Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 41/2017. (X. 25.) önkormányzati rendelete

a településképet meghatározó reklámok és reklámhordozók elhelyezésének, valamint használatának szabályairól

Hatályos: 2020. 12. 01- 2022. 01. 31

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 41/2017. (X. 25.) önkormányzati rendelete

a településképet meghatározó reklámok és reklámhordozók elhelyezésének, valamint használatának szabályairól1

2020.12.01.

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6/A. § (1) bekezdésének aa) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában:

1. reklámhordozóhoz kötődő reklámozási lehetőségek:

a) útbaigazító tábla: olyan rögzített, 2 m2-t meg nem haladó méretű, állandó tartalmú reklámtábla, amely a gazdasági, kereskedelmi, szolgáltatói tevékenységet végzők tevékenységéről, telephelyéről, megközelíthetőségéről ad információt,

b) megállítótábla: valamely üzlet, vállalkozás tevékenységéhez kapcsolódó, közvetlenül az üzlet, vállalkozás előtt ideiglenes jelleggel elhelyezett, mobil hirdetőeszköz,

c) reklámozó jármű: minden, szerkezetileg is reklám vagy reklámhordozó hordozására kialakított, kézi- vagy gépi erővel hajtott jármű,

2. reklámhordozóhoz nem kötődő reklámozási lehetőségek (állandó, vagy változó tartalmú reklámcélú tevékenységek):

a) szórólaposztás: jellemzően A/5-ös, vagy annál kisebb méretű, általában papír alapú, kizárólag kézbe osztható reklám osztása,

b) reklámkiadvány-terjesztés: a szórólapnál nagyobb méretű, egy vagy több lapból álló ingyenes kiadvány osztása,

c) szendvicsember: olyan személy, aki hirdetési céllal, testére erősített hirdetményt, reklámcélú transzparenst hordoz, a hordozó anyagtól függetlenül,

d) hangreklám: közterületen hallható, információt közvetítő reklám,

e) vetített reklám: falra, úttestre, levegőbe vetített, információt közvetítő reklám,

f) árubemutatás: valamely termék, nyeremény stb. bemutatása a termék, nyeremény közterületen történő elhelyezésével, melyhez árusító tevékenység nem kapcsolódik;

3. hirdetőfelület nagysága: az egybefüggő, a reklám tartalmát egészében mutató felület befoglaló formájának mérete;

4. választási plakát: választási falragasz, hirdetés, felirat, szórólap, vetített kép;

5. hirdetmény: akár nyomdai úton, akár házilag készült megállítótábla, felirat, plakát, szórólap, ábrázolás, tájékoztató, közterület fölé kifüggesztett transzparens, valamint minden egyéb olyan, figyelemfelhívásra alkalmas közlés, információ, amely valamely áru kelendőségének növelésére, szolgáltatás igénybevételére vagy annak fokozására irányul, vagy valamely önkormányzati tevékenységet népszerűsít, ismertet;

6.3 új utasváró telepítése: meglévő utasváró helyén vagy új helyszínen eszköz létesítése, amely a telepítéstől számított 10 évig minősül új utasvárónak.

2. A reklámok elhelyezésének és üzemeltetésének általános szabályai

2. § (1)4 Közterületen reklámhordozó építése, elhelyezése, átalakítása és bővítése - az útbaigazító tábla kivételével - csak településképi bejelentési eljárás lefolytatása után, a 2. mellékletben megjelölt reklámcélú közterület-használati díj (a továbbiakban: reklámdíj) megfizetését követően kezdhető meg.

(2)5 Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata (a továbbiakban: Újbuda Önkormányzata) közigazgatási területén lévő közterületeken, a tulajdonában álló nem közterületi ingatlanokon, valamint a közterületen elhelyezett más célú építményeken (utcabútorok) csak Újbuda Önkormányzata hozzájárulásával helyezhető el reklámhordozó, végezhető hirdetőberendezéshez nem kötődő reklámozási tevékenység. A közterületek reklámcélú használatához Újbuda Önkormányzata, mint tulajdonos hozzájárulása és a tulajdonosi hozzájárulást is tartalmazó írásbeli szerződés megkötése (a továbbiakban: hozzájárulás) szükséges.

(3) A rendelet hatálya alá tartozó közterületek övezeti kategóriáit az 1. melléklet tartalmazza.

