Zalacséb Község Önkormányzati Képviselőtestületének 13/2006. (XI.20.) önkormányzati rendelete

a tűzgyújtásról és a levegő tisztaságának védelméről

Hatályos: 2006. 11. 20- 2019. 10. 27

Zalacséb Község Önkormányzati Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – figyelembe véve a levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001. (II. 14.) Korm. rendelet előírásait - a tűzgyújtásról és a levegő tisztaságának védelmével kapcsolatos helyi szabályokról az alábbi rendeletet alkotja.

A rendelet célja

 

1. §.


Az emberi környezet védelme, alakítása során a természeti egység fenntartása alapvető közösségi érdek és ezért e rendelet célja, hogy az emberi egészség és a környezet állapotának megóvása érdekében megállapítsa a káros légszennyezés megelőzésére, csökkentésére, illetőleg megszűntetésére vonatkozó legfontosabb helyi szabályokat.

A rendelet hatálya

 

2. §.


(1) A rendelet hatálya Zalacséb Község Önkormányzatának közigazgatási területére terjed ki.


(2) E szabályozás minden természetes és jogi személyre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre egyaránt kiterjed, akik (amelyek) tevékenysége, létesítménye, terméke légszennyeződést okoz, vagy okozhat.


(3) Rendelkezései az avar és kerti hulladék, mezőgazdasági termelés során keletkező növényi hulladék ártalmatlanítására, a háztartási berendezések légszennyező forrásaira a 140 kW névleges bemenő hőteljesítményt meg nem haladó tüzelő és egyéb, kizárólag füstgázok kibocsátó berendezésekre vonatkoznak, valamint a levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001. (II.14.) Korm. rendeletből adódó levegőtisztaság védelmi szabályokat állapítják meg.


LEVEGŐTISZTASÁG-VÉDELMI SZABÁLYOZÁS

 

 

3. §.


A tevékenységek, létesítmények tervezésénél, megvalósításánál, folytatásánál, termékek előállításánál, használatánál a légszennyező anyagok legkisebb mértékű kibocsátására kell törekedni. 

Avar és kerti hulladék, mezőgazdasági termelés során keletkező növényi hulladék ártalmatlanításának szabályai


4. §.



(1) Avar és kerti hulladék megsemmisítése elsősorban helyben történő komposztálással történhet.


(2) Égetéssel csak a nem komposztálható (nem lebomló)-, illetve a komposztálásra alkalmatlan (pl. vírusos, baktériumos, gombás vagy egyéb fertőzött) avar és kerti hulladék ártalmatlanítható. Fák, cserjék tűzelhalásos betegségekor /Erwinia amylovora/ a Megyei Növényegészségügyi és Talajvédelmi Állomás előírásai szerint kell eljárni.


(3) Tilos égetni gyermekintézmények, nyitott sportlétesítmények 100 méteres körzetében az intézmény működésének ideje alatt, valamint a magasfeszültségű vezetékek alatti kiskertekben, a véderdők és helyi védelem alatti területeken.


(4) A (2) bekezdés hatálya alá nem tartozó területeken avart és kerti hulladékot csak olyan helyen és területen szabad elégetni, ahol az égetés személyi biztonságot nem veszélyeztet, vagyoni és környezeti kárt nem okoz.


(5) A lakosság egészségének és a környezet tisztaságának védelme érdekében az avar és kerti hulladék égetése szeptember 1-je és április 30-a között lehetséges, az adott év időjárásától függően a jegyző ettől eltérő időszakot is meghatározhat.

.      

(6) Az égetést a reggeli és esti talajközeli inverzió (levegőréteg hőmérsékleti változása) miatt hétköznap kedden 9 és 19 óra között lehet végezni szélcsendes időben. Hétvégén és ünnepnap égetni tilos.


