szükséges közterület használatáról
A bejelentő adatai: | |
|---|---|
Bejelentő neve: | |
Székhelye/telephelye (természetes személy esetén lakóhelye): | |
Telefonszáma: | |
E-mail címe: | |
Postai levelezési címe (amennyiben azt a hatályos cégkivonat tartalmazza): | |
Képviseletre jogosult neve, tisztsége: | |
Kapcsolattartó, meghatalmazott neve: | |
Kapcsolattartó, meghatalmazott telefonszáma: | |
Kapcsolattartó, meghatalmazott e-mail címe: | |
A közterület-használat adatai: | |
|---|---|
A közterület-használat helye: | Budapest, VI. kerület |
A közterület-használat nagysága: | …………………… m2 |
A közterület-használat ideje: | ………………… év …………………………… hó …………. naptól ………………… év …………………………… hó …………. napig |
Egyéb közlendő: (pl. közterület-használat részletezése, részletfizetési kérelem, annak okai, díjkedvezményre irányuló kérelem, annak okai | |
Bejelentéshez csatolt mellékletek felsorolása: | |
Bejelentő tudomásul veszi, hogy bejelentés csak a 72 órát nem meghaladó közterület-használat esetében lehetséges. A 72 órát meghaladó közterület-használat esetén közterület-használati kérelem benyújtása szükséges.
Bejelentő tudomásul veszi továbbá, hogy a közterület használata során köteles a vonatkozó jogszabályokban foglalt előírásokat mindenkor betartani, amennyiben a közterület használatához a közút kezelőjének hozzájárulása szükséges, úgy azt beszerezni, és az abban foglaltakat mindenkor köteles betartani, és betartatni, továbbá a közterület-használat megszűnését követően a közterület eredeti állapotát kártalanítási igény nélkül helyreállítani. Tudomásul veszi továbbá, hogy a tulajdonos üzemzavar-elhárítás miatt, vagy egyéb fontos közérdekből, illetve egyéb jogszabályi rendelkezés megsértése esetén az igénybevevőt a használat felfüggesztésére hívhatja fel.
Kelt: …………………………………………………
Aláírás: …………………………………………………..
Csatolandó melléklet:az élet és- balesetveszélyes állapotról (pl. homlokzatról, stb.) készült helyszíni fotó(k)
A bejelentés benyújtható az alábbi módok valamelyikén:
Papír alapon:
- Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálatán (1067 Budapest, Eötvös utca 4.)
- Postai úton (1392 Budapest 62. Pf. 409)
Elektronikus úton:
- e-papír szolgáltatás használatával
- www.terezvaros.hu weboldal e-ügyintézés felületén keresztül
Bejelentést e-mailen nem áll módunkban elfogadni!
Adatvédelmi tájékoztató az élet- és balesetveszély elhárításához szükséges bejelentéshez
Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzat Képviselő-testületének a Terézvárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról és rendjéről szóló …/2020. (…...) önkormányzati rendelete(a továbbiakban: Rendelet) 4. § (1) bekezdése alapján a közterület rendeltetésétől eltérő használatához (továbbiakban: közterület-használat) a tulajdonos hozzájárulása és a tulajdonosi hozzájárulást is tartalmazó alakszerű határozat meghozatala (továbbiakban együtt: közterület-használati hozzájárulás) szükséges.
A közterület-használati hozzájárulást annak kell kérnie, aki a közterületet használni kívánja. Kérelmet nem csak jogi személyek, gazdasági társaságok nyújthatnak be, hanem természetes személyek, egyéni vállalkozók is, akiknek adatai személyes adatnak minősülnek.
Jelen adatkezelési tájékoztató a közterület használati engedélyezési eljárás adatkezelésre vonatkozó jellemzőket, így különösen az adatok gyűjtésének és felhasználásának jellemzőit mutatja be.
1. Adatkezelő adatai
Név: | Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata |
Székhely: | 1067 Budapest, Eötvös utca 3. |
Telefon: | 06-1/342-0905 |
E-mail: | onkormanyzat@terezvaros.hu, hivatal@terezvaros.hu |
Képviselő: | Soproni Tamás polgármester, dr. Mogyorósi Sándor jegyző |
2. Az adatkezelés célja, jogalapja
Budapest Főváros VI. kerület Terézváros Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) az Önkormányzat közigazgatási területén lévő, tulajdonában álló közterületek esetében a Rendelet
4. § (3) e) pontja alapján szabályozott élet- és balesetveszély elhárítását a munkálatok megkezdése előtt két munkanappal a társasház közös képviselője vagy az épület üzemeltetője, tulajdonosa köteles bejelenteni állapot-felvételi fotókkal alátámasztva.
A közterület-használati engedélyezési eljárásra az általános közigazgatási rendtartásról szóló
2016. évi CL. törvényt (a továbbiakban: Ákr.) kell alkalmazni. Az Önkormányzat a hozzájárulás iránti kérelmet így közigazgatási hatósági eljárásban bírálja el.
