Timár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015. (II.12.) önkormányzati rendelete

a helyi önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2021. 11. 03

Timár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2015. (II.12.) önkormányzati rendelete

a helyi önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2021.11.03.

Timár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Timár Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye: Timár, Szabadság út 100.

(3) Működési területe: Timár község közigazgatási területe

(4) Az önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Timár Község Önkormányzat Képviselő-testülete

(5) A Képviselő-testület bizottságainak elnevezése:

a) Timár Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi Bizottsága

b)Timár Község Önkormányzata Képviselő-testületének Közbiztonsági Bizottsága

(6) A Képviselő-testület hivatalának elnevezése: Tiszanagyfalui Közös Önkormányzati Hivatala (a továbbiakban: Hivatal).

Székhelye: Tiszanagyfalu, Kossuth út 43.
Telephelye: Timár, Szabadság út 100.
Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.timar.hu.

Az önkormányzat jelképei

2. § Az önkormányzat jelképei:

(1) A település címere: Az önkormányzat címere csúcstalpú, ívelt oldalú, hármas hasítású tárcsapajzs. A hasítások (a pajzs mögött álló szemszögéből) bal oldalt kék mező, jelképezve a Tisza vizét; jobb oldalt zöld sáv, értelmezve a szárazulat növényvilágát és mezőgazdasági haszonterületét. A középütt hasított Árpád-sávos kettős kereszt és az 1773-ból datált községi pecsétnyomat fedi.

(2) A település zászlaja: A zászlólap-arányában a zászlórúd felől nézve 1:2 arányú téglalap – osztatlan fehér színű, rajta középvonalon, mint tengelyen foglal helyet az önkormányzat címere. A zászlólap vége arannyal rojtozott.

(3) Az önkormányzat jelképei használatának rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.

II. Fejezet

Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervei

3. § (1) Az önkormányzat önként vállalt feladatként gondoskodik: a település

infrastrukturális ellátásához szükséges beruházásokról, felújításokról.
Az önként vállalt (többlet) feladatok tárgyában az éves költségvetésben a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben – a fedezet biztosításával egyidejűleg – foglal állást a képviselő-testület.
Az önkormányzat a település érdekében álló fejlesztési és lakossági ellátást közvetlenül érintő ügyekben együttműködik a megyei önkormányzattal.

4. § A képviselő-testület egyes hatáskörét a polgármesterre ruházza. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

III. Fejezet

A képviselő-testület összehívása

5. § (1) A Képviselő-testület választáskori létszáma 7 fő.

A polgármester tagja a képviselő-testületnek.
A képviselő-testület alakuló-, rendes- és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
A képviselő-testület ülését a polgármester – akadályoztatása esetén az alpolgármester – vezeti.
A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a korelnöke hívja össze és vezeti. Az összehívásra és az ülés vezetésére a rendelet rendelkezései az irányadók. Tartós akadályoztatásnak minősül, ha a polgármester, alpolgármester a tisztség betöltésében 15 napot meghaladóan akadályoztatva van.

Az alakuló képviselő-testületi ülés kötelező napirendi pontjai

6. § (1) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze.

(2) Az alakuló képviselő-testületi ülés kötelező napirendi pontjai:

a) a Helyi Választási Bizottság tájékoztatója a választás eredményéről

b) a Képviselő-testület és a polgármester eskütétele,

c) a polgármester illetményének megállapítása,

d) a helyi önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet módosítása,

e) a képviselő-testület bizottságainak megválasztása

f) alpolgármesterek megválasztása, eskütétele

(3)1 Az alpolgármester választását az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le. Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, melyet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

A képviselő-testület összehívásának rendje

7. § (1) A képviselő-testület tagjait meghívóval, írásos előterjesztés csatolásával kell az ülésre összehívni.

