Békés Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/1998. (III.27.) önkormányzati rendelete
A HELYI JELENTŐSÉGŰ TERMÉSZETI ÉRTÉKEK VÉDELMÉRŐL
Hatályos: 2017. 07. 01Békés Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/1998. (III.27.) önkormányzati rendelete
A HELYI JELENTŐSÉGŰ TERMÉSZETI ÉRTÉKEK VÉDELMÉRŐL
2017-07-01-tól
BÉKÉS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA
KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
4/1998. (III. 27.)
r e n d e l e t e
A HELYI JELENTŐSÉGŰ TERMÉSZETI ÉRTÉKEK VÉDELMÉRŐL[1]
Békés Város Képviselő-testülete fontosnak tartja, hogy a város területén lévő - helyi jelentőségű - természeti értékeket megőrizze, ezért az 1996. évi LIII. tv. 24. §. (1) bek. b.) pontja előírásaival összhangban, a módosított 1990. évi LXV. tv. 16. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja. [2]
A védelem célja
1. §
(1) A védelem célja, hogy
a) meghatározza a különleges oltalmat igénylő és Békés város környezetkultúrájának fejlődése szempontjából védelemre érdemes természeti értékek, területek, tájak, azok sokféleségének védelemre értékes körét;
b) rendelkezzen a természeti értékek felkutatásáról, megőrzéséről, fenntartásáról, károsodásuk elhárításáról, valamint helyreállításáról;
c) a természetvédelem érdekei a településfejlesztés során fokozottan érvényesüljenek;
d) oktatás, ismeretterjesztés, tájékoztatás útján ismertté váljanak a védendő értékek.
A védelem tárgyai
2. §
(1) Békés Város Önkormányzata ezen rendelete 1. sz. mellékletében nyilvánítja védetté a helyi jelentőségű természeti területeket, valamint a tudományos, kulturális, esztétikai, oktatási, gazdasági és más közérdekből, valamint a biológiai sokféleség megőrzése céljából arra érdemes azon
a) vadon élő szervezeteket, életközösségeiket, továbbá termő-, tartózkodó-, élőhelyeiket;
b) régi hazai háziállat- és növényfajokat, fajtákat, változatokat;
c) természetes, természet közeli tájakat, tájrészleteket;
d) növénytelepítéseket, így különösen parkokat, arborétumokat, történelmi vagy botanikus kerteket és egyes növényeket, növénycsoportokat;
e) élőállat gyűjteményeket;
f) földtani képződményeket és alapszelvényeket, ásványokat, ásványtársulásokat, ősmaradványokat;
g) védett ásványok, ősmaradványok jelentős lelőhelyeit;
h) felszíni, felszínalaktani képződményt és barlangok felszínét;
i) álló- és folyóvizeket, így különösen tavat, patakot, mocsarat;
j) tipikus és ritka talajszelvényeket;
k) természethez kötődő kultúrtörténeti emlékeket,
melyek nem állnak országos védettség alatt.
(2) A rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza
a) a védetté nyilvánítás tényét, a természetvédelmi érték megnevezését,
b) terület esetében annak jellegét, kiterjedését, a védetté nyilvánítás indokát, természetvédelmi célját, a földrészletek helyrajzi számait, a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvényben meghatározott egyes korlátozások és tilalmak alóli esetleges felmentést, a természetvédelmi hatóság engedélyéhez, illetve hozzájárulásához kötött tevékenységek körét, lehetőség szerint a földrészlet határvonalának töréspont koordinátáit, valamint a természetvédelmi kezelési módokat, korlátozásokat és tilalmakat, továbbá az egyéb kötelezettségeket,
c) az Európai Közösségek jogi aktusaiban meghatározott védettségi kategóriába tartozás tényét.
(3)[3] A védetté nyilvánított területen biztosítani kell a védetté nyilvánítás előtt megkezdett közérdekű tevékenységnek – a közérdekű cél megvalósításához szükséges mértékű – folytatását.
3. §
(1)[4] Minden természetes és jogi személy, valamint más szervezet kötelessége a természeti értékek és területek védelme. Ennek érdekében a tőlük elvárható mértékben kötelesek közreműködni a veszélyhelyzetek és károsodások megelőzésében, a károk enyhítésében, következményeik megszüntetésében, a károsodás előtti állapot helyreállításában.
