Kunszállás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete

Kunszállás Község Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 16

Kunszállás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 15.) önkormányzati rendelete

Kunszállás Község Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről

2022.02.16.

Kunszállás Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, - a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével - a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A RENDELET HATÁLYA

1. § E rendelet hatálya kiterjed Kunszállás Község Önkormányzata Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület) és szerveire, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre (a továbbiakban: intézmények).

II. Fejezet

A KÖLTSÉGVETÉSÉNEK VÉGREHAJTÁSÁVAL KAPCSOLATOS RENDELKEZÉSEK

A költségvetés főösszegei

2. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2022. évi költségvetése

a) kiadási főösszegét 1.177.135.375 Ft-ban

aa) költségvetési kiadások összegét 1.020.209.165 Ft-ban

ab) finanszírozási célú kiadások összegét 156.926.210 Ft-ban

b) bevételeinek főösszegét 1.177.135.375 Ft-ban

c) bevételeinek és a kiadások egyenlegét 0 Ft-ban

ca) működési célú bevételek összegét 339.132.786 Ft-ban

cb) felhalmozási célú bevételek összegét 15.400.000 Ft-ban

cc) finanszírozási bevételek összegét 150.081.185 Ft-ban

cd) maradvány összegét 672.521.404 Ft-ban

állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület megállapítja, hogy az (1) bekezdés c) pontjában szereplő költségvetési hiány 0 Ft , további intézkedést a rendelet elfogadása időpontjában nem igényel.

(3) A Képviselő-testület az intézmények önkormányzati támogatásának előirányzatát 150.081.185 Ft-ban állapítja meg.

A költségvetési főösszegek részletezése

3. § (1) Kunszállás Község Önkormányzatának 2022. évi összevont költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban az 1., 5. és 6. melléklet tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 2., 3. és 4. mellékletek szerint hagyja jóvá.

(3) A Képviselő-testület a költségvetési év azon fejlesztési céljait, amelyek megvalósításához adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik szükségessé, az 22. és 23. melléklet szerint hagyja jóvá.

(4) A Képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi beruházási és felújítási előirányzatait- beruházásonként, felújításonként- a 7. és 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(5) Az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.

(6) A Képviselő-testület az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek 2022. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait jogcímenként, feladatcsoport, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20. és 21. mellékletek szerint hagyja jóvá.

Az átmeneti időszak gazdálkodásának bevételei és kiadásai

4. § A Képviselő-testület 2022. évi átmeneti gazdálkodásáról szóló önkormányzati rendeletet nem alkotott.

Finanszírozási bevételek és kiadások és az ezekkel kapcsolatos hatáskörök

5. § (1) A Képviselő-testület úgy dönt, hogy esetleges likviditás biztosítása céljából éven belül igénybe vehető folyószámlahitel keretösszegét szükség esetén, soron kívüli ülésen állapítja meg

(2) A Képviselő-testület úgy dönt, hogy az (1) bekezdésben foglaltak szerint jár el fejlesztési célra igénybe vehető áthidaló kölcsön esetében is.

(3) A Képviselő-testület az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit – az adósságot keletkeztető ügyletek futam idejének végéig vagy a kezesség érvényesíthetőségéig – és a saját bevételeinek várható összegeit az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek megállapításáról szóló önkormányzati határozat szerint állapítja meg.

Általános és céltartalékok és a felhasználásukhoz kapcsolódó hatáskörök

6. § A Képviselő-testület az önkormányzat kiadásai között általános tartalékként 53.618.448 Ft-ot állapít meg.

Tárgyéven túli év kiadási előirányzata terhére történő kötelezettségvállalás szabályai

7. § Tárgyéven túli év kiadási előirányzata terhére történő kötelezettségvállalásra

a) az önkormányzat esetében a Képviselő-testület által megállapított kiadási előirányzattal,

b) európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló projektek esetében a 9. mellékletben szereplő kiadási előirányzattal,

c) az intézmények esetében a tárgyévi költségvetés kiadási előirányzataival megegyező mértékig kerülhet sor.

Likviditáskezelés

8. § Az Önkormányzat a várható bevételek és az időszak elején rendelkezésre álló pénzkészlet együttes összegének alapulvételével a teljesíthető kiadásokról havi ütemezésű finanszírozási tervet, valamint a költségvetési rendelet elfogadását követően likviditási tervet készíthet.

9. § Az Önkormányzat helyi adó beszedési alszámláin, a pótlék és bírság beszedési alszámlán a negyedév végén rendelkezésre álló összeget a következő munkanapon az Önkormányzat fizetési számlája javára kell utalni, figyelemmel az adószámlák közötti átutalások és adó-visszatérítések teljesíthetőségére. Az egyéb bevételek számlán rendelkezésre álló összeget legkésőbb a tárgyhót követő hónap 10. napjáig kell az Önkormányzat fizetési számlája javára utalni. Az év végén a fenti számlák csak 0 Ft egyenleget mutathatnak.

10. § A tárgyévet követő években esedékes adósságszolgálatból eredő fizetési kötelezettség teljesítésének biztosítása érdekében tett intézkedések eredményeként jelentkező pénzügyi többletet és az egyszeri bevételeket betétszámlára kell helyezni.

