Aszófő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati jelképekről és Aszófő településnév használatának rendjéről

Hatályos: 2022. 02. 16- 2022. 03. 07

Aszófő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati jelképekről és Aszófő településnév használatának rendjéről

2022.02.16.

Aszófő Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat jelképei

1. § Az önkormányzat jelképei, mint a település történelmi múltjára utaló díszítő szimbólumok: a címer és a zászló.

2. A címer leírása

2. § Az Önkormányzat címere álló, hegyes talpú pajzs kék mezejének pajzsfőjében lebegő, ötlevelű – a hermán szereplő stilizációval megjelenített – aranykorona, a község védőszentjének, Szent László szellemi örökségének szimbóluma. A kék mező: a legnagyobb tájegységben való létet, a Balatont reprezentálja. A pajzstalp zöld dombja és azon a 3 levelű hármas szőlőfürt a Balaton-felvidéken és itt kialakult ősi hagyományú szőlőművelési kultúrát és a minőségi termőhelyi adottságot jelképezi.

3. A települési címer és a pecsét használatának köre és szabályai

3. § Az önkormányzat címerét, mint díszítő és utaló jelképet használni lehet:

a) az önkormányzat körpecsétjén, amely pecsétnyomó, gumibélyegző. A pecsétnyomó esetében legkisebb 40 mm , gumibélyegző esetében legnagyobb 35 mm átmérőjű, megfelelő körirattal ellátva,

b) Az önkormányzat zászlaján és annak változatain,

c) Az önkormányzat szerveinek készített levélpapírok fejlécén, fejléces borítékján,

d) Az önkormányzat által kiadott díszokleveleken, emléklapokon, kitüntető vagy emlékérmeken;

e) A községháza épületének bejáratánál, tanácskozótermében, és más protokolláris célt szolgáló helyiségeiben, a polgármester és jegyző irodáiban,

f) Az önkormányzat intézményei bejáratánál és vezetőinek irodáiban,

g) Az önkormányzat és szervei által megjelentetett, a település életével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon,

h) A községbe vezető utak mellett levő táblán.

4. § (1) Az önkormányzat címerével ellátott körpecsét az önkormányzat és más bel-, illetve külföldi önkormányzatok közötti kapcsolatokban protokolláris célból, szerződések, megállapodások hitelesítésekor, valamint az önkormányzat belső működésével, és szervezeti felépítésével kapcsolatos rendelkezések, kitüntető oklevelek hitelesítésekor használható, kivéve azokat az eseteket, amikor a címer, a címeres körbélyegző használata kötelező.

(2) Ha a címer, a címeres körbélyegző használata kötelező, az önkormányzati címer, címeres körbélyegző egyidejűleg nem használható.

5. § (1) A 3. § (1) bekezdésének g) pontjában meghatározottakon kívül más jogi személy számára az általa készített kiadványokon vagy jellegzetes terméken az önkormányzat címerének használatát – kérelemre – e rendelet alapján a polgármester engedélyezheti.

(2) A címer használatára irányuló kérelmet illeték- és díjmentesen írásban lehet benyújtani a polgármester részére.

6. § (1) A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:

a) a kérelmező megnevezését, címét,

b) a címerhasználat célját,

c) az előállítani kívánt mennyiséget (darabszámot),

d) a címer előállításának anyagát,

e) terjesztés, illetve forgalomba hozatal esetén ennek módját,

f) a használat időtartamát,

g) a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát (rajzát, fényképmásolatát stb.),

h) a felhasználásért felelős személy megnevezését.

(2) A címer használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:

a) az engedélyes megnevezését és címét,

b) az előállítás anyagát,

c) az engedélyezett felhasználás célját,

d) az előállításra engedélyezett mennyiséget,

e) a felhasználás idejét, az engedély érvényességének időtartamát,

f) a terjesztés, a forgalomba hozatal módjára vonatkozó esetleges kikötéseket,

g) a címer felhasználásáért felelős személy megnevezését,

h) amennyiben a címer használatáért díjat kell fizetni, a díj összegét.

(3) A kiadott engedélyekről a képviselő-testület hivatala nyilvántartást vezet.

(4) Az engedély kiadását meg kell tagadni, ha a jelen rendelet 6. §‑ában foglaltak betartása nem biztosított, vagy a címer tervezett használata a település hírnevét sértené.

(5) A kiadott engedélyt a polgármester visszavonhatja, ha a címer használata az engedélyben foglaltaktól eltérően, vagy a település hírnevét- a címer szimbolikus jellegét sértő módon történik.

7. § (1) Az önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.

(2) Amennyiben nincs lehetőség az önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia stb.) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.

4. A zászló leírása

8. § (1) Az Önkormányzat zászlaja: 90-180 cm-es fekvő téglalap alakú, fehér selyem, rajta a rúdtól mért 1/3-tól, a rúddal párhuzamos hossztengelyben elhelyezett községi címerrel. Az önkormányzati zászlót 1 cm-es, nemzeti zászló színű szegély ékesíti, a nemzetünkhöz való tartozás kinyilvánításaként.

(2) Az önkormányzat zászlaja a községháza tanácskozótermében kerül elhelyezésre.

(3) Az Önkormányzat lobogója: 180 x 190 cm-es, ill. 2:1 arány álló téglalap, amelyben a címer a felső részben helyezhető el. Színe, szegélyezése a zászlóéval azonos.

