Váralja Község Önkormányzati Képviselő-testülete 2/2020 (III.11.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2022. 03. 10- 2022. 04. 30

Váralja Község Önkormányzati Képviselő-testülete 2/2020 (III.11.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2022.03.10.

Váralja Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk. (1) bekezdés a.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) – (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

A települési önkormányzat elnevezése, székhelye

1. §1 (1a) Váralja települési önkormányzatának megnevezése: Váralja Község Önkormányzata.

(2) Az önkormányzat székhelye: 7354 Váralja, Kossuth Lajos u. 203.

Önkormányzati jelképek, kitüntetések és partnertelepülések

2. § (1) A község jelképei: a község címere és zászlaja.

(2) A községi jelképek – a címer és a zászló – leírását, használatának rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.

(3) Az önkormányzat címere: álló, háromszögű és zölddel vágott pajzs. A felső, vörös mezőben stilizált népművészeti motívum, az úgynevezett ,,négykőlábas csillagrózsa” lebegőn, ezüsttel. Az alsó zöld mezőben a pajzs aljából növekvő, egy tőből ágazó arany búzakalász.

A címerpajzs alatt lebegő, hármas tagolású, fecskefarok végződésű, íves arany szalag, középső mezejében nagybetűs VÁRALJA felirat. A településnév előtt és után egy-egy díszpont.
(4) Az önkormányzat zászlaja: téglalap alakú, 1:2 arányú fehér textillap, aljában arany, felette vörös vízszintes pólyával. A pólyaszélesség a zászló hosszának 1/10 része. A színes címer a feliratos szalaggal a zászló hosszanti szimmetria tengelyén, annak elölről mért 1/3-os osztásvonalán helyezkedik el. A zászló kétoldalas.
(5) A képviselő-testület a községi díszpolgári cím alapításáról, az adományozásra vonatkozó szabályokról és a kitüntetésekre vonatkozó egyéb rendelkezésekről külön önkormányzati rendeletet alkot.

3. § Az önkormányzat hivatalos kapcsolatot tart fent: Németországban Hahnheim Községgel.

II. Fejezet

Feladatok és hatáskörök

4. § (1a) Önkormányzati döntést a képviselő-testület, a helyi népszavazás, a képviselő-testület felhatalmazása alapján a képviselő-testület bizottsága, a társulása, a polgármester, továbbá a jegyző hozhat.

(2) Az önkormányzat jogi személy. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.

5. § (1) A képviselő-testület átruházott hatásköreit a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

6. § (1) Az önkormányzat ellátja az Mötv. 13. § (1) bekezdésében meghatározott közfeladatokat, melynek részletes szabályait, ha törvény másként nem rendelkezik, jogszabályok tartalmazzák.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatokon kívül más szerv feladatkörébe nem tartozó egyéb közfeladatot is elláthat az önkormányzat, erről éves költségvetési rendeletében kell rendelkezni, illetve a feladatellátáshoz szükséges forrást biztosítani. Ezen feladatok ellátása csak az (1) bekezdésben meghatározott feladatok kockáztatása nélkül történhet.

III. Fejezet

A képviselő-testület működése

A képviselő-testület és a települési képviselő

7. § A megválasztott települési képviselők száma 5 fő.

8. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választók érdekeit. Részt vehet a képviselő-testületi döntések előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében. A települési képviselők jogai és kötelezettségei azonosak. A képviselők névjegyzékét a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(2) A települési képviselők a képviselő-testületben végzett munkájukért tiszteletdíjra jogosultak, melynek mértékét a képviselő-testület rendeletben állapítja meg.

9. § (1) A települési képviselők vagyonnyilatkozatainak vizsgálatát a Jogi és Ügyrendi Bizottság végzi.

(2) A vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek körét és a vagyonnyilatkozatok nyilvántartásának és őrzésének rendjét az SZMSZ 3. melléklete tartalmazza.

A képviselő-testület ülései

10. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli testületi ülést tart.

(2) A képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester, együttes akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze és vezeti.

(3)2 A képviselő-testület az éves munkaterv szerint tartja üléseit. A munkatervtől eltérő ülés - rendkívüli ülés - összehívására vonatkozó indítványban meg kell jelölni a testületi ülés összehívásának indokát. A rendkívüli ülésre vonatkozó indítványt a polgármesterhez kell benyújtani.

