Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2013.(III.29.) önkormányzati rendelete

A települési hulladékkal kapcsolatos kötelező hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról és a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz kezeléséről

Hatályos: 2018. 07. 01

Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testületének


7/2013. (III.29.) önkormányzati rendelete


a települési hulladékkal kapcsolatos kötelező hulladékkezelési helyi

közszolgáltatásról és a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz kezeléséről


(A 32/2013. (XII.20.), a 17/2014. (IX.01.), a 32/2014. (XII.19.), a 44/2015. (XII.18.), a 25/2016. (VII.04.),  a 44/2016. (XII.19.), a 18/2017. (IV.28.),  a 11/2018 (IV.27.) és a 19/2018. (VI.29.)   önkormányzati rendeletek módosításaival egységes szerkezetben)



Kiskunfélegyháza Város Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV törvény 35. §-ában, valamint a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 44/C. §. (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló 64/2008. (III.28.) Korm. rend. rendelkezései, a közszolgáltató hulladékgazdálkodási tevékenységéről és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló 438/2012. (XII.29.) Korm. rend. vonatkozó rendelkezései, a hulladékkezelési közszolgáltató kiválasztásáról és a közszolgáltatási szerződésről szóló 224/2004. (VII.22.) Korm. rendelet 11-16. §., a települési szilárd és folyékony hulladékkal kapcsolatos közegészségügyi követelményekről szóló 16/2002. (IV. 10.) EüM rendelet rendelkezései, a hulladéklerakással, valamint a hulladéklerakóval kapcsolatos egyes szabályokról és feltételekről szóló 20/2006. (IV.5.) KvVM rendelet rendelkezései értelmében az alábbi rendeletet alkotja:



Általános rendelkezések


  1. §


(1) Kiskunfélegyháza Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) a jelen rendeletben foglaltak szerint hulladékkezelési közszolgáltatást tart fenn és szervez. 

(2) Az Önkormányzat területén lévő valamennyi ingatlan tulajdonosa, kezelője, használója, bérlője vagy haszonélvezője, valamennyi kereskedelmi egység és vendéglátó hely (a továbbiakban együtt: ingatlantulajdonos) az ingatlanán keletkező vagy más módon a birtokába kerülő települési hulladék gyűjtéséről, hasznosításáról vagy ártalmatlanításáról a rendeletben meghatározott módon köteles gondoskodni.

(3) Tilos a hulladékot elhagyni, a gyűjtés, begyűjtés, tárolás, lerakás, szabályaitól eltérő módon felhalmozni, ellenőrizetlen körülmények között elhelyezni, kezelni.

(4) Úttestet, járdát és egyéb közterületet bármiféle hulladékkal (szennyvízzel, vizelettel, emberi és állati ürülékkel), különleges kezelést igénylő savval, fertőző vagy robbanásveszélyes anyaggal beszennyezni tilos.

(5)  Tilos dugulást okozó, vagy rongálásra alkalmas, tűz- és robbanásveszélyes, vagy mérgező anyagot (pl. olajat, festéket, egyéb vegyszert) árokba, közcsatornába, csapadékvíz-csatorna víznyelő aknájába juttatni.

(6) Tilos közterületen, saját vagy használatban lévő ingatlanon hulladék nyílt téri, illetőleg háztartási tüzelőberendezésben történő égetése, kivéve:

(a) Környezetvédelmi Felügyelőség külön engedélye alapján történő ipari és kommunális hulladék égetését,

(b) háztartásban, kis mennyiségben keletkező papírhulladék, veszélyesnek nem minősülő fahulladék háztartási tüzelőberendezésben történő égetését, amely külön engedély nélkül végezhető.   

  (7) Kiskunfélegyháza Város közigazgatási területén a lakossági települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatást ellátó   közszolgáltató az FBH-NP Közszolgáltató Nonprofit Kft. (Továbbiakban: Szolgáltató, székhelye: 6521 Vaskút, 0551/2hrsz.)

(8)  A szilárd hulladékkezelést igénybe vevő és a Szolgáltató között szerződéses jogviszony jön létre, amelyre a Polgári törvénykönyv 387. és 388. §.-ában foglalt szabályok az irányadók.

(9)2  3 Kiskunfélegyháza Város közigazgatási területén a nem közművel összegyűjtött háztartási  szennyvíz (továbbiakban: Háztartási Szennyvíz) begyűjtését végző közszolgáltató Hegedűs Csaba Lőrinc egyéni vállalkozó (székhelye: 6100 Kiskunfélegyháza, Szegfű u. 8., továbbiakban: Szolgáltató) a 2018. július 1. és 2027. december 31. közötti időszakban.

(10)4   A Képviselő-testület a szolgáltatási feladat ellátására e rendelet szabályainak megfelelően szerződést köt a két Szolgáltatóval.

(11) A Szolgáltatók kötelesek a közszolgáltatással összefüggő személyes adatokat (közszolgáltatást igénybe vevő neve, lakcíme, születési helye és ideje, anyja neve) az Adatvédelmi Szabályzatuknak megfelelően kezelni.

(12)5 Az önkormányzat együttműködik a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV törvény (továbbiakban: Ht.) 32/A. § (1) bekezdésben meghatározott feladatokra Koordináló szervként kijelölt NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársasággal (a továbbiakban: Koordináló szerv). Az Önkormányzat jelen rendeleti szabályozással is elősegíti az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervben foglaltak végrehajtását.


