Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 28/2015. (IV. 29.) önkormányzati rendelete

a közterületek használatáról és rendjéről

Hatályos: 2021. 03. 01- 2022. 01. 31

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 28/2015. (IV. 29.) önkormányzati rendelete

a közterületek használatáról és rendjéről1

2021.03.01.

Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 37. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed:

a) a Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata (a továbbiakban: Újbuda Önkormányzata) tulajdonában álló és az ingatlan-nyilvántartásban közterületként nyilvántartott földterületekre és

b) Újbuda Önkormányzata tulajdonában álló és a közigazgatási határain belül található földrészlet és építmény közhasználatra és a gyalogosforgalom számára átadott részére.

(2) Az egyéb ingatlanoknak a közhasználat céljára átadott területrészére az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 54. § (7) bekezdésében foglaltak az irányadók.

(3) A rendelet hatálya nem terjed ki:

a)a közterületek és nem közterületi ingatlanok reklámcélú használatára,
b)a választási plakátok elhelyezésére és
c)a gépjármű közterületen való parkolására,
amelyek egyes kérdéseiről külön jogszabályok rendelkeznek.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

a) cégtábla: gazdálkodó szervezet azonosítására szolgáló, a gazdálkodó szervezet nevét és az adott helységben folyó tevékenységét tartalmazó, jogszabályban előírt adattartalmú, a gazdálkodó szervezet székhelyének, telephelyének bejáratánál elhelyezett, többnyire falhoz rögzített, annak síkjához alkalmazkodó, egyéb reklámot nem tartalmazó tábla;

b) címtábla: a cégtábláéval azonos formájú és tartalmú, de nem gazdasági tevékenységgel kapcsolatos információt, hanem közérdekű információt megjelenítő jelzés, beleértve az ezekkel egybefüggően vagy külön elhelyezett közérdekű tájékoztatást;

c) fülke: szilárd térelemekkel körülhatárolt, talajhoz rögzített, vagy azon álló, huzamos emberi tartózkodásra alkalmas, 2 m2-t meg nem haladó alapterületű építmény;

d) kirakatszekrény: jellemzően egyedi megjelenésű, üveglappal borított keretbe foglalt reklámberendezés;

e) mozgóbolt: kiskereskedelmi tevékenység folytatására kialakított jármű vagy járműre szerelt vagy általa vontatott eszköz;

f) árusításra szolgáló ideiglenes asztal, állvány, szerkezet: térelemekkel nem határolt, talajhoz nem rögzített, ideiglenes, kereskedelmi célokat szolgáló szerkezet;

g) pavilon: szilárd térelemekkel körülhatárolt, talajhoz rögzített vagy azon álló, huzamos emberi tartózkodásra alkalmas, 2-12 m2 alapterületű építmény;

h) üzlethomlokzat: az épület földszinti üzlethelységének kirakata;

i)2 elektromos használatú közösségi eszköz: e-roller, közösségi elektromos robogó, illetve minden egyéb közösségi használatú, maximum 3 kerekű jármű.

3. A közterületek besorolása

3. § A rendelet hatálya alá tartozó közterületeket I. fokozottan kiemelt, II. kiemelt és III. egyéb közterületi övezeti kategóriákba kell sorolni. A közterületek besorolását az 1. melléklet tartalmazza.

4. A közterületek használata és a közterület-használati hozzájárulás

4. § (1) A közterületet rendeltetésének megfelelő célra - a jogszabályok keretei között - bárki szabadon használhatja.

(2) A közterület rendeltetésszerű használata mások hasonló célú jogait nem csorbíthatja.

(3) Rendeltetésétől eltérő célú a közterület használata, ha a használat a közterület vagy annak meghatározott része mások általi rendeltetésszerű igénybevételét a rendelet 2. mellékletében meghatározott tevékenységet végzi.

5. § (1)3 A közterület rendeltetéstől eltérő használatához (a továbbiakban: közterület-használat) Újbuda Önkormányzata, mint tulajdonos hozzájárulása és - a 23. §-ban meghatározott esetek kivételével - a tulajdonosi hozzájárulást is tartalmazó írásbeli szerződés megkötése (a továbbiakban együtt: közterület-használati hozzájárulás) szükséges.

(2) Az egyes közterületeken a közterület-használat, annak célját tekintve - e rendelet keretei között - eltérő feltételekhez köthető, részben vagy teljes egészében korlátozható vagy megtiltható.

6. § (1) Nem kell közterület-használati hozzájárulás:

a) a közút, a járda és a zöldterület építésével, javításával és fenntartásával kapcsolatos munkák elvégzéséhez,

b) az úttartozékok és a közúti közlekedés szervezésének és irányításának céljait szolgáló berendezések elhelyezéséhez,

c) elektronikus hírközlési építmények, közműves berendezések és létesítmények létesítéséhez, fenntartásához, javításához, hibaelhárításhoz nélkülözhetetlen munkák elvégzéséhez,

d) a kizárólag kézi hordozású eszközökkel végzett, és a 30 percet meg nem haladó időtartamú film-, fénykép-, televízió-, videó- és hangfelvételek készítéséhez,

e) előtető, védőtető, ernyőszerkezet elhelyezéséhez, ha az a közterületbe az épület azon falának síkjától, amelyre rögzítették, 10 cm-en túl nem nyúlik be, vagy ha annak közterülettel érintkező felülete a 2 m2-t nem haladja meg,

f) az élet- és balesetveszély elhárításához szükséges időtartamot meg nem haladó munkálatok elvégzéséhez,

g)4 állami és politikai rendezvényekhez, kivéve az ehhez kapcsolódó kereskedelmi, vendéglátó- és reklámtevékenység végzését,

h) szelektív hulladékgyűjtő sziget létesítéséhez, fennmaradásához,

i)5

j) járda költözéshez szükséges igénybevételéhez legfeljebb 3 óra időtartamra,

k) üzleti szállítás vagy rakodás alkalmával göngyölegek elhelyezésére, árukiadásra napi 2 óránál rövidebb időtartamra,

l) a lakosság részére a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. által évente meghirdetett, kizárólag a lomtalanítási akció időtartama alatt elhelyezett anyagok tárolásához,

m) a fák és a zöldterületek védelmét biztosító, építési engedélyhez nem kötött berendezések és fenntartási eszközök elhelyezéséhez, ha azok reklámcélokat nem szolgálnak,

n) közparkban tartott rendezvények kapcsán a résztvevők által használt zöldterületek igénybevételéhez, kivéve az elkerített területek igénybevételét,

o) futóversenyek útvonalának kijelöléséhez és biztosításához.

(2)6 Az (1) bekezdés a), f), g) és k) pontjában felsorolt tevékenységeket a Budapest Főváros XI. Kerület Újbudai Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) Városgazdálkodási Igazgatóság Közlekedési Osztályán (a továbbiakban: Közlekedési Osztály) a közterület azonnali igénybevétele esetén telefonon, nem azonnali igénybevétel esetén írásban be kell jelenteni. A telefonon tett bejelentést írásban 48 órán belül meg kell ismételni.