A meghívó tartalmazza:
az ülés helyét, időpontját,
tervezett napirendeket,
a napirendek előadóit,
a képviselő-testület ülésének összehívására jogosult nevét, aláírását, az önkormányzat hivatalos bélyegzőjének lenyomatát.
A rendes ülésre szóló meghívót és a napirendi pontokhoz tartozó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy az ülés előtt legalább 2 nappal megkapják.
A tanácskozási joggal meghívottak részére csak az őket érintő napirend anyagát és a meghívót kell kiküldeni.
A polgármester rendkívüli testületi ülést köteles hív össze a képviselők legalább egynegyedének, bizottságának vagy a polgármesternek a napirendet tartalmazó indítványára.
Az ilyen sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt egy nappal is kiküldhető a meghívó, illetőleg a képviselő-testület ülése telefonon is összehívható a sürgősség okának közlésével.
A képviselő-testület üléséről a lakosságot a meghívónak a közös önkormányzati hivatal timári kirendeltségének hirdetőtábláján történő kifüggesztésével tájékoztatni kell.
A képviselő-testület ülésére meg kell hívni, és az ülésen tanácskozási jog illeti meg a napirend előterjesztőjét, illetőleg a napirend tárgya szerint illetékes szerv képviselőjét.

A rendes ülés napirendje

8. § (1) A rendes ülés napirendjére a polgármester – ülés elnöke – tesz javaslatot az előzetesen írásban kiküldött meghívóban részletezettek szerint. Abban az esetben, ha azt módosítja, indoklási kötelezettsége van.

(2) A meghívóban nem közölt, de az ülésen – képviselői indítványként – előterjesztett napirendek tárgyalásának elfogadásához minősített többségű szavazat szükséges. Elutasítás esetén az indítványozó csak abban az esetben élhet ugyanabban a témában képviselői indítvánnyal, ha azt előzetesen a polgármester által megjelölt bizottság megtárgyalta és javaslatát megtette a képviselő-testület felé a döntésre vonatkozóan.

(3) Az ülés napirendjének tárgysorozatát a képviselő-testület határozza meg, egyszerű szótöbbséggel.

(4) A tárgysorozat elfogadása előtt az előterjesztőnek megfelelő indok esetén joga van a napirendről levetetni az előterjesztést.

(5) A (3) bekezdésben írt esetben a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt. A napirendről így levett témákat a képviselő-testület soron következő rendes ülésére kell előterjeszteni.

A képviselő-testület ülése

9. § (1) A képviselő-testület szükség szerint ülésezik, de évente legalább hat ülést tart a községháza tanácskozó termében. Üléseit más szervvel közösen, vagy ünnepélyes formában is megtarthatja.

(2) A képviselő-testület munkatervet nem készít, akkor tart ülést, amikor az arra jogosult összehívja.

(3) A polgármester minden ülésen beszámol a lejárt határidejű határozatok, bejelentések végrehajtásáról, a két ülés között tett fontosabb intézkedésekről.

Előterjesztések

10. § (1) Előterjesztést kell készíteni, ha az adott kérdésben a képviselő-testület döntése szükséges. Előterjesztésnek minősül a tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beadvány, kezdeményezés. A tájékoztató valamely kérdésről, területről tájékoztatást ad. Ha a napirend ténybeli és jogi elbírálása egyszerű, szóbeli előterjesztés alapján kerül tárgyalásra.

(2) Az alábbi ügyekben kizárólag írásban készül előterjesztés:

a) önkormányzati rendeletalkotás,

b) helyi népszavazás kiírása,

c) intézményalapítás, átszervezés, megszüntetés,

d) Polgári Törvénykönyvről szóló törvényből eredő jogügyletek,

e) írásbeli előterjesztéshez határozati javaslat.

(3) Az előterjesztés készítését az előadónak olyan időpontban kell megkezdenie, hogy a tervezet egyeztetésére, véleményezésére, valamint a jegyző által történő törvényességi felülvizsgálatra elegendő idő álljon rendelkezésre, és a képviselők azt az előírt határidőre megkapják.

(4) Magánszemély, jogi személy kérelmében mérlegelés alapján hozott döntést követően ugyanazon napirend ismételten három hónap eltelte után terjeszthető a képviselő-testület elé.

(5) Az előterjesztés tartalmi elemei:

a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,

b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,

c) téma ismertetése,

d) a jogszabályi háttér bemutatása,

e) érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,

f) döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,

g) anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,

h) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,

i) határozati javaslat, illetve határozati javaslatok.