2. §


Az Önkormányzat a helyi és a regionális hulladékgazdálkodási feladatainak ellátása érdekében együttműködik a vonzáskörzetébe tartozó önkormányzatokkal.



Fogalom meghatározások


3. §


E rendelet alkalmazásában:

a) Lomtalanítás alá tartozó települési szilárd hulladék: az az alkalmilag képződött vagy felhalmozódott települési szilárd hulladék, amely a közszolgáltatást végző Szolgáltató által rendszeresített, az ingatlan tulajdonos által rendszeresen használt gyűjtőedényzetben mérete miatt nem helyezhető el. Nem minősül lomnak a zöldhulladék, az egyéb mezőgazdasági hulladék, a felhalmozódott háztartási hulladék, az építési törmelék, az állati eredetű hulladék (pl.: dög), a veszélyes hulladékok (pl.: akkumulátor, elem, vegyszeres vagy növényvédőszeres csomagolóanyagok, ásványolajtermékkel szennyezett tárgyak, gyógyszerek).

b) Ingatlantulajdonos: az a természetes vagy jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, akinek, amelynek ingatlanán települési szilárd hulladék keletkezik. Társasházak esetében a nem lakásingatlanok (pl. közös helyiségek, nem lakás céljára szolgáló egyéb helyiségek, földrészlet) vonatkozásában a tulajdonosi közösség, a lakásingatlanok vonatkozásában a lakástulajdonosok tekintendők e rendelet szerinti ingatlantulajdonosnak.

c) Ingatlanhasználó: az a természetes vagy jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki nem tulajdonosként használja az ingatlant és akinek, amelynek ingatlanán települési szilárd hulladék keletkezik.



Az Önkormányzat közszolgáltatással kapcsolatos feladatai


4. §


(1) Az Önkormányzat megszervezi a települési szilárd hulladék rendszeres begyűjtését, elszállítását és ártalmatlanítását a Szolgáltató útján.

(2) Megállapítja a közszolgáltatási díjfizetés rendjét, a Háztartási Szennyvíz-kezelési közszolgáltatás esetében az alkalmazható legmagasabb díjtételeket. (1. sz. melléklet)

(3) Kiskunfélegyháza Város Jegyzője a használatbavételi engedély vagy a telepengedély kiadásával egyidejűleg felhívja az engedélyes figyelmét a jelen rendeletben szabályozott hulladékszállítási közszolgáltatás kötelező igénybevételére.

(4) Kiskunfélegyháza Város kertes családi házas övezeteiben, egyéb belterületein és a külterületen igény szerint az Önkormányzat támogatja komposztáló edények beszerzését, lakossági komposzt előállítását.

(5) Az Önkormányzat a népesség-nyilvántartásából a közszolgáltatók írásos kérelmére átadhatja a közszolgáltatók részére azon személyek közszolgáltatással összefüggő személyes adatait, amely személyeket vagy azok egyes személyes adatait a közszolgáltató írásos kérelme tartalmazza. A közszolgáltató írásos kérelmének pontosan tartalmaznia kell a kiadandó személyes adatok megnevezését is. A közszolgáltatók ezen személyes adatokat kizárólag a hulladékkezelési közszolgáltatás kiterjesztésére használhatják fel, az adatokat a közszolgáltatók nem adhatják tovább harmadik fél részére.

(6)6   Az Önkormányzat és a közszolgáltató ösztönzik a lakosságot a kommunális hulladékaik otthoni szelektív gyűjtésére, családi házas övezetekben a szelektív gyűjtőedényzetek, tömbházas övezetekben a szelektív gyűjtőszigetek rendszeres használatára.

(7)7  8  A buszváróknál elhelyezett közterületi hulladékgyűjtők ürítését, a gyűjtők környékének tisztántartását az Önkormányzat közszolgáltatási szerződés útján látja el. Ezen feladatát a közszolgáltatást ellátó szervezet legalább kéthetente elvégzi minden érintett buszvárónál mind bel-, mind külterületen.


Szilárd hulladékkezelés


Az ingatlantulajdonos feladatai


5. §


(1) Az ingatlantulajdonosnak az 1. §. (2) bekezdése szerinti kötelezettsége betartása érdekében kötelessége az Önkormányzat által szervezett közszolgáltatást igénybe venni és a Szolgáltatóval együttműködni a szolgáltatás területi kiterjesztésében, valamint

(2) 9 a települési szilárdhulladékot – különös tekintettel a hulladék további kezelésére – az elszállításra való átvételig szelektíven gyűjteni, tárolni. Az ingatlantulajdonos köteles a

(3) a hulladékot a Szolgáltatónak átadja,

(4) a közszolgáltatási díjat kiegyenlíti,

(5) gondoskodik arról, hogy az ingatlanán vagy a használatában lévő ingatlanon keletkező hulladék mások életét, testi épségét, egészségét, jó közérzetét ne veszélyeztesse, a természetes és épített környezetet, élővilágot ne szennyezze, károsítsa, a közrendet és a közbiztonságot ne zavarja,

(6) az ingatlanán vagy a használatában lévő ingatlanon keletkező hulladékot alacsony szinten tartja.

(7) Az új ingatlantulajdonos köteles bejelenteni a Szolgáltatónak 15 napon belül, ha tulajdonosváltozás folytán a közszolgáltatás igénybevételére kötelezetté válik. A későbbi vagy elmulasztott bejelentés esetén a díjfizetés az igénybevételi kötelezettség létrejöttétől kezdődik.