(4) A díjfizetés egységes alapja a hasznos reklámfelület mérete, kivéve, ahol e rendelet 2. melléklete darabszámot vagy személyszámot jelöl meg.

(5)6 A reklámfelület alapján meghatározott reklámdíjat

a)a reklámhordozó valamennyi felületén megjelenő reklám után, oldalanként külön-külön és
b)minden megkezdett nap, hónap és négyzetméter tekintetében,
a tényleges üzemeltetésére tekintet nélkül a teljes időtartamra kell megfizetni. A 2. mellékletben szereplő díjakat általános forgalmi adó nélkül kell érteni.
(6)Újbuda Önkormányzata közigazgatási területén tiltott valamennyi, a Kormányrendeletben vagy e rendeletben nem szabályozott reklám közzététele.
(6)7 A hozzájárulásban szereplő reklámdíjat
a)fél évet meg nem haladó időtartamú közterület-használatok esetében egy összegben,
b)a féléves és az azt meghaladó időtartamú közterület-használatok esetében a díj arányos részét negyedéves részletekben,
előre kell megfizetni.
(7)8 Kérelemre a Gazdasági Bizottság a reklámdíj megfizetésére - az egyes részletek esedékességének meghatározásával - részletfizetést engedélyezhet.

3. § (1) Minden reklámhordozón, tartós kivitelben, olvashatóan fel kell tüntetni annak tulajdonosának adatait (nevét és címét).

(2) A reklámhordozó elhelyezője az alábbi, meghatározott feltételek bekövetkezése esetén, kártalanítási igény nélkül köteles a reklámhordozót - a kötelezéstől függően - átalakítani vagy lebontani,

a) ha az a településképi bejelentési eljárás keretén belül nem kapott engedélyt,

b) ha az elhelyezését szolgáló közterület más célú, vagy városfejlesztési felhasználásra kerül,

c) ha egyéb fontos közérdek azt indokolja,

d) amennyiben a településképi bejelentési eljárásban határidő került megállapításra és a megadott határidő lejárt,

e) ha a reklámhordozóval érintett üzlet, intézmény, vállalkozás, stb., vagy annak tevékenysége megszűnt, és a reklámhordozó aktualitását vesztette, vagy

f) amennyiben a reklámhordozó és környezete nincs karbantartva, és erről a reklámhordozó elhelyezője felszólítás ellenére - a megadott határidőig - nem gondoskodik.

(3) Magántulajdonban lévő ingatlanon elhelyezett reklámhordozó üzemeltetéséért, elhelyezéséért, lebontásáért az ingatlan tulajdonosa a reklámhordozó üzemeltetőjével, elhelyezőjével egyetemlegesen felelős.

(4) A reklámhordozó akkor tekinthető leszereltnek, ha nemcsak a hirdetőfelület, hanem annak tartószerkezete is teljes mértékben elbontásra kerül.

4. § (1) Azonos típusú utcabútorból egy oldalon 25 méterenként legfeljebb egy darab reklámhordozó helyezhető el.

(2) Reklámhordozó megvilágítása céljából kizárólag 1200 lumen vagy 80 Watt mértéket meg nem haladó hatékonyságú, statikus meleg fehér színű fényforrások használhatóak.

(3) Reklám analóg és digitális felületen, állandó és változó tartalommal is közzétehető.

5. §9 (1) Reklámcélú közterület-használatnak minősül az is, ha a nem közterületen álló reklámhordozó bármely tartozékának függőleges vetülete a közterületre esik. Ebben az esetben a reklámdíjat a reklámhordozó teljes reklámfelülete után kell megfizetni.

(2) Ingatlanok, építmények közhasználatra átadott részeire - amelyet a lakosság korlátozás nélkül szabadon használ, vagy használhat - a közterületi elhelyezés általános szabályai érvényesek.

(3) A hozzájárulás lejártakor, vagy amennyiben a reklámcélú közterület-használati szerződés felmondásra kerül, a felmondási határidő lejártáig a közterület-használó a reklámhordozót köteles eltávolítani.

6. § A reklámhordozók közterületi elhelyezésénél és működtetésénél a reklám elhelyezője köteles betartani a köztisztasági és településtisztasági szabályokat.

