Tiszacsege Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2004. (V. 3.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati biztosról

Hatályos: 2004. 05. 03

Tiszacsege Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2004. (V. 3.) önkormányzati rendelete

az önkormányzati biztosról

2004.05.03.

Tiszacsege Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdése által biztosított jogkörében eljárva, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) 98. § (6) bekezdésében és az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (Vhr.) 153. §-ában meghatározott rendeletalkotási kötelezettségének eleget téve az önkormányzati biztos kirendelésének és működésének szabályait az alábbiak szerint állapítja meg.

A rendelet hatálya

1. § E rendeletet Tiszacsege Város Önkormányzata felügyelete alá tartozó költségvetési szervek tekintetében kell alkalmazni.

Önkormányzati biztos kirendelése

2. § (1) Az 1. §‑ban megjelölt szervek vezetői minden hó 5. napjáig írásban kötelesek bejelenteni a Polgármesteri Hivatal Költségvetési és Pénzügyi Irodájának a költségvetési szervnél meglevő, elismert tartozásállományt, tartozásonként kimutatva annak értékét és a tartozás időtartamát.

(2) A költségvetési szerv vezetője az (1) bekezdés szerinti bejelentéstől függetlenül haladéktalanul köteles az önkormányzati biztos kirendelését a polgármesternél kezdeményezni, ha a költségvetési szerv elismert tartozásállománya a 3. §‑ban meghatározott mértéket eléri.

3. § A képviselő-testület a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez önkormányzati biztost a Vhb-ben meghatározott esetben köteles kirendelni.

4. § (1) Amennyiben az önkormányzati biztos kirendelését a Vhr. 153. § (3) bekezdésben meghatározottak közül bárki kezdeményezi, s az önkormányzati biztos kirendelésének 3. §‑ban meghatározott feltételei igazoltan fennállnak, a polgármester haladéktalanul köteles nyilvános pályázatot kiírni az önkormányzati biztosnak kijelölhető személyek jelentkezése céljából.

(2) Amennyiben a költségvetési szerv az Országos Egészségügyi Pénztár (OEP) finanszírozási körébe tartozik, és az OEP adósságrendezési eljárást nem kért, a polgármester a kezdeményezés benyújtását követően a pályázat kiírása előtt köteles az OEP előzetes véleményének beszerzéséről gondoskodni.

Pályázati eljárás

5. § (1) A 4. § (1) bekezdés szerinti pályázati felhívást a Hajdú-Bihari Naplóban kell közzé tenni.

(2) A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell:

a) az érintett költségvetési szerv nevét, címét,

b) a költségvetési szerv tartozásállományát,

c) a pályázat benyújtásának feltételeit és azok igazolásának módját,

d) a megbízás várható időtartamát és azon okok felsorolását, melyek a megbízás időtartamának eltelte előtt a szerződés megszüntetését eredményezhetik,

e) a pályázat beérkezésének határidejét,

f) az önkormányzati biztos kijelölésére vonatkozó döntés meghozatalának határidejét.

(3) A pályázatok benyújtásának határidejét úgy kell megállapítani, hogy az ne legyen kevesebb, mint a megjelenéstől számított 8 nap, de ne legyen több, mint 15 nap. A beérkezés időpontját naptári nap szerint kell meghatározni.

6. § (1) A beérkezett pályázatokat a pénzügyi bizottság előzetesen véleményezi, majd javaslattal ellátva a képviselő-testület elé terjeszti.

(2) A képviselő-testület az önkormányzati biztos kijelölésére vonatkozó döntését legkésőbb a kezdeményezést követő 30 napon belül köteles meghozni.

(3) Az önkormányzati biztos kijelöléséről szóló képviselő-testületi határozatban rögzíteni kell:

a) a kijelölt önkormányzati biztos nevét,

b) a megbízás időtartamát;

c) a díjazásra vonatkozó rendelkezéseket, ide értve az esetleges költségtérítéseket is.

(4) Az önkormányzati biztos kijelölésével és működésével kapcsolatos valamennyi költség a képviselő-testületet terheli.

