Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015.(II.6.) önkormányzati rendelete

Kiskunfélegyháza Város Önkormányzatának 2015. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 02. 05

Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testületének

5/2015.  (II. 06.) önkormányzati rendelete   

Kiskunfélegyháza Város Önkormányzatának

2015. évi költségvetéséről


(a 9/2015. (III.26.), a 16/2015. (V. 04.), 21/2015. (VI. 26.), 23/2015. (VIII. 28.), 30/2015. (IX.30.), 31/2015. (X. 26.), 39/2015. (XII.18.) és az 1/2016. (II.04.) önkormányzati rendelettel egységes szerkezetben)



Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat 2015. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


I. fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet célja

1. §


A rendelet célja Kiskunfélegyháza Város Önkormányzata 2015. évi költségvetése – mint az önkormányzat gazdálkodási alapja – egyensúlyának, a közpénzekkel való szabályszerű, áttekinthető, gazdaságos, hatékony, eredményes és ellenőrizhető gazdálkodásának biztosítása. E rendeletben meghatározott bevételi előirányzatok azok teljesítésének kötelezettségét, a kiadási előirányzatok pedig – a bevételi előirányzatok teljesítésének figyelembevételével – azok felhasználásának jogosultságát jelentik.



A rendelet hatálya

2. §


A rendelet hatálya kiterjed Kiskunfélegyháza Város Képviselő-testületére, bizottságaira, az önkormányzatra és az önkormányzat irányításában működő 2 gazdasági szervezettel rendelkező intézményére, ezek a következők:


  • Kiskunfélegyházi Polgármesteri Hivatal
  • Városfenntartó és Szolgáltató Költségvetési Szervezet,


továbbá a 6 gazdasági szervezettel nem rendelkező intézményére, ezek:


  • Kiskunfélegyházi Napköziotthonos Óvoda

  • Kiskunfélegyházi Védőnői Szolgálat
  • Petőfi S. Városi Könyvtár és Művelődési Központ Ifjúsági és Közösségi Ház
  • Kapocs Szociális Gyermekvédelmi Intézmény
  • Szivárvány Személyes Gondoskodást Nyújtó Intézmény

-Kiskunfélegyháza Város Önkormányzatának Kiskun Múzeuma



II. fejezet


RÉSZLETES RENDELKEZÉSEK


A rendelet szerkezete, tartalma

3. §


 (1) Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete – az Áht. 23. §-ában foglalt rendelkezések alapján – az önkormányzat 2015. évi költségvetésének táblarendszerét e rendelet 1-14. mellékletek szerint hagyja jóvá, mely rendszer szerint kell elkészíteni az önkormányzat 2015. évi első féléves tájékoztatóját, továbbá a 2015. évi zárszámadást a teljesítés adatokkal kiegészítve.


(2)[1] Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat 2015. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait rovatok, kiemelt előirányzatok közgazdasági, továbbá működési és felhalmozási megbontása szerint az 1. mellékletben (Költségvetési mérleg) rögzíti.  


Az 1. melléklet szerint:

Tárgyévi költségvetési bevételek

5 486 440

Tárgyévi költségvetési kiadások

6 646 842

Költségvetési egyenleg

-1 160 402

** működési egyenleg

-912 172

** felhalmozási egyenleg

-248 230

Finanszírozási bevételek

2 978 730

** működési célú maradvány

644 391

** felhalmozási célú maradvány

61 409

** központi irányítószervi támogatás (intézményeknél)

1 772 930

** betételhelyezés

500 000

Finanszírozási kiadások

1 818 328

** központi irányítószervi támogatás (önkormányzatnál)

1 772 930

** betétek megszüntetése

0

**államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése

45.398

Többlet/Hiány

0

** működési többlet

186 821

** felhalmozási hiány

-186 821



(3) Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete intézményenként, első helyen Kiskunfélegyháza Város Önkormányzata, majd ezt követően valamennyi, a I. fejezet 2. §-ában szereplő, az önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szervezet 2015. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait – rovatok, előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok közgazdasági megbontása szerint - a 2[2]. mellékletben a kötelező és nem kötelező feladatok részletezését a 2/a. mellékletben rögzíti.  


(4)[3]Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat dologi kiadásait a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.