3. Közterületi reklámok elhelyezésének és üzemeltetésének szabályai

7. § (1) Közművelődési célú hirdetőoszlop a kihelyező közművelődési intézmény közérdekű célú hirdetményeinek kihelyezésére szolgál, más részére történő bérbeadása és kereskedelmi kampányok lebonyolítására történő felhasználása nem megengedett.

(2)10 Újbuda Önkormányzata és intézményei, valamint Újbuda Önkormányzata 100%-os tulajdonában lévő gazdasági társaságai az általuk kihelyezett hirdetőoszlopok vagy egyéb reklámhordozók esetén mentesülnek a díjfizetési kötelezettség alól.

8. § (1) Megállítótábla - egy- vagy kétoldalú, oldalanként legfeljebb 0,7 m2 reklámfelülettel - kereskedőnként, szolgáltatónként és homlokzatonként 1 db kerülhet elhelyezésre.

(2) A megállítótábla kizárólag az üzlet homlokzata előtt helyezhető el.

(3) Megállítótábla csak olyan helyen helyezhető el, ahol az elhelyezést követően a 2 méteres szabad járdaszélesség biztosítható.

(4) Megállítótábla nem helyezhető el olyan helyen, ahol az üzlet homlokzat előtti elhelyezéssel nem biztosítható a megállítótáblák közötti minimum 5 méteres távolság.

(5)11 A gyalogosforgalom biztosítása érdekében a hozzájárulásban meghatározható, hogy a megállítótábla ne közvetlenül a fal mellett, hanem a járda berendezési sávjában legyen kihelyezve.

(6) A vendéglátóipari üzlet aktuális ajánlatát feltüntető, megállító táblák, amennyiben azok nem a vendéglátóipari üzlet közterület-használati engedéllyel elfoglalt teraszán kerülnek kihelyezésre, jelen rendelet hatálya alá tartoznak.

9. § Az útbaigazító tábla a tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszközök közutak melletti elhelyezésének részletes szabályairól szóló 421/2015. (XII. 23.) Korm. rendeletelőírásainak megfelelően helyezhető el vagy üzemeltethető.

10. § (1) Reklámozó vontatott járművek elhelyezése és a forgalomban való közlekedése tilos.

(2)12

4. Reklámhordozóhoz nem kötődő reklámozás szabályai

11. § (1)13 Szórólaposztás, reklámkiadvány-terjesztés, szendvicsemberen történő hirdetés, hangreklámozás, vetített reklámozás és árubemutatás csak érvényes hozzájárulás birtokában végezhető, és csak a 2. mellékletben megjelölt reklámdíj megfizetését követően kezdhető meg. A hozzájárulást a reklámtevékenységek végzése során a helyszínen kell tartani.

(2) Egy reklámozó érdekében

a) szórólaposztás, reklámkiadvány-terjesztés és szendvicsember alkalmazása havonta maximum 15 napig,

b) vetített reklám, hangreklám és árubemutatás havonta maximum 7 napig végezhető.

(3)14 Vetített reklám esetén hozzájárulást beszerezni szükséges

a) a reklám létrehozásához szükséges berendezés elhelyezéséhez és

b) a vetített reklám hirdetési felületéhez.

(4) Árubemutatásra csak akkor adható ki hozzájárulás, ha a gyalogosforgalom részére az elhelyezést követően a 2 méteres szabad járdaszélesség biztosítható.

(5) Árubemutatás esetén a tevékenység által elfoglalt közterület, valamint az árubemutatásban közreműködő személyek is díjkötelesek. A közreműködő személyek után a reklámkiadvány-terjesztés díjait kell alapul venni.

5. Az eljárási rendre vonatkozó szabályok

12. §15 (1) A közterület reklámcélú használatával kapcsolatban az eljárás során e rendelet előírásaival együtt a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet), valamint a közterületek használatáról és rendjéről szóló önkormányzati rendelet előírásait is alkalmazni kell.

(2) A hozzájárulás csak ideiglenes jelleggel - legfeljebb 5 évre, digitális utcabútorok esetén pedig legfeljebb 10 évre - adható és többször is meghosszabbítható, a díjtételek megváltoztatása jogának fenntartásával.

