Balatonakarattya Község Önkormányzatának Képviselő-testületánek 1/2014 (X.27.) önkormányzati rendelete

BALATONAKARATTYA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 1/2014. (X. 27.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2022. 04. 07- 2023. 01. 24

Balatonakarattya Község Önkormányzatának Képviselő-testületánek 1/2014 (X.27.) önkormányzati rendelete

BALATONAKARATTYA KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 1/2014. (X. 27.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatról

2022.04.07.

Balatonakarattya Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói felhatalmazás alapján, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Az önkormányzat neve, székhelye, jelképei

1. Az önkormányzat elnevezése és székhelye

1. § (1) Az Önkormányzat elnevezése: Balatonakarattya Község Önkormányzata

(2) Az Önkormányzat székhelye: 8172 Balatonakarattya, Iskola u. 7.

(3) Az Önkormányzat bankszámlaszáma: 11748083-15827014

(4) Az Önkormányzat adószáma: 15827014-2-19

2. Az önkormányzat jelképei

2. § A község jelképei a címer és a zászló. A címer és a zászló leírását, és azok használatára vonatkozó rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

II. Fejezet

Az önkormányzat feladatai

3. Alapfeladatok

3. § Az önkormányzat és szervei által ellátott alapfeladatok szakágazati besorolását az 1. melléklet tartalmazza. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott alapfeladatokat az önkormányzat a következők szerint látja el:

(1) Településfejlesztési, településrendezési feladatait települési főépítész közreműködésével látja el.
(2) Településüzemeltetési feladatai körében
1. a köztemetők kialakítása és fenntartása feladatát külön rendeletben foglaltak szerint látja el.
2. A közvilágítással kapcsolatos feladatot az EON Zrt. útján látja el.
3. A helyi közutak és tartozékainak kialakítását és fenntartását az Önkormányzat saját szervezeti keretein belül látja el.
4. A közparkok és egyéb közterületek, parkolóhelyek kialakításával és fenntartásával kapcsolatos feladatait az Önkormányzat saját szervezeti keretein belül látja el.
5. Az egészséges ivóvízellátással, vízgazdálkodással kapcsolatos feladatok közül
5.1. a víziközművek építésének, korszerűsítésének, üzemeltetésének koordinációját az Önkormányzat saját szervezeti keretein belül látja el. A víziközművek üzemeltetését a DRV Zrt. útján biztosítja.
(3) Az egészségügyi alapellátással kapcsolatos feladatok közül
1. a háziorvosi, házi gyermekorvosi, védőnői és fogászati ellátást egészségügyi szolgáltatóval kötött feladat-ellátási szerződés,
2. az alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátást társulás keretén belül, útján látja el.
(4) Köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítását az Önkormányzat saját szervezeti keretein belül látja el, a rovar- és rágcsálóirtást az érintett költségvetési szervek vezetői megrendelése szerint biztosítja.
(5) Az óvodai neveléssel kapcsolatos feladatokat a Balatonakarattyai Szilfa Óvoda látja el.
(6) A kulturális szolgáltatások keretében
1. a közművelődési feladatok szervezéséről, koordinálásáról, közösségi tér biztosításáról és rendezvények lebonyolításáról, a közkönyvtári feladatok ellátásáról, az előírt nyilvántartási és adatszolgáltatási tevékenység ellátásáról az Önkormányzat saját szervezeti keretein belül gondoskodik.
2. A közösségi, kulturális hagyományok és értékek ápolását, a művelődésre szerveződő közösségek, civil szervezetek tevékenységét megállapodás alapján pénzeszköz átadással támogatja.
(7) A szociális ellátással kapcsolatos feladatok közül
1. a családsegítést, a házi segítségnyújtást, az étkeztetést és a nappali ellátást a Balatonkenesei Tátorján Szociális Szolgáltató Intézmény útján látja el.
2. A gyermekjóléti alapellátások közül a gyermekjóléti szolgáltatást a Balatonkenesei Tátorján Szociális Szolgáltató Intézmény útján látja el.
3. A gyermekek napközbeni ellátása feladaton belül a bölcsőde feladatellátást a Balatonkenese-Küngös Közoktatási Intézményi Társulás útján látja el.
4.Más pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról a Képviselő-testület külön rendeletet alkot.
(8) Az önkormányzat lakás- és helyiséggazdálkodással kapcsolatos feladatait az Önkormányzat saját szervezeti keretein belül látja el.
(9) Környezet- és természetvédelmi, vízkár-elhárítási feladatait az Önkormányzat saját szervezeti keretein belül látja el.
(10) Honvédelemmel, polgári védelemmel, katasztrófavédelemmel kapcsolatos feladatait az Önkormányzat saját szervezeti keretein belül látja el.
(11) A hulladékgazdálkodási feladatokat a Vertikál Zrt. útján látja el. A feladatellátásra vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza. A szilárd hulladék szelektív módon történő gyűjtése a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtéssel valósul meg.
(12) A közbiztonság helyi feladatainak megoldását a következőképpen támogatja: költségvetési rendeletében az Önkormányzat keretet biztosít a Rendőrség, valamint a Polgárőrség részére.
(13) Sportfeladatok ellátását sportszervezetetek részére pénzeszköz átadásával biztosítja.