7. § (1) Nem adható közterület-használati hozzájárulás:

a) tömegközlekedési járművek megállóiba, kivéve, ha a közterület igénybevétele az utasforgalom céljait vagy az utasok ellátását, tájékoztatását szolgálja,

b) olyan járdaszakaszra, ahol a tervezett létesítmény a gyalogosközlekedést, vagy az úttestre lépő gyalogos észlelését akadályozná,

c) zöldterületekre, ha a tervezett használat az ott levő növényállományt maradandóan károsítja és a helyreállítása nem lehetséges, kivéve a területükön húzódó közművek létesítéséhez, fenntartásához, javításához, hibaelhárításhoz nélkülözhetetlen munkálatokat, melyekre a 6. § (1) bekezdés c) pontja szerint nem kell közterület-használati hozzájárulás,

d) főútvonalak mentén árusító- és az árusítással kapcsolatos fülke, pavilon, épület létesítésére, kivéve a virág- és hírlapárusítást és a tömegközlekedési eszközök igénybevételére szolgáló jegyárusítást, továbbá az alkalmi könyvárusítást,

e) közterületen nem árusítható termékek forgalmazásához,

f) árusító, kereskedelmi, és szolgáltató célokat szolgáló zárt szerkezetű épületek létesítéséhez kivéve, ha a hatályos Kerületi Szabályozási Terv ezt lehetővé teszi,

g) olyan tevékenység gyakorlására, amely a környezetre káros hatással lenne, a közbiztonságot vagy az egészséget veszélyeztetné,

h) olyan létesítmények és berendezések létesítésére, amelyek működtetéséhez a szükséges energia- és vízellátás, csatorna vagy a szabványoknak megfelelő zárt rendszerű szennyvízelvezetés és hulladéktárolás nem biztosítható, vagy a felhasználás mértéke nem állapítható meg,

i) jármű iparszerű javítására,

j) üzemképtelen gépjármű főútvonalon és tömegközlekedés által járt útvonalon történő tárolására,

k) üzemképtelen gépjármű mellékútvonalon történő 90 napot meghaladó tárolására,

l) üzleti szállítás vagy rakodás alkalmával göngyölegek elhelyezésére, árukiadásra napi 2 óránál hosszabb időtartamra,

m) járda költözéshez szükséges igénybevételére 3 órát meghaladó időtartamra,

n)7 annak, akinek Újbuda Önkormányzatával szemben 250 ezer forintot vagy 3 hónapot meghaladó, közterület-használatból eredő díjtartozása (például közterület-használati díjhátralék, közterület eredeti állapotba történő helyreállítása költségei stb.) vagy egyéb jogcímen díjtartozása (így különösen: bérleti díj tartozása vagy helyi adó tartozása) áll fenn.

o) légvezeték elhelyezésére, kivéve tömegközlekedési járművek felsővezetékeit,

p) 3 hónapon belül - ugyanazon helyszín és tevékenység vonatkozásában - annak, akinek a közterület használati hozzájárulás iránti kérelmét a Polgármester vagy Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) elutasította.

(2) A közterületeken állatforgalmazási tevékenység nem végezhető.

(3)8 Megtagadható a közterület-használati hozzájárulás abban az esetben,

a) ha az - a már korábban ugyanarra a területre és időpontra kiadott hozzájárulásokat is figyelembe véve - a közterület eredeti célja szerinti használatát aránytalanul nagymértékben akadályozza vagy ellehetetleníti,

b) ha az igényelt közterületen egyéb közösségi szempont ezt indokolja, így különösen

ba) közfeladat ellátásának biztosítása,

bb) Újbuda Önkormányzata érdekkörében felmerülő építési, felújítási és közterület-fenntartási munkálatok elvégzése,

bc) vallási és jótékonysági célú tevékenység biztosítása,

bd) sport- és kulturális rendezvények lebonyolítása,

be) Újbuda Önkormányzatának és intézményeinek rendezvénye, vagy

bf) egyéb önkormányzati érdekkörben felmerült ok,

c) ha a kérelmet a kérelmező nem határidőben terjeszti elő, vagy

d) amennyiben a közterület-használata nem felel meg a 12. § (1) bekezdésében vagy a 12. § (2) bekezdésében foglaltaknak.

5. A közterület-használat időtartama és a közterület-használati hozzájárulás kérelmezése

8. § (1) Közterület-használati hozzájárulás csak ideiglenes jelleggel - meghatározott időtartamra vagy meghatározott feltétel bekövetkeztéig - adható és többször is meghosszabbítható, a díjtételek megváltoztatása jogának fenntartásával.

(2) Építési munka végzésével kapcsolatos tevékenységre (különösen állvány, építőanyag, törmelék elhelyezésére, stb.) közterület-használati hozzájárulás csak az építési munka végzésének tartamára és csak a műszakilag indokolt területre adható.

(3) A közterület-használati hozzájárulás nem pótolja a jogszabályokban előírt egyéb (pl. építésügyi, településképi, egészségügyi, rendészeti stb.) hatósági, szakhatósági engedélyek, hozzájárulások, vélemények, nyilatkozatok beszerzését.

(4) A közterület-használati hozzájárulást annak kell kérnie, aki a közterületet használni kívánja. Építési engedélyhez kötött építmény elhelyezése esetében és az építési munka végzésével kapcsolatos tevékenységek esetében az építtetőnek vagy az általa meghatalmazott személynek kell a közterület-használati hozzájárulást beszereznie.

(5) A közterület-használati hozzájárulás iránti kérelemnek tartalmaznia kell különösen:

a) a kérelmező nevét és lakóhelyének, vagy székhelyének és telephelyének címét, képviselőjének elérhetőségét,

b) a közterület-használat célját és időtartamát,

c) a közterület-használat helyének helyrajzi szám szerinti, pontos területnagysággal és a használat módjával történő meghatározását, valamint helyszínrajzon történő megjelölését, rendezvények esetén a programleírást, továbbá a tervezett résztvevői létszámot és a tervezett illemhelyek - külön megjelölve az akadálymentesítettek - helyét és darabszámát,

d) a közterületen folytatni kívánt tevékenység gyakorlására jogosító okirat egyszerű másolatát,

e)9 a kérelmező által folytatni kívánt tevékenységben közreműködők (részt vevők, így különösen alvállalkozó, bérlő, üzemeltető stb.) nevét és lakcímét vagy székhelyének és telephelyének címét, képviselőjének elérhetőségét, a közreműködővel megkötött írásbeli megállapodást, továbbá a közreműködő nyilatkozatát arról, hogy nincs lejárt tartozása Újbuda Önkormányzata felé,

f) építési engedélyhez kötött építmény elhelyezése esetében vagy az építési munka végzésével kapcsolatos tevékenységek esetében az építtetőtől kapott meghatalmazást és a jogszabályban előírt esetekben a jogerős építésügyi hatósági engedélyt,

g) nem magánszemély kérelmező esetén a közterület-használatért felelős személy megnevezését, vagy a jogi személy felelős vezetőinek adatait,

h) teljes bizonyító erejű meghatalmazást, amennyiben a kérelmet nem magánszemély esetén nem a képviseletre jogosult személy írja alá és magánszemély esetén, ha a kérelmet nem a kérelmező írja alá,

i) pavilonok, és az olyan árusító felépítmények esetében, amelyekhez közmű kapcsolódhat a kérelem beadásával egyidejűleg az ügyfél nyilatkozatát annak meglétéről (közműszerződés fénymásolatának csatolásával) vagy hiányáról,

j) a 23. § (1) bekezdés i) pontjában meghatározott díjmentességre való jogosultság igazolására szolgáló irat fénymásolatát,

k)10 pavilonok, vendéglátó-ipari terasz és árusításra szolgáló ideiglenes állvány, szerkezet elhelyezése céljából, valamint mozgóboltra kért hozzájárulás esetén látvány- és berendezési tervet, feltüntetve az anyag- és színhasználatot, valamint a létesítmény leírását és műszaki rajzát.