(3) A hozzájárulás nem pótolja a jogszabályokban előírt egyéb (pl. építésügyi, településképi, egészségügyi, rendészeti stb.) hatósági, szakhatósági engedélyek, hozzájárulások, vélemények, nyilatkozatok beszerzését.

(4) A hozzájárulást annak kell kérnie, aki a közterületet használni kívánja. Szórólaposztás esetén a hozzájárulást annak kell kérnie, akinek érdekében a szórólapot osztani kívánják.

(5) A hozzájárulás iránti kérelemnek tartalmaznia kell különösen

a) a kérelmező nevét és lakóhelyének, vagy székhelyének és telephelyének címét, képviselőjének elérhetőségét,

b) a reklámcélú közterület-használat célját és időtartamát,

c) a közterület-használat helyének helyrajzi szám és GPS koordináta szerinti, pontos területnagysággal és a használat módjával történő meghatározását, valamint helyszínrajzon történő megjelölését,

d) a közterületen folytatni kívánt reklámtevékenység gyakorlására jogosító okirat egyszerű másolatát (amennyiben az a reklámtevékenység gyakorlásához szükséges),

e) a kérelmező által folytatni kívánt reklámtevékenységben közreműködők (résztvevők) nevét és lakcímét vagy székhelyének és telephelyének címét, képviselőjének elérhetőségét,

f) nem magánszemély kérelmező esetén a reklámcélú közterület-használatért felelős személy megnevezését, vagy a jogi személy felelős vezetőinek adatait,

g) teljes bizonyító erejű meghatalmazást, amennyiben a kérelmet nem magánszemély esetén nem a képviseletre jogosult személy írja alá, és magánszemély esetén, ha a kérelmet nem a kérelmező írja alá,

h) látványtervet, feltüntetve az anyag- és színhasználatot,

i) a más érintett ingatlanokra vonatkozó tulajdonosi hozzájárulást, ha a folytatni kívánt tevékenység nem csak Újbuda Önkormányzata tulajdonában lévő ingatlant érint és

j) a nemzeti vagyonról szóló törvény szabályai szerinti átláthatósági nyilatkozatot.

(6) A 2. § (2) bekezdés szerinti hozzájárulás iránti kérelmet az Önkormányzat honlapjáról letölthető formanyomtatványon, az abban felsorolt mellékletek csatolásával együtt a Polgármesteri Hivatalnál személyesen, postai úton vagy - az elektronikus ügyintézés szabályai szerint - elektronikus úton kell benyújtani.

(7) A kérelmet a kérelmezett használat kezdő időpontját legalább 30 nappal megelőzően kell benyújtani.

(8) A benyújtott kérelem elbírálásának előkészítő feladatait a Városüzemeltetési Osztály látja el, mely az előkészítés során

a) vizsgálja, hogy a kérelem tartalmazza-e az összes szükséges adatot és mellékletet, amennyiben nem, úgy hiánypótlásra szólítja fel a kérelmezőt,

b) vizsgálja a kérelmezett közterület-használathoz, tervezett tevékenységhez szükséges előzetes szakhatósági hozzájárulásokat, állásfoglalásokat,

c) vizsgálja, hogy a kérelmezett reklámcélú közterület-használat összeegyeztethető-e az adott területre vonatkozó szabályozási tervben foglalt szempontokkal, megfelel-e a városképi, városrendezési, műemlékvédelmi, és közlekedési előírásoknak, valamint a kereskedelmi és turisztikai szempontoknak,

d) szükség esetén a c) pont szerint vizsgált szempontok vonatkozásában a hatáskörrel rendelkező szervtől állásfoglalást kérhet és szakértőt vehet igénybe,

e) írásban felhívja az ügyfelek figyelmét a hozzájárulás megadása előtt abban az esetben, amennyiben a hozzájárulás nem adható meg teljes körűen.

(9) A benyújtott kérelem elbírálására 30 nap áll rendelkezésre, mely határidő a Gazdasági Bizottság ülésének napirendre tűzésétől a döntés meghozataláig eltelt idővel meghosszabbodik.

(10) A reklám vagy a hirdetés céljából kiadott hozzájárulás nem akadályozhatja az állami és önkormányzati ünnepekkel, megemlékezésekkel és az állami és önkormányzati rendezvényekkel kapcsolatos lobogózási kötelezettségek teljesítését.

