Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 25.) önkormányzati rendelete

a települési támogatások rendszeréről

Hatályos: 2022. 03. 01- 2022. 03. 01

Sarkad Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 25.) önkormányzati rendelete

a települési támogatások rendszeréről

2022.03.01.

Sarkad Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló l993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ban, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja és hatálya

1. § A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése, illetve megőrzése érdekében meghatározza Sarkad városa által települési támogatás keretében nyújtott kiadáskompenzáló ellátások jogosultsági feltételeit, illetve az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait, a biztosított ellátások rendszerét.

2. § (1) E rendelet hatálya kiterjed Sarkad város közigazgatási területén

a) lakóhellyel rendelkező:

aa./ magyar állampolgárok,
ab./ bevándoroltak és letelepedettek,
ac./ hontalanok,
ad./ a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre
b) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 6. §-ában meghatározott hajléktalan személyekre.
(2) A rendelet hatálya kiterjed továbbá
a) az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarországon jogszerűen tartózkodó állampolgáraira, valamint
b) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyekre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

2. Feladat és hatáskörök

3. § (1) E rendeletben meghatározott települési támogatással kapcsolatos feladat, és hatáskörök esetében átruházott hatáskörben

a) a 6. § (2) bekezdés a) pontja esetében Sarkad város jegyzője

b) a 6. § (2) bekezdés b), c), d) és a (3) bekezdés valamennyi pontja esetében Sarkad város polgármestere jár el.

II. Fejezet

A települési támogatás keretében nyújtott támogatásokra vonatkozó rendelkezések

3. A települési támogatás keretében nyújtott ellátások típusai, formái

4. § (1) E rendelet szabályozza a szociális rászorultságtól, hátrányos helyzettől függő kiadást kompenzáló települési támogatások egyes formáit, az igénybevétel feltételeit, az egyes támogatások mértékét, a jogosultság megszűnésének módjait.

(2) A települési támogatás formái:

a) lakhatási támogatás

b) gyógyszertámogatás

c) szilárdhulladék szállítási díjkedvezmény

d) gyermekszületési támogatás

(3) Rendkívüli települési támogatás az Szt. 45. § (4) bekezdésében foglalt többletkiadások esetében az alábbi formákban igényelhető:

a) temetési költségekhez való hozzájárulás

b) iskolakezdési támogatás

c) eseti települési támogatás

d) válsághelyzeti támogatás.

(4) A köztemetés igénybevételére vonatkozó szabályokat e rendelet II. fejezet 7. alcíme tartalmazza.

(5) A települési támogatást a családi segélyezés elvének érvényesítésével kell biztosítani. A családban – lakhatási támogatás esetében háztartásban – életvitelszerűen együtt élő személyek szociális helyzetét, rászorultságát egységben kell vizsgálni.

(6) A támogatások részben vagy egészben természetbeni támogatásként nyújthatók.

(7) A természetben nyújtott támogatás különösen a Közétkeztetési Intézménynél igénybe vehető meleg étel, a gyógyszerköltség támogatás, a gyermekintézmények térítési díjának megfizetése, a tüzelőanyag.

(8) E rendelet vonatkozásában az Szt. 4. §-ában meghatározott fogalmakat kell alkalmazni.

4. A települési támogatás keretében nyújtott támogatásokra vonatkozó eljárási rendelkezések

5. § A települési támogatás iránti kérelmeket – az igénylésre rendszeresített nyomtatványon – a Sarkadi Polgármesteri Hivatalnál (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) lehet benyújtani.

6. § (1) A települési támogatás iránti kérelemnek tartalmaznia kell

- a kérelmező természetes személyazonosító adatait
- lakcímét-, lakó- és tartózkodási helyét
- a kérelmező családjában élők személyazonosító adatait
- a kérelmező és a vele egy családban élő személyek TAJ számát
- a (2) bekezdésben meghatározott igazolásokat
- a kérelem indokául szolgáló tényt és az indokolással alátámasztott körülményt, valamint az azokat igazoló iratokat, igazolásokat
- az egyes ellátásoknál előírt további egyéb adatokat, igazolásokat, nyilatkozatokat.
(2) A települési támogatás iránti igény benyújtásakor a kérelmező köteles saját, illetve családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól (kivéve: gyermekszületési támogatás, eseti települési támogatás, válsághelyzeti támogatás, temetési költségekhez való hozzájárulás, iskolakezdési támogatás) tartós betegségről, gyámság, gondnokság alá helyezés tényéről nyilatkozni, azokat igazolni A család – lakhatási támogatás esetében háztartás – jövedelmének számításakor az Szt. 4. § (1a)-(1c) bekezdésében, (2), (3), (5) bekezdésében, valamint a 10. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.
(3) Amennyiben a kérelmező a (1) – (2) bekezdésben meghatározott adatokat nem szolgáltatja, a kért igazolásokat nem csatolja, illetve nem közli és a hiánypótlási kötelezettségének nem tesz eleget, úgy a rendelkezésre álló adatok alapján kell a döntést meghozni, vagy az eljárást megszüntetni.

