Ácsteszér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2021. 11. 23- 2022. 10. 11Ácsteszér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XI. 19.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Ácsteszér Község Önkormányzat Képviselő-testülete a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése és a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény egyes rendelkezéseinek eltérő alkalmazásáról szóló 307/2021. (VI. 5.) Korm. rendelet 1. §-a alapján, a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I.29.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat hivatalos megnevezése, jelképei
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Ácsteszér Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).
(2) Az önkormányzat székhelye: 2887 Ácsteszér, Kossuth Lajos utca 45.
(3) Az önkormányzat működési területe: Ácsteszér Község közigazgatási területe.
(4) A közös önkormányzati hivatal megnevezése: Bakonyszombathelyi Közös Önkormányzati Hivatal.
Az önkormányzat jelképei
2. § Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
Önkormányzat hivatalos pecsétjei
3. § (1) Az önkormányzat pecsétje: Kör alakú, középen a Magyarország címere látható, köríven pedig a következő felirat olvasható: Ácsteszér Község Önkormányzata.
(2) A polgármester hivatalos pecsétje: Kör alakú, középen Magyarország címere látható, köríven pedig a következő felirat olvasható: Ácsteszér Község Polgármestere.
A helyi önkormányzás általános szabályai
4. § (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben, és gazdaságszervező munkában – ezek fejlesztése érdekében – együttműködik a megyei önkormányzattal és a környező – különösen a kistérséghez tartozó – települési önkormányzatokkal.
(2) Az együttműködés célja: a kistérségi és a megyei fejlesztési tervek, koncepciók, elképzelések kidolgozásában való közvetlen részvétel, valamint azok egyeztetése a helyi elképzelésekkel.
(3) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartással összefüggő feladatokat a polgármester látja el, aki tevékenységéről rendszeresen, minden képviselő-testületi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(4) A társulások jegyzékét a 1. melléklet tartalmazza.
Hirdetmények közzététele
5. § A hirdetmények helyben szokásos módon való közzététele a Községháza hirdetőtábláján valósul meg.
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖREI ÉS AZOK GYAKORLÁSA
6. § (1) Új közfeladat felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelynek során meg kell vizsgálni a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit.
(2) Az előkészítő eljárást a képviselő-testület döntésétől függően a polgármester vagy az erre felkért bizottság folytatja le.
(3) Az előkészítő a közfeladat ellátását tartalmazó javaslatot akkor terjesztheti a képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a megvalósításhoz szükséges költségvetési forrásokat.
(4) A feladatellátás tekintetében a döntést a képviselő-testület a szükséges pénzügyi fedezet biztosításával egyidejűleg dönt.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
Az alakuló ülés szabályai, a képviselő-testület ülései
7. § (1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (továbbiakban: rendes ülés) ülésezik. Ezen kívül alakuló és rendkívüli, valamint közmeghallgatást tart.
(2) Az alakuló ülés, a rendes ülés, a rendkívüli ülés és közmeghallgatás hivatalos helyszíne: Ácsteszér önkormányzatának tanácskozó terme.
8. § (1) A képviselő-testület évente legalább 8 alkalommal rendes ülést tart.
(2) A rendes testületi ülés időpontja minden hónap második hétfője 14 óra.
(3) A képviselő testület július és augusztus hónapban rendes ülést nem tart.
(4) A Képviselő-testületre vonatkozó magatartási szabályok:
a) az ülésteremben a Képviselő nem mobiltelefonálhat – használat esetén a polgármester figyelmezteti a Képviselőt.
b) az ülés tartama alatt a Képviselő az üléstermet nem hagyhatja el bejelentés nélkül.
9. § (1) A rendkívüli ülés összehívásáról szóló indítványt írásban vagy elektronikus formában a polgármesternél terjeszthető elő.
(2) A rendkívüli ülésen kizárólag az a napirend tárgyalható, amelyet a rendkívüli ülés tartására vonatkozó indítvány megjelölt.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK DOKUMENTUMAI
A képviselő-testület ciklusprogramja és munkaterve
10. § (1) Az önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat ciklusprogramja tartalmazza, amely a képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.