(6) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.

(7) A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag postázásáról.

A Képviselő-testület tanácskozási rendje

11. § (1) Az ülés megnyitásakor a polgármester megállapítja a határozatképességet.

(2) A polgármester az ülés további szakaszában is köteles vizsgálni a határozat-képességet.

(3) Határozatképtelenség okából elmaradt képviselő-testületi ülés pótlásáról tíz napon belül gondoskodni kell. A képviselő-testületi ülésen az előzetesen kitűzött napirend változtatható.

(4) Az ülés megnyitása után a polgármester tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok, bejelentések végrehajtásáról, az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről, majd javaslatot tesz az ülés napirendjére. A napirendről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(5) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, illetve javasolhatja egyes napirendek összevonását.

(6) Az írásbeli előterjesztést az előadó szóban kiegészítheti. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.

(7) Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre a vita előtt kell választ adni.

(8) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(9) Az előterjesztő a javaslatát, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(10) A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.

(11) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat vagy indítvány törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.

(12) A Képviselő-testület esetenként a jelenlévő képviselők több mint felének egybe-hangzó szavazata alapján dönt arról, hogy az ülésen megjelent állampolgároknak hozzászólási jogot ad.

12. § (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a napirendek lezárása után

a) a polgármestertől,

b) az alpolgármestertől,

c) az önkormányzati bizottság elnökétől,

d) a jegyzőtől

önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpellálhat), hozzájuk kérdést intézhet.

(2) A kérdést, az interpellációt szóban vagy írásban lehet megtenni.

(3) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül akkor határoz, ha a kérdező a választ nem fogadta el.

(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, majd vita nélkül dönt arról a képviselő-testület is.

(5) A képviselő-testület az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot is elrendelhet, illetőleg hozzájárulhat ahhoz is, hogy az interpellációra az illetékes 15 napon belül írásban adjon választ.

Az írásban adott válasz másolatát egyidejűleg minden települési képviselőnek meg kell küldeni, és annak elfogadása tárgyában a következő ülés dönt.
Az interpellációkról a jegyző nyilvántartást vezet.

A tanácskozás rendjének fenntartása

13. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.

(2) A polgármester a testület döntése alapján:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, a ta-nácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,

b) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.

(3) A nyilvános ülésen megjelent polgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.

IV. Fejezet

Személyes érintettség

14. § (1) A polgármester illetve a képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét. A bejelentési kötelezettség első ízben történő elmulasztása esetén figyelmeztetés alkalmazására kerül sor, további esetben a mulasztónak a bejelentési kötelezettség elmulasztásáról való tudomásszerzéskor érvényes havi illetménye, tiszteletdíja – a mulasztások számától függetlenül – 10 %-kal csökken. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a jogkövetkezmény a mulasztás tudomásra jutásától számított 30 napon belül, de legkésőbb a tény bekövetkezésétől számított 6 hónapon belül állapítható meg.

(2) A Képviselő-testületi döntés hozatalából kizárható az, akit, vagy akinek közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.

(3) A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(4) A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

A szavazás

15. § (1) Szavazni csak személyesen lehet. A szavazás történhet nyíltan vagy titkosan.

(2) A szavazás módjára – nyílt vagy titkos – bármely képviselő javaslatot tehet. A képviselő-testület a javaslatról vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

Nyílt szavazás

16. § (1) A szavazás kézfeltartással történik. Szavazni „igen”-nel vagy „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal lehet. A szavazatok összeszámlálásáról az ülés elnöke gondoskodik. Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, vagy valamelyik képviselő kéri, az elnök a szavazást megismételtetheti.

(2) A szavazás számszerű eredményét a jegyzőkönyvben az alábbiak szerint kell rögzíteni:

"A Képviselő-testület ... igen, ... nem szavazattal, ... tartózkodással az alábbi (rendeletet) határozatot (alkotta) hozta".

Név szerinti szavazás

17. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt a képviselők egynegyede indítványozza.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző egyenként olvassa a képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavazhatnak.