(7) Avar és kerti hulladék égetését úgy kell végezni, hogy a környezetét erősen zavaró, ingerlő (füst, bűz, pernye, hőterhelés) hatása ne álljon fenn, az tűz- és robbanásveszélyt ne jelentsen. Égetni a szomszédos telken lévő épületektől 10 m, saját telken lévő épülettől 5 m távolságon belül nem szabad. Égetni csak úgy szabad, hogy a keletkező hő és füst a környékben levő zöld növényeket, fát, bokrot ne károsítsa. Az égetést 18 éven felüli személy végezheti. Avart és kerti hulladékot magánszemélyek csak saját telkükön égethetnek, közterületen nem.


(8) Az égetendő hulladék nem tartalmazhat kommunális, ipari eredetű vagy veszélyes hulladékot (műanyagot, gumit, vegyszert, festéket, illetve ezek maradékait).


(9) A tűz őrzéséről és veszély esetén annak eloltásáról az égetést végző köteles gondoskodni. Az égetés helyszínén olyan eszközöket illetőleg felszereléseket kell készenlétben tartani, amelyekkel a tűz terjedése megakadályozható, eloltható, így különösen kerti locsolótömlőt, vagy legalább 50 l vizet edényben, tűz oltására alkalmas tűzoltó készüléket, lapátot, ásót, vasvillát vagy egyéb kézi szerszámot stb.


(10) Az égetés befejezésével a tüzet el kell oltani és a parázslást - vízzel, földtakarással, kéziszerszámokkal - meg kell szüntetni.


(11) A tűzvédelmi hatóság által kihirdetett időszakokban tüzet gyújtani tilos.


(12) Az avar és kerti hulladék égetésére vonatkozó levegővédelmi követelmények betartását a körjegyző ellenőrzi. A mezőgazdasági termelés során keletkező növényi hulladék égetésével kapcsolatos levegővédelmi követelmények betartatása a környezetvédelmi felügyelőség hatáskörébe tartozik.


(13) Belterületen mezőgazdasági termelés során keletkező növényi hulladékot égetni tilos! Külterületen, lábon álló növényzet, tarló, illetve növénytermesztéssel összefüggésben keletkezett hulladék égetése tilos!

Szabadtéri tűzgyújtásra vonatkozó szabályok


5. §



(1) A szabadban tüzet gyújtani, tüzelő berendezést használni csak úgy lehet, hogy az a környezetre tűz- vagy robbanásveszélyt ne jelentsen.


(2) A szabadban tüzet és üzemeltetett tüzelő berendezést őrizetlenül hagyni nem szabad, veszély esetén, vagy ha arra szükség nincs, a tüzet azonnal el kell oltani.


(3) A tüzelés és a tüzelő berendezés használatának helyszínén olyan eszközöket és felszereléseket kell készenlétben tartani, amelyekkel a tűz terjedése megakadályozható, illetőleg a tűz eloltható.

Levegőterhelést okozó energiatermelő berendezésekre vonatkozó levegőtisztaság-védelmi követelmények.


6. §



(1) Energiatermelő berendezést úgy kell megtervezni, kiválasztani, kialakítani és üzemeltetni, hogy a környezet egészének magas szintű védelme érdekében az a lehető legkisebb levegőterhelést okozza.


(2) A már működő energiatermelő, energiaellátó rendszerek megváltoztatása (különösen a berendezések cseréje és az energiahordozó váltás) az elérhető legjobb technikát figyelembe véve nem járhat a levegőterhelés növelésével, azaz a helyileg kibocsátott légszennyező anyagok fajlagos mutatószámai a teljesítményre, a megtermelt energiára vonatkozóan egyetlen szennyezőanyag tekintetében sem növekedhetnek.



(3) Új létesítmények kialakításakor vagy a meglévő rendszerek átalakításakor az elérhető legjobb technikával megvalósítható, elsősorban helyi emisszióval nem járó rendszereket (különösen távhőt, villamos energiát, napenergiát használó berendezéseket) kell alkalmazni.

A háztartási tevékenységgel okozott légszennyezésre vonatkozó szabályok


7. §.