l) a más érintett ingatlanokra vonatkozó tulajdonosi hozzájárulást, ha a folytatni kívánt tevékenység nem csak Újbuda Önkormányzata tulajdonában lévő ingatlant érint,

m) települési szilárd hulladék képződésével járó közterület-használat esetén annak igazolását, hogy a kérelmező a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatást - annak teljesítésére jogosult szolgáltató útján - igénybe veszi,

n)11 a pavilon, valamint az árusító felépítmény tulajdonosa és a harmadik személy között létrejött, a pavilon, valamint az árusító felépítmény használatára (bérbe adására) vonatkozó megállapodást, amennyiben a közterületet nem a közterületen álló pavilon, valamint árusító felépítmény tulajdonosa használja.

9. § (1)12 A közterület-használati hozzájárulás iránti kérelmet az Újbuda Önkormányzata honlapján elérhető formanyomtatvány kitöltésével - kivéve a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény hatálya alá tartozó filmalkotások forgatása céljából történő igénybevételt - az abban felsorolt mellékletek csatolásával együtt a Polgármesteri Hivatalnál személyesen, postai úton vagy - az elektronikus ügyintézés szabályai szerint - elektronikus úton lehet benyújtani.

(2)13 A kérelmet a kérelmezett használat kezdő időpontja előtt legfeljebb 60 nappal, de legalább 15 nappal előbb kell benyújtani. Kivételt képez

a) az építési konténerrel, betonpumpa, daru elhelyezésével kapcsolatos kérelmek beadása, mely esetekben a használatot megelőző legalább 8 nappal előbb kell a kérelmeket benyújtani és

b) az idényjellegű ideiglenes árusítás esetén a tavaszi-nyári időszaki tárgyévre vonatkozó közterület-használati kérelmek beadása, amelyek esetén a használatot megelőzően legfeljebb 90 nappal, de legalább 30 nappal előbb be kell nyújtani a kérelmet.

(3) A kérelmező a következő esetekben köteles a szakhatóságok és egyéb szervek hozzájárulását beszerezni és a kérelemhez csatolni:

a)14 a közút kezelőjének hozzájárulását

aa) közút és járda területét érintő közterület-használat és

ab) betonpumpa, daru, emelőkosaras gép közterületen történő elhelyezése

esetén,

b) közút területét érintő esetekben forgalomtechnikai szempontból az illetékes hatóság hozzájárulását,

c) a kereskedelmi, vendéglátó-ipari, szolgáltató tevékenységek esetén az első fokú kereskedelmi vagy iparhatóság hozzájárulását,

d) kulturális, szórakoztató, szabadidős tevékenység végzése előtt az engedélyköteles zajkibocsátási határérték megállapítását kell kérni a környezetvédelmi hatóságtól; a kérelmet a zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról szóló 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet szerint kell benyújtani,

e) a világörökség, kulturális örökség részét képező területeken az illetékes hatóság hozzájárulását vagy állásfoglalását,

f)15 a településképi megjelenés tekintetében a településképi bejelentési eljárásról szóló rendeletben meghatározott esetekben az eljárásban hozott határozatot a Polgármesteri Hivatal Főépítészi Igazgatóságától.

10. §16 A benyújtott kérelem elbírálásának előkészítő feladatait a Közlekedési Osztály látja el, mely az előkészítés során:

a)vizsgálja, hogy a kérelem tartalmazza-e az összes szükséges adatot és mellékletet, amennyiben nem, úgy hiánypótlásra szólítja fel a kérelmezőt,
b)vizsgálja, hogy a kérelmezett közterület-használat nem esik-e a 7. § (1) bekezdésének hatálya alá,
c)vizsgálja a kérelmezett közterület-használathoz, tervezett tevékenységhez szükséges előzetes szakhatósági hozzájárulásokat, állásfoglalásokat,
d)vizsgálja, hogy a kérelmezett közterület-használat összeegyeztethető-e az adott területre vonatkozó szabályozási tervben foglalt szempontokkal, megfelel-e a városképi, városrendezési, műemlékvédelmi, közlekedési, környezetvédelmi, közegészségügyi és köztisztasági előírásoknak, valamint a kereskedelmi és turisztikai szempontoknak,
e)szükség esetén a d) pont szerint vizsgált szempontok vonatkozásában a hatáskörrel rendelkező szervtől állásfoglalást kérhet és szakértőt vehet igénybe,
f)írásban felhívja az ügyfelek figyelmét a tulajdonosi hozzájárulás megadása előtt abban az esetben, amennyiben a hozzájárulás nem adható meg teljes körűen.
A benyújtott kérelem elbírálására 30 nap áll rendelkezésre, mely határidő a Gazdasági Bizottság, vagy Képviselő-testület ülésének napirendre tűzésétől a döntés meghozataláig eltelt idővel meghosszabbodik.

6. A közterület-használati hozzájárulás megadása

11. § (1) A közterület-használathoz szükséges tulajdonosi hozzájárulás megadásáról az egy évet meg nem haladó időtartamra szóló közterület-használat esetén a Polgármester dönt.

(2) A közterület-használathoz szükséges tulajdonosi hozzájárulás megadásáról az egy évet meghaladó időtartamú közterület-használat esetében a Képviselő-testület dönt.

(3) Amennyiben a kedvezményezett a közterület-használatra vonatkozó szerződést a tulajdonosi hozzájárulás megadásának közlésétől számított 30 napon belül, vagy hatósági engedélyhez kötött tevékenység, továbbá településképi bejelentési kötelezettség esetén 120 napon belül nem köti meg, úgy - a tulajdonosi hozzájárulás eltérő rendelkezése hiányában - a tulajdonosi hozzájárulás érvényét veszti. A határidőt a Polgármester kérelemre meghosszabbíthatja.

(3a)17 A kérelemnek helyt adó döntés esetén a közterület-használatra vonatkozó szerződést legkésőbb a tényleges közterület-használat megkezdésének időpontját megelőző napig a kérelmezőnek alá kell írnia.

(4) A 2. melléklet „G egyéb” jelű díjtételének mértékére a Gazdasági Bizottság tesz javaslatot, a használat és a használó körülményeinek, a hasonló tevékenységekre vonatkozó díjtételek, az időpont és időtartam figyelembevételével.