4. Egyéb feladatok

4. § (1) A nemzeti köznevelésről szóló törvényben meghatározott feladatainak Balatonkenese Város Önkormányzata működtetésében lévő iskola működtetésének hozzájárulásával látja el.

(2) Felsőoktatásban résztvevők támogatása érdekében részt vesz a Bursa Hungarica ösztöndíj pályázatban, melyhez való csatlakozáshoz felhatalmazást ad polgármester részére.

(3) A lakosság tájékoztatása céljából az Önkormányzat hivatalos lapot jelentet meg havi rendszerességgel.

(4) Kitüntetések leírását és az adományozás rendjét helyi önkormányzati rendelet alapján szabályozza.

III. Fejezet

Önkormányzati hatáskörök gyakorlása

5. Az önkormányzati hatáskörök átruházása

5. § (1) A Képviselő-testület a polgármesterre átruházza a következő hatásköreit:

1. polgárjogi szerződés megkötése, kötelezettségvállalás a kiemelt előirányzatok erejéig esetenként 15 millió forint értékhatárig,
2. kötelezettségvállalás, előirányzat módosítás az általános tartalék terhére, 15 millió forint összeghatárig,
3.az átmenetileg szabad pénzeszközök kedvező kamatozású betétben történő elhelyezése a biztonságos gazdálkodás feltételeinek biztosítása mellett.
4.a szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott önkormányzati segélyként adható átmeneti segély és temetés költségeihez való hozzájárulás.

6. Az átruházott hatáskörök gyakorlása

6. § (1) A polgármester és a bizottság az átruházott hatáskör gyakorlása során köteles figyelembe venni a Képviselő-testület általános érvényű iránymutatásait.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a hatáskör gyakorlója a következők szerint köteles beszámolni:

a) szociális és gyermekvédelmi ügyekben a negyedévet követő testületi ülésen,

b) egyéb ügyekben a soron következő képviselő-testületi ülésen.

IV. Fejezet

A Képviselő-testület működése

7. A Képviselő-testület létszáma, ülései

7. § A Képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együttesen 5 fő.

8. § (1) A Képviselő-testület fél évre előre elkészített munkaterv alapján havonta ülésezik, július és augusztus hónapban ülésszünetet tart.

(2) Az ülések általában 11,00 órakor kezdődnek.

(3) A Képviselő-testületi működés nyilvánosságára az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezései az irányadók.

9. §1 (1) A polgármester a Képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontra is összehívhatja.

(2) A települési képviselők egynegyedének, vagy a képviselő-testület bizottságának, vagy a Veszprém Megyei Kormányhivatal Vezetőjének testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára hívja össze az ülést, az Mötv. 44. § szerinti 15 napon belüli időpontra.

(3) A rendkívüli ülés összehívására és levezetésére az e rendeletben foglalt eltérésekkel a rendes ülés szabályait kell alkalmazni.

(4) A rendkívüli képviselő-testületi ülésen csak a meghívóban szereplő napirendek tárgyalhatók.

(5) A rendkívüli ülésre szóló meghívásról legalább 24 órával az ülés előtt értesíteni kell a képviselőket.

10. § A közmeghallgatás helyét és időpontját legalább 8 nappal korábban kell a lakosság tudomására hozni.

8. A Képviselő-testület összehívásának rendje

11. § (1) A Polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén, vagy ha a két tisztség egyidejűleg betöltetlen, az ülés összehívását és vezetését a korelnök látja el.

(2) A rendes ülésre szóló meghívót a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülést a polgármester jogosult összehívni e-mailben kézbesített meghívóval, vagy távbeszélő útján is. Az e-mailben vagy távbeszélő útján történő meghívás esetén az ülés tervezett időpontja előtt legalább 2 órával kell az ülés kezdetét jelezni.

(3) A Képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról a nyilvánosságot a meghívónak

a) a Balatonakarattyai Kirendeltség hirdetőtábláján és

b) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztésével és

c) a www.balatonakarattya.hu honlapon történő megjelenítésével

kell értesíteni.

(4) A Képviselő-testület rendes üléseire meg kell hívni

a) a települési képviselőket,

b) a jegyzőt,

c) a településen székhellyel rendelkező bejegyzett civil szervezetek képviselőit,

d) a bizottságok képviselő-testületi tagjait,

e) a napirendi pontok előadóit, az önkormányzati intézmények vezetőit,

f) akiket a polgármester indokoltnak tart és

g) azokat, akiknek törvény, kormányrendelet vagy helyi önkormányzati rendelet tanácskozási jogot biztosít.

(5) A meghívóval együtt kell kézbesíteni az írásos előterjesztéseket a képviselők részére elektronikus úton, igény esetén számítástechnikai adathordozón.

(6) Az (4) bekezdés d) pontjában meghatározottak részére meghívót kell kézbesíteni, az f) pontban meghatározottak valamennyi napirendi pont írásos előterjesztését megkapják, míg a g) pontban meghatározottak írásos előterjesztést csak ahhoz a napirendi ponthoz kapnak, amelyikhez meghívásuk kapcsolódik.

9. A Képviselő-testületi ülés elnöke és jogköre

12. § (1) Az elnök a Képviselő-testület ülését

a) összehívja, megnyitja, vezeti, berekeszti, szünetet rendel el,

b) megállapítja a határozatképességet, továbbá a 19. §-ban meghatározottak szerint számba veszi az igazoltan, illetve igazolatlanul távollévőket és

c) figyelemmel kíséri a Képviselő-testület munkájából való kizárási okot, kizárási ok felmerülése esetén a képviselő-testület döntését kezdeményezi.