(11) Amennyiben a hozzájárulás lejártakor vagy a hozzájárulás felmondása esetén a felmondási határidő lejártakor a szerződő fél a reklámhordozót nem távolítja el, akkor Újbuda Önkormányzata vagy megbízottja jogosult a reklámhordozókat a szerződő fél költségére leszerelni, tárolni, valamint az átvétel megtagadása esetén azt megsemmisíteni.

5/A.16 A reklámcélú közterület-használati hozzájárulás megadása

12/A. §17 (1) A reklámcélú közterület-használathoz szükséges tulajdonosi hozzájárulás megadásáról a Polgármester dönt.

(2) Amennyiben a kérelmező a közterület-használatra vonatkozó szerződést a tulajdonosi hozzájárulás megadásának közlésétől számított 30 napon belül, vagy hatósági engedélyhez kötött tevékenység, továbbá településképi bejelentési kötelezettség esetén 120 napon belül, a kérelmezőnek felróható okból nem köti meg, úgy - a hozzájárulás eltérő rendelkezése hiányában - a hozzájárulás érvényét veszti. A határidőt a Polgármester kérelemre meghosszabbíthatja.

12/B. §18 (1) A kérelmezővel a szerződést - a hozzájárulás megadását követően - az Önkormányzat képviseletében a Polgármester írja alá.

(2) A szerződés megkötésére csak azt követően kerülhet sor, ha a kérelmező rendelkezik a reklámcélú közterület-használathoz és a folytatni kívánt tevékenységhez szükséges valamennyi végleges engedéllyel.

12/C. §19 (1) A reklámcélú hozzájárulást is tartalmazó írásbeli szerződésnek tartalmaznia kell különösen

a) a jogosult nevét és lakóhelyének vagy székhelyének, telephelyének címét,

b) a reklámcélú közterület-használat célját és időtartamát, vagy azt a feltételt, amelynek bekövetkeztéig a hozzájárulás érvényes,

c) a reklámcélú közterület-használat helyének, módjának, mértékének és egyéb feltételeinek pontos meghatározását,

d) szükség esetén utalást arra, hogy a hozzájárulás csak a közreműködő szakhatóságok hozzájárulásában foglalt előírások megvalósítása esetén érvényes,

e) a hozzájárulás érvényének megszűnése vagy a hozzájárulás megszüntetése esetére az eredeti állapot kártalanítási igény nélküli helyreállításának kötelezettségét,

f) a reklámdíj-fizetési kötelezettség esetén a díj mértékét és megfizetésének módját, egyéb esetben a díjmentesség tényét,

g) a reklámcélú közterület-használat jellegétől függően egyéb hatósági, szakhatósági előírásokról és kikötésekről szóló tájékoztatást, a városképi követelményeket, a környezetvédelmi, valamint a munka- és balesetvédelmi előírásokra történő utalást,

h) a reklámcélú közterület-használattal járó járulékos költségek (energiadíj, vízdíj stb.) viselésének és megfizetésének módját,

i) a reklámcélú közterület-használat időtartama alatt a szükséges állagmegóvási, karbantartási és tisztántartási kötelezettség előírását,

j) a hozzájárulás átengedésének tilalmát annak rögzítésével, hogy a hozzájárulás kizárólag a jogosult részére szól, azonban lehetősége van a reklámcélú közterület-használathoz közreműködőket, résztvevőket (különösen alvállalkozó, bérlő, üzemeltető, stb.) igénybe venni, de a közterület-használat joga tovább nem ruházható,

k) kérelmező nyilatkozatát arról, hogy a nemzeti vagyonról szóló törvény szerint átlátható szervezetnek minősül, és

l) a felek egyéb megállapodásait.

(2) A hozzájárulást meg kell küldeni

a) a kérelmezőnek,

b) a reklámdíj beszedésével megbízott Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóságnak és

c) az Újbuda Közterület-felügyeletnek.