(3) A név szerinti szavazásról külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

Titkos szavazás

18. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tart az alpolgármester megválasztásakor.

(2) A szavazás – bélyegzővel ellátott – szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(3) Titkos szavazásnál az Ügyrendi Bizottság, mint 3 tagú szavazatszámláló bizottság jár el.

(4) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.

(5) A szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai és a jegyzőkönyvvezető írják alá.

(6) A szavazásról készült jegyzőkönyv tartalmazza:

a) a szavazás helyét és napját,

b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

c) a szavazás során felmerülő körülményeket,

d) a szavazás során tett megállapításokat,

e) a szavazás eredményét,

f) a jelenlévők aláírásait.

V. Fejezet

A képviselő-testületi határozat

19. § (1) A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következők szerint:

„Timár Község Önkormányzata

Képviselő-testületének

……./20……(…)

h a t á r o z a t a”

a határozat tárgyának megjelölésével

A határozatot évenként 1-től kezdődően folyamatosan kell számozni.
Kézfelemeléssel történő szavazásnál, ellenszavazat esetén a képviselő kérésére nevét fel kell tüntetni a jegyzőkönyvben.
A képviselő-testület számozott határozat nélkül dönt
napirend meghatározásáról,
ügyrendi kérdésekről,
informális jelentés tudomásulvételéről,
kérdésre adott válasz elfogadásáról,
feladat-meghatározást nem tartalmazó tájékoztatásról, bejelentésekről,
támogatás iránti kérelmekről, ha azt a képviselő-testület nem támogatja.
A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
Önkormányzati hatósági ügyben folyó eljárásra, a döntés meghozatalára – az önkormányzati törvényben foglalt eltérésekkel – a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben foglaltakat kell alkalmazni.
Azt, akire a határozat rendelkezése vonatkozik, a határozatról készített kivonattal kell értesíteni.
A testületi határozatról a jegyző nyilvántartást vezet.
A Képviselő-testület által, vagy a feladat- és hatáskörébe tartozó átruházott hatáskörben hozott határozatot (döntést) tartalmazó iratot a Timár Község Önkormányzat Képviselő-testülete hivatalos bélyegző lenyomatával kell ellátni.
A határozatról (döntésről) készített kivonatot, másolatot a leíró hitelesíti.

Önkormányzati rendeletalkotás

20. § (1) A rendeletalkotást kezdeményezheti:

a) a települési képviselő,

b) az önkormányzati bizottság elnöke útján,

c) a polgármester, alpolgármester,

d) a jegyző,

e) a helyi társadalmi szervek vezetőtestületei,

f) erre irányuló népi kezdeményezés.

A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani, aki a rendelet tárgya szerint illetékes bizottsággal és a jegyzővel véleményezteti, majd a képviselő-testület elé terjeszti.

(2) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése a jegyző feladata. A rendelet-tervezet előkészítésében a közös önkormányzati hivatal tárgy szerint érintett munkatársai vesznek részt.

(3) A polgárok szélesebb körét érintő egyes rendelet-tervezetek érdemi vitája előtt a képviselő-testület lakossági közvélemény-kutatás végett:

a) a) közmeghallgatást tarthat,

b) a tervezetet 8 napra a helyben szokásos módon nyilvánosságra hozhatja.

A tervezet ellen kifogást lehet előterjeszteni, amelyről a képviselő-testület foglal állást.

(4) A rendeletet évenként 1-től kezdődően folyamatosan kell számozni.

(5) A rendeletek kihirdetése a Tiszanagyfalui Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel történik meg.

Helyben szokásos módon történő kihirdetés: az önkormányzati rendelet teljes szövegének kifüggesztése a Hivatal hirdetőtábláján, 5 napra.
A jegyző gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe foglalásáról.
VI. Fejezet

Jegyzőkönyv

21. § (1) A képviselő-testület üléséről 1 eredeti példányban készül jegyzőkönyv, amelyet a Hivatalban őriz meg. A rendeletet elektronikus formában megküldi a Nemzeti Jogszabálytár részére.