(2) Az elnök ülésvezetési feladatai, jogköre:

a) az ülés vezetése,

b) a szó megadása, megtagadása,

c) a szó megvonása, tárgyra térésre felszólítás,

d) napirend előtti és ügyrendi kérdésben szó megadása és megtagadása,

e) az ülés félbeszakítása,

f) javaslat a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,

g) tárgyalási szünet elrendelése, vagy

h) napirendek összevont tárgyalására javaslattétel.

(3) Az elnök vitavezetési feladatai:

a) napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát,

b) szavazást rendel el,

c) megállapítja a szavazás eredményét és

d) kimondja a határozatot.

(4) Az elnök egyéb feladatai, jogköre:

a) felszólítási jog a Képviselő-testület ülésén bármikor,

b) az ülés rendjének biztosítása,

c) az aktuális ügyeket követően feltett képviselői kérdésekre tájékoztatást ad.

13. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az elnök felszólítja, hogy térjen a tárgyra.

(2) Az elnök az (1) bekezdés szerinti ismételt felszólítás után megvonja a szót. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.

14. § Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja. Ha az elnök rendelkezése ellenére a képviselő-testület folytatja ülését, elhagyja az elnöki széket; az ülés ezzel félbeszakad, és elnöki összehívásra folytatódik.

15. § (1) Az elnök vagy bármelyik képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

(2) Ha az előterjesztő az elnapolást követő nyolc napon belül nem kéri a vita folytatását, azt visszavontnak kell tekinteni.

16. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát bezárja.

(2) Az előterjesztő vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita bezárását. A Képviselő-testület a kérésben vita nélkül határoz.

17. § (1) Ha valamely képviselő a felszólalása során a Képviselő-testület tekintélyét vagy valamelyik települési képviselőt sértő kifejezést használ, vagy más módon e rendeletnek a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályait megszegi, az elnök rendreutasítja.

(2) Az elnöknek a rendfenntartás érdekében tett – e rendeletben meghatározott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

10. A Képviselő-testület ülése

18. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselők közül legalább 3 fő jelen van.

(2) A határozatképtelen képviselő-testületi ülést 8 napon belül ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására újra össze kell hívni. Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívási szabályai szerint köteles intézkedni. Az így tartott rendkívüli ülésen szükséges tisztázni a határozatképtelenség okait.

19. § A Képviselő az akadályoztatását az ülés előtt köteles bejelenteni az ülés elnökének. A nem bejelentett távollét igazolatlan hiányzásnak minősül és a tárgyhavi tiszteletdíj 25%-a levonásra kerül az adott ülésre vonatkozóan.

20. § (1) A Képviselő-testület rendes üléseit féléves munkatervek szerint tartja. A munkaterv előkészítéséről a polgármester gondoskodik.

(2) A munkaterv elkészítéséhez javaslatot kell kérni

a) valamennyi képviselő-testületi tagtól,

b) a Képviselő-testület bizottságaitól,

c) az alpolgármestertől,

d) a jegyzőtől.

(3) A véleményeket, javaslatokat a munkatervhez a polgármesternél kell benyújtani.

21. § A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülésnapok várható időpontját,

b) a napirendek címét, előadóját,

c) az előkészítésért felelős nevét,

d) azoknak a bizottságoknak a megjelölését, amelyek az előterjesztést előzetesen megvitatják és

e) a közmeghallgatás időpontját és az érintett napirendeket.

22. § A munkaterv alapján üléstervet kell készíteni, mely tartalmazza a Képviselő-testület és a bizottságok ülésnapjait.

23. § (1) A munkaterv elfogadásáról a képviselő-testület a polgármester javaslatára az előző év decemberében és a tárgyév júniusában határoz.

(2) A munkaterv előterjesztésével egyidejűleg a Képviselő-testületet tájékoztatni kell a munkatervbe be nem került javaslatokról.

24. § A Képviselő-testület rendes ülésének napirendjére a polgármester tesz javaslatot, melynek alapján a napirendet a Képviselő-testület állapítja meg. A napirendhez bármely képviselő tehet módosító, kiegészítő indítványt, amennyiben az ülést megelőző második munkanap 12 órájáig módosító, kiegészítő indítványát megtette. A napirend elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

25. § (1) A napirendi pontok tárgyalásának sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:

a) rendeletek,
b) beszámolók,
c) tájékoztatók,
d) aktuális ügyek,
ezen belül:
da) önálló indítványok,
db) módosító javaslatok és
dc) interpellációk.
(2) A határozati javaslatok tárgyalására a b), c) és d) pontokhoz kapcsolódóan kerül sor. A (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől a képviselő-testület eltérhet a meghívottak érdekeire tekintettel.
(3) A 11. § (2) bekezdésében jelölt határnapok után az ülés elnöke jogosult a napirendre napirendi pontot felvenni, de csak az írásbeli anyag kézbesítését követően érkezett, halasztást nem tűrő ügyekben, valamint az e rendeletben meghatározott esetekben egészítheti ki, ennek felvételéről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

26. § A Képviselő-testület a tavaszi és őszi ülésén köteles napirendjére felvenni a költségvetés megállapításáról, módosításáról, végrehajtásáról szóló előterjesztést, rendelet-tervezetet.