(8) Az ingatlantulajdonos (1)-(7) bekezdésben foglalt kötelezettsége alól mentesül, ha

a) az ingatlan beépítetlen és települési szilárd hulladék azon nem keletkezik,

b) a tulajdonos tartósan (minimum 90 napig) távol van, amit a szolgáltatónak legalább 8 nappal a távollét kezdete előtt - a távollét időtartamának pontos megjelölésével – előre jelez, és ha az ingatlant más nem használja. Ezen rendelkezés a társasházi lakásingatlanokra is értendő.

(9) Az az ingatlantulajdonos, akinek ingatlanán települési szilárd hulladék keletkezik, de az ingatlana egyidejűleg gazdálkodó szervezet cégnyilvántartásba bejegyzett székhelyéül, telephelyéül, vagy fióktelepéül szolgál, köteles a települési szilárd hulladékát a gazdálkodó szervezetnek az ingatlanon folytatott gazdasági tevékenysége során keletkezett települési szilárd hulladékától elkülönítetten gyűjteni és arra közszolgáltatást igénybe venni abban az esetben, ha a gazdálkodó szervezet ingatlanon keletkezett összes települési szilárd hulladékra nem a helyben szervezett kötelező közszolgáltatást veszi igénybe.

a) Közületek, cégek tulajdonosai kötelesek közvetlenül a Szolgáltatóval szerződést kötni a keletkezett hulladékaik elszállítására.

b) Amennyiben az ingatlanon egyidejűleg található lakó-, lakásingatlan, valamint a lakóingatlan tulajdonosának, bérlőjének birtokában lévő saját bejegyzett cég, közület, a cég vagy közület mentesül a Szolgáltatóval történő külön szerződéskötési kötelessége alól akkor, ha a nála keletkezett hulladék mennyisége nem haladja meg a lakóingatlan szerződés szerinti hulladék mennyiségének a 10 %-át.

(10) A közszolgáltatás igénybevételére kötelezett ingatlantulajdonos a közszolgáltatásból nem vonhatja ki magát arra való hivatkozással, hogy a szolgáltatást a hulladék termelés hiányában nem, vagy csak részben veszi igénybe.

(11) A szilárd települési hulladékot felhalmozni nem szabad, az ingatlantulajdonos azt köteles gyűjtőedényzetben elhelyezni. A hulladékgyűjtő edény fedelét lecsukott állapotban kell tartani!

(12) A gyűjtőedényzet mellé kitett többlet hulladékmennyiséget cégemblémával ellátott gyűjtőzsákokban lehet elhelyezni. A gyűjtőzsák a Szolgáltató ügyfélszolgálati irodájában, valamint kijelölt kereskedelmi egységekben szerezhető be. Ára tartalmazza a szolgáltatás összes költségét. A szelektív hulladékgyűjtő sziget konténerei mellé csak megtelt konténer esetén, bekötözött nyílású nylon zsákban lehet többlet hulladékot elhelyezni.

(13) Gyűjtőedényzet közterületre csak a tulajdonos személyének azonosítására alkalmas jelzéssel (utca, házszám), az alábbiak szerint helyezhető ki:

a) 10   70-120 literes gyűjtőedény közterületre csak a szállítás napján helyezhető ki a szolgáltató által megjelölt helyre. Az ingatlantulajdonos gyűjtési napon a gyűjtőedényzet közterületről történő eltávolításáról, annak kiürítése után haladéktalanul köteles gondoskodni.

b) 11   120 literesnél nagyobb gyűjtőedényzetet közterületre tartósan kihelyezni csak a közterület-használatra vonatkozó szabályok alapján, kijelölt helyre lehet.

c) Tilos közterületre nem szabványos, bűzös, hibás, fedél nélküli, piszkos edényt kihelyezni, ott tartani.

d) A gyűjtőedényzet tulajdonosa, használója az általa kihelyezett gyűjtőedényzetet és környezetét köteles tisztán tartani. A közterületen lévő gyűjtőedényzetben turkálni, guberálni tilos!

e) Tilos a gyűjtőedényzetbe mérgező, tűz- és robbanásveszélyes, folyékony és veszélyes hulladékot, a gyűjtő járművet károsító, a szállítók testi épségét, egészségét, a környezetet veszélyeztető anyagot elhelyezni.

f) A tulajdonos köteles a saját tulajdonában lévő elhasználódott gyűjtőedényzetet megjavíttatni, vagy kicserélni.

(14) A gyűjtőedényben, vagy zsákban elhelyezhető települési szilárd hulladék tömege:

a) 70 literes gyűjtőedény esetében legfeljebb 16 kg,

b) 80 literes gyűjtőedény esetében legfeljebb 18 kg,

c) 110 literes gyűjtőedény vagy zsák esetében legfeljebb 25 kg,

d) 120 literes gyűjtőedény esetében legfeljebb 28 kg,

e) 240 literes gyűjtőedény esetében legfeljebb 60 kg,

f) 1100 literes gyűjtőedény esetében legfeljebb 250 kg,

g) 3000 literes konténer esetében legfeljebb 850 kg,

h) 5000 literes gyűjtőedény esetében legfeljebb 1500 kg.

(15) Fás- vagy lágyszárú növényi zöld hulladék közterületre csak a közszolgáltató külön felhívásában foglaltak szerint, a meghirdetett begyűjtési napok előtt legfeljebb 3 nappal helyezhető ki.