7. § Az igények elbírálás során a Polgármesteri Hivatal a kérelmező által közölt adatokat, tényeket, valamint a szociális helyzetet az alábbiak szerint ellenőrizheti:

a) megkeresheti az illetékes adóigazgatóságot, vagy adóhatóságot

b) megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet

c) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót

d) megkeresheti a járási hivatalt annak igazolására, hogy ellátást a járási hivatal állapított-e meg, van-e folyamatban ezirányú eljárás

d) környezettanulmány lefolytatásával.

8. § A polgármester és a jegyző által hozott érdemi határozatok ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a Képviselő-testülethez címzett, de a Polgármesteri Hivatalhoz két példányban benyújtott fellebbezéssel lehet élni. A Képviselő-testület által hozott határozat ellen fellebbezésnek helye nincs, ellene jogszabálysértésre hivatkozással a határozat kézhezvételét követő 30 napon belül a Gyulai Törvényszékhez lehet keresetet benyújtani.

9. § A települési támogatásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő tények, körülmények változásáról 15 napon belül köteles értesíteni az ellátást megállapító szervet.

10. § A támogatások folyósítása, biztosítása:

a) a havi, negyedévi rendszerességgel nyújtott támogatás esetén a támogatás összegét a tárgyhónapot követő hó 5. napjáig kell a szolgáltató, nevelési-oktatási intézmény számlájára, a jogosult folyószámlájára átutalni, vagy postai úton kiutalni

b) eseti jelleggel nyújtott támogatás esetén a megállapított támogatást egy összegben kell a szolgáltató, a nevelési-oktatási intézmény számlájára, vagy a jogosult folyószámlájára, vagy a jogosult részére postai úton kiutalni, illetve a Polgármesteri Hivatal házipénztárából a támogatás megállapítását követő 15 napon belül kifizetni

c) a természetben nyújtott támogatást a megállapítást követő 15 napon belül kell biztosítani.

11. § (1) A jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére vonatkozóan az Szt. 17. §-át kell alkalmazni.

(2) Ha a polgármester vagy a jegyző a hatáskörébe tartozó szociális ellátás megtérítését rendeli el, a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és a kamat összegét - amennyiben annak megfizetése a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné - méltányosságból

a) csökkentheti vagy elengedheti, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét

b) részletekben fizettetheti meg.

(3) Meg kell szüntetni az ellátást

a) ha az igénylő szándékosan valótlan adatok közlésével, vagy olyan körülmény elhallgatásával tévesztette meg az önkormányzatot, amelynek figyelembevételével nem lett volna jogosult a támogatásra

b) ha a támogatott a támogatást nem rendeltetésszerűen használta fel, nem tett eleget az elszámolási kötelezettségének

c) nem tett eleget a 9. §-ban meghatározott bejelentési kötelezettségének.

d) a jogosult saját kérésére

e) ha a jogosult elhunyt

f) a lakhatási támogatás esetében annak a hónapnak a végével, ahogy a lakcímváltozás megtörtént.

5. Rendszeres települési támogatások

Lakhatási támogatás

12. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

(2) A jegyző a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a lakbér, illetve a tüzelőanyag költségeihez lakhatási támogatást nyújt.

(3) A lakhatási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(4) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.

(5) A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.

13. § Ha a háztartás

a) a 12. § (5) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy

b) a 12. § (5) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.

14. § (1) A lakáshatási támogatás esetében a lakhatás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 450.-Ft

(2) A lakhatási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság minden további személy után 5-5 nm,

de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

15. § (1) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

a) a lakhatás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,

b) a lakhatási elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja,

de nem lehet kevesebb, mint 2500 forint, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:


TM = 0,3-

J-0,5 NYM
─────


x 0,15,

NYM

ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

16. § A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani, a kérelem benyújtása hónapjának első napjától. Folyósítása havi rendszerességgel történik.

17. § Lakáshatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal vagy végzéssel megosztott lakás lakrészeit.

18. § A lakáshatási támogatás iránti kérelemhez csatolni kell

a) nyilatkozatot a lakás nagyságáról

b) a támogatott szolgáltatást szerződés alapján igénybe vevő fogyasztónak és a fogyasztási helynek a szolgáltató általi azonosításához szükséges adatot tartalmazó iratot

c) a lakásbérleti szerződést

d) vagyonnyilatkozatot.

Gyógyszertámogatás

19. § (1) Gyógyszertámogatás kerül megállapításra annak a szociálisan rászoruló személynek, akinek az esetében a vényköteles havi rendszeres gyógyszerköltség (továbbiakban: gyógyszerköltség) legalább 8.000.-Ft és az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg

a) családban élő esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át

b) egyedül álló esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át.

(2) Nem jogosult gyógyszertámogatásra az, aki közgyógyellátásra jogosult.

(3) A gyógyszertámogatás a határozathozatal hónapját követő hónap első napjától egy éves időtartamra állapítható meg, összege az igazolt gyógyszerköltség, de a havi összeg nem haladhatja meg

a) családban élő esetében 28.500.-Ft egy főre jutó jövedelem alatt a havi 4500.-Ft-ot, 28.501.-Ft-42.750.-Ft közötti egy főre jutó havi jövedelem esetében a 4.000.-Ft-ot, 42.751.- Ft-57.000.- Ft között egy főre jutó havi jövedelem esetében a 3.000.- Ft-ot.

b) egyedül élő esetében 42.750.-Ft jövedelem esetében a 4.500.-Ft-ot, 42.751.-Ft-57.000.-Ft közötti jövedelem esetében a 4.000.-Ft-ot, 57.001.-Ft-71.250.-Ft jövedelem esetében a 3.000.-Ft-ot.

(4) A gyógyszerköltséget formanyomtatványon a háziorvos igazolja. Az igazoláson kizárólag a kérelmező személyes szükségletének kielégítéséhez szükséges gyógyszerköltség tüntethető fel.

Szilárdhulladék szállítási díjkedvezmény

20. § (1) A polgármester a szilárdhulladék szállítási közszolgáltatás díjából 100 %-os kedvezményt állapíthat meg azon kérelmezők részére, akik esetében – figyelemmel a velük egy háztartásban élő személyekre is – az alábbi feltételek egyike teljesül:

a) 70 év feletti egyedül élő és nettó jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 300 %-át,

b) olyan kétszemélyes háztartásban élő házaspárok, élettársak, ahol a házaspárok, élettársak valamelyike betöltötte a 70. életévét és az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 250 %-át,

c) 70 év alatti egyedülélő és nettó jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 220 %-át.

(2) A polgármester a szilárdhulladék szállítási közszolgáltatás díjából 50 %-os kedvezményt állapíthat meg azon kérelmezők részére, akik esetében – figyelemmel a velük egy háztartásban élő személyekre is – az alábbi feltételek egyike teljesül:

a) 70 év feletti egyedül élő és nettó jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 320 %-át,

b) olyan kétszemélyes háztartásban élő házaspárok, élettársak, ahol a házaspárok, élettársak valamelyike betöltötte a 70. életévét és az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 300 %-át,

c) 70 év alatti egyedülélő és nettó jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 280 %-át

d) az a), b), c) pont alá nem tartozó, kettő-, vagy többszemélyes háztartásban él és az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 100 %-át.

(3) Nem állapítható meg szolgáltatási díjkedvezmény annak a kérelmezőnek, akinek, illetve vele közös háztartásban élő hozzátartozójának lakásfenntartási támogatás van megállapítva. A már megállapított díjkedvezményt meg kell szüntetni, ha a kérelmezőnek, illetve vele közös háztartásban élő hozzátartozójának lakásfenntartási támogatás kerül megállapításra. A szolgáltatási díjkedvezmény a lakásfenntartási támogatásra való jogosultság kezdő időpontjától kerül megszüntetésre.

(4) A közszolgáltatási díjkedvezmény megállapítási iránti kérelmet a Sarkadi Polgármesteri Hivatal Általános Igazgatási, Koordinációs és Népjóléti Osztályára kell benyújtani minden naptári év február 1. és február 28. között az erre rendszeresített formanyomtatványon.