27. § (1) Képviselői önálló indítványt a

a) polgármester,

b) alpolgármester vagy

c) települési képviselő

tehet.

(2) Az indítvány tartalmazza az előterjesztő nevét, az indítvány elnevezését és szövegét, az előterjesztő saját kezű aláírását.

28. § (1) A települési képviselő a Képviselő-testület ülésén a

a) polgármestertől,

b) alpolgármestertől,

c) jegyzőtől vagy

d) bizottság elnökétől

önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

(2) Az interpellációt az ülés napját megelőzően legalább 3 nappal a polgármesternél kell írásban bejelenteni.

(3) A bejelentésnek tartalmaznia kell

a) az interpelláló nevét,

b) az interpelláció tárgyát és

c) annak feltüntetését, hogy az interpellációt szóban is elő kívánja-e adni.

(4) Az interpellálót megilleti az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli kiegészítés joga is, legfeljebb 2 percben.

29. § Valamely napirendi ponthoz kapcsolódóan a következő indítványok nyújthatók be:

a) sürgősségi javaslat,

b) módosító javaslat vagy

c) bizottsági ajánlás.

30. § (1) A polgármester, alpolgármester, a bizottságok, a képviselő és a jegyző javasolhatják a Képviselő-testületnek valamely előterjesztés sürgős tárgyalását. A sürgősségi javaslatot indokolással kell ellátni.

(2) Sürgősségi indítványt legkésőbb a Képviselő-testület ülését megelőző második munkanap 12 órájáig a polgármesternél lehet benyújtani.

(3) A sürgősségi indítvány kérdésében a Képviselő-testület a napirend elfogadása során határoz.

31. § (1) A rendelet-tervezethez és a határozati javaslathoz a 20. § (2) bekezdésében meghatározottak módosító javaslatot tehetnek.

A módosító javaslatot a benyújtója indokolással látja el, a rendelet-tervezethez a javaslatot írásban terjeszti elő.
(2) A módosító javaslatról a Képviselő-testület vita után dönt.

32. § (1) A Képviselő-testület bizottsága a polgármester által a részére kiadott rendelet-tervezethez, határozati javaslathoz – az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő – ajánlást nyújthat be a Képviselő-testületnek.

(2) Az ajánlás tartalmazza a kisebbségi véleményt is.

33. § Az indítványnak a tárgyalásra és határozathozatalra alkalmasnak kell lennie. A nem szabályszerűen benyújtott indítványt az elnök visszautasítja.

34. § Amennyiben a képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, a bejelentés elmulasztása miatt a tárgyhavi tiszteletdíj 25 %-a levonásra kerül.

35. § A Képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vesz részt:

a) akinek jogszabály tanácskozási jogot biztosít,

b) akinek az elfogadott napirend keretében az ülés elnöke szót ad,

c) a Testület nyilvános ülésén a 11. § (4) bekezdés a), b), d), e), f), g) pontok szerinti meghívottak.

36. § A felszólalások típusai:

a) napirend előtti felszólalás,

b) felszólalás ügyrendi kérdésben,

c) napirendhez kapcsolódó felszólalás vagy

d) határozathozatal előtti felszólalás.

37. § (1) A Képviselő-testület ülésén bármely képviselő napirenden nem szereplő, de a települést érintő önkormányzati témában napirend előtt röviden szót kérhet. A napirend előtti felszólalás tárgyát és annak indokát az ülés kezdete előtt legalább 1 nappal a polgármesterhez írásban vagy e-mailben kell benyújtani.

(2) A napirend előtti felszólalás maximum 3 percig tarthat.

(3) Vitának és határozathozatalnak helye nincs.

(4) Határozathozatalt igénylő felszólalások csak az aktuális ügyek keretében tárgyalhatók.

38. § A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor 2 percre szót kérhet és javaslatot tehet.

39. § (1) A napirend előadója maximum 2 perc időtartamban szóbeli kiegészítést tehet, amelyben az előterjesztést az időközben felmerült új tényekkel kiegészítheti. A napirendi vita megkezdése előtt a bizottsági elnökök ismertetik a képviselő-testületi ülés előtti időpontban megtartott ülésen kialakított állásfoglalásokat. A kisebbségi véleményt megfogalmazók egyike legfeljebb 2 percben ismertetheti állásfoglalásukat.

(2) Az előadóhoz a képviselők kérdéseket intézhetnek, melyekre az előterjesztő köteles rövid, tárgyszerű választ adni legfeljebb 5 percben.

(3) A napirendi pont vitája során a képviselő-testület tagjai a témához kapcsolódóan, lényegre törően kötelesek kifejteni álláspontjukat, megtenni észrevételeiket, valamint egyértelműen meg kell fogalmazniuk a döntéstervezetre vonatkozó esetleges javaslataikat.