(2) A képviselő-testület folyamatos feladata e rendelet 1. §-ában foglalt feladatok végrehajtása.
A természeti érték védetté nyilvánítása, a védettség megszüntetése
4. §
(1) A természeti érték helyi védelme a védetté nyilvánítással jön létre.
(2) A védetté nyilvánításra, illetve annak megszüntetésére vonatkozó eljárás hivatalból vagy állampolgári jogon illetékmentesen előterjesztett javaslat alapján indulhat.
(3) A helyi védetté nyilvánítást a jegyző készíti elő. Az előkészítőnek a terület védetté nyilvánításának indokoltságát alátámasztó iratok megküldése mellett meg kell keresnie a Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóságot, hogy kívánja-e a terület országos jelentőségű védett természeti területté nyilvánítását.
(4) Az előkészítés során meg kell vizsgálni a védetté nyilvánítás indokoltságát, a védelem céljának megvalósításához szükséges intézkedéseket és a védelemhez szükséges feltételek, pénzügyi eszközök biztosíthatóságát, valamint a védelem várható következményét.
(5) Az előkészítés során a jegyző – az érdekeltek álláspontjában megismerése érdekében – egyeztető megbeszélést és a szükséghez képest helyszíni szemlét tart, amelyre – a kitűzött időpont előtt legalább 15 nappal – meghívja a javaslattevőt, valamennyi érdekelt hatóságot, továbbá mindazokat, akikre a védetté nyilvánításból jogok vagy kötelezettségek hárulnak, illetőleg akik jogos érdekét a védetté nyilvánítás közvetlenül érinti. Jelentős számú érdekelt esetében a meghívás történhet a hirdetménynek az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztésével is.
(6) A jegyző az egyeztető tárgyalásról jegyzőkönyvet és összefoglalót készít, amelyet a védetté nyilvánításra vonatkozó javaslattal együtt előterjeszt a képviselő-testülethez.
(7)[5] A védett természeti területet – szükség esetén – védőövezettel kell ellátni. A védőövezet kiterjedéséről, a védőövezetben a természetvédelmi hatóság engedélyéhez vagy hozzájárulásához kötött tevékenységek köréről a védettséget kimondó jogszabályban kell rendelkezni.
5. §
(1) Tilos a helyi jelentőségű védett természeti terület állapotát (állagát) és jellegét a természetvédelmi célokkal ellentétesen megváltoztatni.
(2) Helyi jelentőségű védett természeti területen lévő erdő elsődlegesen védelmi rendeltetésű. Helyi jelentőségű védett természeti területen lévő erdőben a fakitermelést vegetációs időszak alatt csak kivételesen indokolt esetben (pl. növény-egészségügyi okból), a jegyző hozzájárulásával lehet végezni.
(3) Helyi jelentőségű védett természeti területen
- tilos olyan épületet, építményt, nyomvonalas létesítményt, berendezést létesíteni vagy üzembe helyezni, amely annak jellegét és állapotát veszélyezteti, károsítja, vagy ott a tájképi egységet megbontja,
bondoskodni kell a vadon élő szervezetek, életközösségeik, a biológiai sokféleség fennmaradásához szükséges természeti feltételek, így többek között a talajviszonyok, vízháztartás megőrzéséről,
c) a terület vagy annak meghatározott része felett a természetvédelmi hatóság kezdeményezésére repülés számára tiltott vagy korlátozott légteret kell kijelölni.
(4) Helyi jelentőségű védett természeti területen a jegyző, mint természetvédelmi hatóság engedélye szükséges különösen:
a) kutatás, gyűjtés, kísérlet végzéséhez;
b) a gyep feltöréséhez, felújításához, felülvetéséhez, öntözéséhez, legeltetéshez, kaszáláshoz;
c) a terület helyreállításához, jellegének, használatának megváltoztatásához;
d) termőföldnek nem minősülő földterület rendeltetésének, termőföld művelési ágának a megváltoztatásához;
e) az erdőről és az erdő védelméről szóló törvény hatálya alá nem tartozó fa, facsoport, fasor, fás legelőn lévő fa kivágásához, telepítéséhez;
f) nád és más vízi növényzet égetéséhez, irtásához, aratásához, gyep- és parlagterület, tarló és szalma égetéséhez, valamint – a kijelölt és kiépített tűzrakó hely kivételével – erdőterületen tűz gyújtásához;
g) növényvédő szerek, bioregulátorok és egyéb irtószerek, valamint a talaj termékenységét befolyásoló vegyi anyagok felhasználásához;
h) horgászathoz;
i) közösségi és tömegsportesemények rendezéséhez, sportversenyhez, technikai jellegű sporttevékenység folytatásához;
j) járművel történő közlekedéshez, az arra kijelölt utak, az engedélyezett tevékenységek végzéséhez szükséges munkagépek, valamint a feladatukat ellátó – külön jogszabályokban erre feljogosított – személyek járművei kivételével.
