Sóstófalva Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018(II.22..)önkormányzati rendelete

Sóstófalva község Önkormányzat 2/2018.(II.22 .) önkormányzati rendelete Sóstófalva község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2018. 02. 22- 2018. 07. 22

Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

Általános rendelkezések

1.§


  1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

                 Sóstófalva község Önkormányzat


  1. Az önkormányzat székhelye, pontos címe:

     3716 Sóstófalva Kossuth u. 48.


  1. Az önkormányzatképviselő-testületének hivatalos elnevezése:


  Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testülete



  1. A képviselő-testület hivatala Gesztelyi Közös Önkormányzat Hivatal


                           Székhelye:                                    3715 Gesztely, Szabadság tér 2.

                           Sóstófalvai Kirendeltsége:          3716 Sóstófalva, Kossuth u. 48.


A Képviselő-testület működése


A Képviselő-testület ülései

2.§


(1) A képviselő-testületnek évente legalább hat ülést tart.

(2) A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülést tart.

(3) A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.

(4) A munkaterv tartalmazza:

  1. Az ülések várható időpontját
  2. Az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját


A Képviselő-testületi ülések összehívása

3.§

A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.

4.§

(1) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

      (2) A meghívónak tartalmaznia kell:

  1. Az ülés helyét
  2. Az ülés időpontját
  3. A tervezett napirendeket
  4. A napirendek előadóit
  5. A képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.


(3)A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázásra nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.

(4)A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.

(5)A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:

  1. Képviselőknek,
  2. Jegyzőnek, aljegyzőnek
  3. Nem állandó meghívottaknak:

c/a  előterjesztőknek,

c/b akiket az ülés összehívója megjelöl.

c/c  intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az        előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló,tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor.

c/d szakértőnek

5.§


  1. A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet.
  2. A meghívót és előterjesztéseket A  képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
  3. A Polgármester rendkívüli ülést bármikor összehívhat.
  4. Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására,

           telefonon keresztül történő szóbeli meghívással. A szóbeli meghívás esetén lehetőség

          szerint biztosítani kell az  előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.

6. §


A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:

  1. a jegyzőt,
  2. az aljegyzőt
  3. előterjesztőt
  4. szakértőt

7.§


A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt 5 nappal tájékoztatni kell. A tájékoztatás formája, a meghívó kifüggesztése az önkormányzati hirdetőtáblára valamint a   közösségi hirdetőtáblákra.

A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok

8.§

(1) A polgármester feladata:

a) képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

                           b) javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása,

            c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati     döntésekről,

                           d) az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

                    e) tárgyalt napirendként:

        e/a  vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása

        e/b  vita összefoglalása

        e/c  indítványok szavazásra való feltevése,

        e/d  határozati javaslatok szavaztatása,

        e/e a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

        e/ f a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése

f) a rend fenntartása,

g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,

h) az ülés bezárása.

(2) A tanácskozásnak rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

  1. rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testület üléséhez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,
  2. figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy akinek a hozzászólása másokat sértő,
  3. a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonhatja a szót,
  4. amennyiben az ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést a polgármester az általa meghatározott időre felfüggeszti.


(3) Az ülésen megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személyek tetszésüket vagy nemtetszésüket nem nyilváníthatják ki, az ülést nem zavarhatják. Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarót figyelmezteti, szükség esetén távozásra szólítja fel.


A döntéshozatali eljárásról a szavazás módjáról

A határozatképesség megállapítás

9.§

  1. A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 5 fő
  2. A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz – 3 fő jelen van.
  3. Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.




Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása

10.§

  1. A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.
  2. A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül .    dönt.
  3. A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát   és bocsátja szavazásra.


Képviselő-testület döntései

11.§

  1. Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.
  2. A Képviselő testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
  3. A Képviselő-testület a név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.
  4. A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
  5. A titkos szavazásról a képviselő testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.
  6. A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.
  7. Döntéshozatal során amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja és ez bármely képviselő vagy a polgármester tudomására jut, első alkalommal a polgármester felszólítja a képviselőt . kötelezettsége jövőbeni teljesítésére, következő alkalommal bírság kiszabására kerül sor. A bírság mértéke 1000 Ft.


Önkormányzati határozat

12.§

  1. A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
  2. Határozathozatal nélkül jegyzőkönyvben rögzítendő beszámolók és szakmai beszámolók elfogadása

A Képviselő-testület hatósági határozataira - az Ötv.-ben foglalt eltérésekkel  az általános közigazgatási rendtarásról szóló 2016. évi CL. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni

13.§


  1. A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni.

A képviselő-testület által hozott határozatok jelölése a következő formában történik:


Sóstófalva község Önkormányzata Képviselő-testületének

sorszám/évszám ( …….hó….nap) Kt. Határozata


  1. A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.


Önkormányzati rendelet

14.§


  1. Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezheti:

 a) Polgármester

                   b) Képviselő

                   c)Képviselő-testület bizottsága

                   d)Jegyző, aljegyző


  1. A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
  2. Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni,
  3. Helyben szokásos módnak minősül, az Önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés


15.§


  1. A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni.

A képviselő-testület által alkotott Önkormányzati rendelet megjelölése:


Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének   …/év (hó, nap) Önkormányzati Rendelete és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.


  1. A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.


A jegyzőkönyv

16.§


  1. A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet 2 példányban kell készíteni.

Az egyik példányt a jegyző kezeli, a másik példányt meg kell küldeni az ülést követő 15 napon belül Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kormányhivatalhoz.