(2) A ciklusprogram tervezetének előkészítéséről és a képviselő-testület alakuló ülését követő négy hónapon belül történő előterjesztéséről a polgármester gondoskodik.
(3) A ciklusprogramot a képviselő-testület fogadja el.
(4) A képviselő-testület a ciklusprogramon alapuló éves munkaterv alapján végzi munkáját.
(5) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év december 15-ig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 15 napon belül fogadja el a képviselő-testület.
(6) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:
a) a polgármester
b) az alpolgármester,
c) a települési képviselők,
d) a képviselő-testület bizottsága
e) az önkormányzat által alapított intézmények vezetői
f) jegyző.
(7) A kötelező javaslattevők javaslatukat írásban a tárgyidőszakot megelőző év december 1. napjáig juttatják el a polgármesternek.
(8) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.
(9) A munkaterv tartalmi elemei a következők:
a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,
b) a napirend előterjesztőjének vagy felelősének neve,
c) annak a napirendnek a megjelölése, amelyet valamely bizottság nyújt be,
d) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és
e) a közmeghallgatás időpontja.
(10) A képviselő-testület által elfogadott munkatervet írásban meg kell küldeni:
a) az önkormányzati képviselőknek;
b) a munkatervbe felvett napirendi pont előterjesztőjének;
c) a munkaterv szerint beszámolásra kötelezett személynek.
(11) A jóváhagyott ciklusprogramot és a munkatervet a helyben szokásos módon közzé kell tenni.
A meghívó
11. § (1) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket;
b) a bizottságok nem képviselő tagjait;
c) a jegyzőt;
d) az önkormányzati intézmények vezetőit;
e) az önkormányzati hivatal napirendi pont szerint érintett köztisztviselőjét;
f) akit a polgármester vagy a képviselő-testület indokoltnak tart.
(2) A meghívó tartalmazza:
a) az ülés helyét, napját, kezdési időpontját,
b) a tervezett írásbeli előterjesztés tárgyának és előterjesztőjének megjelölését, és
c) az ülés típusát.
(3) Rendes ülés meghívóját az ülés előtt 4 nappal, rendkívüli ülés esetén az ülést megelőző 2. nap 12. órájáig kézbesíthető a képviselők és a meghívottak részére.
(4) A képviselő-testületi ülés helyéről, idejéről, napirendjéről a polgármester az önkormányzat hirdetőtábláján tájékoztatást tesz közzé. A tájékoztatást az ülés előtt legalább 4 nappal el kell helyezni.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
A képviselő-testület összehívása
12. § A polgármester a napirendek összeállításáról, az előterjesztésekről, azok sorrendjéről, a képviselő-testületi meghívó végleges tartalmáról az ülést megelőzően legalább 5 nappal dönt.
Az előterjesztések rendje
13. § (1) A képviselő-testület napirendjéhez előterjesztők lehetnek:
a) a polgármester
b) az alpolgármester,
c) a képviselő vagy
d) a képviselő-testület bizottsága.
e) jegyző
(2) Előterjesztésnek minősül:
a) minden a munkatervbe felvett és új – a tervezett napirenden kívüli – dokumentum;
b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
(3) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztést a (4) bekezdésben foglalt kivétellel írásban kell benyújtani. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 6. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki szükség esetén jogszerűségi észrevételt tesz, és gondoskodik valamennyi anyag postázásáról. Halaszthatatlan esetben (pl: elemi károk, pályázat benyújtása, veszélyhelyzet) a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(4) Szóbeli előterjesztést kivételesen (pl: elemi károk, pályázat benyújtása, veszélyhelyzet) lehet felvenni a napirendek közé. Erről a képviselő-testület a napirend elfogadásával egyidejűleg - egyszerű szótöbbséggel – határoz. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban került sor.
(5) Aki a képviselő-testület előtt beszámolásra köteles, írásos beszámolóját legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 6. napig kell a jegyzőhöz eljuttatnia. A beszámoló előterjesztője a polgármester.