6. §


A közterületen szervezett rendezvény során keletkezett hulladék tárolásáról, elszállításáról, ártalommentes elhelyezéséről a rendezvény szervezője köteles gondoskodni a szolgáltatóval kötött külön szerződés alapján. A feltakarítást, megtisztítást az esti és éjszakai rendezvények kivételével, a rendezvény befejezésétől számított kettő órán belül meg kell kezdeni. Esti, éjszakai rendezvény esetén, a nyári időszámítás időszakában másnap reggel 6 óráig, a téli időszámítás időszakában 8 óráig, köteles a rendezvény színhelyét feltakarítani, megtisztítani.


7. §


(1) Magánszemély a Felgyői Regionális Hulladéklerakóra csak a lerakási díj megfizetése ellenében szállíthatja ki települési szilárd hulladékát a lerakó nyitvatartási ideje alatt.

(2) Az ingatlantulajdonos az ingatlanán alkalmilag keletkezett építési törmelékét (inert hulladék) legfeljebb 1 m3 mennyiségig havi egyszeri alkalommal a hulladékgyűjtő udvarra (Kiskunfélegyháza, Csongrádi úti vásártér) maga is elszállíthatja, és ott díjmentesen elhelyezheti.


A szolgáltató feladatai


8. §


(1) A Szolgáltató a szilárd települési hulladék kezelésével kapcsolatos feladatokat teljeskörűen, annak minden részfeladatára kiterjedően – e rendelet szabályainak figyelembe vételével – köteles ellátni.

(2) A Szolgáltatónak a települési szilárd hulladék gyűjtéséről, elszállításáról, úgy kell gondoskodnia, hogy annak során a köztisztaság munkaszüneti és ünnepnapokon is biztosított legyen.

(3) A Szolgáltató az esetlegesen elmaradt gyűjtést 24 órán belül vagy az akadály elhárulását követően azonnal köteles elvégezni.

(4) A települési szilárd hulladék gyűjtését a Szolgáltató pormentesen, szabványos gyűjtőedényzettel végzi. A gyűjtőedényzet mellé kitett többlet hulladékmennyiséget cégemblémával ellátott gyűjtőzsákokban szállítja el.

(5) A szilárd hulladék elszállítását végző jármű személyzete csak a (4) bekezdés szerinti gyűjtőedényzetben, vagy cégjelzéses műanyag zsákban elhelyezett hulladékot köteles elszállítani. Amennyiben a gyűjtőedényzetben az 5. §. (13) bek. e) pontjában felsorolt anyagot, vagy tárgyat helyeztek el, a kiürítést az elszállítást végző jármű vezetője jogosult megtagadni. Az ürítés megtagadásáról és annak indokairól a Szolgáltató a tulajdonost értesíti.

(6) A Szolgáltató a gyűjtőedényzetek ürítése során keletkezett szennyeződés eltakarítását azonnal köteles elvégezni és a gyűjtőedényzetet az arra kijelölt helyre visszatenni.

(7) 12   13  Évente kettő alkalommal a Szolgáltató a város közigazgatási területén lomtalanítást biztosít a lakosok részére: családi, kertes házas ingatlanoknál bel- és külterületen a lakosok igénybejelentése alapján előre egyeztetett egyedi időpontban, tömbházas övezetekben szintén házhoz menő gyűjtéssel a közszolgáltató által meghatározott, de a társasházak részére előre meghirdetett adott napokon. Lomtalanításra az az ingatlantulajdonos, lakos jogosult, akinek a közszolgáltatási díja ki van egyenlítve a Koordináló Szerv felé. Külterületi zsákos begyűjtéssel ellátott területeken az előírt, de fél évre számított zsákmennyiség megvásárlása és kifizetése esetén jogosult a lakos egy lomtalanításra.

(8) 14   15  Évente tizenkettő alkalommal a Szolgáltató a város belterületén házhoz menő zöldjárattal gyűjti be a lakosságnál keletkező zöldhulladékot, melynek ellenértékét a közszolgáltatás díja tartalmazza. A Szolgáltató minden évben legkésőbb március 1-ig elkészíti és legkésőbb március 15-ig a helyben szokásos módon meghirdeti, közzé teszi az egész évre vonatkozó zöldjárati naptárt, hirdetményt.

(9) A települési szilárd hulladék elszállításának gyakorisága legalább hetente egyszeri. A heti több alkalommal történő elszállításáról a Szolgáltató az ingatlan tulajdonosokkal külön szerződést köthet.

(10) A Szolgáltató köteles a szelektív hulladékgyűjtő szigetek ürítését telítődési gyakoriság szerint elvégezni. A rendelet 8. és 10. §.-ában a Szolgáltatóra megállapított kötelezettségeket a gyűjtőszigetek üzemeltetése és a szelektív hulladékgyűjtési tevékenység végzése során is köteles betartani.


9. §


(1) Kiskunfélegyháza Város közigazgatási területén keletkező települési szilárd hulladékok az alábbi gyűjtőhelyeken és feltételekkel helyezhetők el:

a) A Csongrádi Úti Hulladékgyűjtő Udvaron e rendelet 5. sz. mellékletében meghatározott hulladékok és ingatlantulajdonosok.

   b) A közterületi szelektív hulladékgyűjtő szigetek konténereibe a szelektíven gyűjtött papír, üveg és műanyag palack hulladékok.

   c) A közszolgáltatók által begyűjtött vegyes, zöld-, lomhulladékok és a szelektíven begyűjtött hulladékok kizárólag Felgyő település közigazgatási területén, a 0294/27 hrsz. ingatlanon található regionális hulladéklerakóban.