A fentiekre tekintettel az adatkezelés jogalapja a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 2016. április 27-i 2016/679/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: GDPR) 6. cikk (1) e) pontja szerinti a Hivatalra ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának keretében végzett feladat végrehajtása, valamint GDPR 6. cikk (1) bekezdés c) pontja szerinti jogi kötelezettség teljesítése.
Abból kifolyólag, hogy a személyes adatok kezelése jogi kötelezettség teljesítése, valamint közhatalmi jogosítvány gyakorlása érdekében történik így az érintett hozzájárulásának visszavonása nem értelmezhető az adatkezelés kapcsán.
3. Az érintettek köre, kezelt adatok köre
A Rendelet
7. § (4) bekezdése alapján a
4. § (3) e) pontja alapján szabályozott élet- és balesetveszély elhárítását a munkálatok megkezdése előtt két munkanappal a társasház közös képviselője vagy az épület üzemeltetője, tulajdonosa köteles bejelenteni állapot-felvételi fotókkal alátámasztva. A bejelentést a 4. számú melléklet szerinti nyomtatványon vagy azzal megegyező tartalmú dokumentummal kell bejelenteni.
4. Az adatkezelés címzettjei, illetve az igénybe vett adatfeldolgozók megnevezése
Az Önkormányzat az érintettek adatait harmadik személyek számára nem továbbítja.
Az érintett adatai fő szabály szerint harmadik államba nem kerülnek továbbításra, azonban amennyiben az adatok harmadik országba, vagy nemzetközi szervezet részére történő továbbítására kerülne sor, akkor az adatok védelméről megfelelő garanciákat tartalmazó nemzetközi kötelezettségvállalások alapján a címzett állam, közhatalmi szerv, illetve nemzetközi szervezet gondoskodik.
5. Az adatkezelés időtartama
Tekintettel arra, hogy a közterület használati hozzájárulás kiadása iránti eljárás lefolytatása közigazgatási hatósági eljárás, így az érintett adatait a Hivatal Iratkezelési Szabályzatában foglaltak szerint, legfeljebb 5 évig őrzi meg.
6. Adatbiztonság
Az Adatkezelő megtesz minden olyan – a tudomány és technológia állására és a megvalósítás költségeire, továbbá az adatkezelés jellegére, hatókörére, körülményeire és céljaira, valamint a természetes személyek jogaira és szabadságaira vonatkozó kockázatra tekintettel megfelelő – biztonsági, technikai és szervezési intézkedést, amely az adatok biztonságát garantálja, gondoskodik azok megfelelő szintű védelméről, különösen a jogosulatlan hozzáférés, megváltoztatás, továbbítás, nyilvánosságra hozatal, törlés vagy megsemmisítés, valamint a véletlen megsemmisülés, sérülés, továbbá az esetleges hozzáférhetetlenné válás ellen.
7. Érintettet megillető jogok
Az érintett kérelmezheti a rá vonatkozó személyes adatokhoz való hozzáférést (az adatkezelésre vonatkozó tájékoztatás nyújtását), az Önkormányzat által kezelt adatok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat a személyes adatainak kezelése ellen. Tekintettel arra, hogy az adatkezelés jogalapja a jogi kötelezettség teljesítése, valamint közhatalom gyakorlása ezért az érintett az adathordozhatóság jogával nem élhet, mivel annak jogszabályban foglalt feltételei nem állnak fenn.
(Adathordozhatósághoz való jog: Az érintett jogosult arra, hogy a rá vonatkozó személyes adatokat tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban az Adatkezelőtől megkapja, illetve hogy ezeket az adatokat ő vagy – ha ez technikailag megvalósítható – az Adatkezelő egy másik adatkezelőnek továbbítsa.)
Amennyiben az érintett úgy ítéli meg, hogy az adatkezelés a GDPR vagy az Infotv. rendelkezéseibe ütközik, illetve sérelmesnek véli, ahogy az Önkormányzat személyes adatait kezeli, úgy panasszal fordulhat a Polgármesteri Hivatal Adatvédelmi tisztviselőjéhez, vagy a Hivatalhoz közvetlenül az
1. pontban megjelölt elérhetőségére küldött levélben.
Ha a panasza ellenére továbbra is sérelmezi azt, ahogy a Hivatal kezeli az adatait, vagy közvetlenül hatósághoz szeretne fordulni, akkor bejelentéssel élhet a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (cím: 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/c, postacím: 1530 Budapest, Pf.: 5. E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu, honlap: www.naih.hu).
Lehetősége van adatainak védelme érdekében bírósághoz fordulni, amely az ügyben soron kívül jár el. Ebben az esetben szabadon eldöntheti, hogy a lakóhelye (állandó lakcím) vagy a tartózkodási helye (ideiglenes lakcím) szerinti törvényszéknél (http://birosag.hu/torvenyszekek) nyújtja-e be keresetét. A lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti törvényszéket megkeresheti a http://birosag.hu/ugyfelkapcsolati-portal/birosag-kereso oldalon.