(4) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni. A meghívót és az írásbeli előterjesztéseket – kivéve, ha sürgős pályázat vagy községi érdek szóbeli előterjesztést indokol – a képviselő-testületi tagok részére elektronikus úton, vagy külön kérésre kézbesítő útján kell megküldeni. A tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívót elektronikus úton kell kézbesíteni.

(5) Az alakuló és a rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülését megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 24 órával előbb ki kell kézbesíteni.

(6) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt, jegyző megbízásából a jegyzői feladatokat ellátó köztisztviselőt,

b) a nemzetiségi önkormányzat elnökét

c) a napirendi pontok előadóit

(7) A képviselő-testület rendes üléseinek időpontjáról a lakosságot a meghívónak a közös önkormányzati hivatal kirendeltségének hirdetőtábláján és az önkormányzat honlapján történő közzététellel kell értesíteni.

(8) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente 6 ülést tart.

A képviselő-testület munkaterve, napirendje

11. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.

(2) A munkaterv tartalmazza a tárgyévre vonatkozó ülések tervezett időpontjait, napirendjeit, a napirendi pontok előadóit, az előterjesztések elkészítésének határidejét, az ülésre meghívandók körét.

(3) A képviselő-testület a következő évi munkatervét az év utolsó rendes ülésén fogadja el.

12. § (1) A képviselő-testületi ülések fő napirendi pontjai tárgyalásának alapját írásos előterjesztések képezik. Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a képviselő-testület, bizottsága vagy a polgármester által előzetesen javasolt beszámoló és tájékoztató, rendelet- és határozattervezet.

(2) Az előterjesztések tartalmi szempontból döntést, állásfoglalást igénylő vagy tájékoztató jellegűek. Formai szempontból írásbeliek vagy szóbeliek.

(3) Az írásbeli előterjesztés két részből áll:

a) Az első részben a tárgyat kell pontosan meghatározni, ismertetni kell az előzményeket, a testületi megállapításokat, a hozott határozatok eredményeit, a tárgykört rendező jogszabályokat, az előterjesztők véleményét, mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják.

b) A második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők, részhatáridők megjelölésével.

(4) A tájékoztató jellegű előterjesztések nem tartalmaznak határozati javaslatot.

13. § (1) Valamely ügy sürgős tárgyalását (sürgősségi indítvány) kezdeményezheti a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei és tagjai, a jegyző, a nemzetiségi önkormányzatok testületei.

(2) A sürgősségi indítványt – a sürgősség tárgyának rövid indoklásával – legkésőbb az ülés napját megelőző munkanap 15.00 óráig, írásban kell benyújtani a polgármesternél.

(3) A sürgősségi indítvány elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz. Elfogadásához minősített többség szükséges.

(4) Ha a képviselő-testület helyt ad a sürgősségi indítványnak, úgy első napirendként tárgyalja.

A képviselő-testület üléseinek nyilvánossága

14. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános, arról hang és képanyagot bárki készíthet. A képviselő-testület üléseinek közvetítéséhez a képviselő-testület hozzájárulása szükséges.

(2) A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv-ben meghatározott esetekben.

A képviselő-testület üléseinek vezetése

15. § (1) Az ülés kezdetén a polgármester a jelenléti ív alapján megállapítja az ülés határozatképességét, felsorolja az előzetes bejelentés alapján illetve a bejelentés nélkül távollevő képviselőket, majd határozatképesség esetén megnyitja az ülést.

(2) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testületet 15 napon belül ismételten össze kell hívni.

(3) A polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére. E kérdésekről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(4) A polgármester a napirendi pontok sorrendjében levezeti az előterjesztések megtárgyalását, vezeti a vitát, melynek során:

a) Az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet legfeljebb 5 percben

b) Az előadó szóbeli kiegészítését követően a bizottság terjeszti elő a napirendekkel kapcsolatos előterjesztését, módosító javaslatait.

c) A bizottsági vélemény elhangzása után a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, melyre az előadó köteles választ adni. A válaszadást követően felszólalásokra, hozzászólásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor.

d) A bizottságok és a hozzászólók legfeljebb: rendeletalkotásnál 5 percben, egyéb fő napirendi pontnál 3 percben, második hozzászólás esetén 3 percben, egyéb napirendi hozzászólások esetében 3 percben fejthetik ki véleményüket.