(5) A kezelési terv meghatározhatja a helyi jelentőségű védett természeti területen folytatandó tevékenységnek azokat a feltételeit, amelyek teljesítése a (4) bekezdésben meghatározott engedély beszerzése alól mentesít.
(6)[6] Védett fasorban lévő, valamint egyes védett fák és cserjék természetes állapotának megváltoztatásához, kivágásához – országos jelentőségű védett fasor kivételével – a jegyző engedélye szükséges. A jegyző az engedélyről – a cserjék esetének kivételével – tájékoztatja az erdészeti hatóságot.
6. §
(1) Békés Város Önkormányzata a természeti érték vagy terület védettségét föloldja, ha annak fenntartását természetvédelmi szempontok a továbbiakban nem indokolják.
(2) A védettség feloldása során a védetté nyilvánításra vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell, azzal, hogy a helyi jelentőségű védett természeti terület védettségének feloldásához a Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság véleményét be kell szerezni.[7]
A helyi jelentőségű természeti értékek nyilvántartása
7. §
(1) A helyi jelentőségű védelem tárgyában született döntést meg kell küldeni:
a) az ingatlan vagy természeti érték tulajdonosának,
b) az érintett területek, utak, közművek fenntartóinak,
c) az építésügyi hatóságnak,
d) a Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóságának.
(2) A védelem alatt álló területet vagy természeti értéket táblával meg kell jelölni.
(3) A természeti értékek tudatformáló erejének elősegítésére azokat a helyi sajtóban, közművelődésben és közoktatásban ismertetni kell.
(4) A védett természeti értékekről a Polgármesteri Hivatal törzskönyvet vezet. A törzskönyvnek tartalmaznia kell:
- a védett érték megnevezését, fényképét,
- pontos helyét,
- tulajdonosának, kezelőjének, használójának a nevét,
- a védelemre javaslatot tevő nevét,
- a védelem indoklását,
- a védett érték kezelésének módját, a vonatkozó korlátozásokat, tiltásokat,
- a védelmet megállapító határozat számát, időpontját.
8. §
(1)[8] A jegyző természetvédelmi bírságot szab ki azzal szemben, aki tevékenységével vagy mulasztásával jelen rendelet előírásait megsérti.
(2) A természetvédelmi bírság nem mentesít a büntetőjogi, a szabálysértési, a kártérítési felelősség, valamint a tevékenység korlátozására, felfüggesztésére, tiltására, továbbá a helyreállításra vonatkozó kötelezettség teljesítése alól.
(3)[9] A helyi jelentőségű védett természeti terület esetén kiszabott természetvédelmi bírság az önkormányzat környezetvédelmi alapjának bevételi forrása.
9. §[10]
(1) Békés Város Önkormányzata valamennyi helyi jelentőségű védett természeti területre – az ott tevékenységet folytatókra kötelező erejű – kezelési tervet készít. A kezelési tervet 10 évenként felül kell vizsgálni.
(2) Békés Város Önkormányzata az illetékességi területén található helyi jelentőségű védett természeti területek fenntartására tervet készít. A tervnek az országos, a regionális tervekkel összhangban kell lennie. A tervek előterjesztéséhez a Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság előzetes véleménye szükséges. Az elfogadott önkormányzati természetvédelmi terv egy példányát meg kell küldeni a Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóságnak.
10. §
Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekre a természetvédelemről szóló 1996. évi LIII. tv. rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
11. §
(1) Az e rendelet mellékletében megjelölt kezelési utasításokat az ingatlan-nyilvántartásba mindenkor bejegyzett tulajdonosnak, kezelőjének kell teljesíteni.