A napirendi pont tárgyalása során a képviselő 2 alkalommal szólhat hozzá. Az első alkalommal legfeljebb 5, a másodiknál legfeljebb 3 perc időtartamban.
(4) Korábbi felszólalással kapcsolatos észrevétel megtétele céljából bármelyik képviselő 2 percben kérhet szót. A hozzászólását már megtevő képviselő a személyével kapcsolatos hozzászólásra legfeljebb 2 percben reagálhat.
(5) A polgármester esetenként javaslatot tesz a képviselő-testületnek a témakörben meghívott nem tanácskozási joggal résztvevő személy hozzászólásának engedélyezésére vagy megtagadására.
(6) A hozzászólások a kézfeltétellel történő jelentkezések sorrendjében követik egymást.
(7) A vita lezárását követően a napirendi pont előadója szükség szerint válaszol a vitában elhangzott észrevételekre és a felvetett javaslatokra. Amennyiben a jegyző a helyi önkormányzatokról szóló törvényben biztosított jogkörében törvényességi észrevételt kíván tenni, a szavazás előtt a polgármester szót ad részére.

40. § Az előterjesztő és a kijelölt bizottság elnöke vagy előadója a határozathozatal előtt 2 percben felszólalhat.

41. § A tárgytól eltérni csak a Képviselő-testületnek – az elnök indítványára vita nélkül – hozott határozatával lehet.

11. A szavazás rendje

42. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása és a zárszó után nyílt szavazással rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

(2) Az ülés elnöke a napirendi pont során előterjesztett és a vitában elhangzott konkrét határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő eredeti javaslatokról dönt a Képviselő-testület.

(3) A szavazás kézfelemeléssel történik, az ülés vezetőjének kérésére „igen”, „nem”, „tartózkodik” szavazattal.

43. § (1) A döntési javaslat elfogadására az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(2) Minősített többséggel kell meghozni a döntést azokban az esetekben, amikor az Mötv. arról rendelkezik. A minősített többség meglétére az Mötv. rendelkezése az irányadó.

44. § A képviselők igenlő vagy ellenszavazattal vesznek részt a szavazásban, illetőleg tartózkodnak a szavazástól. A szavazatok össze-számlálásáról az ülés elnöke gondoskodik.

45. § Név szerinti szavazást bármely képviselő indítványozhat, erről a Képviselő-testület dönt. A név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – a névsorral együtt átadja az elnöknek. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki.

46. § (1) Titkos szavazásra az Mötv-ben foglalt esetekben kerül sor.

(2) Ha a titkos szavazást törvény nem teszi kötelezővé, azt a 27. § (1) bekezdésében foglaltak indítványozhatják, de az indítványról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

47. § (1) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön helyiségben elhelyezett urna igénybevételével történik.

(2) Titkos szavazásnál a Képviselő-testület által e feladat lebonyolítására a képviselőkből bizottságot választ.

(3) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazás eredményét jegyzőkönyvbe foglalja.

(4) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a Képviselő-testületnek jelentést tesz. Ezzel a szavazatszámláló bizottság megszűnik.

12. Az önkormányzat rendelete

48. §

49. § (1) Az előterjesztő a tervezetet, a települési képviselő a módosító javaslatát a testület ülésén a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig vissza is vonhatja.

(2) Ha a képviselő a módosító javaslatát megváltoztatja, akkor az elnök az újabb javaslatként véleményezésre a tárgykörben érintett bizottságnak kiadhatja. A bizottság elnökének javaslatára a Képviselő-testület az újabb véleményezéstől eltekinthet.

50. § (1) A Képviselő-testület a szavazás során először a módosító javaslatokról, majd a rendelet-tervezet egészéről dönt.

(2) Ha a rendelet-tervezet ugyanazon rendelkezéséhez több javaslatot is benyújtottak, akkor a szavazás során a módosító indítványok benyújtásának sorrendjében kell szavazni.

51. § (1) Az önkormányzati rendeletet a Balatonakarattyai Kirendeltség hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni.

(2) Az elfogadott rendeletet a Balatonakarattya, Iskola u. 7. szám alatt lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel is közzé kell tenni. Nagyobb terjedelmű rendelet esetében a teljes terjedelemben történő közzététel helyett hirdetmény útján kell tájékoztatni a lakosságot a rendelet elfogadásáról, hatályba lépésének időpontjáról, és arról, hogy a rendelet a Balatonakarattya, Iskola u. 7. szám alatt megtekinthető.

(3) A kihirdetett rendeletekről – azok tartalma nélkül – a lakosságot a helyi újságon keresztül is tájékoztatni kell.

13. A képviselő-testület ülésének dokumentálása

52. § (1) A képviselő-testületi ülésről jegyzőkönyv és hangfelvétel készül. A hangfelvételt az üléstől számított 6 hónapig meg kell őrizni.

(2) A jegyzőkönyv közokirat, amelynek elkészítéséről, összefűzéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülésről, közmeghallgatásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(3) A jegyzőkönyvek összefűzése zsinórral való átfűzés módszerével történik. Az átfűzést a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárócédula rögzíti.

53. § (1) A jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv-ben foglaltakon túl:

a) az ülés megnyitásának idejét, jellegét,

b) az előre bejelentett távolmaradó képviselők nevét,

c) a napirend előtti felszólalásokat és azok lényegét,

d) napirendi pontonként a napirend tárgyát, az előadók nevét,

e) a szóban előterjesztett határozati javaslatokat,

f) a határozathozatal módját,

g) szükség esetén az elnök intézkedéseit,

h) a Képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket és

i) az ülés bezárásának idejét.