(4) A polgármesteri vállszalag: olyan dísztárgy, amelynek ünnepi alkalmakon való viselése az Önkormányzat mindenkori polgármesterét, illetve távollétében az őt helyettesítő alpolgármestert, vagy korelnököt illeti meg. A bal vállon átvetve veendő fel úgy, hogy a címer a szív tájékára esik. Hosszúsága: 180 cm, szélessége 12,5 cm. Színei és kivitele, anyaga a zászlóéval azonos.

5. A zászló használata

9. § (1) A zászló lobogó formájában is használható. A zászló, lobogó, vagy annak méretarányos változatai használhatók:

a) hivatalos állami ünnepek alkalmával,

b) a község életében jelentős események, ünnepségek és rendezvények alkalmából, más hivatalos zászlókkal együtt,

c) a képviselő-testület ülései alkalmával önállóan az ülés helyszínén,

d) nemzeti, megyei, helyi gyászesemény alkalmával a fekete zászlóval együtt, félárbocra eresztve,

e) minden, a községgel összefüggő, az önkormányzat részvételével rendezett eseményen.

(2) A zászló előállításának engedélyezésére a címerre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

6. Településnév használatának szabályai

10. § (1) Aszófő községnek jogos, megalapozott érdeke fűződik ahhoz, hogy a település nevét méltatlanul és jogtalanul senki ne használja.

(2) Aszófő településnév és ennek bármely toldalékos formája csak önkormányzati engedéllyel használható:

a) létesítmény elnevezésében, cég- civil és bármely egyéb szervezet elnevezésben, üzleti nyomtatványon, védjegyen, szabadalom címében,

b) áruminta és áru jelzésen, emblémán, jelvényen, kiadványon, dísztárgyon és emléktárgyon, egyéb termékeken,

c) sajtótermék címfeliratában, internetes portál létrehozásához domain névben,

d) kulturális és egyéb szervezett rendezvény megnevezésében.

(3) Nem engedélyköteles:

a) az a névhasználat ami jogszabályon alapul,

b) az önkormányzat által alapított intézmények, gazdasági társaságok, egyéb szervezetek névhasználata.

(4) A településnév használatára irányuló kérelmet illeték- és díjmentesen írásban lehet benyújtani a polgármester részére.

(5) A településnév használatát csak azok kérhetik, akiknek székhelye vagy telephelye Aszófő településen van.

(6) A kérelemnek tartalmaznia kell:

a) a kérelmező megnevezését, címét,

b) a szervezet létesítő okiratának eredeti vagy másolati példányát,

c) a településnév tervezett használatának célját és módját,

d) a használat időtartamát.

(7) A névhasználatról szóló engedélynek tartalmaznia kell:

a) a jogosult megnevezését és székhelyét vagy telephelyét,

b) az engedélyezett névhasználat célját és módját,

c) az engedély érvényességének időtartamát,

d) az engedélyezett név felvételével és használatával kapcsolatos egyéb kikötéseket.

(8) A kiadott engedély érvényességi ideje szólhat:

a) a tevékenység folytatásának időtartamára,

b) a kérelmező működési idejének időtartamára,

c) meghatározott időpontig vagy feltétel bekövetkeztéig történő felhasználásra,

d) egy alkalomra,

e) határozatlan időre.

(9) Az engedély kiadása megtagadható:

a) ha a használat vagy annak célja, módja és körülményei Aszófő Község Önkormányzata vagy a település lakossága jogát, jogos érdekét sértené, vagy veszélyeztetné,

b) ha ugyanazon vagy hasonló tevékenység gyakorlásához már kiadásra került engedély vagy a nevet valaki jogszerűen használja,

c) ha a kérelmezőtől a korábban kiadott engedélyt vissza kellett vonni.

(10) A kiadott engedélyt vissza kell vonni, ha

a) a használat vagy annak célja, módja és körülményei Aszófő Község Önkormányzata vagy a település lakossága jogát, jogos érdekét sérti, vagy veszélyezteti,

b) az engedélyes Aszófő nevet nem az engedélyben meghatározott módon, formában, illetve célra használja.

(11) A kiadott engedélyt vissza lehet vonni, ha a felhasználó az engedélyben meghatározott feltételeket, előírásokat megsérti.

(12) A településnév használatának engedélyezéséről, az engedély elutasításáról, a névhasználat jogának megvonásáról a polgármester dönt. A kiadott engedélyekről a Képviselő-testület hivatala nyilvántartást vezet.

(13) A településnév használata nem engedélyezhető, ha a használat, az alkalmazás módja vagy körülményei a település érdekeit vagy a közízlést sérti.

(14) A névhasználat díjtalan.

(15) E rendelet hatálybalépése előtt felvett településnév használatát az engedélyező a jövőre nézve megtilthatja a (10) bekezdésben foglaltak szerinti.

7. Záró rendelkezések

11. § (1) Aszófő Község Önkormányzat 11/1995. (XII.20.) a község jelképeiről és a jelképek használatáról, a középületek, közterületek nemzeti ünnepeken való fellobogózásáról rendelete hatályát veszti.

(2) Az e rendelet hatályba lépése előtti megvalósuló névhasználat esetén a használó utólagos engedélyezés iránti kérelem benyújtására kötelezett közösségi internet és közösségi médiahasználat esetén.

(3) A képviselő-testület a jövőre nézve megtilthatja a névhasználatot, ha az az önkormányzat jogát vagy jogos érdekét sérti. Amennyiben a használó nem hagy fel a névhasználattal, az önkormányzat nevében a polgármester jogosult – szükség esetén bírósági úton – igényérvényesítéssel fellépni.

12. § Ez a rendelet 2022. február 16-án lép hatályba.