(6) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
a) Az előterjesztés első része tartalmazza
aa) a tárgy pontos meghatározását;
ab) az ügy részletes leírását, az előzmények ismertetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntésekre;
ac) a tárgykört érintő jogszabályokat;
ad) az előkészítésben részt vevők véleményét (bizottságok, szakértők);
ae) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetvé teszik a minősítést és a döntést indokolják;
af) több döntési alternatíva esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érveket, és a várható következmények ismertetését.
b) Az előterjesztés második része tartalmazza:
ba) a határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,
bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését,
bc) a végrehajtás határidejét. A határidőt általában évre, hónapra és napra kell meghatározni, szükség esetén részhatáridőt kell alkalmazni. Amennyiben a határozati javaslatban foglalt feladat végrehajtása értelemszerűen folyamatos vagy azonnali tevékenységet igényel, a végrehajtás határidejére a „folyamatos” vagy „azonnal” megjelölés alkalmazandó.
(7) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a) a képviselő-testület tagja;
b) a képviselő-testület bizottsága;
c) a polgármester;
d) a jegyző;
e) településen lévő társadalmi, és más civil szervezetek, érdekképviseleti szervezetek vezetői.
Napirend előtti témák és a napirend
14. § (1) A képviselő-testület két ülése közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló polgármesteri tájékoztatót a testület vita nélkül tudomásul veszi, valamint dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadásáról.
(2) A képviselő-testület az ülés napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(3) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő vagy bármely képviselő-testületi tag javaslatot tehet. A javaslatot indokolni kell. A napirendi pont elhalasztásáról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.
(4) A napirendi előterjesztés írásban vagy szóban nyújtható be.
(5) A képviselő-testület napirendjének előterjesztésére kizárólag írásban kerülhet sor:
a) a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható és
b) az önkormányzati vállalkozásokkal kapcsolatos ügyekben.
(6) Sürgősségi indítvánnyal előterjesztést akkor lehet tenni, ha a Képviselő-testület által megállapított határidő mulasztás, vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. A sürgősségi indítványt legkésőbb az ülés napirendjének megszavazásáig lehet előterjeszteni, melyet az előterjesztéskor meg is kell indokolni.
(7) A sürgősségi indítvány benyújtásának feltételei:
a) Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az képviselő-testületi ülést megelőző nap 16.00 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.
b) Sürgősségi indítványt nyújthatnak be:
ba) a polgármester;
bb) a képviselő-testület tagja;
bc) a jegyző.
c) Ha a polgármester vagy valamely sürgősségi indítvány előterjesztésére jogosult ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid indokolására;
d) Amennyiben a képviselő-testület nem fogadja el a sürgősségi tárgyalásra irányuló javaslatot, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, hányadik napirendként tárgyalják azt.
(8) Sürgősségi indítvány esetében is megfelelően alkalmazni kell az előterjesztésre vonatkozó szabályokat.
Az ülés vezetése
15. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a korelnök hívja össze és vezeti. A polgármester, az alpolgármester, és a korelnök (a továbbiakban együtt: ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:
a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
c) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,
d) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
e) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot, és
f) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.
(2) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. A települési képviselő az ülés napirendjének megszavazása előtt kezdeményezheti rendelet megalkotását, vagy határozat meghozatalát. az ülés napirendjébe nem kerülnek a javaslat(ok), a következő képviselő-testületi ülés napirendjébe kötelezően fel kell venni a képviselő javaslatát, javaslatait.
(3) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban a képviselő-testületi ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.
(4) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.
(5) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(6) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
(7) A nyilvános ülésen a képviselő-testület tagjain kívüli személyek (a továbbiakban: hallgatóság) a kijelölt helyen foglalhatnak helyet.
A tanácskozás rendjének fenntartása
16. § Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében a feladatai a következők:
a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi eldöntésére, és
b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.
A szavazás módja
17. § (1) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában az elhangzás sorrendjében elhangzott módosító és kiegészítő, majd a teljes javaslatot bocsátja szavazásra.