(5) Amennyiben a Polgármester a Gazdasági Bizottság javaslatától eltérően dönt, arról a Gazdasági Bizottságot tájékoztatja.

12. §18 (1) A közterület-használati hozzájárulás iránti kérelem elbírálása során figyelembe kell venni a településképi, városképi, városarculati, városimázs, városrendezési, városfejlesztési, városrehabilitációs, műemlékvédelmi, közlekedési, környezetvédelmi, természetvédelmi, zajvédelmi, közrendi, közbiztonsági, közegészségügyi, köztisztasági, gazdaságszervezési, gazdaságfejlesztési, szociális, kereskedelmi, turisztikai és vagyongazdálkodási, vagyonhasznosítási, valamint közérdekre, közcélra vonatkozó szempontokat, az adott közterület-használattal kapcsolatos korábbi tapasztalatokat, lakossági jelzéseket, és érvényesíteni kell a jogszabályok előírásait is.

(2) Idényjellegű ideiglenes árusítás esetén fokozottan kell ügyelni a városképi szempontokra. Alapvető követelmény az anyaghasználat megfelelő kiválasztása, az árusítótér igényes kialakítása, és annak a tágabb környezetbe való megfelelő illeszkedése.

(3) A kérelem elbírálása során elsőbbséget kell biztosítani az építmények javításával és karbantartásával kapcsolatos közterület-használatnak.

13. § (1) A kérelmezővel a közterület-használatra vonatkozó szerződést - a tulajdonosi hozzájárulás megadását követően - a Polgármester köti meg.

(2) A szerződés megkötésére - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel - csak azt követően kerülhet sor, ha a kérelmező rendelkezik a közterület-használathoz és a folytatni kívánt tevékenységhez szükséges valamennyi jogerős hatósági engedéllyel, ide értve az esetlegesen szükséges építésügyi hatósági engedélyt és a településképi bejelentési eljárás során kiadott igazolást is.

(3)19 A kereskedelmi bejelentéshez vagy működési engedélyhez kötött tevékenység esetében a kereskedelmi bejelentést és a működési engedélyt a szerződés megkötését megelőzően kell beszerezni, vagy teljesíteni. Ebben az esetben a kérelmező a tevékenységét - amennyiben jogszabály eltérően nem rendelkezik - csak a kereskedelmi bejelentés megtételét vagy a működési engedély jogerőre emelkedését követően kezdheti meg.

14. § (1) A tulajdonosi hozzájárulást is tartalmazó írásbeli szerződésnek tartalmaznia kell különösen:

a) a jogosult nevét és lakóhelyének, vagy székhelyének, telephelyének címét,

b) a közterület-használat célját és időtartamát, vagy azt a feltételt, amelynek bekövetkeztéig a hozzájárulás érvényes,

c) a közterület-használat helyének, módjának, mértékének és egyéb feltételeinek pontos meghatározását,

d) szükség esetén utalást arra, hogy a hozzájárulás csak a közreműködő szakhatóságok hozzájárulásában foglalt előírások megvalósítása esetén érvényes,

e) a hozzájárulás érvényének megszűnése vagy a hozzájárulás megszüntetése esetére az eredeti állapot kártalanítási igény nélküli helyreállításának kötelezettségét,

f) közterület-használati díj fizetési kötelezettség esetén a díj mértékét és megfizetésének módját, egyéb esetben a díjmentesség tényét,

g) a közterület-használat jellegétől függően egyéb hatósági, szakhatósági előírásokról és kikötésekről szóló tájékoztatást, a városképi követelményeket, a környezetvédelmi, valamint a munka- és balesetvédelmi előírásokra történő utalást,

h) a közterület-használattal járó járulékos költségek (energiadíj, vízdíj stb.) viselésének és megfizetésének módját,

i) a közterület-használat időtartama alatt a szükséges állagmegóvási, karbantartási és tisztántartási kötelezettség előírását,

j) a közterület-használati hozzájárulás átengedésének tilalmát annak rögzítésével, hogy a közterület-használati hozzájárulás kizárólag a jogosult részére szól, azonban lehetősége van a közterület-használathoz közreműködőket (részt vevőket) igénybe venni, de a közterület-használat joga tovább nem ruházható,

k) a felek egyéb megállapodásait.

(2) A közterület-használati hozzájárulást meg kell küldeni:

a) a kérelmezőnek,

b) a közterület-használati díj beszedésével megbízott Pénzügyi és Költségvetési Igazgatóságnak.

(3) A közterület-használati hozzájárulásról értesíteni kell:

a) az Újbuda Közterület-felügyeletet,

b) a Budapesti Rendőr-főkapitányság XI. kerületi Rendőrkapitányságot (a rendezvényekkel kapcsolatban),

c) a kereskedelmi és vendéglátó-ipari tevékenység esetén Hatósági Igazgatóságot.

(4) A közterület-használati hozzájárulás megtagadását közölni kell:

a) a kérelmezővel,

b) az Újbuda Közterület-felügyelettel.

15. § (1) A közterület-használati hozzájárulás eredeti példányát, vagy annak hiteles másolatát a tevékenységet folytató személy köteles a helyszínen magánál tartani és az ellenőrzésre jogosult személyek felhívására felmutatni.

(2) A közterület-használati hozzájárulás alapján a közterületet a jogosult, valamint az 8. § (4) bekezdésében felsoroltak használhatják. A közterület-használati hozzájárulás harmadik személy részére át nem engedhető, az kizárólag a jogosult részére szól, azonban ez nem korlátozza a jogosult azon jogát, hogy a közterület-használathoz közreműködőket vegyen igénybe.

(3) Az ellenőrzésre jogosult vizsgálja, hogy a közterület-használat a kiadott hozzájárulásnak megfelelően valósul-e meg (használó személye, használat célja, terület nagysága, közterület elhelyezkedése, közterület-használat időtartama).

(4) Pavilonok esetében a tulajdonos, üzemeltető, alkalmazott a közterület-használati hozzájárulás hatályba lépésével hozzájárul ahhoz, hogy az ellenőrzésre jogosult személyek a helyiségen belül a közművekre vonatkozóan helyszíni szemlét tartsanak.

16. § (1) A közterület-használati hozzájárulás tárgyában hozott döntésről a kérelmezőt Újbuda Önkormányzata értesíti. Amennyiben az értesítés a kérelmező által a kérelmen feltüntetett címen bármely okból nem lehetséges, úgy a visszaküldött értesítést a kézbesítés második megkísérlésének, vagy a második figyelmeztetés postafiókba helyezésének napját követő ötödik munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni.

(2) Azon közterület-használók esetében, akik közterületet közterület-használati hozzájárulás nélkül - jogellenes módon - használnak, az (1) bekezdésben foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az értesítési címnek azt a címet kell tekinteni, amely a jogellenes közterület-használatot megvalósító építményen vagy tárgyon fellelhető, vagy egyéb módon (pl. telefonszám alapján) megállapítható.

