Sóstófalva Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2014(XII.5..)önkormányzati rendelete

Sóstófalva község Önkormányzatának 17/2014.(XII.05.) önkormányzati rendelete Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2018. 02. 12- 2018. 02. 23


Sóstófalva község Önkormányzata az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.


Általános rendelkezések


1.§


  1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

Sóstófalva község Önkormányzata


  1. Az önkormányzat székhelye, pontos címe:

3716 Sóstófalva Kossuth u. 48.


  1. Az önkormányzatképviselő-testületének hivatalos elnevezése:


Sóstófalva község Önkormányzatának Képviselő-testülete



  1. A képviselő-testület hivatala Gesztelyi Közös Önkormányzat Hivatal


                           Székhelye:                                    3715 Gesztely, Szabadság tér 2.

                           Sóstófalvai Kirendeltsége:          3716 Sóstófalva, Kossuth u. 48.



A Képviselő-testület működése


A Képviselő-testület ülései


2.§


  1. A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülést tart.
  2. A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.
  3. A munkaterv tartalmazza:
  • Az ülések várható időpontját
  • Az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját
  • Közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.


A Képviselő-testületi ülések összehívása


3.§

A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.

4.§


  1. A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
  2. A meghívónak tartalmaznia kell:
    • Az ülés helyét
    • Az ülés időpontját
    • A tervezett napirendeket
    • A napirendek előadóit
    • A képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.


  1. A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázásra nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.
  2. A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
  3. A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
    • Képviselőknek,
    • Jegyzőnek, aljegyzőnek
    • Nem állandó meghívottaknak:

- előterjesztőknek,

- akiket az ülés összehívója megjelöl.

- intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló, tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor.

- szakértőnek

5.§


  1. A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet.
  2. A Polgármester rendkívüli ülést bármikor összehívhat.
  3. Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására,

telefonon keresztül történő szóbeli meghívással

A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az       

előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.


6. §


A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:

  • a jegyzőt,
  • az aljegyzőt
  • előterjesztőt
  • szakértőt

7.§


A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt 5 nappal tájékoztatni kell.

            A tájékoztatás formái:

  • meghívó kifüggesztése az önkormányzati hirdetőtáblára, közösségi hirdetőtáblákon.

A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok


8.§


A polgármester feladata:

a) képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,

d) az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

e) tárgyalt napirendként:

  • vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása
  • vita összefoglalása
  • indítványok szavazásra való feltevése,
  • határozati javaslatok szavaztatása,
  • a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,
  • a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése

f) a rend fenntartása,

g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,

h) az ülés bezárása.

A döntéshozatali eljárásról a szavazás módjáról


A határozatképesség megállapítás


9.§


  1. A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 5 fő
  2. A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább:
  • a képviselőknek több mint a fele, azaz – 3 fő jelen van.
  1. Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.

Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása


10.§

  1. A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.
  2. A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.


Képviselő-testület döntései


11.§


A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.

12.§


  1. Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.
  2. A Képviselő testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
  3. A Képviselő-testület a név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.
  4. A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
  5. A titkos szavazásról a képviselő testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.
  6. A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.


Önkormányzati határozat


13.§


  1. A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
  2. Határozathozatal nélkül jegyzőkönyvben rögzítendő beszámolók és szakmai beszámolók elfogadása
  3. A Képviselő-testület hatósági határozataira - az Ötv.-ben foglalt eltérésekkel – az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

14.§


  1. A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).

A határozatok jelölése a következő formában történik:

……../………( …….hó….nap) sz. Határozat

  1. A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.

A határozat-nyilvántartás formája:

  • határozatok tárgya

Önkormányzati rendelet


15.§


  1. Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezheti:

 - Polgármester

                   - Képviselő

                   - Jegyző



  1. A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
  2. Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni,
  3. Helyben szokásos módnak minősül,
  • Önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés

16.§


  1. A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év,hó, nap megjelöléssel).

Az Önkormányzati rendelet megjelölése:

Sóstófalva község Önkormányzatának…/év (hó, nap) Önkormányzati Rendelete és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.


  1. A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.

A rendelet-nyilvántartás formája:

  • rendeletek tárgya

A jegyzőkönyv


17.§


  1. A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet 2 példányban kell készíteni.
    1. Az egyik példányt a jegyző kezeli
    2. A másik példányt meg kell küldeni az ülést követő 15 napon belül Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kormányhivatalhoz.


  1. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
  • a meghívót,
  • a jelenléti ívet,
  • írásos előterjesztéseket,
  • illetve a képviselők kérése alapján:
    • a képviselői beadványokat


  1. A jegyzőkönyvet két, a képviselő-testületi ülésen jelenlévő képviselő hitelesíti. A hitelesítők személye minden ülésen más és a névsort követi.
  2. A jegyzőkönyv közhitelességének biztosítása érdekében a jegyzőkönyv oldalát zsinórral át kell fűzni, majd zsinórt a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárcédulával rögzíteni.
  3. A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.
  4. A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
  5. A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.

(3)A jegyzőkönyvet minden ülésen Komora István és Minden László hitelesíti,amennyiben nincsenek jelen a képviselő-testület egyedileg dönt a jegyzőkönyv hitelesítők személyéről1


1Módosította a 2 /2017(I.31.) önkormányzati rendelet 1.§-a hatályos 2017. február 1-től

„(3)A jegyzőkönyvet minden ülésen Komora István és Minden László hitelesíti,amennyiben nincsenek jelen a képviselő-testület egyedileg dönt a jegyzőkönyv hitelesítők személyéről.A hitelesítés során  a jegyzőkönyv valamennyi oldalát  hitelesítik.”