 (2) A szelektív gyűjtőszigetek, a Hulladékudvar és a Felgyői Regionális Hulladéklerakóhely üzemeltetése, karban- és tisztántartása a Szolgáltató feladata.

(3) A beszállított hulladékokról a közszolgáltató nyilvántartást vezet - szelektív gyűjtőszigetre szállított hulladék kivételével –, amely tartalmazza a hulladék:

   a) mennyiségét,

b) minőségét (konyhai hulladék, csomagolóeszköz, zöld hulladék, lom),

c) származási helyét (településrész, utca, intézmény, üzem megnevezése, címe).

(4) A szolgáltatás színvonalának fenntartásához, a környezetvédelmi előírások betartásához, a kapacitások biztosításához szükséges bővítések, technológiai fejlesztések végrehajtása érdekében szükséges beruházások bonyolítása, a pályázatok kidolgozása a közszolgáltatók feladata.


10. §


(1) Az ingatlantulajdonos részére, ha az saját tulajdonú gyűjtőedényzettel nem rendelkezik, a Szolgáltató az ingatlanon keletkező hulladék mennyiségének megfelelő méretű szabványos, sérülésmentes, tiszta gyűjtőedényzetet a tárolhatóság és az ürítési gyakoriság figyelembevételével használatba átadja.

(2) A használatra átadott gyűjtőedényzet tulajdonjoga a Szolgáltatót illeti meg.

(3)16  A Szolgáltató által használatba adott gyűjtőedényzet használatáért az ingatlan tulajdonosa a közszolgáltató által meghatározott bérleti díjat fizet. Ez alól kivételt képeznek a Szolgáltató által az ingatlantulajdonosok és használók részére ingyenesen kiosztott, a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtést segítő edényzetek.

(4) A használatra átadott gyűjtőedényzet karbantartását, javítását, felújítását és cseréjét a Szolgáltató végzi. Amennyiben a gyűjtőedényzet meghibásodása bizonyítottan a gondatlan ürítés során történt, javításának, kicserélésének költségei a Szolgáltatót terhelik, függetlenül a gyűjtőedényzet tulajdonosától.

(5)17 A Szolgáltató a saját tulajdonában lévő, 240 literesnél nagyobb hulladékgyűjtő edényzet mosását, fertőtlenítését évente egy alkalommal térítésmentesen biztosítja.

(6) A hulladékgyűjtő edényzet egynél többszöri mosását és fertőtlenítését, továbbá a más tulajdonában lévő edényzet (4) bekezdésben szabályozott eset kivételével történő javítását külön megrendelésre, térítés ellenében, a Szolgáltató elvégzi. Ezen szolgáltatások díját a Szolgáltató szabadon állapítja meg.


11. §


(1) A Szolgáltató a szilárd hulladékkezelést csak az alábbi esetekben szüneteltetheti:

       a) az ingatlan beépítetlen és települési szilárd hulladék nem keletkezik;

b) az ingatlantulajdonos tartósan (minimum 90 napig) távol van, amit a szolgáltatónak legalább 8 nappal a távollét kezdete előtt - a távollét időtartamának pontos megjelölésével – előre jelez, és ha az ingatlant más nem használja.


A szilárd hulladék kezelésére irányuló közszolgáltatás díja és a díjfizetés rendje

12. §


(1)18  A szolgáltatási díj megfizetésének módjáról és a számlázás rendjéről a Koordináló szerv az ingatlantulajdonost írásban tájékoztatja, melyet az első számlák megküldése során is teljesíthet.

(2)19  Az ingatlanhasználó a teljesített közszolgáltatás alapján számított közszolgáltatási díjat utólagosan, a Koordináló szerv által negyedévente utólag kiállított és megküldött számla alapján köteles megfizetni a Koordináló szerv részére.

(3)20  A közszolgáltatási díjat tartalmazó számla adataival és összegével kapcsolatban az ingatlanhasználó a Koordináló szervnél írásban kifogást emelhet. A kifogásnak a számla kiegyenlítésére vonatkozó kötelezettség teljesítésére halasztó hatálya nincs. A kifogásra, annak kézhezvételétől számított tizenöt napon belül a Koordináló szerv válaszát megküldi.

(4)21 A Koordináló szerv a közszolgáltatási díjakra vonatkozó számlákat a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatás alapján állítja ki.

A közszolgáltató hiányos vagy késedelmes adatszolgáltatása esetén a Koordináló szerv a nem megfelelő adatszolgáltatással érintett ingatlanhasználó tekintetében a Koordináló szerv által legutóbb kiszámlázott közszolgáltatási díjról állít ki számlát. Az ezzel összefüggésben keletkező díjkorrekció esetén minden helytállási kötelezettség a közszolgáltatót terheli. Az így keletkező közszolgáltatási díjkülönbözet pozitív mérlegét a Koordináló szerv a közszolgáltatónak fizetendő esedékes szolgáltatási díjba beszámítja.

A közszolgáltató hiányos vagy helytelen adatszolgáltatásából eredő, a Koordináló szerv által nem megfelelő adattartalommal kiállított számlákkal kapcsolatos valamennyi következményért a közszolgáltatót terheli felelősség.

A Koordináló szerv a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatásból kiindulva megállapítja azon ingatlanok körét, amelyre nincs közszolgáltatási díjfizetés meghatározva az adatszolgáltatásban, ugyanakkor vélelmezhető, hogy az ingatlannal összefüggésben teljesítés történt. A Koordináló szerv e körben jogosult ingyenesen adatot kérni az illetékes hatóságtól a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatásból hiányzó ingatlanok és szükséges adataik megállapítása érdekében.