7. A közterület-használati hozzájárulás megszűnése, szünetelése

17. § (1) A közterület-használati hozzájárulás hatálya megszűnik:

a) a hozzájárulásban meghatározott idő elteltével,

b) a hozzájárulásban meghatározott feltétel bekövetkeztével,

c) ha a területre üzemzavar-elhárítás miatt, vagy Újbuda Önkormányzatának fontos közérdekből szüksége van,

d) a hozzájárulásban, vagy a közterület-használatra és az ezzel kapcsolatos tevékenységekre vonatkozó jogszabályokban foglaltak megsértése miatti felmondással,

e) a használatba adott közterület tulajdonosa, valamint művelési ága megváltozásának ingatlan-nyilvántartási bejegyzésével,

f) ha a közterületen folytatott tevékenységre jogosító okirat hatálya és ezzel együtt a tevékenységre való jogosultság megszűnik, vagy a jogosult a tevékenység folytatására való jogosultságát egyébként elveszti,

g) a jogosult halálával vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező társaság esetén annak jogutód nélküli megszűnésével,

h) ha a jogosult írásban bejelenti Újbuda Önkormányzatának, hogy a közterület használatával felhagy,

i) ha a közterület-használatot érintő olyan jogszabályváltozás áll be, ami alapján a hozzájárulás megadására nem került volna sor,

j)20 közös megegyezéssel vagy

k)21 ha Újbuda Önkormányzata a tulajdonosi hozzájárulását a Gazdasági Bizottság javaslata alapján visszavonja.

(2)22 A közterület-használati hozzájárulás visszavonható:

a) amennyiben Újbuda Önkormányzata tudomására jut, hogy a használó a használati jogát jogosulatlanul más személynek átengedi,

b) amennyiben a használó esedékességkor nem teljesíti díjfizetési kötelezettségét, és annak külön írásbeli felszólítást követően sem tesz eleget,

c) a köztulajdon védelmében bármikor,

d) vendéglátóipari terasz üzemeltetése esetén, ha az erre jogosult szervek eljárásuk során megállapítják, hogy a közterület-használat a helyben érintett lakosság jelentős részének nyugalmát zavarja, vagy Újbuda Önkormányzatához érkezett megalapozott lakóközösségi panasz esetén,

e) más célú közterület-használat esetén megalapozott lakossági panasz okán,

f) ha Újbuda Önkormányzata a közterület más célú hasznosításáról dönt, vagy

g) egyéb önkormányzati érdekkörben felmerült ok esetén.

(3)23 A közterület-használati hozzájárulás megszűnése esetén külön döntés nélkül a jogosult által már befizetett használati díj időarányos részét - a közterület-használati hozzájárulásban foglaltak szerint - vissza kell fizetni a jogosult részére.

18. § (1) A Képviselő-testület fontos közérdekből a közterület használatának szünetelését rendelheti el.

(2) A közterület-használat szünetelésének ideje nem számít bele a közterület-használat időtartamába és nem lehet hosszabb, mint a hozzájárulás lejártáig még hátralévő idő.

(3) A közterület-használat szünetelésének idejére a már befizetett közterület-használati díj időarányos részét külön döntés nélkül vissza kell fizetni - a közterület-használati hozzájárulásban foglaltak szerint - a jogosult részére.

19. § (1) A közterület-használattal járó járulékos költségek (energiadíj, vízdíj stb.) viselése és megfizetése a jogosult kötelezettsége.

(2) Ha a közterület-használati hozzájárulás hatályát veszti, a jogosult kártalanítási igény nélkül köteles a közterület eredeti állapotát (ingatlan kiürítése, felépítmény lebontása, terület megtisztítása) haladéktalanul helyreállítani.

(3) A Polgármester az eredeti állapot helyreállítására vonatkozó kötelezettség teljesítésére a közterület-használat jellegétől függő, de legfeljebb 15 napos halasztást adhat a jogosult kérelmére.

(4) A közterület-használattal járó kötelezettségek - így különösen a közterület-használati díj megfizetése - szempontjából azt az időt is be kell számítani a közterület-használatba, ameddig a jogosult az eredeti állapotot hiánytalanul helyre nem állította.

(5)24 Arra az időtartamra, amely a közterület-használati hozzájárulás megszűnésétől a közterület eredeti állapotának helyreállításáig eltelik, az egyébként irányadó díjtétel háromszorosát kell megállapítani, amennyiben a kérelmező számára felróható ok miatt nem tudja helyreállítani az eredeti állapotot.

8. Speciális esetekre vonatkozó szabályok

20. § (1) Vendéglátó-ipari üzlet elé történő kitelepülésre, előkert, terasz üzemeltetésére 6.00 és legfeljebb 23.00 óra közötti időtartamra adható közterület-használati hozzájárulás.

(1a)25 A terasz üzemeltetésének ideje a Gazdasági Bizottság javaslata alapján korlátozható.

(1b)26 Vendéglátóipari üzlet elé történő kitelepülésre, előkert, terasz üzemeltetése esetén a nyitvatartási időn kívül a létesítmény területét a használó köteles fizikai eszközzel lezárni (így különösen lánccal, kordonnal vagy egyéb eszközzel), továbbá köteles a terasz területén lévő székeket, asztalokat összepakolni. A használó köteles a tőle elvárható legnagyobb gondossággal a lakóközösség éjszakai pihenéshez való nyugalmát biztosítani, amelynek érdekében erre vonatkozó figyelemfelhívó táblát kell elhelyeznie a vendéglátó egységben, valamint a terasz területén.

(2) Vendéglátóteraszon zene szolgáltatása, valamint - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - televíziókészülék, projektor kihelyezése tilos.

(3) A nemzetközi sportesemények (például vb, eb, olimpia) időtartamára a vendéglátó üzletek tulajdonosai külön kérelem és közterület-használati hozzájárulás alapján projektort vagy televíziókészüléket kihelyezhetnek legfeljebb az esemény időtartamára, melyért a 2. mellékletben meghatározott díjat kell fizetniük.

(4)27 A vendéglátó-ipari egységek közterületre való kitelepülése akkor engedélyezhető, ha a kitelepült vendéglátó-ipari egységek teraszain 5 m² felület után 0,5 m² élő zöld növényzet kialakításra kerül.

(5) Árusításra szolgáló ideiglenes felépítmény elhelyezésére maximum 20 m2 alapterületig van lehetőség.

(6) A vendéglátóterasz területén belül elhelyezhetők a vendéglátással közvetlenül összefüggő eszközök, így asztalok, székek, napernyők, 1 m2 alapterületnél nem nagyobb tálalópultok, melegítők.

(7) A vendéglátóterasz területén nem helyezhető el fagylaltos pult, italautomata, hűtőszekrény.

(8)28 A 2. melléklet „C” jelű díjtételénél meghatározott tevékenységekre - a „C/5 mozgóbolt” kivételével - irányuló közterület-használatok esetében

a) az I. fokozottan kiemelt kategóriába tartozó területeken a tömegközlekedési eszközök megállóinak végpontjaitól számított 60 méteres távolságon belül elfoglalt területek tartoznak csak az I. fokozattan kiemelt kategóriába, egyebekben a II. kategóriába sorolandók,

b) a II. kiemelt kategóriába tartozó területeken a tömegközlekedési eszközök megállóinak végpontjaitól számított 60 méteres távolságon belül elfoglalt területek tartoznak csak az II. kiemelt kategóriába, egyebekben a III. kategóriába sorolandók.