(2)[11] A védelem tényét be kell jegyeztetni az ingatlan-nyilvántartásba, védettség feloldását követően a védettség tényét törölni kell. A bejegyzést, illetve annak törlését helyi jelentőségű védett természeti terület esetén a jegyző hivatalból kezdeményezi.
12. §
Az önkormányzat képviselő-testülete felkéri a társadalmi szervezeteket, intézményeket, valamint az egész lakosságot, hogy segítsék elő a rendeletben megfogalmazott célok és feladatok megvalósítását.
13. §
Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
B é k é s , 1998. március 26.
Pataki István s.k. Molnárné dr. Tarkovács Márta s.k.
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetésre került: 1998. március 27-én
1. sz. melléklet[12]
Védetté nyilvánított helyi természeti értékek
I. Egyedi védettségű természeti értékek:
1.) Páfrányfenyő (Ginkgo biloba) Széchenyi tér 8. sz. udvarán
2244. hrsz.
Becsült kora: 100 év
2.) Kocsányos tölgy (Quercus robur) Liget, Bagoly Étterem kertje
5636/5. hrsz.
Becsült kora: 120 év
3.) Kocsányos tölgyek (Quercus robur) 5 db Élővíz-csatorna
Csertölgy (Quercus cerris) 3 db Csók híd és Rendelőintézet
híd közötti szakaszán
2298/2. hrsz.
Becsült koruk: 80-100 év
4.) Kocsányos tölgyek (Quercus robur) 8 db Sportpálya
3917/1. hrsz.
Becsült koruk: 80-100 év
5.) Kocsányos tölgyek (Quercus robur) 6 db Sebők kert, volt Hidasháti ÁG
kísérleti telepe
081/3. hrsz.
Vetési István (Békés,Cseresznye u.22.)
Becsült koruk: 120-150 év
6.) Japán akác (Sophora japonica) Kossuth u. 16. sz. alatti Tüdőgondozó
udvarán 5580 hrsz.
Becsült kora: 80 év
7.) Kocsányos tölgy (Quercus robur) 1 db R. Nagy Sándorné
Tanya 28.
0289/4. hrsz.
Becsült kora: 150-200 év
8.) Mocsárciprus (Taxodium distichum) 2 db Diviczki János
Diviczki László
Békés, Alsó-körgát
10102/1. hrsz.
Becsült kora: 100-110 év
9.) Hegyi szilfák (Ulmus glabra) Pataki Lászlóné 0691/6. hrsz.
A fák becsült kora: 100-120, 120-150 év.
10.) Kettős-Körös-parti fehér nyár Magyar Állam, Kövizig, 0444/1. hrsz
(Populus alba) Becsült kora: 200 év
11.) Kettős-Körös-parti kocsányos tölgyek Horváth Péter (Békés, Fáy utca 8.)
(Quercus robur) 0404/1. hrsz, Becsült kora: 70 év
12.) Vadgesztenyék (Aesculus hippocastanum) 2 db 2240. és 2243. hrsz (Múzeum köz)
Becsült koruk: 80 év
13.) Lepényfa (Gelditsia triacanthos) Magyar Államvasutak Zrt. 4027/7. hrsz
Becsült kora: 60 év
14.) Magyar kőris (Fraxinus angustifolia
ssp pannonica) 2287. hrsz (Fáy utca) Becsült kora: 80-100 év.
15.) Douglasz-fenyő (Pseudotsuga mensiesii) Békési Református Egyházközség (Széchenyi Ezüstfenyő (Picea pungens) tér 21.), 17. hrsz Becsült koruk: 60-80 év.
16.) Kocsányos tölgy (Quercus robur) 6597. hrsz (Farkas Gyula Közoktatási Intézmény melletti terület) Becsült kora: 60-80 év
17.) Szürke nyarak (Populus canescens) 2 db 3917/1. hrsz (Sportpálya)
Becsült koruk: 70 év.
18.) Vénic szilfák (Ulmus laevis) 2 db 6914/2. hrsz. Becsült koruk: 80-100 év.
19.) Vénic szilfák (Ulmus laevis) 2 db 5643. hrsz. Becsült koruk: 80-100 év.
20.) Fehér fűz (Salix alba) 6910. hrsz. Becsült kora: 50-60 év.
21.) Fehér nyár (Populus alba) 0615. hrsz. Becsült kora: 100-110 év.