(2) Amennyiben a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő elfogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel nem érintett pontjaival együtt kell szavazni.
(3) A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet. A nyílt szavazás név szerinti is lehet.
Nyílt szavazás
18. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) Bármely képviselő javaslatot tehet név szerinti szavazásra.
(3) A név szerinti szavazás esetén a polgármester a képviselők névsorát betűrendben kell felolvasni.
(4) A képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.
Titkos szavazás
19. § (1) A titkos szavazás előtt 3 fős szavazatszedő bizottságot kell választani.
(2) A szavazólapokat a jegyző készíti elő és adja át a képviselőknek.
(3) A kitöltött szavazólapokat lepecsételt urnába kell helyezni.
(4) A szavazás eredményét a szavazatszedő bizottság állapítja meg és az elnök kihirdeti.
A jegyzőkönyv
20. § (1) A képviselő-testület üléséről 2 példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl:
a) az ülés jellegét (alakuló / rendes / rendkívüli; nyilvános / zárt);
b) a polgármester esetleges intézkedéseit, az ülésen történt legfontosabb eseményeket;
c) az ülés bezárásának időpontját.
(2) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és a jelenléti ívet.
EGYÉB MŰKÖDÉSI KÉRDÉSEK
Rendelet alkotás
21. § (1) A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:
a) a képviselő-testület a rendelet előkészítéséhez elveket, szempontokat állapíthat meg;
b) a rendelet tervezetet a jegyző készíti el;
c) a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek tervezetét a képviselő-testület döntése alapján megvitatás céljából az Ügyrendi bizottság elé kell terjeszteni, amely azt – téma esetén a tárgy szerint érintett más bizottságokkal együttesen tartott ülésén – megtárgyalja. Erre az ülésre téma szerint más külső szakembereket is meg kell hívni;
d) a jegyző – az előkészítésben részt vevő Bizottságot véleményének csatolásával - a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti;
e) a testületet tájékoztatni kell az előkészítés és véleményezés során javasolt, de a tervezetbe be nem épített javaslatokról, utalva a mellőzés indokaira is.
(2) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző állítja össze.
A rendelet kihirdetése
22. § (1) A rendeletet a hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.
(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. A rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.
(3) A rendelet egy példánya a községi könyvtárban is megtalálható.
Közmeghallgatás
23. § (1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 5 nappal a következő helyeken:
a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,
b) a elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel
(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester vizsgálja, és 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.
(4) A közmeghallgatáson a képviselő-testület önálló napirendeket is megtárgyalhat.
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ
24. § (1) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek és szervének, ha a döntés meghozatala előtt, vagy a döntés meghozatalát követően jogszabálysértést észlel, vagy a képviselő-testület, és szerve működése jogszabálysértő. A képviselő-testület tagjait, a képviselő-testület bizottságának elnökét és tagjait megillető tiszteletdíj mértékét a képviselő-testület az éves költségvetési rendeletben határozza meg.
(2) A jegyző észrevételét:
a) jegyzőkönyvhöz csatolja, vagy
b) a képviselő-testület ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja, vagy
c) írásban tájékoztatást küld a polgármesternek, bizottság vagy társulás elnökének.
(3) A képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének elmulasztása esetén kettő hónapon át tiszteletdíjának 50 %-ára jogosult.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
A bizottságok típusai, feladatai és szervezete
25. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
(2) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre.
(3) Az Ügyrendi Bizottság 3 képviselő tagból áll.
(4) Az Ügyrendi Bizottság feladata:
a) a vagyonnyilatkozatok kezelése, nyilvántartása, ellenőrzése, vizsgálata,
b) a méltatlansági és összeférhetetlenségi ügyekben eljárás,
c) a 30 napon belül nem megszüntethető összeférhetetlenség esetén a lemondó nyilatkozat átvétele, kezelése.
(5) Az Ügyrendi Bizottság nyújtja a települési képviselők tiszteletdíjával, juttatásaival kapcsolatos döntési javaslatokat.