7. § (1) A képviselő-testület által kijelölt önkormányzati biztossal a polgármester köt szerződést, és megbízólevéllel látja el. A megbízólevél tartalmazza:

a) az érintett költségvetési szerv megnevezését, székhelyét,

b) a megbízás időtartamát,

c) az önkormányzati biztos feladatait és jogkörét,

d) A szerződés tartalmazza továbbá:

e) a díjazásra és a költségek megtérítésére vonatkozó rendelkezéseket, azok elszámolásának, kifizetésének módját;

f) azon okok kikötését, melyek a szerződésben meghatározott időtartam eltelte előtt a szerződés megszüntetését eredményezhetik.

Az önkormányzati biztos jogai és kötelességei

8. § (1) Az önkormányzati biztos a költségvetési szerv gazdálkodásával összefüggésben jogosult:

a) a költségvetési szerv vezetőjétől és valamennyi dolgozójától írásban és szóban tájékoztatást kérni,

b) a költségvetési szerv valamennyi okmányába betekinteni, arról másolatot vagy kivonatot készíteni,

c) a költségvetési szerv valamennyi helyiségébe belépni,

d) meghatározni a kötelezettségvállalás, az utalványozás, az ellenjegyzés és érvényesítés megbízásának időtartama alatti eljárási szabályait,

e) a kötelezettségvállalás, utalványozás ellenjegyzését megtagadni, ha azzal nem ért egyet,

f) szakértőt igénybe venni.

(2) Az önkormányzati biztos a költségvetési szerv gazdálkodásával összefüggésben köteles:

a) a költségvetési szerv gazdálkodását, jogszabályokban előírt feladatainak ellátását figyelemmel kísérni megbízatásának időpontjától,

b) feltárni azokat az okokat, melyek a tartós fizetésképtelenséghez vezettek, ennek alapján azonnali végrehajtásra irányuló intézkedési tervet készíteni,

c) intézkedéseket kezdeményezni a tartozásállomány felszámolására, a gazdálkodás egyensúlyának biztosítására, a követelések behajtására és ezek ütemezésére, oly módon, hogy azok az alaptevékenység ellátását ne akadályozzák, s ezek érdekében részt venni az adóhatósággal, társadalombiztosítási szervekkel, a vám-és pénzügyőrség szerveivel, továbbá a szállítókkal folytatott egyeztető tárgyalásokon,

d) intézkedési tervet kidolgozni – a költségvetési szervvel és a képviselő-testülettel együttműködve – a gazdálkodás, feladatellátás hosszú távú ésszerűsítésére,

e) kezdeményezni a költségvetési szerv vezetőjének valamint gazdasági vezetőjének a munkából való felfüggesztését illetve felmentését, ha megállapítható, hogy a tartozás nekik felróható ok miatt jött létre

f) a titoktartás kötelezettségére vonatkozó szabályokat betartani.

(3) A (2) bekezdésben foglaltakon túlmenően az önkormányzati biztos köteles

a) tevékenységéről a polgármestert és a képviselő-testületet havonta írásban tájékoztatni,

b) haladéktalanul tájékoztatni a polgármestert, amennyiben munkáját a költségvetési szerv részéről bárki akadályozza,

c) haladéktalanul tájékoztatni a polgármestert és a képviselő-testületet, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek,

d) haladéktalanul tájékoztatni a polgármestert és a képviselő-testületet a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény 4. § (2) bekezdésében foglalt helyzet fennállása esetén, s egyidejűleg javaslatot tenni a fizetési kötelezettség rendezéséhez szükséges intézkedések megtételére.

e) A kincstári biztos megbízatásának megszűnésekor záró értékelést köteles készíteni, amelyet intézkedési tervvel együtt kell elfogadni a képviselő-testület ülésén az érintett intézmény részvételével.

9. § A költségvetési szerv vezetője köteles:

a) az önkormányzati biztos jogai érvényesítését elősegíteni,

b) az önkormányzati biztos részre a költségvetési szerv épületeibe, helyiségeibe való bejutást lehetővé tenni,

c) az önkormányzati biztos munkavégzéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeket biztosítani.

Záró rendelkezések

10. § (1) E rendelet 2004. év május hó 3. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Tiszacsege Város Önkormányzati Képviselő-testületének 7/1997. (V. 06.) KT. sz. rendelete hatályát veszti.


Tiszacsege, 2004. április 28.



Németh József
polgármester



Füzesiné Nagy Zita
jegyző


Kihirdetési záradék:
A rendelet 2004. május 3. napján kihirdetésre került.

Tiszacsege, 2004. május 3.

Füzesiné Nagy Zita
jegyző