A fentiek szerint rögzített ingatlanok adatait a Koordináló szerv megküldi a közszolgáltatónak, és felhívja a közszolgáltatót, hogy a megküldött ingatlanokon végzett szolgáltatásának megfelelően korrigálja a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatást legkésőbb az értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül.

Ezen korrekciót követően - a közszolgáltató eltérő adatszolgáltatása hiányában - a Koordináló szerv a közszolgáltatási díjat az ingatlantulajdonosnak számlázza ki.

A Koordináló szerv a kiszámlázott és az ingatlanhasználó által határidőn belül ki nem fizetett közszolgáltatási díj behajtása érdekében intézkedik.

(5) A díjfizetési időszak 1 év, melynek kezdő időpontja a tárgyév január 1. napja.

(6) Kiskunfélegyháza belterületén az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII.20.) Korm. rendelet 10. §-a (2) bek. 1. és 2. pontja szerinti nagyvárosias és kisvárosias lakóterületen a hetente kétszeri, a város egyéb belterületén a hetente egyszeri hulladékelszállítás kötelező.

(7)  Kiskunfélegyháza külterületén a meghatározott hulladékgyűjtő helyekről a heti egyszeri hulladékelszállítás kötelező, de szükség szerint nagyobb gyakorisággal el kell szállítani a hulladékot.

 (8) A ingatlantulajdonosok az alábbiak szerint kötelesek szerződni a szolgáltatóval:

         a)22  Kertes házas ingatlanok esetében és azon társasházi lakásingatlanok esetében, ahol a lakóközösség döntése alapján minden lakástulajdonos külön köt szerződést a Szolgáltatóval, a szerződéskötés vagy -módosítás időpontjától számított egy éves visszamenőleges időszak népesség-nyilvántartási adatai alapján az egy főből álló háztartások minimum 60 liter, a két főből álló háztartások a minimum 70 liter, a három főből álló háztartások a minimum 80 liter hulladékmennyiség heti egyszeri ürítésére, a négy főből álló vagy annál nagyobb háztartások a minimum 55 liter hulladékmennyiség heti kétszeri ürítésére köthetnek szerződést azzal, hogy az arra jogosultaknak a heti 60, 70 vagy 80 liter hulladékmennyiségre történő áttérés esetén e rendelet 4. sz. melléklete szerinti kérelmet kell benyújtaniuk a Szolgáltatóhoz.

b) Azon társasházak esetében, ahol a lakóközösség döntése alapján a tulajdonosi közösség a közös képviselő útján egy személyben köt szerződést a Szolgáltatóval, a közös képviselő anyagi felelőssége tudatában írásban nyilatkozik a Szolgáltatónak a társasházban található lakásokról, az azokban lakók számáról és ez alapján az egyes lakásra jutó szerződhető minimum hulladékmennyiségről. A szerződhető heti minimum hulladékmennyiségekre a lakók számától függően ebben az esetben is e bekezdés (a) pontjában foglaltak az irányadóak.

c)23 A zsákos begyűjtéssel ellátott külterületi ingatlanok esetén az ingatlantulajdonosoknak évi 52 db, a Szolgáltató által biztosított, cégemblémával ellátott gyűjtőzsák megvétele előírt. Ez az előírt mennyiség 2017. évben május 1. – október 31. között 26 db gyűjtőzsák.  

d)24 Egyedül élő, legalább 60 éves, állandó jelleggel külterületen élő lakosoknak évi 26 db  gyűjtőzsák megvétele előírt. Ez az előírt mennyiség 2017. évben május 1. – október 31. között 13 db gyűjtőzsák.  

e)25 A c), d) pontban előírt zsákok első megvásárlásakor a Szolgáltató közszolgáltatási jogviszonyt hoz létre a külterületi lakossal. A zsákokat csak a közszolgáltatótól vásárolhatják meg a lakosok a jogviszony létrejötte utáni időszakban is. A jogviszonnyal rendelkező és gyűjtőzsákot vásárló külterületi lakos a gyűjtőzsák ellenértékét a Koordináló Szervtől kapott számla befizetésével köteles kiegyenlíteni. A külterületi lakosok részére szükséges mennyiségű gyűjtőzsák biztosítása a közszolgáltató feladata. 


f)26 A közszolgáltatási jogviszony minél gördülékenyebb létesítése és a zsákok megvásárlásának biztosítása érdekében a Szolgáltató havonta legalább egyszer az Önkormányzat által biztosított – és a cél elérése érdekében megfelelő eszközökkel, berendezésekkel felszerelt - külterületi irodahelyiségben legalább hat órás kihelyezett ügyfélszolgálatot biztosít.


g)27 A Szolgáltató az f) pontban meghatározott ügyfélszolgálatot 2017. év május-október hónapok között az alábbiak szerint biztosítja: májusban négy alkalommal, júniusban kettő alkalommal, júliusban és augusztusban egy-egy alkalommal, szeptemberben és októberben kettő-kettő alkalommal.


Az ingatlantulajdonos és a Szolgáltató közötti szerződés főbb tartalmi elemeit a rendelet 4. sz

melléklete tartalmazza.


(928)  Aki az írásos felszólítás ellenére sem köt szerződést a Szolgáltatóval, azzal szemben a jegyző hulladékgazdálkodási bírságot szabhat ki.