22.) Kocsányos tölgy (Quercus robur) 0473/2. hrsz. Becsült kora 120 év.
II. Helyi természetvédelmi terület[13]
1.) Békés, Csatárkert Békés Város déli belterületi
vadon élő szervezetek, határától az Élővíz-csatorna
életközösségek, bal oldali mederszéle, a gyulai
illetve élőhelyük védelme közút, és a Malomvégesi temető
melletti dűlőúttal szemben húzott
egyenes által határolt terület,
2013
/A 2014 hrsz. (Élővíz-csatorna vízfelülete) törölve a
13/2004. (IV. 30.) rendelettel
2017
2018
2019
9209
9360/1hrsz., [14]
5 ha. 1.267 m2
A terület az Európai Közösségek Tanácsának a természetes élőhelyek, valamint a vadon élő állat- és növényvilág védelméről szóló, 92/43 EGK. Irányelve szerinti védettségi kategóriája: az 1. cikk b. pontja szerinti természetes élőhely, közösségi szinten nem különleges természetvédelmi terület.
2.) Békés - Duzzasztómű Békés város keleti részén a Dánfoki
a Körös-vidéki flóra Üdülőteleppel határos Kettős-Körös
természetközeli bal partjának töltéslába, a szivattyúház
állapotának bemutatása tápcsatornája és az ártéri Doboz felé
eső meglévő Dánfoki szivornya által határolt ártéri terület
0722 hrsz., 8,31 ha terület térkép-
vázlat szerint
A terület az Európai Közösségek Tanácsának a természetes élőhelyek, valamint a vadon élő állat- és növényvilág védelméről szóló, 92/43 EGK Irányelve szerint közösségi szinten nem különleges természetvédelmi terület.
3.) Élővíz-csatorna belterületi szakasza Békés város belterületén a Fábián utcai
a Fehér-Körös holtág természetközeli hídtól a Csók utcai hídig tartozó terület
állapotának bemutatása az alábbi helyrajzi számokon:
2294, 2295/1, 2296/1, 2298/2,
2355, 5636/5, 5636/14, 5643, 6912,
6914/2.
(Békés Városközpont Szabályozási tervéről szóló 36/1999. (XII. 17.) KT számú rendelet 8. §. (6) bekezdésében szabályozott helyi védettség további fenntartása, kivéve a 2289. hrsz-t.)
A terület az Európai Közösségek Tanácsának a természetes élőhelyek, valamint a vadon élő állat- és növényvilág védelméről szóló, 92/43 EGK Irányelve szerint közösségi szinten nem különleges természetvédelmi terület.
4.) Vargahossza csatorna rosszerdei Békés város külterületén Rosszerdőn
szakasza a Fekete-Körös Holtág a Verebes-híd melletti 11212/1 hrsz-ú
természetközeli állapotának ingatlan bemutatása
A terület az Európai Közösségek Tanácsának a természetes élőhelyek, valamint a vadon élő állat- és növényvilág védelméről szóló, 92/43 EGK Irányelve szerint közösségi szinten nem különleges természetvédelmi terület.
A védett értékek fenntartása
1.) A helyi jelentőségű védett természeti érték fennmaradásának feltétele, megőrzésének módja elsősorban a gondozás és a rendeltetésnek megfelelő használat.
2.) A használat során a tulajdonosnak törekedni kell az értékek jó állapotban tartására, és az esetleges károsodások megelőzésére.
3.) A helyi jelentőségű védett ingatlan(ok) kapcsán telekalakítási tilalom, építési tilalom és korlátozás, valamint használati korlátozás rendelhető el.
4.) Ha az érték fenntartása a tulajdonos számára el nem várható mértékű kötelezettséget jelent, akkor annak gondozásához kérheti az önkormányzat támogatását.
5.) A helyi védelemben részesült természeti értékek tulajdonosai, kezelői, használói támogatására a költségvetésben elkülönített pénzalapot kell létrehozni, amelynek kezeléséről és felhasználásáról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
6.) A helyi védelem alatt álló természeti értéket veszélyeztető tevékenységet a polgármester 30 napig terjedő időtartamra megtilthatja, s e tiltást legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatja.
7.) A helyi védelem alatt álló területen a rendeletben előírtak teljesítésére történő kötelezés, valamint a közlekedés- és tartózkodáskorlátozás a polgármester hatáskörébe tartozik.
