Vásárosnamény Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 16.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 02. 17- 2022. 09. 30

Vásárosnamény Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (II. 16.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről

2022.02.17.

Vásárosnamény Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2), 34. § (2) bekezdéseiben, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdésében, valamint Magyarország központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 58. § (6) és 74. § (3) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában biztosított feladatkörében eljárva, a Pénzügyi Bizottság írásos véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságaira, a Vásárosnaményi Közös Önkormányzati Hivatalra (továbbiakban: Vásárosnaményi KÖH) és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2022. évi költségvetését:

a) költségvetési bevételeinek főösszegét 2 340 151 490 Ft-ban, ebből:

aa) a működési bevételek összegét 2 218 853 204 Ft-ban,

ab) a felhalmozási bevételek összegét 121 298 286 Ft-ban;

b) költségvetési kiadásainak főösszegét 3 153 326 147 Ft-ban, ebből:

ba) működési kiadások összegét 2 374 971 324 Ft-ban,

bb) felhalmozási kiadások összegét 778 354 823 Ft-ban;

c) költségvetési egyenlegét -813 174 657 Ft-ban, ebből:

ca) működési célú hiányát 156 118 120 Ft-ban,

cb) felhalmozási célú hiányát 657 056 537 Ft-ban

hagyja jóvá.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.

(3) A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 1.1.,1.2.,1.3. mellékletek részletezik.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. és a 3. melléklet részletezi.

(5) A költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.

(6) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési pénzmaradványának igénybevételét rendeli el. Működési hiányon külső finanszírozású működési célú költségvetési hiányt kell érteni.

(7) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételeinek 20%-át meg nem haladó, de legfeljebb 10 millió forint összegű fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből vagy az előző év(ek) költségvetési pénzmaradványának igénybevételével történik.

3. A költségvetés részletezése

3. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2022. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

a) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből és kezességvállalásaiból fennálló kötelezettségeit a 4. melléklet részletezi.

b) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához az 5. melléklet tartalmazza.

c) Az Önkormányzat 2022. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 6. melléklet részletezi.

d) A normatív hozzájárulásokat jogcímenként a 7. melléklet mutatja be.

e) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 8. melléklet szerint határozza meg.

f) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásainak felújításonkénti részletezését a 9. melléklet szerint határozza meg.

g) Az Önkormányzat által nyújtott céljellegű és egyéb támogatásokat a 10. melléklet szerint hagyja jóvá államháztartáson kívülre, és államháztartáson belülre megosztásban.

h) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket a 11. melléklet részletezi.

i) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati szinten való megoszlását a 12. melléklet részletezi azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 12.1.,12.2.,12.3. mellékletek részletezik.

j) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások költségvetési szervek összesen való megoszlását a 13. melléklet részletezi azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 13.1.,13.2.,13.3. mellékletek részletezik.

k) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások költségvetési szervenkénti megoszlását, valamint az éves (engedélyezett) létszám-előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 14. melléklet,15. melléklet,16. melléklet,17. melléklet, 18. mellékletek szerint határozza meg.

4. § (1) Az Önkormányzat a kiadások között 315 284 450 Ft általános, 9 186 182 Ft céltartalékot állapít meg.

(2) Az általános tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület esetileg 5.000.000 Ft összegig a Polgármesterre ruházza át, 5.000.000 Ft összeg fölött a Képviselő-testület dönt. Hitelfelvételről a Képviselő-testület dönt.

5. § Az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2022. évben engedélyezett létszámát 214 főben, a közfoglalkoztatottak létszám-előirányzatát 26 főben, a mindösszesen létszámot 240 főben állapítja meg a Képviselő-testület.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

6. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző a felelős.

(2) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(3) Az intézmények tevékenységük során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni. A kiadások a bevételek teljesülési ütemére tekintettel teljesíthetők. A saját bevételből tervezett kiadás teljesítésére bevételi elmaradás esetén, annak mértékéig nem vállalható kötelezettség.

(4) Fizetési kötelezettséget a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig lehet vállalni és a kifizetéseket is ezen összeghatárig lehet teljesíteni. Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el.

