Kissikátor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2014. (XI. 26.) önkormányzati rendelete

Kissikátor Község Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 04. 09- 2019. 07. 30

Kissikátor Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2014. (XI. 26.) önkormányzati rendelete

Kissikátor Község Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Kissikátor Községi Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d./pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kissikátor Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat)

(2) Az önkormányzat székhelye: 3627 Kissikátor, Táncsics út 51.

(3) Az önkormányzati jogköröket gyakorló testület megnevezése: Kissikátor Község Önkormányzata Képviselő-testülete

(4) Az önkormányzat weblapjának címe: www.kissikator.hu

(5) Az önkormányzat működése Kissikátor község közigazgatási területére terjed ki

(6) Az önkormányzat bélyegzői:

  • a) Az önkormányzat kör alakú bélyegzőjén a Magyar Köztársaság hivatalos címere szerepel “Községi Önkormányzat Kissikátor” felirattal,
  • b) A polgármester kör alakú bélyegzőjén a Magyar Köztársaság hivatalos címere szerepel “Kissikátor Község Polgármestere” felirattal
  • c) A téglalap alakú bélyegzőjén: Községi Önkormányzat 3627 Kissikátor, Táncsics u. 51. Tel.: 48/546-512 Fax: 48/546-513, Községi Önkormányzat 3627 Kissikátor, Táncsics u. 51. Adószám: 15546412-1-05 Tak.szöv.: 55400156-15900016

II. FEJEZET A képviselő-testület működése

A képviselő-testület

2. § A képviselő-testület választott tagjainak száma 5 fő (polgármesterrel együtt). A választott képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.

A Képviselő-testület feladatai és hatásköre

3. § (1) A képviselő-testület Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) megfogalmazott kötelező feladatain kívül saját bevételi forrása terhére, egyedi döntés alapján önként vállalt feladatokat is ellát.

(2) Az önkormányzat által ellátandó feladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását a 2. függelék tartalmazza.

(3) A képviselő testület által átruházott hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.

(4) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a hatáskör címzettje köteles évente egy alkalommal a képviselő-testületnek beszámolni.

A képviselő jogállása

4. § (1) A települési képviselő köteles:

  • a) írásban vagy szóban a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének bejelenteni, ha a képviselő-testület ülésén, illetve a bizottság ülésén részt venni nem tud, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van;
  • b) a képviselő-testület vagy bizottság megbízásából történő eljárásról a következő ülésen beszámolni.

(2) Ha a bizottság tagja a bizottság üléséről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a képviselő-testület dönthet a bizottsági tagság megszüntetéséről.

(3) A képviselő a képviselő-testület ülésén írásban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. Az írásban benyújtott kezdeményezést a képviselő-testület a soron következő ülésén köteles megtárgyalni.

(4) Amennyiben a képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a Képviselő-testület bármely képviselő indítványára a mulasztó képviselőt figyelmeztetésben részesíti.

Interpelláció

5. § (1) A képviselőnek joga van felvilágosítást kérni a képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben.

(2) Az felvilágosítás kérés valamely probléma felvetése és kifejtése a képviselő-testület ülésén vagy ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a képviselő-testület bizottságának elnökéhez, a polgármesterhez, alpolgármesterhez és a jegyzőhöz.

(3) Felvilágosítást szóban és írásban lehet előterjeszteni a napirendek megtárgyalását követően.

A Képviselő-testület munkaterve

6. § (1) A képviselő-testület üléseit munkaterv szerint tartja. A munkatervet az előre látható feladatok meghatározására éves időtartamra kell elkészíteni. A munkatervet a jegyző állítja össze, s azt a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot tehet

  • a) a bizottság,
  • b) a jegyző,
  • c) a képviselő,
  • d) a közszolgáltatást végző szerv vezetője,
  • e) az önkormányzat által alapított intézmény, társaság vezetője.

(3) A beérkezett javaslatokról a polgármester az előterjesztésben akkor is tájékoztatja a Képviselő-testületet, ha azokat a munkaterv tervezetének összeállítása során nem vették figyelembe.

(4) A munkatervbe fel kell venni a bizottság, illetve a megválasztott képviselők több mint negyede által javasolt előterjesztést.

(5) A munkatervnek tartalmazni kell

  • a) a hónap megjelölésével az ülések tervezett időpontját,
  • b) a napirend tárgyát, előterjesztőjét,
  • c) a közmeghallgatás időpontját.

A képviselő-testület ülése és összehívásának rendje

7. § (1) A képviselő-testület évente 10 rendes ülést tart, míg szükség szerint rendkívüli ülés is összehívható a jelen rendeletben meghatározott feltételek szerint.

(2) A képviselő-testület évente július 1-től augusztus 31-ig munkaterv szerinti ülést nem tart.