(2) A jegyző a jegyzőkönyvhöz mellékeli a meghívót, írásos előterjesztéseket, az elfogadott rendeleteket, szabályzatokat.

(3) A település polgárai a képviselő-testület dokumentumait (zárt ülés kivételével) a Hivatal Timári Kirendeltségén hivatali idő alatt tekinthetik meg.

(4) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

VII. Fejezet

Közmeghallgatás

22. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett tárgyhoz kötött és/vagy általános közmeghallgatást tart, melyen lehetővé teszi az állampolgároknak és helyi szervezeteknek a közérdekű kezdeményezések és javaslatok előterjesztését.

(2) A közmeghallgatáson a polgárok, társadalmi szervezetek, egyéb jogi személyek képviselői tanácskozási joggal vesznek részt.

(3) Az (1) és (2) bekezdésben megjelölteket a közmeghallgatás helyéről, idejéről, témájáról a rendezvény előtt legalább nyolc nappal kell tájékoztatni meghívó és hangos híradó útján.

Tárgyhoz kötött közmeghallgatás esetén az érintettekkel azt is közölni kell, hogy a közmeghallgatás előterjesztéseit hol ismerhetik meg.
VIII. Fejezet

A képviselő-testület bizottsága

23. § (1) A képviselő-testület kötelező feladatainak eredményesebb előkészítésére, döntései végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére, esetenkénti feladatokra állandó és ideiglenes bizottságot választ.

(2) A képviselő-testület állandó bizottságai:

a, Ügyrendi Bizottság (3 fő képviselő).
b, Közbiztonsági Bizottság (2 fő képviselő 1 fő külsős tag)
A Bizottságokra átruházott hatáskört a rendelet 2-3. melléklete tartalmazza.
A képviselő-testület ideiglenes bizottságot hoz létre meghatározott időre, vagy meghatározott feladat elvégzésére.
Meghatározott feladat különösen:
nagyobb jelentőségű feladat végrehajtásának megszervezése, összehangolása (pl. árvízvédelemmel kapcsolatos feladatok, környezetvédelmi program, ünnepségek előkészítése, stb.),
egy-egy önkormányzati rendelet előkészítése, önkormányzati rendeletek felülvizsgálata,
önkormányzati intézmények vezető állásra meghirdetett pályázatok elbírálása,
bármely ügy kivizsgálása, vizsgálatok lefolytatása.
Az ideiglenes bizottság a meghatározott idő vagy meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

A bizottsági működés főbb szabályai

24. § (1) A bizottság szükség szerint ülésezik, belső működési szabályait maga állapítja meg.

(2) A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott állami és szolgálati (üzleti) titkot megőrizni.

(3) A bizottság ülését az elnök hívja össze, az ülés előtt legalább két nappal.

(4) A bizottsági ülést össze kell hívni:

a) a képviselő-testület döntése alapján,

b) a polgármester indítványára,

c) a bizottsági tagok kétharmadának indítványára.

(5) Az elnök rendkívüli bizottsági ülést is összehívhat a sürgős, halasztást nem tűrő esetekben. Ilyenkor az ülés előtt egy nappal is kiküldhető a meghívó, illetőleg a bizottság ülése telefonon is összehívható a sürgősség okának közlésével.

(6) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely - a bizottság feladatkörébe tartozó - ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

(7) A bizottság ülését a bizottság elnöke vezeti, akadályoztatása esetén a jelenlévő tagok több mint felének egybehangzó szavazata alapján megbízott személy.

(8) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(9) Titkos szavazásra a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(10) A bizottság ülésének vezetésére, működésére egyebekben a képviselő-testület ülésének vezetésére, működésére vonatkozó szabályok az irányadóak.

(11) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül.

(12) A bizottság döntését a bizottság elnöke, a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a jegyzőkönyvvezető írja alá.

IX. Fejezet

A települési képviselő

25. § (1) A települési képviselő köteles:

a) kapcsolatot tartani a választókkal, tájékoztatást adni a testület által meghozott döntésekről,

b) választott képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, óvni a képviselő-testület és szervei hitelét, tekintélyét.