(5) A költségvetési szerveknél a tárgyévben keletkezett bérmegtakarítás terhére jutalom év közben nem fizethető. Ez alól kivételt képez a jogszabály által előírt, kötelezően fizetendő jubileumi jutalom kifizetése. A polgármester előzetes hozzájárulásával - kivételes esetben - a költségvetési szerv vezetője állapíthat meg jutalmat.

(6) A költségvetési szerv szellemi és anyagi infrastruktúrájának magáncélú igénybevétele esetén köteles térítést előírni, a felhasználás,- az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével.

(7) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az Önkormányzat a költségvetési szervnél önkormányzati biztost jelöl ki.

7. § (1) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a Polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(2) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselőt-testület gyakorolja.

8. § (1) A Képviselő-testület a költségvetési szervek vezetői részére 2022. december 31-ig az alábbi illetménykiegészítésre biztosít fedezetet az érintett intézmények költségvetésében:

a) ha a magasabb vezetői megbízás ideje az 5 évet meghaladja, úgy a vezető garantált illetményének 10%-a,

b) ha a magasabb vezetői megbízás ideje a 10 évet meghaladja, úgy a vezető garantált illetményének 20%-a erejéig.

(2) Az intézményvezető-helyettesek illetményének megállapításához – az (1) bekezdésben meghatározott rendező elv alapján, az abban meghatározott mérték 50%-a erejéig – a Képviselő-testület az érintett intézmények költségvetésében szintén fedezetet biztosít.

9. § (1) Az Önkormányzat saját forrásai terhére – a Vásárosnaményi KÖH-nél foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően – az illetményalapot 66 800 Ft-ban állapítja meg.

(2) A Képviselő-testület a Vásárosnaményi KÖH köztisztviselői részére cafetéria juttatás keretében személyenként nettó 400.000 Ft összegben biztosít keretet, melyet összevontan a személyi juttatások előirányzatai tartalmaznak.

10. § (1) A Képviselő-testület – a Céltartalékok terhére - a Szociális, Egészségügyi és Művelődési Bizottság részére 1.200.000 Ft összegű keretösszeget biztosít támogatásokra.

(2) A Képviselő-testület elrendeli, hogy a Szociális, Egészségügyi és Művelődési Bizottság által adott támogatásoknak, pénzeszköz átadásoknak írásos megállapodáson kell alapulniuk.

(3) A támogatásokat 200.000 Ft összeghatár felett a www.vasarosnameny.hu önkormányzati honlapon közzé kell tenni.

5. Az előirányzatok módosítása

11. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok között átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai – a (4)–(6) bekezdésekben foglalt kivételekkel - saját hatáskörben módosíthatók a kiemelt kiadási előirányzatokon belül, és egymás között átcsoportosíthatók.

(4) Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője az intézmény éves előirányzatának megváltoztatását csak a pénzügyi és gazdasági feladatainak ellátását végző Vásárosnaményi KÖH – mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv – vezetője útján kezdeményezheti a Képviselő-testületnél.

(5) Az intézmények részére engedélyezett létszám és a személyi juttatások előirányzatának megváltoztatására év közben csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

(6) A költségvetési szerv kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve, ha az irányító szerv azt engedélyezi az előirányzatok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt. A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(7) A költségvetési szerv vezetője a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változtatását az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig (február 28-ig), december 31-ei hatállyal, – írásban, szöveges indoklással a jegyzőnek köteles bejelenteni.

(8) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a normatív hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követő legközelebbi – szükség esetén rendkívüli - ülésre a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(9) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a Polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(10) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, valamint a munkamegosztási megállapodásban foglalt előirányzatok felett rendelkező önállóan működő költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat-túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. A gazdálkodás szabályai

12. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a 12/2013. (II. 14.) számú önkormányzati határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) A Vásárosnaményi KÖH– mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv - által az önállóan működő költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet az önállóan működő költségvetési szerv érdekében használ fel.

(4) A Vásárosnaményi KÖH Pénzügyi-és Gazdálkodási Osztályának Osztályvezetője látja el valamennyi önállóan működő költségvetési szerv esetében a pénzügyi ellenjegyzési feladatokat.