12/D. §20 (1) A hozzájárulás hatálya megszűnik

a) a hozzájárulásban meghatározott idő elteltével,

b) a hozzájárulásban meghatározott feltétel bekövetkeztével,

c) ha a területre üzemzavar-elhárítás miatt, vagy Újbuda Önkormányzatának fontos közérdekből szüksége van,

d) a hozzájárulásban vagy a közterület-használatra és az ezzel kapcsolatos tevékenységekre vonatkozó jogszabályokban foglaltak megsértése miatti felmondással,

e) a reklámcélú használatba adott közterület tulajdonosa, valamint művelési ága megváltozásának ingatlan-nyilvántartási bejegyzésével,

f) ha a közterületen folytatott tevékenységre jogosító okirat hatálya és ezzel együtt a tevékenységre való jogosultság megszűnik,

g) a jogosult halálával vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező társaság esetén annak jogutód nélküli megszűnésével,

h) ha a jogosult írásban bejelenti Újbuda Önkormányzatának, hogy a közterület reklámcélú használatával felhagy,

i) ha a reklámcélú közterület-használatot érintő olyan jogszabályváltozás áll be, ami alapján a hozzájárulás megadására nem került volna sor vagy

j) közös megegyezéssel.

(2) A közterület-használati hozzájárulás (1) bekezdés szerinti megszűnése esetén külön döntés nélkül a jogosult által már befizetett reklámdíj időarányos részét - a hozzájárulásban foglaltak szerint - vissza kell fizetni a jogosult részére.

6. A 2017. május 31-ig kihelyezésre került hirdetőberendezésekre vonatkozó speciális szabályok

13. § Ezen alcím értelmezésében:

1. hirdetőberendezés: állandó, vagy változó tartalmú rögzített kivitelű reklámhordozó

a) citylight: változó tartalmú hirdetések elhelyezésére alkalmas, egy- vagy kétoldalas. 2 m2 hirdetési felülettel rendelkező hirdetőberendezés,

b) óriásplakát: változó tartalmú, általában kereskedelmi célú hirdetések elhelyezésére alkalmas reklámhordozó,

c) hirdetőoszlop: plakátok, hirdetések céljára szolgáló, általában kör alaprajzú építmény, amely önállóan vagy favédő hengerként helyezhető el;

d) molinó: épület homlokzatára feszített, építési tevékenységhez nem kapcsolható reklámeszköz.

14. § (1) A meglévő hirdetőberendezésekre reklám csak a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet 4. §-ában foglalt feltételek betartása mellett helyezhető el.

(2) Azon hirdetőberendezésekre, melyek az (1) bekezdés szerinti feltételeknek megfelelő átalakítása lehetséges, a berendezés tulajdonosa köteles a Polgármestert településképi bejelentési eljárás keretein belül értesíteni.

(3) Azon hirdetőberendezések esetében, melyek átalakítására való kérelem a településképi bejelentési eljárás során elutasításra került, a hirdetőberendezés elbontására annak tulajdonosa köteles.

15. § (1) Az önálló hirdetőberendezések szerkezetei 6,0 m-nél magasabbak nem lehetnek.

(2) Épületek tetőpárkánya felett 80%-ban nem átlátható, intézményi és lakófunkciót zavaró fényreklámot a rendelet hatályba lépését követő 60 napon belül el kell bontani.

(3) Épület közterületről látható földszinti homlokzatainak maximum 10%-át teheti ki reklám- és hirdetőberendezés.

(4) Épülethomlokzaton elhelyezett reklám- és hirdetőberendezés épületdíszítő tagozatot nem takarhat el.

(5) Kulturális és köznevelési intézmények épülethomlokzatain engedélyezett hirdetőberendezésen csak a kulturális rendezvényt, műsort hirdető plakátok, hirdetmények helyezhetők el.

(6) Közterületen - közlekedésbiztonsági okból - nem üzemeltethető olyan hirdetőoszlop, amelynek palástja forog.

(7) A hirdetőoszlopok szerkezeti alapszínének és típusonkénti formájának a kerület teljes közigazgatási területén azonosnak kell lennie.

(8) Óriásplakátból menetirányonként és helyszínenként legfeljebb 2 db helyezhető el.

(9) Óriásplakát csak oldalankénti szabványos euro-méretű reklámfelülettel (5,04 m x 2,38 m), fekvő helyzetben helyezhető el.

(10) Azonos útvonalon elhelyezett óriásplakát-táblák csak azonos magasságban és rálátási szögben lehetnek. Amely ettől eltérő és nem átépíthető, annak elbontásáról a reklámhordozó tulajdonosa köteles gondoskodni.

(11) Utasvárónként 2 db 2 oldalas citylight berendezés kihelyezése megengedett.