(3) Az ülések helye általában az önkormányzat székhelye, de kihelyezett ülés esetében a meghívóban közölt hely.

(4) A képviselő-testület valamennyi típusú ülését a polgármester hívja össze. Az ülést a polgármesteri tisztség betöltetlensége, illetve a polgármester tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. Az ülést a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze.

(5) Az ülés összehívása írásbeli meghívó útján történik. A meghívót az ülés kitűzött időpontját megelőzően legalább 3 nappal korábban kell a képviselők részére megküldeni. Az írásbeli meghívót az ülés összehívására jogosult írja alá.

(6) Az írásbeli meghívónak tartalmaznia kell: - az ülés helyét és kezdésének időpontját, - a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők neveit.

(7) Az írásbeli meghívóhoz mellékelni kell a tárgyalni kívánt napirendi pontok előterjesztéseit, határozati javaslatait, illetve azon írásos anyagokat, amelyek a legeredményesebb döntés meghozatalához segítséget nyújtanak.

(8) Rendkívüli ülés összehívása történhet legalább az ülés napját megelőző napon szóbeli értesítés útján, vagy távbeszélőn keresztül is.

(9) Az ülés időpontjáról a község lakosságát a Hivatal hirdetőtábláján, az ülés időpontját megelőző legalább 3 nappal korábban, rendkívüli ülés esetén az ülés összehívásának időpontjában kifüggesztett, az ülés időpontját, helyét és napirendjét tartalmazó meghívóval a jegyző értesíti.

(10) Az ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni:

  • a) a Hivatal napirenddel érintett ügyintézőjét
  • b) a napirendi ponthoz kapcsolódóan felkért szakértőket,
  • c) akiket a polgármester, a képviselő-testület indokoltnak tart,
  • d) a napirend által érintett intézmények, szervezetek vezetőit.

(11) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirend megtárgyalására a képviselő-testület ülését 8 napon belüli időpontra újból össze kell hívni.

Az ülés vezetése

8. § (1) A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti az ülést. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök vezeti az ülést.

(2) Az elnök ülésvezetési feladatai, jogkörei:

  • a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése;
  • b) határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése, az ülésről távolmaradó képviselők előzetes bejelentéséről a képviselő-testület tájékoztatása;
  • c) napirendi javaslat előterjesztése;
  • d) az ülés vezetése, a szó megadása bejelentkezési sorrendben, javaslat a szó megtagadására.
  • e) a szó megvonása
  • f) az ülés rendjének biztosítása
  • g) javaslattételi jog az ülés félbeszakítására;
  • h) a Szabályzat rendelkezéseinek betartása és betartatása;
  • i) szavaztatás;
  • j) a szavazás eredményének megállapítása.

(3) Az elnök rendre utasíthatja azt a felszólalót, aki eltért a tárgyalt témától, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ, az üléshez méltatlan magatartás tanúsít.

(4) Az elnök egyidejűleg megvonja a szót attól a felszólalótól, akit másodszor utasít rendre.

(5) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az elnök javaslatot tehet az ülés meghatározott időre történő félbeszakítására.

A tanácskozás rendje

9. § (1) Az ülés napirendjéről vita nélkül a képviselő-testület határoz.

(2) A képviselő-testület olyan halaszthatatlan döntést igénylő előterjesztést is napirendre vehet, melyre tekintettel a képviselő-testület rendkívüli ülése is összehívható lenne. A napirendre vétel önálló napirendi pontként történik.

(3) A napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslat felől a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(4) A hozzászólás a jelentkezések sorrendjében történik.

(5) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot a polgármester biztosítja.

(6) Jogszabálysértő döntések, működés jelzésére a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely kérdésben törvényességi észrevételt kíván tenni. A hozzászólás joga ebben az esetben a jegyzőtől nem tagadható meg.

Előterjesztés

10. § (1) A képviselő-testület napirendi pontjának előterjesztője

  • a) polgármester
  • b) bizottság
  • c) képviselő
  • d) jegyző
  • e) a polgármester által felkért más személy lehet.

(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előadója, törvényességéért a jegyző a felelős. Az előterjesztő az előkészítés során, a lehetőségekhez képest köteles megismerni és figyelembe venni a lakosság, a napirend témájában érintett szervek és szervezetek véleményét, javaslatát.

(3) Az előterjesztés készülhet írásban illetőleg a testületi ülésen szóban is előadható. Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

  • a) az előterjesztés megnevezését;
  • b) az előterjesztés készítőjét;
  • c) az előterjesztés tárgyát;
  • d) az előzetes véleményezés megtörténtét;
  • h) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét;
  • i) a határidőt, a végrehajtásért felelős megnevezését.

(3) Tájékoztató-jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.

