Sóstófalva Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2014(XII.5..)önkormányzati rendelete
Sóstófalva község Önkormányzatának 17/2014.(XII.05.) önkormányzati rendelete Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2018. 02. 12- 2018. 02. 23Sóstófalva Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2014(XII.5..)önkormányzati rendelete
Sóstófalva község Önkormányzatának 17/2014.(XII.05.) önkormányzati rendelete Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2018-02-12-tól 2018-02-24-ig
Sóstófalva község Önkormányzata az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
Általános rendelkezések
1.§
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Sóstófalva község Önkormányzata
- Az önkormányzat székhelye, pontos címe:
3716 Sóstófalva Kossuth u. 48.
- Az önkormányzatképviselő-testületének hivatalos elnevezése:
Sóstófalva község Önkormányzatának Képviselő-testülete
- A képviselő-testület hivatala Gesztelyi Közös Önkormányzat Hivatal
Székhelye: 3715 Gesztely, Szabadság tér 2.
Sóstófalvai Kirendeltsége: 3716 Sóstófalva, Kossuth u. 48.
A Képviselő-testület működése
A Képviselő-testület ülései
2.§
- A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülést tart.
- A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.
- A munkaterv tartalmazza:
- Az ülések várható időpontját
- Az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját
- Közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.
A Képviselő-testületi ülések összehívása
3.§
A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.
4.§
- A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
- A meghívónak tartalmaznia kell:
- Az ülés helyét
- Az ülés időpontját
- A tervezett napirendeket
- A napirendek előadóit
- A képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
- A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázásra nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.
- A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
- A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
- Képviselőknek,
- Jegyzőnek, aljegyzőnek
- Nem állandó meghívottaknak:
- előterjesztőknek,
- akiket az ülés összehívója megjelöl.
- intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló, tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor.
- szakértőnek
5.§
- A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet.
- A Polgármester rendkívüli ülést bármikor összehívhat.
- Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására,
telefonon keresztül történő szóbeli meghívással
A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az
előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.
6. §
A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
- a jegyzőt,
- az aljegyzőt
- előterjesztőt
- szakértőt
7.§
A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt 5 nappal tájékoztatni kell.
A tájékoztatás formái:
- meghívó kifüggesztése az önkormányzati hirdetőtáblára, közösségi hirdetőtáblákon.
A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok
8.§
A polgármester feladata:
a) képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
b) javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása,
c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,
d) az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,
e) tárgyalt napirendként:
- vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása
- vita összefoglalása
- indítványok szavazásra való feltevése,
- határozati javaslatok szavaztatása,
- a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,
- a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése
f) a rend fenntartása,
g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,
h) az ülés bezárása.
A döntéshozatali eljárásról a szavazás módjáról
A határozatképesség megállapítás
9.§
- A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 5 fő
- A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább:
- a képviselőknek több mint a fele, azaz – 3 fő jelen van.
- Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása
10.§
- A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.
- A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
Képviselő-testület döntései
11.§
A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.
12.§
- Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.
- A Képviselő testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
- A Képviselő-testület a név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.
- A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
- A titkos szavazásról a képviselő testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.
- A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.
Önkormányzati határozat
13.§
- A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
- Határozathozatal nélkül jegyzőkönyvben rögzítendő beszámolók és szakmai beszámolók elfogadása
- A Képviselő-testület hatósági határozataira - az Ötv.-ben foglalt eltérésekkel – az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
14.§
- A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
A határozatok jelölése a következő formában történik:
……../………( …….hó….nap) sz. Határozat
- A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
A határozat-nyilvántartás formája:
- határozatok tárgya
Önkormányzati rendelet
15.§
- Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezheti:
- Polgármester
- Képviselő
- Jegyző
- A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
- Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni,
- Helyben szokásos módnak minősül,
- Önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés
16.§
- A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év,hó, nap megjelöléssel).
Az Önkormányzati rendelet megjelölése:
Sóstófalva község Önkormányzatának…/év (hó, nap) Önkormányzati Rendelete és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.
- A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.
A rendelet-nyilvántartás formája:
- rendeletek tárgya
A jegyzőkönyv
17.§
- A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet 2 példányban kell készíteni.
- Az egyik példányt a jegyző kezeli
- A másik példányt meg kell küldeni az ülést követő 15 napon belül Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kormányhivatalhoz.
- A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
- a meghívót,
- a jelenléti ívet,
- írásos előterjesztéseket,
- illetve a képviselők kérése alapján:
- a képviselői beadványokat
- A jegyzőkönyvet két, a képviselő-testületi ülésen jelenlévő képviselő hitelesíti. A hitelesítők személye minden ülésen más és a névsort követi.
- A jegyzőkönyv közhitelességének biztosítása érdekében a jegyzőkönyv oldalát zsinórral át kell fűzni, majd zsinórt a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárcédulával rögzíteni.
- A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.
- A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
- A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.
(3)A jegyzőkönyvet minden ülésen Komora István és Minden László hitelesíti,amennyiben nincsenek jelen a képviselő-testület egyedileg dönt a jegyzőkönyv hitelesítők személyéről1
1Módosította a 2 /2017(I.31.) önkormányzati rendelet 1.§-a hatályos 2017. február 1-től
„(3)A jegyzőkönyvet minden ülésen Komora István és Minden László hitelesíti,amennyiben nincsenek jelen a képviselő-testület egyedileg dönt a jegyzőkönyv hitelesítők személyéről.A hitelesítés során a jegyzőkönyv valamennyi oldalát hitelesítik.”