A helyileg védett természeti értékekkel kapcsolatos, e rendeletben megfogalmazott szabályok betartása mind az állampolgárok, mind a jogi személyek, mind pedig a jogi személyiséggel nem rendelkező társaságok kötelezettsége.
Egyedi védettségű természeti értékek kezelése
1. Páfrányfenyő (Ginkgo biloba)
A fa környezetében az életfeltételeket javítani kell. Ennek érdekében a fa korona vetületét célszerű lenne korláttal körülvenni, feltalaját megjavítani és füvesíteni. Ezzel biztosítani lehetne a fa számára kedvezőbb víz és talajlevegő ellátottságot. Amennyiben a fa körbeépítettsége tovább tart, úgy várható az idős, és értékes fa pusztulása.
2.3.4.5. Tölgyek (Quercus ssp)
Faápolási munkák tekintetében elsősorban a szárazgallyazás, valamint az odvak kezelése szükséges. A fák Békés város belterületén vannak, ezért díszítő értékük és a mikroklímára kifejtett hatásuk felértékelődik. Belterületi elhelyezkedésüknek köszönhetően megvédésük, bemutatásuk oktatás és idegenforgalmi szempontból viszonylag könnyen megoldható.
6. Japán akác (Sophora japonica)
A japán akác jelenleg jó egészségi állapotban van. Szabályos alakú lombkoronájának átmérője 20 m. Ágrendszerében csekély mértékben találhatók csupán száraz gallyak. A fa törzskörmérete 3,40 m. Törzse kétágú, ép. A fa jelen állapotában elsődleges feladatként kell tekinteni a szárazgallyazást, és az ezt követő fasebkezelést. A fát érintő, annak környezetében történő beavatkozások a természeti értéket nem károsíthatják. A város belterületén található intézményi zöldfelület részeként a japán akác könnyen megvédhető, bemutatása oktatás szempontjából megoldható.
7. Kocsányos tölgy (Quercus robur)
A természeti érték jelenleg jó, közepes egészségi állapotban van. Lombkoronájának felső harmadában szárazodás tapasztalható. Elsődleges feladatként kell tekinteni a szárazgallyazást, melyet fasebkezelés kövessen.
8. Mocsárciprus (Taxodium distichum)
A mocsárciprusok 2,05 m, illetve 2,12 m törzskörmérettel rendelkeznek. Az értékes, ritka növények nagyon jó egészségi állapotban vannak, mely az őket körülvevő nedves élőhely mikroklímájának, illetve a viszonylag háborítatlan környezetnek köszönhető. Lombkoronájukban száraz ágak nem találhatók. Vöröses színű, hámló kérgű törzsük és a fajtajelleget kitűnően mutató, térdszerűen kiemelkedő légzőgyökereik (ciprusbabák) épek. Elsődleges feladat a mocsárciprusok sértetlenségének biztosítása. A fák környezetének kezelése során azok lombkoronája, törzse, tartó és légzőgyökerei nem szenvedhetnek károsodást.
9. Hegyi szilfák(Ulmus Glabra)
A hegyi szilfák 3,4, illetve 2,62 törzskörmérettel rendelkeznek. Nagyon jó egészségi állapotban vannak, amely az őket körülvevő nedves élőhely mikroklímájának, illetve a háborítatlan környezetnek köszönhető. Elsődleges feladat a szilfák sértetlenségének a biztosítása. A fák környezetének kezelése során a gyökér, a törzs, a lombkorona nem szenvedhet károsodást.
10. Kettős-Körös-parti fehér nyár(Populus alba)
Fehér nyár körülbelül 200 éves. Lombkoronájában a száradó, nemkívánatos ágakat el kell távolítani, a csonkokat sebkezelni szükséges.
11. Kettős-Körös-parti kocsányos tölgyek (Quercus robur)
A tölgyek egészségi állapota jónak mondható. A száraz ágak eltávolítása szükséges, a munkálatok után sebkezelést kell végezni
12. Vadgesztenyefák (Aesculus hippocastanum)
A gesztenyék egészségi állapotuk jónak mondható, törzskörméretük 212 és 220 cm. A fák korából adódóan keletkező száraz ágakat el kell távolítani, mely munkálatok elvégzése után fasebkezelést kell végezni.