26. § (1) A bizottság üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnököt – távollétében – az elnökhelyettes helyettesíti.
(2) A bizottság munkájába külső szakértőt vonhatnak be.
(3) A bizottság napirendjéhez előterjesztők lehetnek a bizottság tagjai.
(4) Az előterjesztést, a bizottság ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a bizottság elnökének kell benyújtani.
(5) Az előterjesztést szóban vagy írásban is előterjeszthető.
(6) Írásbeli előterjesztést kell készíteni:
a) rendeletalkotással,
b) költségvetési szerv alapítással, megszüntetéssel, átszervezéssel, és
c) társulás alakításával, megszüntetésével kapcsolatos ügyekben.
A bizottságok működése
27. § (1) A bizottság tanácskozási rendjére, döntéshozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) A bizottsági ülés helyéről, időpontjáról, napirendjéről az ülést megelőző 5. naptól a bizottság elnöke tájékoztatást tesz közzé
a) az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel
b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel.
POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ
28. § (1) Az önkormányzat szervei:
a) 1 főállású polgármester
b) 1 társadalmi megbízatású alpolgármester, melyet a képviselők közül választanak, (törölni)
c) Ügyrendi bizottság,
d) 1 jegyző,
e) Bakonyszombathelyi Közös önkormányzati hivatal, és
f) a társulások.
(2) Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el, a képviselő közül választják
29. § (1) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai:
(2) A polgármester a jogszabályokban és az e rendeletben meghatározott hatáskörein túlmenően:
a) dönt az éves költségvetési rendeletben meghatározott összeget meg nem haladó hitelfelvételekről;
b) dönt a költségvetési tartalék 20 százalékig terjedő felhasználásáról;
c) véleményt nyilvánít a község életét érintő kérdésekben;
d) nyilatkozatot ad a hírközlő szerveknek;
e) gondoskodik a képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekének megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról.
30. § A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk estére a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónap időtartamra az igazgatási előadó látja el.
FALUGYŰLÉS
31. § (1) A falugyűlést a polgármester hívja össze, legalább 50 választópolgár írásbeli kezdeményezésre. A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A kezdeményezésen meg kell jelölni a napirendet.
(2) A falugyűlés összehívásáról a polgármester hirdetmény közzétételével tájékoztatót tesz közzé a Községháza hirdetőtábláján. A kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül kerül sor a falugyűlés összehívására.
(3) A falugyűlés napirendjére csak olyan kérdések vehetők fel, melyek a településen tervezett ipari beruházás letelepedésével, a települési közszolgáltatások fejlesztésével kapcsolatosak.
(4) A falugyűlést a polgármester vezeti.
(5) A falugyűlés a hirdetményben közzétett napirendeket tárgyalja.
(6) A megjelentek véleményüket személyenként 5 perc időtartamban fejthetik ki. Egy személy több alkalommal is hozzászólhat.
(7) Amennyiben több vélemény vagy hozzászólás nem érkezik, a polgármester összefoglalja röviden az elhangzottakat és a falugyűlést berekeszti.
AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA, KÖLTSÉGVETÉSE, GAZDÁLKODÁSA
32. § A kormányzati funkciókat 2. melléklete tartalmazza.
NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT
33. § (1) Ácsteszér Község Roma Önkormányzata részére az önkormányzat a közös hivatal épületében a testületi működéshez igazodó ingyenes helyiséghasználatot biztosít.
(2) A képviselő-testületi ülések, tanácskozások, egyéb fórumok, rendezvények lebonyolításához szükséges közösségi helyiségek iránti igényt a nemzetiségi önkormányzat elnöke előzetesen egyezteti.
34. § A közös hivatalban biztosított helyiséghasználaton felül a települési önkormányzat, amennyiben a nemzetiségi önkormányzat részéről erre igény van, a testületi működéshez szükséges helyiséget - lehetősége szerint - az önkormányzat tulajdonában levő egyéb irodahelyiség ingyenes használatba adásával biztosítja, a nemzetiségi önkormányzat megalakulását követő 2 hónapon belül. A használatba adás feltételeit megállapodásban rögzítik.