3Módosította a 20/2017(XII.15.) önkormányzati rendelet 1.§-a hatályos 2017.december 16től
A képviselők névsora
18.§
A települési képviselők névsorát az 1.sz. függelék tartalmazza.
A képviselők tiszteletdíja
19.§
(1) A képviselő tiszteletdíjra jogosult a 2. sz. melléklet alapján
(2) A képviselő tiszteletdíjra jogosult abban az esetben is, ha az ülésről igazoltan hiányzott
(3) Igazoltnak kell tekinteni a képviselő távolmaradását, ha az ülés megkezdése előtt jelzi indokolt távolmaradását a polgármesternek
(4)Indokolt a távolmaradás
- betegség miatt
- munkájával kapcsolatos elfoglaltság
- halaszthatatlan családi esemény
- Ha a képviselő indokolatlanul és előzetes bejelentés nélkül nem vett részt a képviselő-testületi ülésen, a következő hónap képviselő-testületi ülés után járó tiszteletdíjra nem jogosult.
- az ismételt kötelezettség szegés esetén ismételten megállapítható a megvonás.
- A 19.§ (5)-(6) bekezdésében foglaltak utáni tiszteletdíj megvonás a jelenléti ívek alapján történik, ahol jelezni kell az igazolt vagy igazolatlan távolmaradás tényét
- A tiszteletdíjak kifizetése utólag a tárgyfélévet követően kerül sor a tárgyfélévet követő hó 20-ig
- A képviselő tiszteletdíjáról írásban lemondhat
- A tiszteletdíjról történő írásbeli lemondó nyilatkozatnak tartalmaznia kell
- mely időtartamra járó tiszteletdíjról kíván lemondani vagy az összeg meghatározása
- az a) pontban meghatározott tiszteletdíj mely célra kerüljön felhasználásra
A Képviselő-testület bizottságai
A bizottságok létrehozása
20.§
A Képviselő-testület - állandó
- ideiglenes bizottságot hozhat létre
A bizottságok működése
21.§
- A bizottsági üléseket: - a polgármester hívja össze.
- A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.
- A bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek,
- - Jegyző, aljegyző
- - Bizottság által meghívott személyek.
- Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
- A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
- A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés helyét, idejét, jelenlévők felsorolását tárgyalt napirendeket, tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod- Abaúj- Zemplén megyei kormányhivatalhoz.
A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja.
A bizottságok működése
21.§
(1)1 A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze
(2)A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.
(3)A bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek,
- - Jegyző, aljegyző
- - Bizottság által meghívott személyek.
(4)Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
(5)A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
(6)A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés helyét, idejét, jelenlévők felsorolását tárgyalt napirendeket, tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod- Abaúj- Zemplén megyei kormányhivatalhoz.
(7)A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.
1 Módosította a 6/2015. (V.12) önkormányzati rendelet hatályos 2015. május 13-tól.
A Képviselő-testület állandó bizottságai
22.§
- A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az
alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
- Ügyrendi Bizottság
(tagjait a 2. számú függelék tartalmazza)
- Az (1) bekezdésben felsorolt bizottság feladatait a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai
23.§
- A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:
- meghatározott időre vagy
- meghatározott feladat elvégzésére
hozhatja létre.
- A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
- A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
- dönt a bizottság elnevezéséről,
- rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
- határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,
- határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.
- Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.
A Polgármester Alpolgármester Jegyző, Aljegyző
A polgármester
24.§
A polgármester: - megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
25.§
A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztás nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:
a) A képviselőtestület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással az önkormányzat részéről.
Az alpolgármester
26.§
- A képviselő-testület nem képviselő –testületi tagjai közül alpolgármestert választ.
- A képviselő-testület – saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással –a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére alpolgármestert választ. Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és amennyiben az önkormányzati választáson települési képviselőnek, megválasztották, akkor az új képviselő-testületalakuló üléséig tart. Ha az alpolgármestert az önkormányzati választáson települési képviselőnek nem választották meg, akkor az alpolgármesteri megbízatása a választás napjával megszűnik.
- Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
A jegyző, aljegyző
27.§
- A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége esetén, ill. tartós akadályoztatásuk esetére a jegyzői feladatok ellátásáról - legfeljebb hat hónap időtartamra- a hivatalnok az a közszolgálati dolgozója végzi, akinek a munkaköri leírásban szerepel.
- Amennyiben a jegyző, aljegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.
A Képviselő-testület Hivatala
28.§
- A hivatal a jegyző által elkészített SZMSZ szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást.
Közmeghallgatás
29.§
- A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – Közmeghallgatást tart.
- A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdetőtábláján, legalább 7 nappal előtte
- A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét
- Közmeghallgatás olyan fórum, ahol az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.
- A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
Záró rendelkezések
30.§
- A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
- Hatályát veszti a Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013. (VI.30.) önkormányzati rendelet és a Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról, juttatásairól szóló 4/2010.(X.11.) önkormányzati rendelet.