13. §


Mentesül az ingatlantulajdonos a szolgáltatás díjának megfizetése alól a 11. §.-ban található feltételek fennállása esetén.


14. §


Amennyiben a szolgáltatási díjfizetésre kötelezett szociális helyzete indokolja, úgy kérelmére a szociális és gyermekvédelmi ellátásokról szóló helyi önkormányzati rendelet szabályai szerint átmeneti segély vagy lakásfenntartási támogatás állapítható meg a közszolgáltatói díj megfizetéséhez.



A nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz kezelése


15. §


(1) 29  30 Az Önkormányzat a Háztartási Szennyvíz kezelésével kapcsolatos feladatokat, mint közszolgáltatási feladat ellátásának jogát átadja Hegedűs Csaba Lőrinc egyéni vállalkozó (továbbiakban: Szolgáltató) részére. A Szolgáltató a Háztartási Szennyvíz begyűjtésére vállalkozókat foglalkoztathat, mely vállalkozóknak rendelkezniük kell a környezetvédelmi hatóság által kiadott érvényes hulladékkezelési engedéllyel.

(2) Háztartási Szennyvíznek számít szennyvízelvezető hálózaton, vagy szennyvíztisztító telepen keresztül el nem vezetett szennyvíz, amely emberi tartózkodásra alkalmas épületek szennyvíztároló létesítményeinek és egyéb közműpótló berendezéseinek ürítéséből származik.

(3) 31  A Háztartási Szennyvíz-kezelést a szolgáltató, vagy a gyűjtést végző vállalkozó eseti megrendelés alapján, a rendelet 1. sz. mellékletében meghatározott díj ellenében végzi el.

A díjfizetési időszak legalább egy év. A szolgáltatási díj megfizetése a gyűjtőakna (vagy egyéb Háztartási Szennyvíz-tároló) ürítése után, számla ellenében készpénzfizetéssel történik. A Szolgáltató az ügyféllel halasztott fizetésben is megállapodhat.

(4) Az 1. §. (9) bekezdés szerinti ellátási területen csak azok a vállalkozók végezhetik a Háztartási Szennyvíz gyűjtését, akik a szolgáltatóval szerződést kötöttek.

(5) 32 E rendelet 1. sz. mellékletében szereplő nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz

      kezelési közszolgáltatási díjak legalább egy éves időszakra kerülnek megállapításra 2017.

      január 1-től és módosításuk a vonatkozó felsőbb szintű jogszabályok által biztosított

      feltételek esetén lehetséges.


A szolgáltató feladatai


16. §


(1) A szolgáltató a Háztartási Szennyvíz-kezelést teljes körűen látja el.

(2) 33  Szolgáltató a megrendeléstől számított 96 órán belül köteles a Háztartási Szennyvizet elszállítani.

(3) A Háztartási Szennyvíz szállítása csak e célra engedélyezett zárt gyűjtőtartályban (szippantós autó) történhet a közutak szennyezése nélkül.

(4) A gyűjtést, szállítást végző járművön fel kell tüntetni az üzemeltető nevét, címét.

(5) Tilos a Háztartási Szennyvíznek a közterületen vízfolyásokba, árkokba, termőföldeken, szennyvíz- és csapadékcsatornák aknáiba, vagy bármely olyan területen történő leürítése, amelyhez az érintett hatóságok nem adtak hozzájárulást.

(6) Tilos a Háztartási Szennyvíz járdára, úttestre, közterületre való kivezetése.


17. §


(1) Háztartási Szennyvizet elhelyezni Kiskunfélegyháza közigazgatási területén az e célra kijelölt és kialakított Csongrádi úti szennyvíztisztító telepen a Háztartási Szennyvíz fogadó állomáson szabad.

(2) A szolgáltató a beszállított Háztartási Szennyvíz adatairól nyilvántartást köteles vezetni. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell a Háztartási Szennyvíz:

      a) mennyiségét,

      b) minőségét (lakossági, egyéb kommunális),

      c) eredetét (településrész, utca, intézmény, üzem megnevezése, címe).

   (3) Ipari tevékenységből származó kommunális vagy előkezelt ipari szennyvíz beszállítását csak a szolgáltató vagy annak szerződött partnere végezheti.



A tulajdonos feladatai és kötelességei


18. §


(1) A közműcsatorna hálózatba be nem kötött, beépített ingatlanok tulajdonosai, kezelői, bérlői, használói részére a Háztartási Szennyvíz gyűjtése és a közszolgáltatás igénybevétele kötelező.

(2) A lakossági Háztartási Szennyvíz elszállítását az ingatlantulajdonosnak kell a szolgáltatónál, vagy a gyűjtést végző vállalkozónál megrendelni, a közületek csak a szolgáltatónál rendelhetik meg az elszállítást.

(3) A szennyvíz elszállítását arra jogosulatlan személlyel az ingatlantulajdonos nem végeztetheti.

(4) A megrendelő köteles biztosítani a tároló hozzáférhetőségének lehetőségét és a szippantás végrehajtásának egyéb feltételeit.


Hatósági ellenőrzés


19. §


(1) A köztisztasági és települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közegészségügyi rendelkezések ellenőrzését a mindenkori illetékes közegészségügyi hatóság városi kirendeltsége végzi, valamint a szabálytalanságok megszüntetését elrendeli.

(2) A köztisztasági, a települési szilárd hulladékkal és a Háztartási Szennyvízzel kapcsolatos kötelezettségek betartását a jegyző a Közterület-felügyelet, külterületen a Mezei Őrszolgálat útján ellenőrzi.