 (5)[4]Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat ellátottak pénzbeli juttatások kiadásait a 4. melléklet szerint hagyja jóvá.


(6)  Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait az 5.[5] melléklet, az intézményi felhalmozási kiadásokat az 6.6 melléklet szerint hagyja jóvá.


(7)7Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat működési és felhalmozási célú kiadásait, kölcsöneit a 7. melléklet szerint hagyja jóvá.


(8)8Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat Céltartalékát a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.


(9)9Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat Kötelezettségvállalását a következő évekre a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.


(10)10Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat intézményeiben engedélyezett létszámkeretet, a feladatellátáshoz szükséges további létszámokat a közfoglalkoztatottak létszámtervével együttesen a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.


(12)[6]Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat éves várható bevételi és kiadási előirányzat felhasználási ütemtervét tájékoztatásul a 11. melléklet szerint mutatja be.


(13) Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat helyi rendeletei, illetve képviselő-testületi határozatai alapján nyújtott kölcsönök lejárat szerinti bontását a 12. melléklet szerint hagyja jóvá.


(14) Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Önkormányzat közvetett támogatásokat - így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket tartalmazó kimutatást az Áht. 24. § (4) bekezdés c) pontja alapján a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.


(15) Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait a 14. melléklet szerint hagyja jóvá.


4. §


(1) Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert és a jegyzőt, hogy az önkormányzat fizetőképességének folyamatos biztosítása érdekében a költségvetésben szereplő feladatokra, célokra – amennyiben szükséges - likvid hitelt vegyen fel, a képviselő-testület erre vonatkozó külön határozata értelmében.


(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek betétként történő elhelyezéséről gondoskodjon.

(3) A polgármester az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszély helyzetben) átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi testületi ülésén be kell számolnia.


III. fejezet


A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI


Intézményi gazdálkodás

5. §


(1) Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat fenntartásában működő, 2. §-ban szereplő intézmények 2015. évi költségvetési előirányzatai a rendeletben meghatározottakhoz képest változhatnak a képviselő-testület döntése értelmében: a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevétel, a felülvizsgált és a jóváhagyott előző évi pénzmaradvány összegével, továbbá a célfeladatokban megfogalmazott előirányzatok összegével.

        

(2) Az önállóan működő intézmények jóváhagyott előirányzatain felüli többletbevételei az irányító szerv előzetes engedélyével, a felhasználásra engedélyezett többletnek megfelelő összegű, az irányító szerv hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosítás után használható fel.


(3) A helyi önkormányzati költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai a kormányrendeletben meghatározott esetekben saját hatáskörben módosíthatók. A polgármester a költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosításokról, átcsoportosításokról a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja.


 (4)  A képviselő-testület a biztonságos pénzügyi gazdálkodás érdekében az alábbiak szerint intézkedik:


  1. Az intézményi, illetve önkormányzati saját bevételeket tovább növelni és maximalizálni szükséges.


  1. Az önkormányzati feladatellátással összefüggő – bevételszerző - feladatok (közterület-használat, temetkezés, önkormányzati lakások és egyéb helyiségek bérbeadása, stb) - a szolgáltatás színvonalának megtartása melletti maximális - kihasználtságának megteremtése a bevételek hathatós növekedésének elérése érdekében.


  1. A felhalmozási kiadásokkal kapcsolatban:

a) az önkormányzat nem kíván részt venni  85 %-nál kisebb intenzitású pályázatokon, azonban ennél alacsonyabb intenzitású pályázaton kizárólag a képviselőtestület külön döntése alapján részt vehet,

b) az önkormányzat a pályázatokhoz szükséges saját erő csökkentése céljából folyamatosan vizsgálja a lakosság pénzügyi vonatkozású bevonását,


(5) A Képviselő-testület – az első negyedév kivételével negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.


(6) A költségvetési törvény 61. § alapján a kisösszegű követelés értékhatára 100 ezer forint.


(7) Kisértékű immateriális javak, tárgyi eszközök: a 200 ezer forint egyedi értéket nem meghaladó bekerülési értékű vagyoni értékű jogok, szellemi termékek, tárgyi eszközök.


A 2015. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

6. §


(1) Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat felhatalmazza a költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére. Az egységes költségvetést a 2015. évi költségvetési törvény, a hatályos kormányrendeletek, valamint az SZMSZ és a képviselő-testület rendeletének megfelelően kell végrehajtani.