3Módosította a 20/2017(XII.15.) önkormányzati rendelet 1.§-a hatályos 2017.december 16től


A képviselők névsora


18.§


            A települési képviselők névsorát az 1.sz. függelék tartalmazza.


A képviselők tiszteletdíja


19.§


      (1) A képviselő tiszteletdíjra jogosult a 2. sz. melléklet alapján

(2) A képviselő tiszteletdíjra jogosult abban az esetben is, ha az ülésről igazoltan hiányzott

(3) Igazoltnak kell tekinteni a képviselő távolmaradását, ha az ülés megkezdése előtt jelzi indokolt távolmaradását a polgármesternek

(4)Indokolt a távolmaradás

  1. betegség miatt
  2. munkájával kapcsolatos elfoglaltság
  3. halaszthatatlan családi esemény
  1.  Ha a képviselő indokolatlanul és előzetes bejelentés nélkül nem vett részt a képviselő-testületi ülésen, a következő hónap képviselő-testületi ülés után járó tiszteletdíjra nem jogosult.
  2. az ismételt kötelezettség szegés esetén ismételten megállapítható a megvonás.
  3. A 19.§ (5)-(6) bekezdésében foglaltak utáni tiszteletdíj megvonás a jelenléti ívek alapján történik, ahol jelezni kell az igazolt vagy igazolatlan távolmaradás tényét
  4. A tiszteletdíjak kifizetése utólag a tárgyfélévet követően kerül sor a tárgyfélévet követő hó 20-ig
  5. A képviselő tiszteletdíjáról írásban lemondhat
  6.  A tiszteletdíjról történő írásbeli lemondó nyilatkozatnak tartalmaznia kell
    1. mely időtartamra járó tiszteletdíjról kíván lemondani vagy az összeg meghatározása
    2. az a) pontban meghatározott tiszteletdíj mely célra kerüljön felhasználásra

A Képviselő-testület bizottságai


A bizottságok létrehozása


20.§


A Képviselő-testület           - állandó

                                                       - ideiglenes bizottságot hozhat létre

A bizottságok működése


21.§


  1. A bizottsági üléseket:                    - a polgármester hívja össze.
  2. A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.
  3. A bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek,
  • - Jegyző, aljegyző
  • - Bizottság által meghívott személyek.
  1. Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
  2. A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
  3. A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés helyét, idejét, jelenlévők felsorolását tárgyalt napirendeket, tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod- Abaúj- Zemplén megyei kormányhivatalhoz.

A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja.

A bizottságok működése


21.§



(1)1 A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze

(2)A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.

(3)A bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek,

  • - Jegyző, aljegyző
  • - Bizottság által meghívott személyek.

(4)Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.

(5)A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.

(6)A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés helyét, idejét, jelenlévők felsorolását tárgyalt napirendeket, tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod- Abaúj- Zemplén megyei kormányhivatalhoz.

(7)A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.



1 Módosította a 6/2015. (V.12) önkormányzati rendelet hatályos 2015. május 13-tól.


A Képviselő-testület állandó bizottságai


22.§


  1. A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az

                  alábbi állandó bizottságokat hozza létre:

  • Ügyrendi  Bizottság

(tagjait a 2. számú függelék tartalmazza)


  1. Az (1) bekezdésben felsorolt bizottság feladatait a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.


A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai


23.§


  1. A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:
  • meghatározott időre vagy
  • meghatározott feladat elvégzésére

hozhatja létre.

  1. A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
  2. A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
  • dönt a bizottság elnevezéséről,
  • rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
  • határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,
  • határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.
  1. Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.


A Polgármester Alpolgármester Jegyző, Aljegyző

A polgármester


24.§


            A polgármester: - megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

25.§


A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztás nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:


a) A képviselőtestület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással az önkormányzat részéről.

Az alpolgármester


26.§


  1. A képviselő-testület nem képviselő –testületi tagjai közül alpolgármestert választ.
  2. A képviselő-testület – saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással –a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére alpolgármestert választ. Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és amennyiben az önkormányzati választáson települési képviselőnek, megválasztották, akkor az új képviselő-testületalakuló üléséig tart. Ha az alpolgármestert az önkormányzati választáson települési képviselőnek nem választották meg, akkor az alpolgármesteri megbízatása a választás napjával megszűnik.  
  3. Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.

A jegyző, aljegyző

27.§


  1. A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége esetén, ill. tartós akadályoztatásuk esetére a jegyzői feladatok ellátásáról - legfeljebb hat hónap időtartamra- a hivatalnok az a közszolgálati dolgozója végzi, akinek a munkaköri leírásban szerepel.


  1. Amennyiben a jegyző, aljegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.

A Képviselő-testület Hivatala


28.§


  1. A hivatal a jegyző által elkészített SZMSZ szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást.

Közmeghallgatás


29.§


  1. A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – Közmeghallgatást tart.
  2. A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdetőtábláján, legalább 7 nappal előtte
  3. A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét
  4. Közmeghallgatás olyan fórum, ahol az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.
  5. A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

Záró rendelkezések



30.§


  1. A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
  2. Hatályát veszti a Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013. (VI.30.) önkormányzati rendelet és a Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról, juttatásairól szóló 4/2010.(X.11.) önkormányzati rendelet.