(3) Az e rendelet szerinti kötelező közszolgáltatást végző közszolgáltatók kötelesek a jegyző felé jelezni, ha tevékenységük végzése során e rendelet szabályainak megsértését tapasztalják.

(4) A rendelet 1. §. (3), (4), (5) és (6) bekezdéseinek, a 5. §. (13) bekezdés (a), (b),(c), (d) és (e) pontjainak, (15) bekezdésének, 6. §-ának, valamint a 16. §. (3), (5) és (6) bekezdéseinek megsértése esetén a jegyző hulladékgazdálkodási bírság, a közterület-felügyelő az elkövetővel szemben helyszíni bírság kiszabására jogosult.


Záró rendelkezések


20. §


Ez a rendelet 2013. április 1-jénn lép hatályba, egyidejűleg a 44/2011. (XII.23.) önkormányzati rendelet és az azt módosító 1/2012.(II.24.) és 20/2012. (VI.06.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.


Kiskunfélegyháza, 2013. március 28.



Kapus Krisztián                                             Dr. Endre Szabolcs

   polgármester                                                        mb. jegyző


A rendelet kihirdetve: 2013. március 29.



              Dr. Endre Szabolcs

                                 mb. jegyző


1Módosította a 32/2014. (XII.19.) önkormányzati  rendelet 1. §. Hatályba lép 2014. 12. 19-én

2Módosította a 17/2014. (IX.01.) önkormányzati  rendelet 1. §. Hatályba lép 2014. 09. 01-én. 

3Módosította a 19/2018. (VI.29.) önkormányzati rendelet 1. §-a, hatályba lép: 2018. 07.01. napján

4Módosította a 17/2014. (IX.01.) önkormányzati  rendelet 2. §. Hatályba lép 2014. 09. 01-én.

5Megállapította a 25/2016. (VII.04.) önkormányzati rendelet 1. §-a, hatályba lép 2016. 07.04. napján

6Módosította a 32/2014. (XII.19.) önkormányzati  rendelet 2. §. Hatályba lép 2014. 12. 19-én.

7Módosította a 18/2017. (IV.28.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályba lép 2017.05.01. napján.

8Módosította a 11/2018. (IV.27.)  önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályba lép 2018.05.01. napján

9Módosította a 32/2014. (XII.19.) önkormányzati  rendelet 3. §. Hatályba lép 2014. 12. 19-én.

10Módosította a 32/2014. (XII.19.) önkormányzati  rendelet 4. §. Hatályba lép 2014. 12. 19-én.

11Módosította a 32/2014. (XII.19.) önkormányzati  rendelet 4. §. Hatályba lép 2014. 12. 19-én.

12Módosította a 25/2016. (VII.04.) önkormányzati rendelet 2. §-a, hatályba lép 2016. 07.04. napján

13Módosította a 18/2017. (IV.28.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályba lép 2017.05.01. napján.

14Módosította a 44/2015. (XII.18.) önkormányzati  rendelet 1. §. Hatályba lép 2015. 12. 18-án.

15Az első mondatot  módosította a 25/2016. (VII.04.) önkormányzati rendelet 3. §-a, hatályba lép 2016. 07.04. napján

16Módosította a 32/2014. (XII.19.) önkormányzati  rendelet 6. §. Hatályba lép 2014. 12. 19-én.

17Módosította a 32/2014. (XII.19.) önkormányzati  rendelet 7. §. Hatályba lép 2014. 12. 19-én.

18Módosította a 25/2016. (VII.04.) önkormányzati rendelet  4. §-a, hatályba lép 2016. 07.04. napján

19Módosította a 25/2016. (VII.04.) önkormányzati rendelet  4. §-a, hatályba lép 2016. 07.04. napján

20Módosította a 25/2016. (VII.04.) önkormányzati rendelet  5. §-a, hatályba lép 2016. 07.04. napján

21Módosította a 25/2016. (VII.04.) önkormányzati rendelet  6. §-a, hatályba lép 2016. 07.04. napján

22Módosította a 44/2015. (XII.18.) önkormányzati  rendelet 2. §. Hatályba lép 2015. 12. 18-án.

23Módosította a 18/2017. (IV.28.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályba lép 2017.05.01. napján

24Módosította a 18/2017. (IV.28.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályba lép 2017.05.01. napján

25Megállapította a 18/2017. (IV.28.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályba lép 2017.05.01. napján

26Megállapította a 18/2017. (IV.28.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályba lép 2017.05.01. napján

27Megállapította a 18/2017. (IV.28.) önkormányzati rendelet 3. §-a. Hatályba lép 2017.05.01. napján

28Módosította a 25/2016. (VII.04.) önkormányzati rendelet  7. §-a, hatályba lép 2016. 07.04. napján

29Módosított a 17/2014. (IX.01.) önkormányzati  rendelet 3. §. Hatályba lép 2014. 09. 01-én.

30Módosította a 19/2018. (VI.29.) önkormányzati rendelet 2. §-a, hatályba lép: 2018. 07.01. napján

31Módosította a 44/2016. (XII.19.) önkormányzati rendelet  1. §-a, hatályba lép: 2017. január 1. napján

32egállapította a 44/2016. (XII.19.) önkormányzati rendelet 2. §-a, hatályba lép: 2017. január 1. napján

33Módosított a 17/2014. (IX.01.) önkormányzati  rendelet 4. §. Hatályba lép 2014. 09. 01-én.