(1) Az egyedi fűtéssel /140 kW névleges bemenő hőteljesítményt meg nem haladó tüzelő- és egyéb, kizárólag füstgázt kibocsátó berendezéssel/ rendelkező lakóházakban a megfelelően karbantartott tüzelőberendezésekben csak az arra a berendezésre engedélyezett tüzelőanyagot szabad elégetni.


(2) A tüzelőanyag ipari hulladékot, műanyagot, gumit, vegyszert, festékmaradékot, egyéb veszélyes hulladékot nem tartalmazhat. Háztartási energiatermelő berendezésben vegyileg kezeletlen tűzifa, szén, földgáz, PB-gáz, fűtőolaj égethető csak el.


(3) Háztartásokban a kismennyiségben keletkező papírhulladék és veszélyesnek nem minősülő fahulladék háztartási tüzelőberendezésben történő égetése engedély nélkül végezhető.


(4) Szilárd halmazállapotú tüzelőanyagok száraz állapotban tüzelhetők.


(5) Egészségre káros légszennyezés esetén, a közegészségügyi hatóság /ÁNTSZ/ állásfoglalása, s a kéményseprőipari közszolgáltatást ellátó szervezet szakvéleménye alapján, az Önkormányzat köregyzője a helyhez kötött légszennyező forrás üzemeltetőjét más energiahordozó, vagy üzemmód használatára kötelezheti.

A levegő minőségének védelmével kapcsolatos eljárási szabályok


8. §


(1) A levegővédelmi követelmények betartásának ellenőrzése céljából a családi ház, illetve az egy vagy több lakás ellátására szolgáló, továbbá a nem gazdasági tevékenység keretében üzemelő oktatási, egészségügyi és szociális intézmények azon 500 kWth névleges bemenő hőteljesítményt meg nem haladó tüzelő- és egyéb, kizárólag füstgázt kibocsátó berendezés (továbbiakban: tüzelőberendezés) létesítését és meglévő tüzelőberendezés átalakítását, tüzelőanyagának megváltoztatását a tüzelőberendezés létesítője a körjegyzőnek – mint elsőfokú környezetvédelmi hatóságnak – köteles bejelenteni.


(2) Az (1) bekezdésben fel nem sorolt 500 kWth-nál nagyobb névleges bemenő hőteljesítményű tüzelőberendezések esetén a levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001. (II.14.) Kormányrendelet idevonatkozó rendelkezései szerint kell eljárni.



(3) Új építmény 500 kWth névleges bemenő hőteljesítményt meg nem haladó tüzelőberendezés létesítése esetén a létesítő az építési engedélyezési kérelem benyújtásával egyidejűleg a körjegyzőnek – mint elsőfokú környezetvédelmi  hatóságnak - a tüzelőberendezés létesítését a Körjegyzőség Hivatalánál, dokumentációk csatolásával köteles bejelenteni.


(4) Meglévő tüzelőberendezés átalakítását, cseréjét a tüzelőberendezés üzemeltetője a (3) bekezdésben meghatározott formanyomtatvány kitöltésével és dokumentációk csatolásával a körjegyzőnek köteles bejelenteni.


(5) A meglévő 500 kWth névleges bemenő hőteljesítményt meg nem haladó tüzelőberendezés tüzelőanyagának megváltoztatásáról szóló bejelentéshez a jelenlegi és a tervezett tüzelőanyag-ellátás ismertetését, a tüzelőanyag-váltás indoklását kell csatolni.