(2) A jegyzőkönyv eredeti példányának kötelező mellékleteit képezik:

a) meghívó,

b) írásos előterjesztések, képviselői önálló indítványok, interpellációk, nem önálló indítványok,

c) jelenléti ív,

d) a képviselő jegyzőkönyvhöz csatolt írásbeli hozzászólása,

e) név szerinti szavazásról készült névsor,

f) elfogadott rendeletek.

54. § Az állampolgárok a jegyzőkönyvet – a zárt ülésről készült jegyzőkönyv kivételével – a Balatonakarattya, Iskola u. 7. címen megtekinthetik, illetve az önkormányzat honlapján olvashatják.

V. Fejezet

A települési képviselők, bizottságok

14. Települési képviselők jogállása, díjazása

55. § (1) A képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvántartásával, ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság látja el.

(2) A vagyonnyilatkozatok kezelésével kapcsolatos adminisztratív teendőket a Balatonakarattyai Kirendeltség látja el.

56. §2 Megállapított tiszteletdíjak:

a) Képviselő tiszteletdíj: 60.000 Ft

b)3 Amennyiben a képviselő bizottsági tag is, a tiszteletdíj mértéke: 108 600 Ft

c) Képviselői tiszteletdíj, amennyiben a képviselő bizottsági elnök: 145 800 Ft

d) A bizottság nem képviselő tagjának tiszteletdíja:. 48 600 Ft

15. Bizottságok

57. § A bizottságok működésére az e rendelet képviselő-testületre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

58. § (1) A bizottság elnökének és tagjainak személyére javaslatot a polgármester tehet.

(2) A bizottság tagja akadályoztatását az ülés megkezdése előtt köteles bejelenteni az ülés elnökénél.

59. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke – az ülés előtt 5 nappal – hívja össze és vezeti. A bizottságok tagjai részére valamennyi írásos anyagot meg kell küldeni.

(2) Az elnök köteles összehívni a bizottságot:

a) a Képviselő-testület határozata alapján,

b) a polgármester indítványára,

c) a bizottság tagjai több, mint egynegyedének írásbeli indítványára.

60. § A Képviselő-testület a következő bizottságokat hozza létre:

a) Pénzügyi és Gazdasági Bizottság (3 fő),

b) Szociális és Kulturális Bizottság (3 fő)

61. § (1) A bizottságok

a) részt vesznek a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében,

b) kezdeményezik valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgős tárgyalását,

c) véleményezik az Önkormányzat költségvetési rendelet, javaslatot tesznek annak esetleges évközi módosítására,

d) előkészítik, véleményezik a feladatkörükbe tartozó rendelettervezeteket,

e) előkészítik, véleményezik a Képviselő-testület elé kerülő szakterületüket érintő előterjesztéseket.

(2) A bizottságok feladat- és hatáskörét a 2. melléklet tartalmazza.

(3) Az átruházott jogkör gyakorlásáról a bizottság elnöke a munkatervben meghatározott időpontban beszámol a Képviselő-testületnek.

(4) A Képviselő-testület munkatervében megjelölt előterjesztéseket a munkatervben meghatározott bizottság terjeszti elő.

(5) Az előterjesztések, illetve határozati javaslatok képviselő-testületi tárgyalásánál, a bizottsági állásfoglalás során kisebbségbe került véleményt a testületi döntés előtt a bizottság elnöke ismerteti. A kisebbségben maradt véleményének ismertetésére a bizottság tagja is jogosult a döntéshozatal előtt.

62. § A bizottsági döntéshozatalból való kizárás szabályaira az Mötv-nek a rendelkezései az irányadók.

17. Polgármester, alpolgármester

63. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el. A polgármester foglalkozási viszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségére vonatkozó rendelkezéséket az Mötv. határozza meg.

(2) A képviselő-testület két alpolgármestert választ.

(3) Az alpolgármesterek megbízatásukat főállásban látják el.

18. A Képviselő-testület társulásai

64. § A Képviselő-testület az alábbi társulásban vesz részt:

Balatonkenesei Tátorján Szociális Szolgáltató Intézmény.

19. A jegyző, a Képviselő-testület hivatala

65. § (1) Balatonakarattya Község Önkormányzata a Balatonakarattyai Kirendeltség fenntartási költségeihez a települések által megkötött együttműködési megállapodásban foglaltak szerint járul hozzá.

(2) A Balatonfőkajári Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjét Balatonfőkajár község polgármestere nevezi ki a közös hivatal létrehozására Csajág, Küngös, Balatonakarattya községek önkormányzataival kötött megállapodásban foglaltak alapján, az érintett polgármesterek lakosságarányos, többségi döntése alapján közösen nevezik ki.

(3) A jegyző ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 81. § (3) bekezdésében meghatározott feladatokat.

(4) A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott időtartamra a jegyzői feladatokat a Balatonakarattyai Kirendeltségen a kirendeltség-vezető látja el.”

VI. Fejezet

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés, lakossági fórumok

20. Helyi népszavazás

66. §

67. § (1) A helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti – a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon túl – a választópolgárok legalább húsz százaléka.

(2) A képviselő-testület elrendelő határozata alapján a helyi választási bizottság köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha azt a választópolgárok legalább huszonöt százaléka kezdeményezi.

(3) A helyi népszavazásra irányuló kezdeményezésről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén, de legkésőbb 30 napon belül határoz.

21. Népi kezdeményezés

68. §

22. Lakossági fórumok

Közmeghallgatás

(1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatásra összehívására és lefolytatására egyebekben a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok értelemszerűen irányadóak.
(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot hirdetmények útján kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 15 nappal.