(4) Végrehajtásért felelősként a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a Hivatal ügyintézője, a bizottság elnöke, az önkormányzat által alapított gazdasági társaság, intézmény vezetője, vagy képviselő jelölhető meg.

(5) Az előterjesztést az ülést megelőző 8 nappal a jegyzőnek meg kell küldeni. E nélkül az előterjesztés az ülésen nem tűzhető napirendre. Ez alól kivételt képeznek a személyi kérdések, hatósági ügyek.

(6) A képviselők számára az ülésre szóló meghívóval együtt kell kézbesíteni az előterjesztéseket.

A szavazás

11. § (1) Az ülés elnöke az előterjesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító javaslatról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a képviselő-testület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni.

(2) A képviselő-testület a döntéseit kézfelemeléssel hozza.

(3) Szavazategyenlőség esetén a vita tovább folytatható és a javaslat ismét szavazásra bocsátható. Ismételt szavazategyenlőség esetén az előterjesztő javaslatát a következő rendes ülésre terjesztheti elő.

(4) Minősített többség - a megválasztott képviselők több mint felének szavazata - szükséges a Mötv-ben megfogalmazottakon kívül:

  • a) fegyelmi eljárás megindítása
  • b) fegyelmi büntetés kiszabása
  • c) kitüntetés adományozása

esetén.

(5) A képviselő-testület titkos szavazással dönt mindazon esetekben, amikor jogszabály azt kötelező jelleggel előírja A Képviselő-testület titkos szavazással dönthet amennyiben azt legalább 3 képviselő kezdeményezi.

(6) Titkos szavazás során a technikai eszközök biztosításáról a jegyző gondoskodik. A szavazás lebonyolítása az Ügyrendi Bizottság feladata. A bizottság elnöke a titkos szavazás eredményéről tájékoztatja a testületet.

(7) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

  • a) a szavazás helyét, napját,
  • b) a képviselő-testület jelen lévő tagjainak nevét,
  • c) a szavazás során felmerült körülményeket.

(8) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.

(9) A polgármester, illetve a képviselők egynegyede indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(10) Név szerinti szavazásnál a jegyző abc sorrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor „igen”, „nem”, „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak.

(11) A névszerinti szavazásról készült listát a polgármester és a jegyző írja alá, és a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

A Képviselő-testület döntései, azok közzététele

12. § (1) Az önkormányzati rendelet és az önkormányzati normatív határozatok kihirdetése a Hivatal hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel valósul meg.

(2) A képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt a polgármesteri tájékoztatóról, ügyrendi kérdésekről, továbbá képviselői kérdésekre adott válaszokról.

A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve

13. § A Képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvnek az Mötv 52. § (1) bekezdésében felsoroltakon kívül tartalmaznia kell a bejelentéseket, kérdéseket és az azokra adott válaszok lényegét.

A közmeghallgatás és lakossági fórum

14. § (1) Képviselő-testület közmeghallgatást tart a munkatervében meghatározott hónapban.

(2) A képviselő-testület falugyűlést tarthat, közérdekű kérdésben, jelentősebb a községet érintő döntések előkészítésére az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatására, véleményének kikérése céljából.

(3) A közmeghallgatás és falugyűlés helyéről és időpontjáról a lakosságot legalább 8 nappal megelőzően tájékoztatni kell.

(4) A falugyűlésről jegyzőkönyv készül, melynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.

IV. FEJEZET Az önkormányzat szervei, jogállása, feladatai

A polgármester, alpolgármester

15. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester ügyfélfogadást tart minden hét keddjén 9.00-11.00 óráig.

16. § A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére saját tagjai közül egy alpolgármestert választ, aki társadalmi megbízatásban látja el tisztségét.

Állandó bizottság

17. § (1) A képviselő-testület állandó jelleggel működő bizottságként Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 fő képviselő tagból áll.

(3) Az Ügyrendi Bizottság személyi összetételét a 3. függelék tartalmazza.

(3) Az Ügyrendi Bizottság feladata:

  • a) a képviselői vagyonnyilatkozatok kezelése,
  • b) a titkos szavazás lebonyolítása,
  • c) összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatok ellátása,
  • d) méltatlansággal kapcsolatos feladatok ellátása.

Ideiglenes bizottság

18. § (1) A képviselő-testület ideiglenes (ad hoc) bizottságot hozhat létre, melynek feladatát és létszámát esetenként határozza meg.

(2) Az ideiglenes bizottság a meghatározott feladat elvégzéséről szóló beszámoló elfogadásával, vagy a meghatározott idő elteltével szűnik meg.

A jegyző

19. § (1) A képviselő-testület hivatalát a jegyző vezeti.

(2) A jegyzőt akadályoztatása esetén a Hangonyi Közös Önkormányzati Hivatal SZMSZ-ében megjelölt köztisztviselő helyettesíti.