13. Lepényfa (Gelditsia triacanthos)
A lepényfa törzskörmérete 295 cm, egészségi állapota jó, viszonylag fiatal korából és szilárd szerkezetéből adódóan hosszú ideig beavatkozás nélkül fenntartható.
14. Magyar kőris (Fraxinus angustifolia ssp pannonica)
Törzskörméret: 282 cm. A fa jelenleg egészséges, azonban a kőrisek ettől a kortól kezdve gyorsan hanyatlásba kezdhetnek, ezért a fát a balesetek megelőzése érdekében fokozottan figyelemmel kell tartani.
15. Douglasz-fenyő(Pseudotsuga mensiesii) és ezüstfenyő (Picea pungens)
A Douglasz-fenyő törzskörmérete 205 cm, az ezüstfenyő törzskörmérete 152 cm. Rügypattanás előtt a fenyők alsó, elszáradt ágait a fatörzs palástjának síkjában le kell vágni, majd fasebkezelést kell végezni.
16. Kocsányos tölgy (Quercus robur)
A fa 213 cm törzskörmérettel rendelkezik. A tölgyfa egészségi állapota jó, viszonylag fiatal korából és szilárd szerkezetéből adódóan hosszú ideig beavatkozás nélkül fenntartható.
17. Szürke nyarak (Populus canescens)
A fák 337 cm és 275 cm törzskörmérettel rendelkeznek, egészségi állapotuk közepes. A nyárfák viszonylag gyenge faszerkezete miatt a keletkező száraz ágakat a balesetveszély megelőzése érdekében el kell távolítani.
18. Vénic szilfák (Ulmus laevis)
A fák egészségi állapota jó, törzskörméretük 241 és 262 cm. A kedvező mikroklíma miatt a fák beavatkozás nélkül hosszú ideig fenntarthatók.
19. Vénic szilfák (Ulmus laevis)
A fák törzskörmérete 220 és 236 cm, egészségi állapotuk jó. A kedvező mikroklíma miatt a fák beavatkozás nélkül hosszú ideig fenntarthatók.
20. Fehér fűz (Salix alba)
A fa egészségi állapota jó, törzskörmérete 336 cm. A keletkező száraz ágakat el kell távolítani és a kialakult sebeket fasebkezelővel kezelni szükséges.
21. Fehér nyár (Populus alba)
A fa 390 cm törzskörmérettel rendelkezik, egészségi állapota korához képest kiemelkedően jó. A kedvező mikroklímának köszönhetően a fa beavatkozás nélkül hosszú ideig fenntartható.
22. Kocsányos tölgy (Quercus robur)
A fa törzskörmérete 340 cm, egészségi állapota korához képest jó. A száraz ágakat el kell távolítani, ezzel egy időben az esetlegesen megjelenő sárga fagyöngy által fertőzött ágakat a fertőzés alatt fél-egy méterrel érdemes levágni, a keletkező sebeket kezelni szükséges. A munkálatok elvégzésével a fa várható élettartama növelhető.
1/A. melléklet
Békés, Csatárkert helyi természetvédelmi terület kezelési terve (Melléklet szerint)
1/B. melléklet
Békés-Duzzasztómű helyi természetvédelmi terület kezelési terve (Melléklet szerint)
Módosították a 8/2000. (II. 18.), 17/2003. (IX. 26.), 23/2003. (XI. 28.), 13/2004. (IV. 30.), 20/2004. (VI. 25.), 25/2004. (VII. 28.), 32/2004. (VIII. 27.), 39/2007. (VIII. 31.), 8/2008. (II. 29.), 38/2009. (X. 30.), 27/2012. (VIII. 31.), 20/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendeletek
Módosította a 39/2007. (VIII. 31.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 39/2007. (VIII. 31.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 39/2007. (VIII. 31.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 39/2007. (VIII. 31.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 39/2007. (VIII. 31.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 39/2007. (VIII. 31.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 39/2007. (VIII. 31.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 39/2007. (VIII. 31.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 39/2007. (VIII. 31.) önkormányzati rendelet.
Az 1. sz. mellékletet módosította a 8/2008. (II. 29.), 27/2012. (VIII. 31.) és a 20/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 20/2017. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 1. §-a.
Módosította a 38/2009. (X. 30.) önkormányzati rendelet.