(5) Az önállóan működő költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(6) A Vásárosnaményi KÖH, valamint a hozzá tartozó költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

13. § (1) A Képviselő-testület az éves költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót a 150/2009. (IX. 30.) Kt. számú határozatában foglaltak szerint felülvizsgálja és jóváhagyja.

(2) A Képviselő-testület a költségvetési szervet az éves elemi költségvetési beszámoló értékeléséről és jóváhagyásáról, az általa szükségesnek tartott intézkedésekről a pénzmaradvány jóváhagyásának időpontjáig írásban értesíti.

(3) A költségvetési szerv pénzmaradványából az irányító szervet illeti meg:

a) a végleges feladatelmaradás miatti összeg,

b) a normatív támogatások jogosultságot meghaladó többlete,

c) az irányító szerv költségvetéséből meghatározott célra rendelkezésre bocsátott, áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli összeg,

d) az engedélyezett létszámnövekedéssel összefüggésben jóváhagyott előirányzat-növekményből a létszámfeltöltés elmaradása miatt fel nem használt összeg,

e) a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány.

(4) A Képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.

(5) A pénzmaradvány költségvetési szervet meg nem illető összegét a költségvetési szervnek a pénzmaradvány jóváhagyását követő 8 napon belül az önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára kell az érintett előirányzatok módosítása mellett befizetnie.

(6) Amennyiben a 2021. évi normatív állami hozzájárulás elszámolásakor az Önkormányzatot az állami költségvetés javára visszafizetési kötelezettség terheli valamely intézmény vonatkozásában, annak összegével az érintett költségvetési szerv 2021. évi feladattal nem terhelt pénzmaradványát csökkenteni kell.

14. § A költségvetési szervek pénzellátásáról a Polgármester a Vásárosnaményi KÖH Pénzügyi és Gazdálkodási Osztályán keresztül köteles gondoskodni a jelen rendelet előirányzatainak figyelembe vételével, időarányosan, minden hó utolsó munkanapjáig.

15. § (1) A Környezetvédelmi Alap (a továbbiakban: KA) számláján lévő összeg felhasználásáról a Képviselő-testület a 2022. évi Környezetvédelmi Ütemterv meghatározása keretében dönt.

(2) A KA tárgyévi további felhasználásáról – a KA zárszámadásban jóváhagyott összege erejéig - a Városfejlesztési és Üzemeltetési Bizottság javaslata alapján a Képviselő-testület dönt.

(3) Az elkülönített számlán kezelt Lakásalap (a továbbiakban: LA) bevételeit csak a lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló törvény rendelkezései szerint lehet felhasználni, bevételei más célra – véglegesen – nem vonhatók el. A más célú ideiglenes felhasználást – visszapótlási kötelezettség határidőhöz kötött egyidejű előírása mellett – a Képviselő-testület külön döntésével engedélyezheti. Az Alap fel nem használt részét a következő évben az Alap bevételeként kell tervezni.

(4) A felhasználási célok meghatározásáról – az Önkormányzat gazdasági programjával, a településfejlesztési, illetve rendezési tervekkel, az adott évre vonatkozó elfogadott önkormányzati költségvetési rendelettel, valamint az aktuális pályázati lehetőségekkel összhangban a Pénzügyi Bizottság, valamint a Városfejlesztési és Üzemeltetési Bizottság javaslata alapján – évente a Képviselő-testület jogosult dönteni.

(5) Az Alap felhasználásáról – a zárszámadás előterjesztésekor –, míg az előírt visszapótlás teljesítéséről a meghatározott határidő lejártát követően a Polgármester köteles a Képviselő-testületet részletesen tájékoztatni.

(6) Az Alappal kapcsolatos adminisztratív feladatokat a Vásárosnaményi KÖH Pénzügyi és Gazdálkodási Osztálya végzi.

7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

16. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek gazdálkodásának ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat esetében a Jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Beregi Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a Jegyző köteles gondoskodni.

8. Záró és vegyes rendelkezések

17. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.