A Képviselő-testület hivatala

20. § (1) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Möt.) 84. § (1) bekezdésben meghatározott feladatkört Hangony Község Önkormányzata, Domaháza Község Önkormányzata és Kissikátor Község Önkormányzata által kötött megállapodás alapján a Hangonyi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) látja el.

(2) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét a képviselő-testület külön döntésében határozza meg.

V. FEJEZET Az önkormányzat gazdálkodása

21. § (1) A képviselő-testület gazdálkodását a hatályos jogszabályok figyelembevételével végzi.

VI. FEJEZET Társulások

23. § Az önkormányzat szükség szerint vesz részt hatósági igazgatási társulásokban, közösen tart fenn más önkormányzatokkal létesítményeket, intézményeket.

Az igazgatási társulások, közös fenntartású intézmények működését a Képviselő-testületek külön megállapodásban rögzítik.

Az SZMSZ 2. melléklete tartalmazza az önkormányzat által létrehozott társulásokat és a társulásokra átruházott hatásköröket.

VII. FEJEZET Záró rendelkezések

24. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Kissikátor Község Önkormányzata Képviselő-testületének a 3/2011. (III.23.) önkormányzati rendelete a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról.

1. melléklet

A képviselő-testületnek a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke

1. Munkáltatói jogok gyakorlása a munkaviszonyban és egyéb foglalkoztatási jogviszonyban foglalkoztatott nem intézményi alkalmazottak felett.

2. A települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 3/2015. (II.11.) önkormányzati rendelet szerinti támogatások megállapítása a rendelet 3. § (5) bekezdése alapján.

3. Egyes jogi személyek számára engedélyezheti az önkormányzat címerének használatát.

4. Az önkormányzati vagyonról és a vagyonnal való gazdálkodás egyes szabályairól szóló önkormányzati rendelet szerint

a) 300.000,-Ft értékhatárt meg nem haladó vagyontárgy vásárlásának jóváhagyására,

b) megkötni a vagyontárgyakra vonatkozó bérleti szerződéseket,

c) megkötni a biztosítási szerződéseket,

d) elővásárlási jog gyakorlásához szükséges nyilatkozatok, valamint egyéb tulajdonosi nyilatkozatok megtételére.

1. függelék

A képviselő-testület tagjainak felsorolása

1. Kocsik László

2. Kocsik Bertalan

3. Maruzsi János

4. Kovács László

5. Molnár Tibor

2. függelék

Önkormányzat által ellátandó feladatok kormányzati funkciók szerinti besorolása

I. Államháztartási szakágazat: 841105 Helyi önkormányzatok és társulások

II. Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

Kormányzati funkció szám

Megnevezés

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051040

Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

063020

Víztermelés,- kezelés, - ellátás

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start-munkaprogram - téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

082091

Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztés

3. függelék

Az Ügyrendi Bizottság személyi összetétele

1. Maruzsi János elnök

2. Molnár Tibor bizottsági tag

3. Kovács László bizottsági tag

2. melléklet

A Képviselő-testületnek a társulásokra átruházott hatáskörök jegyzéke

A képviselő-testületnek a társulásokra átruházott hatáskörök jegyzéke

I. RÉSZ Ózd Kistérség Többcélú Társulása

1. Szociális szolgáltatások és ellátások:

b) Házi segítségnyújtás biztosítása (Szt. 63. §)

c) Családsegítés biztosítása (Szt. 64. §)

d) Szenvedélybetegek közösségi ellátásának biztosítása (Szt. 65/A. §)

e)Támogató szolgálat működtetése (Szt. 65/C. §)

fNappali ellátás biztosítása (Szt. 65/F. §)

g) Ápolást, gondozást nyújtása idősek otthonában (Szt. 68. § (1)-(2))

h) Átmeneti elhelyezés nyújtása éjjeli menedékhely hajléktalan személyek részére és átmenti szállás nyújtása hajléktalan személyek részére (Szt. 84. § (1)-(2))

  • a) Szociális étkeztetés biztosítása (Szt. 62. §)

2. Gyermekjóléti alapellátás:

  • a) Gyermekjóléti szolgáltatás biztosítása (Gyvt. 38. §, 39. §, 40. § (1)-(2), 40/A. §)
  • b) Bölcsődei ellátás biztosítása (Gyvt. 42. §)

3. Egészségügyi alapellátást célzó szolgáltatások keretében alapellátási – felnőtt és gyermek - ügyeleti szolgáltatások biztosítás és a hétvégi ügyelethez kapcsolódó diszpécser szolgálat működtetése.

4. Belső ellenőrzési feladatok ellátása

II. RÉSZ Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzat Társulás

Gondoskodik a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33-34. §-ában és a 37-37/A. §-ában meghatározott hulladékgazdálkodási feladat és hatáskörök ellátásáról.