(12) Az Újbuda Önkormányzata illetékességi területén elhelyezett citylightoknak azonos befoglaló mérettel kell rendelkezniük.

7. A reklámok és reklámhordozók jogellenes elhelyezésének következményei

16. § (1)21 Aki reklámot, reklámhordozót vagy reklámhordozóhoz nem kötődő reklámozási tevékenységet

a)a közterületen hozzájárulás nélkül, vagy a hozzájárulástól eltérő módon (különösen a hozzájárulásban meghatározott mértéket meghaladó alapterületben), vagy
b)az e rendelet egyéb előírásainak megsértésével
helyez el, létesít, tart fenn vagy végez, köteles Újbuda Önkormányzata felhívására a jogellenes állapotot haladéktalanul megszüntetni, továbbá - közterület esetében - az eredeti állapotot kártalanítás nélkül helyreállítani.
(2)Azzal szemben, aki a reklámot vagy a reklámhordozót vagy reklámhordozóhoz nem kötődő reklámozási tevékenységet a közterületen erre feljogosító hozzájárulás nélkül, vagy a hozzájárulástól eltérő módon helyezi el, létesíti vagy tartja fenn - a ténylegesen használt időtartamra és területi mértékre - a 2. mellékletben szereplő irányadó díj háromszorosának megfelelő összegű díjfizetési kötelezettséget kell megállapítani.
(3)22 Amennyiben a jogellenesen elhelyezett reklám, reklámhordozó vagy reklámhordozóhoz nem kötődő reklámozási tevékenység az engedélyezés feltételeinek egyébként megfelel - kérelemre - a hozzájárulás a jövőre vonatkozóan megköthető. Ezzel azonban a használó nem mentesül az (2) bekezdés szerinti díjfizetési kötelezettség alól.

17. § Az e rendeletben foglalt előírások megtartását Újbuda Közterület-felügyelete, a jogszabályok szerint ellenőrzésre jogosult más szervek, továbbá az Újbuda Önkormányzata által megbízott egyéb személyek a helyszínen vagy más alkalmas módon ellenőrizhetik.

Záró rendelkezések

18. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő nap lép hatályba.

(2)23

1

Az önkormányzati rendeletet a Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testületének 42/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 43. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte 2022. február 1. napjával.

2

Hatályon kívül helyezte: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 12. § a). Hatálytalan: 2020. XII. 1-től.

3

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 1. §. Hatályos: 2020. XII. 1-től.

4

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 2. § (1). Hatályos: 2020. XII. 1-től.

5

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 2. § (1). Hatályos: 2020. XII. 1-től.

6

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 2. § (2). Hatályos: 2020. XII. 1-től.

7

Beiktatta: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 2. § (2). Hatályos: 2020. XII. 1-től.

8

Beiktatta: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 2. § (2). Hatályos: 2020. XII. 1-től.

9

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 3. §. Hatályos: 2020. XII. 1-től.

10

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 4. §. Hatályos: 2020. XII. 1-től.

11

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 5. §. Hatályos: 2020. XII. 1-től.

12

Hatályon kívül helyezte: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 12. § b). Hatálytalan: 2020. XII. 1-től.

13

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 6. § (1). Hatályos: 2020. XII. 1-től.

14

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 6. § (2). Hatályos: 2020. XII. 1-től.

15

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 7. §. Hatályos: 2020. XII. 1-től.

16

Beiktatta: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 8. §. Hatályos: 2020. XII. 1-től.

17

Beiktatta: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 8. §. Hatályos: 2020. XII. 1-től.

18

Beiktatta: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 8. §. Hatályos: 2020. XII. 1-től.

19

Beiktatta: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 8. §. Hatályos: 2020. XII. 1-től.

20

Beiktatta: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 8. §. Hatályos: 2020. XII. 1-től.

21

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 9. § (1). Hatályos: 2020. XII. 1-től.

22

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI. ÖK rendelet 9. § (2). Hatályos: 2020. XII. 1-től.

23

Hatályon kívül helyezve: 2010. évi CXXX. törvény 12. § alapján. Hatálytalan: 2017. X. 27-től.

24

Megállapította: 46/2020. (XI. 19.) XI.ÖK rendelet 10. §., 1. melléklet. Hatályos: 2020. XII. 1-től.