(5) A kérelemhez csatolni kell: a kérelmező és vele közös háztartásban élők jövedelméről

a) az Szt. 4. §-ban meghatározott, rendszeresen mérhető jövedelmek esetében a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagjövedelemről szóló igazolást azzal, hogy a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet a jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni,

b) nem rendszeresen mérhető jövedelmek esetében a kérelem benyújtását megelőző egy év nettó átlagjövedelemről szóló igazolást,

(6) A megállapított közszolgáltatási díjkedvezmény a kérelmezőt a tárgyév január 01. napjától – december 31. napjáig teljesített szolgáltatás díjának vonatkozásában illeti meg. A kérelmet következő évben újra be lehet nyújtani.

(7) A díjkedvezmény a közös háztartásban élőket csak egy ingatlan vonatkozásában illeti meg.

(8) A közszolgáltatási díjkedvezményben részesülő köteles minden olyan tényt, körülményt (lakcímváltozás, háztartásban élő személyek változása, jövedelmi helyzetben bekövetkezett változás, stb.) bejelenteni a Sarkadi Polgármesteri Hivatal Általános Igazgatási, Koordinációs és Népjóléti Osztályára, mely a jogosultsági feltételeket érinti, a változást követő 15 napon belül.

(9) Az a közszolgáltatási díjkedvezményben részesülő, aki bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget és a körülményeiben bekövetkezett változás miatt nem jogosult a közszolgáltatási díjkedvezményre, a változás időpontjáig visszamenőleg köteles visszafizetni a teljes szolgáltatási díjat a Sarkadi Polgármesteri Hivatalnak.

Gyermekszületési támogatás

21. § (1) Kérelemre a polgármester, jövedelemhatárra tekintet nélkül gyermekszületési támogatást állapít meg. A támogatásra jogosultság feltétele, hogy

a) a szülők legalább egyike – a gyermek születését közvetlenül megelőző 12 hónapban – megszakítás nélkül Sarkad Város közigazgatási területén állandó bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik, és életvitelszerűen Sarkadon tartózkodik,

b) a gyermeket saját háztartásában nevelik, és

c) a gyermek megszületésekor annak lakóhelyeként a lakcímnyilvántartásba sarkadi lakóhely kerül bejegyzésre.

(2) A támogatás mértéke gyermekenként 10.000.-Ft. A támogatás ünnepélyes keretek között, az első félévben születettek esetén október 31-éig, a második félévben születettek esetén pedig április 30-áig kerül átadásra a jogosult szülő részére.

(3) A (2) bekezdés szerinti támogatásra egy gyermekre tekintettel csak egy személy jogosult.

(4) A támogatás iránti kérelmet az arra rendszeresített nyomtatványon a Sarkad Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatal Általános Igazgatási, Koordinációs és Népjóléti Osztályánál lehet benyújtani, a gyermek születésétől számított 3 hónapon belül. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(5) A (4) bekezdéstől eltérően a gyám és az örökbefogadó szülő esetén a támogatás a gyámságról és az örökbefogadásról szóló döntés jogerőre emelkedésétől számított 3 hónapon belül, de legfeljebb a gyermek 1 éves korának a betöltéséig igényelhető.

(6) A kérelemhez csatolni kell:

a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatát,

b) a szülő(k) és a gyermek lakcímkártyájának a másolatát,

c) gyám (kivéve hivatásos gyám) esetén a gyámkirendelő határozat gyámhatóság által hitelesített példányát,

d) örökbefogadó szülő esetén az örökbefogadás igazolására szolgáló okiratot.

6. Rendkívüli települési támogatások

Eseti települési támogatás

22. § Eseti települési támogatás azon személyek részére állapítható meg,

a) akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy

b) az alábbi esetek valamelyikének bekövetkezte miatt anyagi segítségre szorulnak:

ba) betegség, rokkantság

bb) haláleset

bc) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához

bd) gyermek fogadásának előkészítéséhez,

be) nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához,

bf) gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadás

bg) a gyermek hátrányos helyzete miatt

bh) legfeljebb 2 havi felhalmozódott közműtartozás.

A kérelemhez csatolni kell az alkalmanként jelentkező többletkiadásokat igazoló iratot, igazolást, nyilatkozatot.

23. § (1) Eseti települési támogatást elsősorban természetben nyújtott szociális ellátás formájában kell nyújtani.