(5) A nyilvános ülésen megjelent érdeklődő állampolgárok a vitában akkor kaphatnak szót, ha erről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(6) Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.

(7) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának további korlátozására a testület bármely tagja ügyrendi javaslatot tehet. Az ügyrendi javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(8) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(9) A határozathozatal előtt a polgármester lezárja és összefoglalja a vitát.

Döntéshozatali eljárás

16. § (1) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. Titkos szavazást tarthat összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás, valamint választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, bármely képviselő javaslatára. A javaslat elfogadásáról a képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(3) Az ülésvezető megállapítja a szavazás eredményét. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, bármely települési képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.

(4) Titkos szavazás a szavazócédula urnába való bedobásával történik, melynek technikai előkészítése és lebonyolítása a jegyző feladata.

(5) Név szerinti szavazást az Mötv-ben meghatározott esetekben kötelező elrendelni. Név szerinti szavazás a törvényben meghatározottakon túl bármely napirend tárgyalásakor – képviselői indítványra – elrendelhető, amelyről a képviselő-testület minősített többséggel határoz.

(6) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét, és a jelenlévő képviselők nevük felolvasásakor „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom” szóval szavaznak.

(7) A név szerinti szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(8) A képviselő a döntéshozatalból történő – érintettség miatti – kizárásáról a képviselő-testület minősített többséggel határoz.

(9) A képviselő a napirendek tárgyalásakor ügyrendi kérdésben bármikor szót kérhet. Az ügyrendi javaslatról a képviselő-testület egyszerű többséggel határoz. Ügyrendi kérdésben névszerinti szavazást nem lehet tartani.

17. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a képviselő-testület az elhangzás sorrendjében, majd a javaslatokkal és módosításokkal kiegészített határozati javaslatról születik döntés.

(2) A határozathozatal során az a javaslat kerül elfogadásra, amely megkapja a jelenlévő képviselők több mint felének igenlő szavazatát.

(3) A szavazás eredményét a polgármester állapítja meg, és ismerteti a döntést.

A tanácskozás rendjének fenntartása

18. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő sértő kifejezést használ.

b) rendre utasítja azt, aki a képviselő-testülettel szemben méltatlan magatartást tanúsít,

c) tartós rendzavarás, állandó lárma, a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester, ha az ismételt figyelmeztetései sem járnak eredménnyel, felfüggesztheti az ülést.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén az érintettet, az érintetteket a terem elhagyására kötelezheti. Amennyiben a szóbeli felszólításnak az érintett nem tesz eleget, a polgármester a rendőrség közreműködését kérheti a rend helyreállítása érdekében.

Kérdés, interpelláció

19. § (1) A napirendi pontok tárgyalása után kérdésekre és interpellációkra kerül sor.

a) Az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés, vagy tudakozódás a kérdés.

b) Kérdést a képviselő az ülést megelőző munkanap 12.00 óráig nyújthatja be írásban a polgármesternek.

c) Az írásban feltett kérdésre a megkérdezett a képviselő-testület ülésén vagy legkésőbb 15 napon belül írásban köteles választ adni. Erről a testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell. Amennyiben a kérdező a választ nem fogadja el, úgy a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

20. § (1) A képviselő a polgármestertől, az alpolgármestertől, az önkormányzati bizottságok elnökeitől, a jegyzőtől önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpellálhat).

(2) Az interpellációt a polgármesterhez kell benyújtani legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző hét utolsó munkanapján, 12.00 óráig. Az interpellációt a képviselő az ülésen felolvassa. A választ az ülésen, vagy az ülést követő 15 napon belül írásban kell megadni.

(3) Amennyiben az interpellációt benyújtó képviselő az ülésen nincs jelen, úgy az interpellációt előterjeszteni nem lehet.

(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik, majd vita nélkül a testület egyszerű többséggel határoz az elfogadásról. Ha az interpellációra adott választ a testület nem fogadja el, annak vizsgálatát a bizottságra bízza.