(6) A körjegyző – mint elsőfokú környezetvédelmi hatóság – a családi ház, illetve egy vagy több lakás ellátására szolgáló, valamint a nem gazdasági tevékenység keretében üzemelő oktatási, egészségügyi és szociális intézmények 500 kWth névleges bemenő hőteljesítményt meg nem haladó tüzelő- és egyéb kizárólag füstgázt kibocsátó berendezések forrásaival és egyéb 140 kW névleges bemenő hőteljesítményt meg nem haladó tüzelő berendezések forrásaival kapcsolatos levegőtisztaság-védelmi ügyekben eljárva:

       a) ellenőrzi a megállapított levegővédelmi követelmények betartását;

       b) hatáskörén belül a levegő-tisztaságvédelmi tilalmak megszegőivel szemben bírságot szab ki és hatósági intézkedést kezdeményez;

       c) hatósági intézkedést kezdeményez a levegőtisztaság-védelem érdekében más hatóságoknál és egyéb szerveknél;

       d) a hatáskörébe tartozó légszennyezőt a levegőtisztaság-védelemhez kapcsolódó adatok közlésére kötelezheti,

       e) a hatáskörébe tartozó légszennyező részére határozattal - külön jogszabályban meghatározott - kibocsátási határértéket írhat elő,

        f) a hatáskörébe tartozó légszennyezővel szemben az e) pontban meghatározott kibocsátási határérték túllépése esetén bírságot szab ki,

        g) a diffúz levegőterhelés elkerülése érdekében kötelezi az ingatlan tulajdonosát, kezelőjét, illetve használóját - kivéve, ha a tulajdonos, kezelő, használó az önkormányzat - az ingatlan rendszeres karbantartására és tisztántartására és a határozatban előírt kötelezettség megszegése esetén külön jogszabályban foglaltak szerint levegőtisztaság-védelmi bírságot szab ki.

Allergén növények elleni védekezési szabályok

 

9. §

 

 

(1) Az egyes ingatlanterületek gyom és allergiát okozó növényektől való mentesítése a földhasználó, illetve a termelő kötelessége. A parlagfű irtásáról virágzás előtt legkésőbb az adott év június 30-ig, majd folyamatosan, az időjárástól függő gyakorisággal kell gondoskodni.

(2) A parlagfű irtását a lehetséges eszközök (mechanikus, vegyszeres), illetve engedélyezett készítmények (peszticidek) felhasználásával kell elvégezni.


(3) A parlagfű vegyszeres gyomirtása tekintetében a megyei Növény- és Talajvédelmi Állomás szakvéleménye az irányadó.


(4) Az (1) bekezdésben leírtak megtartását – helyszíni szemle alapján belterületen– a körjegyző, valamint a Körjegyzőségi Hivatal erre felhatalmazott ügyintézője ellenőrzi.


(5) Amennyiben a helyszíni szemle során kiderül, hogy a belterületi ingatlan gyommentesítését az arra kötelezett nem végezte el, a körjegyző írásban kötelezi a földhasználót, illetve a termelőt a terület 8 munkanapon belüli gyommentesítésére.


(6) Amennyiben az (5) bekezdésben leírtak nem vezetnek eredményre, a körjegyző közérdekű védekezést rendel el. A közérdekű védekezés végrehajtásának költségeit a földhasználó és a termelő a közérdekű védekezést elrendelő hatóság részére köteles megtéríteni, késedelmes fizetés esetén a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeresével megnövelt összegben. A földhasználó és a termelő nem fizetése esetén a közérdekű védekezés költségei adók módjára kerülnek behajtásra.


(7) Azzal szemben, aki az (1) bekezdésben foglalt kötelezettségét megszegi, vagy a helyszíni szemlét, illetve a közérdekű védekezés végrehajtását akadályozza, a körjegyző külön jogszabályban foglaltak szerint növényvédelmi bírságot szab ki.

Értelmező és záró rendelkezések


10. §.


(1) Jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben a levegő védelmével kapcsolatos egyes szabályokról szóló 21/2001.(II.14.) Korm. számú rendelet előírásait kell alkalmazni.


(2) Hatályon kívül helyezte a 11/2012. (V. 31.) ör., hatálytalan 2012. június 1-jétől


(3) A rendelet kihirdetése napján lép hatályba. Kihirdetéséről a helyben szokásos módon a körjegyző gondoskodik.


(4) A 11/2012. (V. 31.) önkormányzati rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba és hatályba lépését követő napon hatályát veszti.




Pecsics Zoltán

polgármester

Nagy Szilvia

körjegyző