A gazdálkodás szabályai

11. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival rendelkeznek.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4) A közös önkormányzati hivatal az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában köteles naprakész nyilvántartást vezetni.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

12. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső belső ellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

Vegyes rendelkezések

13. § A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, hogy az Önkormányzat által fejezeti kezelésű előirányzatokra vagy költségvetési támogatásra benyújtandó támogatási igény esetében – a pályázat benyújtását jóváhagyó, és a saját forrás biztosításáról szóló külön Képviselő-testületi döntés nélkül – az Önkormányzat nevében előzetesen nyilatkozzon a saját forrás biztosításáról azzal, hogy nyertes pályázat esetén a támogatási szerződés megkötéséhez Képviselő-testületi döntés szükséges.

14. § Az alaptevékenység ellátásához rendelkezésre álló kapacitáskihasználás körébe tartozó tevékenységekhez kapcsolódóan költségkalkulációt kell készíteni. Veszteséges tevékenység nem folytatható. Költségvetési támogatásból nem finanszírozható a szakmai alaptevékenységen felül – a rendelkezésre álló kapacitás igénybevételével – végzett tevékenység.

III. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSÉNEK VÉGREHAJTÁSÁVAL KAPCSOLATOS RENDELKEZÉSEK

Előirányzatok módosítása, átcsoportosítása a Polgármesterre átruházott hatáskörben

15. § (1) A Polgármester a forrásfelhasználásról az 1. mellékletben szereplő előirányzatának értékéig jogosult dönteni esetenként 500.000 Ft értékhatárig. Döntéséről a költségvetési rendelet soron következő módosítása alkalmával tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(2) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására a működési és a felhalmozási célú támogatások, a működési és a felhalmozási célú átvett pénzeszközök módosított előirányzatán felül pénzügyileg teljesült összeg erejéig, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra.

Az Önkormányzat és Intézményei előirányzatának módosítása a Képviselő-testület hatáskörében

16. § Negyedévente felül kell vizsgálni az intézmények működési kiadásainak teljesítését, különös tekintettel az áremelkedésekre és a jogszabályi módosításokból származó többletkiadásokra. Ennek megfelelően kezdeményezni kell a szükséges előirányzat módosítást.

17. § A közhatalmi bevételek, intézményi működési bevételek és felhalmozási bevételek módosított előirányzatán felüli többletbevételüket a Képviselő-testület előzetes engedélyével használhatják fel. Az intézmények a többletbevétel felhasználására irányuló kérelmüket a Polgármesterhez nyújtják be. A Képviselő-testület a többletbevétel felhasználásának engedélyezéséről a költségvetési rendelet módosítása során dönt.

18. § (1) Azon pótelőirányzatok esetében, amelyek forrása pályázati támogatás, a pótelőirányzatnak az érintett intézmény költségvetésében történő biztosítására csak a pályázat elbírálását követően, a megítélt támogatás összegének erejéig kerülhet sor.

(2) Az (1) bekezdés szerinti forrás illetmény- vagy munkabéremelésre, a meglévő létszám határozatlan időre szóló foglalkoztatással történő növelésére abban az esetben használható fel, és az (1) szerinti többletbevétel ilyen célú felhasználására is csak abban az esetben adható engedély, ha a forrás tartós és a következő évben a költségvetési szerv költségvetésében eredeti előirányzatként megtervezi.

(3) A kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajtható végre, de az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve, ha a Képviselő-testület azt engedélyezi az előirányzatok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt.

(4) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

19. § A beruházási kiadások, felújítások előirányzatának módosítása működési költségtöbbletet nem okozhat. A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosítások többlet-támogatási igényt sem a tárgyévi költségvetésben, sem az azt követő években nem eredményezhetnek.

Személyi juttatások előirányzatával kapcsolatos rendelkezések

20. § (1) Az intézmények a személyi juttatások előirányzatának átmeneti megtakarítása terhére tartós kötelezettséget nem vállalhatnak. A személyi juttatások előirányzata felett a kötelezettségvállalási jogkörrel rendelkező intézmény vezetője – e jogkörében eljárva – a Képviselő-testület döntésével megvalósuló feladatváltozás miatt megüresedett álláshelyeket nem töltheti be, az ehhez kapcsolódóan jelentkező megtakarításokat még átmenetileg sem használhatja fel.

(2) Az intézmények a személyi juttatások, a munkaadókat terhelő járulékok és a szociális hozzájárulási adó előirányzatain jelentkező maradvány összegének más kiemelt előirányzatra való átcsoportosítását kezdeményezhetik, azonban a megtakarítások a hatályos jogszabályokat figyelembe véve csak együtt, egymással arányosan módosíthatóak.

(3) Minden olyan esetben, ahol a jogszabály nem alanyi jogon járó illetménypótlékról, illetménykiegészítésről és kereset-kiegészítésről, valamint juttatásokról rendelkezik, az intézmény vezetője annak megállapítása előtt – a fedezet biztosítása érdekében – köteles a Polgármester előzetes hozzájárulását kérni.

IV. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

21. § Ez a rendelet 2022. február 16-án lép hatályba.

22. § E rendelet rendelkezéseit 2022. január 1-jétől kell alkalmazni.