Önkormányzati határozatok

21. § . (1) Az önkormányzati határozatoknak három fajtája van:

a) normatív határozat

b) hatósági határozat

c) egyéb határozat.

(2) A normatív határozatokat az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával kell közzétenni.

(3) Az önkormányzati hatósági határozat tartalmi és formai követelményeire a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) A képviselő-testület határozatait év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni. A határozat megjelölése tartalmazza a sorszámot, a határozat elfogadásának évét, hónapját és napját.

(5) A képviselő-testületi határozatokról a jegyző sorszám szerinti és határidős nyilvántartást vezet.

Önkormányzati rendeletalkotás

22. § (1a) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá a törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.

(2) Önkormányzati rendeletek alkotását, módosítását:

a) a települési képviselő,

b) a bizottság,

c) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,

d) a nemzetiségi önkormányzat testülete a polgármesternél kezdeményezheti, aki a kezdeményezést a jegyző és a bizottság előzetes véleményezésével és jóváhagyásával a képviselő-testület elé terjesztheti.

(3) Az önkormányzati rendelet előkészítése során előzetes hatásvizsgálatot kell készíteni. A hatásvizsgálat elkészítése a rendelet előkészítőjének a feladata, és annak eredményéről - az előterjesztés részeként - tájékoztatni kell a képviselő-testületet.

(4) A rendelettervezet megszövegezése a jegyző feladata.

23. § (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A rendelet kihirdetésének módja: önkormányzati hivatal váraljai kirendeltségén elhelyezett hirdetőtábláján.

(3) A jegyző gondoskodik arról, hogy a választópolgárok az érintett gazdasági és társadalmi szervek tudomást szerezzenek az őket érintő rendeletekről. Ennek módja a község honlapján, való ismertetés, valamint a rendelet egy példányának Községi Könyvtárban történő elhelyezése.

24. § (1) Az önkormányzati rendeleteket külön-külön naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni.

(2) Az önkormányzati rendelet megjelölése az alábbi elemeket tartalmazza egymást követően:

a) a rendelet megalkotójának teljes megjelölése

b) a rendelet sorszáma

c) a rendelet kihirdetésének ideje

d) „az önkormányzati” kifejezés

e) a „rendelet” kifejezés

f) a rendelet címe.

25. § Az önkormányzati rendelet utólagos hatásvizsgálatának lefolytatásáról a jegyző gondoskodik.

Jegyzőkönyv

26. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza az Mötv. 52. § (1) bek. a)-n) pontjában foglaltakat.

(2) A Képviselő-testület a testület ülésén, a napirendek elfogadását követően tagjai közül, jegyzőkönyv-hitelesítőt választ.

(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell: a jelenléti ívet, a meghívót, az írásos előterjesztéseket, határozati javaslatot, rendelettervezetet, képviselő-testületi tag kérésére írásban is benyújtott hozzászólását, interpellációját, a jegyző törvényességi észrevételét, titkos szavazással készült jegyzőkönyvet, a névszerinti szavazásról készült jegyzőkönyvet.

(4) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(5) A jegyzőkönyvet és a csatolt dokumentumaikat – a zárt ülések jegyzőkönyveinek kivételével – az érdeklődők az önkormányzati hivatalban megtekinthetik, és községi könyvtárban, helyben olvasásra vehetik igénybe.

(6) A zárt ülések jegyzőkönyveit az önkormányzati hivatalban a titkos ügykezelés szabályai szerint kell kezelni. A zárt ülésen hozott határozatok – amennyiben nem sértenek személyiségi jogokat – nyilvánosak.

Képviselő-testület bizottságai

27. § (1) A képviselő-testület részben jogszabályi kötelezés miatt, részben saját munkájának segítése és szakmai megalapozása érdekében állandó bizottságot hoz létre. Az állandó bizottság feladatai a döntések előkészítése, a döntések végrehajtásának szervezése és ellenőrzése, valamint egyes átruházott hatáskörben történő döntések meghozatala.

(2) A képviselő-testület az alábbi, három képviselő tagból álló, állandó bizottságot hozza létre:

a) Jogi és Ügyrendi Bizottság

(3) A bizottság által ellátandó feladatok részletes jegyzékét az SZMSZ 2. melléklete tartalmazza. A bizottságok tagjainak névjegyzékét az SZMSZ 1. melléklete tartalmazza.