(2) A természetbeni ellátásként nyújtott eseti települési támogatás formái:

a) A Közétkeztetési Intézménynél igénybe vehető meleg étel

b) Gyógyszerköltség támogatás

c) Napközi térítési díj

d) Tüzelőanyag

e) Közfürdő és közmosodai szolgáltatás igénybevétele.

(3) A polgármester az eseti települési támogatás felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.

Válsághelyzeti támogatás

24. § (1) A polgármester – tekintet nélkül hatáskörére, illetékességére, illetőleg az e rendeletben foglalt korlátozásokra – a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, elemi kárt elszenvedett, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő rászorulóknak rendkívüli települési támogatást, étkezést, illetve szállást biztosít, ha ennek hiánya a rászorulónak életét, testi épségét veszélyezteti.

(2) A támogatást biztosító az (1) bekezdésben foglalt ideiglenes intézkedéséről haladéktalanul értesíti a hatáskörrel rendelkező illetékes szervet, az értesítéssel egyidejűleg benyújtja a megtérítés iránti igényt a kifizetett települési támogatást illetően.

Temetési költségekhez való hozzájárulás

25. § (1) A temetési költségekhez való hozzájárulás az elhunyt eltemettetéséről gondoskodó személy részére nyújtott hozzájárulás.

(2) A támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül lehet előterjeszteni, melyhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonat és a temetési költségeket tartalmazó számla másolatát.

Iskolakezdési támogatás

26. § (1) Iskolakezdési támogatást igényelhet az a szülő, vagy más törvényes képviselő, akinek kiskorú gyermeke nappali oktatás munkarendje szerint folytatja tanulmányait, továbbá nagykorúvá válása után az a gyermek, aki nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytat és 23. életévét még nem töltötte be, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul és a 25. életévét még nem töltötte be, és a tanévkezdéssel járó költségeket szociális helyzete miatt segítség nélkül nem képes fedezni.

(2) A iskolakezdési támogatás igénybevételének feltétele, hogy a gyermek sarkadi lakóhellyel rendelkezzen. Az iskolakezdési támogatás megállapítása iránti kérelemhez, ha a gyermek nem sarkadi oktatási intézményben folytatja tanulmányait, mellékelni kell az oktatási intézmény által kiállított, 30 napnál nem régebbi tanulói, hallgatói jogviszonyról kiállított igazolást.

(3) Az iskolakezdési támogatást pénzbeli ellátási formában kell nyújtani. Ha a köznevelési intézmény jelzéssel él a gyermek iskolai felszerelésének hiányosságairól, a támogatást igénybe vevőt kötelezni kell a támogatás felhasználásának bizonylatokkal történő elszámolására.

(4) Az iskolakezdési támogatás megállapítása iránti kérelem minden év július 1. és szeptember 30. között nyújtható be az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon.

A kérelem benyújtására nyitva álló idő elmulasztása jogvesztő hatályú.
Amennyiben a kérelmező kérelmét nem a rendszeresített formanyomtatványon nyújtja be, hiánypótlási eljárásban kötelezni kell kérelme formanyomtatványon való benyújtására.
(5) Ha a szülői felügyeletet együttesen gyakorolni jogosult szülők külön élnek, az iskolakezdési támogatás megállapítása iránti kérelemhez mellékelni kell a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése, valamint a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági, illetve gyámhatósági döntést, vagy a 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdésében meghatározott jegyzőkönyvet.
(6) Amennyiben a gyermek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult, az iskolakezdési támogatásra való jogosultság feltételei közül csak az iskolalátogatás tényét kell vizsgálni, a kérelemre azonban – a kérelem átvételekor, a kérelmet átvevő ügyintézőnek – fel kell jegyezni a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság fennállásának tényét, a megállapítás határozatszámát, valamint a jogosultság fennállásának időtartamát.

7. Köztemetés

27. § A köztemetés költségének megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesíthető az eltemettetésre köteles személy, ha az elhunyt utáni hagyaték értéke kevesebb a köztemetés költségénél vagy nincs hagyaték és az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.

III. Fejezet

Záró rendelkezések

8. Hatályba léptető rendelkezés

28. § Ez a rendelet 2022. március 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

9. Hatályon kívül helyező rendelkezés

29. § A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a települési támogatások rendszeréről és a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 3/2015. (II.26.) önkormányzati rendelet.