(9)29 Ideiglenes árusításra - kivéve fenyőfa-árusítás - csak e rendelet 3. mellékletében meghatározott helyszínekre adható ki hozzájárulás, melytől eltérő helyszínek esetén a Gazdasági Bizottság javaslata alapján dönt a Polgármester.

(10)30 Amennyiben a szerkezet nélküli ideiglenes árusítás időtartama a 10 napot meghaladja, akkor annak díja a 2. melléklet „C/3” díjtétel szerint kerül megállapításra.

(11)31 A fenyőfa-árusítás közterület-használatához legalább 15 négyzetméternyi terület igénybevétele szükséges.

(12)32 A fenyőfa-árusítás közterület-használati hozzájárulására irányuló kérelemhez csatolni szükséges:

a) az árusítás eszközeinek, berendezéseinek, az árusítás kapcsán kihelyezni tervezett építményeknek, elhelyezni kívánt gépjárműveknek a felsorolását az ezeket feltüntető helyszínrajzzal együtt,

b) az árusok számára biztosítandó illemhelyhasználatra vonatkozó nyilatkozatot és

c) a közterület tisztántartására tervezett intézkedések felsorolását, valamint a települési hulladék elszállítására a közszolgáltatóval kötött szerződés másolatát.

(13)33 A fenyőfa-árusításra vonatkozó közterület-használati hozzájárulás időtartama legfeljebb minden év december 5-e és december 24-e közötti időtartamra szólhat.

(14)34 A fenyőfa-árusításra használt közterületen a gyalogos közlekedés számára 1,5 m széles felületet kell biztosítani.

21. § (1) Az Újbuda Önkormányzata tulajdonában álló közterületek filmforgatási célú használatára e rendelet előírásait

a)a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvényben,
b)35 a közterületek és állami tulajdonban álló ingatlanok filmforgatási célú használatának részletes szabályairól szóló 302/2016. (X. 13.) Korm. rendeletben, valamint
c)az e §-ban
meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.
(2)A filmforgatási célú közterület-használatra vonatkozó hatósági szerződéssel kapcsolatos ügyekben a Polgármester dönt.
(3)A hatósági szerződés jóváhagyásának egyedi feltételeként kell meghatározni mindazon előírásokat, amelyeket a kérelmezett közterület-használattal kapcsolatban a közútkezelő a véleményében, a forgalomtechnikai kezelő-üzemeltető az általa jóváhagyott forgalomtechnikai tervben, a zöldfelület kezelője-üzemeltetője a hozzájárulásban, vagy bármely más, a kérelmezett közterület-használat folytán érintett szerv, szervezet nyilatkozatában meghatároz. A közút közterület-használatára vonatkozó közútkezelői vélemény hiányában a hatósági szerződés nem hagyható jóvá.
(4)Újbuda Önkormányzata a tulajdonában álló közterületek filmforgatási célú használatát a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény 3. mellékletében meghatározott díj ellenében biztosítja.
(5)A közterület filmforgatási célú használatáért fizetendő díjat legkésőbb a forgatás megkezdése előtt meg kell fizetni.
(6)A közterület-használati díjból 90%-os kedvezmény akkor adható, ha közérdekű, különösen oktatási, tudományos, ismeretterjesztő, karitatív célok érdekében végzett filmalkotás forgatása történik.
(7)A filmforgatás szempontjából turisztikailag kiemelt önkormányzati tulajdonú területek:
a)Kőrösy József utca,
b)Móricz Zsigmond körtér - „Gomba” épület,
c)Bártfai utca - Tétényi út - Vahot utca által határolt terület (Bikás park),
d)Somló lépcső - Ménesi út - Mányoki út - Mészöly utca - Bartók Béla út - Szent Gellért tér - Kelenhegyi út - Verejték utca - Rezeda utca - Kelenhegyi út - Somlói út által határolt terület, beleértve az Újbuda Önkormányzata tulajdonát képező határoló utak területét is.
(8)A filmforgatást akadályozó, de a kérelmezőnek fel nem róható, valamint a rendkívüli természeti események miatt kieső napokon a kötelezett a közterület-használati díj megfizetése alól mentesül. Újbuda Önkormányzata a közterület használatát a filmforgatás akadályának elhárulását követő 5 naptári napon belül köteles újra biztosítani.

21/A. §36 Az elektromos használatú közösségi eszközöket kizárólag az erre kijelölt kölcsönzési és tárolási állomásokon, támaszokon (mobilitási pontokon) lehet letenni. A nem erre kijelölt helyen tárolt, elhagyott eszközök elszállítása az eszközön azonosítható üzemeltető kötelezettsége. Újbuda Közterület-felügyelete az elhagyott eszközt az üzemeltető kárára és költségére elszállíttathatja.

9. A közterület-használat díja

22. § (1) A közterület-használati hozzájárulás jogosultja az Újbuda Önkormányzata tulajdonában lévő közterület használatáért - a 23. § (1) bekezdésében meghatározott eseteket kivéve - közterület-használati díjat köteles fizetni.

(2) A közterület-használat időtartama alatt a mindenkor hatályos díjakat kell megfizetni, melyek mértékét tevékenységenként a 2. melléklet tartalmazza. A közterület-használati díjak évi, havi vagy napidíjak.

(3) A díjat a közterület tényleges használatára és a közterületen elhelyezett létesítmény tényleges üzemeltetésére tekintet nélkül a közterület-használati hozzájárulásban rögzített időtartamra és módon Újbuda Önkormányzata számlájára - a (4) bekezdésben meghatározottak szerint - előre kell megfizetni.

(4)37 A közterület-használati hozzájárulásban szereplő díjat egy összegben, vagy a féléves és az azt meghaladó időtartamú közterület-használatok esetében a díj arányos részét részletekben, naptári negyedévente előre kell megfizetni.

(5) Kérelemre a Gazdasági Bizottság a közterület-használati díj megfizetésére - annak feltételei meghatározásával - részletfizetést engedélyezhet.

(6) A 2. mellékletben szereplő közterület-használati díjak általános forgalmi adó mentesek, kivéve a melléklet „F” jelű díjtételei esetében.

(7) A következő év január 1-jétől érvényes közterület-használati díjak mértékéről a mindenkori infláció figyelembevételével a Gazdasági Bizottság javaslata alapján a Képviselő-testület dönt legkésőbb a tárgyév december havi ülésén.

(8) A létesítménnyel elfoglalt közterület nagyságának megállapításánál a létesítmény négyzetméterekben számított alapterületét vagy területét, továbbá a hozzá tartozó - az alapterületen túlnyúló - szerkezet (ponyva, tető stb.) területének vetületét együttesen kell figyelembe venni. A számítás szempontjából minden töredék négyzetméter, folyóméter egész négyzetméternek, folyóméternek számít.

(9) A kézből történő utcai árusítással elfoglalt közterületet a fizetendő díj szempontjából egységesen 1 négyzetméternek kell tekinteni.