(4) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása, feladatainak elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(5) A bizottság elnökét és tagjait a képviselők közül kell választja a képviselő-testület. A polgármester, a képviselő-testület hivatalának dolgozója nem lehet a bizottság elnöke, tagja.

(6) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(7) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti.

(8) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó – ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

(9) A bizottság döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni. A kizárásról az elnök esetén a polgármester, bizottsági tag esetén a bizottság dönt.

(10) A bizottság ülése nyilvános.

(11) A zárt ülésre vonatkozóan az SZMSZ 15. §. (2) bekezdését kell értelemszerűen alkalmazni.

(12) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv tartalmazza az SZMSZ 27. § (1) bekezdésében felsoroltakat. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy bizottsági tag írja alá.

28. § (1) A képviselő-testület a bizottság személyi összetételét, létszámát a polgármester előterjesztésére bármikor megváltoztathatja, a kötelezően létrehozandó bizottság kivételével a bizottságot megszüntetheti.

(2) A javaslat elfogadásához minősített többség szükséges.

(3) Bizottsági tag vagy bizottság elnöke, alelnöke lemondását a képviselő-testület tudomásul veszi és helyére a lehető legrövidebb időn belül új bizottsági tagot, vagy bizottsági elnököt, alelnököt választ.

IV. Fejezet

Az önkormányzat tisztségviselői

A polgármester

29. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester felett a munkáltatói jogokat a képviselő-testület gyakorolja.

(3) A polgármester javadalmazására a Jogi és Ügyrendi Bizottság tesz javaslatot.

(4) A polgármester foglalkoztatási viszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos rendelkezéseket Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban Mötv.) határozza meg.

30. § (1) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével a két ülés közötti időszakban felmerül halaszthatatlan bármely ügyben dönthet. Halaszthatatlan ügynek minősül, ha a döntés elmaradása miatt az önkormányzatot gazdasági hátrány érné, vagy az önkormányzat érdekei sérülnének

(2) A munkaterv szerinti rendes testületi üléseken beszámol a két ülés között végzett munkájáról, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, valamint zárt ülésen az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.

Az alpolgármester

31. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármesterre megfelelően irányadóak a polgármesterre vonatkozó szabályok.

(3) Az alpolgármester önálló hatáskörrel nem rendelkezik, feladatait a polgármester irányításával látja el.

(4) Az alpolgármester javadalmazását a Jogi és Ügyrendi Bizottság javaslata alapján a képviselő-testület határozza meg.

A jegyző

32. § (1) A jegyzői feladatokat a Bonyhádi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője látja el.

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamig – a jegyzői feladatokat a jegyzőre vonatkozó képesítési és alkalmazási feltételnek megfelelő hivatali osztályvezető látja el.

(3) A jegyző jogszabálysértő döntések meghozatala előtt, annak tényéről és következményeiről köteles a képviselő-testület, a bizottsági tagok, illetve a polgármester felé jelzéssel élni. A polgármester, illetve a bizottsági elnök a jegyzőnek – az általa észlelt jogszabálysértés esetén - soron kívül köteles szót adni.

V. Fejezet

A Közös Önkormányzati Hivatal

33. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hoz létre.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal elnevezése: Bonyhádi Közös Önkormányzati Hivatal. Székhelye: 7150 Bonyhád, Széchenyi tér 12. Váraljai Kirendeltsége: 7354 Váralja, Kossuth L. u. 203.

(3) A Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát a Képviselő-testület határozatban hagyja jóvá.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatokat a Közös Önkormányzati Hivatal Bonyhád, Bátaapáti, Bonyhádvarasd, Grábóc, Izmény, Kisdorog, Kisvejke, Mórágy, Mőcsény, Váralja településeken látja el.

34. § (1) A Bonyhádi Közös Önkormányzati Hivatal Váraljai Kirendeltsége biztosítja a Váraljai Német Nemzetiségi Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos, a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény szerinti adminisztrációs feladatok ellátását.