(2) A költségvetési szervek részére a finanszírozást az önkormányzat, mint költségvetési szerv a Polgármesteri Hivatalon keresztül a nettó finanszírozási rendszer szabályai szerint havi ütemezésben, de a kiadások és a költségvetési bankszámla egyenleg ismeretében bocsátja rendelkezésre.


(3) A központi költségvetés javára mutatkozó központi költségvetésből biztosított támogatás visszafizetését a pénzmaradvány terhére kell elsősorban teljesíteni lehetőleg a visszafizetési határidőn belül.

Amennyiben az önkormányzatnak abból származik visszafizetési kötelezettsége, hogy az intézmény neki felróható ok miatt téves adatot szolgáltat a feladatmutató felméréskor, célellenőrzéskor, illetve elszámoláskor, annak következményét az adott intézmény viseli. A helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatának ellenőrzését követő – az intézmények által tévesen közölt adatokból fakadó – visszafizetési kötelezettség teljes egészében az adatszolgáltatót terheli.


(4) A Roma Nemzetiségi Önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról a Polgármesteri Hivatal gondoskodik a feladatok ellátásának részletes szabályaira vonatkozóan a nemzetiségek jogairól szóló törvény szerinti megállapodás alapján.


(5) A célfeladatok és a működési célú pénzeszköz átadás előirányzatában szereplő bizottsági hatáskörrel felhasználható előirányzatok az SZMSZ-ben és egyéb szabályzatban rögzítetteknek megfelelően használhatók fel.


(6) A célfeladaton szereplő polgármesteri keret felhasználásáról a polgármester határoz, és utólag tájékoztatja a képviselő-testületet.


A polgármester az Mötv. 68. § (3)- (4) bekezdése alapján a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan - a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott - a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben, saját hatáskörben jogosult a soron következő képviselő-testületi ülésig nem halasztható rendkívüli feladatok végrehajtására pénzeszközt átcsoportosítani, illetve felhasználni esetenként bruttó 10 millió forint értékhatárig.

(7) A kölcsönök nyújtása esetében: a dolgozók lakásépítési alapja vonatkozásában a hivatalvezetés illetékes.


(8) Az önkormányzat költségvetési rendeletében jóváhagyott beruházások, felújítások, árubeszerzés és szolgáltatás megrendelése a közbeszerzési törvény, valamint a képviselő-testület közbeszerzési szabályzatának megfelelően történhet.

(9) A Képviselő-testület felhatalmazza a Gazdasági Bizottságot az intézmények 2014. évi pénzmaradványának felülvizsgálatára. A pénzmaradvány jóváhagyásáról és a kötelezettségvállalással nem terhelt szabad pénzmaradvány felosztásáról a bizottság véleményének ismeretében a képviselő-testület dönt.

(10) Amennyiben az önkormányzat által irányított költségvetési szervek harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost bíz meg, melynek fedezetét az önkormányzat költségvetésében kell biztosítani.

(11) A törvény által előírt, nettó 5 millió Ft-ot elérő vagy azt meghaladó értékű árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésére, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, stb. vonatkozó szerződéseket, azok megnevezését, tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, szerződési értékét, a határozott időre kötött szerződés időtartamára, valamint ezen adatok változására vonatkozó információkat – valamennyi önkormányzati költségvetési szerv vezetője - Kiskunfélegyháza Város honlapján teszi közzé. A kötelezően közzétételre kerülő szerződések értékhatárát nettó 5 millió Ft összegben határozza meg. A nem normatív, céljellegű, működési és fejlesztési támogatásokat értékhatár nélkül közzé teszi a jogszabálynak megfelelő részletezésben. 


(12) Az önkormányzati intézmények részére egységes elvek alapján kell biztosítani a költségvetést és a dolgozók számára az adható támogatásokat. A költségvetési évben a költségvetési szerveknél – kivéve a Polgármesteri Hivatalt - cafetéria juttatásként – 2015. január 1-től december 31-ig - 5.000 Ft/fő/hó étkezési Erzsébet utalvány formájában, jutalom címén az elemi költségvetésben megállapított eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának maximum 2 %-a fizethető ki.