35. § A közös hivatal a nemzetiségi önkormányzat testületi működéséhez kapcsolódó postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatokat a hivatal szervezetén keresztül biztosítja és az ezzel kapcsolatos költségeket viseli.
36. § A települési önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat pénzügyi, gazdálkodási feladatait külön megállapodásban foglaltak szerint látja el.
37. § A nemzetiségi önkormányzatok munkájának segítése érdekében a közös hivatal a jegyző útján a további feladatokat látja el:
a) a nemzetiségi önkormányzat vezetőjével és tagjaival megfelelő munkakapcsolat kiépítése, rendszeres és folyamatos kapcsolattartás, a közvetlen információáramlás biztosítása,
b) a nemzetiségi önkormányzat jogszerű működésének folyamatos figyelemmel kísérése, a törvényi előírásoknak megfelelő működéshez szükséges szakmai segítségnyújtás (tájékoztatás, ismeretanyag, joganyag biztosításával),
c) a nemzetiségi önkormányzat tevékenysége során felmerülő problémák kölcsönös közvetítése, a lehetséges megoldás megvalósításának elősegítése a jogszabályi előírások szem előtt tartásával,
d) a nemzetiségi önkormányzat működéséhez szükséges technikai és egyéb eszközök ingyenes használatának biztosítása,
e) a nemzetiségi önkormányzatok hivatalos dokumentumainak gépelési, sokszorosítási, postázási feladatai,
f) a nemzetiségi önkormányzat testületi ülésein való részvétel,
g) igény esetén közreműködés a testületi ülések előkészítésében, kérésre a testületi üléseken történő jegyzőkönyvezés biztosítása, az ülésekről készült jegyzőkönyv elkészültének figyelemmel kísérése, annak törvényes határidőn belüli továbbítása a kormányhivatalba,
h) szükség esetén statisztikai adatszolgáltatás a nemzetiségi önkormányzat tevékenységével összefüggő feladatokról,
i) pénzkezelés, számlavezetés, költségvetés készítésével kapcsolatos feladatok koordinálása, elvégzése, segítése,
j) a nemzetiségi önkormányzatok működésével, tevékenységével összefüggő találkozókon, rendezvényeken, szakmai konzultációkon való részvétel,
k) a nemzetiségi önkormányzattal kapcsolatos jogszabályok folyamatos figyelemmel kísérése, alkalmazása,
l) a nemzetiségi önkormányzat működésével, tevékenységével kapcsolatos vezetői döntések közvetítése, azok végrehajtásáról történő referálás,
m) az a)–l) pont szerinti feladatok ellátásával összefüggő napi, határidős ügyek intézése.
38. §1
39. § Ez a rendelet 2021. november 22-én lép hatályba.
1. melléklet
1. Kisbéri Többcélú Kistérségi Társulás |
2870 Kisbér, Széchenyi u. 2. |
2. Ácsteszér, Bakonyszombathely, Csatka Óvodai Feladatok Ellátását Szolgáló Társulás |
2887 Ácsteszér, Kossuth L. u. 45. |
3. Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás |
8154 Polgárdi, Batthyány u. 132. |
2. melléklet
Kormányzati funkció |
Megnevezés |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
013320 |
Köztemető-fenntartás és -működtetés |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
016010 |
Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek. |
016020 |
Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek |
016080 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
045120 |
Út, autópálya építése |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
052080 |
Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése |
064010 |
Közvilágítás |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások. |
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
074031 |
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
074032 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás |
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
082061 |
Múzeumi gyűjteményi tevékenység |
082063 |
Múzeumi kiállítási tevékenység |
091110 |
Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai |
091140 |
Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai |
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
096025 |
Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben |
102023 |
Időskorúak tartós bentlakásos ellátása |
102031 |
Idősek nappali ellátása |
104042 |
Család és gyermekjóléti szolgáltatások |
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
107051 |
Szociális étkeztetés szociális konyhán |
107052 |
Házi segítségnyújtás |
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
A 38. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.