(2) Az önkormányzat az (1) bekezdésben említett nemzetiségi önkormányzatok részére a Közös Önkormányzati Hivatal Váraljai Kirendeltsége 7354 váralja Kossuth Lajos u. 203. sz. épületében iroda használatát, valamint a tárgyaló szükség szerinti használatát térítésmentesen biztosítja.

(3) Az (1)-(2) bekezdésben meghatározott feladatokat a nemzetiségi önkormányzattal kötött megállapodás részletesen tartalmazza. A megállapodást az SZMSZ 6. melléklete tartalmazza.

(4) Váralja Község és Nagymányok Város Szociális Intézményeinek Intézményfenntartó Társulása munkaszervezeti feladatait a Bonyhádi Közös Önkormányzati Hivatal Váraljai Kirendeltsége látja el.

VI. Fejezet

Társulások

35. § (1) Váralja Község Önkormányzata feladatainak hatékonyabb és takarékosabb ellátása érdekében alapítóként részt vesz a Völgységi Önkormányzatok Társulása, és a Váralja Község és Nagymányok Város Szociális Intézményeinek Intézményfenntartó Társulása munkájában.

(2) Váralja Község és Nagymányok Város Szociális Intézményeinek Intézményfenntartó Társulás székhelye: Váralja, Kossuth Lajos u. 203.

VII. Fejezet

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés, közmeghallgatás

36. § A képviselő-testület a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét önálló rendeletben szabályozza.

37. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal – az éves munkatervben meghatározott időpontban – közmeghallgatást tart, amelyben az állampolgárok és a helyben érdekelt szervek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre kerülő tárgykörökről a lakosságot tájékoztatni kell a Közös Önkormányzati Hivatal Váraljai Kirendeltsége hirdetőtábláján, a község honlapján, a közmeghallgatás előtt legalább 5 nappal.

(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyv-vezetésére vonatkozó szabályok vonatkoznak.

VIII. Fejezet

Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása

Az önkormányzat vagyona

38. § Az önkormányzat tulajdonára és a vagyongazdálkodására vonatkozó rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.

Az önkormányzat gazdálkodása

39. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásának szabályozását külön önkormányzati rendelet tartalmazza. E rendelet meghatározza:

a) a költségvetés tárgyalásának szabályait,

b) a költségvetési év mérlegének elkészítését, a revízió módját ,

c) az esetleges hitelfelvétel szabályozását,

d) a beruházási feladatok kötelező meghirdetésének szabályait,

e) az ártárgyalások folytatásának szabályait,

f) az ingatlankezelést;

(2) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal látja el. E körben különösen:

a) Az államkincstár által előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi a Magyar Államkincstár részére

b) beszedi az önkormányzat saját bevételeit

c) „leigényli” a címzett és céltámogatásokat, és egyéb pályázati támogatásokat

d) gondoskodik az önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról

e) biztosítja az önkormányzat könyvvitelének szabályszerű vezetését

f) biztosítja az önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását

g) elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárját és csatolja az éves költségvetési beszámolóhoz

h) gondoskodik az önkormányzat tartozásainak kiegyenlítéséről.

(3) Az önkormányzat alaptevékenységének a kormányzati funkciói szerinti felsorolását az SZMSZ 7. melléklete tartalmazza.

Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

40. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.

(2) Az önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzését a belső ellenőrzés útján látja el. A belső ellenőr tevékenységét közvetlenül a jegyző irányítása alatt végzi.

(3) A Jogi és Ügyrendi Bizottság ellátja az Mötv. 120. § (1) bek.-ben meghatározott ellenőrzési feladatait.

(4) A Jogi és Ügyrendi Bizottság vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közli. Ha a képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.

IX. Fejezet

Az önkormányzat intézményei

41. § (1) Váralja Község Önkormányzata által alapított és fenntartott intézmények felsorolását az SZMSZ 5. melléklete tartalmazza.

X. Fejezet

Záró rendelkezések

42. § (1) A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) A Rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Váralja Község Önkormányzati Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2015. (IV.30.) önkormányzati rendelete.

1

Módosította az 1/2021. (II.5) önkormányzati rendelet 2021. március 1-jei hatállyal.

2

A 10. § (3) bekezdése a Váralja Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (III. 9.) önkormányzati rendelete 2. §-a szerint módosított szöveg.