(10)38 A 2. melléklet „B” és „C/4” jelű díjtételeinél meghatározott tevékenységek esetében az irányadó díjtételek mellett a kérelmező alapdíjat köteles megfizetni.

(11)39 Amennyiben a kérelmezett közterület nem 100%-ban Újbuda Önkormányzatának tulajdona, akkor a fizetendő díj mértéke a tulajdonhányad arányában kerül megállapításra.

23. §40 (1) Nem kell közterület-használati díjat fizetni:

a) a közterület-fenntartói szolgáltatást nyújtó szervezet által fenntartott létesítmények, berendezések esetében,

b) a fegyveres erők, a fegyveres testületek, a rendészeti szervek, a mentők, a tűzoltóság és a vízügyi szolgálat közterületi létesítményei esetében,

c) a közterületen kertészeti tevékenységet szolgáló létesítményekért, berendezések esetében,

d) a közterületi rendezvényeken egészségügyi és köztisztasági célokat szolgáló létesítmények és tárgyak esetében,

e) utcabútor, figyelmeztető és tájékoztató tábla elhelyezése, fennmaradása esetében, ide nem értve az egyéb ellenszolgáltatást,

f) azon létesítmények, tárgyak és eszközök esetében, amelyek közvetlen életveszély vagy balesetveszély elhárítását szolgálják a közterületen,

g) a karitatív célok érdekében végzett tevékenységek esetében,

h) az Újbuda Önkormányzata saját szervezetei (pl. intézményei) vagy 100%-os tulajdonában álló vállalkozásai általi nem gazdasági célú közterület-használatok esetében,

i) évi egy alkalommal, maximum 30 nap időtartamra, lakossági lakásfelújítással kapcsolatos használatok esetében,

j)41

k) kizárólag az Újbuda Önkormányzata által szervezett (lakossági lakásfelújítás, épületkorszerűsítés, helyi vállalkozásokat segítő) saját pályázathoz kapcsolódó beruházásoknál szükséges közterület-használatok esetében,

l) közösségi kert célú közterület-használat esetében,

m)42 a személytaxi-szolgáltatás céljára kijelölt állomáshelyekért, azonban a kijelölt állomáshelyek számának megállapításához a Gazdasági Bizottság javaslata szükséges.

(2)43 A Polgármester egyoldalú nyilatkozattal járul hozzá a közterület használatához

a) az (1) bekezdésben meghatározott esetekben, vagy

b) tárgyévben ugyanazon kérelmező részére maximum 3 alkalommal, esetenként maximum 7 nap időtartamra engedélyezett közterület-használat esetén, amennyiben a közterület-használat díja alkalmanként a 20.000,- Ft-ot nem haladja meg.

(3) A Polgármester hozzájáruló nyilatkozata alapján megvalósuló közterület-használatra egyebekben a közterület-használati hozzájárulásra vonatkozó rendelkezések az irányadóak.

(4) A díjmentesség nem mentesít a (2) bekezdésben meghatározott nyilatkozat és más jogszabályokban előírt hozzájárulások, egyéb engedélyek beszerzésének kötelezettsége alól.

(5)44

23/A. §45 (1) A közterület-használati díj mértéke méltányosságból - a 23/B.-23/D. §-ban foglaltak kivételével - a Gazdasági Bizottság javaslata alapján csökkenthető, különösen az alábbi szempontok figyelembevétele mellett:

a) a kérelmező szociális körülményei,

b) a piaci körülmények, vagy

c) közfeladat-ellátó tevékenységhez való kapcsolódás.

(2) A közterület-használati díj korlátlanul csak akkor csökkenthető, ha a közterület használatára közfeladat ellátása céljából és a közfeladat ellátásához szükséges mértékben van szükség.

23/B. §46 A Gazdasági Bizottság javaslata nélkül a kérelmezőt legfeljebb évi 6 hónap időtartamra 50% közterület-használati díjkezdemény illeti meg árusító, valamint árusítással kapcsolatos ideiglenes pavilon (fix helyen) közterületen történő elhelyezése esetén, amennyiben a létesítmény igazolható módon nem üzemel, valamint a pavilonban gazdasági tevékenységet a kérelmező nem végez.

23/C. §47 A Gazdasági Bizottság javaslata nélkül a társasházak és szövetkezeti lakóházak, valamint a megbízásukból kivitelezési munkálatokat végző cégek épület- és tetőfelújítási, homlokzat-helyreállítási, valamint szigetelési munkálatai esetén 90% közterület-használati díjkedvezmény illeti meg a kérelmezőt. A társasház és szövetkezeti lakóház köteles az Újbuda Önkormányzata által biztosított táblát vagy molinót kihelyezni (legalább 2 x 1 m nagyságút) a közterület felé, amelyen feltüntetésre kerül, hogy Újbuda Önkormányzata támogatta a felújítást.

23/D. §48 A Gazdasági Bizottság javaslata nélkül Újbuda Önkormányzata saját szervezetei (például intézményei) vagy 100%-os tulajdonában álló vállalkozásai gazdasági célú közterület-használata esetében alkalmanként 1.000,- Ft/hó közterület-használati díjat kell megállapítani. Amennyiben a közterület-használat időtartama nem éri el az 1 hónapot, úgy abban az esetben 1.000,- Ft közterület-használati díjat kell megállapítani.

23/E. §49 Az új építmény felépítésével kapcsolatos, a 2. mellékletben megjelölt E/1. és E/2. díjtételeknél meghatározott célra történő közterület-használat esetén a közterület-használati díjkedvezmény mértéke nem haladhatja meg a településrendezési szerződésben Újbuda Önkormányzata által elfogadott fejlesztési érték 50%-át.

23/F. §50 (1) 2021. március 1. és 2021. december 31. közötti időszakra vonatkozóan a vendéglátó üzletek terasza és a vendéglátáshoz kapcsolódó egyéb eszközök után a vendéglátó terasz üzemeltetőjének nem kell megfizetnie a közterület-használati díj 10%-át meghaladó összeget.

(2) Az (1) bekezdés szerinti közterület-használat után a közterület-használónak a kérelmére a már befizetett díj időarányos részét vissza kell fizetni és az (1) bekezdés szerint kell megállapítani a díjat.

10. A jogellenes közterület-használat következményei

24. § (1) Aki közterületet hozzájárulás nélkül, vagy a hozzájárulástól eltérő módon, különösen a hozzájárulásban rögzített céltól vagy tevékenységtől eltérő más tevékenység kifejtésére, vagy a hozzájárulásban meghatározott mértéket meghaladó alapterületben használ, köteles Újbuda Önkormányzata vagy megbízottja felhívására a jogellenes közterület-használatot haladéktalanul megszüntetni, továbbá kártalanítás nélkül köteles a közterület eredeti állapotának helyreállítására. E kötelezettség elmulasztása esetén Újbuda Önkormányzata az eredeti állapot helyreállítását a kötelezettséget elmulasztó költségére elvégeztetheti, amennyiben a helyreállításra vonatkozó felhívásnak az érintett 8 napon belül nem tesz eleget.