(13) A többször módosított 1993. évi LXXVIII. tv. 62. §-ára tekintettel az önkormányzati lakások elidegenítéséből származó bevételeket elkülönített számlán kell elhelyezni, mely bevételek lakáscélokra és az ezekhez kapcsolódó infrastrukturális beruházásokra, különösen új lakásépítésre, vásárlásra, lakóépület felújításra, korszerűsítésre, város rehabilitációra, önkormányzati helyi támogatás nyújtására stb. fordítható. A lakásgazdálkodás bevételeit és kiadásait (visszapótlási kötelezettség teljesítése) a zárszámadás keretében kell bemutatni.


(14) A kiadások készpénzben történő teljesítésére az alábbi esetekben kerülhet sor, figyelemmel a költségvetési szervek pénzkezelési szabályzatában meghatározott összeghatárra és a készpénzkímélő fizetési módok előnyben részesítésének követelményére:

a)  készletek beszerzése,

b) tartós tárgyi eszközök beszerzése indokolt esetben (a Polgármesteri Hivatalban a jegyző, köznevelési, közművelődési, szociális és egyéb intézményekben a pénzügyi osztályvezető engedélye alapján),

c) kiküldetési kiadások,

d) reprezentációs kiadások,

e) kisösszegű szolgáltatási kiadások,

f) ellátottak pénzbeli juttatásai,

g) közfoglalkoztatottak juttatásai,

h) pályázatok végrehajtása során felmerülő (banki átutalással nem teljesíthető) kiadások,

i) munkavállalók nem rendszeres személyi juttatásai, amennyiben az érintett munkavállaló kérése alapján a költségvetési szerv pénzkezelési szabályzatában erre felhatalmazott személy a kifizetést engedélyezi.




Információszolgáltatás

7. §


(1)   Az önkormányzat valamennyi intézménye a havi kötelező adatszolgáltatással egyidejűleg köteles adatot szolgáltatni az általa elismert, lejárt tartozásállományáról, vevő állományról, létszámadatokról.


(2)   Valamennyi intézmény időközi költségvetési jelentését

  • I-III. hónapról                                                            2015. április 17-ig
  • azt követően havonta, a tárgyhót követő                           hónap 17-ig,
  • a költségvetési év tizenkét hónapjáról a költségvetési évet követő év február 3-ig nyújtja be az Önkormányzat felé.


A jelenleg hatályban lévő kormányrendeletben foglaltak szerint az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határideje a tárgyévet követő év február 28. napja, melynek a Magyar Államkincstárhoz történő benyújtási határideje a tárgyévet követő év március 10-e.


(3)   A 2014. évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló és a 2014. évi pénzmaradvány jóváhagyáshoz kapcsolódó információszolgáltatási határidőt a képviselő-testület 2015. február 28. napjáig határozza meg.


Záró rendelkezések

8. §


  1. A rendelet kihirdetéséről, valamint a 6. § (11) bekezdése szerinti adatok közzétételéről a jegyző gondoskodik.


  1. Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2015. évi költségvetés végrehajtása során kell alkalmazni.


  1. E rendelet hatályba lépésének napjával egyidejűleg hatályát veszti a Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testületének 30/2014. (XII. 19.) rendelete az átmeneti gazdálkodásról.



Kiskunfélegyháza, 2015. február 5.



Csányi József

Dr. Faragó Zsolt

polgármester

jegyző




Kihirdetve: 2015. február 06.



Dr. Faragó Zsolt

jegyző












[1]

Módosította az 1/2016. (II.04.) önkormányzati rendelet

[2]

Módosította az 1/2016. (II.04.) önkormányzati rendelet

[3]

Módosította az 1/2016. (II.04.) önkormányzati rendelet

[4]

Módosította az 1/2016. (II.04.) önkormányzati rendelet

[5]

Módosította az 1/2016. (II.04.) önkormányzati rendelet

[6]

Módosította az 1/2016. (II.04.) önkormányzati rendelet

7 Módosította a 39/2015. ( XII.18.) önkormányzati rendelet

8 Módosította az 1/2016. (II.04.) önkormányzati rendelet

9 Módosította a 39/2015. ( XII.18.) önkormányzati rendelet

10 Módosította a 23/2015. ( VIII.28.) önkormányzati rendelet

11 Módosította az 1/2016. (II.04.) önkormányzati rendelet