  1. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
  1. a meghívót,
  2. a jelenléti ívet,
  3. előterjesztéseket,
  4. a képviselők kérése alapján:a beadványokat

a képviselői beadványokat


  1. A jegyzőkönyvet minden ülésen Komora István és Minden László hitelesíti,amennyiben nincsenek jelen a képviselő-testület egyedileg dönt a jegyzőkönyv hitelesítők személyéről. A hitelesítés során valamennyi oldalt hitelesítik.
  2. A jegyzőkönyv közhitelességének biztosítása érdekében a jegyzőkönyv oldalát zsinórral át kell fűzni, majd zsinórt a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárcédulával rögzíteni.
  3. A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.
  4. A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
  5. A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.



A képviselők névsora


17.§


            A települési képviselők névsorát az 1.sz. függelék tartalmazza.


A képviselők tiszteletdíja

18.§

       (1) A képviselő tiszteletdíjra jogosult a 2. sz. melléklet alapján

(2) A képviselő tiszteletdíjra jogosult abban az esetben is, ha az ülésről igazoltan hiányzott

(3) Igazoltnak kell tekinteni a képviselő távolmaradását, ha az ülés megkezdése előtt jelzi indokolt távolmaradását a polgármesternek

(4) Indokolt a távolmaradás


  1. betegség miatt
  2. munkájával kapcsolatos elfoglaltság
  3. halaszthatatlan családi esemény


  1.  Ha a képviselő indokolatlanul és előzetes bejelentés nélkül nem vett részt a képviselő-testületi ülésen, a következő hónap képviselő-testületi ülés után járó tiszteletdíjra nem jogosult.
  2. az ismételt kötelezettség szegés esetén ismételten megállapítható a megvonás.
  3. A 19.§ (5)-(6) bekezdésében foglaltak utáni tiszteletdíj megvonás a jelenléti ívek alapján történik, ahol jelezni kell az igazolt vagy igazolatlan távolmaradás tényét
  4. A tiszteletdíjak kifizetése utólag a tárgyfélévet követően kerül sor a tárgyfélévet követő hó 20-ig
  5. A képviselő tiszteletdíjáról írásban lemondhat
  6.   A tiszteletdíjról történő írásbeli lemondó nyilatkozatnak tartalmaznia kell
  1. mely időtartamra járó tiszteletdíjról kíván lemondani vagy az összeg meghatározása
  2. az a) pontban meghatározott tiszteletdíj mely célra kerüljön felhasználásra


A Képviselő-testület bizottságai


A bizottságok létrehozása

19.§


A Képviselő-testület   állandó és ideiglenes bizottságot hoz létre


A bizottságok működése


20.§



(1) A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze

(2) A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.

(3) A bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vesz,

  1. Jegyző, aljegyző

(4) A bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehetnek

a) képviselők

b) bizottság által meghívott személyek

(5)Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.

(6)A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.

(7)A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod- Abaúj- Zemplén megyei Kormányhivatalhoz.

(8)A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.


A képviselő-testület állandó bizottságai

21.§


  1. A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében állandó bizottságot hoz létre:

Az ügyrendi  bizottság tagjainak száma: 3 fő

A tagjainak felsorolását  a 2. számú függelék tartalmazza

  1. Az (1) bekezdésben felsorolt bizottság feladatait a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.


A képviselő-testület ideiglenes bizottságai

22.§


  1. A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:

a) meghatározott időre vagy

             b) meghatározott feladat elvégzésére

hozhatja létre.

  1. A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
  2. A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
  1. dönt a bizottság elnevezéséről,
  2. rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
  3. határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,
  4. határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.
    1. Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.





A polgármester alpolgármester jegyző, aljegyző

A polgármester

23.§


            A polgármester: - megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

24.§


A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztás nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:

  1. A képviselőtestület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással és nem járhat műszaki tartalom csökkenésével az önkormányzat részéről.


Az alpolgármester

25.§


  1. A képviselő-testület a képviselő –testületi tagjai közül alpolgármestert választ.
  2. Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
  3. Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

A jegyző, aljegyző

26.§


  1. A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége esetén, ill. tartós akadályoztatásuk esetére a jegyzői feladatok ellátásáról - legfeljebb hat hónap időtartamra- a hivatalnak az a közszolgálati dolgozója végzi, aki rendelkezik a jegyzői munkakör betöltéséhez szükséges képesítéssel és  akinek a munkaköri leírásban szerepel.


  1. Amennyiben a jegyző, aljegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.


A Képviselő-testület Hivatala

27.§

A hivatal a jegyző által elkészített SZMSZ szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást.


Közmeghallgatás

28.§


  1. A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – Közmeghallgatást tart.
  2. A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdetőtábláján, a közmeghallgatás időpontja előtt 7 nappal
  3.  A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét
  4. Közmeghallgatáson az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.
  5. A közmeghallgatást a polgármester vezeti.


Társulás

29.§

   (1) Sóstófalva község Önkormányzata az alábbi társulásoknak tagja

a) Gesztely és Társult Települések Gyermekvédelmi, Szociális és Óvodai társulása

b) Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás

c) Sajó Bódva Völgye és Környéke Hulladékkörzeti Önkormányzati Társulat

(2) A Társulási Tanácsok ülésein az önkormányzatot a polgármester képviseli, akadályozatása esetén feladatát a képviselő-testület kijelölő határozata alapján az alpolgármester látja el.

(3) A29.§ (1) bekezdésében meghatározott Társulások tekintetében nincs a képviselő-testület által a Társulási Tanácsra átruházott hatáskör:

Záró rendelkezések

30.§


(1)A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2)Hatályát veszti a Sóstófalva község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2014. (XII.05.) önkormányzati rendelet