(2) Újbuda Önkormányzata az eredeti állapotot az erre irányuló felhívás mellőzésével és az (1) bekezdésben megszabott határidő elteltére való tekintet nélkül azonnal helyreállíthatja, ha az élet- és balesetveszély vagy jelentős anyagi kár, a közrend, közbiztonság, vagy a közterület rendje, rendeltetésszerű használata súlyos sérelmének elhárítása érdekében vagy jelentős közérdekből egyébként indokolt. Az eredeti állapot helyreállításának költségeit ebben az esetben is a jogosulatlan közterület-használó köteles viselni.

(3) Amennyiben 12 hónapból 9 hónapon keresztül vagy azt meghaladóan a pavilon ténylegesen nem üzemel, akkor az a hozzájárulásban rögzített céltól vagy tevékenységtől eltérő más tevékenységnek minősül és a jogellenes közterület-használat jogkövetkezményeit vonja maga után.

(4) A közterületet hozzájárulás nélküli, vagy a hozzájárulásban foglaltaktól eltérően történő használata esetében - a ténylegesen használt időtartamra és területre - az e rendelet szerinti közterület-használati díj háromszorosa is megállapítható.

(4a)51 Az e rendeletben szabályozott, és a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló önkormányzati rendeletben büntetni rendelt magatartások esetén közigazgatási bírság kiszabásának van helye.

(5) A közigazgatási bírságolási eljárás nem mentesít a közterület-használati díjfizetési és helyreállítási kötelezettség alól.

(6) A jelen rendeletben foglalt előírások megtartását Újbuda Közterület-felügyelete, a jogszabályok szerint ellenőrzésre jogosult más szervek, továbbá Újbuda Önkormányzata által megbízott egyéb személyek a helyszínen vagy más alkalmas módon ellenőrizhetik.

11. Záró rendelkezések

25. § (1) Ez a rendelet 2015. június 1. napján lép hatályba.

(2)52

26. §53

1

Az önkormányzati rendeletet a Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testületének 42/2021. (XII. 21.) önkormányzati rendelete 43. § (1) bekezdése hatályon kívül helyezte 2022. február 1. napjával.

2

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 1. §. Hatályos: 2021. I. 1-től.

3

Megállapította: Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 59/2015. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 1. §. Hatályos: 2015. XI. 25-től.

4

Megállapította: Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 44/2017. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §. Hatályos: 2017. XI. 29-től.

5

Hatályon kívül helyezte: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 17. § a). Hatálytalan: 2021. I. 1-től.

6

Módosította: 40/2018. (X. 19.) XI.ÖK rendelet 1. § (1) a), (2).

7

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 2. § (1). Hatályos: 2021. I. 1-től.

8

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 2. § (2). Hatályos: 2021. I. 1-től.

9

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 3. § (1). Hatályos: 2021. I. 1-től.

10

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 3. § (2). Hatályos: 2021. I. 1-től.

11

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 3. § (3). Hatályos: 2021. I. 1-től.

12

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 4. § (1). Hatályos: 2021. I. 1-től.

13

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 4. § (1). Hatályos: 2021. I. 1-től.

14

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 4. § (2). Hatályos: 2021. I. 1-től.

15

Megállapította: 21/2020. (V. 21.) XI.ÖK rendelet 3. §. Hatályos: 2020. V. 22-től.

16

Módosította: 40/2018. (X. 19.) XI.ÖK rendelet 1. § (1) b).

17

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 5. §. Hatályos: 2021. I. 1-től.

18

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 6. §. Hatályos: 2021. I. 1-től.

19

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 7. §. Hatályos: 2021. I. 1-től.

20

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 8. § (1). Hatályos: 2021. I. 1-től.

21

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 8. § (1). Hatályos: 2021. I. 1-től.

22

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 8. § (2). Hatályos: 2021. I. 1-től.

23

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 8. § (2). Hatályos: 2021. I. 1-től.

24

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 9. §. Hatályos: 2021. I. 1-től.

25

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 10. § (1). Hatályos: 2021. I. 1-től.

26

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 10. § (1). Hatályos: 2021. I. 1-től.

27

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 10. § (2). Hatályos: 2021. I. 1-től.

28

Módosította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 10. § (3).

29

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 10. § (4). Hatályos: 2021. I. 1-től.

30

Beiktatta: Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 33/2016. (XII. 19.) önkormányzati rendelete 1. §. Módosította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 10. § (5).

31

Beiktatta: Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 44/2017. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 2. §. Hatályos: 2017. XI. 29-től.

32

Beiktatta: Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 44/2017. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 2. §. Hatályos: 2017. XI. 29-től.

33

Beiktatta: Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 44/2017. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 2. §. Hatályos: 2017. XI. 29-től.

34

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 10. § (6). Hatályos: 2021. I. 1-től.

35

Megállapította: Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 33/2016. (XII. 19.) önkormányzati rendelete 2. §. Hatályos: 2016. XII. 20-tól.

36

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 11. §. Hatályos: 2021. I. 1-től.

37

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 12. § (1). Hatályos: 2021. I. 1-től.

38

Beiktatta: Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 33/2016. (XII. 19.) önkormányzati rendelete 3. §. Módosította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 12. § (2).

39

Beiktatta: Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 44/2017. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 3. §. Hatályos: 2017. XI. 29-től.

40

Megállapította: Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzata Képviselő-testülete 59/2015. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 2. §. Hatályos: 2015. XI. 25-től.

41

Hatályon kívül helyezte: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 17. § b). Hatálytalan: 2021. I. 1-től.

42

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 13. § (1). Hatályos: 2021. I. 1-től.

43

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 13. § (2). Hatályos: 2021. I. 1-től.

44

Hatályon kívül helyezte: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 17. § c). Hatálytalan: 2021. I. 1-től.

45

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 14. §. Hatályos: 2021. I. 1-től.

46

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 14. §. Hatályos: 2021. I. 1-től.

47

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 14. §. Hatályos: 2021. I. 1-től.

48

Beiktatta: 14/2021. (II. 25.) XI.ÖK rendelet 2. §. Hatályos: 2021. III. 1-től.

49

Beiktatta: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 14. §. Hatályos: 2021. I. 1-től.

50

Beiktatta: 14/2021. (II. 25.) XI.ÖK rendelet 1. §. Hatályos: 2021. III. 1-től.

51

Beiktatta: Budapest Főváros XI. Kerület Újbuda Önkormányzat Képviselő-testülete 56/2015. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 6. §. Hatályos: 2015. XI. 25-től.

52

Hatályon kívül helyezve: 2010. évi CXXX. törvény 12. § alapján. Hatálytalan: 2015. VI. 2-től.

53

Hatályon kívül helyezve: 2010. évi CXXX. törvény 12. § alapján. Hatálytalan: 2015. VI. 2-től.

54

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 15. § a), 1. melléklet. Hatályos: 2021. I. 1-től.

55

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 15. § b), 2. melléklet. Hatályos: 2021. I. 1-től.

56

Megállapította: 56/2020. (XII. 30.) XI. ÖK rendelet 15. § c), 3. melléklet. Hatályos: 2021. I. 1-től.