Falugyűlés

(1) A képviselő-testület a lakosság tájékoztatása és véleményének megismerése céljából szükség szerint falugyűlést tarthat.
(2) A falugyűlés előkészítése, összehívása és vezetése a polgármester feladata.
(3) A falugyűlés idejét, helyét és napirendjét hirdetmények és szórólapok útján kell a lakosság tudomására hozni.
(4) A falugyűlésről feljegyzést kell készíteni, amely tartalmazza:
- a falugyűlés idejét, helyét és napirendjét;
- a megjelentek számát;
- az előterjesztést vagy annak rövid tartalmát;
- az elhangzott kérdéseket, felvetéseket hozzászólásokat és válaszokat.
(5) A feljegyzés elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

Egyéb lakossági fórum

(1) A településszerkezetre tekintettel - szükség szerint - üdülőhelyi, településrészi és vállalkozói fórum is szervezhető. E fórumokra az érintett téma, illetve érintett településrész érdekeltjeit, és bejegyzett szervezeteik vezetőit kell meghívni.
(2) E fórumokat a polgármester - távollétében: az alpolgármester - vezeti.
(3) E fórumokon elhangzottakról a vélemények, javaslatok, állásfoglalások lényegét tartalmazó feljegyzés készül, melynek elkészítéséről a fórum vezetője gondoskodik.
VIII. Fejezet

Záró rendelkezések

23. A rendelet hatálybalépése

69. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet az 1/2014. (X.27.) Önkormányzati Rendelethez

Balatonakarattya Község Önkormányzatának kormányzati funkciói

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és - működtetés

013330

Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016030

Állampolgársági ügyek

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

018010

Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel

018020

Központi költségvetési befizetések

018030

Támogatási célú finanszírozási műveletek

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

045140

Városi és elővárosi közúti személyszállítás

045150

Egyéb szárazföldi személyszállítás

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport) tevékenység és támogatás

081061

Szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás

082044

Könyvtári szolgáltatások

082092

Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

084031

Civil szervezetek működési támogatása

086090

Mindenféle egyéb szabadidős szolgáltatás

091110

Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

091220

Köznevelési intézmény 1–4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

101150

Betegséggel kapcsolatos pénzbeli ellátások, támogatások

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

107060

Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

900020

Önkormányzatok funkcióira nem sorolható bevételei államháztartáson kívülről

2. melléklet az 1/2014. (X.27.) Önkormányzati Rendelethez

A Képviselő-testület egyes bizottságainak feladat- és hatásköréről
és átruházott jogköréről

1. Pénzügyi- és Gazdasági Bizottság

1.1. Ellátja az Mötv. és egyéb jogszabályok által a pénzügyi bizottság feladatkörébe utalt tevékenységeket.

a) A Képviselő-testület által meghatározottak szerint ellenőrzi az önkormányzat költségvetésének végrehajtását, az önkormányzat és intézményeinek gazdálkodását, vizsgálja az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodást, a vagyon működtetését.

b) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és megalapozottságát.

1.2. Előzetesen véleményezi:

a) az önkormányzat gazdasági programját és kihatásait,

b) az éves költségvetési javaslatot, módosításának tervezetét,

c) a költségvetésről készített időszakos végrehajtásról szóló tájékoztatókat és a zárszámadást,

d) elemzi a vagyonmérleget, a vagyonváltozás alakulását, figyelemmel kíséri az önkormányzat ingatlanainak hasznosítását,

e) a község életét jelentősen befolyásoló döntések pénzügyi feltételeit,

f) a helyi adókról szóló rendeleteket, illetve módosításukra tett javaslatok tervezetét,

g) a költségvetési követelések elengedésére irányuló méltányossági döntéseket,

h) az önkormányzat pénzügyi tartalmú döntéseinek előterjesztéseit, rendelet-tervezeteit.

1.3. Javaslatot tesz:

a) az ellenőrzései során tapasztalt hiányosságok megszüntetésére, indokolt esetben a fegyelmi felelősségre vonásra,

b) indokolt esetben egyes – a képviselő-testület által alkotott – helyi szabályok módosítására, az árhatósági tevékenység gyakorlására,

c) az önkormányzati vagyon hasznosítására, a bevételek növelésére, a költségvetésé módosítására, feladatok meghatározására,

d) a költségvetési szervek alapítására, átszervezésére, megszüntetésére.

1.4. Elkészíti a Képviselő-testült által kért előterjesztéseket.

1.5. Előterjeszti döntésre a polgármester személyét érintő ügyeket (illetmény, juttatás, költségtérítés, összeférhetetlenségi, fegyelmi, a települést terhelő külföldi kiküldetési kérdések).

1.6. Vizsgálja az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátását, az SZMSZ-ben foglaltak érvényesülését.

1.7. Figyelemmel kíséri a feladatkörébe tartozó közmeghallgatáson elhangzott javaslatok, észrevételek ügyintézését.

1.8. Ellátja a képviselői vagyonnyilatkozatok nyilvántartásával, ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.

1.9. Végzi az önkormányzat döntési körébe tartozó – gazdasági tartalmú – pályázatok, árajánlatok bontását, bontást követően azok szignálását.