(2)2 Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.

(3)3 A vagyonnyilatkozatok vizsgálatát az Ügyrendi Bizottság végzi; nyilvántartja és ellenőrzi a vagyonnyilatkozatot.

(4)4 Az Ügyrendi Bizottság látja el a méltatlanság megállapításával kapcsolatos feladatokat.

X. Fejezet

A polgármester

26. § (1) A polgármester főállású választott tisztviselőként látja el feladatát.

(2) A rendelet 1. melléklete tartalmazza azokat a hatásköröket, amelyeket a képviselő-testület a polgármesterre átruház.

XI. Fejezet

Az alpolgármester

27. § A képviselő-testület két fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

XII. Fejezet

A jegyző

28. § (1) A jogszabályban rögzítetteken túl az alábbiak is a feladatai:

a) A képviselő-testület ülésének megszervezése, a testületi ülés anyagainak határidőben való eljuttatása az érintettek részére.

b) A képviselő-testület tájékoztatása a hivatal munkájáról.

c) Az önkormányzati rendeletek, határozatok megismertetése az érintettekkel.

(2) A jegyző jogszabálysértő döntés, működés esetén köteles azonnal jelzést tenni a Képviselő-testület felé.

28/A. § A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – az adóügyi ügyintéző látja el a jegyzői feladatokat. Tartós akadályoztatásnak minősül a folyamatos, harminc napon túli távollét.

XIII. Fejezet

A közös önkormányzati hivatal

29. § (1) A közös önkormányzati hivatal jogi személy, önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.

(2) A közös önkormányzati hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, a működési és fenntartási költségeket a Tiszanagyfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének költségvetéséről és a gazdálkodás rendjéről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.

XIV. Fejezet

A társulásra, együttműködésre vonatkozó rendelkezések

30. § (1) A képviselő-testület társulási tagsági viszonyait, a részvételével működő társulások felsorolását a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat nemzetközi kapcsolatok felvételét, megállapodások megkötését képviselő-testületi határozatával hagyja jóvá.

XV. Fejezet

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

31. § (1) A képviselő-testület önálló rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét.

(2) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre:

a) a fontosabb döntések előkészítése során a vélemény-nyilvánításra,

b) a közvetlen tájékoztatásra,

c) a közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.

32. § A képviselő-testület a rendelet 21. § (1) bekezdésében meghatározott közmeghallgatás, képviselő-testületi ülés útján tartja a lakossággal a kapcsolatot.

XVI. Fejezet

Az önkormányzat gazdálkodásának főbb

szabálya

33. § Az önkormányzat pénzügyi, gazdálkodási feladatait a Hivatal látja el.

XVII. Fejezet

A helyi nemzetiségi önkormányzat

34. § (1) A helyi nemzetiségi önkormányzatok munkáját a hivatal segíti.

(2) Az önkormányzat biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok működésének feltételeit és ellátja az azzal kapcsolatos feladatokat, így különösen: postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátása.

XVIII. Fejezet

Záró rendelkezések

35. § Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

36. § Hatályát veszti

1) Timár Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2014.(II.05.) önkormányzati rendelete
2) Timár Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2007. (VI.21.) önkormányzati rendelete

37. §5 A szabályzat mellékletei:

1) 1. melléklet a polgármesterre átruházott hatáskörök
2) 2. melléklet az Ügyrendi Bizottság feladat és hatásköre
3) 3. melléklet a Közbiztonsági Bizottság feladat és hatásköre
4) 4. melléklet a Társulások jegyzéke

38. § A szabályzat függeléke:

1.) 1. függelék az önkormányzat tevékenységéhez kapcsolódó szakfeladatok.

1. függelék a 3. melléklethez

1

A 6. § (3) bekezdése a Timár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (XI. 2.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 25. § (2) bekezdése a Timár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (XI. 2.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 25. § (3) bekezdése a Timár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (XI. 2.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

4

A 25. § (4) bekezdése a Timár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (XI. 2.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

5

A 37. § a Timár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (XI. 2.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

6

Az 1. melléklet a Timár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (XI. 2.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.