1.10. Közreműködik az önkormányzat döntési körébe tartozó közbeszerzési terv kialakításában, közreműködik a közbeszerzési eljárás lebonyolításában.

1.11. Közreműködik az önkormányzati költségvetés tervezetének, a településfejlesztés körébe tartozó feladatok véleményezésében. Elősegíti a felújítási, felhalmozási igénylisták aktualizálását, javaslatot tesz azok rangsorára.

1.12. Közreműködik a település rendezési tervében szereplő feladatok előkészítésében. Véleményezi a rendezési terv kapcsán felmerülő változásokat, beépítési terveket.

1.13. Értékeli a környezetvédelem és a kommunális feladatok, településüzemeltetés ellátását, vizsgálja azok hatékonyságát.

1.14. Elkészíti a Képviselő-testület által kért előterjesztéseket. Ellátja továbbá azokat a feladatokat, melyeket a Képviselő-testület részére megállapít.

1.15. Közreműködik a település levegő, zaj- és településtisztasági feladatainak végrehajtásában.

1.16. Ellátja a képviselő összeférhetetlenségével kapcsolatos vizsgálat lefolytatásával kapcsolatos feladatokat.

1.17. . Ellátja továbbá mindazokat a feladatokat, melyeket a Képviselő-testület részére megállapít.

1.18. A bizottság elnöke:

a) Szervezi, koordinálja és irányítja a bizottság munkáját.

b) Összehívja a bizottsági üléseket, ellátja a kiadmányozást.

c) Ellenőrzi a bizottsági munkával kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátását.

d) Beszámol a Képviselő-testületnek a bizottság feladat ellátásáról.

1.19. A bizottság elnökhelyettese:

a) Általános feladatkörében ellátja az elnök helyettesítését, akadályoztatása esetén gyakorolja jogköreit.

b) Folyamatosan bekapcsolódik az önkormányzati feladatok előkészítésébe, szervezésébe, végrehajtásába.

1.20. Előkészítő munkát végez a Településrendezési Eszközök kidolgozásában.

1.21. Javaslatot tesz beruházások, fejlesztések megvalósításához.

2. Szociális és kulturális Bizottság

2.1. Figyelemmel kíséri a településen a kulturális tevékenységet és a köznevelés alakulását. Kezdeményezi a Képviselő-testület, a polgármester intézkedéseit a kulturális élet fellendítése és a köznevelés magas színvonalának biztosítása érdekében.

2.2. Kidolgozza a Képviselő-testület egészségügyi, szociális, köznevelési, kulturális és sport intézkedéseinek tervezetét.

2.3. Közreműködik a község egészét érintő kulturális rendezvények szervezésében, programok kidolgozásában, részt vesz az önkormányzati rendezvényeken.

2.4. A helyi testnevelési és sportfeladatok koncepciójának tervezetét elkészíti, és azok meghatározása céljából a testület elé terjeszti.

2.5. Az egészségügyi, szociális, közművelődési, óvodai intézmények megszüntetésével, átszervezésével, feladatának megváltoztatásával, nevének megállapításával, költségvetésének meghatározásával és módosításával kapcsolatos testületi döntéseket előkészíti.

2.6. Előzetesen véleményezi:

a) az egészségügy, szociális és gyermekvédelem, a köznevelés, a kultúra és sport témakörébe tartozó Képviselő-testületi előterjesztéseket, költségvetést és zárszámadást,

b) az önkormányzat közigazgatási területén az utcanév változás javaslatait.

2.7. Segíti a feladatkörébe tartozó önkormányzati döntések végrehajtását.

2.8. Ellátja az egészségügy, szociális, gyermekvédelem, a közművelődési és művészeti tevékenységgel, testneveléssel, valamint a sporttal kapcsolatos, a Képviselő-testület által részére meghatározott ellenőrzési feladatokat.

2.9. Figyelemmel kíséri a közművelődési létesítmények nem kulturális célra történő igénybevételét.

2.10. Figyelemmel kíséri a település egészségügyi és szociálpolitikai változásait, javaslatot tesz az önkormányzat intézkedéseire.

2.11. Elemzi a köznevelési ellátás feltételeit, indokolt esetben a Képviselő-testület intézkedéseit kezdeményezi.

2.12. Segíti a szociális ellátási szervezetek tevékenységét.

2.13. Ellátja továbbá mindazokat a feladatokat, melyeket a Képviselő-testület részére megállapít.
2.14 A Képviselő-testület által átruházott hatáskörében ellátja a szociális, valamint a gyermekvédelmi ellátások szabályozásáról szóló helyi rendeletekben foglaltak szerint.

2.15. A bizottság elnöke:

a) Szervezi, koordinálja és irányítja a bizottság munkáját.

b) Összehívja a bizottsági üléseket, ellátja a kiadmányozást.

c) Ellenőrzi a bizottsági munkával kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátását.

d) Beszámol a Képviselő-testületnek a bizottság feladat ellátásáról.

2.16. A bizottság elnökhelyettese:

a) Általános feladatkörében ellátja az elnök helyettesítését, akadályoztatása esetén gyakorolja jogköreit.

b) Segíti az elnök bizottsági feladatainak ellátását.

1

A 9. § a Balatonakarattya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 12.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 56. § a Balatonakarattya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (I. 12.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

Az 56. § b) pontja a Balatonakarattya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (IV. 6.) önkormányzati rendelete 1. §-a szerint módosított szöveg.